Hati ibu mana tak sedih bila anak kesayangan yang selama ini membesar depan mata tiba-tiba dijemput Illahi.

Walaupun hakikatnya sangat pahit untuk diterima, tetapi sebagai hambaNya, menerima takdir ini dengen reda.

Artikel Berkaitan: Hanya Mampu Lihat Jenazah Anak Dibawa Pergi, Kesedihan Ibu Ini Hanya Allah Yang Tahu. Siti Nur Suraya Selamat Dikebumikan!

Begitulah yang dirasai oleh penyanyi erra 80-an, Azian Mazwan Sapuwan di mana semalam genap 342 hari anak keempatnya, Muhammad Aqil Zulkarnain dijemput Ilahi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Azian Mazwan Sapuwan (@azianmazwann)


Dan sebagai ibu, sepanjang tempóh itulah dia sekalipun tidak pernah melupakan anak kesayangannya ini, sebaliknya jadi rutin menziarahi pusara.

Tanah perkuburan Presit 20, Putrajaya akan menjadi tempat wajib ziarah ibu kepada tujuh anak ini. Di situlah ‘rumah abadi’ anaknya yang meningga dunia selepas koma tiga minggu’ sebelum kehilangan akibat kemalangan.

Meluahkan apa yang dirasai di laman Instagramnya, Azian berkongsi perasaan pada arwah anaknya.

Menurut Azian hadir ke Raudhah ini adalah satu caranya untuk melepaskan rindu. Kalau sebelum ini perasaan takut untuk singgah, tetapi selepas anakanda berumah di situ, jadi tempat wajib untuk diziarah.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Azian Mazwan Sapuwan (@azianmazwann)


“Assalamualaikum.. Cerita ptg td. Skrg tiap² ptg hujan. Alhamdulillah sejuk bumi. Tadi tak sempat turun..”hadiahkan” dr dlm kereta je.

IKLAN

“Hadir ke Raudhah ini cara melampiaskan kerinduan itu. Sblm ni sekadar lalu je kwsn ni..kdg² perasaan takut menyinggah. Tp selepas anakanda sy “berumah” di sini, Raudhah ini spt “tempat wajib” sy ziarah.. Ada yg kosong di hati ini jika tak dapat dtg ke sini. Perasaan yg sukar unt diungkapkan. Hanya yg mengalaminya saja akan merasainya..

“Allahummaghfirlahu Warhamhu Waa’fihi Wa’fu anhu Allahyarham Mohammad Aqil Zulkarnain..

Beritahu Azian juga dia buat pertama kali bermimpikan anaknya pada malam Jumaat selepas 305 hari arwah dijemput.

Hatinya puas walaupun tidak dapat cium tetapi bau saja sudah memadai. Memandang wajah anaknya dari tepi terapi jelas dan dekat. Arwah dilihat hanya diam, lawa, putih dan tersenyum padanya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Azian Mazwan Sapuwan (@azianmazwann)

“Salam Jumaat yg barakah..

“Nak share jgk..

“Malam jumaat..buat pertama kalinya saya mimpikan Arwah anakselepas ‘dia’ dijemput yg maha Esa. Selepas 305 hari baru mama mimpi Aqil.. Mama rindu bau semalam Qil, x dpt cium tp bau je, wajah dr tepi je tp jelas & dekat.. mcm ni lah wajah yg sy rindu tu..dia diamm je, lawa, putih, senyum.. Tasya pun ada,mcm biasa kkeppit dgn mama. Dr pagi airmata ni keluar tiba² je x kira waktu, airmata gembira,rindu.. Terima Kasih Allah

“Allahumaghfirlahu Warhamhu Wa a’fihi Wa’fu an’hu Allahyarham Mohd Aqil Zulkarnain

Dan pada 9 Oktober 2020 lalu adalah ulang tahun kelahiran arwah anaknya itu. Tetapi tahun ini ucapannnya sebagai ibu tidak berbalas, tetapi dia yakin Allah mendengar doa-doa buat anak kesayangannya itu.

“09.10.2020 Selamat Ulangtahun Kelahiran anakku Allahyarham Mohammad Aqil Zulkarnain.

“Menjadi kelaziman seorang ibu akan mudah mengingati tarikh² penting apalagi zuriat sendiri & saya selalunya mahu menjadi org yg pertama ucapkan HB buat mereka. Berbeza kali ini ucapan sy tidak berbalas tapi saya yakin Allah mendengar DOA² sy buat anak sy..

“Ya Allah, jadikanlah anak kami yg telah KAU panggil menjadi penunggu kami dalam Syurga mu..aamiin yra..

“Sudi kiranya sahabat² saudara semua menghadiahkan bacaan Al-Fatihah buat anak sy. Allahummagh firlahu warhamhu..wa a’fihi wa’fu anhu buat Allahyarham Mohammad Aqil Zulkarnain..aamiin yra.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Azian Mazwan Sapuwan (@azianmazwann)


Anak keempat Azian, Mohammad Aqil ketika hayatnya terbabit dalam kemalangan jalan raya pada 22 November tahun lalu dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) akibat kecederaan parah di bahagian abdomen dan beberapa organ dalam badan. Arwah meninggal dunia selepas koma tiga minggua kemudiannya.

Artikel Berkaitan: Baru Tiga Hari Jadi Bilal, Meninggal Dunia Ketika Laungkan Azan Subuh, Sempat Ucapkan Dua Rangkap Kalimah Mulia