Konflik yang berlaku di Palestin banyak menyedarkan ramai tentang jihad. Bukan saja tentang kita yang dewasa tapi juga anak-anak.
Pun begitu ada golongan yang ragu-ragu tentang keperluan menanam semangat jihad ini pada anak. Sedangkan makna jihad itu cukup meluas sekali. Satu perkara perlu kita ketahui Rasulullah sendiri telah menanam semangat jihad dalam jiwa anak-anak. Perkara ini dijelaskan oleh Dr Ahmad Sanusi.
Mendedahkan anak tentang jihad
Ada dalam kalangan golongan liberal yang membantah aktiviti Minggu Solidariti Palestin yang dianjurkan di sekolah-sekolah. Mereka merasakan ia hanya akan melahirkan ekstremism dalam kalangan kanak-kanak.
Ketahuilah bahawa Rasulullah telah menanamkan semangat jihad dalam jiwa anak-anak.
1.Sebelum berlangsungnya perang Uhud, Rasulullah menolak ramai anak-anak yang belum mencapai usia 15 tahun untuk menyertai jihad. Mereka yang ditolak termasuklah Usamah bin Zaid, Abdullah bin Umar, al-Barra bin Azib dan ramai lagi. Perhatikan bagaimana jiwa anak-anak muda ini berkobar-kobar untuk menyertai jihad.
2. Tahukah anda bahawa Saidina Samurah bin Jundub telah pun ditolak untuk menyertai jihad sebelum berlangsungnya perang Uhud kerana usianya yang muda? Namun beliau tetap merayu agar diberikan peluang dan akhirnya Rasulullah membenarkan setelah beliau mempamerkan kehebatan bertarung di hadapan Rasulullah.
Anehnya hari ini semangat jihad cuba dipadamkan
Begitu tinggi semangat jihad yang hidup dalam jiwa anak-anak muda dalam kalangan sahabat Nabi ini. Anehnya kita pada hari ini ingin pula memadamkan semangat dan kefahaman jihad yang telah pun diperintahkan oleh Allah di dalam al-Quran.
3. Tahukah anda bahawa Saidina al-Zubair bin al-Awwam pernah membawa anak kecilnya yang bernama Abdullah bin al-Zubair ke medan jihad ketika usianya 10 tahun? Ini bagi menanamkan ruh jihad di samping melatih anaknya membantu yang tercedera. Al-Imam al-Zahabi merekodkan:
عَنْ عُرْوَةَ أنَّ الزُّبَيْرَ أَركَبَ وَلَدَهُ عَبْدَ اللهِ يَوْمَ اليَرْمُوْكِ فَرَساً وَهُوَ ابْنُ عَشْرِ سِنِيْنَ
“Daripada Urwah, sesungguhnya al-Zubair akan menunggang bersama anaknya Abdullah bin al-Zubair pada hari perang Yarmuk ketika usianya 10 tahun. (Siyar A’ lam al-Nubala)
Sumber: Dr Ahmad Sanusi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kaunselor Dedah Cara Suami Isteri Kawtim Bab Nafkah, Kita Yang Mana?
Isu nafkah pasangan suami isteri kalau tak ditangani secara baik dan adil kesannya boleh memudaratkan keharmonian rumahtangga. Nafkah zahir dan batin perlu ada kesefahaman bersama. Jangan ada pihak yang terasa teraniaya dengan perkahwinan.
Sebab itu lah, sebelum berkahwin, pasangan perlu hadam ilmu nafkah dalam kehidupan berkeluarga. Setakat ‘I love you and I love you too’ sahaja tak cukup. Ia sekadar untuk beri bahagia seketika.
Bercerita tentang nafkah ini, rupanya ada beberapa cara pasangan suami isteri di Kuching Sarawak ber’kawtim’ sesama mereka.
Cara ini merupakan dapatan dari kes-kes perkahwinan bermasalah yang dikendalikan oleh puan Safura Hj Ahmad Sharkawi, Ketua Penolong Pengarah, Unit Kaunseling, jabatan Agama Islam, Sarawak. Melalui entri di facebooknya dinyatakan tiga bentuk beri nafkah yang popular di sana.
