Saya ingin bertanya, adakah baki rambut wanita yang sudah dipotong itu dikira sebagai aurat ?
Jawapan:
Dalam isu ini, tidak dinafikan bahawa para fuqaha terdahulu tidak mempunyai kesepakatan pendapat padanya. Bahkan mereka berbeza pendapat kepada dua pandangan yang utama.
Pendapat Pertama: Rambut Perempuan Yang Telah Dipotong Adalah Aurat
Di dalam mazhab Imam Al-Syafie, para pembesar mazhab ini kebanyakannya berpendapat bahawa rambut wanita yang terpisah daripada badannya itu tetap dianggap sebagai aurat yang haram dilihat oleh lelaki ajnabi. Ini dapat dilihat daripada beberapa kenyataan tokoh-tokoh mazhab tersebut.
Kata Imam Abu Bakr Al-Dimyathi Rahimahullah: Setiap apa yang haram untuk dilihat daripada orang lelaki atau orang perempuan semasa berada pada tubuh badannya, ia juga haram untuk dilihat apabila sudah terpisah daripada badannya. Ia seperti rambut perempuan dan juga bulu kemaluan lelaki. Maka wajib untuk disembunyikan. Lihat I’anah Al-Thalibin, Al-Dimyathi (3/303).
Syeikh Dr. Wahbah Al-Zuhaili Rahimahullah mengatakan: Setiap yang haram untuk dilihat ketika ia bersambung dengan anggota badan, haram juga untuk dilihat apabila ia terpisah dari badan. Sekalipun setelah kematian. Ia seperti bulu kemaluan (aurat) sekalipun milik seorang lelaki, juga rambut orang perempuan, serta kuku kakinya dan tidak termasuk kuku tangannya menurut ulama bermazhab Hanafi, sedangkan di sisi Al-Syafieyyah kuku jari di tangan juga turut termasuk, maka disunatkan untuk menyembunyikannya supaya tidak ada seorang pun yang dapat melihatnya. Dan terdapat pengecualian terhadap rambut-rambut yang terjatuh di dalam bilik air kesan daripada sikatan rambut orang perempuan atau cukuran bulu kemaluan lelaki. Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuh, Dr. Wahbah Al-Zuhaili (3/568).
Pendapat Kedua: Rambut Wanita Yang Sudah Terpisah Dari Badan Bukan Aurat
Ini adalah pendapat yang disebutkan oleh para ulama bermazhab Hanbali. Kata Al-Syeikh Abdul Qadir Bin Umar Al-Syaibani Rahimahullah: Maka tidak boleh untuk seorang lelaki itu memandang sedikitpun daripadanya (orang perempuan) sekalipun rambutnya yang bersambung. Adapun rambut yang terpisah daripada wanita ajnabi maka dibolehkan untuk seorang lelaki itu menyentuhnya serta memandang ke arahnya. Sekalipun ia merupakan bahagian aurat, ini kerana telah hilangnya keharamannya disebabkan terpisahnya ia dari jasad. Rujuk Nail Al-Maarib, Abdul Qadir Al-Syaibani (2/138).
Ini juga merupakan salah satu pendapat yang dhaif dalam mazhab Al-Syafie. Sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Al-Nawawi.
Ads
Sumber Perbincangan Isu
Para ulama tidak berbeza pendapat bahawasanya jika seorang lelaki itu melihat ke arah mana sahaja anggota yang terpisah (terputus) daripada badan seorang wanita dengan perasaan syahwat maka hukumnya adalah haram. Sama ada anggota itu terpisah semasa dia masih hidup ataupun setelah dia meninggal dunia.
Demikian juga mereka bersepakat bahawa halal bagi lelaki untuk melihat tanpa sebarang syahwat ke arah anggota yang terpisah/terputus dari badan seorang perempuan sekiranya anggota tersebut halal untuk dilihat oleh lelaki sebelum ia terpisah dari badan.
Manakala para ulama berbeza pendapat terhadap hukum seorang lelaki itu memandang ke arah anggota yang terpisah dari badan perempuan tanpa sebarang syahwat, yang mana anggota itu adalah tidak dibolehkan untuk melihatnya sebelum ia terputus kepada beberapa pendapat seperti berikut:
Pertama: Tidak halal bagi seorang lelaki untuk melihat ke arah anggota yang terpisah dari badan orang perempuan sekiranya anggota itu di antara bahagian yang tidak halal untuk dilihat sebelum ia terpisah dari jasad. Tidak ada beza sama ada ia terpisah semasa hayatnya ataupun sesudah kematiannya.
Kaedah yang digunakan oleh para ulama yang berpegang dengan pandangan ini adalah : Setiap anggota yang tidak boleh untuk dilihat sebelum terputus adalah tidak boleh juga untuk dilihat setelah ia terpisah. Maka tidak boleh bagi seorang lelaki untuk melihat tangan wanita ajnabi, atau lengan, rambut, serta betis, sekiranya ia terpisah dari jasad wanita itu sama ada semasa hidup mahupun sesudah meninggal dunia.
Ads
Pendapat ini dipegang oleh ulama bermazhab Hanafi dan disifatkan sebagai pendapat paling asah (sahih) di sisi mereka. Inilah juga pendapat paling sahih dalam mazhab Imam Al-Syafie. Rujuk Al-Radd Al Mukhtar ‘Ala Al-Durr Al-Muhtar, Ibn Abidin (9/534), Mughni Al-Muhtaj, Al-Syarbini (3/130). Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26).
Kata Imam Al-Nawawi Rahimahullah: Apa-apa yang tidak boleh untuk dilihat semasa ia berada di anggota badan seperti zakar, lengan orang perempuan, rambutnya, bulu kemaluan lelaki, dan yang seumpamanya, haram juga untuk dilihat setelah terpisahnya ia dari anggota badan. Begitu juga pendapat yang paling sahih, haram melihat kepada kuku kaki wanita setelah ia terpisah dari jasad, tetapi tidak pada kuku tangan (tidak haram dilihat setelah terpisah).
Maka hendaklah bagi sesiapa yang memotong bulu kemaluannya untuk menyembunyikan bulu tersebut, supaya tidak seorang pun dapat melihatnya. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26-27).
Kedua: Dibolehkan untuk seorang lelaki itu melihat ke arah anggota badan wanita yang sudah terpisah darinya sekiranya anggota itu terputus semasa hayatnya. Ini kerana, anggota itu telah menjadi ajnabi daripada jisim. Manakala tidak halal untuk ia dilihat sekiranya ia terpisah setelah kematiannya. Inilah pendapat ulama Malikiyyah. Rujuk Bulghah Al-Saalik Li Aqrab Al-Masaalik, Ahmad Al-Sowi (1/194).
Ketiga: Dibolehkan bagi seorang lelaki itu untuk melihat ke arah anggota badan yang terpisah dari seorang perempuan, ini kerana telah hilang keharamannya oleh sebab terputus dari badan. Inilah pendapat al-Syafieyyah berlawanan dengan pendapat asah dan juga golongan al-Hanabilah.
Manakala Imam al Juwaini dari Al-Syafieyyah mengatakan: Sekiranya tidak dapat dibezakan anggota yang terputus dari seorang perempuan itu gambaran dan bentuknya dengan anggota orang lelaki, seperti kuku, rambut, dan juga kulit, maka tidak haram untuk melihatnya. Sekiranya dapat dibezakan maka hukumnya haram. Al-Nawawi mendhaifkan pendapat ini kerana tidak ada kesan pada membezakan sedangkan kita telah tahu ia merupakan bahagian yang haram untuk dilihat ke arahnya. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26).
Ads
Cara-Cara Menguruskan Anggota Yang Terpisah Dari Badan Manusia
Berikut kami kongsikan beberapa cara yang ditunjukkan oleh para fuqaha baerkaitan cara pengurusan anggota badan yang telah terpisah dari tubuh manusia.
Kata para fuqaha bahawasanya anggota yang telah terpisah dari badan manusia yang hidup itu perlu ditanam tanpa perlu membasuhnya serta tidak perlu disolatkan, sekalipun ia adalah kuku dan juga rambut. Rujuk Hasyiah Ibn Aabidin (5/260), Hasyiah Al-Qalyubi (1/338), Nihaayah Al-Muhtaj (1/341).
Kesimpulan
Setelah kami meneliti beberapa pendapat di atas, kami lebih cenderung kepada satu pendapat dalam mazhab Hanbali bahawa telah hilangnya pengharaman melihat kepada aurat yang terpisah dari wanita. Ini kerana, telah terpisahnya ia dari tubuh badan.
Di samping itu, kerana terdapat kesukaran untuk membezakan di antara rambut lelaki dan juga perempuan kerana terdapat kemungkinan rambut itu bukan sahaja dari orang lelaki dan perempuan dewasa. Barangkali ia datang dari kanak-kanak perempuan yang belum baligh. Ini juga sepertimana yang difatwakan oleh Syeikh Dr. Wahbah Al-Zuhaili Rahimahullah tentang rambut-rambut yang dikecualikan daripada pengharaman sepertimana yang kami nukilkan sebelum ini.
Kami juga menyatakan, perbuatan memotong rambut sendiri dan ditunjukkan dengan sengaja kepada lelaki ajnabi adalah tidak dibenarkan seperti yang dinyatakan dalam mazhab Al-Imam Al-Syafie.
Segala yang ditinggalkan arwah wajib faraid. ‘Perabot, pinggan mangkuk perlu dibahagikan pada waris berhak.’
Namun begitu, sikap bertolak ansur dan juga keprihatinan perlulah ada ketika menentukan jenis harta yang perlu dibahagikan secara faraid agar tidak pula menzalimi orang lain terutamanya ahli keluarga yang paling dekat.
Ikuti kemusykilan kali ini yang dikongsikan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu faraid:
Segala Yang Ditinggalkan Arwah
Soalan:
Assalamualaikum, saya ingin bertanya berkenaan perabot dan perkakas dalam rumah, begitu juga benda-benda kecil seperti pinggan mangkuk, adakah ia perlu difaraidkan apabila berlakunya kematian?
Wajib Faraid
Ringkasan Jawapan:
Segala sesuatu yang ditinggalkan si mati termasuklah perkakas rumah dan juga isinya merupakan harta pusaka yang perlu dibahagikan secara faraid kepada para warisnya yang berhak.
Dalam masa yang sama, sikap bertolak ansur dan juga keprihatinan perlulah ada sewaktu menentukan jenis harta yang perlu dibahagikan secara faraid agar tidak pula menzalimi orang lain ataupun merenggangkan hubungan silaturahim sesama ahli waris.
Maksudnya: “Bahagikanlah harta perwarisan kepada yang berhak dalam kalangan ahli waris. Sekiranya ada yang berbaki maka yang lelaki dalam kalangan kamulah yang lebih berhak.”
Riwayat al-Bukhari (6732), Muslim (1615)
Hadis ini jelas menerangkan kepada kita agar membahagikan harta peninggalan si mati atau harta pusaka kepada sekalian para waris yang berhak berdasarkan kepada apa yang telah ditetapkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran dan juga berdasarkan kepada sunnah Rasulullah SAW.
Pada dasarnya, harta pusaka ialah segala apa yang ditinggalkan oleh si mati selepas kematiannya sama ada dalam bentuk harta alih seperti emas, perak, duit, perabot dan sebagainya, atau dalam bentuk harta tidak alih seperti tanah, rumah dan sebagainya.
Perlu Dibahagikan
Kesemua ini termasuklah dalam takrifan harta peninggalan. Maka, apabila meninggalnya seseorang dan meninggalkan sekian-sekian harta seperti di atas, maka hendaklah ia dibahagikan kepada para warisnya yang berhak.
Berdasarkan kepada takrifan harta pusaka, segala isi rumah hendaklah dibahagikan secara faraid kepada seluruh ahli warisnya yang berhak.
Adapun sesuatu barangan yang telah dipastikan bahawa ia milik orang lain seperti isteri atau selainnya, maka ia tidaklah menjadi harta pusaka si mati.
Bagi menentukan pembahagian terhadap harta pusaka tersebut, maka ia perlulah dinilai terlebih dahulu. Seterusnya barangan yang tiada nilai atau mempunyai nilai yang kecil, bolehlah diambil atau digunakan tanpa perlu melalui proses faraid, namun perlulah mendapat keizinan para waris yang lain.
Sehubungan dengan itu, di sinilah terletaknya unsur utama dalam hal pembahagian harta iaitu sikap bertolak ansur dan keprihatinan.
Antara nilai murni lain yang perlu diambil kira sewaktu proses pembahagian pusaka ini juga termasuklah sikap kebertanggungjawaban dan tidak mementingkan diri sendiri.
Hal ini kerana, apabila berlakunya kematian, lalu sikap-sikap tidak baik seperti tamak dan mementingkan diri sendiri ini muncul, maka ia boleh meruntuhkan dan juga merenggangkan hubungan baik sesama keluarga atas sebab perebutan harta.
Maka, dalam hal ini, para waris sebaiknya saling bertolak ansur sesama mereka bagi menentukan pembahagian pada barangan tersebut berjalan lancar.
Faraidkan Kepada Waris
Kesimpulannya, segala sesuatu yang ditinggalkan si mati termasuklah perkakas rumah dan juga isinya pada asasnya merupakan harta pusaka yang perlu dibahagikan secara faraid kepada para warisnya yang berhak.
Dalam masa yang sama, sikap bertolak ansur dan juga keprihatinan perlulah ada sewaktu menentukan jenis harta yang perlu dibahagikan secara faraid agar tidak pula menzalimi orang lain ataupun merenggangkan hubungan silaturahim sesama ahli waris.
Kashoorga : Jangan disebabkan harta pusaka, hubungan keluarga terputus.
Kebanyakan umat Islam di seluruh dunia mula berpuasa hari ini. Namun ada juga negara Islam seperti Brunei yang akan mula berpuasa esok. Ramadhan bulan terpenting dalam Islam, malah ayat al-Quran yang pertama juga pertama diturunkan dalam bulan Ramadhan.
Setiap tahun berjuta umat Islam menyambut Ramadhan di seluruh dunia dengan waktu dan situasi yang berbeza. Waktu berpuasa bergantung di negara mana kita tinggal dan berada. Malah pernah di Antartika mencatatkan puasa lebih 20 jam. Di Malaysia sendiri, kadar waktu kita berpuasa di antara 13 ke 14-14 jam.
Negara manakah berpuasa paling lama dan negara mana pula berpuasa paling singkat di seluruh dunia. Ini sekadar panduan untuk pengetahuan kita
Negara Paling Panjang Puasa di seluruh dunia 2021
Poland – 16 hingga 17 jam
London – 16 hingga 17 jam
Perancis – 16 hingga 17 jam
Kazakhstan – 16 hingga 17 jam
Belgium – 16 hingga 17 jam
Zurich (Switzerland) – 16 hingga 17 jam
Bucharest (Romania ) – 15 hingga 16 jam
Ottawa (Kanada) – 15 hingga 16 jam
Sofia (Bulgaria ) – 15 hingga 16 jam
Rome ( Italy) – 15 hingga 16 jam
Madrid (Sepanyol) – 15 hingga 16 jam
Lisbon (Portugal) – 15 hingga 16 jam
Athens (Greece) – 15 hingga 16 jam
Beijing (China) – 15 hingga 16 jam
Washington DC (USA) – 15 hingga 16 jam
Pyongyang (Korea Utara ) – 15 hingga 16 jam
Ankara ( Turki) – 15 hingga 16 jam
Rabat (Morocco) – 14 hingga 15 jam
Tokyo ( Jepun) – 14 hingga 15 jam
Islamabad ( Pakistan) – 14 hingga 15 jam
Tehran ( Iran) – 14 hingga 15 jam
Baghdad ( Iraq) – 14 hingga 15 jam
Beirut (Lebonan ) – 14 hingga 15 jam
Damsyik (Syria) – 14 hingga 15 jam
Cairo (Mesir) – 14 hingga 15 jam
Kuwait – 14 hingga 15 jam
Kota Gaza (Palestin) – 14 hingga 15 jam
New Delhi ( India ) – 14 hingga 15 jam
Hong Kong – 14 hingga 15 jam
Dhaka ( Bangladesh) – 14 hingga 15 jam
Muscat (Oman) – 14 hingga 15 jam
Kabul ( Afhanistan) – 14 hingga 15 jam
Riyadh ( Arab Saudi) – 14 hingga 15 jam
Doha ( Qatar) – 14 hingga 15 jam
Dubai (UAE) – 14 hingga 15 jam
Yamen – 13 hingga 14 jam
Addis Ababa (Ethiopia) – 13 hingga 14 jam
Senegal – 13 hingga 14 jam
Colombo ( Sri Lanka) – 13 hingga 14 jam
Bangkok (Thailand) – 13 hingga 14 jam
Khartoum (Sudan) – 13 hingga 14 jam
Kuala Lumpur (Malaysia) – 13 hingga 14 jam
Singapura) – 13 hingga 14 jam
Nairobi (Kenya) – 13 hingga 14 jam
Luanda (Angola) – 12 hingga 13 jam
Jakarta (Indonesia) – 12 hingga 13 jam
Negara paling singkat berpuasa 2021
Brasilia (Brasil) – 12 hingga 13 jam
Harare (Zimbabwe) – 12 hingga 13 jam
Johannesburg (Afrika Selatan) – 11 hingga 12 jam
Buenos Aires (Argentina) – 11 hingga 12 jam
Cape Town (Afrika Selatan) – 11 hingga 12 jam
Christchurch (New Zealand) – 11 hingga 12 jam
Ciudad del Este (Paraguay) – 11 hingga 12 jam
Montevideo (Uruguay) – 11 hingga 12 jam
Canberra (Australia) – 11 hingga 12 jam
Puerto Montt (Chili) – 11 hingga 12 jam. []
Sumber :- THE ISLAMIC INFORMATION
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tak sangka pula rasa penat dengan pelbagai jenis urusan harian terkandung ganjaran pahala yang banyak disebaliknya. Lebih teruja lagi apabila Allah pun suka kalau kita berasa penat dengan enam jenis keletihan yang disenaraikan di bawah.
Apabila sudah baca artikel ini, diharapnya ramai lah yang berkejaran untuk penat. Namun, kita kena tahu kepenatan yang bagaimana disukai Allah.
Kita kena ingat, apabila Allah suka, maka itu bermakna akan ada ganjaran pahala bakal diberi. Nikmat Tuhan yang mana lagi hendak kita dustakan? Hatta berasa penat pun boleh dapat pahala.
Tidak semua orang dapat terima nasihat atau teguran untuk kebaikan dia. Malah ada yang memperlekehkan pula usaha kita itu. Tapi jangan putus asa. Sedangkan batu pun boleh dilembutkan oleh air. Mungkin mengambil masa lama, tapi jangan putus asa.
Teruskanlah menasihati dan menegur. Bersabarlah dengan kecaman, perangai manusia macam-macam bukan semua boleh berubah sekelip mata. Tapi don’t worry, Allah ada dan Allah suka dengan usaha dan semangat kita itu.
Firman Allah: “Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (menggesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh.” (Surah Fussilat, 41:33)
2. Penat Kerana Beribadah
Sekejap mood baik, sekejap mood ‘ke laut’. Situasi ini adalah normal. Kita manusia biasa ada masa semangat itu turun dan naik dalam melakukan ibadah.
Di saat kepenatan, semangat juga turut menurun kerana seluruh tenaga zahir dan batin sudah sampai tahap maksimum.
Take a break. Tapi jangan lama sangat berehat. Ibadah perlu diteruskan seperti mana kita perlukan udara untuk bernafas.
Dalam keadaan kepenatan kerana beribadah ini menunjukkan betapa kita mahu mendapat redha Allah. Penat ini lah yang Allah suka daripada kita.
Firman Allah: “Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan).” (Surah Al-Ankabut, 29:69)
3. Penat Mengandung, Melahirkan Dan Menyusukan
Subhanallah. Ibu adalah golongan yang paling bertuah apabila penat melalui fasa kehamilan, melahirkan, fasa berpantang, menyusu kan bayi dan serentak menguruskan keperluan kaluarga.
Penat yang boleh mencapai tahap maksimum, namun kekuatan luarbiasa anugerah Allah kepada wanita menjadikannya begitu gagah dalam saat genting. Kepenatan yang tiada pada lelaki ini amat disukai Allah. Ia satu pengorbanan besar yang memenatkan dari sang ibu.
Firman Allah: “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusuinya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun.” (Surah Luqman, 31:14)
4. Penat Mencari Nafkah
Bagi meneruskan kelangsungan hidup, kita perlu bekerja mencari rezeki halal bagi memberi nafkah kepada keluarga.
Sepanjang bekerja itu, kita akan berasa penat. Namun, percayalah jika ia adalah rezeki dan nafkah yang halal, maka ia adalah sesuatu yang disukai Allah.
Firman Allah:
“Kemudian, setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).” (Surah Al-Jumu’a, 62:10)
5. Penat Sepanjang Menuntut Ilmu
Menuntut ilmu tidak terhad untuk pelajar sahaja. Selagi kita bernyawa, selagi itu kita dalam proses belajar; menuntut ilmu menambah pengetahuan sebagai usaha meningkatkan darjat kita di mata Allah dan manusia.
Sudah tentu sepanjang mengejar ilmu, kita akan gunakan seluruh tenaga memahami dan mempraktikkan ilmu yang dipelajari. Semua ini adalah proses yang memenatkan apatah lagi perlu menggunakan kekuatan otak.
Firman Allah: “Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyyin (yang hanya menyembah Allah dengan ilmu dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi kitab Allah itu dan kerana kamu sentiasa mempelajarinya.” (Surah Ali-Imran, 3:79)
6. Penat Urus Keluarga
Tiada siapa yang berani mengatakan bahawasanya menguruskan keluarga itu sebagai satu kerja yang mudah dan tidak memenatkan.
Tanggungjawab amat besar bagi memastikan seluruh keperluan keluarga dipenuhi; makan, minum, tempat tinggal, pendidikan, kesihatan dan banyak lagi. Semuanya perlu diurus dengan baik, apatah lagi dugaan melanda keluarga.
Kepenatan ini amat disukai Allah kerana kita gigih berusaha untuk membina keluarga sakinah
Firman Allah: “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala).” (Surah At-Tahrim, 66:6)
Kashoorga: penat melakukan segala perbatan baik, Insya Allah, amat besar ganjarannya. Teruskan dengan usaha ini namun, jaga juga kesihatan. menjaga kesihatan itu juga pahala buat diri.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?