Berhijab dan tutup aurat itu wajib bagi wanita. ‘Tiada alasan jadi diri sendiri bila buka tudung.’ Benda wajib tidak boleh diubah-ubah sesuka hati dan menurut selera kita.
Namun ada beberapa individu memberi alasan sebegitu apabila mereka tanggalkan hijab. Katanya tidak mahu hipokrit dan mahu jadi sendiri. Masyallah jauh menyimpang daripada ajaran agama Islam.
Artikel Berkaitan:
Berhijab & Tutup Aurat
‘Tutup aurat ini perkara wajib. Dalam apa keadaan pun, tiada alasan untuk nak kata tak wajib, sebab ia wajib. Jadi, siapa yang tidak menutup aurat itu, haram,” kata pendakwah bebas juga juara Imam Muda musim kedua (IM2), Hassan Adli.
Jelas Imam Muda Hassan, bagi wanita yang membuka tudung dengan alasan tidak mahu hipokrit dan nak menjadi diri sendiri, ia sama sekali tidak akan menggugurkan hukum wajib itu.
“Memakai tudung dan menutup aurat itu wajib. Tak ada alasan untuk tidak memakainya bagi wanita Islam. Sebagai contoh juga, solat lima waktu yang hukumnya wajib dilakukan.
Itu Wajib Bagi Wanita
“Jadi, kita tidak bolehlah kata, saya tak nak solat sebab tak ikhlas, tak nak solat sebab suka berjudi, tak nak solat sebab saya riak, pelbagai alasan itu tidak boleh diterima sebab hukumnya wajib. Tetap kena solat dalam apa jua keadaan dan tak alasan untuk kita tak nak buat,” katanya.
Tambahnya, solat juga tidak akan gugur hukumnya sama seperti menutup aurat. Benda yang wajib itu tetap kena buat.
“Di sini, apa-apa situasi pun tak boleh kita kata hipokrit, tak hipokrit, riak, tak riak ke sebabnya, hukum tetap hukum, wajib tetap wajib,” katanya.
Tiada Alasan Jadi Diri Sendiri
Menurut Hassan, jadi seseorang wanita itu nak berhijrah menutup aurat, hijrahlah bersungguh-sungguh. Jangan dibuat sekerat jalan, sebab takutnya kita mempermainkan agama pula.
“Apapun, tudung ini kalau nak berfesyen tiada masalah. Dalam Islam, tak adalah sampai tak boleh ikut fesyen langsung. Masih boleh berfesyen, tinggal lagi jangan sampai melampau-lampau. Cukup sekadar berpada-pada.
“Maksudnya, selagi mana fesyen itu cukup syarat menutup aurat. Kemudian, tidak melampaui batas, pada saya ia okay lah,’ ungkapnya.
Bila Buka Tudung
Pada masa kini, didapati pemakaian tudung dalam kalangan segelintir wanita termasuk golongan selebriti umpama mengikut ‘trend’.
Apabila mahu memakainya, mereka pakai. Kemudian apabila tidak mahu, ditanggalkan begitu saja dengan alasan tertentu seperti ingin menjadi diri sendiri.
Baca Di Sini:
Kashoorga : Mengenakan hijab bukanlah fesyen atau trend semasa, sebaliknya pemakaian tudung adalah tuntutan agama pada wanita.
Sumber: myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Allah Bagi Macam-Macam Mukjizat, Salah Satunya Dikurnia Suami Baik” – Luah Wanita Derita Tulang Bengkok
Sebagai pasangan suami isteri, memang kita digalakkan saling bantu membantu dalam apa jua situasi. Barulah kasih sayang antara keduanya akan berpanjangan hingga ke jannah.
Begitu juga dengan perkongsian pasangan suami isteri ini yang saling membantu ketika salah seorang ditimpa sakit.
Dalam satu posting di laman sosial Twitter menggunakan akaun @cydacumi memberitahu kesetiaan dan kesanggupan seorang suami untuk menjaga isteri yang ditimpa musibah menderita masalah Scoliosis sejak melahirkan anak pertama.
Scoliosis adalah masalah kesihatan membabitkan tulang belakang seseorang akan bengkok ke kiri atau ke kanan. Disebabkan masalah itu pesakit akan mengalami pening kepala, mudah marah selain kesukaran untuk bernafas.
Suami adalah segala-galanya
Mengalami selepas bersalinkan anak pertama
Seronok rasa bila Allah swt makbulkan impian aku untuk hidup dengannya… Tapi 8bulan lepas bersalinkan anak aku yg pertama, aku diduga dengan penyakit yang buat aku lemah untuk hidup. Luaran nampak biasa. Tapi dalaman hanya Allah swt dan suamiku saja tahu…
Tulang belakang jadi bengkok, susah bernafas, sakit perut dan mudah marah
Aku ada scoliosis. Tulang belakang aku bengkok. Hari2, aku akan sakit belakang, susah nafas, sakit kepala, sakit perut, mudah marah sebab masatu anak aku yang pertama kecik lagi. Dan akhirnya aku akan menangis. Kenapa aku yang Kau duga.
Suami layan segala ragam & berkata ini dugaan Allah tanda Dia sayang
Soalan tu selalu bermain kat kepala aku. Hari2, itulah orang yang menghadap segala ragam aku.. suamiku… Penat dia balik kerja.. buka pintu, aku tengah nangis. Dia terus peluk aku.. “sabar… dugaan tanda Allah sayang”
Dengan tak mandi lagi, dia ambil minyak, dia sapu kat belakang aku dan suruh aku rehat. Dia pandang aku lama. Dia kesiankan aku… Dia balik, dengan makanan pun takda, terus hadap orang sakit. Dengan nak urus anak lagi. Rumah lagi
Penat dia lagi…
Sakit jadi berkurangan, emosi stabil dari sebelumnya
Bila dia sapu minyak & urut belakang, aku akan rasa lega. Sakit kurang. Emosi aku stabil daripada sebelum… Malam tu aku tertidur “sayang, jom makan. pa ada masak sikit tapi tak sedap macam ma masak
” kesian dia… Maafkan ma
Boleh kata dalam sebulan, 2/3 hari saja aku boleh survive Masa tulah aku guna segala kudrat untuk anak dan suami yang aku sayang… Waktu dia dah nak balik kerja, aku siapkan lauk2 atas meja. Pinggan, nasi , air semua dah siap
“Assalamualaikum… Aku jawab salam dan buka pintu. Aku senyum… Dia tahu aku sihat dan terus peluk dan cium dahi aku… “pa suka tengok ma macam ni… alhamdulillah …” Dia mandi pastu makan. 2kali tambah
Dia tetap tidak bosan melayan kerenah, terima diri ini seadanya
Alhamdulillah untuk hari itu…
‘pa tak bosan ke dengan ma? jaga ma.. tahan dengan perangai ma. ma tak macam oranglain… ma selalu sakit’ “pa takan bosan dengan ma.. pa tahu ini dugaan untuk kita… pa sayang ma lebih dari nyawa pa…”
Allah beri aku sakit dan Allah beri aku suami yang terima aku seadanya… Sekarang, aku dah boleh control sakit aku… Suami aku pun dah makin membulat sebab aku selalu masak
Macam-macam mujizat Allah beri dan kehadiran suami paling bermakna
Alangkah bahagianya kalau setiap hari aku sihat
Tahun ni, dah hampir 10tahun perkahwinan aku & dia… Dah 2 anak dah
Dia adalah orang yang sama. Tak jemu tak penat melayan ragam aku. Tetap sapu minyak tetap urut sampai kurang sakit aku. Tetap masakkan untuk aku… Tetap peluk dan ingatkan aku, “dugaan, tanda Allah sayang…”
Aku taknak sia2kan waktu aku sihat. Sebab itu yang aku ada untuk membahagiakan suami dan anak2 aku… Esok harijadi suami aku yang ke 31tahun…
Semoga Allah tunaikan impian kami, mahu sihat & berjuang cari rezeki untuk keluarga
Semoga Allah swt tunaikan impian aku untuk dia… Aku nak sihat dan berjuang cari rezeki untuk dia & anak2… lama sangat aku dah rehat… Semoga Allah swt panjangkan umur dia… dan Semoga dia berjaya ddunia dan diakhirat…
Alhamdulillah… inilah bahagian aku… Aku masih dapat rasa bahagia walaupun dalam keadaan yang buat aku lemah… Aku bersyukur… Dugaan, tanda Allah sayang… Selamat harijadi suamiku… -end
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suami Bergaji Kecil, Apakah Hukum Jika Kami Merancang Keluarga?
Merancang keluarga semakin jadi pilihan pasangan berpendapatan rendah?Kehadiran cahayamata adalah rezeki daripada Allah. Dan anak itu pembawa rezeki. Namun terdapat kebimbangan di kalangan suami isteri apabila memikirkan kebajikan anak-anak akan terabai berikutan pendapatan keluarga yang kecil.
Hari ini, kos hidup semakin meningkat. Ia mendatangkan dilemma kepada ramai pasangan berpendapatan rendah, takut keperluan anak tak terpenuhi.
Kita ikuti penjelasan, mantan Mufti Wilayah Persekutuan, SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang apakah hukumnya pasangan berpendapatan rendah mahu merancang keluarga. Mereka bimbang dengan keadaan ekonomi keluarga belum stabil.
Artikel berkaitan:Tabiat Buruk Sekeluarga Di Rumah Penyebab Rezeki Sempit
Artikel berkaitan: Gaji RM700 Sara 9 Sekeluarga, Tapi Sebab Bersyukur Rezeki Tak Pernah Putus Siti Nurhaliza Kenang Zaman Susah Bersama Arwah Ayah
SOALAN:
Salam. Boleh saya tanya? Seseorang suami yang berpendapatan rendah, adakah perlu merancang keluarga?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Para ulama berbeza pandangan tentang hukum tanzim al-usrah atau perancangan keluarga atas alasan kemiskinan.
Pendapat pertama:
Bagi mereka yang tidak membenarkannya, mereka berhujah:
- Rezeki itu berada dalam ketentuan Allah, dan Allahlah yang menetapkan pembahagian rezeki bagi setiap anak. Allah berfirman dalam al-Quran:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ
Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka.
Surah al-An’am, (6:151)
- Penyerupaan amalan Jahiliyyah yang membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin, sekalipun kaedah ini hanyalah menghalang lahirnya anak-anak. Namun tujuannya adalah sama, yakni takut miskin, maka hukum tujuan ialah hukum wasilah (sarana).
- Rezeki itu adalah milik Allah, dan perancangan keluarga kerana takutkan kemiskinan ialah suatu bentuk sangka buruk kepada Allah. Maka sepatutnya seseorang itu bertawakal kepada Allah kerana Allah akan memberikan rezeki kepada siapa yang Dia ingini tanpa hisab. Wajib baginya berbaik sangka kepada Allah kerana seseorang itu tidak mengetahui hakikat kebaikan dan keperluan yang sebenar seperti yang ditentukan oleh Allah.
Firman Allah Taala:
وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah, 2:216)
Pendapat kedua:
Bagi mereka yang membenarkannya, mereka memperincikan perancangan keluarga atau tanzim al-usrah kepada tanzim al-nasal (perancangan anak) dan tahdid al-nasal (membataskan anak).
Tanzim al-Nasal merujuk kepada usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti memakan ubatan pil perancang, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakulasi luar rahim), dan mengeluarkan air mani daripada kemaluan wanita selepas selesai persetubuhan dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara.
Kaedah ini diharuskan dengan syarat-syarat:
- Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.
- Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya isteri.
- Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.
Ini berdalilkan athar daripada Jabir RA:
كُنَّا نَعْزِلُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالقُرْآنُ يَنْزِلُ
Maksudnya: Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 5209) dalam al-Sahih
Ertinya, tiada larangan daripada al-Quran tentang perkara itu kerana jika ia dilarang nescaya al-Quran akan menyatakan larangan.
Dalam riwayat Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang `azal, maka baginda menjawab:
مَا عَلَيْكُمْ أَنْ لاَ تَفْعَلُوا، فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ كَتَبَ مَنْ هُوَ خَالِقٌ إِلَى يَوْمِ القِيَامَةِ
Maksudnya: Apa yang baik atas kamu agar kamu tidak melakukannya, kerana Allah telah menulis siapakah yang menjadi Pencipta (bagi setiap sesuatu) sehingga Hari Kiamat.
Dalam riwayat Abu Said RA menyebut:
لَيْسَتْ نَفْسٌ مَخْلُوقَةٌ إِلَّا اللَّهُ خَالِقُهَا
Maksudnya: Tiada suatu nyawa pun yang diciptakan melainkan Allahlah Penciptanya. (Hadis riwayat Imam al-Bukhari . No. 7409)
Ertinya, jika Allah mengkehendaki seorang anak itu dikandungkan dan dilahirkan juga, tiada siapa yang boleh menghalang. Maka, pasangan yang merancang itu hendaklah reda, beramanah dan berasa tanggungjawab.
Manakala Tahdid al-Nasal menggunakan kaedah yang lebih melibatkan campur tangan perubatan yang kekal seperti pemandulan kekal dan melakukan pengguguran.
Kaedah ini dianggap haram kerana melibatkan pengubahan ciptaan Allah, merosakkan asas kehidupan dan melakukan pembunuhan.
Ini juga tindakan yang menafikan Allah sebagai Pemberi Rezeki bagi ibu bapa dan anak-anak.
Apatah lagi jika ia dilakukan oleh wanita atau lelaki yang belum berkahwin.
Pengecualian ialah bagi kes yang melibatkan masalah kesihatan yang mengancam nyawa seseorang wanita seperti risiko besar kematian atau menyebabkan masalah kesihatan yang kritikal bagi ibu akibat mengandung dan bersalin.
Maka ketika itu, boleh dilakukan pengguguran sebelum kandungan mencapai umur 120 hari daripada tarikh persenyawaan berlaku, atau 106 hari daripada hari terakhir haid.
Fatwa-fatwa ulama
Imam al-Ghazzali berpendapat pengguguran kandungan ialah haram mutlak sekalipun pada peringkat awal seperti nutfah kerana ianya asas kehidupan manusia.
Namun, beliau berpendapat bahawa azal ialah harus dan menyatakan beberapa niat syarie untuk melakukan azal antaranya ialah faktor ekonomi, kesihatan isteri, dan kecantikan isteri bagi tujuan kasih sayang berpanjangan antara pasangan bagi mengelakkan talaq.
Beliau juga menyatakan faktor yang fasid (rosak) yang tidak boleh diterima dan berdosa seperti takut untuk mendapat anak perempuan. Rujuk Ihya’ Ulum al-Din (2/52)
Persidangan Majma’ al-Fiqh al-Islami di bawah Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kuwait pada 1-6 Jamadilakhir 1409 H bersamaan 15 Disember 1988 M telah memutuskan, antara lain:
- Haramnya menghilangkan kemampuan reproduksi daripada lelaki atau pun wanita, seperti apa yang dikenali dengan pemandulan. Pengecualian diberikan dalam kes-kes darurat yang perlu ditimbang dengan kayu ukur yang Syarie.
- Dibolehkan untuk mengawal secara sementara kemampuan reproduksi dengan tujuan menjarakkan antara tempoh-tempoh kehamilan, atau menghentikan bagi tempoh tertentu, jika terdapat keperluan yang diambil kira oleh Syarak.
