Ramai beranggapan rumah menjadi harta pelaburan paling menguntungkan kalau dibeli.Tidak dinafikan ramai masih menanam impian sedemikian kerana ada ramai yang berkongsikan kejayaan mereka.
Tapi sebelum suami isteri buat pelaburan hartanah paling utama kena tengok LOKASI. Beli bukan sebab murah, jauh dari Kuala Lumpur dan Selangor, beli bukan sebab nak jadikan homestay dan bukan beli sebab nak duduk masa pencen ya. Kata orang tengok apa niat beli tu.
Pakar hartanah dan kewangan, Dr Azizul Azli Ahmad kongsikan nasihat terbaik untuk yang ada hajat membeli rumah jauh. Jangan sampai jadi rugi katanya. Ibarat tanam durian tapi hasil tiada.
Baca perkongsiannya
“Rumah nie jauh kedalam, hulu pula tu. Boleh ka saya beli?”
“Rumah di Selangor semua mahal, sebab tu saya nak beli di Perak”.
“Saya ingat nak buat sewa atau homestay saja nanti”.
“Bila dah pencen nanti baru saya balik duduk”.
“Ada sifoo hartanah galakkan beli disini”.
Saya selalu ditanya soalan ini. Tentang satu projek perumahan.
Kediaman ini dibina lebih dari 1000 unit dan sangat banyak.
Ads
Pernah dengar kisah “Bukit Beruntung yang tak untung?”.
Bagaimana satu ketika banyaknya hartanah dibuat dan akhirnya kediaman ini terlelong.
Idea juga sama seperti ini dulu kala.
Beli nak buat sewa, homestay, investment dan segalanya.
Saya pernah lihat kediaman di Bukit Beruntong di lelong pada harta RM3,000 hingga RM5,000 sahaja waktu gila beli lelong dulu.
“Murah giler, pintu sahaja tak ada”
Kawan kawan,
Ads
Pelaburan hidup dan hutang terbesar dalam hidup kita biasanya hutang rumah.
Hutang ini ikat kita sampai 30-35 tahun lamanya.
Ingat pesan ini ;
Jangan beli sebab ianya murah. “Murahnya rumah ini, bawah RM180,000 sahaja”. Hutang kita dengan bank akan tetap jadi RM300,00-400,000 akhinya.
Beli untuk pencen nanti, percayalah rumah tetap akan rosak jika beli dan tak guna. Bahan binaan ada jangka hayatnya.
Nak buat sewa. Kita dah buat kajian pemasaran?. Rumah dalam hutan sapa akan sewa nantinya.
Boleh buat homestay. Apa tarikan pelancongan yang ada atau sekadar tunggu kenduri kahwin hujung tahun sahaja.
Rumah mesti naik harga. Teori lapuk ini tidak laku lagi. Jika tidak masakan ada rumah lelong harga RM10,000 sahaja.
Tak beli sekarang, bila lagi akan beli. Jangan terburu buat hutang. Dalam keadaan pandemik ekonomi begini, biar lambat asal tak menyesal. Banyak rumah pemaju terpaksa buang harga.
Jangan risau, beli rumah tak rugi. Ramai orang rugi sebenarnya. Tapi malulah nak cerita, biar rugi sama sama impian mereka. Buat apa mengaku, buat malu saja.
Ramai saja orang Key El beli situ. Sebab marketing strategy dan ayat manis juru jual untuk ciptakan impian pembeli. Komisyen mereka luar biasa jika berjaya jual rumah tak laku ini.
Sasaran mereka penjawat awam sekarang ini, mereka tahu ramai penjawat awam tak terkesan dengan pandemik ini.
Jika nak duduk saja, beli dan duduklah. Tiada masalah, kita yang faham keperluan kita.
Jika tujuan pelaburan, pertimbangkan semula. Ada banyak penilaian yang perlu ada.
Ads
Azizul Azli Ahmad Beli Hartanah Yang Baik #Kisah Beli Benih Durian bila dah besar tak ada buah.
