Innalillaiwainailaihirojiun.
Dari Allah kita datang dan kepadaNya jua kita kembali.
Kematian merupakan satu kepastian bagi setiap insan yang bernyawa. Allah SWT telah menyatakannya di dalam al-Quran secara jelas bahawa kematian akan datang kepada manusia dan ia tidak akan cepat atau lambat sesaat pun:
Firman Allah SWT:-
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ
Maksudnya: “Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan). Mak apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka kemudiankan dan tidak pula dapat mereka dahulukan walau sesaat pun.”( Al-A’raf: 34).
Tiada daya upaya kita untuk menolak hak yang satu ini kerana semuanya adalah ketentuan Allah taala.
Pemergian secara mengejut pengantin baru, Allahyarham Andika bin Jamal yang baru mendirikan rumahtangga pada 14 Januari lalu cukup meruntun jiwa seluruh ahli keluarganya.
Dari satu perkongsian Tik Tok, @nia mieka dari keluarga sebelah pengantin perempuan memaklumkan, pasangan ini baru mendirkan rumahtangga pada 14 Januari lalu dan tanggal 20 Januari, arwah disahkan meninggal secara mengejut.
Tidak menyatakan secara jelas punca kematian ini, namun segala-galanya masih baru buat pasangan pengantin ini.
Dalam pada itu, @nia mieka memaklumkan, sebelum meningggal itu, arwah sempat jadi imam solat Maghrib sebelum rebah.
“Doktor mengesahkan tiada sakit apa-apa, punca kematian mengejut,”katanya sambil memaklumkan agar semua pihak mendoakan kesejahteraan arwah.
Dari ucapan takziah dari individu yang mengenali arwah selepas video ini dikongsi, dimaklumkan arwah sangat baik orangnya.
“Kenal dah dua tahun dengan arwah. Baik sangat orangnya, sopan dengan orang tua. Selalu berbagi rezeki, semua rakan-rakan seakan tak percaya mendengar berita dirinya sudah tiada.
Dalam pada itu, dari satu perkongsian di fb atas nama Zhifa Putri Astofina turut memaklumkan berita sedih ini.
Baru kelmarin kami merasakan khabar bahagiamu dan kini kamu memberi khabar dukamu.
Kelmarin kami mengucapkan selamat menempuh hidup baru dan kini kami mengucapkan semoga engkau tenang di pangkuan-Nya.
Kami semua menyayangimu tapi Allah lebih sayang padamu. Semoga engkau di tempatkan bersama orang-orang yang beriman. Semoga husnul khatimah. Aamiin.
Khushuushon ilaa ruuhi ibnii ANDIKA JAMAL Allahumaghfir lahu warhamhu wa ‘aafihi wa’fu ‘anhu, lahul faatihah.”
https://www.tiktok.com/@niamieka/video/7055871569054190875?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dosa-Dosa Merosakkan Amalan Isteri Dan Menjerumuskannya Dalam Api Neraka
Isi Kandungan
TogglePara isteri wajib mengelakkan dosa yang akan menjerumuskan diri ke api neraka. Tujuan utama kita hidup di muka bumi ini adalah untuk menjadi hamba yang patuh kepada semua arahan dan suruhan Allah. Jadilah isteri yang disayangi suami dan mendapat reda Illahi.
Sepanjang mengharungi kehidupan berumahtangga pasti ada perbuatan sang isteri yang menyebabkan dia berdosa biarpun tanpa disedari. Paling sedih ada juga beranggapan dosa yang dilakukan itu adalah perkara kecil.
Acapkali tanpa sedar isteri melakukan dosa terhadap suami, malah isteri beranggapan dosa itu hanyalah perkara kecil. Sama ada anda baharu berumahtangga atau sebaliknya, perhalusi setiap kesalahan berikut, adakah anda pernah melakukan dosa-dosa ini?
Jika ya, bersegeralah bertaubat memohon keampunan.
1. Mengingkari kebaikan suami
Ahli neraka di kalangan isteri adalah mereka yang kufur terhadap suaminya dan kufur kepad kebaikan.
Seandainya suami telah lakukan kebaikan selama tempoh perkahwinan lalu secara tiba-tiba isteri melihat sesuatu yang buruk pada suaminya dan mengatakan aku tidak pernah melihat apa-apa pun kebaikan daripada mu sekalipun.
2. Tidak hormat keluarga suami
Isteri wajib bersikap lembut terhadap keluarga suami termasuk kedua-dua ibu dan ayah suami. Jangan sesekali isteri cuba memonopoli suami sehingga ibnya sendiri hilang hak terhadap anak lelakinya sendiri.
Bayangkan jika perkara ini terjadi pada and ananti. Tidak kah itu amat menyedihkan?
Aisyah r.a.d pernah kepada Rasulullah SAW, “Siapakah yang berhak terhadap seorang wanita. Rasulullah SAW menjawab, “Suaminya apabila sudah bernikah. Aisyah bertanya lagi, siapakah yang berhak terhadap seorang lelaki, Rasulullah SAW menjawab, “ibunya”. Hadis Riwayat Muslim
3. Menolak ajakan suami berhubung badan (bergaul)
Isteri yang menolak permintaan suami untuk bergaul adalah golongan yang bakal menghuni neraka. Ini adalah isteri yang membuka buka pintu laknat. Jika suami tertidur dalam keadaan marah, maka Allah akan melaknat isteri sehingga keesokannya.
4. Tidak menemani suami tidur
Malaikat melaknat sehinggga subuh sekiranya terjadi isteri tidak mahu tidur bersama suami tanpa alasan yang kuat. Jika isteri mahu tidur dengan anak-anak yang masih kecil, dia perlu meminta izin terlebih dahulu daripada suaminya.
5. Mengetepikan kepentingan suami kerana kepentingan lain.
Isteri harus utamakan apa sahaja kepentingan suami. Tiada satu apapun boleh menyisihkannya daripada suami. Hak paling besar suami adalah isterinya. Isteri harus minta izin sekiranya ada keperluan lain yang perlu didahulukan.
6. Berhias bukan untuk suami
Berdandan cantik hanya untuk suaminya bagi mendapatkan redha Allah SWT. Isteri harus kelihatan kemas, bersih dan cantik di hadapan suami; bukannya berhias dandan untuk dinikmati oleh orang lain.
7. Suka mengungkit-ungkit kebaikan dirinya
Mengungkit kebaikan dirinya terhadap/hadaan suami sehingga menyakiti dan merendahkan suami akan menjerumuskannya ke dalam api neraka. Berhati-hatilah berkata-kata jangan ada yang melukakan hati suami. Inis erring terhadi apabila sang isteri mempunyai pendapatan lebih banyak daripada suami dan isteri mengungkit akan sumabngannya itu.
8. Membangkang terhadap suami (nusyuz)
Ada isteri yang begitu lantang berkata-kata. Berani membantah akan setiap apa sahaja yang suami katakan dan lakukan. Keadaan ini sesuatu yang buruk apabila anak-anak melihatnya, ia memperlihatkan hilang rasa hormat isteri kepada suami.
9. Meminta cerai tanpa alasan yang kukuh
Isteri yang cukup diberikan nafkah zahir dan batin, hidup dalam keluarga yang tiada nampak cacat celanya, lalu meminta untuk bercerai pasti akan dilaknat Allah.
10. Keluar rumah tanpa izin suami
Isteri harus meminta izin untuk keluar rumah daripada suaminya walaupun dia berhajat untuk pergi ke rumah ibubapanya sendiri. Jika tidak dibenarkan, isteri tidak dibenarkan keluar. Dalam hal ini perlulah berbincang dengan baik.
Artikel berkaitan:
Tak Dosa Hukumnya Panggil Suami/Isteri Dengan Panggilan Mama/Baba, Tapi Islam Galakkan…
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ramai Malas Bangun Sahur, Sedangkan Bersahur Juga Satu Cara Untuk Kita Raih Pahala
Perbezaan yang ketara antara puasa umat Islam dengan umat-umat yang terdahulu ialah dapat dilihat pada amalan bersahur.
Daripada Amru bin al-Ash bahawa bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, Perbezaan antara puasa kita (umat Islam) dengan Ahli Kitab ialah makan sahur. (Riwayat Muslim).
Umat-umat terdahulu berpuasa tanpa bersahur. Sedangkan umat Islam disunatkan bersahur. sebagaimana yang ditunjukkan sendiri oleh Rasulullah s.a.w. bahawa mereka yang bersahur akan mendapat pahala dan dijanjikan dengan keberkatan.
Soalan:
Saya tinggal serumah dengan beberapa orang kawan. Ada kalangan kami yang berpuasa tetapi selalu tidak bangun sahur. Katanya ‘dia tahan’ walaupun tak bersahur. Ada yang sahur terlalu awal, seawal jam 2 pagi. Ada yang sahur ‘siap-siap’ sebelum tidur kerana malas hendak bangun. Ada yang jika bangun hampir waktu subuh, dia kata dah tamat waktu sahur, sekalipun belum azan lagi, dia tetap tak mahu sahur. Saya cuba berikan nasihat kepada kawan-kawan sekadar yang saya faham. Bolehkah berikan panduan apa yang terbaik kepada kami?
Jawapan:
Selamat menyambut Ramadan semoga kita semua dirahmati Allah. Alhamdulillah, saudara dan sahabat-sahabat saudara berpuasa. Ini menandakan tanggungjawab sebagai muslim masih lagi kuat dalam jiwa saudara-saudara sekelian. Puasa adalah ibadah yang melambangkan keikhlasan.
Jika seseorang itu benar-benar berpuasa, tanda adanya keikhlasan yang besar dalam penghayatan Islamnya. Saudara pula merupakan sahabat yang baik, yang mempunyai kesedaran bagi diri sendiri dan juga rakan-rakan untuk mengamalkan amalan yang menepati sunnah Nabi s.a.w.
Semoga Allah membanyakkan pemuda seperti saudara dan diberikan pahala yang besar.
Ada pun persoalan saudara tentang sahur itu, maka saya jawab berdasarkan beberapa perkara berikut;
1. Sahur itu adalah sunnah. Sekalipun ia tidak diwajibkan, namun amat-amat digalakkan. Bahkan ia dijadikan pembeza antara sahur muslim dan sahur Yahudi.
Sabda Nabi s.a.w:
فَصْلُ مَا بَيْنَ صِيَامِنَا وَصِيَامِ أَهْلِ الْكِتَابِ، أَكْلَةُ السَّحَرِ
“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).
Maka kita berpuasa kerana ingin mengabdikan diri kepada Allah dan kita berlumba-lumba melakukan perkara yang disukai Allah pada bulan Ramadan ini, maka ikutilah sunnah Nabi s.a.w termasuk dalam bersahur. Besarnya rahmat Allah, sehingga seseorang yang bangun bersahur agar dia bertenaga esok harinya ketika berpuasa, dihitung sebagai ibadah yang diberi ganjaran.
2. Allah jadikan keberkatan dalam bersahur.
Sabda Nabi s.a.w :
تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً
“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Barakah adalah sesuatu yang mustahak dalam kehidupan ini. Insan mungkin memiliki berbagai perkara, tetapi jika ianya tidak diberkati Allah, maka segala kebaikan yang diharapkan akan hilang. Mencari keberkatan adalah suatu yang teramat penting dalam hidup ini. Dalam sahur itu ada keberkatan buat puasa yang bakal dilaksanakan dan kehidupan individu yang berpuasa secara umumnya. Semoga kita memperolehinya.
3. Bersahur itu terhasil dengan memakan apa-apa makanan yang halal, atau meminum apa-apa minuman yang halal.
Sabda Nabi s.a.w:
تَسَحَّرُوا وَلَوْ بِجَرْعَةٍ من ماء
“Bersahurlah walaupun seteguk air” (Riwayat Ibn Hibban, hadis hasan)
4. Berdasarkan hadis, kita digalakkan bersahur dengan tamar.
Nabi s.a.w bersabda:
نِعْمَ سَحُورُ الْمُؤْمِنِ التَّمْرُ
“Sebaik-baik sahur orang mukmin ialah tamar”. (Riwayat Abu Daud, Ibn Hibban dan al-Baihaqi, sanadnya sahih).
Maka dengan ini, kita bukan sahaja digalakkan berbuka puasa dengan tamar, kita juga digalakkan untuk bersahur dengan tamar. Maka, ambillah sekurang-kurangnya sebiji tamar semasa bersahur semoga mendapat pahala tambahan. Pada tamar ada kelebihan yang memberikan kekuatan untuk seseorang berpuasa.
5. Kita disunnahkan untuk melewatkan sahur. Perkataan sahur itu sendiri merujuk kepada akhir malam atau sepertiga akhir malam.
Ini seperti firman Allah:
وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
(maksudnya) “Pada waktu sahur mereka memohon keampunan” (Surah Ali ‘Imran: 17).
Bersahur terlalu awal bukanlah sesuatu yang digalakkan sebaliknya disunnahkan melewatkannya.
Kata Zaid bin Thabit:
تَسَحَّرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَامَ إِلَى الصَّلاَةِ»، قُلْتُ: كَمْ كَانَ بَيْنَ الأَذَانِ وَالسَّحُورِ؟ ” قَالَ: «قَدْرُ خَمْسِينَ آيَةً
“Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi untuk bersolat (Subuh)”. Anas bin Malik bertanya beliau: “Berapa lama antara sahur azan dan sahur tersebut?”. Jawab Zaid: “Kadar 50 ayat (al-Quran)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan bahawa betapa lewatnya sahur Nabi s.a.w. Jika 50 ayat dibaca, kadarnya lebih kurang beberapa minit. Di tempoh itulah Nabi s.a.w menghentikan sahur untuk bersiap menuju solat.
6. Waktu sahur berlanjutan sehinggalah masuknya waktu subuh. Andaian bahawa puasa itu mesti bermula sepuluh atau dua puluh minit sebelum subuh adalah tidak tepat. Hadis Zaid di atas tadi, bukan menunjukkan sahur itu wajib berhenti kadar 50 ayat sebelum azan, tetapi menunjukkan amalan Nabi s.a.w yang dilihat oleh Zaid.
Buktinya, Aisyah r.a menyebut:
أَنَّ بِلاَلًا كَانَ يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، فَإِنَّهُ لاَ يُؤَذِّنُ حَتَّى يَطْلُعَ الفَجْرُ
“Sesungguh Bilal azan pada waktu malam (azan pertama Subuh, sebelum masuk waktu). Maka Rasulullah s.a.w pun bersabda: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu fajar (subuh)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan pada zaman Nabi s.a.w ada dua kali azan bagi waktu subuh. Ini seperti yang diamalkan di kebanyakan dunia Islam terutamanya Mekah dan Madinah. Azan pertama sebelum masuk waktu, ia dilaungkan oleh Bilah bin Rabah. Azan kedua, oleh sahabat Nabi s.a.w yang merupakan seorang buta, beliau Abdullah ibn Ummi Maktum. Maka Nabi s.a.w mengizinkan seseorang yang hendak berpuasa itu makan sehingga azan kedua, iaitu masuk waktu subuh yang sebenar, maka barulah berhenti.
7. Al-Quran sendiri menjelaskan tentang hal ini dengan menyatakan:
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
(Maksudnya): “Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam” (Surah al-Baqarah: 187).
Maka penentu bagi waktu terakhir sahur adalah masuknya waktu subuh yang sebenar, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh.
Dalam riwayat Muslim, Nabi s.a.w bersabda:
لَا يَغُرَّنَّكُمْ مِنْ سَحُورِكُمْ أَذَانُ بِلَالٍ، وَلَا بَيَاضُ الْأُفُقِ الْمُسْتَطِيلُ هَكَذَا، حَتَّى يَسْتَطِيرَ هَكَذَا
“Jangan kamu tersilap disebabkan azan Bilal, ataupun warna putih yang memanjang sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)”.
8. Maka berdasar al-Quran dan hadis-hadis di atas, juga pelbagai riwayat yang lain, maka waktu ‘imsak’ yang sebenarnya bermula apabila masuknya waktu subuh, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh. Maka, apabila seseorang bangun bersahur dan didapati waktu subuh belum masuk sekalipun hanya tinggal beberapa minit, dia tetap boleh memakan sahurnya sehinggalah masuknya waktu subuh.
9. Bersahur di samping membantu kita untuk lebih cergas semasa berpuasa., ia juga mendidik seseorang untuk bangun pada sepertiga yang akhir malam. Ini kerana waktu tersebut adalah waktu yang mempunyai kelebihan untuk ibadah dan dimustajabkan doa serta istighfar.
Dalam hadis, Rasulullah s.a.w bersabda:
ينْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ يَقُولُ: مَنْ يَدْعُونِي، فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ، مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ
“Tuhan kita Yang Maha Berkat dan Agung turun setiap malam ke langit dunia, ketika hanya tinggal sepertiga malam yang akhir. Lalu berfirman: “Sesiapa yang berdoa kepadaKu, akan Aku perkenankan untuknya. Sesiapa yang meminta kepadaKu, akan aku berikanNya. Sesiapa yang memohon keampunan kepadaKu, akan Aku ampunkannya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan fadilat berdoa dan beristighfar pada waktu sepertiga malam yang akhir. Maka dengan seseorang bangun pada waktu tersebut memberikan peluang dan ruang kepadanya untuk berdoa dan memohon hajat kepada Allah pada waktu tersebut.
10. Puasa adalah proses mengabdikan diri kepada Allah S.W.T. Jika seseorang itu berpuasa serta mengikuti sunnah-sunnah bagi seseorang yang berpuasa, maka mudah-mudahan mencapai hakikat taqwa. Ia akan mendidik diri dengan berbagai kebaikan yang lain, termasuklah qiyamullail atau ‘bangun malam beribadah’. Sahur, salah satu program penting yang jika dihayati dengan baik, membentuk jika menjadi insan yang menghampirkan diri kepada Allah.
Sumber: Dr.Maza.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
#Save Rayan! Seluruh Dunia Berdoa Kanak-Kanak Berusia 5 Tahun Dapat Diselamatkan, Terjatuh Dalam Perigi Sedalam 32 Meter
Antara hidup dan mati. Saat ini seluruh dunia berdoa agar seorang kanak-kanak Rayan dapat diselamatkan selepas terjatuh ke dalam perigi sedalam 32 meter (lebih kurang tiga tingkat bangunan).
Kisah kanak-kanak malang berusia lima tahun di Maghribi ini mendapat liputan luas media termasuk antarabangsa selepas terjatuh ke dalam lubang perigi digali ayahnya dan sehingga kini sudah terperangkap memasuki hari ke tiga.
Apa yang membuat ramai sebak, lubang tempat Rayan terjatuh amat sempit dan tidak boleh dimasuki orang dewasa.
Pihak anggota penyelamat dikatakan terpaksa menggali sebuah lubang lain dalam usaha menyelamatkannya yang dilihat agak kebingungan dan mulai melemah selepas tiga hari terperangkap.
“Usaha menyelamat kanak-kanak itu semakin hampir dan kami berdoa agar dia dapat diselamatkan secepat mungkin,” kata jurucakap kerajaan, Mustapha Baitas.
Memetik Sinar Harian, operasi bantuan telah dipergiatkan bagi menyelamatkan Rayan yang berusia lima tahun yang terjatuh dalam telaga berkedalaman 32 meter pada Rabu lalu.
Usaha menyelamat kanak-kanak malang itu mendapat simpati orang ramai di dalam talian dengan meletakkan tanda pagar #SaveRayan dan tular sehingga Afrika Utara termasuk negara jiran, Algeria.
Ketika ini, operasi menggerudi lubang berlaku di kampung berhampiran Bab Berred di wilayah utara luar bandar Chefchaouen telah mencapai kedalaman 27 meter dan selanjutnya 32 meter dalam tempoh beberapa jam, lapor agensi berita MAP.
Ayah Rayan berkata, ketika kejadian dia sedang memperbaiki telaga itu sebelum menyedari anaknya terjatuh ke dalamnya.
Dalam pada itu, di twitter @faiyas90 berkongsi seorang kanak-kanak berusia 12 tahun, Zakaria menawarkan diri masuk ke lubang sempit berkenaan untuk menyelamatkan Rayan dan setakat ini ia belum dimuktamadkan lagi.
Mari kita sama-sama berdoa agar Rayan dapat diselamatkan dan dirinya kembali selamat ke pangkuan keluarga.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI