Walaupun kita suami isteri sibuk keluar bekerja mencari rezeki untuk keluarga, tetapi tanggungjawab dan amanah pada anak-anak tetap dilaksanakan sebaiknya.
Hargailah amanah Allah ini sebaiknya kerana merekalah yang akan mendoakan diri kita apabila sudah tiada nanti.
Dan perkongsian Ustazah Asma Harun serta suami sangat bagus untuk kita amalkan sebagai ibu bapa kepada anak-anak kita.
Menurut suaminya, sudah menjadi rutin semua anak-anaknya akan menghulurkan kepala kepada ibu mereka sebelum ke sekolah untuk diusap dan digosok perlahan-lahan.
Sambil menggosok kepala serta membaca zikir dan ayat Al-Quran dengan harapan semoga Allah menjaga anak-anaknya sepanjang pemergian mencari rezeki.
Didoakan semoga Allah menjaga akhlak dan dipelihara diri sepanjang ketiadaan mereka berdua nanti di rumah.
RUTIN PAGI UMMI DENGAN ANAK²NYA.
Kebiasaannya masing² akan menghulurkan kepala kepada umminya sebelum ke sekolah. Raihanah pun suka, dia pun beratur sama. Suka kepalanya digosok2 Umminya walaupun baru 3 tahun, lalu dibacakan;
1. Ya Hafiz (Yg Maha Menjaga) Ya Muhaimin (Yg Maha Memelihara) x3.
2. Surah Ar Rahman ayat 1 hingga 4.
3. Dipesan احْفَظِ اللهَ يَحْفَظْكَ (jagalah Allah, Allah akan menjagamu).
Dengan harapan kepada Allah jualah diserahkan anak2 untuk dijaga. Dijaga akhlak mereka dan dipelihara diri mereka. Kerana di sekolah dan dimana2, Allah jualah sebaik2 penjaga dan pemelihara.
Kemudian, dihulurkan kepala ke dalam kereta..
Jom Abi, dah lewat ni.. baiiik..
** 2 Hari ini Ummi dan Abi ke Perak setelah bercuti bersama 3 Hari, nanti Ummi doakan dari jauh dan ada yang menghantar ke sekolah.
** Alhamdulillah, mereka juga ternanti2 rutin malamnya..
**Gambar dibawah Abi rakam ketika Ummi Asma Harun tinggalkan amanah dalam fail masing² sebelum keluar beberapa hari untuk dakwahnya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ubah Kebiasaan Pakai Jam Di Tangan Kiri Tukar Ke Tangan Kanan, Ini Kebaikannya Yang Patut Kita Tahu
Untuk perkara yang baik-baik, hendaklah mendahulukan bahagian anggota tubuh yang kanan.
Berbeza ketika melepaskan sesuatu atau memulai sesuatu yang jelek, maka hendaknya dimulai dari yang kiri. Inilah di antara adab yang diajar dalam agama Islam.
Kanan menunjukkan makna yang baik. Rasulullah SAW mengutamakan dan menyukai memulakan yang kanan sebelum yang kiri, dalam ke semua urusan Baginda, baik dalam bersedekah, bersuci, berwuduk, memakai pakaian, menyikat rambut, termasuk ketika mengambil dan memberi sesuatu, serta sewaktu makan dan minum.
Dari Aisyah radhiallahu anha dia berkata:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ
“Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam suka memulai dari sebelah kanan saat mengenakan sandal, menyisir rambut, bersuci, dan dalam seluruh aktiviti beliau.” (HR. Al-Bukhari no. 5926 & Muslim no. 268)
Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إِذَا انْتَعَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِالْيَمِينِ وَإِذَا نَزَعَ فَلْيَبْدَأْ بِالشِّمَالِ لِيَكُنْ الْيُمْنَى أَوَّلَهُمَا تُنْعَلُ وَآخِرَهُمَا تُنْزَعُ
“Apabila salah seorang dari kalian memakai sandal, hendaknya memulai dengan yang kanan, dan apabila dia melepas hendaknya mulai dengan yang kiri. Hendaknya yang kanan pertama kali mengenakan sandal dan yang terakhir melepasnya.” (HR. Al-Bukhari no. 5856 & Muslim no. 2097)
Seperti perkongsian Syarif Ad-Deen mengapa perlu mengutamakan memulakan sesuatu perkara dengan anggota yang kanan berbanding kiri.
