Kasih seorang isteri tiada galang gantinya. Walau dalam keadaan agak uzur namun Kalsom Abdullah berkali-kali mengajak anak-anak mencari suaminya, Ku Shuib Ku Abdullah, 91 yang masih tidak ditemui selepas tragedi kepala air yang berlaku di Gunung Jerai sebelum ini kerana kata isteri ini, “suaminya sedang menunggu dirinya di situ”.
Ternyata firasat itu tepat kerana di sebalik timbunan kayu itulah jenazah bekas imam yang terbaring uzur sebelum itu ditemui terperangkap di sebalik timbunan kayu-kayu itu. Biar sudah lima hari kejadian berlaku, namun saat ditemui oleh anggota keselamatan, mayat bekas imam ini masih sempurna dan dalam keadaan mengadap kiblat. Masya Allah.
Dalam satu perkongsian dari Utusan Malaysia semalam, hal ini dikongsikan oleh anak imam berkenaan Ku Ahmad Husaini Ku Shuib, 59 tahun.
“Ibu saya bagi tahu dia nak pergi ke lokasi tempat mayat ayah ditemukan hari ini sejak semalam lagi. Ibu saya kata ayah saya tunggu dia di kawasan tersebut”.
Itu cerita Ku Ahmad Husaini Ku Shuib, 59, yang merupakan anak kepada Ku Shuib Ku Abdullah, 91, iaitu mangsa kepala air di Gunung Jerai yang ditemukan mati di sebuah kawasan chalet di Batu Hampar di sini pada pukul 3.23 petang ini.
Menurut Ku Ahmad Husaini, ibunya, Kalsom Abdullah, 85, beberapa kali mengajak anak-anaknya membawanya ke kawasan tempat arwah ditemukan mati di bawah timbunan kayu itu.
Ads
Katanya, bagaimanapun dia tidak membawa ibunya ke tempat tersebut kerana keadaannya yang uzur.
“Bagaimanapun, saya dan beberapa ahli keluarga pergi mencari ayah di kawasan tersebut namun tidak ditemukan. Saya terkejut apabila dimaklumkan mayat ayah ditemukan di kawasan yang telah saya cari sebelum ini.
“Firasat ibu saya tepat apabila mayat ayah saya berada di lokasi tersebut,” katanya ketika ditemui di Hospital Yan di sini hari ini.
Ads
Mayat Ku Shuib yang merupakan bekas imam Masjid Yan di sini merupakan mayat kelima yang ditemukan selepas kejadian kepala air di Gunung Jerai di sini pada Rabu lalu.
Sekumpulan anggota bomba melakukan operasi mencari dan menyelamat (SAR) menemukan mayat warga emas itu di bawah timbunan kayu di tempat tersebut pada pukul 3.23 petang.
Mayat warga emas itu ditemukan dalam keadaan baik walaupun dihanyutkan arus deras bersama bongkah batu dan kayu dalam tragedi kepala air itu.
Ads
Selain itu, Ku Ahmad Husaini yang tinggal di Selayang, Selangor berkata, dia juga percaya mayat bapanya juga berada di kawasan itu kerana katil dan tilam serta kenderaan keluarganya juga ditemukan di lokasi berkenaan.
Tambahnya, dia bersyukur mayat bapanya ditemukan selepas lima hari hilang akibat dibawa arus deras dalam tragedi itu.
“Alhamdulillah mayat ayah ditemukan, ada kubur arwah ayah saya untuk anak-anak ziarah,” katanya. Sumber : Utusan Malaysia
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Isu rasuah di kalangan penguatkuasa bukan isu taboo. Malah sudah banyak perasuah ditangkap dan dikenakan tindakan tataterbit. Pun begitu, isu ini tidak pernah habis. Malah dari sekecil-kecil pangkat hingga ke orang politik terlihat dalam budaya rasuah. Kenapa isu rasuah masih menjadi budaya masyarakat kita? Mufti Wilayah Persekutuan mengulas isu mengapa ia menjadi budaya dalam kalangan rakyat Malaysia sama ada secara sedar atau tidak sedar.
Jawapan
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Memahami Makna Rasuah
Kami mulakan terlebih dahulu dengan menjelaskan makna rasuah. Perkataan rasuah berasal daripada bahasa Arab al-risywah (الرِّشْوَةُ). Al-Fayyumi berkata: al-Risywah (الرِّشْوَةُ) adalah sesuatu yang diberikan oleh seseorang kepada hakim atau orang lain, agar hakim itu memenangkannya, atau agar hakim itu memutuskan hukum sesuai dengan apa yang diinginkannya. (Lihat al-Misbah al-Munir fi Gharib al-Syarh al-Kabir, 3/411)
Ibn al-Athir pula menyebut: al-Risywah (الرِّشْوَةُ) adalah sesuatu yang menghubungkan kepada keperluan/hajat dengan cara pujukan. (Lihat al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Athr, 2/226)
Dari segi istilah, al-risywah merupakan sesuatu yang diberikan untuk membatalkan kebenaran atau untuk menegakkan kebatilan. (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah, 22/219) Dr Yusuf al-Qaradhawi menyebut: "Termasuk memakan harta orang lain dengan cara yang batil ialah menerima rasuah. Iaitu wang yang diberikan kepada penguasa atau pegawai, supaya penguasa atau pegawai tersebut menjatuhkan hukuman yang menguntungkannya, atau hukum yang merugikan lawannya menurut kemahuannya, atau supaya didahulukan urusannya atau ditunda kerana ada suatu kepentingan dan sebagainya." (Lihat al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, hlm. 627)
Istilah rasuah telah diguna pakai dalam bahasa Melayu yang bermaksud pemberian untuk menumbuk rusuk iaitu menyogok, menyuap. (Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat) Syed Hussein Alattas dalam buku Rasuah, Sifat Sebab dan Fungsi, menyatakan rasuah merupakan penyalahgunaan kepercayaan untuk kepentingan peribadi. Manakala menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), rasuah ialah penerimaan atau pemberian suapan sebagai upah atau dorongan untuk seseorang individu kerana melakukan atau tidak melakukan sesuatu perbuatan yang berkaitan dengan tugas rasmi. Suapan terdiri daripada wang, hadiah, bonus, undi, perkhidmatan, jawatan upah, diskaun.[1]
Menurut undang -undang Malaysia yang terkandung dalam Seksyen 3(a), (b) dan 4(a)(b), Akta Pencegahan Rasuah 1961 (Pindaan 1971) mentafsirkan rasuah sebagai: “menerima atau memberi apa-apa suapan sebagai dorongan, upah atau galakkan kepada seseorang untuk melakukan sesuatu perbuatan atau untuk tidak melakukan sesuatu perbuatan yang ada hubungan dengan prinsipalnya.” Manakala suapan pula, menurut Seksyen 2, Akta Pencegahan Rasuah 1997 ialah; “Wang, derma, pinjaman, hadiah, cagaran beharga, harta atau kepentingan mengenai harta, iaitu apa-apa jenis harta sama ada alih atau tidak alih atau apa-apa manfaat seumpamanya.”
Dalil Pengharaman Rasuah
Pengharaman rasuah adalah jelas sama ada di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Larangan rasuah dalam al-Quran diambil daripada celaan Allah SWT terhadap kaum Yahudi yang biasa mengambil rasuah. Allah SWT berfirman:
سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ
Maksudnya: Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya) Surah al-Maidah (42)
Imam al-Baghawi menjelaskan ayat ini dengan mengatakan: “(Ayat) ini turun berkenaan para hakim Yahudi, Ka’ab al-Asyraf dan yang sepertinya. Mereka menerima rasuah dan memutuskan hukum untuk memenangkan orang yang merasuah mereka.” (Lihat Ma’alim al-Tanzil, 3/58)
Maksudnya: “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).”(Surah al-Baqarah: 188)
Al-Sobuni berkata: “Janganlah sebahagian kamu memakan sebahagian harta yang lain dengan cara yang tidak dihalalkan oleh Allah seperti kamu memberi rasuah kepada hakim-hakim.” (Lihat Sofwah al-Tafasir, 1/112)
Manakala dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin ‘Amr R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:
لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الرَّاشِي وَالْمُرْتَشِي
Maksudnya: “Laknat Allah kepada pemberi rasuah dan penerima rasuah.” Riwayat Ahmad (6984) dan Ibnu Majah (2313)
Dalam hadis lain yang turut diriwayatkan daripada Abdullah bin ‘Amr R.Anhuma, beliau berkata:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- الرَّاشِىَ وَالْمُرْتَشِىَ
Maksudnya: “Rasulullah SAW melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah.” Riwayat Ahmad (6532, 6778, 6830), Abu Daud (3582) dan al-Tirmizi (1337)
Menjawab soalan di atas, suka untuk kami memetik kenyataan Dato’ Sri Haji Zakaria Bin Haji Jaffar, Presiden Yayasan Anti Rasuah Malaysia (YARM) antara lain menyebut: “Rasuah telah menjadi sebahagian dari kehidupan masyarakat sama ada kita sedar atau tidak. Kehadirannya dikaburi kerana pemberi dan penerima saling setuju dan menyetujui serta berkompromi akan perbuatan mungkar ini. Bahaya rasuah teramat dahsyat.” (Lihat buku beliau bertajuk Man Ana Perjuangan Menentang Rasuah, hlm. 42) Amalan rasuah akan menatijahkan kesan dan kesudahan yang sangat buruk. Kami nukilkan di sini daripada buku Rasuah: Punca, Kesan dan Penyelesaiannya, menyebut antara kesannya ialah:
Menghancurkan keadilan dalam sesebuah negara.
Melahirkan masyarakat yang tiada kemahiran.
Muncul masyarakat yang pentingkan diri sendiri.
Menatijahkan hasil kerja yang buruk.
Kos pengurusan akan meningkat.
Pengurusan pentadbiran menjadi lambat dan kucar-kacir.
Muncul orang jahat yang bertambah jahat.
Menyebabkan pembahagian kekayaan yang tidak seimbang.
Akhir kalam, marilah sama-sama kita bertekad untuk menghindarkan dari sebarang bentuk rasuah tetapi sebaliknya membina jati diri dengan integriti dan keamanahan yang unggul. Semoga negara kita bebas dari sebarang bentuk rasuah. Amin.
Apa makna Jihad Memerangi Rasuah? Ikuti tembual eksklusif bersama Pengerusi Kumpulan Media Karangkraf Dato' Hussamuddin Hj Yaacub dalam #Persepektif Datuk Hussamuddin Yaacub hari ini jam 8.30 malam di saluran 501 dan Astro Awani.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Penularan wabak COVID-19 semakin serius apabila terbaru seorang lagi mangsa dilaporkan telah meninggal dunia. Ini menjadikan kes kematian ketiga daripada 1,030 yang dijangkiti virus ini.
Dari laman web Facebook Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah memberitahu Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan telah menerima laporan satu kematian COVID-19, iaitu kes ke-152.
Berita ini diterima pada jam 6.27 petang menjadikan kes kematian setakat ini sebanyak 3 kes. Menurut beliau, kes ke 152 ini merupakan seorang warganegara Malaysia berumur 58 tahun yang menyertai klus perhimpunan jemaah tabligh.
Jemaah ini telah dimasukkan ke Hospital Tawau pada 9 Mac 2020 lalu dengan mengalami simptom Severe Acute Respiratory Infection. Telah diberikan bantuan pernafasan dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) pada hari sama.
Kesihatannya semakin merosot dari hari ke hari dan disahkan meninggal dunia pada 20 Mac 2020. Dr Noor Hisham turut mengucapkan takziah kepada keluarga arwah.
Dukacita dimaklumkan bahawa Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan telah menerima laporan satu (1) kematian COVID-19 (kes ke-152) pada hari ini iaitu pada jam 6.27 petang, menjadikan jumlah keseluruhan kematian COVID-19 setakat ini tiga (3) kes.
Kes ke-152 ini merupakan lelaki warganegara Malaysia berumur 58 tahun daripada kluster jemaah tabligh. Beliau telah dimasukkan ke Hospital Tawau pada 9 Mac 2020 dengan mengalami simptom Severe Acute Respiratory Infection. Beliau telah diberi bantuan mesin pernafasan dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) pada hari yang sama. Kesihatan beliau merosot hari demi hari dan telah disahkan meninggal dunia pada 20 Mac 2020 pada jam 6.27 petang. Takziah diucapkan kepada keluarga arwah.
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
Warganet turut mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa dan mendoakan arwah ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Sheara AmirInnalillah wainnailahirajiun Al-Fatihah.. Salam takziah buat keluarga arwah.
Yusran HashimInalillahiwainnaillaihi’roji’un.. Takziah buat keluarga beliau..
Ticer AzriInnalillahiwainnailaihiroojiunnn. Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang2 beriman Aamin2.
Mdriduan WanInnalillah wainnailahirajion…dan al-fatihah serta takziah buat keluarganya…
Azlinda GhazaliSalam takziah buat keluarga mangsa. Semoga arwah ditempatkan dikalangan org yg beriman. Aamiin
Izza RamlySmoga y djangkiti sihat spti sdia kala…kpada y pergi smoga dtmpatkn d klangan org beriman
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Para ulama Islam mengatakan bahawa Lailatul Qadar berlaku pada bulan Ramadan iaitu pada malam diturunkan padanya al-Quran. Ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Carilah lailatul qadar itu pada 10 malam yang terakhir (bulan Ramadan). Riwayat Muslim (1165)
Di sebalik berlakunya malam seribu bulan ini, pasti generasi hari ini tertanya-tanya, apakah yang berlaku pada malam Lailatul Qadar dan bagaimana keadaannya hingga diburu oleh ramai insan yang mengharapkan keredhaan Illahi.
Dikongsikan dari fb Pondok Habib, ini kisah ulama-ulama terdahulu yang pernah bertemu malam Lailatul Qadar. Sangat luar biasa namun jika Allah mengkehendakinya, tiada yang mustahil.
Ata’ bin Markuyuz bercerita, “Aku melihat Lailatul Qadar dua kali. Kali pertama berlaku di masjid San’a (Yaman), dan kali kedua di Makkah.”
Seseorang bertanya, “Pada malam berapa engkau melihatnya?”
“Malam ke-23 pada kali pertama dan malam ke-24 pada kali kedua.”
“Pada jam berapa?”
“Pada sepertiga malam pertengahan.” (Iaitu antara jam 12 hingga 3 pagi.)
“Apa yang engkau lihat pada malam tersebut?”
Beliau menjawab, “Aku melihat langit terbelah.”
Ata’ bin Markuyuz adalah seorang tokoh tabi’in dan pakar ibadah dari Yaman.
(As-Suluk fi Tabaqat Al-Ulama’ wa Al-Muluk)
Abu Yahya bin Abi Massarah berkata, “Aku pernah melakukan tawaf pada malam ke-27 Ramadan. Tiba-tiba aku melihat para malaikat bertawaf di atas Kaabah di udara.”
(As-Suluk fi Tabaqat Al-Ulama’ wa Al-Muluk)
Abdah bin Abi Lubabah berkata, “Aku pernah merasakan air laut menjadi tawar pada malam ke-27 Ramadan.”
(Lataif Al-Maarif)
Suatu malam, Imam An-Nawawi sedang tidur bersama-sama ayahnya. Ketika itu beliau berusia 7 tahun. Malam itu ialah malam ke-27 Ramadan.
Ayahnya bercerita, “Pada tengah malam, An-Nawawi terbangun. Ia membangunku sambil berkata, “Wahai ayah, cahaya apa yang telah memenuhi rumah kita ini?”
Seluruh ahli keluarga turut terbangun. Namun mereka tidak melihat apa-apa.
Ayahnya berkata, “Aku kemudian tersedar bahawa kemungkinan malam itu Lailatul Qadar.”
(Al-Manhal Ar-Rawi fi Manaqib An-Nawawi). Sumber gambar : Pixabay
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kebanyakan kediaman kita mempunyai hiasan dinding berupa kaligrafi daripada ayat-ayat al-Quran. Bukan sekadar untuk menghiasi kediaman tapi juga sebagai peringatan dan untuk bacaan penghuni...