Sudah seakan menjadi perkara biasa hari untuk lelaki hari ini mengenakan seluar pendek di luar rumah hingga mendedahkan peha.
Melihat kebiasaan ini timbul persoalan benarkah lelaki yang selalu berseluar pendek ini dianggap fasiq dan tidak boleh menjadi wali nikah?
Lelaki yang dedahkan aurat itu fasik
“Menurut ulamak lelaki yang sengaja mendedahkan auratnya adalah orang yang fasik. Ia bukan disebabkan seluar pendek,” demikian penjelasan penceramah terkenal Ustaz Azhar Idrus.
“Orang yang sengaja mendedahkan aurat adalah berdosa. Makna fasik adalah orang yang tidak mahu taat pada hukum dan perintah Allah.
“Kata ulamak yang menjadikan seseorang lelaki itu fasik bukan seluar pendek tapi perbuatan mendedahkan aurat. Bahasa mudah kita berseluar pendek
“Jadi kalau seseorang itu selalu mendedahkan aurat, kata ulamak orang tersebut adalah fasik dan tiada ada nikah melainkan dengan wali yang baik, lawannya adalah wali yang fasik,”ujar Ustaz Azhar.
Bahagian pusat dan lutut adalah aurat lelaki
Dalam pada itu menurut penjelasan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri aurat lelaki menurut mazhab Syafie dan Hanbali adalah antara pusat dan lutut dan bahagian ini hendaklah ditutup.
Hal ini berdasarkan teguran Nabi SAW kepada Jarhad ketika mana pehanya terselak di dalam solat. Kata Nabi SAW:
غَطِّ فَخِذَكَ فَإِنَّهَا مِنْ الْعَوْرَةِ
Maksudnya: “Tutuplah peha mu kerana peha itu aurat.” Riwayat Abu Daud (4014), al-Tirmizi (2795) dan Ahmad (15932).
Jadi, dengan melanggar hal ini dipanggil sebagai fasiq. Ia tidak semestinya dua kali atau tiga kali.
Daripada penjelasan ini, sebaiknya golongan lelaki yang selalu berseluar pendek memohon keampunan sekali gus mengubah sikap tersebut agar menutup aurat, apatah lagi mereka mempunyai anak perempuan yang memerlukan bapa menjadi wali.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tinggal Puasa Sebulan Kerana Bersalin, Apa Perlu Buat Kalau Tak Sempat Ganti Semua
Hanya wanita yang pernah bersalin dan berpantang waktu bulan puasa memang faham sangat situasi ini. Jika bersalin awal bulan Ramadan biasanya ibu takkan dapat berpuasa kerana nifas.
Ada yang langsung tak dapat berpuasa hingga sebulan. Malah ada juga yang tak sempat menggantikan puasa kerana menyusu anak. Jika dah langkau tahun masih tak dapat menggantikan puasa apa nak buat?
Boleh baca penjelasan yang dipetik dari laman web rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan tatkala membalas persoalan dari seorang ibu tentang masalah ini.
Tak sempat ganti puasa sebulan
Saya ingin menanyakan satu soalan. Bulan puasa tahun lepas saya dalam pantang bersalin. Jadinya sebulan puasa saya tidak berpuasa. Sekarang pun masih menyusukan anak. Usia anak 11 bulan. Saya ingin bertanya, perlukah saya:
1) Qada’ puasa sahaja atau
2) Qada’ puasa dan bayar fidyah atau
3) Tidak perlu puasa tetapi bayar fidyah sahaja
Saya masih menyusukan anak sekarang. Yang mana satu yang perlu saya ikut nya sebab banyak sangat mazhab yang saya dengar. Saya tidak tahu mana yang patut ikut.
Terima kasih ustaz
Jawapan
Waalaikumussalam wbt,
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar, Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Pertama sekali kita perlu jelas tentang maksud ‘pantang’ secara adat dan syariat. Dalam adat Melayu pantang selepas bersalin memiliki beberapa tempoh yang masyhur antaranya 44 hari dan 100 hari.
Manakala menurut syariat, berpantang ini boleh dikaitkan dengan hukum keluarnya darah nifas. Hukum nifas, adalah seperti hukum haid pada perkara-perkara yang haram dilakukan yakni solat, puasa, membaca mushab al-Quran, menyentuh dan membawanya, menetap di dalam masjid, bertawaf dan berjima’, bermesraan suami dan isteri di antara pusat dan lutut. Tempoh kebiasaan nifas adalah 40 hari, manakala maksimumnya pula adalah 60 hari.
Menurut Imam al-Syarbini al-Khatib (w.977H) di dalam al-Iqna’ (ms.143-144), orang perempuan yang bernifas haram menunaikan ibadah puasa Ramadhan. Jika dia berpuasa juga maka puasanya tidak sah dan wajib diqadha.
Ini berbeza dengan solat fardu yang tidak perlu diganti. Perkara ini berdasarkan hadis Muslim riwayat Aisyah R.Anha bahawa kaum wanita diperintahkan untuk mengqadhakan puasa Ramadhan yang ditinggal akibat haid – dan juga nifas – tetapi tidak bagi solat fardu.
Pada asalnya hukum wanita yang menangguh qadha puasanya sehingga masuk ke Ramadhan tahun seterusnya adalah haram dan wajib ke atasnya untuk qadha puasa dan membayar satu mud (secupak makanan ruji seperti beras dalam zakat fitrah) bagi setiap puasa yang ditinggalkan dan tidak sempat diganti sebelum tiba Ramadhan bagi tahun yang baru. Namun begitu pengecualian diberikan jika penangguhan itu bersebabkan uzur syarie. Rujuk al-Iqna` (ms. 352).
Berkata Syeikh Muhammad al-Zuhaili di dalam al-Muʿtamad (2/200) : “Jika seseorang wanita itu melewatkan qadha’ puasanya kerana uzur seperti berterusan sakit, menyusukan anak, hamil dan musafir, sehingga masuk ke Ramdhan yang baru, maka tidak wajib fidyah kerana kelewatan ini dan wajib qadha’ sahaja.”
Justeru, dalam kes puan yang bertanya:
- Puan hendaklah menggantikan puasa yang ditinggalkan semasa nifas dahulu.
- Jika puan melewatkan puasa sehingga masuk ke Ramadhan yang baharu, maka hendaklah puan ganti puasa, dan membayar fidyah bagi setiap hari puasa yang ditinggalkan.
- Jika puan meninggalkan ganti puasa atas sebab keuzuran seperti masih menyusu anak, lalu masuk ke Ramadhan yang baharu, maka puan tidak perlu membayar fidyah tetapi tetap perlu menggantikan puasa.
Semoga Allah Taala mengurniakan kekuatan dan ilmu dalam beramal. Wallahua’lam.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Lelaki Ikat Rambut Untuk Solat & Luar Solat
Gaya rambut rambut panjang dengan mengikatnya merupakan trend yang cukup popular di kalangan lelaki di negara kita. Lelaki berambut panjang semakin ramai menggayakan trend ‘man bun’ yang telah beberapa tahun menjadiikutan di seluruh dunia.
Pada zaman sekarang memang cukup ramai lelaki berambut panjang. Tapi ada pula muncul yang menganggap bahawa jika lelaki mengikat rambut maka ia adalah haram.
Sejauh manakah kebenarannya ini? KASHOORGA tertarik dengan perkongsian ilmiah daripada pendakwah Ustaz Salman Maskuri atau juga dikenali sebagai Pencutus Ummah (PU) Salman.
Ikuti perkongsian ilmiah beliau di bawah. Semoga ia boleh memberi pencerahan kepada lelaki di luar sana.
——————————————————
Ada terbaca satu artikel fb yg mengatakan haram lelaki mengikat rambut dan membuat tocang. Ini adalah salah faham terhadap hadis yg melarangnya Ketika solat tetapi harus diluar solat.
MAKRUH KETIKA SOLAT
Imam Nawawi Ulama mazhab Syafie menyatakan:
اتفق العلماء على النهي في الصلاة ورأسه معقوص أو مردود شعره تحت عماته
Ulama bersepakat(4 mazhab) mengatakan makruh dalam solat mengikat , membuat tocang atau meletakkan rambutnya yang Panjang dibawah serbannya.(syarah sahih Muslim)
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما أَنَّهُ رَأَى عَبْدَ اللَّهِ بْنَ الْحَارِثِ يُصَلِّي وَرَأْسُهُ مَعْقُوصٌ مِنْ وَرَائِهِ ، فَقَامَ فَجَعَلَ يَحُلُّهُ ، فَلَمَّا انْصَرَفَ أَقْبَلَ إِلَى ابْنِ عَبَّاسٍ فَقَالَ : مَا لَكَ وَرَأْسِي ؟! فَقَالَ : إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : (إِنَّمَا مَثَلُ هَذَا مَثَلُ الَّذِي يُصَلِّي وَهُوَ مَكْتُوفٌ) رواه مسلم
Ibnu Abbas melihat Abdullah bin Harith solat rambutnya disimpulkan rambutnya di belakang. Ibnu Abbas bangun dan merungkaikan rambutnya. Setelah selesai dia pergi bertanya ibnu Abbas “Mengapa dengan rambutku?” Ibnu Abbas menjawab “ Sesungguhnya ini dalam solat seumpama kedua tangannya terikat dibahunya.” Hadis sahih Muslim.
HARUS IKAT , SIMPUL DAN TOCANG RAMBUT BAGI LELAKI DILUAR SOLAT
Ini berdasarkan hadis:
دخلَ رسولُ اللهِ صلَّى الله عليْهِ وسلَّمَ مَكَّةَ ولَهُ أربعُ غدائرَ تعني ضفائر
Rasulullah saw masuk Mekkah dengan 4 simpulan rambut yg diikat. (Hr Tirmizi, Ibnu Majah dan Ahmad)
Imam Bajuri berkata:
حل ضفر الشعر حتى للرجال ولا يختص بالنساء وان اعتيد في أكثر البلاد في هذه الأزمنة اختصاصهن به لأنه لا اعتبار له
Harus mengikat rambut bagi lelaki dan ianya tidak khusus bagi perempuan sekalipun kebanyakan negara di zaman ini ianya khusus bagi wanita. Kerana ianya tidak dikira. (Mawahib Laduniah syarah Syamail Muhammadiah)
Kredit: Pu Salman
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pokok Juga Berzikir Kepada Allah! Boleh Ke Letak Tanaman Dalam Tandas, Ini Penjelasan Mufti
Ramai di antara kita menggemari suasana hijau di dalam rumah. Malah banyak yang menghiasi rumah dengan tanaman hijau. Sebagaimana kita ketahui, bukan hanya manusia tetapi binatang, tumbuhan dan semua makhluk Allah termasuk gunung ganang berzikir kepada Sang Pencipta, Allah yang maha Agung.
Memandangkan tandas antara tempat digemari syaitan kerana keadaannya yang kotor adakah boleh kita meletakkan pokok di dalam tandas kerana pokok juga berzikir. Dari page Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, ini adalah pencerahan mengenai bolehkah kita meletak pokok di dalam tandas.
Ringkasan Jawapan
Larangan berzikir di dalam tandas itu hanya tertakluk kepada manusia yang ditaklifkan mengikut hukum syarak. Manakala, tumbuhan pula tidak menerima beban hukum untuk mengikut hukum syarak sepertimana yang diperintahkan Allah SWT kepada manusia. Oleh itu, jelas bahawa menanam pokok di dalam bilik air adalah diharuskan kerana tumbuhan tidak menerima beban hukum sepertimana manusia. Selain itu, tiada nas atau dalil syarak yang melarangnya.
Huraian Jawapan
Allah SWT telah menciptakan makhluk-Nya tanpa sesuatu yang sia-sia. Penciptaan makhluk seperti tumbuhan, haiwan, langit dan bumi yang sentiasa berzikir memuji-Nya menunjukkan bahawa tanda kebesaran Allah SWT yang tidak dapat diciptakan oleh setiap makhluk. Ini sebagaimana yang diceritakan di dalam al-Quran.
Firman Allah SWT:
سَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ ۚ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَـٰكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ ۗ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا
Maksudnya: Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Surah al-Isra’, 44)
Begitu juga, yang digambarkan di dalam hadis ketika mana para sahabat RAnhum dan Baginda Nabi SAW sedang menjamu selera lalu mendengar makanan sedang bertasbih memuji Allah SWT. Ini sepertimana yang disebut di dalam hadis daripada Abdullah RA berkata:
لَقَدْ كُنَّا نَأْكُلُ الطَّعَامَ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَنَحْنُ نَسْمَعُ تَسْبِيحَ الطَّعَامِ
Maksudnya: Sesungguhnya ketika kami menjamu selera bersama Nabi SAW lalu kami mendengar makanan itu sedang bertasbih (Riwayat al-Tirmizi (3993)
Berbalik kepada persoalan yang diajukan di atas, larangan berzikir di dalam tandas hanya tertakluk kepada manusia, sebagai makhluk yang ditaklifkan dan dipertanggungjawabkan dengan hukum-hakam syarak. Dalam penjelasan istilah hukum itu sendiri memberi maksud perintah dan larangan Allah SWT yang tertakluk kepada perbuatan mukallaf iaitu mereka yang dipertanggungjawabkan sahaja. Ini seperti yang disebut oleh Imam al-Isnawi di dalam kitabnya:
خطاب الله تعالى المتعلق بأفعال المكلفين بالاقتضاء, أو التخيير
Maksudnya: Khitab (kalam) Allah SWT berkenaan dengan perbuatan mukallaf (orang yang dipertanggungjawabkan) di dalam bentuk iqtida’ (perintah atau tuntutan) atau takhyir (pilihan) (Lihat, Nihayah al-Sul Syarh Minhaj al-Wusul, 1/16)
Oleh itu jelaslah, bahawa setiap sesuatu hukum itu hanya tertakluk dengan perbuatan dan tingkahlaku hamba-Nya yang mukallaf dan dipertanggungjawabkan untuk melakukan ibadah, dengan mengikut apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah SWT dengan berpandukan apa yang ditetapkan syarak. Ini seperti mana yang disebut di dalam al-Quran Firman Allah SWT:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Maksudnya: Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (Surah al-Zariyat, 56)
Dalam hal yang lain, hukum seseorang itu berzikir di dalam tandas adalah makruh, ini seperti yang dinyatakan di dalam kitab al-Futuhat al-Rabbaniah bahawa makruh berkata-kata serta berzikir ketika sedang menunaikan hajat sama ada ketika di padang pasir atau di dalam binaan. Ini termasuk juga berkata-kata dalam hal yang lain melainkan dalam keadaan yang darurat sahaja. Selain itu apabila bersin tidak perlu menjawab Alhamdulillah ketika berada di dalam tandas. Juga tidak perlu menjawab salam dan menjawab azan (Lihat Futuhat al-Rabbaniah ala Al-Azkar Al-Nawawiyah: 1/221)
Selain itu, boleh rujuk artikel di laman sesawang PMWP yang bertajuk AL-KAFI #1022 : MENJAWAB AZAN DALAM TANDAS untuk maklumat yang lebih lanjut.
Kesimpulan
Justeru, dalam membincangkan permasalahan ini, dapat disimpulkan bahawa larangan berzikir di dalam tandas itu hanya tertakluk kepada manusia yang ditaklifkan untuk mengikut hukum syarak. Manakala, tumbuhan pula tidak menerima beban hukum untuk mengikut hukum syarak sepertimana yang diperintahkan kepada manusia. Oleh itu, jelas bahawa menanam pokok di dalam bilik air adalah diharuskan kerana tumbuhan tidak menerima beban hukum sepertimana manusia. Selain itu, tiada nas atau dalil syarak yang melarangnya. Ini seperti yang disebut oleh Imam al-Suyuti di dalam kitabnya:
الأَصْلُ فِي الأَشْيَاءِ الإباحَة حَتَّى يَدُل الدَّلِيل عَلَى التَّحْرِيمِ
Maksudnya: Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI