Diam tak diam kita sudahpun memasuki bulan Februari dan tinggal 10 bulan lagi sebelum penutup tahun 2020.
Dan pastinya kita mahukan sesuatu yang manis untuk dikenang sepanjang tahun ini. salah satunya apabila berjaya merealisasikan misi menyimpan wang.
Tidak dinafikan agak sukar untuk menyempurnakan misi ini tetapi bak kata pepatah hendak serib daya, tak henak seribu dalih. jadi masih belum terlambat untuk membuat tabungan
Pekongsian seorang gadis ini menggunakan akaun nama @mimierhmn di laman sosial Twitter memberitahu caranya membuat RM20Challenge dan hasilnya dia mendapat pulangan yang sangat berbaloi. menurutunya cabaran ini agak sudah tetapi dia akhirnya berjaya menyelesaikan misinya.
Honestly, challenge ni sangat lah susah. To deny the existence of rm20 in my pocket was so hard, banyak benda yang berlaku tahun lepas.
I dah guna separuh daripada ini untuk all the emergencies and unwanted things that happened last year.
Here’s what I found dalam #RM20Challenge ; memang RM20 atau RM5 je kita boleh deny existence sebab jarang dapat berbanding RM1, RM10. Occasionally I minta tukar 20 keping RM1 kepada sekeping RM20 dengan member, dorang pun jarang ada note RM20
RM50, RM100 pulak terlalu besar.
Will I do this again? Yes.
Ads
How to do it? Every RM20 you have – ignore its existence. Keep it somewhere else, where you can slide the money in easily. Takperlu gulung , nanti rosak duit. Avoid ATM yang boleh keluarkan RM20.
Kalau perlu guna duit ni, set jenis emergency yang rare untuk kita guna duit ni. Contoh – Phone hilang, sambung study,
I didn’t use this as duit emergency untuk makan no matter how sengkek that month. Why? Sebab ianya akan jadi benda repetitive.
To be fair, i did use this as emergency for meal. That’s when I found it to be repetitive. So I lost couple of hundreds there.
To avoid this from happening again, I do mealprep instead this year.
Plus point , I did not record this as money in/money out dalam Money Manager App (Yes I use this app).
Ads
Kenapa? I totally IGNORE RM20 existence. Kalau ada money short dalam Money Manager tu, short la ia. Kena topup balik guna duit freelance.
Tips:
The Wife’s version of this #RM20Challenge is saving all of the cash above RM10 from my wallet and pockets. I’m going with e-wallets now. https://twitter.com Being a B40, challenge ni memang susah. Ini pun collective effort of two person.
Sad to say this, I am approaching 30 and I do not own investment accounts. Planning too but not now.
Let all of us pray I can find scholarship for my studies so that I can pay all my hutang heheh.
Kecanggihan teknologi hari ini membolehkan al-quran berada di dalam telefon bimbit kita. Ia sekali gus memberi kemudahan untuk umat Islam membacanya dengan mudah.
Namun begitu adakah kita dibolehkan membacanya bila-bila saja tanpa berwuduk. Seperti yang kita maklum sebahagian para ulama bersepakat bahawa menyentuh al-Quran atau mushaf adalah haram melainkan dalam keadaan seseorang itu suci daripada hadas kecil atau besar.
Ini bertepatan dengan Firman Allah SWT:
لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
Maksudnya: Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;
(Surah al-Waqiah, 79)
Fahami kategori mushaf
Bagi menentukan apakah menyentuh al-Quran yang terdapat di dalam aplikasi telefon bimbit diwajibkan untuk berwuduk atau tidak, maka sebaiknya diperhalusi adakah ia juga dikategorikan sebagai Mushaf atau tidak.
Mushaf adalah sesuatu yang ditulis padanya daripada al Quran dengan tujuan pembelajaran
Oleh itu, dalam memahami maksud mushaf Syeikh Muhammad bin Umar Nawawi al-Jawi al-Bantani menyebut:
وَالْمرَاد بالمصحف كل مَا كتب فِيهِ شَيْء من الْقُرْآن بِقصد الدراسة كلوح أَو عَمُود أَو جِدَار
Maksudnya: Dan dimaksudkan dengan Mushaf adalah setiap benda yang ditulis padanya sesuatu daripada al-Quran dengan tujuan pembelajaran.
