Berhati-hati dengan orang bersikap talam dua muka, ahli neraka tempatnya. Mulut manis, pandai berlakon, tiada simpati dan susah menerima teguran antara ciri-ciri orang yang bersikap talam dua muka.
Dalam erti kata lain, pandai bermuka-muka demi kebaikan dan kepentingan sendiri hingga sanggup menjatuhkan serta mengaibkan orang lain tanpa rasa bersalah.
Hidup seakan penuh drama dan penipuan tetapi si talam dua muka ini sememangnya tiada rasa malu dan takut dengan perbuatan yang telah dilakukan. Padahal ketahuilah balasan Allah kelak bagi orang seperti ini.
Ikuti kemusykilan yang dirungkaikan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, tentang kesahihan hadis yang menyebutkan tentang orang bertalam dua muka di akhirat mempunyai dua muka daripada neraka.
Soalan:
Salam, boleh saya tahu ada tak hadis yang menyebutkan bahawa orang bertalam dua muka akan datang pada hari akhiratnya dengan mempunyai dua muka daripada neraka?
Bersikap Talam Dua Muka
Dewasa ini, masyarakat Islam khususnya di Malaysia semakin berhati-hati terhadap sesuatu berita yang mereka terima sama ada secara lisan mahupun bacaan.
Sikap sebegini harus dipuji kerana Islam mengajarkan umatnya untuk sentiasa bertabayyun(meneliti fakta) dalam setiap berita yang diterima. Hal ini kerana, tidak semua berita yang diterima adalah benar.
Dalam satu hadis Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Memadai seseorang itu dianggap sebagai pendusta apabila dia menyampaikan semua yang dia dengar.”- Riwayat Muslim.
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, adakah terdapat hadis yang menyebutkan bahawa orang yang talam dua muka akan datang di hari akhirat dengan dua muka?
Setelah carian dilakukan, benar terdapat hadis yang menyebutkan berkenaan manusia yang talam dua muka.
Ahli Neraka Tempatnya
Namun dalam hadis tersebut tidak mengatakan bahawa manusia yang talam dua muka akan datang pada hari akhirat dengan dua muka daripada neraka kerana sikapnya di dunia sedemkian.
Hadis tersebut merupakan hadis riwayat Abu Hurairah RA dan ia boleh ditemui dalam dalam karya-karya hadis muktabar seperti Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal dan lain-lain.
Ads
Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya:
Kami mendapati sejahat-jahat manusia adalah manusia yang bermuka-muka, dia mendatangi satu kumpulan dengan satu muka dan mendatangi kumpulan lain dengan muka yang lain.- Riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa orang yang talam dua muka merupakan seorang yang memiliki sifat munafik.
Perkara ini sebagaimana yang beliau sebutkan dalam al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, kata beliau:
Maksudnya:
Sabda SAW yang menyebutkan bahawa manusia yang mempunyai dua muka merupakan manusia yang jahat kerana ia merupakan sifat munafik, bohong dan dia berhelah untuk mendapatkan rahsia daripada dua kumpulan.
Ads
Perbuatan Bermuka-Muka
Dia mendatangi setiap kumpulan dengan apa yang mereka suka dan diceritakan kepada kumpulan itu dan daripada cerita itu ada yang baik dan ada yang buruk. Perbuatan bermuka-muka seperti ini diharamkan.
Benar terdapat hadis yang menyebutkan berkenaan orang yang bersikap dengan sikap talam dua muka. Hadis tersebut ialah riwayat Abu Hurairah RA dan ia boleh ditemui dalam beberapa karya hadis muktabar seperti Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Musnad al-Imam Ahmad dan lain-lain.
Namun dalam hadis tersebut tidak dinyatakan bahawa orang yang bersikap dengan sikap talam dua muka, di akhirat kelak dia akan datang dengan dua muka daripada neraka kerana sikapnya di dunia sedemikian.
Anak adalah kurniaan Ilahi yang tiada nilainya. Menjadi tanggungjawab kita sebagai ibu bapa untuk mencorakkan apa yang baik untuk anak-anak ini.
Beruntungnya jika dikurniakan anak yang ramai. Namun setiap satunya mempunyai acuan berbeza-beza. Ada yang baik dan ada pula yang nakal sikapnya.
Walaupun begitu ada beberapa doa boleh diamalkan untuk mengatasi anak-anak yang mempunyai sikap istimewa ini.
Insya-Allah jika diamalkan doa tertentu.
#1. Doa untuk anak degil – Surah Ali Imran; Ayat 200
Sebelum membaca doa untuk anak degil ini, adalah lebih afdhal memulakannya dengan bacaan Surah Al-Fatihah, Ayat kursi dan selawat Syifa sebanyak tujuh kali.
Kemudian, usap ubun-ubun anak dengan penuh kasih sayang, berserta niat yang baik.
Setelah itu, baca doa untuk anak degil sebanyak tujuh kali dan tiup ke atas ubun kepala anak.
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).
#2. Doa untuk anak degil : Doa supaya dilembutkan hatinya dari Surah As-Syura Ayat 19
Dalam Asmaul Husna ada menyebut “Ya Latiff” yang bermaksud Maha Lembut.
Dengan kelembutanNya, adalah sangat mustajab untuk memohon kepada Allah SWT supaya melembutkan hati anak kita yang bersikap degil dan keras kepala.
Maksud:Allah Maha Lembut tadbirNya serta melimpah ruahkan kebaikan dan belas kasihaNya kepada hamba-hambaNya.
Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan) Dialah jua Yang Maha Kuat lagi Maha Kuasa. Dua kaedah membaca doa untuk anak degil
Kaedah satu:
– Membaca doa tertentu pada air seperti Surah Al-Fatihah, Doa pelembut hati (Surah Taha ayat 1 hingga 5) – Selawat Syifa, selawat Tafrijiyah – Doa menghindar maksiat (Surah Al-Mu’min ayat 3) bersama beberapa doa yang lain. – Air yang telah dibacakan dengan doa ini diberi minum kepada anak yang bermasalah dan boleh juga dibuat mandi.
Kaedah kedua:
Bagi menangani masalah anak degil dan suka melawan cakap ibu bapa, anda boleh juga ambil air tadahan wuduk dan beri anak mandi. Caranya begini: 1. Bersihkan dahulu badan dengan sabun terutama bahagian anggota wuduk. Ia termasuk anggota yang rukun dan sunat. 2. Setelah dibersihkan anggota wuduk tersebut, gunakan air biasa minuman atau air mineral untuk mengambil wuduk 3. Cara mudah, duduk atas kerusi dan letakkan baldi di bahagian bawah antara kedua-dua belah kaki. Minta isteri/suami untuk membantu mengambil wuduk. 4. Basuh semua anggota wuduk sebanyak tiga kali. Mulakan dengan membaca bismillah. Kemudian ambil wuduk seperti biasa. 5. Setelah suami selesai melakukannya, isteri pula mengambil wuduk dengan cara yang sama. 6. Setelah selesai, air lebihan wuduk yang terkumpul dalam baldi tadi campurkan dengan air biasa. 7. Gunakan air tersebut untuk mandian anak-anak yang bermasalah.
Masih lagi terbayang kemeriahan ‘wedding of the year’ Mira Filzah dan suaminya Wan Emir Astar bulan lalu.
Dan kini keduanya sudah hampir sebulan lebih melayari kehidupan sebagai pasangan suami isteri dengan melakukan pelbagai aktiviti bersama dalam mengukuhkan ikhwah seperti sembahyang berjemaah.
Dalam perkongsian di laman Instagram Wan Emir memberitahu bahawa dengan melakukan solat berjemaah dan membaca Al-Quran bersama paşangan adalah cara terbaik menyatakan kesyukuran atas sebuah perkahwinan.
Menurutnya dia dan isteri memilih melakukan ibadah berkenaan bersama-sama sebagai membayar ‘hutang budi’ kepada Maha Pencipta.
“Sekiranya seorang suami dan isteri bersyukur kepada Yang Maha Kuasa selama-lamanya kerana membuka jalan untuk mereka bernikah serta menyusuri lorong perkahwinan, mengapa mereka tidak terus bersyukur kepada-Nya bersama sepanjang hidup mereka?
“Bagi saya dan isteri, solat berjemaah dan tadarus (membaca Al-Quran bersama-sama) adalah cara untuk menyatakan rasa hutang abadi ini dan penghargaan yang tidak dapat dilukiskan kepada-Nya atas segala yang diberkati-Nya.
“Walaupun dia (Mira) letih atau mengantuk, dia tetap berada di sisiku, bersandar pada saya, menemani saya membaca al-Quran… berkati dia Ya Rabb,” katanya.
Menurutnya lagi dia selalunya akan mengajak pasangannya melakukan rutin amalan ini sehari sekali sebagai tanda penghargaan atas segala rahmat dikurniakan Tuhan.
“Tidak salah melakukan ibadah wajib misalnya solat fardu bersendirian. (Namun) sekiranya suami dan isteri dapat menjalankan tugas-tugas rumah di dalam atau di luar bersama-sama, pasti 5 hingga 10 minit (juga) boleh diluangkan untuk berterima kasih kepada-Nya.
“Dan sekiranya kita memohon kepada Allah untuk mengurniakan insan yang terbaik, tak bolehkah kita memberikan yang terbaik kepada Tuhan selepas Dia mengurniakan apa yang diminta.
“Setiap langkah, bersama-sama, lebih-lebih lagi ketika bertemu Pencipta kita. Lagi pun, tidakkah kita mahu berakhir di tempat rehat yang sama dengan pasangan jiwa kita, kemudian di akhirat?” ujarnya lagi dalam media sosialnya itu.
Kalau kita perasan ramai juga wanita meletakkan nama suami di belakang namanya sebagai nama profil di akaun sosial media atas alasan mengikut trend semasa. Jika di negara Barat meletakkan nama suami di belakang nama isteri dilakukan sebaik mereka berkahwin. Tiada lagi nama ayah kandung mengiringi namanya.
Sebagai contoh, Aminah bt Ahmad akan kekal sebagai Aminah bt Ahmad bukannya Aminah Jeffri (dengan meletakkan nama suaminya Jeffri di belakang namanya) Jika di Barat, nama Ahmad akan dibuang dan diganti dengan nama Jeffri.
Dan akan menjadi lucu apabila nama ini akan bertukar-tukar sekiranya berlaku perceraian atau kematian apabila wanita itu berkahwin baharu. Maha Besar Allah, hal ini tidak terjadi dalam Islam apabila nasab diwajibkan kekal.
Samada disengajakan atau tidak sebaiknya kita melihat terlebih dahulu jika ada sebarang perlanggaran hukum agama.
Sebagaimana yang dinasihatkan oleh pendakwah terkenal Indonesia Buya Yahya yang menegaskan, diharamkan dengan sengaja mengubah nasab (pertalian darah anak kepada bapa)
“Menyemat nama suami dalam nama isteri bukanlah ajaran Islam. Kita bukan di Barat. Kenapa perlu terikut-ikut dengan amalan mereka.
Kita kena peka. Letakkan terus nama bapa. Tegasan ini adalah bagi mengelakkan timbulnya fitnah jika tidak letak nama bapa,” jelasnya yang bimbang dengan trend ikut-ikutan ini.
Menerangkan lebih lanjut, Abuya Yaya berkata, di Barat hak nasab hilang sebaik berkahwin. Islam sangat menjaga nasab wanita sebagai satu tanda penghargaan. “Panggillah dengan nama ayahnya. Jangan pakai nama ayah angkat atau suami. Malah walaupun ayahnya seorang kafir sekali pun, namanya mesti dikekalkan”
Walaupun tiada niat untuk menggantikan nasab kepada nama suami, namun, perkara yang mendatangkan kekeliruan ramai wajiblah dielakkan.
Sebagaimana yang didalilkan akan hal nasab ini, bersumber dari Arab Saudi, iaitu Fatwa Lajnah Daimah, dari fatwa no 18147. Beberapa dalil yang dipakai adalah berikut:
ادْعُوهُمْلِآبَائِهِمْهُوَأَقْسَطُعِنْدَاللَّه
“Panggillah mereka (anak-anak angkat itu) dengan memakai nama bapak-bapak mereka, itulah yang lebih adil di sisi Allah.” [QS al-Ahzab: 5]
“Dari Abu Dzar, ia mendengar Nabi Muhammad SAW bersabda, ‘Tiada seorangpun yang MENASABkannya diri kepada orang selain bapanya dengan sengaja melainkan ia telah kufur,’” (HR Bukhari).
مَنِادَّعَىإِلَىغَيْرِأَبِيهِوَهُوَيَعْلَمُأَنَّهُغَيْرُأَبِيهِ،فَالجَنَّةُعَلَيْهِحَرَامٌ“Barang siapa (mengaku) BERNASAB kepada selain ayahnya dan ia mengetahui bahawa ia bukan ayahnya, maka syurga haram baginya.” (HR Bukhari-Muslim).
Berbekal dalil
dalil inilah kemudian disimpulkan bahawa seorang isteri haram menambahkan nama suami di belakang namanya.
Kashoorga: Untuk mengelakkan diri terjerumus ke dalam hal yang meragukan, sebaiknya janganlah letakkan nama suami di belakang nama isteri walaupun tiada niat untuk merubah nasab.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...