Pada zaman sekarang kebanyakan kita pasti ada hutang baik hutang kereta, rumah, pinjaman pelajaran mahu peribadi, kad kredit dan sebagainya lagi.
Ada juga kalangan kita gajinya memang agak selesa tapi dek hutang yang banyak, baki yang tinggal hanya sedikit. Cukup-cukup makan.
Dalam masa yang sama, golongan ini ada kesedaran untuk membayar zakat pendapatan, cuma bila dalam situasi begini timbul persoalan mana satu yang perlu didahulukan. Bayar hutang atau bayar zakat pendapatan?
Jawapan kepada persoalan ini dihuraikan dalam laman web Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Para fuqaha’ menjelaskan bahawa zakat merupakan tuntutan yang wajib. Ia berdasarkan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.
Surah al-Taubah (103)
Begitu juga kewajipan membayar hutang adalah wajib berdasarkan sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:
Maksudnya: Roh orang yang beriman itu tergantung disebabkan hutang, sehingga dibayarkan untuknya (hutang tersebut).
Riwayat al-Tirmizi (1078)
Bayar hutang atau tunai zakat, mana satu perlu diutamakan
Justeru, berdasarkan dalil-dalil yang telah disebutkan, jelaslah bahawa hutang dan zakat ialah suatu kewajipan yang wajib ditunaikan oleh seseorang Muslim. Bagi seorang Muslim yang memiliki harta yang telah mencapai nisab dan tempoh tertentu maka dia wajib mengeluarkan zakatnya, demikian juga bagi seseorang yang memiliki hutang maka ia wajib membayarnya.
Namun begitu, jika seseorang menghadapi dua kewajipan dalam suatu masa (membayar hutang secara segera dan mengeluarkan zakat), dan keadaan kewangannya agak terhad (tidak dapat membayar kedua-duanya sekaligus), maka yang mana satu patut didahulukan? Para ulama’ menjelaskan berkenaan hal ini seperti berikut:
“Dan sekiranya berhimpun hutang dan zakat ke atas orang yang masih hidup dan sempit hartanya (kewangannya agak terhad), iaitu jika dia mahjur ‘alaih (terhalang daripada menggunakan harta disebabkan hutang), maka didahulukan hak manusia (hutang), namun jika tidak terhalang (disebabkan hutang) maka didahulukan zakat ke atasnya”. (Rujuk: Mughni al-Muhtaj, 3/133; Hasyiyah al-Jamal, 2/290).
Imam al-Suyuti berkata:
“Bahkan didahulukan hak-hak manusia (hutang) dan dikemudiankan hak-hak Allah selagi mana orang itu masih hidup. Dan antara contoh masalah ini antaranya, apabila berhimpunnya hutang dan zakat (iaitu didahulukan membayar hutang ke atas zakat)”. (Rujuk: al-Asybah wa al-Naza’ir, 1/355).
Darul Ifta’ Mesir ketika mengulas berkenaan hal ini berkata:
Ads
“Adapun seseorang sekiranya ada hutang ke atasnya dan (dalam masa yang sama) telah tiba masanya untuk mengeluarkan zakat, maka ditentukan ke atasnya untuk melangsaikan hutangnya terlebih dahulu, kemudian membayar zakat jika masih lagi berbaki hartanya setelah itu (membayar hutang), sekiranya harta yang berbaki itu mencukupi syarat-syarat dan kadar wajib untuk mengeluarkan zakat harta”. (Rujuk: https://www.elbalad.news/3948532).
Justeru, jelaslah bahawa bagi seseorang yang diwajibkan ke atasnya zakat dan hutang pada masa yang sama, maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang ke atas zakat sekiranya hartanya tidak mencukupi. Dalam hal ini para ulama’ menyebutkan:
“Hal ini kerana hak manusia (hutang) itu dibina atas kesempitan dan kebakhilan, maka didahulukan ke atas hak Allah SWT (contohnya zakat) yang dibina di atas kemudahan dan tolak ansur, seperti mana didahulukan qisas ke atas bunuh dalam masalah orang yang murtad”. (Rujuk: Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih, 6/69).
Kesimpulan
Setelah meneliti perbahasan di atas, justeru jelaslah bahawa sekiranya seseorang diwajibkan zakat dan hutang ke atasnya serta hartanya tidak mencukupi maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang.
Kemudian jika masih berbaki hartanya, dan cukup syarat untuk mengeluarkan zakat maka hendaklah dikeluarkan zakat. Adapun sekiranya kewangannya mencukupi, maka hendaklah dilangsaikan kedua-duanya sekaligus kerana kedua-duanya merupakan tuntutan wajib.
Walau bagaimanapun, sekiranya hutang itu adalah hutang jangka masa panjang, maka hutang tersebut tidak mengurangi kewajipan zakat sedikitpun. Yang menjadi masalah hanyalah sekiranya hutang tersebut perlu dibayar bersamaan dengan waktu yang diwajibkan zakat ke atasnya.
Wallahu a’lam.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam keadaan ekonomi yang tidak begitu stabil ini, memang patut jika kita sentiasa beringat dalam bab kewangan.
Kalau sewaktu kita kecil dulu pastinya emak akan menyuruh kita menyimpan wang dalam tabung. Dan setelah penuh tabung akan dipecahkan untuk disimpan duitnya dalam akaun bank.
Itu adalah cara paling selamat dan terbaik untuk menyimpan duit. Dan apabila sudah dewasa pula kita lebih yakin untuk menyimpan wang dalam akaun Tabung Haji. Dengan harapan akan cepat giliran untuk tunaikan haji.
Tetapi sebenarnya sebagai orang Islam kita sangat digalakkan untuk menyimpan wang dalam dua akaun menyimpan ini.
Perkongsian di laman sosial Facebook oleh Nur Amalina Izzati Azman memberitahu dua jenis tabung yang perlu ada.
2 JENIS TABUNG PERLU ADA
================================================
Sebagai orang ISLAM. Kita kena buka akaun TABUNG HAJI. Matlamat akaun TABUNG HAJI untuk simpanan kita menunaikan umrah dan haji. Dividen atau hibah yang diberikan setiap tahun anggaplah sebagai bonus tambahan. Jangan berkereta mewah. Bulanan kereta seribu sebulan. Tapi dalam akaun TABUNG HAJI pun tak sampai seribu.
Ituu kalau yang ada akaun TABUNG HAJI. Yang tiada ni?? Macam mana pula. Malu dengan diri sendiri. Harta dunia mampu kita beli. Tapi syarat kelima rukun ISLAM ni kita tak mampu tunaikan. Walapun MENUNAIKAN HAJI BAGI YANG BERKEMAMPUAN. Padahal kau mampu sebenarnya. Tapi habis duit ke lain.
Dulu zaman raya, duit raya saya mesti PARENTS letak dalam TABUNG HAJI. Siap berlumba dengan adik beradik siapa punya duit lagi banyak dalam akaun. Masa PARENTS bukakan akaun. Saya sorang je dapat menara tabung haji tu. Jadi as a PARENTS pun bukalah akaun TABUNG HAJI untuk anak² sejak kecil. Ajar mereka menabung. Tunjuk kat mereka duit ni buat pergi UMRAH atau HAJI.
Tabung kedua, AMANAH SAHAM BUMIPUTERA (ASB). Ramai yang masih tiada akaun yang satu² nya khas untuk GOLONGAN BUMIPUTERA menyimpan. Ada yang kata, simpan duit banyak² bukan boleh bawa mati. Tapi anda silap, boleh MATI kalau tak ada duit sebenarnya. Tambahan skrg ada PEMBIAYAAN ASB, tapi masih ramai yang tidak tahu cara menguntungkannya.
Nak cepat kaya, tapi kedekut keluarkan duit. Masuk MLM laju je buat PERSONAL LOAN semua. ASB ni korang jadikan dia sebagai saving kecemasan korang. Sebab duit susah nak keluar masuk. Ada yang nak kumpul DUIT KAHWIN, DEPOSIT RUMAH, BELI KERETA CASH pun boleh gunakan TEKNIK² PEMBIAYAAN ASB.
Belajarlah untuk berjimat cermat. Belanja mana perlu. Tak dosa pun pakai kereta JENAMA MALAYSIA. Support produk tempatan kan. Tak jatuh miskin pun menyimpan. Dan tak jangan lupa sentiasa BERSEDEKAH.
Kashoorga: Sentiasalah menyimpan untuk keperluan masa depan. Beli jika benar-benar memerlukan sesuatu barangan itu. Hanya klik di sini
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sujud sahwi dibuat kerana terlupa rakaat sembahyang. Maksud sahwi dari segi bahasa ialah lupa atau lalai akan sesuatu. Manakala yang dimaksudkan dengan sahwi di sini ialah kecacatan solat yang dilakukan seseorang ketika bersolat sama ada disengajakan atau terlupa.
Oleh itu sujud ini yang dilakukan di penghujung solat akan menjadi penutup kepada kecacatan tersebut. Ia dilakukan dengan cara sujud sebanyak dua kali sepertimana sujud-sujud di dalam solat dengan niat sujud sahwi. Tempatnya ialah pada akhir solat sebelum salam.
Hukum sujud sahwi adalah sunat. Jika terlupa melakukan sujud sahwi, hukumnya adalah dimaafkan. Ini juga kerana hukum asalnya adalah sunat. Hal ini sepertimana disebut dalam firman Allah SWT:
عَفَا اللَّـهُ عَمَّا سَلَفَ
Maksudnya: “Allah maafkan apa yang telah lalu.” (Surah al-Maidah: 95)
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pantas melihat peluang “terhidang”di depan mata kerana mengetahui rakyat Malaysia sangat mudah tersentuh hati dan emosi pada mereka yang diuji sakit, wujud scammer yang meminta sumbang wang untuk keluarga adik Ainul Mardhiah yang dilaporkan kritikal dan tenat semalam.
Menyedari sudah wujud posting di merata media sosial, bapa Ainul, Ahmad Safiuddin dalam hantaran di fbnya sejam lalu meminta orang ramai berhati-hati dengan scammer ini.
Tulisnya :-
“Assalamualaikum wbt semua. Hati hati dengan scammer yang guna nama anak saya Ainul Mardhiah untuk kutipan derma. Kami cuma minta doa, kami tak perlukan duit. Semoga Allah swt cukupkan rezeki kita semua.
Hantaran sama ditulis oleh isterinya, Nurul Erwani Zaidi yang berkongsi di instagramnya mengenai kutipan menggunakan nama dan gambar anaknya.
Tulisnya, Tolong jangan percaya! Tolong jangan percaya! Wahai scammer tolong lah jangan gunakan kesempatan ini untuk kaut duit orang. Saya sebagai mak dia tak ada tulis dalam posting saya untuk minta sumbangan. Saya cuma minta doa orang ramai sahaja.
Kalau jumpa di mana-mana posting berkaitan untuk minta sumbangan Ainul. Tolong jangan percaya ya semua! Minta semua alert dengan perkara ni. Kalau ada dan saya jumpa, saya akan ambil tindakan lanjut. Terima kasih.
Ternyata manusia hari ini tidak pernah takut dengan hukuman di akhirat. Pantas mengambil peluang di sebalik kesulitan orang lain.
Tahukah, Allah SWT memerintahkan kita untuk makan dan minum daripada hasil yang halal. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya.”.
Daripada Abu Hurairah RA beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT itu baik, dia tidak menerima kecuali perkara yang baik. Dan sesungguhnyaAllah SWT telah memerintahkan orang-orang mukmin dengan apa yang telah diperintahkan kepada para Rasul, maka Allah SWT bersabda: (Wahai para Rasul! Makan minumlah kamu makanan yang baik-baik dan hendaklah kami beramal soleh). Dan Allah SWT berfirman: (Wahai orang-orang yang beriman! Makan minumlah kamu makanan yang baik-baik yang Kami rezekikan kepada kamu). Kemudian Baginda SAW menyebut perihal seorang lelaki yang bermusafir jauh, yang rambutnya kusut masai dan berdebu, yang menadah tangan kelangit (iaitu berdoa): Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku! Bagaimanakah doanya akan dimakbulkan sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dia dikenyangkan dengan makanan yang haram?”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...