‘Baca dengan tenang, jangan kelam-kabut.’ Bacaan rukuk dan sujud, wajibkah buat tiga kali? Bacaan-bacaan tasbih atau zikir dalam rukuk dan sujud ini merupakan sunnah-sunnah yang bacaannya dituntut dalam solat fardhu lima waktu.
Sekiranya kita tidak melakukannya atau tidak cukup tiga kali, adakah solat kita sah? Ikuti penerangan Ustaz Mohd Riza dan semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.
Baca Dengan Tenang
Ustaz Riza yakin semua di antara kita tahu dan praktis bacaan tasbih dalam sujud dan rukuk setiap kali menunaikan solat fardhu lima waktu. Tetapi permasalahan yang ingin dirungkai kali ini adalah berapa kali perlu dibaca bacaan-bacaan tasbih ini.
Sama ada, sekali, dua kali atau tiga kali atau berapa yang paling tepat. Pertama sekali bacaan tasbih dalam rukuk ini merupakan Sunnah-sunnah qauli dalam solat, yang bacaan ini dituntut.
Tetapi jika seseorang itu tidak melakukannya solat tetap sah menurut pendapat Mazhab Imam Syafie kerana hukumnya sunat dibaca, setiap kali kita menunaikan solat.
Namun begitu, bacaan tasbih ini harus diingat perlu dibaca dengan jelas dan tenang. Persoalannya di sini, mengapa kita digalakkan untuk membaca tiga kali.
Sebenarnya, setiap bacaan tasbih yang dibaca tiga kali adalah bagi menyempurnakan rukun solat iaitu iktidal.
Bacaan Rukuk & Sujud
Di samping itu, jelas Ustaz Riza, bacaan-bacaan dalam solat perlu dibaca dengan tenang kerana ketika kita mendirikan solat adalah umpamanya kita berhadapan dengan Allah.
Ads
Maka oleh hal demikian, bacalah dengan tenang supaya kita dapat menjiwai solat. Cara terbaik untuk menjiwai solat, Ustaz Riza sarankan ambil sedikit masa google dan cari makna bacaan-bacaan dalam solat.
Ambil masa baca terjemahan bacaan dalam solat, insyallah dengan sedikit usaha ini, sedikit sebanyak membantu kita menjiwai solat.
Sekali lagi ingat bahawa solat adalah saatnya kita berbicara dengan Allah SWT. Di akhir video, Ustaz Riza ingatkan sekali lagi bahawa sama ada baca sekali atau tiga kali bacaan rukuk dan sujud perlulah dilakukan dengan tenang dan jangan kelam kabut.
Kashoorga : Semoga solat kita sempurna dan tidak menjadi perbuatan yang sia-sia.
Ramai ingin hidup kaya. Wang sentiasa ada dalam poket dan tak pernah keluh kesah mengenainya. Ditambah sikap sesetengah usahawan yang sentiasa show off tentang kekayaan mereka di media sosial, kemampuan membeli barangan harga ratusan ribu tanpa ada sebarang masalah, rumah besar, kereta mewah dan ada simpanan yang banyak hingga menimbulkan keinginan luar biasa orang kebanyakan untuk memiliki duit yang banyak. Sebab itulah, bagi orang biasa-biasa ramai yang beranggapan ada wang banyak itu perlu dalam kehidupan mereka.
Tapi pernahkah kita terfikir kenapa kisah Qarun ditulis di dalam al-Quran?
Allah Taala memperincikan kisah Qarun di dalam al-Quran melalui Surah al-Qasas bermula ayat 76 hingga 82. Kisah ini menjadi saksi bahawa kesombongan melalui harta tidak akan kekal lama jika umat Islam tidak memahami konsep kekayaan di dalam hidup ini.
Allah berfirman, “Sesungguhnya Qarun termasuk daripada kaum Musa, tetapi dia berlaku zalim terhadap mereka dan Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta dan kunci-kuncinya sungguh berat dipikul oleh sejumlah orang yang kuat. Ingatlah ketika kaumnya berkata kepadanya, ‘Janganlah engkau terlalu bangga. Allah Taala tidak menyukai orang yang membanggakan diri.’
Zaman Nabi juga ada para sahabat mengeluh kerana ingin hidup kaya
Keinginan untuk jadi kaya sebenarnya bukan berlaku zaman ini saja. Bukan kerana kita terikut hawa nafsu tetapi rasa keinginan itu sudah lama wujud sejak di zaman Nabi Muhammad lagi. Tapi apa kata Nabi tentang kekayaan yang sering kita gila-gilakan ini?
Dalam sebuah riwayat dikisahkan bahawa para sahabat yang ekonomi mereka tergolong biasa-biasa dan tidak berkemampuan mengadukan nasib mereka kepada Rasulullah SAW dan berharap boleh hidup dengan harta yang banyak. Ketika menyampaikan hajat mereka kepada Rasulullah, SAW yang alangkah bahagianya kalau menjadi orang kaya yang mana mereka boleh bersedekah untuk mendapatkan banyak pahala. Kata mereka,
“Orang-orang yang punya banyak harta solat sebagaimana kami solat. Mereka berpuasa sebagaimana kami berpuasa. Namun mereka boleh bersedekah dengan limpahan harta yang mereka miliki, sedang kami yang miskin tak boleh melakukan itu,” demikian mereka mengadu.
Atas keluhan mereka ini Rasulullah kemudian menyampaikan keadah terbaik bagaimana mereka boleh mendapatkan banyak pahala dengan melakukan beberapa amalan yang pahalanya sama dengan pahala sedekah yang dilakukan oleh orang-orang kaya.
“Ada beberapa sahabat Nabi berkata kepada beliau, ‘Ya Rasulullah, orang-orang kaya mendapat banyak pahala. Mereka solat sebagaimana kami solat, mereka berpuasa sebagaimana kami berpuasa, dan mereka boleh bersedekah dengan kelebihan harta mereka.’
Rasul bersabda, ‘Bukankah Allah telah menjadikan bagi kalian apa-apa yang boleh kalian sedekahkan? Sesungguhnya setiap bacaan tasbih adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, memerintahkan yang maa’ruf adalah sedekah, mencegah kemungkaran adalah sedekah dan dalam kemaluan kalian ada sedekah.’
Para sahabat bertanya, ‘Wahai Rasul, apakah bila salah seorang di antara kami melampiaskan syahwatnya ia mendapatkan pahala?’ Rasul menjawab, ‘Apa pendapat kalian, bila ia melampiaskan syahwatnya pada yang haram bukankah ia mendapat dosa? Maka demikian pula bila ia melampiaskannya pada yang halal ia mendapat pahala.’” (Muslim bin Hajjaj An-Naisaburi, Shahîh Muslim, Kairo: Darul Ghad Al-Jadid, 2008, jilid IV, juz. 7, halaman 83).
Dari hadits di atas diketahui bahwa keinginan para sahabat Rasulullah untuk memiliki banyak harta bukanlah untuk bersenang-senang menikmatinya, agar dengan banyaknya wang mereka boleh memiliki rumah yang megah, membeli perabot mahal, kenderaan mewah, melancong ke luar negara dan kemewahan duniawi lainnya. Bukan yang demikian meningkatkan motivasi mereka untuk memiliki banyak harta.
Yang mendorong mereka berkeinginan menjadi kaya hingga memberanikan diri mengadu kepada Rasulullah adalah keinginan untuk boleh mendulang sebanyak mungkin pahala. Bagi mereka dengan melimpahnya harta mereka boleh bersedekah sebanyak dan sesuka hati sehingga mendapat banyak pahala yang pada akhirnya berharap mendapat syurga dan kerihaan Allah ta’ala.
Tapi tanyalah kepada diri kita kenapa kita ingin hidup kaya? Adakah kerana ingin show off, tunjuk mampu membeli segalanya dan jangan lupa kisah Qarun yang Allah ceritakan di mana Qarun tertanam dengan harta-hartanya kerana ketamakaan dirinya. Para sahabat mengadu kerana mereka merasakan kalau dengan harta, mereka boleh bersedekah dan memperoleh pahala tapi tanya apa tujuan kita untuk kaya?
Mulai hari ini, kalau kita ada azam untuk hidup kaya, tanamlah azam kekayaan yang bakal kita miliki itu akan kita gunakan ke jalan Allah, bukan jalan menunjuk-nunjuk. Ikutlah sikap Ustaz Ebit Lew selalu lakukan terhadap harta dimilikinya iaitu dengan membantu orang susah, menginfakkan masanya pergi ke lokasi orang susah dan lain lagi kerana dirinya mengharap redha Allah.
Ingatlah, kaya itu ujian. Tak kaya juga ujian. Hendaklah kita sentiasa bersyukur tanpa pernah mengeluh dan teruslah berusaha tanpa lelah untuk terus menjadi orang kaya. Apa yang penting, untuk jadi kaya bukan dengan harta saja tapi seperti Rasulullah ajarkan seperti dalam hadis di atas.
Sumber bahan : Islam Pos / Gambar banglo: SBS Indahjaya Development
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Baru ini, Mahkamah Sesyen memerintahkan Ali Puteh membayar RM60,000 kepada bekas kakak iparnya, Nor Hidayah kerana menulis hantaran yang disifatkan menghina di instagramnya.
Masa yang sama, ramai mengulas isu harta pusaka yang menjadi rebutan. Semasa penghakiman, Hakim Mahkamah Sesyen Zulqarnain Hassan memaklumkan pihak yang mengejar harta bukannya isteri arwah (Abam Bocey) sebaliknya plaintif-plaintif.
Ketika membaca keputusan penghakimannya, Zulqarnain berkata, setelah meneliti semua keterangan saksi dan hujahan peguam, mahkamah berpuas hati bahawa pihak yang mengejar harta ialah bukannya defendan sebaliknya plaintif-plaintif.
Katanya, ia jelas pada hari kedua Abam atau nama sebenar Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan meninggal dunia, ahli keluarga plaintif adalah pihak yang mengajak Siti Nor Hidayah untuk berbincang mengenai harta arwah.
“Malah telefon arwah diambil oleh Ali Puteh manakala beg duit arwah diambil (arwah) ibunya.
“Perbuatan itu seolah-olah tidak memahami kesedihan isteri arwah yang juga dalam dilema sedang memikirkan bagaimana untuk mengharungi masa depan dan membesarkan anak yang masih kecil,” katanya.
Dalam pada itu, pasti ramai tertanya-tanya, adakah Ali Puteh ada hak ke atas harta pusaka Abam?
Ikuti kupasan Perunding Pewarisan Harta Islam (Hibah, Wasiat, Amanah, Pusaka dan Faraid), Nor Zazilah binti Abdul Samat di fbnya dalam isu pembahagian harta faraid ini agar kita tidak terkeliru.
Ali Puteh waris faraid pusaka arwah Abam?
Ya betul. Walaupun Abam memiliki anak lelaki, kenapa adik beradik turut jadi waris faraid arwah Abam? Baca sampai habis.
Isu yang viral hari ini, kes saman Ali Puteh terhadap kakak iparnya, Nor Hidayah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.
Tapi saya bukan nak ulas kes itu. Itu urusan keluarga mereka. Saya sekadar ingin berkongsi tentang pembahagian pusaka arwah Abam.
Saya tidak pasti urusan pusaka dan pembahagian harta Abam dah selesai atau belum, ini yang berlaku jika urusan pusaka masih belum selesai dan berlaku kematian berlapis sebagai contoh untuk kita belajar jika pengurusan pusaka lambat diuruskan, akan jadi waris faraid berlapis.
Pengajaran dari kisah pusaka arwah Abam.
Waris Abam.
Ketika Abam meninggal dunia (2020), waris beliau ialah : 1. Bapa kandung = 1/6. 2. Ibu kandung = 1/6. 3. Seorang Isteri = 1/8. 4. Seorang anak lelaki = baki.
Tetapi ibu Abam telah turut meninggal dunia (2021) – kematian berlapis terjadi sebelum pusaka Abam diselesaikan. Kini bahagian ibu Abam (1/6 = 4/24 samakan penyebut pecahan) akan diwarisi oleh waris lapis kedua iaitu waris ibu Abam iaitu anak-anak beliau.
Kini, disebabkan pusaka Abam tidak segera diuruskan, Ali Puteh dan adik beradiknya seibu sebapa telah menjadi waris faraid kepada harta pusaka Abam kerana mewarisi pusaka bahagian ibu mereka.
Kesannya?
Jika segera diuruskan, hanya 4 orang waris kini waris telah bertambah.
Dokumentasi setiap waris diperlukan untuk proses pengurusan harta pusaka.
Hubungan sesama waris? Saya tak nak ulas.
Tetapi jika hubungan tidak mesra, proses pengurusan pusaka akan menjadi bermasalah dan mengambil masa terlalu lama kerana turun naik mahkamah.
Itu ujian buat keluarga mereka. Jadikanlah pengajaran buat kita.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hujung minggu mungkin ada dalam kalangan kita yang mendapat jemputan majlis perkahwinan. Tapi bagaimana pula jika kita mengambil keputusan untuk tidak menghadirinya kerana berasa jauh atau kepenatan dan sebagainya? Ini kerana hukum menghadiri majlis kahwin adalah wajib.
Daripada Ibn ‘Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Jika salah seorang kamu dijemput ke majlis perkahwinan (walimah), maka hadirlah ia.” Riwayat Muslim (1053)
Hukum wajib dalam hadis di atas diambil daripada perkataan Nabi SAW فَلْيَأْتِهَا yang merupakan kata perintah yang membawa hukum wajib secara asasnya di sisi kaedah fiqh.
Imam al-Nawawi menjelaskan: “Pandangan yang paling sahih dalam mazhab kami, bahawa hukum hadir ke majlis kenduri perkahwinan adalah fardhu ‘ain bagi mereka yang dijemput. Namun, kewajiban tersebut boleh gugur dengan beberapa sebab keuzuran seperti jika ada syubhah (keraguan) pada makanan, atau adanya kemungkaran dalam majlis tersebut. Begitu juga, jika majlis perkahwinan tersebut hanya mengkhususkan orang-orang yang kaya sahaja untuk hadir. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 9/570)
Imam al-Nawawi turut menyebut: “Al-Qadhi telah menukilkan kesepakatan para ulama dalam menyatakan wajibnya menyahut (menghadiri) jemputan walimah al-‘urs (majlis perkahwinan).” (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 9/570)
Begitu juga berdalilkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Dan sesiapa yang tidak menyahut jemputan (dengan menghadirinya), sesungguhnya dia telah menderhakai Allah dan Rasul-Nya.” Riwayat Muslim (1432)
Hal ini membawa maksud tidak menghadiri jemputan majlis perkahwinan dianggap sebagai suatu maksiat kepada Allah SWT, dan tidaklah perbuatan itu dianggap maksiat melainkan pada meninggalkan yang wajib.
Merujuk kepada persoalan di atas, kami nyatakan bahawa, sekiranya tidak terdapat sebarang keuzuran, maka wajib bagi seseorang untuk memenuhi undangan perkahwinan yang dijemput.
Walaupun begitu, jika terdapat keuzuran atau janji yang sudah dirancang sebelumnya, atau tersangat jauh, atau membabitkan kos yang tinggi, atau menyebabkan terabainya tugas yang telah ditaklifkan, maka kami berpendapat alangkah baiknya beliau mewakilkan, atau memberi hadiah sebagai tanda ingatan. Yang paling penting, jangan sekali-kali putuskan silaturrahim dan mohonlah izin dengan penuh adab.