Berhati-hati korek telinga ketika bulan puasa, jangan sampai terbatal puasa iya semua. Ada masanya, kita berasa gatal dalam telinga, lain macam rasa gatalnya.
Lagi-lagi di bulan puasa, nak korek telinga terasa serba salah pula. Bukan apa, bimbang juga perbuatan tersebut akan membatalkan puasa kita.
Tapi jika dibiarkan, jadi tak tenang dan mendatangkan ketidakselesaan pada anggota berkenaan. Rasa tak kena pula sepanjang hari dan membuatkan mood kita untuk melakukan kerja-kerja lain sedikit terganggu.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dan hadam penjelasan yang disampaikan:
Artikel Berkaitan:
Tak Boleh Korek Telinga Sebab Boleh Batal Puasa, Betul Ke?
Berhati-hati Korek Telinga
Soalan
Bolehkah kita mengorek telinga ketika puasa? Mohon pencerahan…
Jawapan
Hukum korek telinga pada siang hari di bulan Ramadan adalah membatalkan puasa jika melepasi had tengkorak kepala, iaitu alat pengorek masuk ke dalam kawasan lubang telinga.
Pada dasarnya, menjelang tibanya bulan Ramadan, setiap individu Muslim yang mukalaf diwajibkan untuk berpuasa dan menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa dari waktu terbit fajar sehinggalah terbenamnya matahari.
Ketika Bulan Puasa
Antara perkara tersebut adalah memasukkan sesuatu secara sengaja ke dalam rongga melalui saluran terbuka seperti mulut, telinga, hidung dan saluran qubul dan dubur bagi lelaki dan perempuan.
Berdasarkan kepada penyataan di atas, maka jelaslah bahawa telinga merupakan salah satu saluran yang terbuka.
Al-Imam al-Syirbini menyebut bahawa menitiskan sesuatu ke bahagian dalam (lubang) telinga, sekalipun tidak sampai ke otak adalah membatalkan puasa menurut pandangan yang kuat.
Al-Imam al-Damiri turut menyatakan perkara yang sama bahawa perbuatan menitiskan sesuatu ke bahagian dalam telinga adalah membatalkan puasa sekalipun titisan itu tidak sampai ke otak, bahkan ia melebihi had tengkorak kepala.
Jangan Sampai
Berkenaan perbuatan mengorek telinga, adakah ia membatalkan puasa bergantung sejauh manakah had yang dibolehkan untuk sesuatu sampai ke dalam telinga ketika puasa.
Berdasarkan kepada penyataan Imam al-Damiri di atas, bahawa puasa terbatal sekiranya titisan di telinga melebihi tengkorak kepala, iaitu masuk ke dalam lubang telinga.
Terbatal Puasa
Sebagaimana maklum juga bahawa perbuatan mengorek telinga menggunakan hujung jari kebiasaannya tidaklah sampai ke kawasan tersebut, namun sekiranya menggunakan pengorek telinga jenis besi dan sebagainya, ia mampu melangkaui kawasan had tengkorak kepala.
Oleh yang demikian, boleh dikatakan bahawa had batin bagi kawasan telinga adalah melepasi tengkorak kepala.
Sehubungan dengan itu, kami menyatakan bahawa mengorek telinga adalah tidak membatalkan puasa jika ia tidak melebihi kawasan tengkorak kepala.
Baca Di Sini:
Hidu Bau Makanan Tak Batal Puasa, Tapi Jangan Berlebihan Bimbang Makruh
Kashoorga: Korek telinga itu biarlah berpada-pada.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Istimewanya Bulan Rejab, 60 Hari Sebelum Kita Bertemu Ramadan Nan Mulia
SOALAN: Apakah status hadis ini?