Bagi memahami apa yang dimaksudkan dengan tulisan, Syeikh Sulaiman bin Muhammad al-Bujairimi menyebut di dalam Hasyiahnya, bahawa tulisan (كِتَابَةً) bemaksud yang tertulis di atasnya, iaitu apa yang terdapat padanya tulisan, seperti lembaran dan kain sama ada ditulis padanya dengan menggunakan dakwat atau selainnya, dan begitu juga ukiran berbentuk huruf pada batu, kayu atau pada tanah dipermukaan bumi.
Jika sekiranya melukis bentuk huruf di udara atau air maka ia bukanlah sebagai tulisan mengikut pandangan mazhab seperti yang disebut al-Ziadi. (Lihat Hasyiah al-Bujairimi al-Khatib, 3/498)
Hukum baca al-quran melalui telefon bimbit
Justeru, dapat difahami bahawa al-Quran yang dibuka di dalam telefon pintar tidak termasuk di dalam kategori mushaf seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama.
Oleh itu dapat disimpulkan bahawa harus membaca al-Quran melalui telefon bimbit tanpa berwuduk, ini kerana aplikasi al-Quran tidak boleh dihukum sebagai mushaf al-Quran kerana ianya hanya tulisan yang dipapar melalui skrin dan kemudiannya hilang, bahkan tidak kekal, berbeza seperti yang ditakrifkan oleh para ulama dengan mushaf al-Quran yang hakiki.
Namun, sebaiknya disunatkan untuk berwuduk ketika membaca al-Quran serta menjaga adab-adab ketika membaca al-Quran sepertimana yang digariskan oleh para ulama seperti menutup aurat, mengadap kiblat dan membersihkat mulut.
Tiada apa yang lebih menyedihkan apabila kehilangan tiga ahli keluarga serentak yang mana sehingga kini nasib mereka tidak diketahui sama ada masih hidup atau tidak dalam tragedi banjir yang melanda 9 kampung di Baling semalam.
Sehingga berita ini dilaporkan, tiga sekeluarga termasuk seorang wanita hamil empat bulan dipercayai hilang selepas rumah didiami mereka dihanyutkan arus deras dalam kejadian banjir yang melanda Kampung Iboi, Kupang.
Menurut suami Nurul Hanis, Khairul Ashraf Nor Azman, 24, berkata ketika kejadian dia sedang bekerja di Pulau Pinang dan sepatutnya pulang hari ini bagi membawa isteri melakukan pemeriksaan kandungan.
Katanya, dia menerima panggilan daripada kakaknya mengenai kejadian banjir itu dan terus bergegas pulang, namun apabila sampai rumah yang didiami isterinya itu hilang dibawa arus deras.
“Saya dan isteri tinggal di Pulau Pinang, namun isteri minta balik ke kampung dan tinggal dengan emak saya untuk jaga dia sebab emak kena strok,” katanya yang mendirikan rumah tangga pada Februari lalu.
Khairul Ashraf berkata kali terakhir dia bertemu dengan isterinya pada minggu lepas dan isterinya sempat meninggalkan pesan supaya menjaga dirinya baik-baik. “Sebelum kejadian kami juga sempat berbalas mesej dan dia meminta saya membelikan dia makanan dan macam-macam benda lain, tapi bila kejadian ini berlaku tak sempat saya nak tunaikan permintaan dia,” katanya.
Khairul Ashraf berharap isterinya dan ahli keluarganya yang lain dapat ditemukan dengan selamat, namun dia reda dengan segala ketentuan.
Dalam pada itu, bapanya Abd Rahman Said, 71, berkata ketiga-tiga mangsa yang hilang adalah ahli keluarganya iaitu isterinya Salmah Mat Akib, 53, menantunya Nurul Hanis Abu Hassan, 23, dan anak tirinya Mohd Khairul Ikhwan Nor Azman, 14.
Beliau berkata ketika kejadian pada kira-kira 4 petang, menantunya itu sempat menelefon memberitahu keadaan air yang semakin naik di kawasan rumah.
“Ketika kejadian saya tidak berada di rumah dan bila menantu telefon saya beritahu dia saya dalam perjalanan balik. Tapi dalam perjalanan balik itu banyak halangan di jalan raya. Jadi saya lambat sampai ke rumah.
“Bila sampai saya lihat jambatan tidak ada sebab sudah dihanyut arus, saya terus parkir kereta dan berlari ke rumah tapi saya tengok rumah saya pun sudah tidak ada,” katanya ketika ditemui pemberita di pusat pemindahan sementara (PPS) Sekolah Menengah Kebangsaan Jerai di sini hari ini.
Beliau berkata isterinya yang terlantar kerana strok ditemani menantunya yang sedang mengandung anak sulung serta anak tirinya di rumah itu tidak sempat menyelamatkan diri kerana kejadian berlaku begitu pantas.
Tambah beliau, kejadian banjir itu adalah yang terburuk pernah berlaku di kawasan itu yang menyebabkan rumahnya musnah 100 peratus dan dihanyutkan arus deras. “Setakat ini saya belum terima apa-apa berita mengenai nasib mereka, tapi saya berharap mudah-mudahan mereka selamat. Tapi jika ditemukan tidak selamat sekalipun saya reda,” katanya sambil mengesatkan air mata.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Baling Supt Shamsudin Mamat mengesahkan polis menerima laporan mengenai kehilangan tiga individu itu dan menggerakkan operasi mencari dan menyelamat bagi mengesan kesemua mangsa, namun setakat 2 pagi tadi pihaknya belum menjumpai sebarang petunjuk.
“Pada malam ini (tadi) operasi tidak dapat diteruskan memandangkan tempat itu gelap, ada takungan air dan keadaan berlumpur. Pada petang tadi (semalam) pasukan kita sudah meninjau lokasi kejadian dan mendapati rumah tersebut telah musnah,” katanya ketika ditemui di PPS sama.
Beliau berkata operasi mencari kesemua mangsa diteruskan semula pada 7 pagi ini dan akan memperluaskan kawasan pencarian dengan pembabitan anggota daripada pelbagai agensi berkaitan.
Dalam perkembangan sama, Shamsudin menafikan dakwaan yang mengatakan seorang mangsa ditemukan terkorban dalam kejadian banjir itu seperti yang tular dalam media sosial.
Menurutnya, setakat ini dua mangsa disahkan mengalami kecederaan dalam kejadian itu membabitkan seorang lelaki dan seorang perempuan yang telah dibawa dan menerima rawatan di Hospital Baling.
“Mereka yang berusia dalam lingkungan 40-an hingga 50-an mengalami cedera ringan dan dalam keadaan stabil dan selamat. Saya berharap orang ramai tidak menyebarkan perkara yang tidak betul berkenaan kejadian ini,” katanya. Sumber : Harian Metro . Gambar : BERNAMA
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hari ini terlalu banyak berita dipaparkan di media sosial tanpa batasan. Kata orang, semua boleh menjadi wartawan sedangkan untuk menjadi wartawan , mereka diajar setiap berita yang ditulis harus mempunyai krediliti, telah diteliti dan faktanya disahihkan sebelum disiarkan di majalah atau akhbar.
Tapi hari ini, media sosial menjadi pusat berkumpulnya “berita”, sahih atau tak sebaliknya sudah disebarkan lebih awal tanpa diselidiki kesahihannya. Akibatnya banyak pihak dikecam dan bila disiasat ianya tidak benar. Benarlah di akhir zaman ini, zaman fitnah.
Dipetik dari perkongsian pejabat Mufti Wilayah Persekutuan memaklumkan, di akhir zaman ini menyaksikan begitu banyak fitnah dan penipuan berleluasa. Ada pihak yang tuduh menuduh tanpa bukti yang kukuh dan ada pihak yang begitu dangkal mempercayai berita yang tiada pucuk pangkalnya. Nabi SAW pernah memberikan amaran kepada sesiapa yang suka bercakap tentang perkara yang tidak diketahui kebenarannya. Daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda :
Maksudnya: “Seorang hamba apabila dia bercakap tentang satu perkataan yang dia sendiri tidak selidiki (akan kebenarannya), maka dia akan tergelincir ke dalam neraka yang jauhnya adalah sejauh arah timur.” Riwayat Al-Bukhari (6477)
Al-Qastalani berkata: Iaitu kalimah atau ucapan tanpa berfikir keburukan natijah hasil cakapan tersebut. (Lihat Irsyad al-Sari, 9/274)
Di dalam riwayat yang lain menyebut bahawa Nabi SAW bersabda :
Maksudnya: “Seorang hamba yang bercakap tentang satu perkataan yang diredhai Allah yang mana dia terlintas (untuk bercakap tentangnya) maka Allah akan mengangkat darjatnya. Manakala seorang hamba yang bercakap tentang satu perkataan yang dimurkai Allah yang dia sendiri dia terlintas (untuk bercakap tentangnya dan tidak dipastikan kebenarannya) maka dia akan terjatuh ke dalam neraka Jahannam.” Riwayat Al-Bukhari (6478)
Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani menukilkan pandangan Ibnu Battal ketika mensyarahkan hadis ini. Ibnu Battal menyatakan hadis ini memberikan isyarat bahawa di antara ujian yang paling besar ke atas manusia adalah lidah dan kemaluannya. Sesiapa yang menjaga dari dua perkara tersebut maka dia telah menjaga dirinya daripada ditimpa kejahatan yang paling besar. (Rujuk Fath Al-Bari Syarh Sahih Al-Bukhari, 11/308)
Oleh itu, amat penting untuk mendepani fitnah-fitnah yang berlaku sesuai dengan cara yang telah ditunjukkan dan diajarkan oleh Nabi SAW. Ini supaya fitnah-fitnah tersebut dapat dihadapi dengan penuh tertib, berhati-hati serta tidak melampaui batas sehingga tidak membelakangi panduan yang telah digariskan di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah.
Lembaga Zakat Negeri Kedah buat penjelasan
Dalam pada itu, susulan satu berita bahawa seorang makcik hidup dalam keadaan daif di Kedah dan berita itu mendapat kecaman di media sosial, Lembaga Zakat Negeri Kedah tampil memberi penjelasan mengenai isu ini.
Susulan isu tular mengenai seorang penerima bantuan zakat bernama Rokhimah Ismail oleh media tempatan baru-baru ini, pihak Lembaga Zakat Negeri Kedah mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak di atas keprihatinan dalam isu ini.
Kesan daripada isu yang tular ini, ramai netizen yang mengecam denga n kata-kata kesat terhadap agensi-agensi bantuan negeri terutamanya Lembaga Zakat Negeri Kedah seolah-olah tidak pernah ada sekelumit usaha untuk mengagihkan zakat para pembayar dengan telus dan amanah.
Untuk makluman semua, cik Rokhimah Ismail, 67 tahun belum pernah berkahwin dan tidak mempunyai anak. Beliau sebelum ini yang tinggal bersama saudara-maranya juga mempunyai beberapa buah rumah lain milik keluarga yang cukup dengan kemudahan asas serta boleh didiami berhampiran dengan rumah uzur yang ditularkan tersebut.
Ada di antara rumah tersebut yang masih tidak berpenghuni dan telah dijadikan rumah sewa lengkap dengan kelengkapan lain seperti elektrik dan air.
Walau bagaimanapun, sejak akhir-akhir ini, Makngah Rokhimah telah mengambil keputusan untuk kembali ke rumah uzur tersebut dan tinggal di sana.
Susulan keputusan tersebut, Makngah Rokhimah juga telah berkali-kali dipujuk oleh ahli keluarga untuk berpindah ke rumah yang lebih elok dan selesa berhampiran tersebut namun ditolak beliau.
Pihak LZNK turut berkesempatan bertemu dengan anak saudara Makngah Rokhimah iaitu En. Shariman.
Menurut beliau, “Kami dah cuba memujuk mak ngah untuk tinggal dirumah lain milik keluarga tapi mak ngah masih berkeras nak tinggal disitu. Saya bagi pihak keluarga memohon supaya orang ramai tidak salah sangka dengan berita yang diviralkan di media sosial kerana sedikit sebanyak ia memberi kesan kepada imej kami sekeluarga.” katanya.
Selain itu, LZNK juga telah menawarkan pilihan kepada beliau untuk berpindah dan tinggal di sebuah Pondok Pengajian yang berada di bawah seliaan LZNK yang lengkap dengan kemudahan asas dan pendidikan namun tawaran tersebut turut ditolak beliau.
Seperti mana yang kita semua sedia maklum, Makngah Rokhimah adalah merupakan penerima bantuan kewangan LZNK secara bulanan sebanyak RM200 bermula daripada tahun 2018 sehingga 2020 selain pernah menerima bantuan kewangan zakat sekaligus berjumlah RM300.00 pada Disember tahun lalu. Beliau juga menerima bantuan makanan 'Food Bank' LZNK melalui Penolong Amil dan Imam Kariah Masjid bagi meringankan beban beliau.
Selain itu, Bantuan Warga Emas daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah juga turut diterima beliau sebanyak RM500.00 sebulan.
Hasil siasatan bersama anak saudara beliau juga, Makngah dan keluarga mempunyai tanah sawah yang diberi sewa sebanyak RM1,700.00 dan dibayar secara giliran kepada 6 orang adik-beradik yang lain termasuk beliau.
Menurut En Shariman juga, anggaran nilai tapak hartanah yang didiami Makngah Rokhimah beserta 6 buah rumah milik beliau dan ahli keluarga sahaja sebenarnya telah mencecah nilai RM1.7 juta.
Walau bagaimanapun, pihak LZNK bersyukur hasil rundingan semula pihak LZNK bersama Makngah Rokhimah dan ahli keluarga beliau pagi tadi, Makngah Rokhimah akhirnya bersetuju untuk berpindah ke rumah berhampiran milik mereka yang lebih selamat untuk didiami.
LZNK sentiasa komited dalam menguruskan kutipan dan agihan zakat dalam masa yang sama perlu memastikan ia selari dengan ketetapan hukum syarak serta garis panduan asnaf yang sebenar.
Sehubungan itu, pihak LZNK amat menghargai keprihatinan semua yang amat mengambil berat dengan isu-isu yang melibatkan institusi zakat. Harapan kami agar setiap maklumat yang diterima harus disemak dahulu sebelum ditular meluas di media sosial bagi mengelakkan daripada timbulnya fitnah kepada asnaf mahupun institusi zakat sendiri.
Dalam kita ghairah memberi komen, cacian dan cercaan kepada semua pihak, alangkah baiknya sekiranya kita menahan jari jemari kita dengan menyiasat dan bertabayyun terlebih dahulu daripada pihak-pihak yang terlibat. Sesungguhnya institusi agama ini tidak akan berdiri teguh jika bukan dengan sokongan semua saudara-saudara Islam kita yang sama-sama berganding bahu menunjukkan keprihatinan bagi membantu golongan yang memerlukan.
Jika anda terjumpa asnaf atau ingin mendapatkan kepastian atau menyemak status asnaf yang dibantu oleh LZNK, anda boleh memuat turun aplikasi Zakat On Touch di telefon masing-masing atau menghubungi kami di talian 04-7331740, whatsapp 019-4181740 atau emelkan aduan anda di aduan@zakatkedah.com.my.
Terima kasih. Lembaga Zakat Negeri Kedah 3 Februari 2021
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...