Soal rezeki, ajal, dan jodoh itu terletak di tangan Tuhan. hanya Dia yang mengetahui bila nyawa kita akan diambil oleh Maha Pencipta.
Jika sudah tertulis di Lukh Makhfuz, memang ditakdirkan asbab kematian adalah kerana menyelamatkan dia orang mangsa lemas.
Begitulah kisah yang dialami oleh allahyarham Faris Iskandar, pelajar Admal Aviation College yang mati lemas di Sungai Kelemin, Felda Mengkawang di sini petang semalam.
Menurut bapanya dalam laporan di Astro Awani, anaknya itu berusaha untuk menyelamatkan dua orang mangsa lemas.
“Asbab kematiannya ialah, menyelamat dua mangsa lemas. Salah seorang daripada mangsa berumur 12 tahun, seorang lagi lebih kurang 25 tahun. Yang 25 tahun itu dalam keadaan sawan ketika dalam air.
“Kemudian, anak saya pergi berenang ke arah mangsa untuk selamatkanlah. Pertama, dia selamatkan yang umur 12 tahun, kemudian yang kedua. Dia selamatkan kedua-duanya. Tetapi, anak saya tenggelam,” kata Mohd Radhi.
Ads
Anaknya itu tenggelam selepas menyelamatkan dua rakannya yang lemas ketika mandi di sungai berkenaan.
Menurut Mohd Radhi, dia menyedari perubahan sikap anak ketiga dari lima beradik itu baru-baru ini tetapi tidak menyangka apa-apa.
“Dia cuma banyak ‘update’ status di WhatsApp berkenaan dengan akhirat. Kemudian, dia banyak menegur kawan-kawannya tentang pentingnya hidup kita ini, tentang solat. Dia kata, masa kita tak lama.
“Saya perasan perubahan itu apabila saya baca statusnya. Saya rasa macam ada sesuatu yang tak kena. Tetapi, itulah, kita tak ambil pusing sangat perkara itu.
Ads
“Mungkin kerana, dia budak remaja, kan. Dia juga banyak habiskan masa di surau,” tambahnya, bercerita mengenai arwah anaknya yang menurutnya mula menyertai aktiviti lasak pacuan empat roda sejak berusia 10 tahun.
Dalam pada itu di Sinar Harian Mohd Radhi berkata, anaknya juga dilihat keberatan untuk pergi ke Sungai Kelemin semalam, namun tetap menyertai aktiviti perkelahan bersama keluarganya itu.
“Sejak kecil lagi Faris Iskandar selalu mengikuti ke mana sahaja ‘trip’ saya pergi dan sentiasa menjadi peneman ketika saya memandu, tidak sangka perkelahan kali ini merupakan ‘perjalanan’ terakhir saya bersama arwah.
Ads
“Walaupun sedih dan terkilan dengan kehilangannya, tetapi saya reda. Sewaktu saya melihat jenazah arwah tadi, arwah seolah-olah sedang tidur seperti kebiasaanya di rumah,” katanya dalam keadaan sebak.
Sementara itu Ketua Polis Hulu Terengganu, Deputi Superintendan Mohd Adli Mat Daud berkata, pihaknya menerima laporan kes lemas itu pada jam 6.10 petang semalam dan operasi mencari dan menyelamat mangsa dijalankan oleh pihak bomba dan orang awam.
“Mayat mangsa ditemui pada jam 7.33 malam tadi dan telah dibawa ke Hospital Hulu Terengganu. Hasil bedah siasat mendapati mangsa meninggal dunia akibat lemas, kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut,” katanya.
Jenazah mangsa akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Kampung Losong Haji Mat Shafie, Kuala Terengganu pagi ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Gaduh sikit merajuk. Gaduh sikit minta pulangkan hadiah yang diberi minggu lepas.
Meminta semula hadiah yang sebelumnya diberikan penuh keikhlasan boleh diibaratkan buruk siku. Tindakan ini seperti tidak matang dan berdasarkan emosi.
Apapun juga, pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada jawapannya.
Soalan Assalamualaikum w.b.t Datuk Mufti. Saya ada soalan berkenaan hadiah. Individu A memberikan hadiah kepada individu B. Kemudian, setelah 2 bulan, individu A meminta semula hadiah yang diberikannya kepada individu B.
Jawapan Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah atas segala limpahan nikmat dan kurniaNya. Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda S.A.W hingga ke Hari Akhirat.
Kami mulakan kalam ini dengan firman Allah S.W.T: فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا Maksudnya: Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya. (Surah al-Nisa’: 4)
Ayat ini menerangkan bahawa apabila seorang isteri memberikan sesuatu dari maharnya kepada suaminya selepas mahar tersebut diserahkan kepadanya (isteri), maka diharuskan bagi suami tersebut untuk menerimanya.
Dan ia adalah perkara yang baik selagimana dalam keredhaan. Justeru, jelas melalui ayat ini, Allah S.W.T telah mensyariatkan hibah dan menyatakan keharusannya.
Ini dikuatkan juga dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W: تهادُوْا تحابُّوا Maksudnya: “Hendaknya kalian saling memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai”.
Riwayat al-Bukhari (594). (Lihat: al-Adab al-Mufrad; muka surat 306), Hadith Shohih, (Lihat juga Irwa’ al-Ghalil; 6/44)
Hadis ini merupakan galakan daripada Nabi Muhammad S.A.W buat umatnya. Maka, sudah jelas terang lagi bersuluh bahawa hibah merupakan sunnah berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis Nabi Muhammad S.A.W dan juga ijma’ ulama’.
Sebelum diulas lanjut berkenaan hadiah, maka perlu kita bezakan terlebih dahulu pengertian hibah, hadiah dan juga sedekah.
Hibah ialah suatu akad yang merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gantian, ketika masih hidup dan dilakukan secara sukarela.
Pada dasarnya, ia mempunyai persamaan dengan hadiah dan juga sedekah dari sudut pengertian, bahkan ia lebih umum berbanding keduanya. Namun, ia juga mempunyai perbezaan.
Sedekah pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang memerlukan, biasanya sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah dan beroleh pahala. Manakala hadiah pula pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang mahu didekati dan dikasihi.
Biasanya ia membabitkan pemindahan barangan yang dihadiahkan kepada penerima. Justeru itu, ulama’ mengatakan setiap hadiah atau sedekah merupakan hibah, dan bukan semua hibah adalah hadiah ataupun sedekah. (Lihat: al-Fiqh al-Manhaji; 6/116)
Berbalik kepada soalan yang diajukan, ia berkait rapat dengan rukun-rukun hibah. Rukun-rukun ini ialah:
Pemberi dan penerima
Sighah Aqad (Ijab dan Qabul)
Barangan yang dihibahkan atau dihadiahkan
Penerimaan Hibah
Pada dasarnya, akad ini tidak sempurna hanya dengan sighah aqad iaitu lafaz ijab dan qabul. Bahkan perlunya kepada penerimaan barangan hibah atau hadiah tersebut.
Ini bermakna, jika seseorang mengucapkan lafaz ingin memberikan hadiah kepada seseorang namun barangan yang ingin dihadiahkannya itu belum lagi diserahkan kepada si penerima, maka pemberi hadiah ini berhak untuk menarik semula keinginannya itu.
Justeru, akad ini akan menjadi sempurna dan berkuatkuasa hanya setelah apabila hadiah tersebut diterima dan memenuhi syarat-syarat bagi hibah atau hadiah, maka sahlah pemilikannya (penerima) ke atas barangan hibah itu.
Meminta Semula Hadiah/Hibah
Asal bagi aqad hadiah mahupun hibah adalah kedua-duanya merupakan akad tabarru’at (kebajikan) dan bukannya akad mu’awadhat (pertukaran). Maka, dalam hal kebajikan, tidak berlakunya pertukaran barangan sepertimana urusan jual beli dan lain-lain.
Seperti yang dibincangkan dalam perihal di atas, asas aqad hibah atau hadiah ini ialah apabila sempurnanya rukun-rukun dan juga syarat-syaratnya, serta telah sempurna penerimaan barangan hadiah/hibah tersebut, maka jelaslah ia merupakan hak milik si penerima, tanpa perlu kepada sebarang pertukaran sepertimana jual beli.
Sehubungan dengan itu, tidak dibenarkan atau tidaklah dibolehkan bagi si pemberi untuk meminta semula hadiah atau hibah yang telah diberikannya melainkan seorang ayah meminta semula harta yang telah diberikan kepada anaknya atau sesorang yang melakukan hibah dengan syarat pertukaran.
Maka, dalil bagi perbuatan ini adalah berdasarkan kepada hadis Nabi Muhammad S.A.W: «العَائِدُ فِي هِبَتِهِ كَالعَائِدِ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya:
“Orang yang meminta semula hibahnya sama seperti orang yang memakan semula muntahnya”.
Riwayat al-Bukhari (2621)
Atau dalam riwayat yang lain: «لَيْسَ لَنَا مَثَلُ السَّوْءِ، الَّذِي يَعُودُ فِي هِبَتِهِ كَالكَلْبِ يَرْجِعُ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya: “Kita tidak melakukan perbuatan yang buruk itu, iaitu orang yang meminta semula anugerah (hibah) mereka samalah seperti anjing yang menelan semula muntahnya.” Riwayat al-Bukhari (2622)
Justeru itu, melalui kedua-dua hadith ini, jelas menunjukkan larangan dan juga betapa buruknya sikap mereka yang meminta semula pemberian itu.
Maka, Dr.Wahbah al-Zuhaili berkata: فالرجوع في القيء حرام، فكذلك الرجوع في الهبة، وأن ذلك مثل السوء الذي يتنافى مع أخلاق المسلم Maksudnya: Maka menelan semula muntah adalah haram. Begitu juga meminta semula hibah atau hadiah yang telah diberikan. Dan sesungguhnya ia adalah perbuatan dan juga sikap yang buruk, lantas ia bukanlah akhlak seorang Muslim.
Penutup Kesimpulannya, hukum meminta semula hadiah yang telah diberikan kepada seseorang adalah haram melainkan tuntutan semula seorang ayah terhadap anaknya dan juga hibah yang diberikan berserta syarat pertukaran.
Akhir kalam, kami menasihati orang ramai agar menjauhkan diri dari bersikap dengan perbuatan ini iaitu meminta semula hadiah, kerana ia merupakan perbuatan yang buruk dan tidak sesuai dengan akhlak seorang Muslim.
Semoga Allah S.W.T meletakkan keikhlasan dalam diri kita dalam hal kebajikan, murahkan rezeki kita agar dapat perbanyakkan diri dengan amalan-amalan kebajikan.
Semoga Allah S.W.T memberkati segala amal kebajikan kita semua.
Allah SWT menjadikan Jumaat hari yang sangat istimewa sehingga digelar penghulu segala hari. Dalam hadis lain, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.” (Hadis riwayat Tirmidzi).
Ini adalah antara keistimewaan hari Jumaat. Dan sepatutnya kita sebagai umat Islam menjadikan hari Jumaat sebagai hari yang sentiasa dinanti-nantikan.
1.HARI YANG PALING UTAMA
Rasullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya yang utama dari hari-harimu ini ialah hari jumaat, didalamnya terjadi Nabi Adam as, dan pada hari itu juga ia wafat, dan pada hari itu juga akan ditiupkan sangkakala, dan pada hari itu juga akan mati semua makhluk. Maka perbanyaklah membaca selawat kepadaku, kerana selawatmu itu disampaikan kepadaku. Sahabat bertanya ya Rasulullah, bagaimana selawat kami sampai kepadamu padahal engkau telah rusak dan habis Nabi SAW bersabda: “Dapat kamu katakan aku akan rusak, sesungguhnya Allah telah mengharamkan atas bumi untuk memakan jasad para Nabi-nabi.”
2.WAKTU YANG MUSTAJAB UNTUK BERDOA
Pada hari Jumaat ini adalah waktu yang paling mustajab jika kaum muslimin berdoa dan mengharap sesuatu dari Allah SWT.
Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya Rasulullah SAW membicarakan tentang hari Jumaat ia berkata: “Padanya terdapat suatu saat yang tidak ditemui oleh seorang hamba(Allah)yang muslim dengan ia mendirikan solat sambil memohon kepada Allah akan sesuatu, melainkan apa yang dimohonnya akan diberikan kepadanya. Ia mengisyaratkan dengan tangannya yang diangkatnya.” (HR Bukhari dan Muslim)
3.HARI UNTUK UMAT NABI MUHAMMAD SAW
Dalam buku “Durratun Nashihin” dijelaskan, pernah suatu ketika Nabi Musa as. pergi ke Bukit Baitul Maqdis. Di sana ia melihat suatu kaum yang tengah beribadah kepada Allah SWT dengan kesungguhan yang tinggi. Nabi Musa terus bertanya kepada mereka dan mereka menjawab:
“Kami termasuk umat tuan, kami telah beribadah kepada Allah SWT disini semenjak 70 tahun dengan kekhusyukan yang sesungguhnya. Pakaian kami adalah kesabaran, dan makanan kami adalah tumbuh-tumbuhan di bumi, sedangkan minuman kami adalah air hujan.”
Melihat itu Nabi Musa as merasa senang. Kemudian Allah SWT mewahyukan kepadanya:
“Hai Musa, ada satu hari untuk umat Muhammad, yang solat dua rakaat pada hari itu lebih utama daripada ini semua. Tuhanku, hari apakah itu? Allah SWT berfirman:
“Sesungguhnya hari itu adalah hari jumaat.”
Hari jumaat menurut keterangan Rasulullah SAW penghulu segala hari yang mengandungi ketinggian. Dari Abu Labahah bin Abdul Munzir ia berkata, telah bersabda Rasulullah SAW:
“Sesungguhnya hari jumaat itu ialah kepala sekalian hari yang terbesar disisi Allah lebih besar dari Aidil Adha dan Aidil Fitri.” (HR Ibnu Majah dan Baihaqi)
4.TERPELIHARA DARI FITNAH KUBUR
Orang-orang yang matinya pada hari atau pada malam Jumaat, dipelihara Allah ia dari fitnah kubur. Dalam sebuah hadis dinyatakan:
Dari Abdullah bin Amr ra.dari Nabi SAW beliau bersabda:
“Tidaklah dari seseorang Muslim yang mati pada hari atau pada malam jumaat, melainkan ia dipelihara Allah dari fitnah kubur.” (HR Tarmizi)
5.BAIK UNTUK MELANGSUNGKAN PERNIKAHAN
Telah diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra. Ia berkata, Rasulullah SAW ditanya orang tentang hari Jumaat. Maka baginda menjawab: “Hari Jumaat adalah hari silaturrahim dan pernikahan. Kemudian sahabat bertanya lagi: Mengapa demikian ya baginda? Rasulullah SAW menjawab: Kerana para anbiya’ pada masa lalu melaksanakan pernikahan pada hari tersebut.
Jika kita ingin mengadakan walimatul urus bolehlah dilakukan pada hari-hari yang lain seperti cuti sekolah, hari Ahad serta hari yang dirasa sesuai untuk mengadakannya. Namun usahakanlah hari pernikahan itu dilakukan pada hari Jumaat. Sebahagian ulama mengatakan; Telah terjadi tujuh pernikahan antara anbiya’ dan antara para aulia’ pada hari Jumaat iaitu:
*Pernikahan antara Nabi Adam dengan Siti Hawa
*Pernikahan antara Nabi Yusuf dengan Siti Zulaikha
*Pernikahan antara Nabi Musa as. dengan Shafrawa
*Pernikahan antara Nabi Sulaiman as.dengan Puteri Balqis
*Pernikahan antara Nabi Muhammad SAW dengan Siti Khadijah
*Pernikahan antara Rasulullah SAW dengan Siti Aisyah
*Pernikahan antara Sayyidina Ali bin Abi Thalib dengan Fatimah
Manfaatkan hari Jumaat dengan sebaik mungkin untuk melakukan amalan kebaikan. Rebutlah peluang untuk menambah pahala. Moga kehidupan kita sentiasa diberkati oleh Allah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa sangka awal tahun ini, seluruh negara di dunia termasuk Malaysia berdepan dengan wabak pandemik Covid-19.
Ketika itu setiap dari kita melakukan perubahan drastik dengan mengamalkan cara hidup norma baru.
Perlu sentiasa memakai pelitup muka dan menjaga kebersihan diri bagi mengelak penularan wabak ini.
Sejak itu, pelbagai jenis pelitup muka yang dijual di pasaran dengan harga yang ada kalanya tidak masuk akal.
Walaupun harga agak mahal, namun dengan kebiasaan norma hidup baru, kita wajib memakainya setiap kali berada di luar rumah untuk tujuan keselamatan.
Terpanggil dengan situasi yang berlaku ini, Karangkraf dengan anak syarikat terbaru mereka, Karangkraf MedIcare menyahut cabaran dengan mengeluarkan pelitup muka berkualiti tinggi.
Menerusi sidang akhbar bersama Pengarah Urusan Kumpulan Karangkraf, Datuk Dr Hussamudin Yaacub berkata, menjadi tanggungjawab mereka memperkenal usaha baru dalam membantu masyarakat.
“Kalau dulu pelitup muka ini dijual pada harga yang murah kerana hanya digunakan untuk menghalang kuman daripada terkena kita. Tetapi sejak pandemik harga dijual agak mahal dan membebankan masyarakat.
“Oleh kerana kita ada kepakaran dalam melakukan urusan pengilangan, jadi setelah melakukan penyelidikan teliti sejak Mac lalu, hari ini secara rasminya Karangkraf Pelitup Muka dikeluarkan,” ujarnya yang mengambil kira faktor kebersihan dalam menghasilkan pelitup muka ini.
Katanya lagi, menyediakan persekitaran tempat kerja adanya ‘clean room’, pekerja disaring terlebih dahulu serta memakai pakaian perlindungan (PPE) sebelum mula beroperasi dalam menghasilkan pelitup muka berkualiti dan memenuhi piawaian kesihatan dunia.
Inilah yang menjadi tarikan utama pelitup muka dihasilkan berbanding dijual di pasaran luar kerana menekankan konsep suci dan bersih.
“Menekakankan konsep suci dan bersih dalam penghasilkan pelitup muka ini dan saya percaya inilah satu-satunya produk yang boleh digunakan terutama bagi orang Islam tanpa was-was dan ragu-ragu.
“Kami juga memenuhi piawaian standard World Health Organization (WHO) dalam menghasilkan ‘medical grade’ untuk pelitup muka tiga lapis ini.
“Untuk lapisan pertama, menggunakan raw material yang diimport dari Jepun dan China dengan penggunaan lapisan pertama Bacteria Filteration Effeciency (BFE) melebihi 98 peratus yang mana berkeupayaan menapis bakteria melebihi 98%.
“Manakala lapisan kedua pula menggunakan fabrik Melt Blown dengan kadar 95% keupayaan menapis zarah-zarah dan virus,” jelas Datuk Hussamuddin lagi.
Tambah beliau Karangkraf Medicare juga diuji di ‘acredited laboratory’ dan juga sedang menjalankan usahasama dengan SIRIM untuk mencapai pensijilan produk spesifikasi.
“Jadi bagi memenuhi hidup norma baharu ini kami menghasilkan dua pilihan, iaitu Pelitup Muka Karangkraf Plus dan Pelitup Muka Karangkraf.
Pelitup muka adalah sama tetapi yang membezakannya adalah Pelitup Muka Karangkraf Plus ini didatangkan dengan ‘Hygiene Case’ dengan pelbagai corak menarik.
“Dengan adanya ‘Hygiene Case’ ini dapat membantu kita mengamalkan cara menyimpan pelitup muka dengan betul dan terjamin kebersihannya, sekaligus mengurangkan risiko daripada terkena jangkitan apabila mengunakan pelitup muka dalam pelbagai situasi.
“Contohnya ketika mengambil air sembahyang, makan, atau bersukan, boleh letak pelitup muka ini dalam sampul dan boleh digunakan sehingga tempoh 8 jam sehari.
“Kelebihan lain, jika masing-masing ada envelope sendiri, tidak akan mudah tertukar dengan orang lain dan dapat mengelak rasa jijik melihat pelitup muka yang diletakkan atas meja,” katanya lagi yang turut memberitahu Pelitup Muka Karangkraf Plus ini boleh dijadikan hadiah kepada orang lain.
“Kita cipta pelitup muka lain daripada yang lain di dunia ini apabila turut menyediakan ‘Hygiene Case’ yang direka oleh team kreatif kita.
“Jadi pelitup muka yang kita guna setiap hari akan lebih segar kerana tidak perlu beli dalam kuantiti banyak, sebaliknya beli sedikit dan apabila habis boleh beli yang baru.
“Apa yang pasti, pelitup muka dihasilkan kita betul-betul berkualiti berbanding dijual di pasaran luar serta yang menggunakan fabrik kain.
“Apabila dihasilkan dalam persekitaran suci dan bersih, jadi secara tidak langsung produk ini diyakini halal.
“Menggunakan warna putih kerana simbol kepada suci dan bersih dan material digunakan juga tidak berbulu dan tali untuk ear loop juga tidak cepat putus,” tambahnya yang juga Pengasas Yayasan Warisan Ummah Ikhlas yang terkenal dalam penghasilkan Al-Quran bermutu.
Sebagai pengeluar syarikat Muslim pertama yang menghasilkan pelitup muka berkualiti, Datuk Hussamuddin juga berharap seluruh rakyat Malaysia akan dapat membeli dan menggunakannya tanpa rasa was-was.
“Saya meletakkan jaminan kebersihan perkara paling utama dalam penghasilannya dengan fabrik digunakan juga begitu berkualiti.
“Selain harga ditawarkan jauh lebih murah berbanding yang dijual diluar dan inilah pilihan yang boleh digunakan tanpa was-was dalam menjalani hidup dalam norma baharu,” tegasnya yang turut memberi peluang kepada orang luar untuk menjana pendapatan melaluinya mengikut syarat ditetapkan Karangkraf Medicare.
Info Tambahan:
Berikut adalah 6 tema menarik ‘design’ bagi ‘Hygiene Case’:
Di pasaran, pelitup muka Karangkraf Medicare ini didatangkan dalam dua set iaitu set KARANGKRAF dan set KARANGKRAF PLUS.
Set KARANGKRAF:
– Mempunyai 30 keping pelitup muka dalam satu kotak.
– Ada 6 pilihan ‘design’ kotak.
– RM24 sekotak
Set KARANGKRAF PLUS:
– Mempunyai 10 keping pelitup muka dalam satu kotak.
– Ada 6 pilihan ‘design’ kotak
– Disertakan bersama 10 keping ‘Hygiene Case’. Setiap pelitup muka dipek dengan teliti di dalam ‘Hygiene Case’ yang berasingan.
– Ada 6 ‘design’ ‘Hygiene Case’ (diberi secara rawak di dalam setiap kotak).
– Berharga RM10 sekotak
Pelitup muka Karangkraf kini boleh didapati secara online di :
www.karangkrafmall.com atau
boleh datang sendiri ke Karangkraf Mall di Seksyen 15, Shah Alam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...