Daripada Salman al-Farisi RA, bahawa dikatakan Nabi SAW pernah bersabda:
فِي رَجَبٍ يَوْمٌ وَلَيْلَةٌ مَنْ صَامَ ذَلِكَ الْيَوْمَ ، وَقَامَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ كَانَ كَمَنْ صَامَ مِنَ الدَّهْرِ مِائَةَ سَنَةٍ ، وَقَامَ مِائَةَ سَنَةٍ ، وَهُوَ لِثَلاثٍ بَقِينَ مِنْ رَجَبٍ ، وَفِيهِ بُعِثَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksudnya: “Dalam bulan Rejab terdapat hari dan malam yang mana berpuasa pada hari tersebut dan mendirikan malamnya (Qiyamullail) adalah seperti seseorang yang berpuasa setahun selama 100 tahun dan berqiyamullail selama 100 tahun. Hari tersebut adalah 3 hari terakhir daripada bulan Rejab dan padanya juga dibangkitkan Muhammad SAW.”
JAWAPAN:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Bulan Rejab merupakan salah satu daripada bulan yang istimewa buat umat Islam. Ini kerana, ia termasuk di dalam bulan-bulan Haram sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, bahawa Nabi SAW bersabda:
Daripada Abi Bakrah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
الزَّمَانُ قَدْ اسْتَدَارَ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ، السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ، ثَلاَثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ: ذُو القَعْدَةِ وَذُو الحِجَّةِ وَالمُحَرَّمُ، وَرَجَبُ مُضَرَ، الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ
Maksudnya: “Waktu berputar sebagaimana keadaannya ketika Allah SWT menciptakan langit dan bumi. Satu tahun terdiri daripada dua belas bulan, daripadanya terdapat empat bulan yang haram (suci) iaitu tiga daripadanya mengikut turutan (Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram) dan yang keempat adalah Rejab Mudhor terletak antara Jamadi al-Akhir dan Sya’ban.” [al-Bukhari (4054)]
Syeikh Mustafa al-Bugho mengatakan perkataan Mudhor ini dinisbahkan kepada satu kabilah yang dinamakan Bani Mudhor kerana kabilah ini amat menjaga akan pengharaman bulan tersebut berbanding bulan-bulan lain ketika menta’liqkan hadis ini di dalam Sahih al-Bukhari.
Selain itu, Imam al-Hafiz Ibn Kathir di dalam tafsirnya telah menukilkan pendapat Ibn Abbas RA yang menyatakan bahawa setiap kezaliman yang dilakukan di dalam bulan-bulan Haram ini, dosanya adalah lebih besar berbanding bulan-bulan lain. Begitu juga, amal soleh yang dilakukan juga adalah lebih besar (pahala) berbanding bulan-bulan yang lain. [Lihat: Tafsir Ibn Kathir, 130/4]
Berdasarkan soalan di atas, riwayat Salman al-Farisi RA tersebut ada diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Iman dan Fadhail al-Awqat. Akan tetapi, Imam al-Baihaqi menyatakan bahawa sanad hadis tersebut adalah dhaif.
Adapun berkaitan status hadis ini adalah munkar sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalni bahawa hadis ini teramat munkar. [Lihat: Tabyin al-‘Ajab, 31] Tambahan pula, Syeikh Ibn Arraq al-Kinani menyatakan di dalam sanad terdapat perawi yang didhaifkan oleh Ibn Ma’in dan . [Lihat: Tanzih al-Syariah, 161/2]
Untuk itu, kami katakan bahawa riwayat atau hadis ini adalah tidak sahih dan kita tidak boleh sama sekali untuk menyandarkannya kepada Nabi SAW.
Di sini kami nyatakan beberapa pendapat para ulamak berkaitan kelebihan bulan Rejab, antaranya ialah:
Al-Hafiz Ibn Hajar berkata: “Tidak ada disebut di dalam hadis yang sahih (yang boleh dibuat hujjah) akan kelebihan bulan Rejab, berpuasa padanya, berpuasa daripadanya disebabkan sesuatu perkara yang tertentu dan solat yang khusus”. [Tabyin al-‘Ajab, 9]
Imam al-Syaukani pula berkata: “Tidak ada disebut berkaitan amalan pada bulan Rejab secara khusus di dalam sunnah yang sahih, juga yang hasan dan juga yang dhaif (dhaif ringan). Bahkan, kesemua yang diriwayatkan berkaitannya secara khusus adalah palsu lagi dusta dan teramat dhaif”. [al-Sail al-Jarrar, 297]
Imam Ibn Rejab berkata: “Tidak ada yang sahih pada kelebihan berpuasa di bulan Rejab yang khusus daripada Nabi SAW dan juga tidak ada yang khusus daripada sahabat Baginda SAW”. [Faidh al-Qadhir, 210/4]
Untuk itu, bulan Rejab tidak mempunyai apa-apa kelebihan yang khusus daripada hadis-hadis yang sahih seperti amal ibadat tertentu. Walaupun begitu, ini tidak menghalang seseorang itu untuk melaksanakan amalan seperti berpuasa, solat sunat, bersedekah dan lain-lain lagi dengan syarat tidak beri’tiqad (mempercayai) bahawa amalan ini mempunyai kelebihan-kelebihan yang khusus atau tertentu. Ini kerana, ia termasuk atau bulan Rejab termasuk di dalam bulan-bulan haram yang mana diketahui akan kelebihan bulan-bulan haram berbanding bulan-bulan yang lain.
Kata Abu Bakar al-Warraq:
“Bulan Rejab adalah bulan untuk bercucuk tanam, bulan Sya’ban pula adalah bulan untuk menyiram tanaman dan bulan Ramadan pula adalah bulan untuk memungut hasil.” [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 121/1]
PENUTUP
Sempena kemasukan bulan Rejab ini, marilah sama-sama kita mempertingkatkan amalan baik kita dan semoga Allah SWT sentiasa memberi kita taufiq dan hidayahNya dalam setiap amalan yang kita lakukan agar ia tidak bercanggah dengan al-Quran dan juga sunnah Rasulullah SAW. Amin.
Wallahua’lam
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pekerja Keselamatan Menang Gaji OT 3 Tahun, Di Dalam Islam Upah Wajib Dibayar Sebelum Peluh Kering
Islam menyeru umatnya untuk bekerja dalam meneruskan kehidupan seharian. Malah digalakkan mencari rezeki yang halal kerana setiap sen yang kita peroleh akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah di hari akhirat kelak.
Hal ini berdasarkan hadis daripada Ibn Mas’ud R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:
لاَ تَزُولُ قَدَمَا ابْنِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عِنْدِ رَبِّهِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ خَمْسٍ عَنْ عُمْرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَعَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلاَهُ وَمَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَ أَنْفَقَهُ وَمَاذَا عَمِلَ فِيمَا عَلِمَ
Maksudnya: “Kaki anak Adam akan tetap tegak berdiri di sisi Tuhannya pada hari Kiamat, hingga dia ditanya tentang lima perkara (iaitu): tentang umurnya untuk apa dia habiskan, tentang masa mudanya untuk apa dia gunakan, tentang hartanya dari mana dia dapatkan, dan dalam hal apa (hartanya tersebut) dia belanjakan dan apa sahaja yang telah dia lakukan dari ilmu yang dimilikinya.” Riwayat al-Tirmizi (2416).
Isu seorang pekerja tidak dibayar gaji OT selama tiga tahun pastinya menarik minat ramai kerana dirinya perlu bekerja lebih tapi upahnya tidak dibayar sebagaimana dalam perjanjian kerjanya. Penantianna akhir dan rezeki berpihak padanya apabila memperoleh RM58,000 selepas bertindak menyaman pihak majikan seperti dikongsikan di page fb Islam Agamaku.
Berikut adalah kisahnya :-
Pekerja Keselamatan Menang Gaji OT 3 tahun-
Sivarajan Arumugam
8hb Feb 2022
Murali Vengu seorang pekerja keselamatan yang telah bekerja dengan sebuah bengkel kereta kemalangan dan pusat tuntutan insurans, telah menfailkan tuntutan gaji kerja lebih masa (OT), gaji cuti rehat dan juga gaji cuti hari kelepasan am terhadap majikannya pada bulan Oktober, 2021 yang lalu.
Murali seorang sahajalah yang menjaga keseluruhan stor bengkel yang menempatkan kereta-kereta kemalangan yang sedang melalui proses bayaran insurans. Majikan bengkel tidak mengambil pekerja keselamatan tambahan. Maka beliau diminta bekerja dari 7malam sehinggalah pejabat bengkel tersebut buka pada jam 9 pagi pada hari keesokannya.
Walaupun beliau sepatutnya hanya bertugas selama 12jam, iaitu dari 7 malam sehingga 7 pagi, tetapi biasanya beliau diminta tunggu sehingga pekerja ofis masuk kerja pada jam 9 pagi. Maka beliau bekerja sehingga 14jam setiap hari.
Murali juga tidak diperuntukkan apajua cuti rehat setiap minggu, cuti tahunan dan diminta juga kerja pada hari kelepasan am. Pada hari dimana Murali terpaksa keluar untuk urusan penting, beliau terpaksa menempatkan isterinya di pondok pengawal untuk sementara waktu sehingga beliau pulang.
Walaupun bekerja 12jam hingga 14 jam setiap hari, tetapi beliau hanya menerima gaji asas sebanyak RM 1,300 dan elaun petrol sebanyak RM250 setiap bulan. Sehingga beliau berhenti kerja pada tahun 2018, beliau langsung tidak dibayar gaji kerja lebih masa OT.
Semasa rundingan di Jabatan Tenaga Kerja Subang Jaya pada hari ini, majikan cuba mengelirukan pegawai dengan mengatakan bahawa pelbagai bayaran telah dibuat kepada Murali. Tetapi pemeriksaan lanjut menunjukkan bahawa majikan mengabungkan bayaran elaun petrol dan caruman KWSP untuk memberikan gambaran bahawa suatu jumlah besar telah dibayar kepada Murali dan tuntutannya tidak betul.
Saya telah menerangkan bahawa, tuntutan Murali sebenarnya melibatkan pelbagai komponen seperti tuntutan gaji lebih masa (OT) hari kerja biasa, hari rehat, hari kelepasan am, gaji kerja hari rehat dan gaji kerja hari kelepasan am. Majikan pun mengaku bahawa bayaran gaji kerja lebih masa sememangnya tidak dibayar kepada Murali, maka mereka mencadangkan suatu penyelesaian dibincangkan tanpa melalui perbicaraan penuh.
Selepas rundingan beberapa kali diantara majikan dan pegawai, akhirnya majikan bersetuju membayar sebanyak RM 58,000 kepada Murali sebagai amaun penyelesaian. Jumlah tersebut adalah lebih kurang bersamaan dengan RM1,600/sebulan gaji lebih masa untuk 3 tahun.
Seperti Murali, ada ramai lagi pekerja keselamatan yang ditipu tanpa dibayar gaji lebih masa, walaupun ianya jelas dinyatakan sebagai amaun yang perlu dibayar oleh majikan dalam Akta Kerja. Maka, lebih ramai lagi pekerja keselamatan harus memastikan bahawa hak mereka terbela dan kiraan gaji merangkumi bayaran gaji kerja lebih masa.
Rakyat pekerja hanya dapat mengajar majikan-majikan seperti ini, jika lebih ramai lagi yang menfailkan kes dan mengheret mereka ke Mahkamah Buruh. Tindakan ini amat penting, demi memastikan industry pengawal keselamatan ini menghentikan penindasan dan perampasan hasil titik peluh pekerja tanpa membayar gaji OT.
Dalam pada itu ini adalah hak pekerja dalam islam yang perlu kita tahu
Berikut adalah hak pekerja yang mesti diberikan oleh majikan kepada pekerja seperti dikongsikan di page Mufti Kuala Lumpur. Antara lain ialah:-
Gaji yang telah dijanjikan. Ia hendaklah dibayar mengikut terma perjanjian. Bahasa yang digunakan dalam hadis adalah sebelum peluh kering seperti dalam hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Umar R.Anhuma, Nabi SAW bersabda:-
أَعْطُوا الأَجِيرَ أَجْرَهُ ، قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُ
Maksudnya: “Berikanlah upah pegawai (buruh), sebelum kering peluhnya.”
Riwayat Ibn Majah (2443), al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (11988)
dan al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Saghir (34)
Imam al-Munawi berkata: “Haram hukumnya menunda gaji pekerja sedangkan tidak ada kekangan untuk segera menyerahkannya. Perintah untuk menyerahkan gaji sebelum mengering peluh para pekerja adalah satu kiasan atas wajibnya menyegerakan setelah pekerjaan mereka selesai, ketika para pekerja memintanya meskipun belum sampai berpeluh, atau berpeluh dan telah kering.” (Lihat Faidh al-Qadir, 1/718)
Walaupun begitu penggajian boleh juga berdasarkan kesepakatan antara pekerja dan majikan sama ada dibayar mengikut harian, mingguan atau bulanan. Ada juga dibayar dalam bentuk sekali gus dan ada juga yang mengikut jam.
Oleh itu, jika hal seperti ini sudah disepakati, maka ia hendaklah ditunaikan mengikut kesepakatan tersebut. Sesungguhnya Islam sangat menitik beratkan kebajikan seorang pekerja serta memberi peringatan keras terhadap majikan yang menzalimi pekerjanya. Dalam satu hadith qudsi, Nabi SAW meriwayatkan bahawa Allah SWT berfirman:-
ثَلاَثَةٌ أَنَا خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ… وَرَجُلٌ اسْتَأْجَرَ أَجِيرًا فَاسْتَوْفَى مِنْهُ وَلَمْ يُعْطِ أَجْرَهُ
Maksudnya: “Terdapat tiga golongan yang akan menjadi musuh-Ku pada hari Kiamat… (salah satunya ialah) orang yang mempekerjakan orang lain, namun setelah orang tersebut memenuhi tugasnya, upahnya tidak dibayarkan. (Riwayat al-Bukhari (2227) dan Ibn Majah (2442)
Imam al-Subki dalam satu fatwanya menyebut:
ﻭﺍﻟﺮَّﺟُﻞُ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺍﺳْﺘَﺄْﺟَﺮَ ﺃَﺟِﻴﺮًﺍ ﻣُﺴْﺘَﻮْﻑٍ ﻋَﻤَﻠَﻪُ ﻭَﻟَﻢْ ﻳُﻌْﻄِﻪِ ﺃَﺟْﺮَﻩُ ﺑِﻤَﻨْﺰِﻟَﺔِ ﻣَﻦْ ﺍﺳْﺘَﻌْﺒَﺪَ ﺍﻟْﺤُﺮَّ ﻭَﻋَﻄَّﻠَﻪُ ﻋَﻦْ ﻛَﺜِﻴﺮٍ ﻣِﻦْ ﻧَﻮَﺍﻓِﻞِ ﺍﻟْﻌِﺒَﺎﺩَﺓِ ﻓَﻴُﺸَﺎﺑِﻪُ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺑَﺎﻉَ ﺣُﺮًّﺍ ﻓَﺄَﻛَﻞَ ﺛَﻤَﻨَﻪُ ﻓَﻠِﺬَﻟِﻚَ ﻋَﻈُﻢَ ﺫَﻧْﺒُﻪُ
Maksudnya: “Seseorang yang mengupah orang lain bekerja, kemudian orang tersebut telah menunaikan tugasnya dengan baik, namun dia tidak memberikan upahnya, adalah sama seperti orang yang menghambakan manusia merdeka. Dia menghalang orang lain untuk memperbanyakkan ibadah-ibadah sunnah. Maka ini sama sahaja dengan orang yang menjual manusia merdeka kemudian memakan hasilnya. Ini adalah dosa yang sangat besar.” (Lihat Fatawa al-Subki, 2/377).
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Puan, Boleh Tolong Carikan Saya Calon Isteri Bekerjaya? Permintaan Lelaki Ini Terpaksa Ditolak
Permintaan pertolongan meminta dicarikan calon isteri oleh lelaki bujang bukan sesuatu yang pelik. Orang berhajat nak bina ‘masjid’ tentunya kita akan cuba bantu seadanya apatah lagi memang ada calon yang sesuai.
Namun, kadangkala sebagai ‘pencari’ jodoh ini, perlu juga ambil tahu apa, kenapa dan kriteria bagaimana yang dia mahukan sebagai calon isteri.
Ikuti perkongsian menarik Sharifah Zahidah, Pengasas Abunour Learning Centre, Shah Alam, dalam entri di facebooknya tentang mesej whatsapp yang diterima dari seorang lelaki yang meminta tolong agar dia dapat mencarikan calon isteri buatnya.
“Puan, boleh tolong carikan saya calon isteri?” Saya tersenyum seorang-seorang baca permintaan ini yang masuk ke dalam whatsapp saya sekitar beberapa tahun lepas. Sepantas cahaya, beberapa wajah kawan-kawan yang masih bujang mula muncul di fikiran.
“Okey, boleh InsyaAllah” saya membalas. Macam biasa, proses paling asas adalah mula bertanya beberapa soalan sebelum misi mencari calon bersesuaian dijalankan.
Lelaki ini orang baik-baik, akhlaknya kelihatan baik. Santun, berilmu agama dan secara kasarnya tidak terlihat sebarang mudarat buat bakal pasangannya. Kiranya, gonna be a good husband lah, kalau tengok dari luaran. Tapi…
Akhirnya, saya turn down permintaan lelaki ini untuk membantu dia mencari calon, selepas dia beritahu satu ‘kriteria’ isteri solehah idaman kalbunya.
Anda tau apa kriteria yang dia nak?
“Kalau boleh… Nak yang bekerja Puan…” Common kan? Lelaki sekarang cari wanita bekerja.
Salah ke? tak salah. tapi perlu validate dulu apa tujuan dan pemikiran dia tentang wanita bekerja atau berduit sendiri ni.
Jadi saya bertanya, “Boleh nak cari yang bekerja. Tapi, boleh saya tahu, kenapa nak wanita bekerja? Kalau tak bekerja, tak ok kah?”“Sebab saya ni masih belajar. Kalau dia dapat bantu saya bayar yuran sikit-sikit yuran pengajian ini kira oklah. Kalau tak bekerja, susah sikit”
“Susah? Sebab apa kalau tak kerja susah pula?”
“Ya la. Saya nak bayar yuran lagi, nak tanggung dia lagi. Kalau bekerja, at least masa saya tengah belajar ini boleh juga dia bantu-bantu saya bayar yuran ke”
Teeeeeet. Jantan tak berguna dikesan. Punyalah saya marah dengan jawapan dia itu, terus saya tak balas mesej dan malas nak layan. Sebab?
Yang pertama, anda tak layak jadi ketua keluarga. Jadi suami. The way you think about marriage and having a wife is so toxic and misleading! Subhanallah, macam mana boleh terfikir nak berkahwin tapi awal-awal lagi minta ‘isteri’ tanggung anda?
Dah tahu tengah belajar tak ada duit, carilah duit! bukan cari isteri! Kalau tak mampu cari duit, jangan cari isteri! Ini, cari isteri kemudian mengharapkan isteri yang sara anda? Apakah?
Nak kahwin ketika belajar tu tak salah. Yang salah, pandai kahwin tak pandai usahakan nafkah? Bertanggungjawablah dengan keputusan anda!
Artikel berkaitan:Selain Rupa Paras Menarik, Inilah 8 Kriteria Yang Dipandang Lelaki Pilih Calon Isteri
Artikel berkaitan: 5 Sebab Wanita Bersifat Kepala Batu Adalah Calon Isteri Terbaik!
Benda ni common sangat dah sebenarnya. Bukan sekali dua saya jumpa dengan lelaki yang nak isteri bekerjaya untuk bantu kewangan mereka.
BER-SE-PAH.
“Alah puan, takyah lah feminis sangat. Tengoklah tuntutan kehidupan semasa sekarang ini macam mana. Biasalah tu kami lelaki harap wanita ada duit sendiri. Apa salahnya isteri kalau dah bekerja, bantulah suami tu”
tuan, ini bukan soal salah tak salah isteri bekerja untuk bantu suami.
tidak, tidak salah. yang jadi salah, adalah pada cara fikirnya tentang rumahtangga, tentang tanggungjawab, tentang berperanan sebagai seorang pasangan yang mencukukupan. cara fikir dan kefahaman tentang rumahtanggan dan tanggungjawab itu yang salah.
Pemikiran yang tempang, akan melahirkan amalan yang menyimpang!
Cara fikir salah, tindakan yang keluar juga akan salah dan di sini keruntuhan demi keruntuhan institusi kekeluargaan akan berlaku.
Samada, runtuh dengan perceraian. Atau, runtuh dengan hilangnya keharmonian dan objektif perkahwinan itu sendiri – untuk mendapatkan sumber sakinah, mawaddah dan rahmah.
Sungguh tidak wajar, apabila tujuan berkahwin itu adalah untuk memeras keringat isteri agar hidupnya menjadi mudah! itu bukan objektif perkahwinan. Maka, jangan pernah terlintas langsung hal ini dalam benak fikiran kita.
Pokok pangkalnya, memang tak salah isteri bekerja untuk bantu kewangan suami. Bahkan saya berpendapat, dalam majoriti keadaan sekarang, itu seakan-akan satu tanggungjawab moral untuk isteri membantu suami. Bukan tanggungjawab hakiki, tapi tanggungjawab moral.
Kalau dah suami tu berhempas pulas kerja siang malam nak cukupkan segalanya untuk keluarga, isteri bolehlah membantu pada kudrat yang ada. Balik pun, sama-sama nak hidup tenang dan selesa, maka give and take lah ikut cuaca rumahtangga masing-masing. Tiada salahnya, wanita bekerja atau tidak.
Cuma, bila lelaki mengharap isteri bekerja sebab awal-awal lagi nak dibantu, pada saya, ini kriteria lelaki tak berguna. Maaf katalah ya. Apa-apapun hal, cubalah dahulu, jika tak cukup, percayalah.
Anda sebagai lelaki baik yang mendapat isteri baik, pasti isteri anda akan bantu dan sama-sama sinsing lengan baju, turut bekerja dan bersusah sama-sama dengan anda membina ekonomi keluarga.
Subhanallah Maha Sempurna Allah, menciptakan lelaki dengan sifat kepahlawanannya iaitu menjaga dan melindungi. kajian psikologi menunjukkan, lelaki punya sense to protect adalah sangat tinggi. Manakala wanita pula, sekadar pemerhatian saya, memang mempunyai sense of giving yang sangat tinggi.
Apabila kedua-dua sense Allah bagi ini diguna pada fitrahnya, inshaALLAH hubungan antara suami isteri yang terjalin itu – adalah harmoni dan melengkapi. Suami tak ambil kesempatan atas isteri, isteri tak kedekut jadi tak berguna bergantung dengan suami semata-mata tanpa langsung memberi bakti.
Bila lelaki dibantu tapi dalam masa yang sama, dia punya sense to protect itu bekerja dengan baik, dia akan merelakan dirinya dibantu pada tahap kritikal dan keadaan tertentu saja, dan dia tidak akan sesekali tergamak menzalimi, mempergunakan atau memeras tenaga sang isteri hanya untuk kesenangan peribadinya.
Dia akan bertanggungjawab, dia tetap menjadi ketua keluarga yang baik, walau dari aspek kewangan dia sendiri dibantu oleh isteri. Sebab? Jiwa jantan dia sebagai pelindung isteri akan melindungi isteri dan keluarganya dari disakiti, dilukai, dipergunakan dengan cara yang salah.
Isteri akan dibantu, dan rasa dihargai. Bukan dipergunakan. Suami juga tetap dibantu, dan tetap dihormati isteri, kerana sikapnya yang melindungi dan tidak mengambil kesempatan.
Percayalah, wanita ini, dengan sifat memberi yang Allah beri dia, takkan sanggup membiarkan suami berhempas pulas menyediakan segalanya, tanpa dia juga berusaha turun padang menanggung susah derita bersama. Belum sempat suami buka mulut minta ingin dibantu, isteri yang baik akan awal-awal lagi menawarkan bantuan.
Tapi, tidak sedikit yang terjadi para lelaki berlepas tangan dan memilih menjadi ‘lebih isteri’ dari sang isteri itu sendiri. Maka bermatianlah sang isteri menyediakan segala keperluan.
Penat dan rabak fizikalnya, yang sepatutnya digunakan untuk melahirkan dan berkasih sayang dengan anak-anak dan suami sebagai sumber ketenangan untuk seisi keluarga – akhirnya menjadi singa jadian yang sentiasa bermasam muka dan bersikap serba tak kena.
Saya ni kalau ada anak laki pun, saya akan MINTA anak lelaki saya sebolehnya carilah wanita yang bekerjaya dan ada duit sendiri. Sebab apa?
“Supaya isterimu boleh memberi pada ibubapanya sebanyak apa yang dia mahu. Supaya dia boleh membantu orang sekelilingnya bila-bila masa ianya perlu.
Supaya dengan itu, dia lebih menghargai kewujudannya di dunia ini, berperanan sebagai sosok isteri yang taat dan ibu yang hebat, yang mampu menjadi suri tauladan terbaik untuk anak-anak kalian.
Dan sesekali, bukan kerana wangnya itu boleh membantumu, tetapi agar ibubapanya tetap terus terbela, dan dia meneruskan hidup sebagai isteri yang kau redha, juga sebagai anak perempuan yang terus menyumbang jasa pada kedua ibubapanya.
Maka anakku, carilah wanita bekerjaya, agar dia mampu menjadi versi terbaik dirinya dengan keupayaannya untuk memberi kepada sesiapa saja yang dia suka.”
Akhir kata nasihat untuk wanita pula, jika sudah berduit sendiri.
Usah mendabik dada perlecehkan suami anda, hanya kerana wangnya tidak sebanyak anda. Biar, wangnya sikit tak mengapa. Asalkan, tanggungjawabnya tetap dia usaha laksanakan sebaiknya.
Bukan hak kita, menentukan berapa banyak sepatutnya rezeki yang dibawa pulang sang suami untuk kita sekeluarga. Asal saja, dia tetap berperanan sehabis daya memberi yang terbaik kepada keluarga, dia tetap mesti terus menjadi suami pujaan hati anda.
Walaupun pekerjaannya cuma peniaga air balang di tepi simpang, asalkan, dia berusaha sehabis dayanya untuk tetap mempertahankanmu, menjagamu, dan memberi kecukupannya kepadamu.
Jika dia ambil kesempatan atas mu, boleh pertimbangkan option lain, bina hidup sendiri. sendiri lebih baik, dari menanggung dosa tak bertepi kerana hati yang selalu memandang jelek sikap-sikap tak berguna seorang suami.
Allahualam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI