Sehari dua ini tular di media sosial kes melibatkan Dayana Mohamed yang dalam rayuan di media sosialnya memaklumkan dirinya sudah terlalu lama menunggu permohonan untuk bantuan ibunya yang lumpuh. Malah mendakwa sudah dua kali menghantar permohonan selepas kali pertama borangnya hilang.
Ekoran videonya menjadi viral, pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat dan MAIPk telah hadir ke rumahnya bagi mengetahui kesnya.
Sebelum menetap di rumah didiaminya sekarang, Dayana atau nama sebenarnya Diwiyana terlebih dahulu menetap di Cheras Kuala Lumpur sebelum berpindah.
Bakan semakan mendapati ada pelbagai jenis bantuan telah diterimanya melebihi RM15,000 bahkan permohonan barunya di MAIPk hanya dibuat pada awal Februari lalu.
Dipetik dari fb Kisah Zakat Malaysia, ani adalah secara ringkas jenis bantuan yang telah dibantu oleh Baitulmal MAIWP kepada dirinya semasa tinggal di Cheras. Sebab banyak komen Baitulmal dan Zakat buat apa? Sampai gereja pun naik nama.
Jadi ini pencerahan untuk makluman masyarakat Islam.
Ads
Semasa Puan Diwiyana Binti Mohamed tinggal di Cheras dahulu beralamat DA-01-09, Blok Delima Persiaran Baiduri Cheras, beliau telah menerima bantuan Baitulmal MAIWP : –
Bantuan Perniagaan pada 1/2013 berjumlah RM2000 one off
Bantuan Kewangan Bulanan 11/2015 – 10/2016 sebulan RM250, jumlah RM3000 untuk setahun (pertukaran nama ketua keluarga kerana berkahwin).
Ads
Bantuan Kewangan Bulanan 3/2015 – 2/2016 sebulan RM400, jumlah RM4800 untuk setahun (bantuan atas nama suami Mohd Ashraf bin Adam)
Kemudian telah berkahwin baru dengan Taufiq Iqmal bin Yusof pada 24/11/2015 dan tinggal di Blok 3-4-13 Jalan 2144A, Taman Bukit Cheras. Suami bekerja Mydin dengan pendapatan RM1758.65 sebulan. Kemudian suami beliau berniaga mesin jualan topup ebill dengan pendapatan bersih RM2053 sebulan. Ibunya masih menerima bantuan JKM secara bulanan RM350 dan mendapat rawatan di HUKM.
Bantuan Perniagaan pada 1/2019 berjumlah RM2000 one off (atas nama suami).
Ads
Bantuan Am Persekolahan anak Nur Balqis Alia tahun 2019 RM500, tahun2020 RM600, tahun 2021 RM800, tahun 2022 RM800 (tetapi tahun 2022 akan ditahan kerana tiada makluman yang anak anak beliau berpindah sekolah). Beliau juga tidak memaklumkan kepada Baitulmal telah berpindah ke Perak.
Bantuan Peralatan Persekolahan anak Nur Balqis Alia 12/2020 bernilai RM350 dan 1/2022 bernilai RM350 (tapi akan ditahan kerana telah berpindah ke Perak kerana tiada makluman yang anak berpindah sekolah ke Perak)
Ibunya juga Puan Selamah binti Hamid, penerima Bantuan Kewangan Bulanan pada tahun 2012 (tidak dinyatakan kerana rekod lama), tahun 2013 RM200 sebulan, berjumlah RM2400, dan 3/2014 sehingga 2/2015 sebulan RM250, berjumlah RM3000
Apabila pindah ke Perak, Puan Diwiyana memohon bantuan daripada Zakat Perak-MAIPk pula dengan mengisi borang pada 03/02/2022 dan permohonannya telah diluluskan. (boleh rujuk bahagian komen).
Team Kisah Zakat Malaysia terus mencari kesahihan. Dan semoga ia menjadi pencerahan buat umat islam yang bertanya apa fungsi dan peranan zakat ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dikurniakan anak dengan dua atau tiga pusar di kepala seharusnya tidak dilihat sebagai satu bala. Berlegar nitos atau kepercayaan karut di kalangan ibu bapa, anak-anak yang mempunyai lebih daripada satu pusar di kepala diyakini akan membesar menjadi anak yang nakal, degil dan sukar diatur.
Bukan itu sahaja, ada juga yang mempercayai anak ini menjadi rebutan dua roh yang ingin menguasai badan anak tersebut. Dan menambahkan lagi kegelisahan, ada juga yang percaya, anak-anak ini apabila dewasa akan berkahwin lebih daripada satu.
Mitos seperti ini sebenarnya tidak menyumbang kepada perkembangan positif baik kepada anak itu atau ibu bapa yang tertekan dengan kepercayaan yang diperturunkan dari zaman moyang kita lagi.
Menurut Doktor Abdul Rahim dari Klinik Abdul Rahim, Bayan lepas Pulau Pinang, kejadian ini sebenarnya bukanlah perkara pelik dalam dunia perubatan.
“Pusar rambut di kepala adalah sejenis rambut yang tumbuh mengikut pattern arah jam atau lawan arah jam membulat dengan titik pusat kelihatan di tengah-tengahnya.
“Pusar ini terjadi kepada manusia atau haiwan yang berbulu; di atas badan dan di kepala sejak dalam kandungan ibu lagi. Mempunya pusar rambut satu, dua atau lebih mengikut genetik. Dan tiada kaitan langsung menentukan tabiat atau perangai anak,” jelasnya.
Manakala dari sudut pandang Islam, tidak sepatutnya sebarang mitos timbul dalam perkara ini.
Semua ibu bapa harus tahu dan faham bahawa Islam adalah agama sempurna, ilmiah yang dibangunkan di atas bukti dan dalil-dalil; samada dari ayat suci al-Quran atau pun sunnah nabi SAW atau boleh juga diterima secara penemuan hasil kajian saintifik oleh pakar yang boleh menjelaskan perkara ini.
Kita sebagai hamba Allah yang dikurniakan akal fikiran, perlu berpegang dan mengamalkan dua perkara ini sahaja bagi menjawab apa sahaja persoalan tentang kehidupan:
Dalil Al Quran atau hadis yang menunjukkan hal tersebut
Bukti material yang jelas sebab dan akibatnya dan boleh diuji.
Kalau tidak ada satu dari keduanya, maka itulah yang dikenal dengan khurafat (cerita bohong tanpa bukti) atau Tathoyur (menganggap sial kerana sesuatu) dan yang sejenisnya.
Maka jelas di sini dari penjelasan seorang doktor dan juga dari sudut pandang agama, mempercayai mitos tentang pusar di kepala ini adalah sesuatu yang tidak benar; bercanggah dari ajaran Islam. Mempercayainya akan jatuh khurafat yang boleh membawa kepada syirik.
Tular baru-baru ini sejenis makanan berbentuk ular di Pantai Timur hingga mendatangkan pelbagai tanggapan pada masyarakat.
Hidangan berkenaan disediakan oleh seorang peniaga Che Harun Ali, 46 tahun yang sudah hampir 30 tahun menebar roti canai.
Biarpun sudah menghasilkan adunan berbentuk ular itu sejak setahun lalu tetapi jadi viral apabila video menghasilkan roti canai berkenaan tersebar di media sosial.
Walaupun hanya roti canai basa tetapi ramai mempersoalkan hüküm makan makanan menyerupai haiwan berbisa seperti itu.
Dalam pada itu Menteri Kelantan Datuk Mohamad Shuri Mohamad tampil menjelaskan hukum membeli dan memakan makanan berbentuk haiwan berbisa berkenaan.
Menurut beliau hukum membeli dan memakan makanan berbentuk haiwan berbisa seperti roti canai ular yang tular baru-baru ini adalah tidak haram, selagi bahan yang digunakan untuk membuat makanan itu adalah daripada sumber yang halal.
Katanya lagi ini kerana tujuan pembelian itu adalah semata-mata untuk dimakan dan bukan untuk diagungkan.
“Kita semua sedia maklum, bahawa kandungan roti canai itu hanyalah tepung gandum sahaja dan ia datang daripada sumber yang halal. Jadi tidak timbul sekalipun isu haram jika memakan roti canai berbentuk ular.
“Bagaimanapun, hukum memakan ular tetap haram kerana ia mengandungi bisa yang akan memudaratkan manusia namun roti canai ular ini cuma menyerupai bentuk sahaja, bukan kandungannya yang memudaratkan manusia,” katanya yang turut mengingatkan umat Islam agar tiada unsur mempersendakan agama ketika memakan roti canai ular berkenaan.
“Seperti contoh, jika kita minum air kosong namun kita menyamakan air itu dengan arak adalah tidak dibenarkan, sama juga jika memakan roti canai ular ini namun dibanggakan seperti memakan ular yang betul adalah tidak dibenarkan kerana seolah-olah mempermainkan hukum Islam.
“Malah, masyarakat juga diingatkan agar tidak menggembar-gemburkan dan cepat menghukum sesuatu perkara yang tidak pasti. Seboleh-bolehnya pandanglah sesuatu perkara daripada sudut yang lebih positif,” katanya kepada Harian Metro.
Berpantang style makkah, tak boleh 100% ikut cara orang lama. ‘Kalau takut mudaratkan diri, baca bismillahilazi 3 kali sebelum makan sesuatu.’
Maklumlah tinggal berjauhan dari keluarga dan berada di Tanah Suci Makkah membuatkan wanita ini tiada pilihan dan memilih cara berpantang yang tersendiri iaitu ‘Berpantang Style Makkah’.
Bab berpantang ini menjadi isu pendebatan sampai bila-bila. Ada wanita mengamalkan pantang 44 hari dan ada pula 100 hari. Begitu juga dengan makanan, jika sebelah utara, wanita yang baru melahirkan anak perlu berpantang “laksa” selama setahun.
Memang pelbagai jenis pantang selepas bersalin, tapi yang terbaik adalah mengikut keadaan dan badan masing-masing. Ikutlah amalan berpantang dengan keupayaan diri, tak perlu memaksa diri.
Ikuti perkongsian penulis Makkah Kenangan Terindah, Ustazah Salimah yang menjalani proses berpantang di bumi Makkah.
Assalamualaikum semua. Hari ini sudah hari ke-25 dalam pantang selepas melahirkan Marhamah pada 6 Januari 2023 yang lalu.
Alhamdulillah, Allah Maha Baik yang mempermudahkan semua urusan bersalin, ketika dalam pantang, segala urusan ummi dan bayi segalanya rapi dalam jagaan Allah.
Ramai yang prihatin dengan penjagaan saya dalam pantang di Makkah, dalam keadaan berjauhan dari keluarga.
Apa yang saya boleh katakan adalah saya berpantang mengikut kemampuan, keadaan dan kesesuaian diri sendiri. Sesungguhnya apa yang mampu saya buat dan boleh saya buat, saya buat. Apa yang tak mampu, saya tinggalkan.
Tak Boleh 100%
Setiap kali berpantang, satu sahaja perkara yang saya sangat jaga iaitu sentiasa senyum dan ceria, dan elakkan perkara yang buat saya stres, atau senang cerita, jangan stres.
Kalau dapat tukang urut, kita urut.. alhamdulillah sudah mengurut lega badan dan peranakan.
Ada tungku, kita tungku. Saya pakai beg air panas itu saja, sebab tungku lama entah ke mana, tukang urut yang tungkukan semasa mengurut.
Sapu-sapu ubat, cream param, pakai stokin, bengkung, bab-bab kecantikan dan benda-benda macam ni memang saya rajin dan suka, seminggu ke dua minggu saja. Eh sudah slim balik lah perut, alhamdulillah.
Ikut Cara Orang Lama
Soal makanan, apa yang berkhasiat dan boleh makan saya makan, apa yang memudharatkan buat saya dan bayi yang menyusu badan, saya elak.
Makanan dalam pantang ni kadang kala ‘try and error’ juga. Kadang orang itu makan okay, kita makan angin pulak. So ikut badan masing-masing.
Soal berehat dan bergerak, saya ikut keadaan badan juga. Hendak baring melunjur kaki 24 jam pun tak mampu, badan jadi lesu, punggung jadi sakit.
Jadi saya akan bahagikan masa antara rehat, baring, berdiri, duduk, berjalan, bergerak, menyapu… Bila badan cergas, rasa lebih cepat sembuh luar dan dalam.
Tapi kita pun berjaga-jaga juga ‘cergas’ orang pantang ini macam mana, tak adalah sampai berlari. Membuat senaman lompat bintang ke atau panjat bukit, buat yang berat-berat.
Kalau Takut Mudarat
Semua masih dalam fasa penyembuhan, lebih-lebih lagi peranakan yang masih ‘fragile’, jadi kita buat semampunya kita, perlahan-lahan sahaja.
Dalam pantang pun sempat buat ‘live, bukan apa, saja menghiburkan diri sendiri dan dapat berinteraksi dengan followers juga.
Setakat satu jam sehari berikan masa, beri manfaat untuk orang lain, buat orang lain terhibur pun dapat rasa diri terhibur dan tak stres. Nanti kalau MKT (Makkah Kenangan Terindah) tak ada live, ramai yang mencari.
Pendek cerita, berpantang ‘style’ Makkah ini maknanya tak dapatlah hendak ikut 100% pantang ‘style’ orang-orang lama, berehat je selama 44 hari.
Kalau ada orang jaga kita macam upah confinement lady ke, atau ada ahli keluarga dapat datang untuk jaga kita, sedap jugak kan. Ada suami dan anak-anak yang dapat membantu sebahagian kerja di rumah ini pun dah cukup bersyukur.
Kalau berpantang ‘style’ Makkah macam sebahagian mak-mak Arab ni, yang jenis semuanya hentam sajalah, payah jugak. Depan mata saya, lepas bersalin, dia mintak nurse “Ada pepsi tak?” Haaa… Pepsi? Dia kata untuk keluarkan angin… I is no comment!
Baca Bismillahilazi 3X
Iyee… Bab makan minum ni orang Arab tak ada pantang-pantang sangat. Sejuk ke, tajam ke angin ke, makan sahaja. Kebanyakanlah… tapi kata tukang urut, ada saja yang sekarang ini pandai menjaga dan pandai panggil orang asia kita untuk mengurut.
Tengok sajalah gambar-gambar bawah ini, makanan hospital untuk orang lepas bersalin. Menu pertama saya tempoh hari Nasi Kabsah Ayam (tak ada dalam gambar) Wallahi sedap.. hehe.
Maknanya saya pun hentam sajalah kan. Masa tu perut dah lapar sangat, kalau tak makan nanti kelaparan pulak, baby dah keluar hendak susukan baby lagi.
Sebelum Makan
Jadi dengan lafaz bismillah + بِسمِ اللهِ الذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الأَرضِ وَلا فِي السّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ العَلِيم tiga kali saya baca, saya makan saja. Tak mahulah susahkan suami kena hantar-hantar ‘nasi putih dan lauk pantang’ setiap kali nak makan. Rumah pun jauh dari hospital.
So… itulah petua saya. Jika ada benda-benda yang ditakuti memudaratkan saya atau baby dari pemakanan, sebelum makan memang saya baca bismillah doa makan, dan bismillahillazi itu 3 kali..
Anda semua kalau tengok makanan hospital untuk orang pantang di Makkah mesti banyak terkejut, air yang dibagi air sejuk, salad hirisan timun, carrot, tomato boleh kata setiap hidangan ada.
Nasi pula tak ada nasi putih, semua nasi arab atau nasi minyak, ayam bakar okay lagi, tapi apa pun semuanya saya ucapkan alhamdulillah atas apa yang terhidang.
Pantang 44 Hari
Terima kasih sudi baca coretan pantang saya dari Makkah yang panjang ni. Apa yang saya pegang, pantang hanya selama 44 hari tidak menjamin kesihatan dan awet muda bila sudah meningkat usia, tapi badan, rahim, pemakanan semuanya perlu kita jaga seumur hidup kita.
Terima kasih juga buat mak-mak, makcik pakcik, semua followers yang awesome yang mendoakan dan beri peringatan pada saya ketika dalam pantang ni. Moga fatrah pantang ini berakhir dengan selamat sejahtera.
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...