Semalam kita dikejutkan dengan berita dua helikopter jatuh terhempas di Lumut, Perak. Nahas tersebut meragut nyawa 10 perajurit Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
Ramai yang meluahkan simpati pada keluarga mangsa yang terlibat memandangkan kebanyakannya masih muda. Dalam pada itu ada juga kalangan netizen yang berpendapat bahawa mangsa yang meninggal dunia ini tergolong dalam syahid akhirat. Benarkah sedemikian?
Perkara ini diulas oleh pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus dalam sesi soal jawab menerusi ceramahnya di Masjid Al-Ikhlas, Masjid Lama Durian Burung, Kuala Terengganu, Terengganu semalam.
Jelas beliau terdapat dua kategori mati syahid iaitu syahid dunia dan syahid akhirat.
“Syahid ada dua keadaan, syahid dunia dan syahid akhirat. Syahid dunia adalah kematian dalam peperangan dengan tentera kafir. Ini jelas.
“Sementara syahid akhirat adalah seperti yang disebut dalam hadis adalah mati ketika melahirkan, mati lemas, mati terbakar, mati akibat wabak dalam perut dan mati akibat dihempap batu atau benda keras.
“Kalaulah mangsa tragedi tertindih dengan helikopter hingga menyebabkan kecederaan kepala, badan, perut maka ada ulamak kiaskan ini dengan mati tertindih dengan benda yang keras. Kematian dalam keadaan menyakitkan maka Allah beri pahala.
“Jadi terserah pada Allah SWT, siapa nak kata syahid akhirat ada kebenarannya,” demikian jelas Ustaz Azhar.
@uaitubeofficial Adakah Insiden Nahas Helikopter Syahid Akhirat? @Ustaz Azhar Idrus @Ustaz Azhar Idrus Official #ustazazharidrus #ustazazharidrusofficial #uaitube #ustazharidrus #uai #helicopter #tudm #malaysia ♬ Instrumen Sholawat Sedih – Yuda pratama
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Makan Hasil Bercucuk Tanam Atas Tanah Milik Kerajaan
Isi Kandungan
ToggleSoalan
Bolehkah saya menggunakan tanah di kaki jalan milik Majlis Kerajaan Tempatan yang terletak di belakang rumah saya (tanah di antara jalan raya dan belakang rumah saya anggaran keluasan dalam 4 kaki persegi) untuk bercucuk tanam?
Jika boleh, adakah hasil tanaman tersebut boleh saya makan?
Jawapan
Berkaitan hukum memakan hasil tanaman di tanah milik kerajaan tempatan, kami berpandangan bahawa hukumnya adalah syubhah. Hal ini kerana hukum syarak melarang mengambil hak milik seseorang menjadi harta peribadinya. Firman-Nya bermaksud:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً عَن تَرَاضٖ مِّنكُمۡۚ وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَنفُسَكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمۡ رَحِيمٗا
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil. kecuali dengan cara perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.”
[Surah al-Nisa’: 29]
عَنْ سَعِيدِ بْنِ زَيْدٍ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ: مَنْ أَخَذَ شِبْرًا مِنَ الأَرْضِ ظُلْمًا فَإِنَّهُ يُطَوَّقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ سَبْعِ أَرَضِينَ
Maksudnya: “Daripada Said Bin Zaid dia telah berkata, aku telah mendengar Nabi SAW bersabda: “Barang siapa yang mengambil sejengkal tanah secara zalim, maka Allah akan bebankan dengan mengalungkan tujuh bumi kepadanya.”
[HR al-Bukhari & Muslim 3024]
Tanah rizab milik kerajaan adalah tanah simpanan yang mempunyai perancangan jangka panjang dan kepentingan awam. Sudah pasti ia akan digunakan semula dan tidak boleh digunakan dengan sewenang-wenangnya.
Bagaimanapun, sekiranya tuan memohon kebenaran untuk mengusahakannya dan kerajaan membenarkan untuk digunakan maka bolehlah digunakan dan hukum mengambil hasil daripada tanaman yang ditanam di kawasan tersebut adalah halal.
Namun, layaklah bagi pemilik tanah iaitu kerajaan tempatan meletakkan syarat tertentu bagi menjaga hak masing-masing seperti tidak boleh membina binaan kekal serta risiko bakal ditanggung oleh pihak yang membangunkan tanah itu, sebagai contohnya.
Sumber: Mufti Pulau Pinang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Kerana Fesyen & Ikut Trend Sanggup Memakai Yang Haram, Lelaki Wajib Tahu Hukum Pakai Gelang
Isi Kandungan
ToggleJangan kerana fesyen dan demi ikut trend sanggup memakai yang haram. Sesungguhnya, lelaki wajib tahu hukum pakai gelang dan barang perhiasan yang menyerupai wanita seperti cincin emas, rantai atau subang.
Kadang-kadang perhiasan yang dikenakan lelaki hari ini sudah persis wanita apatah lagi di kalangan anak muda yang kebanyakan terpegaruh dengan trend berfesyen dan menganggap perkara tersebut normal.
Lebih menyedihkan bila sedari kecil, ibu bapa sengaja memakaikan anak lelaki mereka gelang dan juga rantai tanpa rasa bersalah. Bila perkara ini dinormalisasikan sejak kecil. Maka tidak hairanlah bila anak lelaki ini besar kelak tidak mahu mendengar cakap.
Artikel Berkaitan
Berhijab Janganlah Sekadar Ikut Trend Fesyen Tapi Biarlah Ikut Syariat
Ikuti perkongsian Ustazah Asma’ Harun berkaitan isu ini
JANGAN KERANA FESYEN DAN IKUT TREND SANGGUP MEMAKAI YANG HARAM
Makin ramai kaum lelaki memakai rantai, artis dan influencer pun dah semakin berani tonjolkan diri di khalayak dengan gaya sebegini, mereka ini boleh mempengaruhi anak muda.
Sebenarnya kita lihat sudah lama kaum lelaki memakai rantai sama ada daripada besi, perak atau emas, seolah-olah sudah menjadi kebiasaan dan makin boleh diterima.
Jangan Kerana Fesyen
Hukum yang berkaitan dengannya :
1. MEMAKAI RANTAI BAGI LELAKI
Daripada Ibnu Abbas r.a, beliau berkata:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ، وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ
Maksudnya: “Rasulullah SAW melaknat golongan lelaki yang menyerupai orang perempuan dan juga golongan perempuan yang menyerupai orang lelaki.” – (HR Bukhari, hadis sahih)
Syeikh Badruddin al-‘Aini pula mengulas hadis ini, kata beliau:
وَتُشْبِهُ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ فِي اللِّبَاسِ وَالزِّينَةِ الَّتِي تَخْتَصُّ بِالنِّسَاءِ مِثْلُ لُبْسِ المَقَانِعِ وَالقَلَائِدِ وَالمَخَانِقِ وَالأَسْوِرَةِ وَالخَلَاخِلِ وَالقُرْطِ
Maksudnya:
“(Celaan ini) adalah pada perbuatan orang lelaki yang menyerupai perempuan dari sudut pakaian dan juga perhiasan yang khusus buat orang perempuan seperti memakai serkup kepala, rantai, gelang tangan, gelang kaki, dan juga anting-anting.” – (Kitab ‘Umdatul Qari, Al-‘Aini 22/41)
Ikut Trend
Jelas daripada hadis di atas bahawa HARAM bagi seseorang untuk memakai pakaian atau perhiasan yang khas bagi jantina berlawanan dengannya. Antara barang perhiasan yang tidak dibenarkan dipakai oleh lelaki adalah:
a) Rantai.
b) Gelang tangan (kecuali bagi tujuan perubatan hukumnya harus).
c) Gelang kaki.
d) Cincin (yang dibuat daripada emas).
e) Anting-anting.
Pengharaman bagi lelaki menyerupai wanita ini tiada khilaf dalam kalangan alim ulama sama ada dari sudut pergerakan badan, kelembutan kata-kata, perhiasan, pakaian dan lain-lain yang khas bagi wanita dari sudut adat dan tabiat.
Sanggup Memakai Yang Haram
2. MEMAKAI GELANG DAN CINCIN BAGI LELAKI
Imam al-Nawawi menyatakan bahawa jumhur ulama mengharamkan lelaki memakai gelang.
Syeikh Zakariyya Al-Ansari berkata bahawa diharuskan bagi seorang lelaki memakai cincin perak kerana mengikut Rasulullah SAW, bahkan hukumnya adalah sunat, namun lelaki tidak boleh memakai gelang dan tidak halal baginya, meskipun gelang tersebut diperbuat daripada perak.
Hal ini kerana memakai gelang itu mempunyai unsur kewanitaan dan ia tidak layak dan sesuai dengan sifat seorang lelaki.
(Rujuk Fatawa Hujjah al-Islam Abu Hamid al-Ghazali, hlm. 30; Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab 4/444 dan Asna Al-Matolib 1/379).
Lelaki Wajib Tahu
3. BARANG PERHIASAN DARI EMAS UNTUK LELAKI
Kaum lelaki diharamkan untuk mengambil emas sebagai perhiasan, maka begitu juga dengan memakai cincin emas bagi lelaki juga jelas pengharamannya melalui hadis Nabi SAW. Daripada Abu Hurairah r.a., beliau berkata:
أَنَّهُ نَهَى عَنْ خَاتَمِ الذَّهَبِ
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW melarang (lelaki) dari memakai cincin emas.”- (HR Muslim, hadis sahih)
Rasulullah SAW pernah melihat seseorang memakai cincin yang diperbuat daripada emas lalu Baginda SAW mencabut cincin tersebut dari tangan lelaki tersebut lalu mencampakkannya, kemudian Baginda SAW bersabda:
يَعْمِدُ أَحَدُكُمْ إِلَى جَمْرَةٍ مِنْ نَارٍ فَيَجْعَلُهَا فِي يَدِهِ
Maksudnya: “Seseorang dari kalian sengaja meletakkan bara dari api neraka ditangannya.” – (HR Muslim, hadis sahih)
Baca Di Sini
Antara Trend Dan Juga Tuntutan, Wanita Semakin keliru Dengan Fesyen
Hukum Pakai Gelang
Namun dalam isu ini terdapat beberapa pengecualian, antaranya ialah fatwa daripada Jabatan Mufti Negeri Melaka dan Negeri Sembilan akan keharusan pemakaian gelang atau rantai tangan bagi lelaki untuk tujuan perubatan atau rawatan berdasarkan keperluan dan hajat dengan syarat:
1. Ia bukan diperbuat daripada emas, perak, suasa atau sutera (bagi lelaki).
2. Tidak terdapat unsur najis padanya.
3. Tidak mempercayai atau meyakini bahawa pemakaian gelang tangan tersebut boleh menyembuhkan penyakit tertentu kerana ia dikhuatiri boleh menjerumuskan seseorang kepada unsur khurafat yang boleh menjejaskan aqidah.
4. Tidak menyebabkan kemudaratan kepada pemakainya.
5. Mendapat perakuan daripada pakar perubatan yang beragama Islam dan telah terbukti secara saintifik bahawa ia merupakan antara kaedah rawatan yang berkesan dalam merawat penyakit.
Bagi lelaki yang memakai gelang untuk tujuan perubatan, adalah lebih baik tidak memakainya di tempat awam secara terbuka atau menghebahkannya di media sosial supaya mengelakkan fitnah terhadap pemakai, kerana melakukan sesuatu yang mendatangkan fitnah adalah makruh.
Asma’ binti Harun & Tim Penyelidikan
#UAHSahabatDuniaAkhirat
Kashoorga : Semoga dengan penjelasan ini, kita semua lebih berhati-hati dalam memakai perhiasan terutamanya lelaki.
Sumber : Ustazah Asma Harun
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tunaikan Haji Atau Bayar Hutang, Mana Yang Patut Didahulukan
SOALAN :
Jika seorang yang ada berhutang dengan seseorang adakah patut dia bayar hutang dahulu atau mengerjakan haji kerana wang simpanan untuk hajinya telah cukup?
JAWAPAN :
Orang yang ada berhutang dengan seseorang dan belum dapat membayarnya maka dia dikira sebagai belum ada kemampuan mengerjakan haji.
Jika dia tunaikan juga haji dengan niat untuk membayar hutangnya selepas pulang dari haji maka hajinya itu sah akan tetapi yang afdhal ialah dia membayar hutangnya terlebih dulu kemudian baru mengerjakan haji.
Berkata Imam Nawawi :
ويشترط في الزاد ما يكفيه لذهابه ورجوعه فاضلا… عن قضاء دين يكون عليه حالا كان أو مؤجلا
Ertinya : “Dan disyaratkan pada bekal yang cukup bagi seorang itu untuk pergi ke Mekah dan pulang darinya ialah mempunyai harta yang lebih termasuk membayar hutang dengan segera atau bayaran dengan ditangguhkan.” (Kitab Al-Iidhah fi Manasik Al-Haj)
Berkata Syeikh Ibnu Hajar :
أن الدين محض حق آدمي أو له فيه شائبة قوية فاحتيط له لأن الاعتناء به أهم فقدم على الحج وإن تضيق
Ertinya : “Sungguhnya hutang itu adalah hak murni manusia yang ada padanya satu tanggung jawab yang berat yang hendaklah bercermat padanya kerana membayar hutang adalah tersangat penting maka didahulukan bayar hutang atas kerja haji jika keadaan tersepit.”( Hasyiah Ibni Hajar ‘ala Iidhah)
Tidak dinafikan haji adalah ibadah yang besar di dalam Islam akan tetapi kerjakanlah dalam keadaan yang afdal dan terbaik.
Selesaikan hutang yang dijanjikan terlebih dahulu kerana apabila janji sudah ditunaikan hati akan lebih tenang melakukan ibadah.
KESIMPULAN
Hutang wajib dibayar apabila sampai masa yang dijanjikan membayarnya yaitu masa yang dipersetujui oleh kedua belah pihak. Jika belum sampai masa bayar hutang yang dijanjikan maka sunat hukumnya membayar hutang.
Jika sampai masa bayar hutang dan orang yang berhutang tidak lagi membayar hutang dan mahu pergi kerjakan fardu haji nescaya wajib atasnya meminta tangguh dengan tuan hutang.
Jika dia tidak minta tangguh dan pergi mengerjakan haji nescaya haramlah perbuatannya itu kerana telah sampai masa yang dijanjikan membayar hutang pada hal dia tidak membayarnya tanpa uzur dan tetapi hajinya sah.
Jika hanya ada satu kesempatan iaitu bayar hutang atau pergi haji maka didulukan membayar hutang.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI