Terdapat beberapa doa yang boleh diamalkan seperti yang dituntut dalam masyarakat kita. Semoga hubungan terjalin kekal bahagia till jannah.
UNTUK SUAMI SAYANG, CUKUP AMALKAN 7 DOA INI.!!
Perkonsian tujuh ayat atau doa yang boleh diamalkan isteri agar semakin hari semakin menggunung kasih sayang suami terhadap kita.
1 ] Zikir Ya Latif Latif bermaksud lembut. Apabila anda mengamalkan zikir Ya Latif, maksudnya anda mendoakan agar suami menjadi lembut hatinya dan menyayangi anda tanpa berbelah bahagi, tidak mudah marah dan mengurangkan perselisihan dalam rumah tangga. Anda boleh amalkan membaca zikir Ya Latif sekerap yang mungkin setiap hari.
Panduan istimewa untuk anda, baca zikir ini ketika membasuh beras yang dimasak untuk ahli keluarga tersayang. Sebut Ya Latif sambil berniat dalam hati mohon Allah lembutkan hati suami. Sekiranya anak-anak anda selalu bergaduh atau tidak mendengar cakap, boleh juga niat sekali untuk anak.
Rumi: Ya Latiffu Ya Kahfi Ya hafizu Ya Syafi Allah Ya Latifu Ya Kahfi Ya Hafizu Ya Syafi Allah Ya Latifu Ya Wafi Ya Karimu Anta Allah
Maksudnya:
Wahai Yang Maha Lemah Lembut Wahai Yang Maha Mencukupi
Ads
Tiada Tuhan melainkan ALLAH Yang wujud, tiada Tuhan melainkan ALLAH Yang disembah, tiada Tuhan melainkan ALLAH Yang ditujui, tiada Tuhan melainkan ALLAH Yang maha besar, tiada Tuhan melainkan ALLAH
2 ] Surah Yasin ayat 36 Surah Yasin dikatakan jantung al-Quran, justeru umat Islam disarankan membaca surah berkenaan setiap hari. Begitu pun, memandangkan gaya hidup masyarakat yang sangat sibuk pada hari ini, mungkin agak sukar untuk meluangkan masa membaca keseluruhan Surah Yasin setiap hari.
Apa yang boleh anda lakukan adalah membaca ayat ke-36 dalam surah terbabit dan niatkan untuk mengikat kasih sayang antara anda dengan suami. Baca sekali sehari sudah memadai, jadikan sebagai amalan harian.
Maksudnya: “Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada daripada yang ditumbuhkan oleh bumi, atau daripada diri mereka, ataupun daripada apa yang mereka tidak mengetahuinya”.
3 ] Surah Al-Hujurat ayat 13 Doa pengasih untuk suami yang seterusnya ialah ayat ke-13 dalam surah al-Hujurat. Amalkan membaca ayat ini setiap hari dengan berniat supaya ikatan kasih sayang antara anda dengan suami berkekalan sampai bila-bila.
Maksudnya: “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).”
4 ] Doa agar suami tidak berlaku curang Ketika suami sedang tidur atau suami sedang beristirehat, pujilah suami anda. Usap dan belailah rambut atau wajahnya sambil membaca Surah Yusuf Ayat ke-4. Ambil ayat yang pengakhiran sahaja.
Maksudnya : “Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku”.
5 ] Doa agar suami sentiasa jujur dan tidak berahsia Sama juga seperti nombor 4, anda disarankan mengusap atau membelai suami sambil membacakan Surah Taha Ayat ke-39, tetapi ambil ayat yang hujung sahaja.
Rumi : Wa alqaitu ‘alaika mahabbatammini walitusna’a a’laa ‘ain
Ads
Maksudnya : Dan Aku telah tanamkan daripada kemurahanKu perasaan kasih sayang orang terhadapmu, dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasanKu.
Boleh juga cuba baca dan dihembuskan kepada suami atau minuman suami. Juga boleh diamalkan ketika memasak atau menyediakan pakaian suami.
6 ] Doa agar suami tidak ada niat untuk berkahwin lagi satu Antara panduan lain untuk melembutkan hati suami adalah dengan menawarkan diri untuk mengurut mereka. Jika anda menawarkan untuk memberikan urutan pada tengkuk, leher, belakang badan atau lain-lain, pasti suami tidak akan menolak. Ketika itu, bacalah Surah Ali Imran ayat ke-31 ini.
