Ramai sedar pinjaman perumahan, kereta dan sebagainya banyak mengandungi unsur riba namun disebabkan beberapa faktor, kita hanya mampu “membiarkan” pinjaman ini tanpa berusaha menukar kepada Islamic loan.
Dalam al-Quran, surah Ali Imran ayat 3 (130) menyebut,
Ertinya: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat keberuntungan. Peliharalah dirimu dari api neraka, yang disediakan untuk orang-orang yang kafir." (Qs. Ali Imran [3]: 130).
Namun di saat kita yang tidak berapa memahami klause disediakan pihak pemberi pinjaman, dengan menyangka kita sudah bebas dari riba dengan mengambil Islamic Loan, tanpa di duga sebenarnya kita akan terjerat ke arah riba jika gagal membuat bayaran tepat pada waktunya. Yang mana masih terdapat unsur riba pada perjanjian tersebut.
Bacalah perkongsian dibuat oleh peguam hartanah terkenal, Salkukhairi Abd Sukor mengenai masih wujudnya unsur riba pada Islamic loan jika gagal membayar tepat pada masanya.
Ads
Sekarang dah ramai orang yang beli rumah pilih pembiayaan Islam. Baguslah.
Mereka rasa selamat sebab dah bebas daripada unsur riba' dalam urusan pembelian rumah mereka.
Tapi mereka tak sedar. Sebenarnya mereka masih lagi terjebak dengan unsur riba' dalam urusan jual beli rumah mereka.
Ads
Buktinya, cuba tengok perjanjian jual beli rumah yang ditandatangan tu.
Masih ada tak klausa FAEDAH LEWAT BAYAR (LATE PAYMENT INTEREST)?. Bukankah late payment interest itu adalah riba'?
Kawan,
Ads
Banyak dalil daripada Al-Quran dan Sunnah yang menerangkan tentang balasan bagi mereka yang mengamalkan riba'
Jadi kepada bakal penjual dan pembeli rumah tu, saya menyeru, marilah kita pastikan PERJANJIAN JUAL BELI yang kita bakal masuki nanti bebas daripada unsur riba', supaya wang hasil jualan rumah yang kita perolehi lebih berkat dan rumah yang kita beli pun nanti lebih berkat.
Kepada rakan-rakan peguam Muslim sekalian, nasihat saya, ubahlah PERJANJIAN JUAL BELI yang anda sediakan untuk anak guam anda. Jika tidak bimbang anda juga termasuk dalam golongan yang bersubahat melaksanakan riba'. Nauzubillah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apabila kita sudah berkahwin, kedudukan ibu bapa mentua adalah sama dengan ibu bapa kandung kita. Sebagai menantu, wajb kita melayan mereka dengan baik.
Namun ada sesetengah daripada kita melihat kedudukan ini sebagai satu peluang baik untuk melepaskan tanggungjawab tertentu kepada anak-anak menantu.
Hal ini mungkin juga ketaksuban dengan penyataan “Kalau nak kahwin dengan anaknya, kena lah ‘kawin’ juga dengan keluarganya’. Kita ikuti penjelasan ustaz Syed Shahridzan Ben-Agil tentang masalah menantu yang perlu menanggung nafkah ibu bapa mentua dan membayar hutang ipar duai.
SOALAN: Assalamualaikum ustaz, saya nak tanya soalan tentang hukum. Ada sorang sahabat ini mak mentua dia suruh dia bayar hutang adik iparnya. Ada yang cakap dia wajib settlekan hutang itu sebab itu arahan mak mentua yang kedudukannya dah macam mak sendiri.
Lagi satu mak mentua adalah salah satu tanggungjawab si menantu untuk menanggung mentua serupa dia wajib tanggung mak bapak sendiri. Betul ke hukumnya macam saya sebutkan ini?
JAWAPAN: Setiap insan mempunyai tanggungjawab masing-masing terhadap keluarga sendiri. Syariat telah membataskan tanggungjawab seseorang ke atas keluarganya dalam memberi nafkah, oleh setiap yang dipertanggungjawabkan oleh syarak wajib dilaksanakan apatah lagi ia melibatkan hak seseorang.
Menurut pembacaan saya yang terhad, setakat ini tiada mana-mana mazhab atau ulama menyatakan bahawa ibu dan bapa mentua merupakan tanggungjawab menantu untuk memberi nafkah. Manakala mazhab Hanafi menspesifikasikan tanggungjawab tanggungan nafkah lebih luas dari 3 mazhab yang lain, namun mentua tidak termasuk di dalam senarai.
Di sini saya lampirkan pandangan dari sisi mazhab Syafi’ie iaitu siapa yang diketogarikan sebagai tanggungan nafkah ke atas ahli keluarganya selain daripada isteri.
Sila lihat kenyataan Sheikhul Islam Zakaria al-Ansari di dalam karangannya ‘Asna al-Matolib’:
Maksudnya: “Sesungguhnya yang hanya diwajibkan nafkah kepada kaum kerabat yang bersifat punca dan pecahan keturunan(قرابةبعضية) iaitu FURU'(anak, cucu, cicit) dan yang ke bawah dan USUL(bapa kandung, ibu kandung, datuk, nenek) dan yang ke atas sahaja, iaitu tidak termasuk kaum keluarga yang lain seperti adik beradik lelaki, adik beradik perempuan, pakcik, makcik samaada lelaki mahupun perempuan, samaada yang tergolong daripada pewaris harta atau tidak”.
Maka jelas di dalam mazhab Syafi’ie seperti apa yang dinyatakan oleh Imam Zakaria al-Ansari bahawa ibu bapa mentua bukan tanggungjawab nafkah bagi seseorang(menantu) apatah lagi ipar duai.
Ini kerana kedua-duanya bukan tergolong dari keluarga punca(darah daging atau punca kelahiran). Oleh itu menjadi kewajipan bagi setiap muslim mengetahui batas tanggungjawab nafkah masing-masing agar tidak mencabuli hak orang lain.
Dalam hal ini, seorang menantu tidak wajib menanggung ibu bapa mentua tidak seperti kewajipannya menanggung ibu bapa kandungnya yang miskin. Apatah lagi hutang ipar duai bukan lah menjadi kewajipannya bahkan ia membebankan.
Sedangkan dia ada tanggungan dan kewajipan nafkah yang perlu dilunaskan iaitu anak-anak, isteri dan ibu bapa kandung.
Sepertimana yang diriwayatkan oleh Saidina Jabir -radiyallahu ‘anhu- bahawa Rasulullah -sallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda:
ابْدَأْبِنَفْسِكَفَتَصَدَّقْعَلَيْهَا،فَإِنْفَضَلَشَيْءٌفَلِأَهْلِكَ،فَإِنْفَضَلَعَنْأَهْلِكَشَيْءٌفَلِذِيقَرَابَتِكَ Maknanya: “Mulakan dengan diri-mu, maka bersedekah padanya, jika ada lebihan maka untuk ahli keluarga kamu, jika ada lebihan dari perbelanjaan keluarga kamu maka untuk kerabat kamu”. (Hadith riwayat Imam Muslim)
Anak menantu wajib memastikan hak isteri dan anak-anaknya ditunaikan terlebih dahulu.
Jika si menantu melunaskan hutang ipar duainya sehingga menjejaskan hak anak dan isterinya maka tindakannya melunaskan hutang itu adalah haram kerana hak yang sepatutnya tidak diberikan kepada yang berhak.
Oleh itu jika si menantu itu melunaskan hutang atas arahan ibu mentuanya, maka ketaatan itu adalah salah di sisi syarak kerana menjejaskan hak orang lain. Ketaatan tidak sepatutnya dituruti dalam perkara yang mengingkari perintah Allah.
Sepertimana yang dinyatakan di dalam sepotong hadis bahawa Rasulullah -sallallahu ‘alaihi wa sallam- yang bersabda:
لاطاعةلبشرفيمعصيةالله،إنماالطاعةفيالمعروف Maksudnya: “Tidak ada ketaatan terhadap manusia dalam urusan maksiat kepada Allah, ketaatan hanya pada perkara yang ma’ruf”. (Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Tidak dinafikan bahawa ibu bapa mentua ada hak terhadap menantu, namun hak tersebut tidak boleh disamakan dengan hak ibu bapa kandung terutama bab yang berkaitan dengan nafkah dan hutang piutang.
Malah jika ibu bapa kandung sendiri mengarahkan anaknya menanggung hutang adik beradiknya, maka si anak tidak wajib menuruti perintah ibu bapanya itu.
Hutang adik beradik bukan tanggungjawabnya dan ibu bapa kandung tiada hak untuk menentukan tanggungjawab nafkahnya, malah hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang berhak menentukan.
Jika ibu bapa kandung tiada hak sebegini apatah lagi ibu bapa mertua, ia tidak sewajarnya berlaku.
Wallahu A’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Tiada wuduk, tak hadap kiblat dan memakai seluar pendek.’ Sujud syukur pemain bola sepak diterima atau tidak?
Sebagai seorang manusia, pastinya kita akan berterima kasih dan sangat menghargai hadiah ataupun pemberian orang lain kepada kita. Inikan pula seorang hamba kepada Tuhan Maha Pencipta.
Begitu juga dengan pemain bola sepak apabila team mereka mendapat kemenangan, pasti ada di antara mereka terus melakukan sujud syukur sebagai tanda mensyukuri nikmat Allah atas kemenangan yang diberikan.
Sujud syukur adalah salah satu cara untuk memanifestasikan perasaan penghargaan kepada Allah swt atas berita gembira yang terima ataupun sebagai tanda berterima kasih sekiranya kita terlepas daripada musibah.
Dari Abu Bakrah ra, bahawa Nabi Muhammad saw kebiasaannya akan terus sujud kepada Allah swt apabila menerima berita yang mengembirakan. Sheikh Ibnu Utsaimin dalam Fatawa Islamiyyah (1/205) mengatakan,
“Sujud Syukur dilakukan kerana selamat dari sesuatu musibah atau menerima nikmat yang dikurniakan kepada seseorang (tanda terima kasih).”
Tak Hadap Kiblat & Seluar Pendek
Kebiasaannya kita lihat situasi pemain bola sepak selepas jaringkan gol saja terus sujud tanpa wuduk dan menghadap ke kiblat. Persoalannya boleh ke kita sujud tanpa mengambil wuduk dan menghadap kiblat.
Berkaitan isu ini, Dai Fuad Mokhtar tampil menjelaskan cara sebaiknya kita melakukan sujud syukur. Kita selalu tengok perkara ini berlaku dalam masyarakat kita.
Cumanya amalan sujud syukur apabila mendapat berita itu memang dilakukan oleh Nabi Muhammad saw sebagai tanda gembira rasulullah.
Cumanya para ulama berbeza pendapat dan pandangan berkenaan tentang sujud tanpa wuduk dan sujud tanpa mengetahui arah kiblat.
Sujud Syukur Pemain Bola Sepak Diterima Atau Tidak?
Dan para ulama yang muassarah bahkan para ulamak yang beringan-ringan tentang masalah ini menyatakan bahawa tidak ada masalahnya jika mereka itu tidak berwuduk atau tidak tahu arah kiblat kerana perbuatan mereka hanya untuk menceritakan kesyukuran kepada Allah SWT.
Masalahnya bagi pemain bola sepak yang pakai seluar pendek, dalam mazhab Shafie, apabila kita nak solat atau kita nak sujud bagaimanapun tutuplah aurat yang sebaiknya. Oleh itu pemain bola sepak pakailah seluar ‘tight’ yang panjang sedikit.
Kashoorga : Sujud syukur bukan sahaja sebagai tanda kita berterima kasih kepada Allah swt, tetapi juga salah satu cara kita mengamalkan sunnah junjungan besar Nabi Muhammad saw.
Mengumpat. Atau dalam bahasa masa kininya digelar sebagai ‘membawang’ sememangnya satu perkara yang sangat lumrah walau ke mana sahaja kita pergi.
Sama ada di tempat kerja, kelas atau di laman media sosial, aktiviti ‘membawang’ ini berleluasa berbicara tentang orang lain. Lebih parah apabila ia bertukar menjadi fitnah.
Kadangkala kita mungkin berasa tersepit apabila ada di kalangan rakan-rakan mula mengumpat ketika sedang bersama-sama mereka.
Ketahuilah bahawa perbuatan mengumpat mengundang dosa yang berpunca dari lidah dan juga kata-kata yang ditulis.
Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya seorang hamba berbicara dengan suatu perkataan yang tidak dia fikir, sehingga dengannya dia terjerumus ke dalam neraka yang jaraknya lebih jauh daripada timur dan barat.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Jadi bagaimana caranya untuk anda elak dari jadi ‘makcik bawang’?
LEBIH BAIK DIAM
Jika cerita tentang keburukan orang dijaja, maka anda lebih baik. Itu jalan yang terbaik. Usah mengiyakan atau menidakkan. Dan dalam masa sama, doakanlah rakan yang mengumpat tadi.
Jika mampu tegurlah rakan tadi. Namun, jika khuatir tindakan itu boleh memalukannya di hadapan orang lain, tegurlah ketika hanya bersendirian dengannya.
CERITA TENTANG DIRI SENDIRI
Untuk elak munculnya umpatan seeloknya masing-masing berceritakan tentang hal sendiri berbanding cerita tentang keburukan orang lain. Jika tidak aia akan melarat menjadi umpat dan ‘membawang’.
JANGAN BERCAKAP TENTANG ORANG LAIN
Harus diakui ini sangat susah untuk dilakukan tambahan lagi jika berkumpul ramai-ramai. Namun, kita cuba juga lakukan perkara ini.
Tegaskan dalam diri untuk tidak membuka cerita apatah lagi tentang keburukan orang lain. Ingatlah bahawa setiap cerita buruk yang benar tentang seseorang itu, akan bertambahlah saham dosa mengumpat kita.
Jika cerita yang disampaikan pula tidak benar, dosa memfitnah pula akan mengalir. Mintalah kita dijauhkan daripada perkara ini.
FIKIR SEBELUM BUKA MULUT
Berhati-hatilah bila menuturkan kata-kata. Sebelum bercakap, fikirkan kesannya apabila menceritakan keburukan orang diceritakan.
Takutlah dengan ancaman neraka jika kita ‘membawang’ secara semberono.
Namun begitu, ada beberapa keadaan yang diharuskan oleh syarak untuk mengumpat atau memperkatakan tentang orang lain. Begitupun, tidak boleh sewenang-wenangnya dilakukan apatah lagi di media sosial secara terbuka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...