DalaM kehidupan moden seperti sekarang rasanya amat sukar untuk kita mengelak daripada berhutang. Sama ada hutang itu dengan bank atau orang persendirian itu terpulang kepada masing-masing. Dan bila bercakap tentang hutan ia tidak semestinya membawa nilai ribuan ringgit sahaja.
Hutang kecil-kecilan juga perli diberikan perhatian agar kita tidakleka daripada membayarnya. Bagi anda yang sendiripasti ada atau pernah terdetik dan tertanya-tanya tentang zakat pendapatan dan juga hutang.
Yang manakah perlu diutamakan dan dibayar terlebih dahulu?
Ikuti penjelasan yang KASHOORGA dapatkan menerusi laman sesawang Mufti Wilayah Persektuan yang menjawab soalan sama dari seorang pembacanya.
———————————————————-
Sekiranya seseorang sudah sampai tempohnya untuk membayar hutang, dan dalam masa yang sama cukup syarat-syarat wajib mengeluarkan zakat maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang sekiranya keadaan hartanya tidak mencukupi. Kemudian jika masih berbaki hartanya, dan cukup syarat untuk mengeluarkan zakat maka hendaklah dikeluarkan zakat. Adapun sekiranya hartanya mencukupi, maka hendaklah dilangsaikan kedua-duanya sekaligus kerana kedua-duanya merupakan tuntutan wajib. Wallahu a’lam.
Huraian Jawapan:
Wa’alaikumussalam WBT. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Para fuqaha’ menjelaskan bahawa zakat merupakan tuntutan yang wajib. Ia berdasarkan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.
Surah al-Taubah (103)
Begitu juga kewajipan membayar hutang adalah wajib berdasarkan sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:
Maksudnya: Roh orang yang beriman itu tergantung disebabkan hutang, sehingga dibayarkan untuknya (hutang tersebut).
Riwayat al-Tirmizi (1078)
Justeru, berdasarkan dalil-dalil yang telah disebutkan, jelaslah bahawa hutang dan zakat ialah suatu kewajipan yang wajib ditunaikan oleh seseorang Muslim. Bagi seorang Muslim yang memiliki harta yang telah mencapai nisab dan tempoh tertentu maka dia wajib mengeluarkan zakatnya, demikian juga bagi seseorang yang memiliki hutang maka ia wajib membayarnya. Boleh rujuk artikel kami yang berkaitan dalam masalah ini:
Namun begitu, jika seseorang menghadapi dua kewajipan dalam suatu masa (membayar hutang secara segera dan mengeluarkan zakat), dan keadaan kewangannya agak terhad (tidak dapat membayar kedua-duanya sekaligus), maka yang mana satu patut didahulukan? Para ulama’ menjelaskan berkenaan hal ini seperti berikut:
“Dan sekiranya berhimpun hutang dan zakat ke atas orang yang masih hidup dan sempit hartanya (kewangannya agak terhad), iaitu jika dia mahjur ‘alaih (terhalang daripada menggunakan harta disebabkan hutang), maka didahulukan hak manusia (hutang), namun jika tidak terhalang (disebabkan hutang) maka didahulukan zakat ke atasnya”. (Rujuk: Mughni al-Muhtaj, 3/133; Hasyiyah al-Jamal, 2/290).
Imam al-Suyuti berkata:
Ads
“Bahkan didahulukan hak-hak manusia (hutang) dan dikemudiankan hak-hak Allah selagi mana orang itu masih hidup. Dan antara contoh masalah ini antaranya, apabila berhimpunnya hutang dan zakat (iaitu didahulukan membayar hutang ke atas zakat)”. (Rujuk: al-Asybah wa al-Naza’ir, 1/355).
Darul Ifta’ Mesir ketika mengulas berkenaan hal ini berkata:
“Adapun seseorang sekiranya ada hutang ke atasnya dan (dalam masa yang sama) telah tiba masanya untuk mengeluarkan zakat, maka ditentukan ke atasnya untuk melangsaikan hutangnya terlebih dahulu, kemudian membayar zakat jika masih lagi berbaki hartanya setelah itu (membayar hutang), sekiranya harta yang berbaki itu mencukupi syarat-syarat dan kadar wajib untuk mengeluarkan zakat harta”. (Rujuk: https://www.elbalad.news/3948532).
Justeru, jelaslah bahawa bagi seseorang yang diwajibkan ke atasnya zakat dan hutang pada masa yang sama, maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang ke atas zakat sekiranya hartanya tidak mencukupi. Dalam hal ini para ulama’ menyebutkan:
“Hal ini kerana hak manusia (hutang) itu dibina atas kesempitan dan kebakhilan, maka didahulukan ke atas hak Allah SWT (contohnya zakat) yang dibina di atas kemudahan dan tolak ansur, seperti mana didahulukan qisas ke atas bunuh dalam masalah orang yang murtad”. (Rujuk: Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih, 6/69).
Kesimpulan
Setelah meneliti perbahasan di atas, justeru jelaslah bahawa sekiranya seseorang diwajibkan zakat dan hutang ke atasnya serta hartanya tidak mencukupi maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang. Kemudian jika masih berbaki hartanya, dan cukup syarat untuk mengeluarkan zakat maka hendaklah dikeluarkan zakat. Adapun sekiranya kewangannya mencukupi, maka hendaklah dilangsaikan kedua-duanya sekaligus kerana kedua-duanya merupakan tuntutan wajib.
Walau bagaimanapun, sekiranya hutang itu adalah hutang jangka masa panjang, maka hutang tersebut tidak mengurangi kewajipan zakat sedikitpun. Yang menjadi masalah hanyalah sekiranya hutang tersebut perlu dibayar bersamaan dengan waktu yang diwajibkan zakat ke atasnya.
Wallahu a’lam.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai sedar pinjaman perumahan, kereta dan sebagainya banyak mengandungi unsur riba namun disebabkan beberapa faktor, kita hanya mampu “membiarkan” pinjaman ini tanpa berusaha menukar kepada Islamic loan.
Dalam al-Quran, surah Ali Imran ayat 3 (130) menyebut,
Ertinya: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat keberuntungan. Peliharalah dirimu dari api neraka, yang disediakan untuk orang-orang yang kafir." (Qs. Ali Imran [3]: 130).
Namun di saat kita yang tidak berapa memahami klause disediakan pihak pemberi pinjaman, dengan menyangka kita sudah bebas dari riba dengan mengambil Islamic Loan, tanpa di duga sebenarnya kita akan terjerat ke arah riba jika gagal membuat bayaran tepat pada waktunya. Yang mana masih terdapat unsur riba pada perjanjian tersebut.
Bacalah perkongsian dibuat oleh peguam hartanah terkenal, Salkukhairi Abd Sukor mengenai masih wujudnya unsur riba pada Islamic loan jika gagal membayar tepat pada masanya.
Sekarang dah ramai orang yang beli rumah pilih pembiayaan Islam. Baguslah.
Mereka rasa selamat sebab dah bebas daripada unsur riba' dalam urusan pembelian rumah mereka.
Tapi mereka tak sedar. Sebenarnya mereka masih lagi terjebak dengan unsur riba' dalam urusan jual beli rumah mereka.
Buktinya, cuba tengok perjanjian jual beli rumah yang ditandatangan tu.
Masih ada tak klausa FAEDAH LEWAT BAYAR (LATE PAYMENT INTEREST)?. Bukankah late payment interest itu adalah riba'?
Kawan,
Banyak dalil daripada Al-Quran dan Sunnah yang menerangkan tentang balasan bagi mereka yang mengamalkan riba'
Jadi kepada bakal penjual dan pembeli rumah tu, saya menyeru, marilah kita pastikan PERJANJIAN JUAL BELI yang kita bakal masuki nanti bebas daripada unsur riba', supaya wang hasil jualan rumah yang kita perolehi lebih berkat dan rumah yang kita beli pun nanti lebih berkat.
Kepada rakan-rakan peguam Muslim sekalian, nasihat saya, ubahlah PERJANJIAN JUAL BELI yang anda sediakan untuk anak guam anda. Jika tidak bimbang anda juga termasuk dalam golongan yang bersubahat melaksanakan riba'. Nauzubillah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Kena cepat-cepat, takut berdosa.’ Kalau tiada halangan, elok qada puasa segera. Bimbang jika ditangguh-tangguh, kita tak sempat ganti puasa sebelum Ramadan datang lagi.
Ramai di antara kita yang terus menganti puasa dalam bulan syawal lagi. Namun, tak kurang juga suka menangguh-nangguh hingga kelam kabut mengganti puasa menjelang ramadan sekali lagi.
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan ketahui bilakah waktu terbaik untuk mengganti puasa:
Soalan:
Assalamualaikum, ustaz dan ustazah. Saya ada soalan pasal qada puasa. Saya biasa mula qada puasa Ramadan apabila dekat bulan Rejab dan Syaaban untuk dapat sekali pahala puasa di bulan Rejab sebelum sampai Ramadan tahun depan.
Tapi ada orang tegur saya, berdosa lambat qada puasa dan kena cepat-cepat qada. Mohon pandangan ustaz dan ustazah.
Dibolehkan untuk menggantikan puasa pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada hari yang diharamkan berpuasa.
Takut Berdosa
Namun begitu, sangat digalakkan untuk segera menyelesaikan qada puasa sekiranya tiada sebarang halangan.
Ini kerana dikhuatiri tidak sempat menggantinya sehingga tiba Ramadan akan datang. Jika itu berlaku dengan sengaja, ia dikira berdosa dan wajib membayar fidyah bagi setiap hari secupak makanan asasi.
Wajib bagi seorang muslim menggantikan puasa Ramadan yang ditinggalkan disebabkan keuzuran yang dibenarkan oleh syarak atau ditinggalkan dengan sengaja sebagaimana yang jelas dinyatakan dalam firman Allah SWT:
Maksudnya: (Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.
Surah al-Baqarah (184)
Kalau Tiada Halangan
Dibolehkan untuk menggantikan puasa pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada hari yang diharamkan berpuasa selagi tidak memasuki bulan Ramadan, ini berdasarkan hadis tentang perbuatan Aisyah R.A menggantikan puasa Ramadan, beliau berkata:
كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ. فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَهُ إِلَّا فِي شَعْبَانَ. الشُّغْلُ من رسول الله صلى الله عليه وسلم. أَوْ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksudnya: Aku ada puasa daripada bulan Ramadhan yang wajib diganti, tetapi aku tidak mampu untuk menggantikannya kecuali pada bulan Syaaban kerana kesibukan melayani dan berkhidmat untuk Rasulullah SAW.
Riwayat Muslim
Elok Qada Puasa Segera
Namun begitu, disunatkan menggantikan puasa sesegera mungkin kerana dikhuatiri tidak sempat menggantinya sehingga tiba Ramadan akan datang. Lebih-lebih lagi jika tiada halangan untuk menggantikan puasa tersebut.
Imam al-Ramli menjelaskan jika seorang itu dengan melewatkan ganti puasa tanpa sebarang keuzuran dan tidak menggantikannya sehingga tiba bulan Ramadan seterusnya, itu adalah satu perbuatan yang berdosa dan dia wajib menggantikannya serta membayar fidyah secupak makanan asasi bagi setiap hari yang ditinggalkan.
Apakah hukum menerima wang bayaran hutang dari penghutang yang mendapatkan wang dari sumber yang haram seperti judi?
Jawapan
Merujuk kepada persoalan saudara, hukumnya adalah harus dan halal menerima wang tersebut. Penghutang wajib membayar hutangnya. Bagaimana kaedah penghutang mendapatkan wangnya, itu menjadi soal lain.
Asas dalam hal ini disebut oleh al-Quran yang bermaksud: “Dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh setiap jiwa (seorang) melainkan dialah yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa orang lain.” (al-An’am : 164)
Dalil ini diperkuatkan sebagaimana amalan Nabi SAW yang menerima pemberian wanita Yahudi di Khaibar yang menghadiahkan baginda kambing dan baginda memakannya. Walaupun Yahudi terkenal dengan penipuan, riba dan rasuah tetapi baginda tetap menerima hadiah mereka.
Secara kesimpulannya, terdapat seorang lelaki bertanya kepada Abdulllah bin Mas’ud yang bermaksud: “Aku ada jiran yang memakan riba dan dia selalu menjemputku makan”. Jawab ‘Abdullah bin Mas’ud: “Engkau dapat makan, dosa ditanggung olehnya”. (Musannaf ‘Abd al-Razzaq, bil: 14675) والله أعلم بالصواب Sekian, terima kasih.