Nak cari suami sebijak ini dalam bidang hartanah, jom sertai webinar jodoh kami. Kami akan ajarkan cara mengenal pasti imam yang baik dan bersama-sama menuju jannah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Sudah menjadi trend hari ini kita melihat anak-anak muda atau yang digelar Budak-Budak Baru Nak UP (BBNU) tidak malu mewarnakan rambut dan juga kuku.
Perbuatan ini kerana mahu tampil cantik dan berbeza dari orang lain. Ada yang mewarnakan rambut dengan warna putih, hijau, merah ataupun kuning keemasan.
Bukan sahaja rambut, malah bahagian kuku juga turut diwarnakan. Tidakkah mereka ini terfikir bagaimana jika tiba-tiba meninggal dunia sedangkan rambut dan kuku masih lagi diwarnakan.
Apakah hukumnya dan bagaimana menguruskan jenazah mereka yang tidak sempat menukar kembali angota badan kepada keadaan asal.
Dalam persoalan ini, apabila ditanya kepada Pendakwah Bebas, Ustaz Riza Kamaruddin menjelaskan hukum asas mewarnakan rambut atau kuku itu adalah haram bagi lelaki dan perempuan.
Dan jika mereka ini ditakdirkan meninggal dunia dalam kedaaan belum sempat menukar kepada keadaan asal, jenazahnya tetap diuruskan seperti jenazah Muslim lain.
“Warna yang lekat pada rambut ataupun kuku jenazah akan tetap dibiarkan begitu sahaja. Tidak boleh dipotong, dibuang atau digunting pada mana-mana anggota badan mayat.
“Jadi saya mahu ingatkan kepada generasi muda hari ini terutama kaum Muslimin yang sering mewarnakan rambut itu sentiasalah mengingati mati.
“Persembahan yang kalian akan bawa bertemu dengan Allah itu merupakan suatu bentuk larangan dan tegahan dari Allah SWT yang kamu akan bawa sampai mati depan Allah nanti.
“Alangkah azabnya bila kita mati dalam keadaan begitu rupa. Jadi kepada yang mewarnakan rambut atau kuku itu hendaklah segera bertaubat kepada Allah SWT,” ujar Ustaz Riza.
Menurutnya bersihkan semula kuku dan hilangkan warna pada rambut berkenaan. Namun begitu lain pula hukumnya bagi wanita yang sudah berkahwin.
“Untuk wanita bujang memang tidak ada alasan untuk mewarnakan rambut. Hukumnya tetap haram. Tapi bagi wanita yang sudah berkahwin berbuat begitu dengan niat berhias untuk menarik perhatian suami, hukumnya adalah diharuskan.
“Dan bagi kaum lelaki pula, jika mahu mewarnakan rambut hanya dibenarkan guna warna merah seperti inai dan hanya untuk mereka yang ada uban sahaja,” tambahnya lagi.
Wallahualam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Alangkah gembiranya hati apabila disahkan hamil anak pertama. Kalau boleh mahukan anak pertama lelaki kerana dikatakan boleh menjaga kita bila sudah tua, uzur dan tidak sihat nanti.
Namun bagaimana jika ditakdirkan kemudiannya mengandung lagi dan diberikan rezeki anak perempuan. Bukan satu tetapi lebih dari lima.
Sebenarnya itu semua adalah rezeki dari Tuhan. Tidak ada salahnya menerima rezeki anak perempuan kerana ia juga adalah anugerah terindah dari Allah SWT.
Sebenarnya terdapat banyak kelebihannya mempunyai anak perempuan yang ramai. Jadi jangan mengeluh jika asyik dianugerahkan anak perempuan yang ramai daripada lelaki.
Untung juga mempunyai anak perempuan ramai kerana menantu anda nanti semuanya adalah lelaki dan pastikan mendapat Imam terbaik untuk anak-anak perempuanmu.
Ayuh, kita semak lagi beberapa kelebihan lain mempunyai anak perempuan yang ramai dalam keluarga!
1. Pelindung Dari Api Neraka
“Siapa yang diuji dengan kehadiran anak perempuan, maka anak itu akan menjadi pelindung baginya di neraka”. (HR Ahmad). Jika seorang pasangan suami diberi anugerah oleh Allah seorang anak perempuan dan mendidik mereka ini ke jalan Allah, maka akan menjadi pelindung kedua orang tuanya dari api neraka.
Anak perempuan yang dididik dengan kasih sayang hingga mampu menjadi anak yang solehah seperti memiliki hati yang lembut, menutup aurat, dan berbakti hasil didikan orang tua dalam memastikan mereka jadi insan berguna.
Turut mengajar cara bergaul dengan orang lain dengan baik, menjadi anak sholehah dan menjadi penghalang orang tua dari api neraka
2. Dekat Dengan Rasulullah
“Siapa yang menanggung nafkah dua anak perempuan sampai baligh, maka pada hari kiamat antara saya dan dia seperti ini. beliau menggabungkan jari jarinya”. (HR Muslim). rasulullah juga memiliki anak perempuan yang amat disayangi dan sholehah, yakni Fatimah Az Zahra.
Pada hari kiamat nanti, orang tua yang memiliki dua anak perempuan dan tulus menghidupi semata kerana Allah, akan mendapat syafaat pada hari kiamat. Kenikmatan tersebut merupakan salah satu tanda wujud kasih sayang Allah kepada wanita.
3. Jalan Masuk Surga
“Siapa yang memiliki anak perempuan, dia tidak membunuhnya dengan dikubur hidup hidup, tidak menghinanya, dan tidak lebih mengutamakan anak laki laki, maka Allah akan memasukkannya ke dalam surga”. (HR Abu Daud).
Allah menjamin syurga bagi orang tua yang memiliki anak perempuan dan memperlakukan anak tersebut dengan baik serta tidak membezakan kasih sayangnya dengan anak lelaki. Ciri-ciri wanita penghuni syurga ialah yang menerima anugerah Allah berupa anak perempuan dengan bahagia dan mendidiknya semata-mata kerana Allah.
4. Lebih Dekat Memiliki Hati Nurani
Anak perempuan memiliki hati yang lebih lembut. Mereka ini sebenarnya lebih dekat dengan orang tua terutama ibu kerana karakter perempuan yang hampir sama. Orang tua wajib menjaga dan melindungi anak perempuannya dari jalan atau pergaulan yang salah.
Perlu memberi mereka dengan ilmu agama sejak kecil, sehinggalah dewasa dan mereka akan faham tentang ilmu agama dan memiliki pendekatan yang lebih dengan orang tuanya. Ini kerana hasil didikan nuraninya untuk menjadi anak yang berbakti. Tetap ada pula hak orang tua terhadap anak perempuannya yang sudah menikah sebab orang tualah yang mendidik menjadi wanita yang berbakti.
5. Pelindung di Hari Kiamat
“Siapa yang memiliki 3 anak perempuan, lalu dia bersabar, memberinya makan dan minum, dan pakaian dari hasil usahanya, maka semuanya akan menjadi pelindungnya pada hari kiamat”. (HR Ibnu Majah).
Jelas dari hadis tersebut bahawa seseorang yang dianugerahi Allah 3 anak perempuan dan bersabar dalam mengurusnya serta bekerja keras untuk mendidiknya menjadi anak solehah. Dan kelak akan dilindungi ketika hari kiamat kerana kebaikannya pada ketiga anaknya. itulah salah satu perlindungan ketika hari kiamat menurut Islam.
6. Cermin Kelembutan Hati
Anak perempuan memiliki hati yang lembut, umumya anak perempuan sudah biasa bermain dengan segala sesuatu yang berhubungan dengan keindahan, seperti boneka yang cantik atau bermain masak memasak.
Hal tersebut merupakan cermin kelembutan hati yang telah Allah tanamkan sejak kecil sebagai ciri khas anak perempuan. Orang tua harus memastikan mereka menjadi orang yang berhati dan bersikap lembut terhadap orang tua dan orang lain.
7. Mudah Dalam Membantu Orang Tua
Anak perempuan lebih senang bermain di rumah daripada keluar berpeleseran. Hal tersebut menjadi sisi positif jika kedua orang tua dapat mendidiknya. Orang tua dapat memastikannnya dalam melatih mereka tentang kewajiban perempuan sejak kecil lagi, seperti membersihkan rumah dan memasak.
Dengan demikian orang tua akan merasa sangat terbantu ketika anak perempuan tersebut sudah mampu membantu orang tuanya. Selain termasuk didikan agar anak dapat berbakti kepada orang tuanya dan menjadikan ilmu yang sangat bermanfaat apabila sudah dewasa nanti.
8. Khabar Gembira Dari Allah
“Apabila mereka diberi kabar gembira dengan kelahiran anak perempuan, merah padamlah wajahnya dan dia sangat marah… ketahuilah betapa buruknya apa yang mereka tetapkan itu”. (QS An Nahl : 58-59). Dikurniakan anak perempuan sesungguhnya adalah sebuah perkhabaran gembira dari Allah. Bagi orang yang menolak hal tersebut akan di pandang hina oleh Allah. Ini kerana Allah amat memuliakan perempuan dengan berbagai syariatNya seperti wajib menutup aurat agar tidak digoda oleh lelaki.
9. Cermin Ibu
Anak perempuan juga merupakan cermin dari ibunya. Jika seorang ibu mampu mendidik anak ini dengan cara yang islami dan menghindarkannya dari pengaruh buruk lingkungan, maka anak tersebut juga akan menjadi wanita yang solehah seperti ibunya. Oleh sebab itu sebagai orang tua harus memberi contoh yang baik terlebih dahulu baru dan kemudian barulah mengajar pada anaknya.
10. Memberi Kebanggaan
Pada masa sekarang, kaum perempuan turut memiliki kelebihan yang sama dengan lelaki baik dalam hal pendidikan maupun pekerjaan. Orang tua yang memiliki anak perempuan dan mampu membesarkan hingga dewasa dan memiliki sifat yang solehah, sudah tentu akan merasa bangga kerana mampu menjadian anaknya tersebut berjaya dan memiliki kemampuan yang sama dengan anak lelaki.
11. Jalan Untuk Berbuat Baik
“Tidaklah seorang muslim yang memiliki dua anak perempuan yang telah dewasa lalu dia berbuat baik pada keduanya kecuali akan dimasukkan ke surga”. (Shahih Al Adabil Mufrad). Keutamaan memiliki anak perempuan merupakan kesempatan atau ladang pahala yang besar dalam Islam. Ini menjadikan kita sebagai orang tuanya yang berhasil mendidik sebaik mungkin sesuai dengan kemampuannya. Malah ini juga membuka jalan untuk selalu berbuat kebaikan dan jalan mendapatkan pahala.
12. Meningkatkan Kasih Sayang
“Aku pun melihat Abu Bakar mencium pipi putrinya sambil berkata, bagaimana keadaanmu putriku?”. (HR Bukhari). Anak perempuan yang memiliki sifat lebih lembut dan cenderung lebih manja, umumnya lebih disayangi oleh orang tua. Lebih dikhawatirkan dalam kesehariannya, juga lebih diawasi ketika bergaul dan berteman. Hal tersebut merupakan bentuk kasih sayang. Memiliki anak perempuan dapat menjadi saham untuk meningkatkan kasih sayang, sehingga dapat meningkatkan kasih sayang dan terima rahmat Allah pula bagi orang tuanya.
13. Dimuliakan Oleh Allah
Jelas dari berbagai ayat Al Qur’an dan hadist bahwa wanita selalu dimuliakan dan dilindungi, hal tersebut berlaku sejak kecil. Selama masa dewasa, juga setelah anak perempuan tersebut berkeluarga. Sungguh keutamaan memiliki anak perempuan dalam Islam ialah orang tuanya akan menjadi hamba yang beruntung sebab pintu amalan kebaikan sentiasa erbuka dengan lebar.
14. Memiliki Darjat Yang Sama
Anak perempuan memiliki darjat yang sama dengan anak lelaki. Anak perempuan tidak berbeza dalam hal kepandaian dalam pendidikan maupun dalam pekerjaan. Keutamaan memiliki anak perempuan dalam Islam ialah anak perempuan tersebut tidak memiliki perbezaan di mata Allah, semua memiliki kesempatan yang sama untuk beribadah dan mendapat jalan berbuat kebaikan.
15. Lebih Cerdas Dalam Ilmu & Menerima Nasihat
Anak perempuan yang cenderung menurut dan akan memudahkan orang tua dalam memberi ilmu dan memberi nasihat. Memang tidak semua anak perempuan baik dan penurut. Hal itu bergantung dari cara orang tuanya mendidik sejak kecil dan bagaimana mereka menanam kesadaran nurani Islami di hati anaknya.
Anak perempuan yang soleh, dalam pergaulan atau dalam lingkungan apapun akan tetap mengingat nasihat orang tuanya untuk menjaga diri dan melakukan yang terbaik dalam setiap urusan. Hal itu akan terjadi jika orang tua berhasil menanam rasa bakti sejak azali lagi.
Keutamaan memiliki anak perempuan dalam Islam ialah ujian bagi orang tua untuk melakukan hal tersebut. Orang tua memiliki tanggung jawab untuk mendidik anak perempuannya hingga mereka menikah dan telah memiliki suami sebagai pemimpinnya.
Ujian tersebut akan menajdikan orang tua lebih sabar ketika memberi ilmu dan memberi nasihat sehingga kelak anaknya bisa tumbuh menjadi wanita yang cerdas dan sholehah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Assalamu’alaikum S.S Mufti, bagaimanakah usul fiqh berperanan dalam mendepani wabak dan juga penyakit ? Mohon penjelasan.
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Seperti yang kita tahu ilmu usul fiqh merupakan suatu ilmu yang melibatkan dalil-dalil serta kaedah-kaedah fiqh. Justeru, ilmu usul fiqh membantu seorang mufti atau faqih dalam proses pengeluaran hukum terhadap isu-isu yang melibatkan mukallaf.
Secara umumnya, dalam berhadapan dengan penyakit-penyakit berjangkit seperti taun atau penyakit-penyakit yang lain, Islam amat menitik beratkan soal pencegahan dan mengambil langkah berjaga-jaga terlebih dahulu. Antara dalil yang menjelaskan akan hal ini adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Apabila kamu mendengar bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun, janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Al-Bukhari (5728)
Hadis di atas ini jelas menunjukkan langkah pencegahan yang disyorkan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dan juga selepas seseorang itu terlibat dengan penyakit berjangkit. Dari sudut sekiranya seseorang itu mengetahui akan penularan sesuatu wabak di tempat tertentu, janganlah dia pergi ke tempat tersebut bagi mengelakkan dirinya dari dijangkiti penyakit tersebut. Manakala jika seseorang itu telah berada dalam kawasan yang merebak padanya wabak, tindakan pencegahan yang diambil bagi mengelakkan penularan penyakit tersebut adalah dengan cara tidak keluar dari kawasan tersebut. Ini dilakukan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar seperti yang disebutkan dalam sebuah kaedah fekah yang masyhur :
Maksudnya : Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
Rujuk Al-Asybah wal-Nazhair, Ibn Nujaim (Hlm. 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa berkata: (Yang dimaksudkan dengan) meraikan yang paling berat dari keduanya adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Ini kerana, mafsadah-mafsadah diraikan dengan dinafikan seperti mana maslahah-maslahah diraikan dengan mengisbatkan (melakukannya). Rujuk Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, Syeikh Mustafa Al-Zarqa (Hlm. 201).
Secara asasnya, kaedah ini ada sandarannya daripada nas syarak iaitu berdasarkan firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Adapun perahu itu merupakan milik orang-orang miskin yang berkerja di laut. Maka aku bertujuan merosakkannya kerana terdapat seorang raja yang ingin merampas kesemua perahu.
Surah Al-Kahf (79)
Berdasarkan ayat di atas, kita dapat melihat beberapa perkara penting yang kami ringkaskan dalam bentuk poin seperti berikut:
Perahu atau sampan tersebut dimiliki oleh orang miskin dan bukannya orang kaya.
Orang miskin tersebut pula berkerja di lautan dan bukannya di daratan. Justeru, keadaan ini menggambarkan betapa penting peranan sampan untuk digunakan dalam pekerjaan menampung kehidupan seharian.
Ia dirosakkan kerana terdapatnya seorang raja yang mahu merampas perahu-perahu yang berada dalam keadaan baik dan elok. Justeru, apabila dilihat perahu-perahu yang rosak, maka ia ditinggalkan dan tidak dirampas.
Merosakkan perahu adalah satu keburukan. Namun dirampasnya perahu mendatangkan keburukan yang lebih berat. Rosaknya perahu boleh dibaiki, manakala dirampasnya perahu mendatangkan masalah besar kepada golongan miskin untuk membeli perahu yang baharu.
Justeru ini adalah contoh pertembungan antara dua keburukan, lalu dipilih keburukan yang lebih ringan.
Oleh yang demikian, apabila kita berbalik kepada isu mencegah penularan wabak atau penyakit yang berjangkit ini, kaedah menghalang mereka yang berada di tempat-tempat tersebarnya penyakit berjangkit atau disebut sebagai kuarantin merupakan antara langkah terbaik bagi mengelakkan mudharat yang lebih besar.
Maka para pemerintah atau badan-badan berautoriti hendaklah bertindak dalam menangani isu-isu penularan wabak dengan melihat kepada maslahah-maslahah kepada masyarakat setempat disampil mengambil kira faktor suasana setempat dan juga keadaan masyarakat. Hal ini adalah bertepatan dengan sebuah kaedah fekah yang menyebutkan :
Maksudnya : Urus tadbir pemerintah ke atas rakyat hendaklah terikat dengan maslahah.
Bahkan kaedah fekah di atas inilah yang menjadi asas pedoman kepada Amirul Mu’minin Umar Ibn al-Khattab R.A dalam melakukan keputusan sebaik sahaja beliau mendengar khabar berlakunya wabak penyakit di tanah Syam. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan bahawa Saidina Umar keluar menuju ke Syam sehingga beliau sampai ke kawasan Sargh (satu kawasan yang berdekatan dengan Syam yang terletak di antara Al-Mughitsah dengan Tabuk). Sesampai di sana beliau bertemu dengan panglima angkatan tentera iaitu Abu ‘Ubaidah al-Jarrah R.A dan juga para sahabat beliau. Mereka memberitahu kepada Umar bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Lalu Saidina Umar berkata : ‘’Panggilkan golongan muhajirin al-awwalin untuk bertemu dengan aku’’. Kemudian sebaik mereka sampai, Saidina Umar berbincang dan memberitahu kepada mereka bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Golongan muhajirin berbeza pendapat dalam isu ini. Sebahagian mereka berpendapat, kamu telah keluar disebabkan ada urusan, maka kami tidak merasakan yang kamu perlu pulang meninggalkan urusan tersebut. Manakala sebahagian yang lain pula menyatakan : ‘’Kamu membawa bersama kamu orang ramai dan para sahabat Rasulullah S.A.W, maka kami tidak berpendapat yang kamu patut membawa mereka ke arah wabak ini’’. Kemudian Saidina Umar memanggil golongan Ansar bagi berbincang isu ini, maka golongan Ansar pun berpendirian yang sama seperti yang disebutkan oleh golongan Al-Muhajirin.
Kemudian tidak lama selepas itu Saidina Umar pun memberi arahan kepada orang ramai untuk berpatah semula. Lalu Abu ‘Ubaidah Al-Jarrah R.A berkata :
أَفِرَارًا مِنْ قَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Adakah perbuatan ini termasuk melarikan diri dari takdir Allah ?
Maksudnya : Alangkah baik jika selain kamu yang mengungkapkan kenyataan ini wahai Abu ‘Ubaidah. Ya betul, kami lari dari takdir Allah menuju kepada takdir Allah yang lain. Tidakkah kamu melihat sekiranya kamu memiliki seekor unta, kemudian kamu turun kepada satu lembah yang mempunyai dua sudut. Salah satunya merupakan kawasan yang subur dan satu yang lagi merupakan kawasan yang tandus. Bukankah jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang subur maka kamu menjaganya dengan taqdir Allah. Dan jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang tandus maka kamu juga menjaganya dengan taqdir Allah ?
Kemudian datang Abdul Rahman bin ‘Auf R.A yang sebelum ini tidak berada bersama kerana menyelesaikan beberapa urusan lalu beliau berkata :
إِنَّ عِنْدِي مِنْ هَذَا عِلْمًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ
Maksudnya : Sesungguhnya aku mempunyai ilmu berkenaan perkara ini. Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila kamu mendengar ia (wabak) berlaku di sesuatu tempat maka janganlah kamu pergi kepadanya. Dan apabila ia berlaku di tempat yang kamu berada di dalamnya maka janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Muslim (2219)
Maka berdasarkan hadis di atas kita dapat melihat bahawa Saidina Umar yang berada atas kapasiti sebagai seorang pemerintah membuat satu keputusan yang meraikan maslahah setiap individu yang berada di bawah jagaan beliau dengan cara menjauhkan diri dari tempat yang diketahui terkena padanya wabak. Inilah juga pedoman yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda diberitahu oleh Farwah bin Musaik bahawa terdapat suatu kawasan yang bernama Abyan yang telah berlaku wabak yang buruk padanya. Maka Rasulullah S.A.W bersabda :
دَعْهَا عَنْكَ فَإِنَّ مِنَ الْقَرَفِ التَّلَفَ
Maksudnya : Tinggalkan ia (kawasan tersebut). Sesungguhnya perbuatan mendekatkan diri dengan keburukan (wabak dan penyakit) akan membawa kepada kebinasaan.
Riwayat Abu Daud (3923)
Maka ilmu usul fiqh membawa para ulama untuk mengeluarkan larangan dari umat Islam mendekatkan diri dari tempat-tempat yang merebak padanya penyakit-penyakit yang berjangkit. Ini turut bertepatan dengan larangan yang disebutkan oleh Al-Quran menerusi firman Allah S.W.T :
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya : Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.
Surah Al-Baqarah (195)
Selain daripada itu, kita dapat melihat bahawa Islam turut mengambil langkah berikutnya iaitu sesudah berlakunya sesuatu wabak atau penyakit dengan anjuran supaya ianya dirawat. Ini dapat dilihat berdasarkan beberapa dalil dan juga kaedah-kaedah fekah yang berkaitan dengan hal ini. Antaranya adalah seperti yang disebutkan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Berubatlah kamu, sesungguhnya Allah S.W.T tidak menurunkan suatu penyakit melainkan diturunkan juga ubatnya melainkan satu penyakit sahaja, iaitu ketuaan.
Riwayat Abu Daud (3855)
Maka jelas dari hadis di atas arahan dari Nabi S.A.W untuk seseorang yang ditimpa penyakit supaya berubat. Secara umumnya, perintah yang terdapat di dalam hadis ini menujukkan bahawa berubat ini suatu yang disyariatkan dan hukumnya adalah mustahab (dituntut). Meskipun begitu, dalam beberapa keadaan tertentu hukum berubat boleh menjadi wajib sekiranya diketahui yang ia akan memberikan kebaikan dan jika diabaikan akan mendatangkan kemudharatan kepada pesakit.
Demikian juga penyakit termasuk dalam perkara mudharat yang perlu dielakkan demi menjaga nyawa seseorang manusia. Ini bertepatan dengan sebuah kaedah fekah menyebut :
الضَّرَرُ يُزَال
Maksudnya : Kemudharatan itu dihilangkan.
Penutup
Sebagai kesimpulan kami menyatakan bahawa ilmu usul fiqh memainkan peranan penting khususnya kepada para fuqaha’ dalam menyediakan penyelesaian yang bersifat syar’ie melalui pengeluaran hukum-hakam yang melibatkan isu wabak dan juga penyakit sama ada menerusi langkah-langkah pencegahan demikian juga langkah-langkah rawatan terhadap perkara tersebut.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Kebanyakan kediaman kita mempunyai hiasan dinding berupa kaligrafi daripada ayat-ayat al-Quran. Bukan sekadar untuk menghiasi kediaman tapi juga sebagai peringatan dan untuk bacaan penghuni...