Jam tangan, pakai di sebelah tangan kanan, kata seorang ustazah kepada aku tanpa sebarang penjelasan bagi ketegasan tersebut. Jadi dengan rasa hormat aku kepada Guru, aku pun tukarlah jam tangan aku daripada tangan kiri ke tangan kanan. So, dari situ aku dah mula terfikir, malah tertanya-tanya pada diri, kenapa ustazah suruh aku pakai jam tangan disebelah kanan, dan salah ke pakai jam tangan di sebelah kiri?
Still tak dapat jawapan.
Pada keesokan harinya aku beranikan diri berjumpa dengan ustazah, kemudian, aku bertanyalah kepada ustazah.
“Ustazah, boleh saya bertanya, kelmarin bila ustazah berjumpa dengan saya, kenapa ustazah suruh saya memakai jam tangan disebelah kanan?”
Jawab ustazah…
“Macam ni Deen, Rasulullah S.A.W suka kita buat apa-apa perkara yang membawa kepada kebaikan dengan memulakan angota disebelah kanan terlebih dahulu, contohnya, memakai kasut didahului dengan kaki kanan, masuk ke masjid dengan kaki kanan, makan dan minum juga dilakukan dengan mengunakan tangan kanan, dan banyak lagi perkara yang sepatutnya dilakukan dengan didahului angota disebelah kanan. Begitu juga dengan memakai jam tangan.
“Saya berikan contoh, kalau sekali kamu gunakan jam yang berada ditangan kanan untuk melihat dan mengetahui waktu solat, disitu pun akan dicatit 1 kebaikan keatas kamu. Cuba kamu bayangkan, kalau dalam sehari kamu melihat jam yang berada ditangan sebelah kanan untuk memastikan waktu solat fardhu kamu terjaga dengan baik, maka, sudah tentu akan lebih banyak kebaikan yang mungkin Allah akan berikan kepada kamu pada hari tersebut. Kerana apa? sebelum kamu melakukan ibadah, kamu mendahulinya dengan melihat waktu solat pada jam yang berada di tangan sebelah kanan kamu tu.
See, nampak simple, tapi ada kebaikan yang tersembunyi disitu, tak rugi dan tak pelik pun mengenakan jam tangan di sebelah kanan, malah ianya lebih menguntungkan” 🙂 innsyaAllah.
Terima kasih ustazah atas perkongsian.
Ini pula jawapan daripada Mufti Wilayah:
Secara asasnya, memang benar bahawa Rasulullah S.A.W suka mendahulukan bahagian kanan dalam urusan-urusan baginda. Ini dapat kita lihat di dalam sebuah riwayat daripada A’isyah R.A beliau berkata:
كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ
Maksudnya: Adalah Nabi S.A.W suka kepada mendahulukan bahagian kanan, dari sudut memakai selipar, menyikat rambut, semasa berwudhu’, dan juga dalam urusan baginda seluruhnya. Riwayat Al-Bukhari (168)
Ini bermakna baginda sentiasa mendahulukan anggota kanan dalam urusan seharian seperti memulakan pemakaian selipar dengan kaki kanan, menyikat rambut dengan tangan kanan, makan dan minum dengan tangan kanan, dan perbuatan-perbuatan selainnya.
Meskipun begitu, terdapat beberapa riwayat yang secara spesifiknya menunjukkan kepada perhiasan atau aksesori yang dipakai oleh Rasulullah S.A.W di tangan baginda iaitulah cincin. Antaranya adalah sebuah riwayat daripada Anas bin Malik R.A beliau berkata:
كَانَ خَاتِمُ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فِي هَذِهِ وَأَشَارَ إِلَى الْخِنْصَرِ مِنْ يَدِهِ الْيُسْرَى
Maksudnya: Adalah cincin Nabi S.A.W di sini, lalu beliau menunjukkan kepada jari kelingkingnya dari tangan kiri. Riwayat Muslim
Justeru hadis ini memberikan petunjuk kepada kita bahawa baginda S.A.W memakai cincin di tangan kiri baginda. Bahkan jika dilihat dari sudut hikmahnya, Nabi S.A.W makan dan minum dengan tangan kanan, justeru dengan memakai cincin di tangan kanan pasti akan menjadikan proses tersebut sedikit sukar.
Imam Al-Buhuti Rahimahullah berkata:
‘’Memakai cincin di jari kelingking tangan kiri adalah lebih afdhal berbanding memakainya di jari kelingking tangan kanan, kerana ia lebih selesa dan tetap’’. Rujuk Kasyyaf Al-Qina’, Al-Buhuti.
Manakala para ulama Syafi’eyyah berpandangan bahawa pemakaian cincin di tangan kanan adalah lebih afdhal dan utama.
Ini seperti pendapat Imam Al-Nawawi yang menyebut:
يجوز للرجل لبس خاتم الفضة في خنصر يمينه وإن شاء في خنصر يساره كلاهما صح فعله عن النبي صلى الله عليه وسلم لكن الصحيح المشهور أنه في اليمين أفضل ; لأنه زينة ، واليمين أشرف
Maksudnya: Adalah dibolehkan bagi seorang lelaki itu untuk memakai cincin perak di kelingking tangan kanannya. Dan sekiranya dia mahu (dia boleh memakainya) di jari kelingking tangan kirinya. Keduanya sahih dilakukan oleh Nabi S.A.W. Akan tetapi pendapat yang sahih lagi masyhur adalah lebih afdhal ia dipakai di tangan kanan. Kerana ia merupakan perhiasan dan tangan kanan adalah lebih mulia. Rujuk Al-Majmu’, Al-Nawawi
Merujuk kepada persoalan yang dikemukakan, kami berpandangan bahawa isu pemakaian jam tangan adalah lebih sesuai diqiyaskan kepada pemakaian cincin. Ini kerana, kedua-duanya dipakai di tangan. Oleh kerana itu, apabila kita menyatakan bahawa dibolehkan untuk memakai cincin di tangan kiri, maka demikian juga diharuskan untuk memakai jam tangan di tangan kiri.
Pemakaian jam di tangan kiri ini tidaklah ia termasuk dalam tasyabbuh (menyerupai) perbuatan orang-orang kafir. Ini kerana, ia langsung tidak dianggap sebagai perbuatan yang terkhusus dengan budaya dan adat mereka. Bahkan menjadi suatu kebiasaan yang meluas di seluruh dunia bahawa orang-orang Islam juga memakai jam di tangan kiri.
KESIMPULAN
Hukum memakai jam di tangan kiri adalah harus. Ini berdasarkan qiyas kepada pemakaian cincin. Adapun begitu, sekiranya seseorang itu memakai jam tangan di tangan kanan dengan tujuan untuk mengikuti sunnah Nabi S.A.W yang suka mendahulukan anggota kanan, ia adalah lebih afdhal dan mendapat pahala Insha Allah. Tambahan pula sekiranya pemakaian jam di tangan kanan itu tidak menyebabkan kesukaran untuk makan dengan tangan kanan seperti dengan menanggalkan jam semasa makan, maka ia lebih utama.
Kita boleh mengubah sesuatu yang menjadi kebiasaan menjadi lebih baik kerana ia membantu menambah saham pahala di akhirat nanti. Bila kita buat, kita dapat.
Sumber Kredit: FB: Syarif Ad-Deen dan Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ada Ke Sihir Di Bulan Puasa Kalau Syaitan Dah Kena Ikat? Ini Penjelasan Mufti
Ramadan bulan penuh kerahmatan dan juga keampunan. Kita digalakkan memperbanyakkan memohon keampunan dari Allah SWT di atas dosa-dosa sama ada disengajakan atau tidak.
Di sebalik bulan rahmat, Ramadan juga adalah ujian buat semua hambaNya yang diuji tatkala mencari rezeki bagi menambah pendapatan di bulan Ramadan.
Namun ujian ditempuhi oleh peniaga ayam madu panggang yang juga nasi arab di Kuala Selangor, Fazliana Mohammad Nor, 32 tahun sudah cukup membuatnya menangis sendiri. Ibu kepada lima anak berusia di antara 11-18 tahun dan menjaga dua anak adiknya yang masih kecil serta suami yang tak mampu membuat kerja keras berikutan tapak tangan patah (sudah jalani pembedahan dan pembedahan kedua akan menyusul beberapa bulan lagi) berkongsi nasibnya diuji pada bulan mulia ini.
KASHOORGA menghubungi dirinya untuk berkongsi cerita lebih lanjut mengenai nasib menimpa dirinya.
Dikongsi dari akaun Tik Toknya @Mawar_Frogie, dia menanggung kerugian bila mana 30 ekor ayam panggang yang sudah dioles madu terpaksa dibuang kerana berbau busuk.
Fazliana berkata, dia menempah 30 ekor ayam dari pekedai dan bila dapat, dia membersihkannya, diperap dan kemudian disimpan di dalam peti sejuk.
“Tak ada apa berlaku. Pada olesan madu pertama, baunya harum. Tapi bila masuk olesan kedua ayam sudah masak, baunya sangat busuk. Kebetulan tak puasa, saya cuba makan. Isinya elok tapi baunya cukup busuk, macam bau bangkai,”katanya beranggapan bukan rezekinya hari itu.
Selepas videonya tersiar, ada bertanya mengapa dia membuangnya begitu saja dan tak disedekahkan kepada pada orang lain.
Menjawap di satu video lainnya, dirinya memaklumkan tidak sanggup memberi orang lain makan ayam yang baunya busuk . “Kalau nak beri sedekah pada orang, berilah yang masih elok,” katanya memaklumkan kesemua 30 ekor ayam itu sudah diberi pada binatang di jalanan.
Kena lagi keesokkan harinya, ayam bau bangkai lagi
Jika dua hari lalu bukan rezekinya, Fazliana mencuba lagi berniaga semalam. Kali ini jumlah ayam tidak banyak iaitu sekitar 20 ekor sahaja. Dan dia membelinya sendiri, bukan dari supplier biasa menghantar ayam kepadanya bagi mengelak kejadian sama berulang.
Jangan terkejut kerana ayam yang asalnya tiada bau semasa membeli dan selepas siap dimasak, sekali lagi nasibnya sama. Ayamnya berbau bangkai.
Menjawap persoalan KASHOORGA adakah wujudnya unsur misteri di sini, kata Fazliana dia bukan mahu memburukkan keadaan tapi dua hari sebelum Ramadan, dirinya bermimpi nampak wajah sangat marah pada dirinya.
“Tak tahulah ada kaitan ke tak dengan mimpi tu. Tapi berniaga ni saja rezeki saya menyara 7 anak. Dengan suami yang tak boleh buat kerja berat selepas tapak tangannya patah dan hancur ketika jatuh kami mencari rezeki jual burger. Hanya mampu tolong orang untuk cari rezeki untuk beri makan pada anak-anak,” katanya yang redha dengan ujian hidup menimpanya seisi keluarga. Bahkan keluarga mereka tergolong dalam lapan golongan asnaf yang menerima bantuan zakat.
Ujian hidup seseorang berbeza. Kalau korang ada rezeki lebih untuk disyerkan dengan keluarga ini bolehlah hulurkan bantuan ke akaun Maybank 162553110750 atas namanya Norfazliana binti Mohammad Nor. Moga kita dapat ringankan beban orang dilanda ujian begini. Dirinya sudah berusaha, tapi ada saja ujian hidupnya.
https://www.tiktok.com/@mawar_nasi_arab_k.s/video/7086492601540447514?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338 Bulan puasa betul ke semua syaitan kena ikat? Ini penjelasan Mufti.
Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Pertanyaan ini mungkin berpunca daripada dua buah hadith daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:-
إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ، وَسُلْسِلَتِ الشَّيَاطِينُ
Maksudnya: “Apabila datangnya Ramadhan maka dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan.”
(Riwayat al-Bukhari, no. 1899)
Dalam riwayat Muslim, no. 1079, disebutkan (وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ)
Menurut al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani: “…Berdasarkan sebahagian pandangan, yang dimaksudkan syaitan dalam hadith ini merujuk kepada sebahagiannya, iaitu mereka yang ganas lagi menentang (bukan semua syaitan). Sebab itulah Ibnu Khuzaimah membuat judul bab dalam kitab Sahihnya untuk hadis berkaitan, lalu beliau menyebutkan hadis diriwayatkannya sendiri dan juga diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, an-Nasaa’i, Ibnu Majah, dan al-Hakim… (sebagaimana di atas).” (Lihat Fath al-Bari, 4/114)
Jika diteliti, terdapat satu bab dalam Sahih Ibn Khuzaimah yang dinamakan:-
بَابُ ذِكْرِ الْبَيَانِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّمَا أَرَادَ بِقَوْلِهِ: «وَصُفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ» مَرَدَةُ الْجِنِّ مِنْهُمْ، لَا جَمِيعَ الشَّيَاطِينِ «إِذِ اسْمُ الشَّيَاطِينِ قَدْ يَقَعُ عَلَى بَعْضِهِمْ
Maksudnya: “Bab penjelasan terhadap apa yang dimaksudkan dengan Sabda Nabi SAW: ‘Dan dibelenggulah syaitan-syaitan yang ganas (atau besar).” Bukan merujuk kepada seluruh syaitan kerana sebutan (atau istilah) syaitan-syaitan adakalanya digunakan untuk sebahagian dari mereka.” (Lihat Sahih Ibn Khuzaimah, 1/188)
Syeikh Anwar al-Kashmiri menyebut: “(Dibelenggu syaitan-syaitan) di sisi riwayat Tirmidzi: Jin yang ganas. Justeru, tidak lazim bahawa dirantai keseluruhannya.” (Lihat Faidh al-Bari ‘ala Sahih al-Bukhari, 3/327)
Menurut Imam al-Qurtubi sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani,
“Sesungguhnya gangguan syaitan hanya berkurang terhadap orang-orang berpuasa yang memelihara syarat-syarat puasa dan adab-adabnya. Atau yang dibelenggu hanya sebahagian syaitan sahaja, iaitu yang ganas dari kalangan mereka, bukan semuanya sebagaimana dinyatakan dalam sebahagian riwayat. Atau yang dimaksudkan adalah berkurangnya kejahatan dalam bulan Ramadhan, dan ini merupakan perkara yang dapat dirasakan, di mana kejahatan ketika bulan Ramadhan lebih sedikit jika dibandingkan dengan bulan-bulan selainnya…” (Lihat Fath Al-Bari 4/114).
Kesimpulan :-
Berdasarkan apa yang telah dinyatakan di atas, kami cenderung bahawa maksud syaitan yang dibelenggu itu adalah:
- Hanya sebahagian syaitan sahaja yang dibelenggu iaitu yang besar atau ganas (مَرَدَةُ الْجِنِّ) manakala selebihnya masih ada.
- Ia juga membawa maksud syaitan tidak bebas menggoda orang-orang yang beriman berbanding bulan-bulan yang lain.
Gangguan boleh dielakkan dengan memperbanyakkan ibadah dalam bulan Ramadhan seperti amalan puasa itu sendiri, membaca al-Qur’an, berzikir dan sebagainya. Ibn Hajar al-‘Asqalani menukilkan dari al-Hulaimi yang menyatakan maksud dibelenggu itu mengandungi makna para syaitan tidak dapat sampai memberi ujian/godaan kepada umat Islam sepertimana di luar bulan Ramadhan disebabkan umat Islam menyibukkan diri dengan berpuasa yang berperanan melemahkan syahwat, demikian juga mereka sibuk dengan membaca al-Quran dan berzikir. (Lihat Fath al-Bari, 4/114)
Dalam masa yang sama, kami juga mencadangkan kepada mereka yang berhadapan dengan individu yang mengalami gangguan sebegini untuk merujuk juga kepada pakar perubatan kerana kemungkinan ia berkait rapat dengan masalah psikiatri dan bukannya gangguan makhluk halus semata-mata.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Cukup Sekadar Jadi Orang Soleh Tapi Jadilah Muslih (Orang Penyeru Kebaikan)
Cukuplah jadi orang baik. Kita tak kacau sesiapa pun. Mungkin kita pernah mendengar ayat begini. Ya bukan mudah menjadi orang baik, ia memerlukan masa. Tapi tahukah, ada beza antara menjadi orang baik (soleh) dan penyeru kebaikan (muslih).
Orang baik biasanya dikaitkan dengan istilah soleh. Orang begini ialah orang yang sentiasa melakukan kebaikan untuk dirinya sahaja sedangkan orang muslih atau penyeru kebaikan ialah orang yang sentiasa mengerjakan kebaikan untuk dirinya dan orang lain.
Selalunya, orang yang baik disayangi manusia sementara orang penyeru kebaikan akan dimusuhi manusia. Pelikkan?
Dirujuk kepada perjalanan hidup Rasulullah SAW semasa menyebarkan agama Islam. Sebelum Baginda diutus sebagai Nabi, Rasulullah disenangi kaumnya kerana Baginda baik. Namun ketika Allagh mengutuskan sebagai Penyeru Kebaikan, kaumnya langsung memusuhinya termasuk menggelaranya tukang sihir, pendusta bahkan dituduh sebagai orang gila.
Kenapa orang Muslih diuji begitu?
Jawapannya kerana orang Penyeru Kebaikan akan “mengubah” sesuatu kebiasaan (orang biasa menurut hawa nafsu) dan orang muslih ini biasanya akan berusaha memperbaikinya dari menjadi lebih rosak. Teruk. Tapi biasanya Allah akan menjaga orang begini. Sekadar diberikan satu contoh. Mungkin kita pernah ingat kes Ustaz Ebit Lew “diserang” di media sosial suatu ketika dahulu kerana dikatakan menunjuk-nunjuk dalam menyampaikan sedekahnya kerana ramai beranggapan sedekah tak perlu dihebohkan. Tapi apa yang berlaku, Allah terus menjaga Ustaz Ebit dengan memberikan limpahan rezeki malah dan perniagaan dijalankannya turut maju malah semakin ramai sayang padanya baik orang muslim mahu pun bukan muslim. Ya inilah bezanya orang Muslih dan soleh kerana orang baik hanya berbuat kebaikan untuk dirinya sahaja.
Allah Subhanahu wa ta’alaa berfirman:
“Dan tidaklah Tuhanmu membinasakan satu negeri dengan zalim padahal penduduknya adalah penyeru kebaikan..
”
Dari penjelasan di atas, hikmah yang dapat kita pelajari bahawa menjadi orang soleh tidak cukup bagi kita kerana kita hidup di dunia ini sendiri-sendiri sahaja. Maka lihatlah keadaan di sekeliling kita, Jadilah orang soleh penyeru kebaikan, jangan pernah merasa puas hanya menjadi orang baik saja. Wallahualam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI