Semalam merupakan sambutan hari bapa dan ramai yang meraikannya dengan cara tersendiri di rumah masing-masing.
Tidak kurang yang turut muat naik status hanya dengan menghargai pengorbanan seorang bapa yang juga tidak ada nilainya.
Seperti perkongsian gadis ini yang begitu menghargai jasa kedua ibu bapanya. Malah tidak segan memberitahu ibu bapanya adalah insan istimewa, sebaliknya bangga dengan apa yang Allah kurniakan pada mereka sekeluarga.
Artikel Berkaitan: Fakta Anak Ketiga, Si Manja Yang Diam-Diam Rupanya Banyak Simpan Rahsia. Untung Berjodoh Dengan Mereka Ini!
Menerusi perkongsian ini di laman sosial twitter menggunakan akaun @jannah juga, dia turut menjelaskan bagaimana dia berkomunikasi dengan kedua-dua orang tuanya ini.
Ramai yang bertanya
Dan ini jawapannya, mempunyai seorang ayah yang tidak boleh bercakap & pendengaran tidak jelas
Berkomunikasi dengan tangan. Dulu ayah susah, jadi tak pergi belajar bahasa isyarat
Tapi ayah jenis tak boleh duduk dia. Ada sahaja kerja mahu dilakukan. Selain ayah, juga mempunya emak yang juga insan istimewa
Mak boleh bercakap, tapi tak dengar sangat. Kena cakap slow sampai dia faham
Ada kenalan yang dulunya malu mempunyai keluarga yang OKU, tetapi berubah apabila dengar ceritanya. Kena bangga sebab tidak kira bagaimana mereka, berjaya penuhkan hajat
Ayah pula jenis tak boleh kalau mak tak ada depan mata. Gelisah mencari emak. Tak minta banyak, doakan dapat bawak mak dan ayah kerjakan umrah/haji
Inilah keluarga kecil kami, terima kasih besarkan kami adik beradik. Akan balas segala jasa mak dan ayah
Perkongsian gadis ini juga turut mendapat perhatian daripada warganet.
Siapa pun mereka hargailah keduanya
Syurga buatmu
Respek dan bangga
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Beri ‘Me Time’ Pada Isteri Bukan Hanya Pergi Bercuti, Tapi Paling Terbaik ‘Quality Time’ Bersama Tuhannya
Sebaik lafaz ijab dan kabul, tanggungjawab sebagai seorang isteri terpikul di bahu. Ketika itu masa yang ada difokuskan pada keluarga semata-mata untuk mencari tiket ke syurga.
Walaupun lelah tetapi tangungjawab yang satu ini perlu dilaksanakan bagi memenuhi tuntutan isteri solehah.
Tetapi isteri juga manusia biasa dan bukannya robot untuk melakukan pelbagai tugas tanpa ada rehat. Jika pasangan anda seorang suami yang memahami, berilah me time kepada isteri.
Perkongsian lelaki ini Muhammad Yusof di laman sosial Facebook cukup menarik kerana me time yang diberikan kepada isterinya lain daripada yang lain. Bukan memberi keizinan bercuti, sebaliknya ‘me time’ dengan mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Kebetulan ada kursus, singgah masjid untuk sembahyang Subuh
Hari tu aku solat Subuh dekat sebuah masjid. Aku ada kursus luar sebenarnya, hari tu.
Habis-habis solat aku duduk kejap kat kerusi depan pintu keluar masjid sambil main henset. Habis semua jemaah keluar, ada sorang pak cik keluar lepas tu dia duduk sebelah aku. Dia tegur aku, bagi salam dan mungkin pak cik ni jenis mesra alam then cepat je kami bersembang walaupun baru jumpa pagi tu. Tak jadi aku nak masuk kereta sebab layan dia sembang.
Ada jemaah yang keluar tegur pak cik ni ‘Assalamualaikum cikgu..’. Aku tanya-tanya, rupanya dia cikgu tapi dia dah beberapa tahun pencen.
Tengah-tengah sembang, dia tengok jam. Tiba-tiba dia bangun dan pergi kat pintu keluar masjid. Aku tengok dia pusingkan sepasang selipar. Pelik juga aku. Lepas tu dia datang balik kat aku.
Bertemu seorang pak cik yang pusingkan selipar untuk isterinya
Aku yang naif ni terus la tanya dia ‘Kenapa dengan selipar tu pak cik?’.
Dia jawab ‘Oh tu selipar isteri pak cik. Pak cik pusingkan supaya dia mudah nak pakai selipar tu tak payah dia nak pusing-pusing, terus je sarung..‘
Aku rasa dah agak lama juga aku dengan pak cik ni duduk berbual tapi isteri dia tak keluar-keluar lagi.
So aku pun saje la tanya dia ‘Lama jugak ye isteri pak cik solat?’
Jawapan pak cik ni buat aku terkesan.
‘Biasa la dik. Pak cik memang suruh dia lama sikit duduk masjid ni. Habiskan wirid dulu, habiskan baca surah al-Waqiah dulu, lepas tu nak sambung baca Al-Quran ke, zikir ke, takpe, bacalah pak cik bagitau kat dia. Setiap hari lepas pak cik siap-siap semua, pak cik biasa tunggu dia kat sini..’
Allahu. Aku rasa pak cik dan mak cik ni adalah pasangan ahli Syurga yang Tuhan nak aku belajar daripada dorang pagi-pagi ni.
Aku selalu terfikir bahawa ‘me time’ isteri ni ialah kita just bagi duit then biar isteri keluar jalan-jalan, shopping ataupun bawak dia pergi urut. Jadi dengan buat benda-benda ni kita rasa isteri kita dah cukup dah release segala tension dorang, tapi sebenarnya aku tersilap.
Me time terbaik biar isteri ada ‘quality time’ dengan Tuhan
‘Me time’ yang terbaik ialah biar isteri ada ‘quality time’ dengan Tuhan dia. Bila yang paling utama ni dah settle, InsyaAllah Allah akan permudahkan untuk membuka segala pintu kebahagiaan, pintu rezeki, pintu kesihatan nak jaga keluarga, yang selama ini kita nak kecapi sebagai pasangan suami dan isteri.
Kadang-kadang suamikan, bila isteri keluar lambat solat kat rnr atau stesyen minyak mulalah suami nak buat muka, siap marah ‘kenapa lama sangat!’ padahal time solatlah si isteri nak rilek-rilek kejap, tunggu giliran dapat telekung dan masa itulah si isteri nak dapat ‘quality time’ dengan Tuhan dia.
Ingat suami, bagilah ruang dan peluang untuk dorang dapat ‘masa berharga’ ni. Bukan sekadar ‘masa berharga’ tak jaga suami atau anak je.
Melihat isterinya kelihatan Nur melimpah…
Lepas tu, aku tengok isteri pak cik tu berjalan ke arah kami berdua. Nampak nur melimpah muka bersih jernih mak cik tu, sejernih muka suaminya.
Pak cik tadi bila nampak isterinya terus bagitau aku nak mintak diri dulu pergi sarapan kat kedai dekat-dekat situ.
Allah, Allah.
Pagi itu Allah ajar aku dan aku rasa aku kena kongsi cerita ini dengan korang semua.
Semoga kita jadi pasangan yang membahagiakan pasangan masing-masing, dunia dan akhirat.
‘Ya Allah ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati(kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa..’
Amin.
Sekadar berkongsi pengalaman: Muhammad Yusof
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Aurat Pesakit Muslimah: Antara Maruah & Darurat, Mana Yang Patut Didahulukan!
“Bukan sakit bersalin yang saya takutkan. Tapi saya serik dengan keadaan dan situasi sepanjang proses kelahiran. Tambah lagi jika datang doktor bersama pelajar-pelajar perubatan lelaki. Seorang demi seorang melihat dan pegang bahagian ####### saya… kata mereka nak tahu ‘bukaan’ rahim berapa…”
Luahan di atas adalah antara suara pesakit yang selalu dilontar ke blog penulis. Pengalaman penulis di hospital juga sedikit sebanyak membenarkan kegusaran sedemikian.
Ditambah lagi dengan kesedaran beragama yang semakin baik di kalangan Muslim Malaysia, maka isu aurat wanita semasa mendapatkan rawatan menjadi sensitiviti dan hak yang semakin perlu diberi perhatian sama ada oleh pesakit, perawat mahupun pihak pemerintah.
Hukum Aurat Pesakit
Sebagaimana Muslim keseluruhannya wajib menutup aurat di hadapan bukan mahram, tidak boleh memandang, bersentuhan apatah lagi berkhalwat dengan insan berlawanan jantina maka hukum yang sama juga ditaklifkan kepada perawat dan pesakit berlainan jantina.
Hukum ini jelas di dalam Surah An-Nur (30-31) agar kedua-dua Mukmin dan Mukminat menundukkan pandangan, menjaga kemaluan dan tidak mendedahkan badan mereka kecuali kepada yang berhak.
Dalam hal ini juga, kebanyakan fatwa ulamak tidak mengharuskan pesakit dirawat perawat berlainan jantina sedari awal lagi atas alasan menutup ruang maksiat, mengelak fitnah di samping menjaga maruah dan sifat malu wanita,. Mereka juga menggesa perawat agar mahir dalam merawat pesakit sama jantina semata-mata. Justeru, hukum asal melihat aurat pesakit berlainan jantina adalah haram sama sekali.
Darurat Melihat Aurat Pesakit
Bagaimanapun hukum asal di atas tertakluk kepada keadaan biasa sahaja. Apabila berlaku keperluan luar biasa iaitu darurat, maka hukum asal itu akan terangkat mengikut satu Kaedah Fiqh “ad-Dharurah Tubihu al-Mahzurat” atau ‘Darurat Mengharuskan yang Terlarang’.
Antara darurat utama adalah untuk memelihara nyawa, seperti digariskan dalam prinsip Maqasid Syariyyah. Dalam kes kecemasan nyawa seperti kebakaran, lemas, kemalangan, serangan jantung, tercekik, sawan, nazak, proses kelahiran luar biasa seperti pembedahan, shoulder dystocia, tumpah darah dan lain-lain seerti dengannya, maka soal Ihtilat dan aurat tidak wujud. Malah menjadi kewajipan doktor yang layak yang berada berdekatan tanpa mengira beza jantina untuk merawat. Dan pesakit yang menolak rawatan sehingga dia mati dianggap berdosa seperti membunuh diri.
Kadar Darurat
Walaupun begitu, keharusan perawat melihat atau pesakit mendedahkan aurat seperti telah dinyatakan tertakluk pula kepada satu Kaedah Fiqh seterusnya iaitu “ad-Dharurah Tuqaddar bi Qadariha” atau ‘Darurat itu Mengikut Kadar Keperluannya’. Jika ada bahagian aurat yang perlu didedahkan, maka cukuplah setakat yang perlu untuk prosedur itu tanpa melampaui bahagian badan lain. Justeru kadar darurat ini akan berubah mengikut keberadaan (availability), capaian (accessibility) dan had (limitation) bentuk perawatan, kepakaran, logistik dan bilangan doktor Muslim yang ada.
Dari segi perawatan, ada prosedur yang bersifat pemeriksaan, penyiasatan, penyelidikan mahupun terapeutik (penyembuhan). Contohnya ujian Pap Smear adalah penyiasatan rutin semata-mata, bukannya langkah terapeutik untuk menyelamatkan nyawa ketika terdesak. Dalam hal ini, pesakit masih mempunyai ruang untuk meminta doktor wanita atau mencari klinik lain bagi mengelak diperiksa doktor lelaki.
Namun begitu, ada perkara yang memerlukan doktor pakar tertentu untuk memeriksanya. Contoh mudah adalah apabila penyakit telinga yang memerlukan pakar ENT memeriksa dengan rapi. Begitu juga pembendahan barah payudara yang memerlukan pakar bedah. Umum mengetahui tidak semua tempat mempunyai doktor pakar perempuan. Maka mendapatkan rawatan di bawah doktor pakar lelaki dikira darurat akibat kurangnya Muslimah yang pakar dan masalah logistik untuk ke tempat yang lebih jauh.
Hal ini bukanlah suatu yang pelik dan telah berlaku sejak zaman Nabi s.a.w lagi di mana Sahabiyah wanita seperti Umm `Atiyah, Umm Sulaym dan ar-Rabi’ binti Muawwath r.a. menjadi jururawat merawat Sahabat berlainan jantina yang cedera semasa perang, lantaran kebanyakan Sahabat lelaki memenuhi tanggungjawab jihad di barisan depan medan tempur.
Situasi semasa juga menyumbang kepada keadaan darurat apabila tidak ramai doktor wanita dihasilkan dalam bidang tertentu. Contoh jelas ialah apabila pakar sakit puan dilihat ramai lelaki. Perlu dimaklumi bahawa hal ini berlaku akibat peluang Muslimah melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan sekitar lebih 20 tahun dahulu amat terhad dan fakulti perubatan tempatan masa itu hanya ada tiga buah.
Namun masalah ini semakin baik seiring dengan bertambahnya peluang buat Muslimah hari ini. Dalam darurat sebegini, Majma’ Fiqh Islami telah memberi panduan untuk pesakit wanita dalam memilih perawat; yang utamanya mencari perawat Muslimah, dan jika tidak ada diikuti perawat wanita non-Muslim, seterusnya perawat lelaki Muslim, dan akhir sekali perawat lelaki non-Muslim.
Tanggungjawab Pesakit
Selain yang disebutkan di atas, pesakit juga perlu maklum hak autonomi mereka ketika mendapatkan rawatan, iaitu mereka berhak memilih atau menolak bentuk rawatan dan perawat tertentu dengan syarat mereka telah diberi informasi selengkapnya. Namun dalam kes kecemasan dan terhad perawat yang layak, mereka harus terima seadanya. Di samping meminta hak mereka agar dihormati, mereka juga harus faham limitasi sistem kesihatan yang ada buat masa ini.
Mereka harus memainkan peranan agar hak dan sensitiviti mereka berkenaan aurat ini sentiasa dimaklumi pihak perawat dan juga autoriti yang bertanggungjawab menyediakan khidmat perubatan. Mereka boleh bertindak sebagai pendesak (public pressure group) agar aurat mereka terjaga semasa mendapatkan rawatan melalui advokasi di saluran media, NGO atau Lembaga Pelawat Hospital. Hasilnya dapat dilihat dengan bertambahnya jumlah perawat Muslim yang prihatin di peringkat kementerian dan hospital. Ada antara mereka yang menubuhkan Hospital Islam atau hospital khusus wanita yang menerapkan amalan perubatan menepati Syariah. Ini semua wujud akibat kesedaran dan permintaan (demand) dari komuniti Muslim yang semakin peka di negara ini.
Namun pesakit juga harus faham bahawa keadaan ideal yang mereka idamkan tidak mampu wujud sekelip mata. Maka mereka harus berkorban buat masa ini untuk kesenangan masa depan. Sebagai contoh, mereka perlu beri kerjasama kepada pelajar perubatan Muslim yang ingin mempraktikkan kemahiran temubual, memeriksa dan melakukan prosedur ke atas mereka.
Masyarakat awam juga perlu realistik terhadap desakan mereka. Contohnya, seorang suami yang kuat pegangan agama bertegas mahukan hanya doktor atau bidan perempuan mengurus isterinya yang bersalin tengah malam, namun dalam masa sama dia pula menghalang isteri atau anak perempuannya dari menceburi bidang perubatan atas alasan agama berpendapat perempuan lebih baik di rumah. Pendirian yang kontradik ini tidak membantu menyumbang kepada sistem perkhidmatan kesihatan yang lebih baik kepada pesakit Muslimah.
Tanggungjawab Perawat
Walaupun diakui bahawa kod etika perubatan global menetapkan perbezaan jantina tidak harus menjadi halangan untuk doktor menjalankan tugasnya kepada pesakit, namun menjadi tanggungjawab doktor Muslim mengamalkan tuntutan agamanya demi kemaslahatan pesakit. Sebagai contoh, pesakit perempuan yang koma tiada tanggungjawab dan tidak mampu menutup aurat sendirinya, justeru doktor atau jururawat yang peka boleh melindungi auratnya dengan sesuatu dan menutup dengan tabir atau langsir penghadang dari orang yang lalu lalang.
Begitu juga apabila terpaksa memeriksa bahagian sulit pesakit lain jantina, hendaklah dibawa pengiring ketiga (chaperon) dari ahli keluarga atau staf. Jika ia pemeriksaan rutin tanpa dibuka aurat, harus juga dibawa chaperon atau berada di tempat terbuka demi mengelakkan suasana syak, khalwat dan fitnah. Maruah (modesty) pesakit dan rahsia (confidentiality) mereka juga harus dijaga dengan tidak mendedahkan bahagian tubuh melebihi keperluan. Saranan-saranan ini sebenarnya telah sedia termaktub di dalam Kod Etika Professional seorang doktor.
Sebagai kesimpulan hukum asal melihat aurat pesakit lain jantina adalah tidak dibenarkan melainkan terdapat darurat mendesak. Perawat dan pesakit mestilah menunjukkan perasaan tidak reda di dalam hati terhadap situasi tersebut, ia hanya terpaksa direlakan akibat darurat. Darurat pula harus ditangani seadanya bergantung kepada faktor-faktor keselamatan nyawa, logistik, kemahiran dan bilangan perawat. Kedua-dua pihak pesakit dan perawat bertanggungjawab untuk menjaga aurat dan kehormatan pesakit serta berusaha mewujudkan biah sistem perkhidmatan perubatan yang lebih mesra Muslimah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suami Tak Faham Hukum, Bab Nafkah Pun Berkira. ‘Minggu Lepas Bagi RM200, Takkan Dah Habis?’
Suami tak faham hukum, bab nafkah pun berkira. “Minggu lepas bagi rm200, takkan dah habis?’ Masyallah geram betul kalau dapat suami spesis begini, bagi RM200 macam RM2000.
Tetapi itulah realitinya sekarang bila harga barang makin mahal, memang isteri tak mampu nak berjimat macam dulu-dulu. Jika suatu ketika dahulu RM100 boleh bertahan seminggu, sekarang tidak lagi.
Suami Tak Faham Hukum
Wahai suami, kasihanilah isteri yang tidak bekerja dan tugasnya menguruskan rumah tangga. Jangan sesekali minta berjimat kerana keadaan sekarang amat mendesak, tak percaya pergi beli barang sendiri.
Ikuti perkongsian Peguam Syarie, Nurul Izzah Zainol dan hadam baik-baik perkongsiannya:
Tak nampaklah bang sebab sudah masuk perut engkau abang… haha…
Bagi pemahaman orang lelaki, RM200 dia bagi cash untuk beli barang dapur kira sudah bagi nafkah dekat bini (isteri).
Bab Nafkah Pun Berkira
Hakikat kronologinya:
Dia bagi duit.
Bini pi beli barang dekat pasar,angkut seorang diri.
Masuk dapur siang ikan ayam, masakkan lauk, hidang masuk perut suami, siap pakej tolong angkatkan pinggan basuh.
Bajet macam terlebih bagi, minta buat beli rokok dan isi minyak motor.
Itulah sebenarnya NAFKAH yang dia sudah bagi.
Hahahahahahahahaha.
Minggu Lepas Bagi RM200
Padahal servis bini tolong jadi runner, rider, chef, tukang cuci semua dia tak kira.
Itupun bajet-bajet macam terlebih bagi lagi. Lawak nak mam**s. Tapi itu ok lagilah.
Kalau dapat bini berkerjaya, satu habuk pun bini tak dapat apa.
Siap dia pakai mazhab bini bekerja, sudah tak layak dapat nafkah.
Baca Di Sini:
Tinggal Isteri Tanpa Nafkah, Adakah Jatuh Talak? Ini Hukumnya Suami Abaikan Tanggungjawab
Bila Berjodoh Dengan Duda, Isteri Baru Jangan Sekat Suami Beri Nafkah Pada Anaknya
Takkan Dah Habis?’
Lagi dahsyat, gaji bini pun dikatakan hak dia juga disebabkan dia izinkan pergi kerja.
So jadilah bini ni babu balaci dan segala macam pengabdian dari segi tenaga, jadi ATM laki, pelayan, pengasuh dan sebagainya.
Dekat mana dia boleh perah, dia perah sampai lunyai. Siap pakej scam duit bini lagi tapi tak rasa bersalah.
Kalau isteri itu pun bodoh hukum, dia pun percaya mantera suami.
Kashoorga: Sebagai isteri, kadang-kadang dia berjimat sehabis baik semata-mata tak mahu bebankan suami.
Sumber: Peguam Syarie, Nurul Izzah Zainol
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI