Ketika ini ramai terutama kaum wanita yang sedang gigih menggantikan puasa memandangkan kita akan memasuki bulan Ramadan tak sampai tiga minggu lagi.
Waktu inilah akan banyak timbul persoalan tentang qadha puasa. Antara persoalan tersebut dimuat naik oleh Ustaz Ahmad Dasuki dalam akaun Facebook beliau.
“Ustaz, saya tinggal puasa dah banyak tahun dan tak pernah ganti. Macam mana nak tentukan jumlah ganti dan fidyah?”
Pasti ada kalangan kita yang turut berada dalam situasi ini, mungkin sebab sakit, melahirkan anak dan sebagainya.
Cara tentukan jumlah hari untuk ganti puasa jika banyak sangat tinggal
Persoalan tersebut dijawab oleh Ustaz Ahmad Dasuki. Menurut beliau bagi yang terlupa bilangan hari yang perlu ganti puasa, ulama menyarankan mengambil kaedah seperti solat.
Ads
Ia berdasarkan hadith :
إذَا شَكَّ أَحَدُكُمْ فِي صَلَاتِهِ فَلْيُلْقِ الشَّكَّ وَلْيَبْنِ عَلَى الْيَقِينِ
Maksudnya:
“Apabila ragu salah seorang dari kamu dalam solat, hendaknya dia buang keraguannya dan dia ambil yang lebih meyakinkan.” (Riwayat Abu Dawud dan disahihkan oleh al-Albani)
Orang yang sedang solat Asar lalu terlupa adakah dia sedang di rakaat kedua atau ketiga, dia wajib pilih rakaat kedua kerana itu akan menghapuskan keraguan rakaat ketiga.
Ads
Demikian dengan puasa, jika terlupa bilangan hari tertinggal puasa, maka wajib untuk mengambil bilangan yang banyak sehingga ia meyakinkan.
Berkata Ibnu Qudamah dalam kitabnya al-Mughni:
إذا كَثرَت الْفوائتُ عليهِ يتشاغلُ بالقضَاء فَإِنْ لَمْ يَعْلَمْ قَدْرَ مَا عَلَيْهِ فَإِنَّهُ يُعِيدُ حَتَّى يَتَيَقَّنَ بَرَاءَةَ ذِمَّتِهِ
Maksudnya:
“Apabila tanggungan puasa sangat banyak, dia wajib terus-menerus melakukan qada’. Jika dia tidak tahu berapa jumlah hari yang menjadi kewajipan puasanya, maka dia wajib mengulang-ulang qada’ puasa sampai dia yakin telah menggugurkan seluruh tanggungannya.”
Ads
Sebagai contoh, jika terlupa tertinggal puasa tahun-tahun lepas, samada 10 hari atau 15 hari, maka pilihlah 15 hari agar terhapus keraguan.
Mengenai fidyah pula, wajib untuk kita hitung dahulu jumlah yang perlu diganti puasa kemudian barulah mengeluarkan fidyah.
Ada dua kaedah kiraan fidyah iaitu dengan menggandakan fidyah setiap tahun atau jika terlalu banyak dan tidak berkemampuan untuk membayar dengan jumlah gandaan, maka harus juga untuk tidak menggandakan.
Apabila kereta kita dihalang tentunya ia akan menaikkan kemarahan apatahlagi ada perkara penting yang perlu diuruskan. Sepatutnya sebelum ‘double park,’ tinggalkan nombor telefon untuk mudah dihubungi atau setidak-tidaknya turunkan brek tangan agar kereta mudah untuk ditolak jika kereta yang dihalang hendak keluar dari parkir.
Tindakan Doktor Aniah ini harus dipuji. Ini kerana walaupun keretanya dihalang keluar namun dia masih bersikap tenang dan rasional. Insiden berlaku di sebuah Hospital di Melaka.
When you double park, the normal routine is to leave your phone number or release the handbrake. Yesterday, when I reached my car, I was double-parked, with no telephone number left, handbrake not released and to make it more challenging, the person didn’t turn up to remove his car after 5 announcements in 30 minutes. I was rushing to fetch Lillie from school. While trying to stay patient and calm, I decided to take a Grab car and fetch Lillie first. Before I left, I thought I better let this person know the effect of his action on other people’s life.
Hence, I wrote the short note
(Sir/Madam, if you are blocking a car, please leave your phone number. I had to take a cab to fetch my daughter from school after waiting for 30 minutes. I hope you won’t repeat the same mistake again).
Then I left… and when I went back to the hospital (with Lillie… took another Grab car), my car still blocked! Then I decided to leave the car at the hospital and took a taxi from the hospital. He charged me RM20 for such a short distance. I told him my situation and he got angry, he suggested me to wait for the owner to come back, or take a picture of the car and make it viral or… break the windshield!!! ? I told him it’s okay, I just want to go home after such a long day and just accept that it’s fated. I also told him it must have been your prayers to get ‘rezeki’ and all this happened… for me, there must be a learning from this incident.
So this morning, my colleague (may Allah bless her for helping me) fetched me and we went to work together. I quickly went to my car, and I found the note (swipe left). The note said that he was deeply sorry, he was rushing to the labour room that he completely forgot about his car… and that he won’t repeat the same mistake again.
I won’t say this is right but I believe he didn’t mean to be so ignorant. When I read the note, I felt relieved that I didn’t follow my emotions and anger and did something I’ll regret later. I also cannot imagine if he had walked to his car being happy with the newborn only to find a broken windshield. I can’t control the situation but I can control my thoughts and actions!
Apabila kita double park kereta orang lain, sepatutnya kita harus meninggalkan nombor telefon. Namun ketika Doktor Aniah ingin mengambil anaknya di sekolah, keretanya telah dihalan oleh sebuah kereta. Tanpa sebarang nota, bagaimana beliau dapat menghubungi si pemilik kereta.
Paling mencabar ialah apabila selepas lima kali pengumuman selama 30 minit pun si pemilik kenderaan gagal muncul. Ini memaksa Doktor Aniah menggunakan khidmat Grab Car untuk menjemput anaknya Lillie di sekolah. Kesabaran yang ada dalam Doktor Aniah sangat dikagumi.
Sebelum meninggalkan kenderaannya, Doktor Aniah telah meninggalkan sekeping nota.
Encik/Puan, sila tinggalkan nombor telefon jika menghalang kereta. Saya terpaksa mengambil teksi untuk ambil anak saya dari sekolah. Sudah 30 minit menunggu. Saya harap encik tidak ulangi kesilapan ini lagi. Terima kasih. Dari Dr Aniah.
Malangnya selepas kembali semula ke keretanya selepas menjemput anak di sekolah, keretanya masih dihalang untuk keluar. Doktor Aniah mengambil keputusan untuk meninggalkan sahaja keretanya di hospital. Sekali lagi Doktor Aniah menggunakan khidmat Grab untuk pulang ke rumah. Doktor Aniah dikenakan tambang sebanyak RM20.00 walaupun dekat.
Pemandu Grab mencadangkan agar Doktor Aniah menunggu sehingga pemilik kereta itu muncul atau mengambil gambar kereta untuk diviralkan. Malah pemandu Grab juga ada menyuruh Doktor Aniah memecahkan sahaja cermin kereta tersebut.
Doktor Aniah hanya memberitahu bahawa dia ingin pulang ke rumah selepas satu hari keluar bekerja, Malah katanya lagi setiap yang berlaku adalah bersebab. Mungkin juga apa yang berlaku itu adalah rezeki untuk si pemandu Grab. Bagi beliau, semua yang berlaku ada hikmahnya.
Kereta ditinggalkan semalaman. Namun apa yang terjadi meninggalkan kesan besar dalam kepada dirinya.
Pagi esoknya, Doktor Aniah menumpang kereta rakan sekerjanya untuk ke hospital. Selepas Doktor Aniah menuju ke keretanya, dia menemui sekeping nota yang bertulis:
As’salam
Saya mohon maaf atas kesalahan saya. Saya tergesa-gesa untuk uruskan isteri saya di wad bersalin. Sampai terlupa tentang hal kereta saya. Saya mohon ribuan kemaafan atas kesalahan saya. Saya tidak akan ulangi lagi. MAAF.
Selepas membaca nota tersebut, Doktor Aniah berasa lega kerana tidak bertindak mengikut emosi atau melakukan perkara-perkara yang boleh menyebabkan dia menyesal dengan tindakannya itu. Doktor Aniah menambah lagi bahawa dia tidak dapat membayangkan bagaimana perasaan jika dia sedang mengendong bayi yang baru dilahirkan menuju ke kereta dan melihat cermin kereta yang dipecahkan.
“Saya tidak boleh mengawal situasi yang terjadi namun saya mampu untuk mengawal pemikiran dan perlakuan saya.”
Kisah ini membuka mata masyarakat agar lebih bertindak rasional dalam menghadapi situasi seperti ini. Jangan terlalu mengikut kata hati. Lakukan sesuatu perkara dalam keadaan tenang.
Sumber kredit: FB: Aniah Azmi
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Usai solat kita memilih untuk duduk berehat seketika sambil menongkat tangan kiri di lantai. Atau boleh jadi kita biasa duduk di lantai dengan cara yang sama.
Mungkin ramai tidak tahu bahawa cara duduk seperti ini adalah cara duduk golongan yang dimurkai dan ia termasuk cara duduk yang dimakruhkan.
Perkara ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Syirrid bin Suwaid R.A, katanya:
Maksudnya: “Rasulullah pernah melintas di hadapanku sedang aku duduk seperti ini, iaitu bersandar pada tangan kiriku yang aku letakkan di belakang. Lalu baginda Nabi bersabda: “Adakah engkau duduk sebagaimana duduknya orang-orang yang dimurkai?”
Riwayat Abu Dawud (4848), dan Ahmad (19454). Imam al-Nawawi dalam al-Majmu’ (4/474) menyatakan bahawa sanad hadith ini sahih.
Menurut Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri melalui ulasannya dalam Maktabah Al Bakri, ulamak Syeikh Muhammad bin Soleh al-’Uthaimin mengatakan bahawa jenis duduk ini telah disifatkan oleh Nabi SAW sebagai duduknya orang yang dimurkai.
Namun tiada masalah jika seseorang itu duduk dan meletakkan tangan kedua tangan di belakang badannya dan bersandar pada tangan tersebut.
Yang dijelaskan oleh Nabi SAW sebagai duduk orang yang dimurkai adalah ketika seseorang meletakkan tangan kirinya di belakang badannya dan menekannya ke tanah sebagai penongkat dan bersandar padanya. Inilah yang dijelaskan oleh Nabi SAW sebagai duduknya orang yang dimurkai.” (Lihat Syarh Riyadh al-Solihin, hlm. 930)
Beliau turut menyimpulkan bahawa hukum duduk dengan menyandarkan pada tangan kiri ini sebagaimana yang disifatkan oleh Nabi SAW adalah dimakruhkan walaupun terdapat juga pandangan yang menyatakan bahawa ia adalah haram.
Hal ini kerana tidak ada dalil yang lebih keras menegahnya, seumpama akan dikenakan suatu azab di neraka, atau orang yang duduk seperti itu pasti akan dimurkai Allah SWT dan sebagainya. Ia hanya disebut sebagai suatu cara duduk ‘orang yang dimurkai’.
Maksud larangan dalam hadith tersebut adalah larangan terhadap orang mukmin daripada menyerupai mereka yang dimurkai itu. Maka, hukumnya menurut ramai ulama adalah makruh. Namun begitu, sebagai orang mukmin adalah selayaknya untuk meninggalkan cara-cara duduk yang dilarang oleh Nabi SAW ini.
Justeru, dalam hal ini, bagi sesiapa yang ingin bersandar, hendaklah bersandar pada lengan tangan kanannya dan bukan pada tangan kirinya, atau bersandar pada kedua tangan mereka secara bersamaan.
Solat merupakan salah satu rukun Islam. Maka setiap Muslim wajib menunaikannya mengikut waktu-waktu solat yang sudah ditetapkan. Hal ini sepertimana firman Allah SWT:
Bermaksud: Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. Surah al-Nisa (103)
Oleh itu, sekiranya seseorang itu meninggalkan solat yang telah dipertanggungjawabkan ke atasnya, maka wajib bagi dirinya untuk menggantikan solat tersebut sama ada dia meninggalkannya dengan sengaja ataupun dengan keuzuran.
Bermaksud: Sesiapa yang terlupa (menunaikan) satu solat maka hendaklah dia solat (sebagai ganti) sekiranya dia teringat solat itu. Tidak ada kafarah bagi solat itu melainkan itu (menggantikannya semula).Riwayat al-Bukhari (597)
Pada ketika menggantikan solat yang ditinggalkan itu maka sunat bagi dia menggantikan solat-solat tersebut mengikut susunan waktu solat. Bermula dengan Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan kemudiannya Isyak.
Bermaksud: Sesungguhnya orang musyrikin mengganggu (berperang) Nabi SAW (sehingga tertinggal) empat waktu solat ketika peperangan al-Khandak. Maka Nabi SAW memerintahkan Bilal (untuk azan) lalu beliau azan. Kemudian beliau bangun (iqamah) dan solat (ganti) Zohor, kemudian bangun untuk solat Asar, kemudian bangun untuk solat Maghrib, kemudian bangun untuk solat Isya’. Riwayat al-Nasaie (662)
Selain itu, menurut Imam al-Umrani menyatakan bahawa:
وإن فاتته صلوات، فالمستحب: أن يقضيهن على الترتيب؛ لـ: أن النبي – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ترك أربع صلوات يوم الخندق، حتى خرج وقتها، فقضاها على الترتيب.
Bermaksud: Sekiranya seseorang itu meninggalkan beberapa solat, maka sunat bagi dia untuk menggantikannya mengikut turutan (waktu solat) kerana Nabi SAW pernah meninggalkan empat waktu solat ketika perang Khandak sehingga terlepas waktunya maka Nabi SAW menggantikannya mengikut turutan (waktu solat).
(Rujuk: Al-Bayan fi Mazhab al-Imam al-Syafie, 51/2)
Terdapat beberapa amalan yang mudah, tetapi dijamin syurga oleh Allah SWT dan Rasul SAW. Berikut adalah di antaranya yang mana terdapat dalam hadis sahih.Perkara...