Artikel berkaitan:Peguam Tunjuk Cara Kiraan Nafkah Minimum Ayah Patut Beri Anak Selepas Bercerai
Artikel berkaitan:Berdosa Tidak Berikan Belanja Nafkah Kepada Ibu Ayah Hidup Susah
Menurutnya, selama dia berurusan dengan pasangan suami isteri di Kuching Sarawak, ada 3 jenis cara yang dipraktikkan oleh para suami iaitu;
Beri nafkah #1:
Termasuk belanja dapur, bil-bil, sewa rumah, ubat-ubatan, barangan anak dan lain-lain. “Beri” maknanya ialah specific amount handed over to the wife sebagai pengurus rumahtangga. Dalam tu ada sekali dah nafkah isteri. Pandai-pandailah isteri guna duit itu untuk belanja sendiri kalau ada
Beri nafkah #2 :
Tak termasuk barangan dapur, sewa rumah, bil utiliti, barangan anak dan lain-lain. Hanya untuk isteri belanja.
”Tanggung nafkah”:
Semua perbelanjaan wajib; makanan, pakaian, kediaman, bil utiliti, perubatan semuanya atas suami.
Kalau tak cukup isteri bantu. Kalau isteri tak mahu bantu atau tak dapat bantu, kena kurangkan belanja. Potonglah mana yang unnecessary, contoh: Netflix, internet, belanja makan di luar, pesanan makanan secara online, tukar rim tayar dan macam macam lagi yang jatuh dalam kategori “ kalau tak ada tak mati pun”
Ketiga-tiga cara ini ada pro dan cons nya dan cara pelaksanaan ini banyak dipengaruhi oleh iklim rumahtangga pasangan dan juga pendekatan macam mana pasangan ambil dalam menguruskan hal ehwal rumahtangganya.
Mengulas lanjut, dia mengatakan bahawa ada pasangan yang tak berapa nak bekerjasama antara satu sama lain. Mereka tak bincang pun duit gaji masing-masing nak diperuntukkan macam mana.
Bila gaduh baru ‘bincang’ dalam bentuk tuduh-menuduh dan salah menyalah.
“Ini bukan bincang bang, akak. Ini bikin pening kepala kaunselor,” katanya dalam nada seloroh.
“Ada pasangan yang berbincang tapi konsep belanjanya macam ini “Dua sumber masuk, dua sumber keluar”. Haha.. aih.. bulan baru je bermula duit dah habis,” sambungnya.
Ada pasangan berbincang tentang pembahagian tanggungjawab tetapi ternyata pembahagian itu tidak adil. Bayar yang utama dan penting seperti kereta, rumah, bil eletrik, lampin pakai buang anak, susu anak diberi kepada isteri, manakala bil air, bil internet suami yang bayor. Ini perjanjian berat sebelah!
Ada pasangan yang gaji dikumpul sama-sama. Kemudian apa komitment bulanan, apa perancangan bulanan semua bincang bersama. Yang ini bagus, itupun kadang-kala ada juga pergaduhan kecil; gaduh miscommunication sikit sikit sahaja. Tidak membawa bahaya.
“Isunya sekarang ramai pasangan di Kuching ini gaduh sampai ke Unit Kaunseling berkaitan dengan isu nafkah ini lah. Agak payah sebenarnya nak cari kajian lepas tentang nafkah sebab orang barat takde konsep nafkah,” katanya.
Islam sahaja ada tentang nafkah dan ditekan dalam al- Quran. Bila ada sebut bermakna ianya sangat penting. Tapi kita tidak tahu nak laksana bagaimana, itu yang menjadi kalut.
“Pasangan suami isteri di sini masih banyak perlu bimbingan rupanya terutamanya yang muda-muda. Saya bagi contoh di Kuching sebab saya buat observation di Kuching, tak tahulah pulak di Kulim Kedah, Putatan Sabah, Sungai Udang Melaka, Putrajaya mungkin lain sikit kaedah nya,” ungkapnya mengakhiri catatan.
Kashoorga: Hal nafkah ini memang satu isu yang sensitif. Ia perlu dibincangkan secara matang antara suami isteri sebelum akad nikah lagi.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
14 Adab Bertamu Dalam Islam Supaya Diterima Baik
Meraikan tetamu tidak kiralah daripada kalangan ahli keluarga sendiri, rakan atau jiran sangat dianjurkan dalam Islam. Aktiviti itu dapat mengeratkan tali silaturrahum dan ukhuwah.
Bagaimanapun, sebagai orang yang nak bertandang, kita pun tidak boleh lah datang tanpa memaklumkan tuan rumah terlebih awal atau dalam bahasa mudahnya, sesuka hati sahaja nak datang bertamu, terus terjah!
Bukan tak boleh datang, tetapi kena lah ada ‘SOP’nya juga. Kita inginkan satu pertemuan yang disenangi kedua-dua pihak; baik tetamu dan tuan rumah. Takut-takut ada yang tak selesa dan hubungan bertukar dingin. Bukan tak tahu, cuma kita terlupa bahawa sebenarnya dalam Islam ada adab bertamu yang perlu kita amalkan.
Artikel berkaitan: Dijemput& Sebagai Tetamu Allah, Mark Adam Sebak & Rasa Terharu
Artikel berkaitan:Jangan Keji Bila Ada Yang Letak Langsir Depan Rumah, Fadhilatnya Amalan Tarik Rezeki Masuk Rumah
Kalau dulu tak buat, sekarang ni kena lah buat sebagaimana saranan berikut:
1. Berkunjung Dengan Niat Yang Baik
Adakah yang bertamu memasang niat buruk? Jika ada, hentikanlah perangai hodoh itu ya. Kita nak datang ke tempat orang kena bawa aura positif. Niat dan tujuan perlu baik; bagi menyambung silaturrahim dan ukkhuwah. Kalau niat nak bergosip atau mengumpat, maka batalkan sahaja hasrat itu.
2. Berpakaian Kemas, Bersih Dan Menutup Aurat
Adab ini bukan bermaksud supaya kita perlu membeli pakaian mahal dan baharu. Bukan juga bermaksud kita wajib berdandan untuk kelihatan tampan atau mantap. Cukup sekadar penampilan diri enak dipandang mata.
Firman Allah dalam al-Quran;
يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ قَدۡ أَنزَلۡنَا عَلَيۡكُمۡ لِبَاسٗا يُوَٰرِي سَوۡءَٰتِكُمۡ وَرِيشٗاۖ وَلِبَاسُ ٱلتَّقۡوَىٰ ذَٰلِكَ خَيۡرٞۚ ذَٰلِكَ مِنۡ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ لَعَلَّهُمۡ يَذَّكَّرُونَ ٢٦
Ertinya:Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat. (QS al-A’raaf : 26)
3. Datang Pada Waktu Yang Tepat
Kita kena pilih waktu tepat untuk berkunjung, kerana perlu juga fikirkan masa-masa aurat tuan rumah dan situasi mereka. Waktu aurat yang tidak digalakkan dalam Islam untuk bertamu ialah pada waktu tengah malam, subuh dan saat istirahat.
Selain itu, pastikan tuan rumah tidak ada aktiviti bersama keluarga atau saat yang tidak mengizinkan mereka terima kita sebagai tetamu. Untuk mudah, hubungi tuan rumah lebih awal untuk temujanji, itu lebih baik dan terancang.
4. Meminta Izin Untuk Masuk Ke Rumah
Apabila telah sampai, jangan terus terjah masuk ke rumah tuan rumah. Sila beri salam, mengetuk pintu atau menekan loceng kediaman.
Rasulullah saw bersabda;
“Apabila seorang bertamu lalu minta izin (mengetuk pintu atau mengucapkan salam) sampai tiga kali dan tidak ditemui (tidak dibukakan pintu), maka hendaklah dia pulang.” (HR Bukhari)
5. Hulurkan Salam
Ketika bertamu, bersalaman atau berjabat tanganlah dengan tuan rumah yang sesama perempuan atau sesama lelaki untuk menunjukkan hormat dan mengerat tali silaturrahim.
Hal ini sesuai dengan anjuran Nabi saw dalam sebuah hadis yang ertinya:
“Apabila kamu saling jumpa, maka saling mengucapkan salam dan bersalam- salaman, bila saling berpisah, maka berpisahlah dengan ucapan istighfar”. (HR At Tahawi).
6. Hindari Berdua-duaan (Bukan Mahram) Ketika Bertamu
Ikhtilat atau fitnah akan terjadi saat seorang lelaki bersama dengan seorang wanita yang bukan mahramnya.
Jika ingin berkunjung sekalipun, pastikan di rumah tersebut ada ayahnya atau suaminya atau seorang lelaki dewasanya untuk menghindari ikhtilat dan ‘fitnah’. Kerana ikhtilat adalah perkara yang mendekatkan kita kepada zina dan maksiat.
Allah berfirman:
وَلَاss تَقۡرَبُواْ ٱلزِّنَىٰٓۖ إِنَّهُۥ كَانَ فَٰحِشَةٗ وَسَآءَ سَبِيلٗا ٣٢
Ertinya:Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. (QS al-isra’ : 32)
7. Sopan Santun Dalam Sikap Dan Ucapan
Jaga pertuturan kita ketika bercakap sebagai tanda kita menghormati dan menyenangkan hati tuan rumah.
Selain itu bersikap sopan santun ini akan menghindarkan kita dari perbuatan yang dapat menyinggung atau menyakiti hati tuan rumah.
8. Jangan Telalu Lama Bertamu
Ramai yang suka duduk lama ‘lepak’ di rumah tuan rumah. Ingat ya, selain memerhatikan waktu kunjungan, tempoh masa kunjungan juga harus diperhatikan.
Kita kena letakkan diri kita sebagai tuan rumah juga.
Jika terlalu lama kita bertamu, ia akan menyebabkan tuan rumah tidak selesa. Ya, mungkin kita nampak seperti tak ada apa-apa, tetapi cara kita itu akan membebani tuan rumah juga.
Rasulullah SAW pernah bersabda:
“Masa bertamu adalah tiga hari dan sesudah itu sedekah. Tidak halal bagi tetamu tinggal lebih lama sehingga menyakiti hati tuan rumah”. (HR Baihaqi).
9. Tidak Berdiri Menghadap Langsung Ke Pintu
Setelah mengetuk pintu, berdiri lah ke sisi kiri atau kanan pintu, bukannya tegak betul-betul di hadapannya, dan sabar menanti pintu dibuka. Perkara ini bagi memberi ruang tuan rumah mempersiapkan diri.
Rasulullah SAW dalam sebuah hadis ada diriwayatkan;
Adalah Rasulullah SAW jika mendatangi suatu pintu dan akan meminta izin, baginda tidak menghadap depan pintu. Akan tetapi, baginda berada di sebelah kiri atau kanannya. Jika diizinkan , baginda baru masuk, jika tidak baginda pun akan beredar.” (HR Bukhari)
10. Jangan Mengintip
Apabila nak bertamu, kita perlu buat cara sebagai tetamu yang terhormat. Mata tidak perlu melilau ke sana sini atau sibuk mengintip melalui tingkap atau pintu gelangsar.
Tahukah kita bahawa tuan rumah berhak mencungkil mata tetamu berbuat perkara buruk ini?
“Andaikan ada orang melihatmu di rumah tanpa izin, engkau lemparkannya dengan batu kecil lalu cungkil matanya, maka tidak ada dosa bagimu.” (HR Bukhari Kitabul Isti’dzan)
11. Duduk Di Tempat Yang Disediakan
Sila jaga tatatertib saat berada di rumah orang. Setelah diizinkan masuk, duduklah di tempat yang telah disediakan dan dipersilakan oleh tuan rumah.
12. Jawablah Pertanyaan Dengan Jelas
Ketika tuan rumah bertanyakan khabar serta mengajukan persoalan lain, jawablah dengan jelas, tersusun kata dan sopan.
Jangan menjawab soalan yang membingungkan tuan rumah kerana cara itu sangat menyakitkan hati. Lain yang ditanya, lain yang dijawab!
13. Raut Wajah Perlu Kelihatan Baik
Tunjukkan kita sebagai tetamu yang berakhlak baik. Sepanjang bertamu, tunjukkanlah wajah ceria dan manis. Lemparkan senyuman kerana ia amat menyenangkan hati tuan rumah.
14. Mendoakan Tuan Rumah
Setelah tuan rumah menjawab salam dan mempersilakan kita masuk, menjamu kita dengan hidangan lazat dan banyak, hendaklah kita membalasnya dengan doa kebaikan.
Di antara doa yang diajar oleh Rasulullah SAW ialah:
“Ya Allah ampuni dosa mereka dan kasihanilah mereka serta berkatilah rezeki mereka”
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dalam Tempoh Seminggu, Lelaki Ini Hilang 5 Ahli Keluarga Termasuk Ibu Ayah! Hanya Mampu Pandang Jenazah Dari Jauh
Hidup ini bukanlah selalu indah. Adakalanya tidak selalu memihak kepada kita. Ada ketika ianya amat perit untuk kita lalui khususnya diuji dengan kehilangan ramai ahli keluarga. Memang agak berat tapi hidup perlu diteruskan selagi ada nyawa. Ia juga tanda Allah masih sayangkan kita.
Di saat pembukaan semakin banyak tempat pelancongan khususnya di Langkawi dan kunjungan orang ramai di pantai dan air terjun di Selangor selepas negeri itu memasuki fasa 2, dapat dilihat orang ramai berduyun-duyun tanpa memikirkan penjarakan fizikal lagi.
Benar, hidup ini pilihan dan ketika ini, ini rakyat Malaysia sedang menempuh tempoh persediaan untuk peralihan daripada pandemik kepada fasa endemic di mana kita “hidup” dengan wabak ini.
Namun dalam “kesukaan” itu, sebenarnya masih ramai diuji dengan kematian akibat wabak ini. Malah semalam diberitakan 463 orang meninggal akibat wabak ini.
Dari satu perkongsian Tik Tok atas nama @riciboy505, lelaki ini berkongsi kisah sedih hidupnya apabila dalam tempoh seminggu, dirinya kehilangan lima ahli keluarga akibat Covid-19.
Bermula pada tarikh 6 September 2021, berita menyedihkan bermula apabila adik perempuannya disahkan meninggal pada jam 4.00 pagi di hospital. Di saat baru menerima berita menyedihkan itu, jam 9.00 pagi pula, ibu kesayangan pula menurut. Ketika itu ayah dan dua adik lelakinya berada di Unit Rawatan Rapi. Mengakui redha dengan ujian diterima, dia memohon orang ramai agar mendoakan kesihatan ayah dan dua adik lelakinya.
Namun di saat terus berdoa agar ahli keluarganya pulih dan kembali seperti biasa, Allah menetapkan takdirnya apabila keesokkannya tepat jam 11.30, ayah kesayangannya disahkan meninggal dunia diikuti adik lelakinya hari yang sama pada jam 5.30 petang.
Tiga hari kemudian, adik bongsunya pula disahkan meninggal pada jam 9.00 pagi sekaligus dalam tempoh seminggu, dia dan ahli keluarganya dengan lima kehilangan dalam tempoh seminggu.
https://www.tiktok.com/@riciboy505/video/7007254830024576282?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Malah di perkongsian di tik toknya, @riciboy505 hanya mampu memandang dari jauh pengurusan jenazah ahli keluarganya, sesuatu yang amat menyedihkan bagi yang melaluinya.
Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang beriman dan beramal soleh. Moga dirinya juga bertahan dan redha dengan ujian dilaluinya. Ironinya, Covid is real dan kadar kematian juga masih tinggi di negara kita.
https://www.tiktok.com/@riciboy505/video/7007733534379019546?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI