‘Beli sekarang, bayar kemudian.’ Adakah SPayLater patuh syariah? Kemudahan SPayLater adalah untuk memudahkan para pelanggan Shopee, namun adakah ianya mematuhi syariah.
Nampak mudah dan menyenangkan para pelanggan yang berkemungkinan mengalami masalah kewangan dengannya adanya kemudahan ini, namun begitu jangan pula sampai mengabaikan soal halal atau haramnya.
Ikuti perkongsian berkaitan isu ini yang dikupas oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.
Soalan:
Adakah SPayLater yang diperkenalkan di dalam aplikasi Shopee mematuhi garis panduan syariah?
Bayar Kemudian
Jawapan:
Kami jelaskan terlebih dahulu maksud dan makna SPayLater:
SPayLater ialah penyelesaian kewangan yang menyediakan pengguna dengan fleksibiliti pembayaran melalui pengalaman digital yang lancar. Ia membolehkan pengguna membeli sekarang tetapi dengan pilihan untuk membayar pembelian mereka kemudian.
Pengguna boleh memilih daripada pelbagai skim pembayaran antara satu bulan sehingga maksimum dua belas bulan.
Pada permulaan sistem ini diperkenalkan kami mendapati terdapat unsur riba. Ini kerana kaedah yang digunakan adalah buy now, pay later kerana Shopee mengenakan caj 1.5% sebulan jika pembeli lewat membayar.
Ads
Bagaimanapun untuk pembayaran sekaligus atau one-off sebulan, ia dibolehkan kerana tidak ada caj lebihan.
Adakah SPayLater
Kini, Shopee memberitahu bahawa pelan ansuran (BNPL) SPayLater mereka telah mendapat pengiktirafan patuh syariah daripada sebuah firma berdaftar dengan Suruhanjaya Sekuriti.
Antara perubahannya ialah jika pembeli lewat bayar, mereka tidak akan dikenakan caj seperti sebelum ini namun sebaliknya akaun SPayLater mereka akan dibekukan.
Jika mahu terus menggunakan SPayLater, mereka perlu membayar caj lewat sebanyak RM10. Selain itu, penstrukturan patuh syariah ini juga memperlihatkan kenaikan yuran pemprosesan daripada 1.25% ke 1.5% sebulan.
Maksudnya: “Sesuatu hukum berlegar bersama-sama illahnya ketika ia ada dan tiada.”
Kata Ibn Qayyim al-Jauziyyah:
Kaedah “Hukum Berlegar Bersama-sama Illahnya Ketika Ia Ada Ataupun Tiada” bermaksud:
Apabila Allah mengaitkan sesuatu hukum dengan sebab ataupun ‘illah tertentu, maka hukum tersebut akan hilang apabila hilangnya kedua-duanya iaitu sebab atau ‘illah. (Lihat I’lam al Muwaqqi’in, 4/80)
Begitu juga dengan kaedah:
إِذَا انْتَفَتِ العِلَّةُ انْتَفَى الحُكْمُ
Maksudnya: “Apabila ternafinya ‘illah, maka ternafilah hukum berkenaan.” (Lihat Mausu’ah al-Qawa’id al-Fiqhiyyah, 7/396)
Ads
Patuh Syariah?
Berdasarkan dapatan terkini dan juga perubahan yang dibuat disamping telah disemak dan disahkan oleh Sekuriti Syariah maka hukumnya sekarang adalah harus dan boleh digunakan melalui SPayLater.
Ini bermakna individu yang beragama Islam sudah pasti dapat menikmatinya tanpa merasa ragu-ragu yang terkait dengan soal hukum di sisi agama.
Walaupun begitu, saya syorkan agar bayarlah sesegera mungkin setiap pembelian supaya tiada sebarang keraguan bahkan itulah yang menepati akad jual beli secara langsung.
Mendengar keluh kesah dan kekecewaan terhadap doa yang tidak dikabulkan Allah bukanlah perkara asing lagi. Ada sahaja sahabat atau orang sekeliling kita yang tertanya mengapa doanya tidak termakbul walaupun telah dipanjatkan pada waktu mustajab.
Bagi menjawab persoalan ini, elok kita baca terus kupasan daripada ustaz Mohd Masri Mohd Ramli yang acapkali ditanya tentang hal ini.
Saya sering mengulangi mesej yang sama setiap hari Jumaat. Iaitu kelebihan berdoa di hari Jumaat, terutamanya selepas waktu Asar.
Satu hari, saya mendapat satu komen yang bertalu-talu. Asalnya saya menyangka dia ingin bertanya apakah tips untuk doa lebih mustajab.
Tetapi penghujungnya, dia menzahirkan putus asa kerana sudah banyak kali berdoa pada waktu yang mustajab yang disebutkan dalam hadis-hadis yang sahih, akan tetapi doanya tetap belum diterima.
Di sini saya kongsikan sedikit jawapan kepada kita semua yang menghadapi masalah yang sama.
Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri daripada menyembahKu akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan yang hina [Ghafir 40: 60]
Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepada mu tentang Aku, maka [jawablah], bahawa Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon kepada Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi [segala perintah] Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran. [Al-Baqarah 2:186]
2. Kekuatan doa itu banyak bergantung kepada sangkaan kita kepada Allah
Abu Hurairah r.a meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seseorang daripada kalian berkata: Ya Allah ampuni aku jika engkau mahu. Ya Allah rahmati aku jika engkau mahu. Hendaklah bersungguh-sungguh dalam berdoa. Sesungguhnya tiada siapa dapat memaksa Allah. [Sahih al-Bukhari, Kitab ad-Da’awat, hadis no: 5891]
Abu Hurairah r.a meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda:
Akan dijawab doa salah seorang daripada kalian selagi mana dia tidak tergesa-gesa, iaitu dengan berkata: Aku telah berdoa, tetapi tidak dimakbulkan. [Sahih al-Bukhari, Kitab ad-Da’awat, hadis no: 5892]
3. Apa yang kita sangka baik dalam diri kita boleh jadi hakikatnya tidak baik. Jadi Allah menggantikan dengan yang lebih baik
Abu Sa’id al-Khudri r.a meriwayatkan Nabi SAW bersabda: Tidaklah seorang Muslim berdoa dengan doa yang tidak mengandungi dosa dan memutuskan silaturahim, kecuali Allah akan memberikan kepadanya salah satu daripada tiga perkara berikut:
(1) Akan disegerakan doanya itu, (2) ditangguhkan ke hari Akhirat, (3) dijauhkan keburukan semisalnya daripada orang yang berdoa.
Para sahabat bertanya: Oleh kerana itu, kami perlu banyak berdoa? Baginda menjawab: Allah, pemberianNya lebih banyak [Musnad Ahmad, Musnad Abu Sa’id al-Khudri, hadis no: 10921
4. Boleh jadi ada perbuatan-perbuatan haram kita yang membuatkan doa kita kurang berkesan
Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: Wahai sekalian manusia, sesungguhnya Allah itu Baik, dan tidak menerima kecuali sesuatu yang baik jua. Sesungguhnya Allah menyuruh orang beriman dengan apa yang pernah disuruh kepada para rasul.
Allah berfirman: Wahai para rasul. Makanlah daripada makanan yang baik-baik. Lakukanlah amal soleh. Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kalian lakukan. [Al-Mukminun: 51].
Firman Allah lagi: Wahai orang beriman, makanlah daripada makanan yang baik yang telah kami kurniakan kepada kalian. [Al-Baqarah : 172]
Kemudian baginda menyebutkan tentang seorang lelaki yang bermusafir jauh. Keadaanya kusut masai dan diselaputi debu.
Dia menadah tangannya ke langit dan menyebut ‘ Wahai Tuhan, wahai Tuhan’, sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram. Lalu bagaimana mahu diterima (doanya) disebabkan keadaannya itu? [Sahih Muslim, Kitab az-Zakat, hadis no: 1692]
Doa dan memohon perlindungan Allah itu umpama pedang. Pedang bergantung kepada orang yang menghunusnya, bukan sekadar kepada ketajaman bilahnya.
Apabila pedang itu pedang yang sempurna tanpa kecacatan. Lengan yang memegangnya pula lengan yang kuat.
Tiada pula perkara yang menghalang. Maka pedang itu berhasil mencederakan musuhnya.
Apabila hilang salah satu daripada tiga perkara ini, maka hilanglah keberkesanan senjata itu.
Begitu jugalah doa seandainya doa itu sendiri doa yang tidak elok. Atau orang yang berdoa itu tidak menggabungkan hati dan lisannya ketika berdoa. Atau apabila terdapat penghalang daripada terkabulnya doa, maka kesan doa itu tidak diperolehi. [Al-Jawab Al-Kafi]
Wallahua’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebelum ini Dato’ Ustaz Kazim Elias ada berkongsi pengalaman dirinya disihir bila mana dirinya terjumpa abu gambarnya yang dibakar sehingga kakinya membengkak selepas terlangkah abu berkenaan.
Baru baik dari tidak menggunakan tongkat, baru ini sekali lagi Ustaz Kazim memperlihatkan mukanya yang seakan melepuh angkara “ain (pandangan mata) yang mana keadah rawatannya perlu mandi di hulu sungai mengadap matahari bagi membuang sihir berkenaan.
Hal ini mendapat perhatian dari Ustaz Wadi Anuar yang ada menziarahi Ustaz Kazim di rumahnya. Menurut penceramah terkenal ini, ketika berbual-bual itu, Ustaz Kazim menjelaskan sebab kenapa dirinya disihir. Ini bukan kali pertama, tapi sudah lima kali.
Perkongsian Ustaz Wadi ini dikongsikan di Tik Tok atas nama @bijakmentari. Perbuatan sihir sebenarnya sudah wujud ketika Rasulullah masih hidup di mana kekasih Allah yang maksud ini sendiri pernah disihir oleh seorang Yahudi bernama Labid bin Aksam dari Bani Zuraiq.
Ahli sihir ini telah mencuri sikat rambut Nabi SAW beserta rambut yang terdapat pada sikat berkenaan sebelum membuat satu patung menyerupai Nabi daripada lilin, lalu ditikam dengan sebelas bilah jarum dan disimpul dengan sebelas ikatan. Maka dicampakkan ke dalam telaga keluarga Zarwan di mana telaga Nabi SAW selalu mandi.
Maka setelah Nabi SAW mandi di telaga tersebut, ditakdirkan, baginda terkena sihir selama 40 hari. Inilah disebut Ilmu santau yang banyak di gunakan oleh bomoh-bomoh pada hari ini.
Dalam perkongsian ini, Ustaz Wadi menjelaskan, dirinya ada menziarahi Ustaz Kazim.
“Bila saya ziarah Ustaz Kazim yang disihir kali ke lima, saya pergi terus ke rumah dia.
Saya tanya dia, “Ustaz agak kenapa orang sihir Ustaz?
Dia kata “sebab saya tegur orang”
Dan dia kata kat saya hati-hati sebab ustaz pun banyak tegur orang. Dan saya rasa benda tu tak jauh. Memang saya pernah hadapi. Saya ada tegur orang, memang orang marah saya betul-betul.
“Macam baru ini saya ada tegur tentang suami-suami yang tidak memberikan nafkah kepada para isteri. Orang marah saya. Sebahagianlah. Daripada sejuta, ada 10 orang.
Katanya “Ustaz tahu tak ada video Ustaz membuatkan kami bergaduh, nie dah seminggu kami bergaduh. Isteri saya ungkit macam-macam.
Saya kata memang tak bagi nafkahkah?
Dia jawab, bukan tak bagi, kurang. Katanya lagi,pikiaq guna otak la sikit Ustaz, nak cakap tu, bukan semua orang berkemampuan nak bagi nafkah kat isteri. Ustaz cakap macam nie, kami dah bercerai ni. Siapa dia nak tanggung,” katanya orang itu.
Tambah Ustaz Wadi, Nabi pernah sebut.
“Cukuplah dosa seorang suami yang mengabaikan nafkah ke atas isterinya. Yang tu pun dah besar Nabi kata. Dah membuatkan seseorang suami yang mendirikan qiam 1000 rakaat, untuk masuk neraka bila dia abaikan isteri dia. Itulah pentingnya beri nafkah pada isteri. Kalau tak boleh masuk neraka,” jelasnya.
Cabaran dakwah masa akan datang, dimarahi orang islam sendiri
Dalam pada itu, Ustaz Wadi turut menjelaskan, cabaran berdakwah pada masa akan datang berbeza dan menyedihkan bila yang menegur itu, orang islam sendiri.
“Bila ramai dengar kamu, rupanya di belakang sana yang dengar kita pelbagai latar belakang. Ada yang sangat menyayangi kita dan ada yang sangat membenci kita. Bila dah ceramah saya tersebar ke merata-rata dalam Malaysia nie, kumpulan yang kedua telefon saya.
“Ustaz, kalau Ustaz nak cakap, tolong bercakap benda yang masuk akal.
“Dia kata dia itu islam. Saya islam Ustaz, saya beriman dengan rukun iman yang ke-6 tapi bila Ustaz cakap terlalu merapu, Nabi naik ke langit, naik buraq, pergi syurga, pergi tengok neraka, kami malu Ustaz.
“Cerita-cerita macam ini, kami malu dengan kawan-kawan kami yang belum islam. Lama dia bersembang, dia ajak kawan-kawan dia pulak untuk nasihatkan saya. Jangan cerita benda-benda yang luar daripada akal.
“Nabi mendengar batu dan pokok memberi salam. Dia kata, jangan lebih-lebih Ustaz.
“Batu mana boleh bercakap Ustaz? Ustaz tunjuk kat saya kejap. Ustaz batu mana bercakap.
“Tuan-tuan, ini bukan di Russia tau, ini di Malaysia. Telefon bertalu-talu. Bagi tahu supaya saya cakap ajaran Islam yang sebenar. Aik, ajaran Islam yang sebenar mana pulak dah, jenuh saya nak cari.
Masa kini, kesedaran ibu ayah tentang membuka tabung simpanan atas nama anak-anak dilihat sudah semakin meluas di mana sejak kecil, anak-anak sudah memiliki simpanan sendiri biarpun wang itu ibu yang beri atau simpankan setiap bulan.
Di sebalik simpanan yang adakalanya sudah mencecah belasan atau puluh ribu itu, namun tahukah ibu ayah bahawa wang simpanan kanak-kanak itu sebenarnya wajib dibayar zakat simpanan sebanyak 2.5 peratus dari jumlah simpanan.
Terpakai syarat sama seperti orang dewasa, wang simpanan ini wajib dibayar zakat dan ia perlu diuruskan oleh ibu bapa kerana anak-anak masih kecil.
Berikut adalah perkongsian dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur berkaitan zakat simpanan untuk kanak-kanak dan orang tua dalam siri Al Khafi #1564.
Assalamualaikum Sahibus Samahah Mufti. Saya ada satu persoalan, jika sekiranya orang gila atau kanak-kanak mempunyai harta, adakah wajib untuk dikeluarkan zakat daripada harta mereka tersebut? Mohon penjelasan Tuan Mufti. Terima kasih.
JAWAPAN
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari Kiamat.
Sesungguhnya Allah SWT mewajibkan umat Islam mengeluarkan zakat berdasarkan firman-Nya, ayat 103, surah al-Taubah:
Maksudnya:Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk). (Surah al-Taubah: 103)
Para fuqaha’ telah menyenaraikan syarat-syarat yang mewajibkan seseorang mengeluarkan zakat daripada hartanya. Antaranya yang disebut Imam Khatib al-Syarbini menyebutkan di dalam kitab al-Iqna’ Fi Halli alfaz Abi Syuja’ bahawa terdapat lima syarat, iaitu:
Beragama Islam, tidak wajib ke atas orang kafir
Merdeka, iaitu bukan hamba.
Pemilikan yang penuh. Tidak wajib ke atas hamba al-mukatab kerana mempunyai pemilikan yang lemah terhadap hartanya.
Cukup nisab, iaitu kadar tertentu bagi harta tertentu yang diwajibkan zakat sekiranya mencukupinya.
Sempurna haul, iaitu cukup tempoh yang menjadikan harta yang disimpan wajib untuk dikeluarkan zakat.
Digembalakan, iaitu syarat tambahan bagi zakat haiwan ternakan yang wajib dikeluarkan zakat hendaklah digembalakan di padang-padang ragut yang harus. (Rujuk al-Iqna’ Fi Halli Alfaz Abi Syuja’, 1:212-213)
Jika dilihat pada syarat wajib zakat di atas, tiada syarat baligh dan berakal seperti kebiasaannya yang ada pada ibadat-ibadat wajib yang lain seperti solat dan puasa. Walaubagaimanapun, para fuqaha’ tidak meletakkan syarat baligh dan berakal sebagai syarat wajib zakat, menunjukkan bahawa kanak-kanak dan orang gila wajib untuk menunaikan zakat jika sekiranya memenuhi syarat-syarat yang telah disebutkan di atas. Hal ini disebut secara jelas di dalam kitab-kitab fiqh, antaranya: Imam al-Mawardi menyebut dalam kitabnya, al-Hawi al-Kabir dengan menukilkan pandangan Imam al-Syafie:
Maksudnya:Zakat hukumnya wajib bagi setiap orang yang memiliki harta dengan pemilikan sempurna (tam al-milk), dari pemilik orang merdeka (bukan hamba), meskipun anak kecil atau orang gila atau wanita. Tidak ada perbezaan antara mereka dalam kewajiban berzakat. (Rujuk al-Hawi al-Kabir, 3:329)
Di dalam kitab al-Taqrirat al-Sadidah fi al-Masail al-Mufidah pula, Syeikh Hasan al-Kaff menyebutkan bahawa:
Maksudnya: Justeru, tidak termasuk dalam syarat-syarat wajib zakat, syarat baligh dan berakal. Oleh itu, wajib dikeluarkan zakat ke atas harta kanak-kanak dan orang gila. Dan yang diperintahkan untuk melaksanakan demikian bagi pihak mereka ialah wali mereka. (Rujuk al-Taqrirat al-Sadidah fi al-Masail al-Mufidah: 397)
Kesimpulan
Secara kesimpulannya, kami menyatakan bahawa wajib dikeluarkan zakat ke atas harta kanak-kanak dan orang gila jika sekiranya mencukupi syarat-syarat wajib zakat yang telah disebutkan. Syarat-syarat tersebut tidak termasuk syarat baligh dan berakal, oleh sebab itu maka wajib dikeluarkan zakat ke atas harta kedua-duanya. Oleh itu, para wali yang menjaga mereka seperti ibu bapa dan penjaga bertanggungjawab untuk menunaikan zakat bagi pihak kanak-kanak dan orang gila tersebut kerana mereka tidak mampu untuk memahami dan menguruskannya sendiri. Semoga Allah SWT memberikan kita kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya serta taufiq dan hidayah untuk melaksanakan ibadah ikhlas semata-mata kerana-Nya. Amin. WaAllahu a’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...