Pasti setiap dari kita berazam menjadi tetamu Duyufurahman. Mahu dipanggil Allah sekaligus melengkapkan rukun islam ke lima iaitu mengerjakan haji ke tanah suci.
Kebanyakan dari kita biasa mendaftar dengan Tabung Haji dan biasa ia mengambil masa lebih 50 tahun jika baru mendaftar. Kadang ia menjadi bahan gurauan kita sudah bongkok tiga baru dipanggil.
Tapi sebenarnya ada banyak cara untuk menunaikan fardu haji termasuk menggunakan syarikat swasta. Jika kita mahu mengikut giliran iaitu Haji Muasasah, ianya lebih lama kerana pakej ini paling murah kerana adanya subsidi. Tapi jika ada duit lebih sedikit, kita boleh mengambil pakej penuh Haji Muasasah VIP yang harganya bermula dari RM20-25K.
Berikut adalah perkongsian yang boleh kita manfaatkan untuk pergi haji musim akan datang. Paling utama berdoalah kepada Allah agar dipanggil kerana banyak orang punya duit banyak tapi Allah tidak menjemputNya ke Tanah Suci.
Artikel Berkaitan:
Tunai Ibadat Haji Tanpa Suami, Lisdawati Sempat Titip Pesanan Buat Fauzi Nawawi
Untuk tunai haji banyak cara
Biasa orang fokus pada HAJI yang di kelola oleh Tabung Haji yakni Haji Muasasah. Sebenarnya bermacam-macam kaedah untuk tunai Haji. Jika budget kecil, boleh pilih pergi haji muasasah dan jika budget banyak dan mahu pergi cepat, selesa boleh pilih pergi dengan PAKEJ.
1) HAJI MUASASAH TH
– 100% Haji di bawah kelolaan TH.
– Kelayakan: HAJI tahun ni (mereka yang telah mendaftar Haji pada 2009 dan ke bawah).
– Perlu menunggu giliran yang lama.
– Jarak hotel yang jauh antara 800 – 1,400 meter.
– Sebilik 4 – 8 orang. Tiada bilik berdua suami isteri.
– Satu petugas/mutawif untuk 100-200 jemaah
– Nisbah penginapan khemah di Arafah / Mina, satu khemah untuk 80 – 100 orang jemaah.
– Penyediaan makanan di hotel berbentuk packaging (siap bungkus satu seorang).
– Lawatan selepas haji terhad.
– Pengangkutan di urus Muasasah SAUDI.
Harga di tawar kepada jemaah dengan harga subsidi:-
Bukan B40 – RM12,980
Kump B40 – RM10,980
Jemaah juga boleh pilih untuk naik Haji Muasasah dengan harga bayaran penuh :- RM25,540.
Harga subsidi ini dibayar dari hasil duit dividen penyimpan akaun TH.
Jika kita mampu dan sanggup bayar mahal dan tak mahu tunggu giliran lama dan mahu duduk dekat serta bilik hotel lebih selesa kita boleh pilih HAJI PAKEJ.
HAJI MUASASAH KOUTA VIP
– Tak perlu tunggu giliran haji, memadai dengan dah ada pendaftaran haji, layak memohon.
– Di kelola sama seperti Haji Muasasah, cuma tak perlu menunggu giliran yang lama.
– Harga dalam RM20K – RM25K
– Bayaran penuh HAJI Muasasah
Nota:- (Haji tahun ni, haji kouta VIP tidak dikeluarkan oleh TH)
HAJI PAKEJ KOUTA VISA TH
– Hanya 20 – 25 syarikat dilantik untuk bawa jemaah melalui HAJI PAKEJ.
– Daftar haji tahun 2018 ke bawah layak memohon.
– Jarak hotel dekat, dalam 50 – 300 meter.
– Sebilik 2-5 orang. Boleh duduk bilik berdua suami isteri.
– Hotel taraf 3 star ke atas.
– Satu petugas/mutawif 40 – 50 jemaah.
– Nisbah penginapan khemah di Arafah / Mina, satu khemah untuk 40 – 50 orang jemaah.
– Penyediaan makanan di hotel berbentuk buffect hotel (mewah).
– Banyak tempat tempat lawatan selepas haji, kilang kurma, kilang Quran, Thoif dan lain-lain
– Pengangkutan diurus Muasasah SAUDI.
– Harga RM35K – RM45K
HAJI PAKEJ FURADA
– Tak perlu Daftar Haji (tidak melibatkan TH)
– Kouta Visa direct Saudi
– Haji kali ke 2 atau ke 3 boleh pergi.
– Harga bergatung kepada jarak hotel, jenis hotel, tiket penerbangan dan lain-lain.
– Kondisi sama dengan haji Pakej kelolaan TH, jarak dekat, hotel 3 bintang ke atas.
– Kelebihan penerbangan akhir.
– Pergerakan BAS @ pengangkutan sendiri.
– HARGA RM35K-RM55K
Untuk daftar haji perlu ada RM1,300 sama ada dalam akaun TH atau guna duit dalam KWSP.
Satu lagi jika kita tak cukup duit untuk naik haji, kita terpilih tunai haji, kita boleh keluar duit untuk naik haji dari KWSP, maksima RM3K. Sumber :-FB Rosli Md Isa
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapa Perlu Jaga Adik Perempuan OKU Selepas Ibu Bapa Tiada, Adik Beradik Lelaki Atau Perempuan?
Soalan
Saya ada persoalan dan kemusykilan berkenaan tanggungjawab menjaga adik perempuan yang OKU dari sudut hukum. Saya mempunyai adik perempuan OKU (cacat mental sejak lahir) yang dijaga abang kedua sejak kematian ibu.
Abang sulung tinggal jauh namun mengeluarkan belanja setiap bulan untuk abang kedua menampung kehidupan memandangkan dia bekerja secara freelance. Saya satu-satunya kakak yang ada, sudah berkahwin dan tinggal jauh. Saya hanya boleh balik ke kampung ketika cuti sekolah untuk bergilir menjaga adik yang OKU.
Masalah timbul apabila isteri abang kedua persoalkan tanggungjawab itu sepatutnya jatuh kepada saya kerana saya anak perempuan dan adik OKU saya itu juga perempuan. Hal ini menyebabkan rasa tidak puas hati dalam diri isteri abang kedua dan boleh menyebabkan pergaduhan dalam keluarga sekiranya tidak diselesaikan dengan baik.
Persoalan saya, dari sudut hukum siapa sebenarnya perlu memikul tanggungjawab tersebut, Adakah anak perempuan atau lelaki?
Apa nasihat yang terbaik untuk isteri abang sekiranya abang sanggup ambil alih tanggungjawab tersebut? Mohon pencerahan.
Jawapan
Wa’alaikumussalam.
Alhamdulillah segala pujian bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari Kiamat.
Golongan OKU yang cacat mental sejak lahir dikategorikan sebagai al-mahjur ‘alaih telah ditetapkan syarak bahawa terdapat wali yang telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan urusan berkaitan diri dan harta mereka.
Tertib susunan golongan wali yang ditetapkan untuk menguruskan harta golongan al-mahjur ‘alaih di dalam wilayahnya menurut mazhab Syafie ialah bapa, kemudian datuk, kemudian sesiapa yang dilantik sebagai pemegang amanah bagi kedua-duanya, kemudian qadi atau sesiapa yang dilantik oleh hakim.
Tertib susunan pengurusan golongan al-mahjur ‘alaih
Manakala, bagi tertib susunan wali bagi pengurusan diri golongan al-mahjur ‘alaih pula ialah bapa, kemudian datuk dan bapa kepada datuk, kemudian saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian anak lelaki kepada saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian pakcik daripada sebelah bapa, kemudian anak lelaki kepada pakcik sebelah bapa, kemudian ‘asobah yang lain mengikut turutan pewarisan.
Wali yang bertanggungjawab wajib untuk menjaga diri atau harta orang yang di dalam wilayahnya sama ada daripada segi pendidikan, kebajikan, nafkah, kesihatan, pengurusan harta dan lain-lain dengan sebaiknya seperti yang telah digariskan syarak, sehinggalah tergugurnya sifat-sifat al-mahjur ‘alaih yang secara tidak langsung menggugurkan hak wilayah wali tersebut.
Berbalik kepada isu persoalan yang telah diajukan, berdasarkan dalil dan perbahasan ulama difahami dengan jelas bahawa tanggungjawab menjaga pengurusan diri adik OKU perempuan itu merupakan tanggungjawab wali iaitu saudara kandung lelaki.
Saudara kandung lelaki perlu menjaga keperluan adik perempuan
Justeru, saudara kandung lelaki perlu memastikan keperluan adik perempuan tersebut terjaga sama ada daripada segi keperluan makanan, tempat tinggal, pakaian, perubatan dan lain-lain yang berkaitan dengan pengurusan dirinya serta menjaga dan mengawasi keselamatan adik perempuan itu agar jauh daripada sebarang keburukan atau kecelakaan.
Namun begitu, suka kami menasihatkan agar ahli keluarga lain juga turut membantu dalam hal ehwal penjagaan adik perempuan tersebut. Ini sepertimana yang dianjurkan dalam Islam iaitu untuk membantu dalam melakukan kebaikan dan membantu menyantuni golongan OKU ini termasuk dalam kebaikan yang digalakkan. Firman Allah SWT:
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ
Maksudnya: Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).
[Surah al-Maidah: 2]
Anggap peluang menuai pahala
Tambahan, sebagai seorang Muslim yang beriman kita seharusnya menganggap bahawa menjaga orang yang kurang berkemampuan ini bukanlah merupakan suatu beban, bahkan ia merupakan satu jalan dan peluang yang Allah SWT berikan kepada kita dalam menuai pahala dan dijadikan saham kita di akhirat kelak. Menjaga silaturrahim dan kebajikan ahli keluarga juga telah dijanjikan Allah SWT ganjaran yang baik, antaranya seperti yang telah disabdakan Rasulullah SAW:
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ، وَيُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ، فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ
Maksudnya: “Barangsiapa yang ingin diluaskan rezekinya serta dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung silaturrahim.”
[Riwayat al-Bukhari (5986) dan Muslim (2557)]
Penerangan dan hujah jawapan
Penerangan dan hujah di atas berdasarkan huraian di bawah yang menyimpulkan beberapa perkara, iaitu:
Wilayah dalam Islam
Wilayah daripada segi bahasa bermaksud kasih sayang dan pertolongan. Allah SWT berfirman:
وَمَن يَتَوَلَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ
Maksudnya: Dan barangsiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang.
[Surah al-Maidah: 56]
Manakala daripada segi istilah, wilayah bermaksud melaksanakan kekuasaan atas orang lain serta mengawasinya. Sebahagian para ulama juga telah mendefinisikan wilayah kepada pelaksanaan kuasanya atau pengawasan ke atas orang lain sama ada orang itu suka atau tidak. Orang yang diberi hak wilayah oleh syarak ini dinamakan wali.
Hikmah daripada pensyariatan wali ke atas kanak-kanak dan orang yang tidak mampu mengurus diri sendiri adalah untuk menjaga hak mengatur urusan dan menjaga kemaslahatan mereka agar tidak terbiar. [Lihat al-Fiqh al-Manhaji, jld. 4, hlm. 60-61]
Golongan yang Disabitkan ke Atasnya Wilayah (Perwalian)
Disabitkan wilayah -bukan wakalah – menurut syarak ke atas golongan al-mahjur ‘alaih, iaitu:
-Kanak-kanak (al-saghir)
-Orang gila (al-majnun)
-Orang kurang akal (al-ma’tuh)
-Orang yang bodoh (al-safih)
-Orang yang melampau (zu al-ghaflah)
Sabitan wilayah ke atas golongan-golongan ini akan berterusan selagi mana golongan-golongan ini mempunyai sifat-sifat al-mahjur ‘alaih. Namun, sekiranya tiada lagi sifat-sifat yang mensabitkan mereka sebagai al-mahjur ‘alaih, maka pensabitan wilayah akan terputus. [Lihat al-Mausu’ah al- Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jld. 45, hlm. 160]
Dr. Wahbah al-Zuhaili menyatakan dalam kitabnya mengenai al-ma’tuh;
“al-Ma’tuh ialah seseorang yang kurang kefahamannya, kurang jelas pertuturannya, dan lemah pentadbirannya disebabkan gangguan akalnya sama ada sejak lahir atau disebabkan penyakit secara tiba-tiba.
Sekiranya kelemahan akalnya itu teruk, dan dia tidak mumayyiz, maka dihukumkan dia seperti orang gila dan kanak-kanak yang tidak mumayyiz; iaitu setiap tasarruf hartanya dianggap terbatal. Manakala, sekiranya kelemahan akalnya itu ringan, dan dia merupakan seorang yang mumayyiz, maka dihukumkan dia seperti kanak-kanak mumayyiz; setiap perkara yang memanfaatkan dan memudaratkan tertakluk kepada keizinan walinya”. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 5, hlm. 438]
Golongan yang Mempunyai Hak Kekuasaan Sebagai Wali
Bagi golongan al-mahjur ‘alaih, pengurusan mereka ini diletakkan di bawah wilayah seorang wali. Para ulama mempunyai beberapa pendapat dalam penetapan wali dan tertib susunannya yang mempunyai hak wilayah ke atas golongan-golongan tersebut berdasarkan pembahagian wilayah.
Wilayah terbahagi kepada dua iaitu wilayah ke atas diri dan wilayah ke atas harta.
Wilayah ke atas harta
Wilayah ke atas harta ialah mengambil perhatian dan menyelenggarakan urusan orang yang tidak mempunyai kelayakan mentadbir dalam urusan hartanya seperti menjaga harta, menanam modal, mengadakan kontrak dan mengambil tindakan yang berkaitan dengan harta. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 4, hlm. 141]
Imam al-Nawawi menyebutkan dalam kitabnya bahawa:
“Siapakah yang akan menjadi wali kepada kanak-kanak dan orang gila? Maka yang menjadi wali ialah ayah, kemudian datuk, kemudian orang yang dilantik menjadi pemegang amanah kedua-duanya (diwasiatkan), kemudian hakim atau sesiapa sahaja yang dilantik oleh hakim.
Ayah mempunyai hak wali ini menurut pendapat ijmak sepertimana yang dinukilkan oleh al-Mutawalli dan lain-lain, manakala datuk dan ke atas terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan ulama; mazhab Syafie mengatakan bahawa datuk mempunyai hak wali berdasarkan dalil bahawa dia sepertimana seorang ayah dalam urusan perkahwinan.” [Lihat Raudhah al-Thalibin, jld. 3, hlm. 421]
Imam Khatib al-Syirbini menjelaskan mengenai hak wilayah ke atas harta:
“Tiada hak wilayah ke atas seorang ibu menurut pendapat yang asah. Ini adalah seperti tiadanya hak ibu sebagai wali dalam pernikahan. Dan diutamakan datuk sebelum pemegang amanah keduanya (ayah dan datuk) disebabkan datuk ini seperti seorang ayah dari sudut kasih sayangnya terhadap anak tersebut. Begitu juga bahawa tiada hak wilayah yang diberikan kepada abang kandung dan bapa saudara” [Lihat Mughni al-Muhtaj, jld. 2, hlm. 174]
Wilayah ke atas diri
Wilayah ke atas diri individu ialah mengambil perhatian dan menyelenggarakan urusan peribadi yang tidak sempurna kelayakannya untuk menjalankan tugas. Contohnya, urusan perkahwinannya, pelajaran, disiplin, perubatan, pekerjaan dan sebagainya. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jld. 4, hlm. 141]
Para fuqaha telah menetapkan bahawa terdapat tiga perkara yang menyebabkan hak wilayah ke atas diri seseorang iaitu: kanak-kanak, orang gila – terkait juga dengannya orang yang kurang akal – orang perempuan. [Lihat al-Mausu’ah al-Kuwaitiyyah al-Fiqhiyyah, jld.45, hlm. 168]
Menurut ulama mazhab Syafie, tertib wali ke atas diri individu bermula dengan ayah, kemudian datuk dan ayah kepada datuk (moyang), kemudian saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian anak lelaki kepada saudara lelaki kandung atau sebapa, kemudian pakcik daripada sebelah bapa, kemudian anak lelaki kepada pakcik daripada sebelah bapa, kemudian ‘asobah yang lainnya menurut turutan perwarisan. [Lihat Mughni al-Muhtaj, jld. 4, hlm. 249]
Justeru, sekiranya seorang wanita itu tidak mempunyai ayah atau datuk, hak wali dipegang oleh saudara lelaki seibu sebapa atau sebapa sama ada abang atau adik.
Menjaga Hubungan Silaturahim Sesama Keluarga
Islam mensyariatkan ke atas umatnya untuk menjaga hubungan silaturrahim sesama manusia, khususnya dengan kaum kerabat. Firman Allah SWT:
وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِي تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيۡكُمۡ رَقِيبٗا
Maksudnya: Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.
[Surah al-Nisa’: 1]
Abu Ayyub al-Ansari r.a telah meriwayatkan hadis bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya mengenai amalan yang membolehkan seseorang masuk ke syurga, maka Baginda SAW bersabda:
تَعْبُدُ اللَّهَ لاَ تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا، وَتُقِيمُ الصَّلاَةَ، وَتُؤْتِي الزَّكَاةَ، وَتَصِلُ الرَّحِمَ
Maksudnya: Sembahlah Allah dan jangan melakukan syirik kepada-Nya dengan sesuatu pun, dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan hubungkanlah silaturahim.
[Sahih al-Bukhari (5983)]
Bahkan terdapat kecaman daripada Allah SWT bagi orang-orang yang memutuskan silaturrahim, sepertimana yang telah disebutkan melalui firmanNya:
فَهَلۡ عَسَيۡتُمۡ إِن تَوَلَّيۡتُمۡ أَن تُفۡسِدُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَتُقَطِّعُوٓاْ أَرۡحَامَكُمۡ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فَأَصَمَّهُمۡ وَأَعۡمَىٰٓ أَبۡصَٰرَهُمۡ
Maksudnya: “(Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan – jika kamu dapat memegang kuasa- kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat? (Orang-orang yang melakukan perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya”
[Surah Muhammad: 22-23]
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman dalam melaksanakan segala titah perintahNya. Amin.
Wallahu’aklam.
Sumber: Mufti Penang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Ustaz, Biar Saya Rasa Panas Begini, Tak Payah Payung. Akhirat Lagi Panas”, Hebatnya Sifat Tawaduk Tan Sri Mokhtar Al Bukhary
Dalam satu hadith, Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Husain bin ‘Ali RA, bahawa Nabi SAW bersabda :
إِنَّ اللهَ تَعَالَى يُحِبُّ مَعَالِيَ الأُمُوِر وَأَشرَافَهَا، وَيَكَرهُ سَفْسَافَهَا
Maksudnya : “ Sesungguhnya Allah SWT menyukai perkara-perkara (akhlak-akhlak) yang tinggi dan mulia dan Allah SWT membenci perkara-perkara (akhlak-akhlak) yang keji”(Riwayat al-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir, no. hadith : 2894) [Hadith ini dinilai sahih oleh al-Albani di dalam Silsilahnya, no. hadith : 1890].
Manusia dengan akhlak yang cukup tinggi disayangi oleh Allah taala dan siapa bersikap sebaliknya akan dibenci Allah. Ternyata perkongsian seorang Ustaz mengenai akhlak terpuji Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary yang juga seorang jutawan wajar diteladani kerana tokoh ini sentiasa bersikap merendah diri di sebalik kekayaan dimilikinya.
Baca perkongsian mengenainya. Moga jadi inspirasi buat kita. Biar ikut resam padi, semakin berisi semakin menunduk.
Ustaz umrah Syu ada cerita yang dia pernah bawak Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary pergi haji. Bukan orang biasa. Antara 10 orang terkaya dalam Malaysia. Dari beras, gula, saham, transportation, airport, semualah dia sapu. Kita tak cakap pasal kaya juta-juta. Ni dah level bilion-bilion.
Ustaz kata dia gemuruh juga nak assist Tan Sri. VVIP kan? So sebagai wakil company, Ustaz cuba bagi the best servis untuk Tan Sri.
“Selama saya hidup, saya tak pernah tengok orang kaya yang betul tawadhuk macam dia”. Syu tanya “Tawadhuk macam mana tu Ustaz”.
So Ustaz cerita. Tan Sri ni pergi masjid pakai jubah biasa je. Selipar jepun tak ada jenama. Dia masuk masjid solat Zuhur, tunggu Asar, tunggu Maghrib dan Isyak. Balik rehat di bilik sekejap-sekejap saja.
Banyak masa dalam masjid. Makan pun roti je buat alas perut. Tak adanya makanan kena hidang, masuk restoran elit. Tak ada pengawal yang iring dia dari hotel dan tunggu di masjid. Dia jalan masuk ke masjid macam orang biasa je. Cuma Tan Sri selalu mintak Ustaz masuk dalam masjid bersama Tan Sri sebab dia nak Ustaz semak bacaan Quran dia.
Dah selesai solat, Tan Sri akan bangun dari tempat solat pergi ambik air zam-zam untuk Ustaz. Aik pelik ni! Biasa VIP nak orang yang layan dan hidangkan dia. Tapi bukan Tan Sri. Dia yang dulu pergi ambik air zam-zam.
Ada sekali Ustaz bawak gelas khas untuk Tan Sri minum air zam-zam. Dekat masjid kat Mekahkan banyak tong air zam-zam dan dah ada cawan plastik sekali. So Ustaz sedia la gelas kaca untuk Tan Sri minum. As servis dia la kan? Special sikit. Tapi Tan Sri tolak. Dia kata dia nak minum dari cawan plastik macam orang lain saja.
Setiap kali datang haji dan umrah, sedekahnya luar biasa. 60,000 saudi riyal main-main je dia bagi kat Ustaz and mintak Ustaz agihkan. Happy orang-orang gelandangan, orang miskin kawasan masjid dapat duit 100-200 riyal seorang. Sekitar RM150-250.
Ambil pakej haji paling murah walau lebih dari mampu, elak dipayungkan ketika wukuf kerana katanya di Padang Mahsyar lagi panas
Dan cerita yang paling berbekas di hati Syu adalah cerita semasa Tan Sri buat haji. By the way, pakej VIP Haji ni ada banyak jenis. Ada yang RM70K seorang, ada yang RM170K seorang. Menteri, artis, orang bisnes kaya kebanyakan ambik yang RM170K seorang tu. Tapi Tan Sri ambik yang RM70K je. Share khemah dengan jemaah lain.
Masa berwukuf di Padang Arafah, setiap masa Tan Sri duduk di tengah panas sambil doa, baca Quran sampai Ustaz pun rasa bimbang. Risau kot-kot jatuh pengsan ke apa. Masa VIP lain ada yang berehat di khemah, makan minum dengan selesa, doa dan baca Quran pun dalam khemah saja tapi Tan Sri tetap di kerusinya di bawah sinaran matahari dan suhu waktu tu mencecah 40-45 degree.
Then sebab risau Tan Sri berlama di tengah panas, Ustaz pun bawak payung dan payungkan. Tan Sri masa Tan Sri tengah doa, Kemudian Tan Sri tolak, Tan Sri kata “Ustaz, nanti masa kat Padang Mahsyar, ustaz tak boleh tolong saya. Beginilah panasnya. Saya dengan amalan saya, Ustaz dengan amalan Ustaz”. Masa tu Ustaz tertampar. Rasa malu dengan seorang kaya yang sangat zuhud dan luar biasa pemikirannya.
In fact masa Ustaz cerita, terus Syu rasa sebak. MasyaAllah luar biasa pemikiran figura hebat ni. Betul tu. Kita hidup atas muka bumi ni banyak nak puaskan hati manusia. Nak orang sanjung kita, nak orang puji kita, nak orang layan kita, nak orang loyal kat kita, nak orang senangkan hati kita sampai kita sanggup buat macam-macam demi manusia lain.
Kadang-kadang sanggup buat benda yang mengundang murka Allah semata-mata untuk tarik perhatian orang, nak bagi orang support kita, puja kita. Tengok saja hari ni. Demi content, macam-macam orang sanggup buat. Sedangkan di akhirat nanti, cuma amalan dan kita sahaja yang akan menunduk takut di depan Allah SWT.
Tiada siapa pun yang akan tolong kita. Bukan mak, bukan suami, bukan followers, bukan kawan, bukan agent. Cuma kita dan amalan sahaja. Allahuakbar.
Terbaca kata-kata pegangan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary dalam bisness adalah “Kekayaan yang Allah bagi untuk saya adalah demi membantu orang lain. Saya percaya tentang KEBERKATAN REZEKI. Bantu orang yang memerlukan insya-Allah pertolongan Allah pasti ada”.
In fact, kalau korang tahu, Tan Sri pernah rugi RM 2 billion masa zaman kegawatan ekonomi dulu hanya untuk mempertahankan hak orang Melayu. Kita boleh tak macam tu? Nak bagi adik pinjam RM200 pun rasa nak marah.
Nak hulur kat mak ayah RM500 pun susah. Itu keluarga sendiri. Nak bagi masa tenaga kat team pun berkira untuk bantu dia. Tapi Tan Sri sanggup bantu orang yang dia sendiri tak kenal dengan jumlah yang besar. MasyaAllah hebat insan ciptaan Allah ni.
Satu lagi, kita kena sangat percaya tentang keberkatan rezeki. Untung rugi bisness tu biasa. Lagi kaya, lagi banyak rugi. Bila rugi jangan sedih melampau. Ada la tu Allah nak bagi rezeki lebih lagi.
Jangan berkira dengan orang. Jangan dikira-kira apa yang kita dapat sampai kita takut nak sedekah, nak memberi kat orang lain. Apabila rezeki itu berkat, insya-Allah takkan pernah habis dan berkurang rezeki tersebut.
One in a million. Orang kaya luar biasa. Kaya yang tak pernah takut miskin dalam sedekah. Teringat pada Saidina Abdul Rahman bin Auf, sahabat Rasulullah SAW. Saudagar kaya yang pemurah dan dermawan. Susah nak jumpa zaman sekarang. Acah-acah kaya banyak la. Yang betul kaya tapi tawadhuk dan pemurah, susah nak jumpa.
Ini yang kita panggil kaya dunia akhirat. I wanna be like him. Kejayaan dan kekayaan yang ada bukanlah satu simbol kemegahan. Tapi dengan harta dan pangkat, kita gunakan untuk memanfaatkan manusia lain untuk merubah dunia menjadi tempat yang lebih baik insya-Allah dengan izin Allah. Kaya dunia, kaya akhirat. Sumber fb : Tragedi Apa Hari Ini
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Enam Jenis Muslimah Makruh Dikahwini
Tiada manusia di dunia yang cukup sifatnya tidak mahu dikahwini dan mengahwini. Atas usaha, doa dan tawakal dalam mencari pasangan hidup, InsyaAllah dikurniakan pasangan sesuai.
Bagi seorang lelaki, perlu memperlengkapkan diri rohani dan jasmani menjadi suami yang soleh; membimbing keluarga sakinah. Begitu juga Muslimah, agar dapat menjadi isteri mithali. Bagi bakal pengantin lelaki, bagi memastikan pilihan itu tepat ada empat kriteria asas perlu diperhatikan sebelum bercita-cita untuk berumahtangga.
Nabi Muhammad SAW ada bersabda;
“Wanita dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya, maka pilihlah wanita yang taat beragama, nescaya engkau beruntung,” (HR Bukhari)
Artikel berkaitan: “Di mana Jodohku”, Jangan Tergesa Buat Keputusan Sebab Takut Tak Kahwin
Artikel berkaitan: Netizen Otai Balas Pertanyaan Gadis Tip Pasangan Lebih 5 Tahun Kahwin Kekal Bahagia
Ketaatan wanita kepada agama adalah faktor paling penting. Wanita yang taat pada agama, tahu menjaga dan membawa diri nya berlandaskan ajaran agama Islam. Tidak taat kepada agama, mana mungkin dia mampu menjadi isteri solehah.
Ada sesetengah wanita MAKRUH dikahwini berikutan beberapa kriteria yang dijelaskan oleh Imam Al-Ghazali dalam kitabnya iaitu Ihya’ Ulumuddin. Kitab ini ada menjelaskan enam jenis wanita yang makruh dikahwini. Apakah kriteria enam wanita itu?
1.Suka Merungut Dan Tidak bersyukur (Annanah)
Wanita yang suka merungut, mengeluh dan mengadu pelbagai perkara menunjukkan dia tidak tahu bersyukur. Bersyukur amat penting dalam menjaga kerukunan rumah tangga. Isteri yang tidak tahu bersyukur tidak akan tahu menghargai apa pun pemberian yang diberikan suami. Sering berasa tidak cukup.
Apabila kehidupan rumahtnagga tidak sebagaimana yang dia mahukan, maka isteri akan berkeluh kesah dan tidak mustahil mengucapkan rasa penyesalan berkahwin hingga mengeluarkan kata-kata yang mengguris hati suami.
Lebih parah lagi wanita jenis ini suka mengadu akan hal ini kepada orang luar sehingga membuka aib suami. Jika bakal isteri anda ada sifat ini, maka hukumnya MAKRUH dikahwini. Bagi wanita pula, jika anda ada sifat ini, hentikan segera kerana bimbang semua lelaki akan menjauhkan diri.
2. Suka mengungkit (Mananah)
Ini adalah jenis wanita yang suka mengungkit kebaikan yang pernah dilakukannya. Menikahi wanita yang suka mengungkit ini akan menghambat peranan suami sebagai pemimpin keluarga.
Apabila mengungkit kebaikan yang sudah dilakukannya terhadap suami, ini jelas membuktikan bahawa dia tidak ikhlas dalam hubungan suami isteri. Dengan mengungkit juga akan menyebabkan suami rasa terhina.
3. Tidak Mahu Terima Hakikat (Hananah)
Wanita Hananah adalah wanita yang tidak dapat terima hakikat yang dia memiliki suami yang tidak setanding dengan orang atau perkara yang terdahulu. Lebih mudah difahami sebagai wanita yang tidak move on.
Apabila tidak move on, tidak mustahil dia akan membuat perbandingan. Tatkala perbandingan dibuat, wanita ini telah memperkecilkan suami. Ada ke suami yang tak sakit hati kalau diperkecilkan?
4. Pemboros (Haddaqah)
Ramai juga wanita yang begini. Kalau bahasa kasarnya seperti pisau cukur, boros menghabiskan wang suami dengan membeli barang atau perkara tidak berfaedah. Memboros akan membawa kepada pembaziran.
Islam tidak suka manusia yang sukakan pembaziran kerana ia adalah sifat syaitan. Wanita seperti ini MAKRUH dikahwini.
5. Wanita Yang Bersolek Berlebihan dan Suka Bersendirian (Barraqah)
Imam al-Ghazali menjelaskan bahawa barraqah ini terbahagi kepada dua:
- Wanita yang suka berhias sepanjang hari, walaupun dia berhias supaya tampil cantik di hadapan suaminya dengan solekan berlebih-lebihan hingga boleh mengalahkan solekan model.
- Wanita yang tidak mahu makan dan suka mengurung diri sendirian. Dengan kata lain, dia jenis yang penyedih dan seperti hidup di dunianya sendiri.
6. Cerewet, Membebel dan Mencela (Syaddaqah)
Wanita seperti ini jika diberi peluang bercakap, segala yang keluar dari mulutnya adalah bebelen yang tidak penting. Kadangkala memang menyakitkan hati. Dia juga seorang yang cerewet tidak bertempat. Segalanya mahukan kesempurnaan.
Apa sahaja yang terlihat olehnya, ada sahaja yang dia tidak puas hati dan membebel tanpa henti. Jika banyak bercakap dan membebel, sudah tentu akan keluar perkataan-perkataan mencela yang kurang enak didengar. Takut-takut jatuh fitnah. Ini sangat bahaya untuk kesejahteraan rumahtangga. Wanita seperti ini, adalah MAKRUH dikahwini.
Kashoorga : Kita sudah tahu enam jenis wanita yang MAKRUH dikahwini. Oleh itu, jika ada sifat ini, maka berubah lah segera dan jangan ulangi.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI