Gara-gara mempunyai kuasa mampu menilik barang hilang dan siapa mencurinya, nyawa nyawa seorang anak muda yang menjadi harapan keluarga, allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain akhirnya bertukar kaku walau tiada bukti jelas arwah melakukannya.
Arwah dipercayai dibuli beramai-ramai dan lebih menyayat hati, tubuhnya ditekap seterika panas sebanyak 90 kali hinggakan Hakim Mahkamah Tinggi, Hakim, Datuk Azman Abdullah berkata dirinya, tidak dapat membayangkan bagaiamana seterika wap terkena kulit, sakitnya keterlaluan.
Apatah lagi katanya, ia terkena pada bahagian sensitif termasuk alat sulit si mati, yang mana tidak dapat dibayangkan kerana si pelaku bertindak seperti penjenayah yang tiada belas kasihan.
“Saya sedih atas kejadian yang menimpa mangsa dan keluarga mangsa, kejadian jenayah seperti ini sepatutnya dielakkan,” katanya.
Dalam pada itu, amat menyedihkan masih ramai umat islam yang mempercayai bomoh yang mungkin menggunakan khidmat khadam jin sebagai pengantara.
Namun sebelum kita terus mahu berjumpa bomoh, mendengar kata-katanya atau mempercayai bomoh, ini yang perlu kita pelajari dan faham berdasarkan Fatwa Negeri Perlis mengenai hukum mempercayai bomoh ini.
Ini keputusannya:-
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis Kali Kedua yang bersidang pada 11 Julai 2011 / 9 Syaaban 1432H telah membincangkan mengenai Hukum Sihir. Mesyuarat telah membuat keputusan seperti berikut : 1. Hukum pengamal sihir adalah kafir. 2. Sekiranya pengamal sihir itu menyebabkan kematian, maka pengamalnya boleh dikenakan hukuman Qisas. 3. Hukum orang yang mendapatkan khidmat ahli sihir adalah berbeza berdasarkan situasi berikut:-
Ads
Pertama: Sesiapa yang mendapatkan khidmat ahli sihir, membenar dan mempercayai perkhabarannya dengan berkeyakinan ahli sihir itu dapat mengetahui perkara ghaib, maka orang yang seumpama ini dihukum kafir. Ia dikira kafir kerana:-
i. Dia telah mensyirikkan Allah dengan ahli sihir tersebut dalam mengetahui perkara ghaib yang asalnya adalah milik Allah sahaja. Firman Allah SWT:
Mafhumnya: “Katakanlah tidak ada seorangpun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib kecuali Allah…” (al-Naml: 65)
ii. Demikian juga disebabkan mempercayai ahli sihir. Baginda SAW bersabda:
Ads
Mafhumnya: “Sesiapa yang mendatangi bomoh atau tukang tilik, dan membenarkan (mempercayai) apa yang dikatakan oleh bomoh atau tukang tilik itu, sesungguhnya dia telah kufur terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad.” (Hadith riwayat Ahmad, al-Hakim dari Abu Hurairah RA)
Ada pun bagi sesiapa yang mendapatkan khidmat ahli sihir dan mempercayai perkhabaran ahli sihir tersebut dalam keadaan dia menyakini bahawa ahli sihir itu tidak mengetahui perkara ghaib.
Sebaliknya ahli sihir itu mengambil berita-berita yang dikhabarkan kepadanya daripada jin yang mencuri dengar dari sumber lain atau qarin yang sentiasa mendampingi manusia. Para ulama berbeza pandangan, sebahagian mereka berpandangan orang seperti ini tetap dikira terkeluar dari agama, manakala sebahagian ulama yang lain berpendapat orang seperti ini telah melakukan salah satu dosa daripada dosa-dosa yang besar.
Kedua: Sesiapa yang mendatangi ahli sihir hanya untuk bertanya, ia dikira telah melakukan dosa besar dan tidak diterima solat yang dilakukannya selama 40 hari sebagai halangan daripada melakukan dosa tersebut. Nabi SAW bersabda:
Ads
Mafhumnya: “Sesiapa yang mendatangi tukang tilik dan bertanya kepadanya tentang sesuatu perkara, tidak diterima solat yang dilakukannya selama 40 malam.” (Hadith riwayat Muslim dan Ahmad)
Ketiga: Sesiapa yang mendatangi ahli sihir bertujuan membuktikan pembohongan ahli sihir tersebut kepada orang ramai dan mengingkari perbuatannya, maka usaha orang itu dibenarkan dan dia berhak memperolehi pahala. Bahkan perkara ini menjadi wajib bagi sesiapa yang berkemampuan melakukannya kerana ia termasuk melaksanakan kewajipan al-Amr bi al-Ma’ruf wa al-Nahy ‘an al-Mungkar.
4. Orang yang menggunakan khidmat ahli sihir boleh dikenakan hukuman Ta’zir.
5. Pengamal sihir dan orang yang menggunakan khidmat ahli sihir sekiranya tidak bertaubat adalah termasuk dalam golongan ahli neraka.
6. Mempelajari ilmu sihir adalah haram secara mutlak walaupun dengan apa-apa tujuan.
7. Semua pihak adalah diharamkan daripada menyebarkan.
Jadi dah fahamkan tentang bomoh ini, bukan saja boleh kafir tapi nyawa juga boleh melayang.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kalau dulu masa kecik-kecik, suka melihat depan televisyen semata-mata mahu melihat dan mendengar berita disampaikan oleh Penyampai Berita, Farit Ismeth Amir.
Aura figura ini sangat dikagumi dengan intonasi jelas membacakan berita terkini perkembangan dalam dan luar negara.
Tetapi kini, namanya hanya tinggal kenangan. apabila bekas pembaca berita di Televisyen Malaysia (RTM) ini telah meninggal dunia akibat kanser paru-paru pada pagi tadi di Hospital Assunta, Petaling Jaya Selangor.
Berita ini disahkan oleh anaknya, Farzwa De-attaher Emir atau lebih dikenali sebagai DJ Fuzz.
“Farit Ismeth Emir baharu sahaja menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hospital Assunta, Petaling Jaya.
“Allahyarham dikenali sebagai Pak Ngah dalam kalangan warga RTM merupakan individu yang penting dan sudah tentu beliau akan dirindui,” katanya.
Allahyarham yang dilahirkan pada tahun 1954 adalah penyampai berita veteran RTM dan amat popular pada era 1990-an terutamanya menerusi Dunia Jam 10.
Farit, 66 tahun yang mempunyai tujuh anak pernah meminjamkan suaranya untuk iklan-iklan komersil dan membawakan watak doktor dalam drama radio popular RTM, Nombor 5 Persiaran 1.
SUMBER: HARIAN METRO
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebaik masuknya Syawal kedua, ramai yang mengambil kesempatan untuk melakukan ibadah puasa enam.
Mengambil peluang tidak berziarah sepanjang Aidilfitri ini. Kebanyakan dari kita sudah mula berpuasa untuk mengumpul pahala berganda.
Bukan sahaja golongan dewasa yang berpuasa enam ini, tetapi juga golongan kanak-kanak tidak terkecuali.
Dalam tinjauan dilakukan oleh Harian Metro mendapati segelintir işbu bapa memilih untuk mendidik anak mereka berpuasa enam hari ketika mereka menjaqlani arayan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ini.
Seorang ibu dari Kuala Kubu Bharu di Hulu Selangor, Mimi Suriati Ishak, 43, berkata, ketika mereka masih ‘berkurung’ di rumah, tidak balik kampung dan beraya di rumah jiran, amat sesuai mengamalkan puasa enam hari itu bagi mendapatkan ganjaran pahala daripada Allah.
Katanya, seawal 4 pagi hari ini, dia mengajak suami dan tiga anaknya berusia enam hingga 16 tahun bersahur untuk terus berpuasa enam hari.
“Banyak hikmah dan kelebihan amalan berpuasa sunat ini bersama ahli keluarga. Ketika anak masih bercuti sekolah mereka mempunyai aktiviti amat baik untuk diamalkan.
“Kami sekeluarga tidak beraya ke mana-mana. Duduk rumah jaga diri masing-masing. Anak diajak berpuasa sunat bersama ibu bapa agar memberi pendidikan berguna,” katanya.
Dia berkata, amalan puasa sunat itu diamalkan keluarganya sejak beberapa tahun lalu bersama ahli keluarga namun tidak berterusan setiap hari sepanjang Syawal.
Kakitangan kerajaan dari Hulu Bernam, Hulu Selangor, Muhamad Safari Muslim, 35, berkata, mereka tidak dapat menyambut Aidilfitri bersama sanak keluarga dan jiran tetangga ketika ini.
“Cuti rehat diambil selama tiga hari sehingga Ahad ini digunakan sebaiknya untuk mendidik anak berlatih puasa sunat.
“Saya menerapkan amalan sunnah Rasulullah ini kepada si cilik di rumah agar mereka meneruskan aktiviti berpuasa selepas 30 hari pada Ramadan lalu di bulan Syawal pula,” katanya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita kadang-kala suka menganggap semua perkara adalah “biasa”. Tak apa-apa sekadar suka-suka tanpa menyedari hukumnya. Ditambah sikap tidak suka membaca dan suka terikut-ikut mengakibatkan hal tidak dibenarkan dalam agama dianggap biasa-biasa oleh sesetengah dari kita.
Di media sosial, viral tentang patung berbentuk pocong yang dijual pada harga serendah RM140 di platfrom beli belah dalam talian.
Ia mungkin dianggap menakutkan bagi sesetengah kanak-kanak kerana patung itu benar-benar menyerupai pocong tapi dari sudut hukumnya, malaikat tak akan merahmati seisi rumah kerana kita tidak dibenarkan menyimpan patung kecuali untuk mainan kanak-kanak kecil, di bawah usia 3- tahun.
Tidak dinafikan, ramai sukakan patung beruang dan sebagainya kerana cute tetapi ini hukumnya kena tahu.
Dikongsi dari pejabat Mufti Wilayah, dinyatakan kenapa patung tidak dibenarkan disimpan dalam rumah.
Sabda Nabi SAW: “Sesungguhnya malaikat tidak akan masuk suatu rumah yang di dalamnya mempunyai anjing dan gambar patung.” (Riwayat al-Bukhari & Muslim)
Imam al-Nawawi pula berkata: “Menurut para ulama, antara sebab yang menghalang malaikat daripada masuk ke dalam rumah adalah kerana terdapat gambar (makhluk bernyawa).
“Perbuatan meletakkan gambar itu sebenarnya maksiat yang amat keji dan seolah-olah menyerupai ciptaan ALLAH SWT, manakala, sebahagian daripada gambar-gambar tersebut dijadikan sembahan.”
Oleh itu, malaikat tidak akan masuk ke dalam rumahnya, tidak melakukan solat di dalamnya, tidak meminta keampunan bagi penghuninya, tidak memohon keberkatan seterusnya tidak melindungi penghuni rumah tersebut daripada gangguan syaitan.
Namun, hanya Malaikat Rahmah sahaja yang tidak masuk ke rumah kita di mana Malaikat Rahmah ialah malaikat yang memohon keberkatan dan keampunan bagi penghuni di dalam rumah tersebut.
Bagaimanapun, Malaikat Hafazah masih tetap masuk ke dalam rumah kerana mereka diperintahkan untuk mencatat setiap amalan manusia.
Apabila disebut tentang rumah, ia adalah berbentuk tempat yang kita gunakan termasuk kereta dan seumpamanya.
Jika mahu meletakkan patung, maka, perlu dilihat apakah maksudnya.
Adakah ia patung yang dihormati, patung besar dan yang dipuja? Jika inilah tujuannya, jelas ia dilarang.
Adapun, sekiranya ia melibatkan permainan kanak-kanak kecil yang tidak diagungkan atau dimuliakan, ia dianggap sekadar barang permainan kanak-kanak.
Ia kerana sikap kanak-kanak bermain adakalanya mereka melempar patung tersebut dan meleraikan anggota patung mainan.
Maka, ia dibolehkan dengan syarat ia bukanlah patung yang besar dan hanyalah semata-mata patung kanak-kanak.
Pun begitu, kita disyorkan supaya mengelakkan permainan patung itu supaya tidak menimbulkan perkara yang boleh membawa kepada perasaan pemujaan dan sebagainya.
Sebaiknya, gantilah dengan hal-hal yang boleh mengelakkan daripada sebarang bentuk syubhah apabila kita meninggalkan perkara-perkara yang khilaf seperti ini.
Semoga kita dapat mendidik keluarga dan anak-anak kita agar benar-benar menghayati agama sebaik mungkin.
(Sumber: Al-Afkar #47: Hukum Patung Sebagai Perhiasan, Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...