Rumi : Qul inkuntum tuhibbu nallaha fattabi’u ni yuhbib kumullahu wa yaghfir lakum zunubikum wallahu ghafururrahim
Maksudnya : Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Baca ayat ini sambil mengurut suami. Insya-Allah hati suami akan lembut dan bertambah kasih sayangnya kepada anda. Bagaimanapun, penulis yakin jika anda tidak membacakan ayat ini kepada suami, dia pasti menyayangi anda jika setiap hari anda menawarkan untuk mengurutnya.
7 ] Doa agar suami setia Amalkan Surah Ali Imran Ayat ke-200 ini selepas solat fardu harian. Ayat ini bukan untuk suami, tetapi untuk diri sendiri. Amalkannya setiap hari Insya-Allah menemui kejayaan.
Rumi : Ya aiyuhallazi na amanusbiru wa sobiru wa robithu wattaqullaha la’allakum tuflihun
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).
Mudah-mudahan dengan amalan doa ini, Allah SWT memelihara perkahwinan kita semua. Amin.
Pincang lah akan rumahtangga itu jika adanya suami dayus dan isteri yang nusyuz. Suami sebagai ketua keluarga untuk mengemudi bahtera rumahtangga perlu tahu hukum dan akibat menjadi dayus.
Bagaimana hendak membentuk sebuah keluarga sakinah, mawaddah dan rahmah andai hal ini pun sukar di atasi. Berubah lah segera sementara keadaan boleh diselamatkan. Takut amalan baik kita sulit nak bantu masuk ke syurga gara-gara menjadi lelaki dayus.
Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah S.A.W berkata: “Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaitu orang dayus, wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak” lalu sahabat berkata: Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu dayus?, berkata Nabi: “Iaitu orang yang tidak memperdulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya) (HR Riwayat At-Tabrani)
Dari hadis di atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki dayus adalah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan tidak peduli dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh lelaki lain.
Penjelasan Ulama Tentang Lelaki Dayus
Berikut adalah beberapa tafsiran oleh para ulama berkenaan istilah dayus:
Seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman) terhadap ahlinya (isteri dan anak-anaknya).
Imam Al-‘Aini pula berkata : “Cemburu lawannya dayus.”
Berkata pula An-Nuhas: “Cemburu (iaitu lawan kepada dayus) adalah seorang lelaki itu melindungi isterinya dan kaum kerabatnya dari ditemui dan dilihat (auratnya) oleh lelaki bukan mahram.”
Menurut Imam Az-Zahabi: “Dayus adalah sesiapa yang menyangka (atau mendapat tanda) bahawa isterinya melakukan perkara keji (seperti zina) maka ia mengabaikannya kerana cintanya kepada isterinya, maka tiada kebaikan untuknya dan tanda tiada kecemburuan (yang diperlukan oleh Islam) dalam dirinya.
“Imam Ibn Qayyim pula menyatakan: “Sesungguhnya asal dalam agama adalah perlunya rasa ambil berat (protective) atau kecemburuan (terhadap ahli keluarga) , dan barangsiapa yang tiada perasaan ini maka itulah tanda tiada agama dalam dirinya, kerana perasaan cemburu ini menjaga hati dan menjaga anggota sehingga terjauh dari kejahatan dan perkara keji, tanpanya hati akan mati maka matilah juga sensitiviti anggota ( terhadap perkara haram), sehingga menyebabkan tiadanya kekuatan untuk menolak kejahatan dan menghindarkannya sama sekali.”
Membiarkan isteri tidak menutup aurat juga tanda-tanda suami dayus
Allah Laknat Lelaki Dayus
Ulama Islam juga bersetuju untuk kategorikan dayus ini dalam bab dosa besar, sehingga disebutkan dalam satu athar: Maksudnya: Allah telah melaknat lelaki dayus (laknat bermakna ia adalah dosa besar dan kerana itu wajiblah dipisahkan suami itu dari isterinya dan diharamkan bergaul dengannya) Walaupun ia bukanlah satu fatwa yang terpakai secara meluas, tetapi ia cukup untuk menunjukkan betapa tegasnya sebahagian ulama dalam hal kedayusan lelaki ini.
Bila Masanya Suami Jadi Dayus?
Rela aurat isteri dan anak perempuan dilihat lelaki lain:
Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah. Sebagai contoh; tidak menegur atau ambil peduli saat mengetahui aurat isteri dan anak perempuan dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa juga kenderaan sepanjang yang menyebabkan auratnya terlihat.
Tak kisah isteri balik lambat dari tempat kerja:
Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantarnya pulang ke rumah. Rasa okay apabila membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.
Tidak peduli aktiviti anak perempuan:
Tidak melarang saat anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya, selain membiarkan anak perempuannya berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘spoting’ dan memahami.
Bangga dengan isteri bergaya seksi:
Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.
Membutakan mata:
Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf oleh Islam seperti menyelamatkannya dari lemas dan yang sepertinya.
Tiada rasa cemburu:
Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.
Banyak lagi situasi yang boleh digambarkan tentang permasalahan dayus ini. Yang penting, dayus ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya. Namun jika ia berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit dayus ke atas dirinya.
Audit dirimu wahai lelaki beriman, jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini. Kepada para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori DAYUS yang tiada ruang untuk ke syurga Allah S.W.T. Sayangi dan jagalah diri dan keluargamu dari api neraka.
Ingat lah para lelaki, suami dan ayah, pertahankanlah agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: “Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid” (Riwayat Ahmad)
Pernah tak kita terfikir tentang terlalu banyak doa kita kepada Allah tapi masih ada yang belum diperkenankan? Ada masa kita rasa down, adakah Allah tak sayang kita. Tak terima kita sebagai hambaNya kerana doa kita tak dimakbulkan? Jangan pernah merasa begitu kerana Allah itu sifatnya Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Maha Mendengar segala-galanya.
Teruslah meminta tapi permintaan itu mestilah dengan adab sebagaimana dilakukan oleh Nabi Musa a.s. Doa Nabi Musa sangat mudah, walau pun dalam kejadian ini dirinya sangat lapar kerana dikejar tentera Firaun tetapi dirinya tidak meminta terus makanan pada Allah walau doanya itu pasti diperkenankan tapi dalam hal ini Nabi Musa hanya berdoa “Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.
Bacalah perkongsian dari Farida Fauzee di fbnya. Bacalah catatannya ini, semoga banyak manfaat buat kita.
Ingat lagi masa dalam flight transit dari Jeddah ke Istanbul. Duduk sebelah seorang makcik ni, dengar dia cerita pasal anak-anak dia. Sorang anak dia lama tak dapat anak, selalu doa pada Allah minta anak kembar. Tup-tup Allah izinkan dapat anak kembar, dapat sepasang lelaki dan perempuan.
Makcik tu sambung cerita lagi lepas anak dia dapat anak kembar baru tahu betapa susahnya nak besarkan anak kembar. Bab penat tak cukup rehat jgn cerita, berebut anak nak minum susu badan lagi. Belanja pun double, susu 2 kali dari biasa, pampers berganda kena beli, masuk nurseri lagi nak bayar 2 orang serentak. So masa saya dengar tu saya angguk-angguk je la. Kita mana ada anak kembar kan.
First time dengar orang share experience ni terus boleh bayang tak mudah macam disangka. Makcik tu nasihatkan saya, bila kita doa pada Allah, mintalah yang terbaik dari sisi Allah. Sebab kita tak tahu apa yang baik. Kita tiada ilmu pasal masa depan, kadang kita sendiri tak sedar kemampuan diri.
Jika minta nak zuriat, mintalah dengan humble seperti permintaan seorang hamba pada Tuhan. Tidak salah untuk sebut hajat kita pada Allah tapi kena acknowledge juga kita tidak tahu adakah hajat kita baik atau tak, maka mintalah Dia beri apa yang terbaik dari sisiNya.
Teringat saya kisah Nabi Musa dari sebuah buku yang saya baca, Bagaimana Allah memuji adab berdoa Nabi musa a.s dalam Surah Qasas ayat 24:-
“Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.
Simple je bunyi doa Nabi Musa ni, tapi kenapa Allah rakam dalam Quran?
Rupanya ada adab-adab berdoa yang sangat penting untuk kita belajar dari doa ni antaranya:-
1) Kekalkan sifat malu ketika meminta.
Ketika Nabi Musa menuturkan doa ini, Baginda berada dalam keadaan paling ‘desperate’ sekali kerana baru tiba di Madyan setelah melarikan diri dari dikejar askar Firaun.
Perkataan فَقِيرٌ dalam doa atas menggambar keadaan Baginda yang ‘sangat-sangat memerlukan’ pada masa tu. Sebagai pelarian yang sehelai sepinggang, sudah banyak hari tidak makan tetapi Baginda malu untuk ‘mengarahkan’ Allah memberinya sesuatu.
Maka Allah angkat cara doa Nabi Musa untuk dirakam dalam Quran untuk kita belajar sesuatu. Peliharalah adab kita bila berdepan dengan Allah Yaang Maha Hebat. Kerana status kita hanyalah Hamba disisi Allah.
2) Jangan berlebihan visualisasi ketika berdoa.
Nabi musa tidak minta diberi makanan walaupun hakikatnya Baginda sangat lapar ketika itu. Tidak juga baginda minta diberi tempat berteduh walaupun pada masa tu Baginda tiada lagi tempat tinggal.
Nabi Musa hanya minta apa yang baik dari sisi Allah.. Ini disebut مِنْ خَيْرٍ iaitu apa yang terbaik dari sisimu. Kerana Baginda sedar Allah al ‘Alim lebih mengetahui apa keperluan Baginda. Maka sedarlah kita bahawa bila memohon sesuatu kepada Al ‘Alim, berhentilah kita dari berlagak pandai dan tahu semuanya.
Astaghfirullah, mustahil fikiran kita lebih bijak dari Tuhan yang menciptakan kita? Ampuni kami Ya Allah yang selalu berlebih-lebihan dalam urusan dunia.
3) Nikmat apabila Allah redha dengan HambaNya.
Kesudahan kisah doa Nabi Musa ni paling epic. Ssiapa sangka, Baginda Musa hanya minta Allah beri ‘apa sahaja terbaik’ untuk dirinya. Lalu Allah kurniakan Baginda nikmat berganda-ganda.
Ini diceritakan dalam ayat 25-28 Surah Qasas, Allah kurniakan Nabi Musa isteri yang solehah, tempat tinggal yang baru serta pekerjaan. Kurniaan Allah ini melengkapi segala keperluan Nabi Musa walaupun Baginda tak sebut apa-apa pun masa doa pada Allah.
Kisah ini adalah pembuktian sifat Al ‘Alim yang ada pada Allah, Dia tahu apa yang baik untuk hambaNya. Bila saya membaca kisah ini, sungguh saya insaf dan revise semula cara berdoa saya. Edit semula part yang selalu ‘memandai-mandai’. Dihujung doa saya akan submit ‘Engkau lebih Tahu Ya Allah..’
Moga Allah redha dengan permintaan kita, dan sentiasa beri apa yang terbaik dari sisiNya Allahuma Amin.
*Silakan ‘SHARE’ supaya lebih ramai dapat beramal dengan cara berdoa yang sahih dari Quran. Diizinkan untuk copy paste juga untuk sebaran. #quranicparenting #ustzhmunirahharis
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kadang kala kita mencari kesempurnaan tanpa sedar Allah membenci perbuatan kita itu. Kadang ada merasakan dirinya hebat, ketua yang bagus (pada pandangan diri kita saja) tapi tanpa sedar pekerja membenci kita dalam diam.
Ustaz Azhar Idrus berkongsikan enam jenis perangai dibenci Allah. Kalau Allah sudah benci (kerana perangai kita ini dan kita tidak mahu mengubah sikap itu) apalah nilai hidup kita di dunia ini? Ternyata hanya sia-sia.
صحيحابنحبان
Kitab Hadith Sahih Ibnu Hibban
Yaitu terjemahan daripada sebahagian hadith dari kitab Sahih Ibnu Hibban dan saya tulis sedikit keterangan.
Ini 6 jenis perangai dibenci Allah
Berkata Imam Ibnu Hibban : Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata Rasulullah saw bersabda :
Artinya : “Sungguhnya Allah benci akan setiap orang yang kasar lagi sombong dan yang rakus mengumpul harta dan yang berteriak di pasar dan yang jadi bangkai di malam hari dan yang jadi keldai di siang hari dan yang tahu urusan dunia tapi jahil urusan akhirat.”
Hadith seumpama ini ada dikeluarkan juga olih Imam Ahmad dan Bukhari dan Muslim dan Abu Daud dan Tirmizi dan Ad-Darimi dan Al-Baihaqi dan lainnya.
KETERANGAN
Hadith ini datang pada menerangkan enam jenis manusia yang sangat dibenci olih Allah Taala.
Dan terdapat disana hadith-hadith yang semakna dengan hadith di atas yang diantaranya hadith yang telah diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. Rasulullah saw bersabda : أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِأَهْلِ النَّارِ وَأَهْلِ الْجَنَّةِ؟ أَمَّا أَهْلُ الْجَنَّةِ فَكُلُّ ضَعِيفٍ مُتَضَعِّفٍ أَشْعَثَ ذِي طِمْرَيْنِ لَوْ أَقْسَمَ عَلَى اللَّهِ لَأَبَرَّهُ، وَأَمَّا أَهْلُ النَّارِ فَكُلُّ جَعْظَرِيٍّ جَوَّاظٍ جَمَّاعٍ مَنَّاعٍ ذِي تَبَعٍ
Artinya : “Adakah kamu sekelian mahu aku beritahu tentang ahli syurga dan ahli neraka? Ketahuilah ahli syurga itu kebanyakkannya kalangan mustadh’afin yang dipandang lemah yang jika dia bersumpah atas Allah nescaya dia akan tunaikannya. Dan adapun ahli neraka itu maka kebanyakkannya ialah orang-orang kasar perilakunya lagi sombong dan rakus mengumpul harta dan ramai penyokong.” (Hadith riwayat Imam Ahmad)
Dan pada riwayat Suraqah bin Malik r.a. Nabi saw bersabda : أَمَّا أَهْلُ النَّارِ فَكُلُّ جَعْظَرِيٍّ جَوَّاظٍ مُسْتَكْبِرٍ
Artinya : “Adapun ahli neraka itu maka kebanyakkannya ialah orang yang kasar perilakunya dan orang yang rakus mengumpul harta dan orang yang sombong.” (Hadith riwayat Imam Ahmad)
جعظري
KERAS LAKU DAN ANGKUH
Berkata ulamak maknanya ialah :
جَعْظَرِي وهو الرجلُ الفظُّ الغليظ المستكبرُ
Artinya : “Makna Ja’zhori ialah lelaki yang yang kasar percakapan dan kelakuannya serta angkuh.”
Maksudnya seorang yang bila bemuamalat dengan manusia dia bercakap dengan kasar dan gerak gerinya kasar tidak tahu berbudi bahasa serta angkuh kepada orang yang berurusan dengannya.
Orang seperti ini tidak peduli dengan siapa dia bercakap dan berurusan samada orang tua atau orang alim atau saudara mara atau orang yang mempunyai kedudukan. Pendeknya dia tidak tahu membezakan dengan siapa dia bercakap dan berurusan sentiasalah dia dengan sikap kerasnya dan angkuhnya.
Dia bercakap dengan orang tua seperti dia bercakap dengan orang muda dan dia bercakap dengan ulamak seperti dia bercakap dengan orang jahil dan dia bercakap dengan sanak saudaranya sendiri seperti dia bercakap dengan kawan-kawannya tiada langsung dia tahu untuk berlemah lembut dan memulikan orang dan tidak ada dalam dirinya rasa segan silu kepada orang.
جوَّاظ
RAKUS MENGUMPUL HARTA
Berkata Ulamak :
الجوَّاظ فهو الجَموعُ المنوعُ
Artinya : “Makna Al-Jawwaz ialah orang yang mengumpulkan harta dengan cara yang dilarang.”
Maksudnya orang yang sangat rakus mengumpulkan harta dan lagi cara dia mengumpulkan harta itu bukan dengan tujuan yang benar.
Bermula mencari harta itu bukanlah perkara yang dilarang olih syarak akan tetapi hendaklah dengan tujuan dan cara yang benar.
Berkata Dr Ahmad Syarif An-Na’san :
وأمَّا المالُ الذي يجمعه المرءُ المسلمُ من حلالٍ بنيةِ أن يسْترَ به نفسَهُ وينتفعَ بهِ هو أو غيرُه أو ينفقَهُ على أولادِهِ وعلى أبويهِ وغيرِهما من أقاربِه بغيرِ نيةِ التَّوصُّلِ إلى الفخرِ والتكبرِ على الناسِ فإن ذلكَ المالَ ليسَ بمذمومٍ
Artinya : “Dan adapun harta yang mengumpulkannya olih seorang Islam dari sumber yang halal dengan tujuan untuk belanja keperluan diri dan mengambil menafaat dengan harta itu olihnya atau orang lain atau membelanjakan sebagai nafaqah anak-anaknya dan kedua ibu bapanya dan lain dari keduanya seperti kaum kerabatnya tidak dengan tujuan berbangga-bangga dan sombong atas manusia maka sungguhnya yang demikian itu bukanlah ia dicela pada syarak.”
Ulamak menyebut antara cara mencari harta dan tujuan yang tidak benar itu ialah bertujuan untuk melakukan perkara yang tidak elok atau kasih ia kepada harta atau bertujuan memuaskan nafsu dan syahwatnya atau kerana bermegah-megah pada manusia atau bakhil ia dengan hartanya itu.
Berkata Fuqahak :
الجوَّاظ فهو الجَموعُ المنوعُ أي الذي يَحرِصُ على جمعِ المالِ بنيَّةٍ فاسدةٍ، وهي أن يكون جمْعُهُ للمالِ حبًّا بالمالِ من حَيثُ ذاتُه ليتوصلَ لإشباعِ شهواتِه المحرَّمةِ وليفخَرَ بهِ على الناسِ ويبطُرَ به بطَرًا ويتكبرَ على عبادِ اللهِ ويبخلَ عن دفعِ المالِ في ما أمرَ اللهُ تعالى بالإنفاقِ فيه
Artinya : “Bermula makna Al-Jawwaz maka yaitu mengumpulkan harta yang ditegah syarak artinya orang yang tamak atas mengumpulkan harta dengan niat yang tidak elok dan bahawa mengumpulkan harta itu kerana dia sangat kasih kepada harta itu sendiri supaya memuaskan syahwatnya yang diharamkan dan bertujuan membanggakan diri atas segala manusia dengan merendahkan orang lain dan sombong atas hamba-hamba Allah dan bakhil pula dia dari membelanjakan harta pada barang yang disuruh olih Allah Taala dengan bersedekah padanya.”
Ketahuilah bermula mengumpulkan harta dari jalan yang halal supaya membelanjakannya pada perkara yang dihalalkan olih Allah Taala itu bukanlah ia suatu yang dicela kerana pada harta itu ada yang dicela olih syarak dan ada yang dipuji olih syarak.
Maka harta yang yang dicela syarak itu ialah harta yang dikumpulkan olih seseorang dengan jalan yang tidak halal dan orang seperti ini sebenarnya tiada baginya kisah langsung adakah harta yang didapatnya itu halal atau haram kerana yang menjadi kepentingan dalam dirinya ialah mendapatkan harta.
Bermula harta yang dipuji syarak itu ialah harta yang didapat dengan cara yang halal dan harta yang dicari dengan tujuan menunaikan kewajipan memberi nafaqah kepada kaum keluarga dan harta yang bertujuan disedekahkan dan dikongsikan dengan saudara mara dan orang ramai bukan untuk dikumpulkan semata sehingga disebut dia sebagai orang yang banyak harta.
Dan sememangnya mencari harta itu walaupun dibenarkan olih syarak tetapi ada padanya banyak kebinasaan yang antaranya ialah orang yang mencari harta itu sedikit sebanyak akan lalai dari akhiratnya.
Maksudnya sekalipun seorang itu mencari harta benda bukan dengan cara berlumba-lumba memperbanyakkan dan menimbunkannya dia sudah lalai dari akhiratnya apalah lagi dengan mereka yang tamak dan berlumba-lumba mencari dan memperbanyakkan harta.
Artinya : “Telah melalaikan akan kamu sekelian olih urusan membanyakkan mencari harta benda sehingga masuk kamu sekelian ke dalam kubur.” (At-Takasur : 1 & 2)
Sesungguhnya barangsiapa yang mengambil harta dengan cara yang tidak sebenar pasti dia tidak akan puas dengan apa yang telah diperolehinya itu maka kerana itu kita lihat seorang itu sekalipun telah hampir kepada kuburnya dia masih rakus mencari dan mengumpulkan harta.
Telah diriwayatkan daripada Abu Said Al-Khudri r.a. daripada Nabi saw bersabda :
Artinya : “Bermula harta ini sedap dilihat. Maka siapa yang mengambilnya dengan cara yang benar dan dibelanjakan dengan cara yang benar maka itulah nikmat terbaik baginya. Dan siapa yang mengambilnya dengan cara yang tidak sebenar nescaya adalah dia seperti orang yang makan tetapi tidak pernah kenyang.” (Hadith riwayat Muslim)
Maka sayugianya kita semua memelihara diri dari termasuk dalam kalangan orang yang dibenci olih Allah dengan sebab harta benda.
Sebaiknya biarlah harta yang kita dapat itu ialah harta soleh yang disebutkan di dalam hadith-hadith Nabi saw.
Telah diriwayatkan daripada ‘Amr bin Al-‘Aas r.a. adalah Nabi saw telah bersabda baginya :
Artinya : “Wahai Amr! Sebaik-baik harta yang soleh itu ialah untuk seorang yang soleh.” (Hadith riwayat Ahmad dan Bukhari dan Muslim dan lainnya)
سخّاب بالأسواق
BERTERIAK DI PASAR
Berkata Fuqahak maknanya :
يُكثرُ الصياحَ والكلامَ في سبيلِ جمعِ المالِ
Artinya : “Membanyakkan berteriak dan bercakap pada usaha mengumpulkan harta.” Dan kata setengahnya maknanya ialah :
يكثر في لأسواق الصياح والصخب والحلف في البيع والشراء، والكذب إلا ما ندر، والغش في البيع والشراء
Artinya : “Membanyakkan pada tempat-tempat berniaga dengan berteriak dan bertempik dan juga bersumpah pada jual beli dan bercakap bohong melainkan sedikit (yang tidak seperti demikian). Dan menipu ketika melakukan perniagaan.”
Yang dimaksudkan dengan perkataan pasar-pasar itu ialah orang yang berniaga olih kerana terlalu rakus untuk mendapatkan keuntungan dia berteriak di pasar-pasar atau di tepi-tepi jalan sehingga keluarlah perkataan yang sangat banyak terkadang seperti orang hilang aqal. Telah diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a. beliau berkata : Nabi saw bersabda :
Artinya : “Barangsiapa banyak perkataannya maka banyaklah salahnya dan barangsiapa banyak salahnya nescaya banyaklah dosanya dan barangsiapa yang banyak dosanya nescaya adalah neraka itu layak dengannya. Maka barangsiapa yang beriman ia dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia berkata perkara yang baik atau dia diam sahaja.” (Hadith riwayat At-Tabarani)
Antara perkataan yang menjerumuskan orang berniaga kepada dosa dan azab neraka ialah berdusta dan sengelat dan sumpah dusta dan seumpamanya.
Pada zaman kita sekarang banyak terjadi apa yang telah disabdakan olih Nabi saw ini yaitu ramai yan berniaga di dalam media sosial dalam keadaan yang dijelaskan di dalam hadith yaitu bertempik dan berteriak dan setengahnya sampai berkata yang dusta dan masuk pada perkataan yang aib dan lucah demi meyakinkan orang yang mendengar supaya berminat dengan barangan jualannya.
Dan tidak kurang yang melanggar peraturan berpakaian ketika berniaga seperti mendedahkan aurat dan berpakaian ketat dan seksi yang menjolok mata dan pakaian-pakaian yang diharamkan syarak orang Islam memakainya.
جيفة بالليل
BANGKAI DI MALAM HARI
Berkata setengah ulamak maknanya ialah :
كناية عن كثرة نومه وخموله وعدم قيامه لصلاة الليل
Artinya : “Satu sindiran dari banyak tidurnya dan banyak malasnya dan tiada bangun ia bagi solat malam.”
Dan kata setengah ulamak pula maknanya ialah :
يستغرقُ ليلَهُ بالنومِ ولا يهتمُ بأن يكسبَ في ليلهِ من الصَّلواتِ ويتزودَ من الطاعاتِ
Artinya : “Menghabiskan waktu malamnya dengan tidur sahaja dan tidak mementingkan usaha melakukan amal pada waktu malam seperti solat dan mencari bekal amal taat.”
Dan kata setengah ulamak pula :
إذا جاء الليل استلقى على فراشه وبقي كالجيفة إلى الصباح.
Artinya : “Orang-orang yang apabila tiba waktu malam hanyalah dia tahu berbaring di atas tempat tidurnya dan begitulah kekal ia seperti bangkai sampai waktu pagi.” Tidak beribadah pada waktu malam dan hanya tidur dan berehat itu samalah seperti binatang dan tetapi pada hadith ini Nabi saw lebih keras memberi amaran sehingga Nabi saw menyerupakan orang-orang yang berperangai seperti ini sama seperti bangkai yaitu haiwan yang telah mati lagi busuk baunya.
حمار بالنهار
KELDAI DI SIANG HARI
Berkata setengah ulamak makna kaldai di siang hari ialah :
أن همَّهُ التفننُ بالأكلِ والإكثارُ من الملذاتِ وينشغلُ بذلكَ عنِ القيامِ بما افترضَهُ اللهُ تعالى عليه Artinya : “Bahawasanya cita-citanya hanyalah mempelbagaikan makan minum dan membanyakkan kelazatan dan hanya sibuk dengan perkara tersebut hingga tidak ada masa dalam hidupnya untuk mendirikan segala perintah yang telah difardukan olih Allah Taala ke atasnya.”
Dan kata setengah ulamak :
ومعنى حمار بالنهار: أنه بليد في فهمه، منهمك في عمله الدنيوي لا يلتفت إلى سواه من الطاعة والعبادة
Artinya : “Bermula makna keldai di siang hari itu ialah seorang yang sangat bodoh atau dungu otaknya hanya asyik dengan pekerjaan mencari dunia di siang hari tiada pedulikan kepada perkara-perkara taat dan ibadah.”
عالم بالدنيا جاهل بالاخرة
TAHU TENTANG DUNIA JAHIL TENTANG AKHIRAT
Di dalam Al-Quran sudah memberitahu bahawa kebanyakkan manusia itu adalah jahil. Majoriti manusia itu hanya pandai dalam ilmu bagi kehidupan di dunia akan tetapi tentang akhirat mereka adalah orang yang jahil.
Artinya : “Allah sekali-kali tidak akan menyalahi janji-Nya akan tetapi kebanyakkan manusia itu jahil tidak mengetahui. Mereka hanya tahu tentang zahir hidup di dunia sedangkan tentang akhirat mereka adalah orang-orang yang lalai tidak tahu apa-apa.” (Ar-Rum : 6 & 7) Ketahui olihmu bahawa seburuk-buruk orang itu ialah yang hanya pandai dalam soal mencari duit dan harta tetapi sangat jahil lagi bodoh tentang hal-hal berkait akhirat.
Berkata Ulamak :
من ءاتاهُ اللهُ عزَّ وجلَّ المالَ وكان عارفًا بطرقِ جمعِ المالِ وهو جاهلٌ بأمورِ الدّينِ أي بما افترضَ اللهُ تعالى عليه معرفَتَهُ من علمِ الدينِ فهو من شرِّ خلقِ اللهِ
Artinya : “Barangsiapa yang diberikannya olih Allah akan harta benda dan dia pandai dalam urusan mendapatkan harta sedang dia jahil dengan urusan agama yakni dia jahil akan perkara yang difardukan olih Allah Taala ke atasnya maka dia adalah seburuk-buruk manusia.”
Dan kata ulamak yang lain :
هو عالم بأمور دنياه ولكنه جاهل بأمر دينه لا يهتم به ولا يسأل عنه
Artinya : “Maknanya ialah orang yang hanya tahu dengan urusan-urusan dunia akan tetapi dia jahil dengan urusan agama dan tidak ambil berat dengannya dan tidak pula bertanyakan daripadanya.”
Maksudnya orang yang hanya mementingkan ilmu tentang dunia sahaja kerana disitu ada kepentingan mencari harta dan kesenangan makan minum dan berumah tangga dan mendapatkan kenderaan serta tempat tinggal sedangkan mereka ini adalah orang yang jahil lagi bodoh tidak tahu apa suatu tentang ilmu agama.
Kesimpulannya hadith ini datang bagi memberi amaran ke atas orang-orang beriman dan berjaga-jaga supaya menjauhkan sejauh mungkin dari sekelian perangai yang sangat dicela ini dan bersungguh menghiaskan dirinya dengan lawan baginya daripada akhlak-akhlak yang mulia. wallahua’lam. Ustaz azhar idrus (gambar sekadar hiasan: Sumber internet)
WEBINAR JODOH : SUAMI KIRIMAN ILAHI
Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku”
Jelas dan yakin dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
Akan dijauhi heartbreak dan lelaki yang tak serius
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis
Kuku hiasan dengan pelbagai warna dan corak, biasa dipakai oleh wanita bila mahu ke satu-satu acara atau majlis agar tampil lebih menarik.Malah Muslimah sendiri...