Ini dilakukan berdasarkan persetujuan dan keredaan daripada perbincangan antara kedua pasangan yang sah, dengan syarat kaedah kawalan untuk tidak mendatangkan mudarat, berdasarkan kaedah yang tepat dengan syariat, dan tidak menzalimi kandungan yang sedia ada. Rujuk Majallah al-Majma’ Siri 4 (1/73)
Syeikh Atiyyah pada Mei, 1997 melalui Dar al-Ifta’ al-Misriyyah mengeluarkan fatwa atas soalan hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa dibolehkan pemandulan atas alasan kesihatan atau selainnya bagi tempoh tertentu, dengan syarat kemampuan untuk reproduksi itu kekal dan boleh digunakan kembali apabila masa berlalu.
Justeru, tidak boleh pemandulan itu dilakukan jika kesannya bersifat sempurna dan kekal sehingga hilang kemampuan dan fungsinya, melainkan wujudnya kemudaratan yang serius. Rujuk Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (47/10)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-28 yang bersidang pada 29 Februari 1991 telah membincangkan Sistem Susuk Norplant Dalam Program Perancang Keluarga Kebangsaan.
Muzakarah telah memutuskan bahawa Sistem Susuk Norplant ini adalah harus digunakan. Penggunaan sistem ini hendaklah tertakluk kepada keputusan Muzakarah Kali Ke-12 pada 20 Januari 1977 yang memutuskan hukum mengenai Perancang Keluarga adalah seperti berikut:
- Memandul lelaki dan perempuan hukumnya adalah haram.
- Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang perseorangan.
- Menyusun keluarga dari kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang selain daripada (1) dan (2) di atas adalah harus.
Kesimpulan
Berdasarkan soalan yang dikemukakan, merancang keluarga dibolehkan bagi kedua pasangan untuk menggunakan kaedah tanzim al-nasal yang diharuskan oleh Syarak bagi tujuan merancang keluarga dengan cara menjarakkan anak, bagi tujuan pengurusan ekonomi kerana berpendapatan rendah.
Ini perlu disertakan dengan niat bahawa jika Allah mengurniakan pasangan itu anak, maka tiada siapa yang boleh menghalang dan hendaklah pasangan itu redha kepada takdir Allah dan bersikap bertanggungjawab.
Wallahua’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Jadi Gelojoh, Ini 12 Perkara Saat Berbuka Puasa, Perlu Diberi Keutamaan
Puasa di bulan Ramadan ialah menahan lapar dan dahaga serta juga hawa nafsu dari terbitnya fajar sampai terbenam matahari.
Salah satu nikmat ketika menjalani ibadah berpuasa ialah ketika berbuka puasa. Walau bagaimanapun ketika berbuka puasa, bukan sekadar dapat menghilangkan lapar dan dahaga tetapi lebih dari itu.
12 PERKARA YANG MENJADI KEUTAMAAN KETIKA BERBUKA PUASA
BARAKAH KEPADA MEREKA YANG BERPUASA
Mereka yang berpuasa ketika berbuka puasa akan dapat merasai betapa bersyukurnya kerana mempunyai makanan untuk dimakan berbanding mereka yang tidak berkemampuan. Menahan lapar dan dahaga sepanjang hari akan memberikan keinsafan dalam diri.
MENYEGERAKAN BERBUKA PUASA
Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
“Manusia akan senantiasa berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka.” (HR. Bukhari no. 1957 dan Muslim no. 1098)
Dalam hadis yang lain disebutkan,
“Umatku akan senantiasa berada di atas sunnahku (ajaranku) selama tidak menunggu munculnya bintang untuk berbuka puasa.” (HR. Ibnu Hibban 8/277 dan Ibnu Khuzaimah 3/275, sanad shahih). Inilah yang ditiru oleh Rafidhah (Syi’ah),
MEMBACA DOA SEBELUM BERBUKA PUASA
Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Rasulullah SAW bersabda,
“Apabila salah seorang di antara kalian makan, maka hendaknya ia menyebut nama Allah Ta’ala (iaitu membaca ‘bismillah’). Jika ia lupa untuk menyebut nama Allah Ta’ala di awal, hendaklah ia mengucapkan: “Bismillaahi awwalahu wa aakhirohu (dengan nama Allah pada awal dan akhirnya)”.” (HR. Abu Daud no. 3767 dan At Tirmidzi no. 1858, hasan shahih)
MAKAN HIDANGAN YANG RINGAN
Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu berkata,
“Rasulullah SAW biasanya berbuka dengan rothb (kurma basah) sebelum menunaikan solat. Jika tidak ada rothb, maka beliau berbuka dengan tamr (kurma kering). Dan jika tidak ada yang demikian beliau berbuka dengan seteguk air.” (HR. Abu Daud no. 2356 dan Ahmad 3/164, hasan shahih)
MEMBACA BISMILLAH SEBAGAI TANDA BERSYUKUR
Para sahabat Nabi SAW berkata,
“Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami makan dan tidak merasa kenyang?” Beliau bersabda: “Kemungkinan kalian makan sendiri-sendiri.” Mereka menjawab, “Ya.” Beliau bersabda: “Hendaklah kalian makan secara bersama-sama, dan sebutlah nama Allah, maka kalian akan diberi berkah padanya.” (HR. Abu Daud no. 3764, hasan).
DOA BAGI YANG BERBUKA PUASA TIDAK AKAN DITOLAK
Nabi SAW bersabda,
“Ada tiga orang yang doanya tidak ditolak : (1) Pemimpin yang adil, (2) Orang yang berpuasa ketika dia berbuka, (3) Doa orang yang dizalimi.” (HR. Tirmidzi no. 2526 dan Ibnu Hibban 16/396, shahih).
Ketika berbuka adalah waktu terkabulnya doa kerana ketika ini orang yang berpuasa telah menyelesaikan ibadahnya dalam keadaan tunduk dan merendahkan diri (Lihat Tuhfatul Ahwadzi, 7: 194).
SALING BERKONGSI HIDANGAN BERBUKA
Rasulullah SAW bersabda,
“Siapa memberi makan orang yang berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tersebut, tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa itu sedikit pun juga.” (HR. Tirmidzi no. 807, Ibnu Majah no. 1746, dan Ahmad 5/192, hasan shahih)
WAKTU BERBAHAGIA BAGI YANG BERPUASA
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda, “Orang yang berbuka puasa mempunyai dua kebahagiaan yang boleh ia rasakan; kebahagiaan ketika ia berbuka dan kebahagiaan ketika ia bertemu dengan Rabb-nya kerana puasa yang dilakukannya.” (HR. Bukhari dan Muslim)
MENUNGGU WAKTU BERBUKA DENGAN MELAKUKAN PERKARA YANG BERMANFAAT
Gunakan waktu sepanjang berpuasa untuk menambah ibadah. Menunggu waktu berbuka dapat anda manfaatkan untuk melakukan perkara yang boleh mendatangkan pahala. Mengaji Al-Quran, bertadarus waima menyediakan juadah berbuka puasa pun sudah dapat memberikan pahala kepada kita. Pastinya ia akan menyempurnakan ibadah dan buka puasa anda.
JANGAN MAKAN DAN MINUM BERLEBIHAN
Berbuka puasa dalam Islam biarlah secara sederhana, usah bermewah-mewah. Bulan Ramadan mengajar kita untuk bersederhana. Jangan sampai ibadah berpuasa hanya sekadar menahan lapar dan dahaga semata-mata.
BUKANLAH WAKTU UNTUK BALAS DENDAM
Waktu berbuka puasa bukan merupakan waktu untuk balas dendam. Makan biarlah bersederhana dan tidak keterlaluan. Sesungguhnya apa jua perkara yang dilakukan secara berlebihan akan mendatangkan kemudharatan.
JANGAN MELALAIKAN ADAB MAKAN
Ya! Memang lapar ketika berpuasa seharian namun itu bukan bermakna kita boleh mengenepikan soal adab ketika menjamu selera. Mulakan dengan doa ringkas dan makan secara perlahan-lahan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI