Kita memang digalakkan bangun awal pagi untuk menunaikan solat subuh. Namun perlu diingatkan jangan tidur kembali selepas subuh kerana amalan ini sangat tidak bagus untuk diri kita.
Sepatutnya gantikan suatu aktiviti yang berfaedah seperti melakukan aktiviti senaman yang boleh memberi kesegaran kepada tubuh badan.
Sebenarnya apa aktiviti yang kita lakukan sejam selepas solat subuh itu memberi manfaat yang sangat bagus. Seperti perkongsian yang diberitahu oleh Abu Hurairah Asiifa di laman sosial facebook.
1 jam selepas subuh menentukan bagaimana hala tuju hidup kita.
Jadi, apakah yang perlu kita buat 1 jam selepas subuh?
1. Jangan tidur lepas subuh. Ia menutup banyak pintu rezeki malah akan membuatkan tubuh jadi lemah. Kalau terlalu penat, tunggu waktu syuruk jam 7.00 pagi ke atas. Dan selepas itu rehatlah tak mengapa.
2. Biasakan untuk mandi dan bersihkan diri. Mandi sebelum dan selepas subuh akan membantu sistem badan menjadi segar dan sihat. Juga membuatkan wajah menjadi awet muda. Cubalah!
3. Sarapan. Makan sikit diwaktu pagi membuatkan sistem penghadaman akan berfungsi dengan baik. Ambil sepotong roti pun takpe. Segelas susu dan kopi pun baik. Janji makan atau minum sikit.
4. Ini yang terpenting. Baca Al Quran. Zikir. Selawat. Nak buat atau nak baca atau nak pasang sahaja di Youtube pun tak mengapa. Asalkan kita niat untuk memberi makan buat hati. Hati akan jadi kuat dan tidak akan lemah.
1 jam kita buat semua ini, insyaAllah hidup akan bermakna.
Dan kita mampu melangkah lebih jauh dan bertenaga.
SUMBER: FACEBOOK ABU HURAIRAH ASIFA
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Buat Yang Ragu-Ragu Nak Makan Daging Arnab, Ini Pencerahan Mufti Wilayah Persekutuan
Mungkin ada yang ragu-ragu sama ada arnab boleh dimakan atau tidak.
Menurut hadis Anas R.A yang berkata:
أَنْفَجْنَا أَرْنَبًا فَسَعَى الْقَوْمُ فَلَغَبُوا ، فَأَخَذْتُهَا وَجِئْتُ بِهَا أَبَا طَلْحَةَ ، فَذَبَحَهَا وَبَعَثَ بِوَرِكِهَا – أَوْ قَال : بِفَخِذِهَا إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَبِلَهُ
Maksudnya: Kami terserempak dengan arnab lalu mengejarnya. Dan aku dapat menangkapnya serta membawa kepada Abu Talhah. Beliau sembelih dan memberi sebahagiannya kaki atau pehanya kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah menerimanya.
Riwayat al-Bukhari (2572)
Muhammad bin Safwan (atau Safwan bin Muhammad) berkata:
اصَّدْتُ أَرْنَبَيْنِ فَذَبَحْتُهُمَا بِمَرْوَةٍ ، فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم عَنْهُمَا فَأَمَرَنِي بِأَكْلِهِمَا
Maksudnya: Aku memburu dua ekor arnab dan aku sembelihnya di Marwah. Maka aku bertanya Rasulullah SAW lantas beliau memerintahkan aku makan kedua-duanya.
Riwayat Abu Daud (2822), Ibn Majah (3175) dan al-Nasa’ie (4239)
Arnab juga haiwan yang tiada bertaring dan tiada nas yang menunjukkan haramnya. Dengan sebab itu, dinukilkan bahawa Sa’ad bin Abi Waqqas telah memakannya. Begitu juga diberi kelonggaran oleh ulamak dalam kalangan sahabat dan selepasnya.
Maka hukum memakan daging arnab adalah halal di sisi jumhur.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bersetubuh Ketika Puasa Ganti Ramadan Adakah Wajib Bayar Kaffarah
Ramadan telah pun berlalu. Ibadat puasa bukan sahaja menggandakan pahala untuk orang yang taat melakukannya tetapi ia menambah kekuatan spiritual melalui sifat ikhlas. Bagi yang terpaksa meninggalkan puasa atas alasan-alasan yang munasabah seperti masalah kesihatan dan sebagainya inilah masa untuk menggantikan semula puasa.
Namun bagi pasangan suami isteri, jika terlajak mengadakan hubungan suami isteri di bulan Ramadan maka perlu membayar kaffarah seperti berikut secara tartib (mengikut urutan):
*Membebaskan seorang hamba.
*Berpuasa dua bulan berturut-turut.
*Memberi makan kepada 60 orang miskin.
Ini adalah berdasarkan kisah seorang arab badwi yang datang menemui Rasulullah S.A.W sebagaimana yang terdapat di dalam hadis Abu Hurairah yang berikut:
أَتَى النَّبِيَّ ـ صلى الله عليه وسلم ـ رَجُلٌ فَقَالَ هَلَكْتُ . قَالَ ” وَمَا أَهْلَكَكَ ” . قَالَ وَقَعْتُ عَلَى امْرَأَتِي فِي رَمَضَانَ . فَقَالَ النَّبِيُّ ـ صلى الله عليه وسلم ـ ” أَعْتِقْ رَقَبَةً ” . قَالَ لاَ أَجِدُهَا . قَالَ ” صُمْ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ ” . قَالَ لاَ أُطِيقُ . قَالَ ” أَطْعِمْ سِتِّينَ مِسْكِينًا ” . قَالَ لاَ أَجِدُ
Maksudnya: Seorang lelaki telah datang kepada Nabi S.A.W lalu dia mengatakan: “Aku telah binasa”. Lalu Rasulullah berkata: “Apa yang menyebabkan kamu binasa ?”. Maka lelaki itu menjawab: “Aku telah bersama dengan isteriku pada bulan Ramadhan”. Maka Nabi S.A.W bersabda: “Bebaskanlah seorang hamba”. Lelaki itu menjawab: “Aku tidak memilikinya”. Baginda bersabda lagi: “Puasalah selama dua bulan berturut-turut”. Lalu lelaki itu mengatakan: “Aku tidak mampu”. Kata Baginda lagi: “Berilah makan kepada 60 orang miskin”. Maka jawab lelaki itu: “Aku tidak memiliki sesuatu untuk diberi makan”.
Namun bagaimana pula situasi apabila suami isteri mengadakan hubungan kelamin ketika sedang qadha puasa Ramadan? Berikut penjelasannya.
SOALAN:
Saya telah menyetubuhi isteri sewaktu sedang berpuasa qadha Ramadan. Adakah saya dan isteri wajib membayar kaffarah?
JAWAPAN:
Puasa wajib samaada puasa Ramadan, puasa nazar, puasa qadha, puasa kaffarah atau puasa wajib lainnya, tidak boleh dibatalkan begitu sahaja melainkan jika ada keuzuran seperti sakit dan permusafiran.
Ibnu Qudamah mengatakan bahawa sesiapa yang telah memulakan puasa wajib seperti qadha Ramadan, puasa nazar hari tertentu atau nazar mutlak, atau puasa kerana kafarah, dia tidak boleh membatalkannya. Hal ini kerana sesuatu yang statusnya wajib ain, perlu dilakukan. Sementara sesuatu yang bukan wajib ain, ia menjadi wajib ain jika telah dilakukan, sehingga statusnya sama dengan wajib ain. (Al-Mughni, 3/160 – 161)
Hal ini berbeza dengan puasa sunat, di mana seseorang bebas untuk meneruskan puasa atau berbuka. Sabda Rasulullah SAW:
الصَّائِمُ الْمُتَطَوِّعُ أَمِينُ نَفْسِهِ إِنْ شَاءَ صَامَ وَإِنْ شَاءَ أَفْطَرَ
Maksudnya: Seseorang yang berpuasa sunat, jika dia mahu dia boleh teruskan berpuasa, dan jika mahu dia juga boleh berbuka.
(Hadith Riwayat Tirmizi: 732)
Adapun berkenaan persoalan di atas, maka jumhur ulama kecuali sebahagian kecil seperti Qatadah telah bersepakat bahawa tidak wajib kaffarah bagi sesiapa yang membatalkan puasa selain daripada puasa wajib di bulan Ramadhan, sama ada dengan makan dan minum atau bersetubuh. Ini merupakan pandangan Imam Nawawi, Ibn Qudamah dan Ibn Rusyd. (Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 6/345; Al-Mughni, 3/139-139; Bidayatul Mujtahid, 2/69)
Maka dalam kes ini, wajib ke atas mereka yang membatalkan puasa qadha Ramadan untuk mengulangi semula puasa ganti tersebut, bertaubat kepada Allah SWT dan berazam untuk tidak mengulangi kesalahan itu.
Wallahu a’lam.
Sumber kredit: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Antara Trend Dan Juga Tuntutan, Wanita Semakin keliru Dengan Fesyen
Mata tertancap pada satu foto di skrin komputer. Terpapar gambar seorang gadis dengan fesyen tudung terkini gadis remaja. Terpapar foto gadis yang mengenakan turtle neck inner di sebelah dalam dengan lilitan tudung dari satin pada bahagian luarnya sebagai pelengkap.
Tudung yang disarungkan sudah menutupi bahagian dada namun keseluruhan penampilan dan gaya yang ditunjukkan masih ada yang tidak kena. Biarpun ada segelintir Muslimah moden hari ini merasakan isu aurat dan yang berkait dengannya sebagai isu kecil tetapi selagi mana sesuatu perkara itu mengetengahkan hukum Allah SWT dan masalah-masalah yang berada di sekitarnya, selama itulah isu tersebut sangat perlu diambil perhatian walau berapa kali ia diulang penjelasan.
Ia peringatan juga sebagai satu usaha nasihat menasihati yang sangat disarankan oleh Ar Rahman.
Firman-Nya dalam Surah Az-Zaariyat ayat 55 yang maksudnya : “Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.”
Perjuangan dan trend
Andai di era permulaan perintah hijab ketika Rasulullah SAW masih bersama, para sahabiyat mengenakan pakaian menutup aurat sebagai manifestasi dari ketaatan mereka atas akujanji: Sami’na wa atho’na. Keadaan ini terserlah daripada tindakan mereka menarik apa sahaja yang tercapai dek tangan sebaik mendengar ayat hijab dibacakan oleh saudara-saudara lelaki mereka baik suami, abang atau ayah.
Suasana ini terakam indah pada hadis Rasulullah SAW :
“Ketika kami bersama ‘Aisha RA, kami menyebut mengenai kelebihan wanita Quraisy, lalu ‘Aisha menyampuk: “Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi ALLAH sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab ALLAH. Apabila ALLAH turunkan ayat (yang bermaksud) : ‘…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…’serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang ALLAH turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang diturunkan ALLAH, maka jadilah mereka wanita yang bertudung bersama Rasulullah SAW, seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Akan tetapi di era milenium ini, kala fesyen busana Muslimah semakin mendapat tempat di kalangan wanita biasa, selebriti dan wanita ternama, rata-rata yang mengenakan tudung dan busana tersebut, kelihatan belum benar-benar memahami tuntutan sebenar dari kehendak ILAHI. Ia lebih mengikut ‘trend’ berbanding kesedaran untuk melangsaikan kewajiban.
Dek kerana itu, masih ramai yang bertudung tetapi memakai baju ketat dengan legging atau seluar sendat. Akibatnya keindahan wanita yang sepatutnya terlindung di sebalik hijab menjadi lebih mempesona dan membangkit ghairah lelaki yang rosak jiwanya untuk ‘menikmati’ dengan mata ‘luas terbuka’
Bukan mudah untuk wanita menghadapi cabaran arus berfesyen terutama wanita bekerjaya. Penampilan adalah antara subjek penting untuk menambah keyakinan di alam pekerjaan. Naluri wanita yang semestinya sentiasa menginginkan kecantikan membaluti diri. Melihat gaya semasa, dia mahu mencuba. Bila muncul ‘trend’ terkini, dia juga tidak mahu ketinggalan sama.
Perkembangan semasa
Melangkah sahaja keluar dari rumah, di jalan raya, di dalam bas, lif sehingga tiba di pejabat untuk bekerja, mata akan menangkap pelbagai fesyen dan gaya anggun mewarnai suasana. Sedikit sebanyak rasa cemburu dengan penampilan serba indah orang lain mampu menggugah jiwa. Sukarnya untuk bertahan dan kekal dengan penampilan yang sudah tidak lagi menjadi pilihan ramai sedangkan jika dibuat perbandingan, pakaiannya itu sudah menepati kehendak agama.
Memang tidak mudah melawan arus. Tersilap berpegang dan berpaut, diri akan hanyut. Mungkin ini salah satu yang dinyatakan sebagai sabar dalam mengerjakan ketaatan. Wanita yang benar-benar mahu mengenakan pakaian yang bertepatan kehendak syari’at semata-mata demi memenuhi tuntutan agama, kerana DIA semata, perlu mempertingkatkan kesabarannya supaya tidak mudah ‘tergoda’ dengan arus semasa yang bagai melambai-lambainya untuk turut serta.
Patuh syariah
Wahai Muslimah, fahamilah tentang busana yang benar-benar patuh syari’ah. Selama mana kita masih mengikat hati dan tunduk dengan keinginan ‘dunia wanita’ dalam diri kita, selagi itu kita belum mampu ‘membezakan’ hijab yang syar’ie dengan yang sebaliknya.
Ia menutup, melindungi dan sekali gus menjadikan mata-mata yang memandang, terdorong melakukan ketaatan bukan menaikkan nafsu, memuntah rasa cemburu dan hasad yang merosakkan jiwa. Biar pun mungkin ia tidak dizahirkan secara lisan tetapi ia memakan jiwa dalam sehingga lahirnya Muslimah yang keliru dalam beragama.
Terlalu banyak design yang menarik di pasaran tetapi sejauh mana keprihatinan kita untuk ‘menghijrahkan’ design yang menarik itu sesuai kehendak ILAHI. Adakah ia benar-benar melindungi tubuh sendiri dan bukan semata memenuhi keinginan peribadi atas nama agama yang suci ini.
Sebagai wanita ramai yang sering teruja untuk ‘meniru’ gaya seseorang terutama selebriti dan tokoh ternama yang kelihatan cantik dan anggun dengan penampilan, pakaian dan tudungnya, tanpa lebih dulu bercermin dan ‘jujur’ melihat diri. Tidak semua gaya dan penampilan wanita lain yang cantik pada pandangan mata akan turut cantik bila dikenakan ke atas diri sendiri.
Anda bukan Hana Tajima, anda juga bukan Ana Althafunnisa. Anda bukan sesiapa melainkan anda adalah diri anda sendiri. Justeru kenali tubuhmu, mesrai naluri iman dalam jiwamu dan dari situ tentukan gayamu. Namun jangan sesekali lupa, pastikan penampilan itu mendapat ‘restu’ Yang Esa…
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI