Isi Kandungan
ToggleBerjaya kalahkan 245 peserta antarabangsa, pelajar Malaysia juara pertandingan tilawah inter-varsiti di Jordan. Syukur Alhamdulillah dan setinggi-tinggi tahniah buat Ahmad Luqman Ahmad Zaini.
Allah SWT menurunkan al-Quran, menjadikan haknya untuk dibaca dan diamalkan oleh umat Islam. Fahamilah! Seluruh keberkatan dalam hidup adalah daripada cahaya al-Quran ini.
Beruntunglah mereka yang tidak pernah meninggalkan Al-Quran seperti mana pelajar ini. Pencapaian yang cukup membanggakan!
Artikel Berkaitan:
Berjaya Kalahkan 245 Peserta Antarabangsa
Pelajar Malaysia di Jordan, Ahmad Luqman Ahmad Zaini mengharumkan nama negara selepas menjuarai pertandingan tilawah inter-varsiti yang diadakan di Amman, Jordan.
Ahmad Luqman yang merupakan pelajar tahun empat di Wise University, Jordan itu berjaya mengalahkan 245 peserta antarabangsa yang lain.
Pelajar Malaysia Juara
“Ahmad Luqman membawa pulang sijil penghargaan dan wang tunai berjumlah 2,000 Dinar.
“Tempat kedua dimenangi oleh peserta dari Filipina, manakala tempat ketiga dimenangi oleh peserta dari Syria,” menurut hantaran di Facebook Education Malaysia Jordan-EMJ.
Pertandingan Tilawah Inter-Varsiti Di Jordan
Turut hadir pada majlis itu Duta Besar Malaysia ke Jordan, Mohamad Nasri Abdul Rahman dan Menteri Penasihat Pendidikan, Kedutaan Besar Malaysia di Amman, Prof Madya Dr Radzuwan Ab Rashid.
.
Ahmad Luqman Ahmad Zaini sebelum ini mendapat pendidikan di Darul Quran JAKIM, Kuala Kubu Bharu dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Gemencheh, Negeri Sembilan.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Tahniah Ahmad Luqman Ahmad Zaini!
Sumber: Education Malaysia Jordan- EMJ / Al-Hijrah Online
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Taubat Diterima Allah, Ini Tanda-Tandanya
Kita semua insan yang tidak pernah terlepas dari melakukan dosa sama ada kecil atau pun besar. Bahkan untuk menghapuskan dosa-dosa kecil, kita disuruh segera melafazkan istigfar, memohon keampunan Allah di atas setiap dosa tanpa sedar kita lakukan. Dan kita juga bukan makhluk suci yang bersih dari dosa.
Bertaubat antara solusi paling indah untuk menyucikan jiwa yang tidak tenang. Ia hubungan antara hamba dan Ya Rabb. Di saat melakukan taubat, ada ketika iman manusia turun naik dan pastinya kita mengeluh adakah taubat kita diterima Allah. Bagaimana nak tahu kalau-kalau taubat kita diterima Allah. Inilah jawapannya.
Sebelum lakukan taubat, ada lima syarat taubat. Ia mencakupi lima perkara ini iaitu:-
1. Ikhlas. Ertinya kita bertaubat kerana dorongan untuk beribadah kepada Allah.
2. Al-Iqla’ (melepaskan), maksudnya adalah melepaskan dosa yang telah kita lakukan dan bertaubat dengannya.
3. An-Nadam (menyesal), orang yang bertaubat harus benar-benar menyesali dosa yang dia lakukan.
4. Al-Azm (tekad). Orang yang bertaubat harus memiliki tekad untuk tidak mengulangi kembali dosanya.
5. Taubatnya dilakukan sebelum tertutupnya pintu taubat iaitu di saat ruh sudah ada di kerongkong atau matahari telah terbit dari Barat.
Dan jika dosa itu melibatkan kezaliman kita sesama manusia, ia kita harus bertemu ornag tersebut, bertemunya dan nyatakan dosa kita di mana ia harus diselesaikan secara berdepan. Dan jika orang tersebut sudah meninggal dunia, sentiasalah terus memohon keampunan Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang.
Ketika enam unsur di atas sudah dilakukan dan dirinya bertaubat, maka taubatnya sah. Diterima atau tidak, ia hak Allah taala. Walallahualam. Dan sentiasalah berdoa agar taubat kita itu diterima Allah dan sentiasalah memperbanyakkan amal soleh.
Allah itu bersifat Maha Pengasih di mana Allah ajarkan agar mereka yang bertaubat mengiringi perbuatan taubat itu dengan berbuat ishlah (memperbanyakkan amal kebaikan). Di antaranya, firman Allah, “Kecuali orang-orang yang taubat, sesudah (kafir) itu dan melakukan kebaikan. Kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang,” (QS. Ali Imran: 89).
“Mengadakan perbaikan atau melakukan kebaikan” bererti berbuat baik untuk menghilangkan sifat buruk kesalahan yang pernah kita lakukan sebelum ini.
Allah juga berfirman, “Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang,” (QS. An-Nur: 5).
Bagaimana nak tahu taubat kita diterima Allah?
Dan di antara tanda taubat seseorang itu diterima ialah adanya amal soleh yang dilakukannya selepas itu. Hasan al-Bashri mengatakan, “Bahagian dari balasan kebaikan adalah kebaikan setelahnya.”
Ketika orang yang telah bertaubat, dia semakin dekat dengan syariat, semoga ini tanda taubatnya diterima oleh Allah.
Dan apa yang penting untuk terus memperkukuhkan iman, bagi anda yang telah bertaubat, duduklah dalam kelompok orang-orang alim dan baik. Ini kerana biasanya, insan-insan baik ini akan saling ingat mengingati kita untuk tidak kembali melakukan dosa yang pernah kita taubat itu. Sumber : konsultasisyariah.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kenal Pasti Tanda-Tanda Seseorang Individu itu Terkena Penyakit Ain, Salah Satunya Dibenci Ahli Keluarga
Isi Kandungan
TogglePenyakit ‘ain ialah penyakit yang disebabkan oleh pandangan mata yang disertai sifat iri atau rasa takjub terhadap apa yang dipandang.
Ianya boleh terjadi dari orang yang dengki atau orang yang dicintai, dari orang yang jahat atau orang yang soleh.
Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullah berkata: ‘Ain adalah pandangan hasad dari tabiat yang buruk yang boleh menyebabkan mudarat pada orang yang dipandangnya. (Fath al-Baari, 10/200)
Dalam Irsyad al-Hadith Siri Ke-5, pihak mufti berpegang bahawa penyakit ‘ain ini ada asasnya dan ianya disebut dalam hadis dan diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan Muslim (Muttafaqun ‘alain) bahkan ianya berlaku pada zaman Rasulullah SAW. Penyakit ini pernah menimpa sahabat Nabi SAW, Sahl bin Hunaif tatkala terkena ‘ain Amir bin Rabi’ah.
Dalam perkembangan dunia sosial hari ini, semuanya dihujung jari. Masing-masing seronok berkongsi perihal diri masing tanpa sedar ada ‘mata-mata’ yang memerhati.
Kehidupan peribadi bukan sahaja menjadi tatapan orang, malah tanpa disedari, kita sebenarnya telah terdedah dengan keburukan-keburukan yang tersembunyi daripada orang lain seperti dengki dan iri hati. Dalam Islam, perkara ini dipanggil ‘ain atau ‘penyakit ‘ain’
Berikut perkongsian Pusat Rawatan Islam Darul Nusrah tentang penyakit ain.
Ustaz kongsikan ilmu penting tentang penyakit ain dari Group Ruqyah Syar’iyyah Malaysia.
TANDA-TANDA SESEORANG TERKENA PENYAKIT AIN
1. Rasa sakit kepala yang berpindah-pindah dan bertambah sakit ketika diruqyah.
2. Wajah menguning atau pucat.
3. Banyak keringat dan buang air kecil.
4. Tidak bersemangat.
5. Tangan dan kaki kesemutan.
6. Badan terasa panas (gerah) meskipun cuaca tidak panas.
7. Jantung berdetak cepat.
8. Rasa sakit yang berpindah-pindah antara leher dan punggung.
9. Sedih tanpa sebab.
10. Sulit tidur di malam hari.
11. Emosi tidak stabil, marah yang meledak-ledak atau muncul rasa takut yang berlebihan tanpa sebab.
12. Sering mimpi buruk.
13. Sering sendawa dan menguap.
14. Rasa sempit (sesak) di dada.
15. Ujung-ujung mata terasa sangat pedih.
16. Tiba-tiba menangis dan mengeluarkan air mata tanpa sebab yang jelas.
17. Jari jari gemetar dan bergerak-gerak sendiri.
18. Kejang otot.
19. Merasa lemas dan lemah.
20. Kadang-kadang muncul rasa dingin di ujung-ujung jari.
21. Muncul bekas warna kebiruan atau kehitaman tanpa sebab medis.
22. Kehilangan harta dan barang dagangan (bisnes hancur).
23. Dibenci oleh keluarganya, teman-temannya dan orang-orang yang mengenalnya.
24. Kehilangan kedudukan, jabatan dan pekerjaan.
Tanda-tanda ini akan ditemukan semua atau sebahagiannya tergantung kekuatan pengaruh Ain tersebut dan jumlah orang yang melakukannya.
Tanda-tanda ini ada yang muncul sebelum dibacakan ayat-ayat ruqyah dan ada yang muncul ketika proses ruqyah syariah.
Jika diperhatikan sebahagian tanda-tanda itu sama dengan tanda-tanda gangguan jin dan sihir. Memerhatikan tanda-tanda ini dan membezakannya memerlukan pengalaman.
Tidak semua perkara perlu dipertontonkan kepada umum. Bersederhanalah dalam setiap perkara itu lebih baik dan dapat menjauhkan diri kita dari keburukan-keburukan di sekeliling.
Jika di dapati ada tanda-tanda seperti di atas, segeralah mencari penawarnya melalui cara perubatan Islam. Jangan terus dibiarkan tanpa sebarang rawatan pemulihan.
Rujukan utama:
Buku Sembuh Dengan Ruqyah oleh Husain Al Mubarak dan Bukhari Abdul Muid. Ms 227-228.
Buku Sembuhkanlah Penyakitmu Dengan Ruqyah Syar’iyyah oleh Abdullah bin Muhammad As-Sadhan. Ms 87-88.
Buku Setan Di Antara Dengki & Ain oleh Syaikh Abu Baraa Usamah bin Yasin Al-Maani. Ms 131-132.
Sumber Kredit: Pusat Rawatan Islam Darul Nusrah dan tzkrh.com
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bukan Semua Wang KWSP Milik Kita! Penerima i-Sinar & i-Lestari Wajib Keluarkan Zakat Mengikut Kategori
Isu pengeluaran Wang Kumpulan Simpanan Pekerja (KWSP) menerusi I-Sinar bagi pencarum yang terjejas dalam tempoh krisis COVID-19 menjadi isu nasional kerana ramai mendesak kerajaan membenarkan pencarum mengeluarkan duit yang mereka simpan. Desakan demi desakan akhirnya pihak kerajaan akur bahawa pencarum boleh mengeluarkan wang simpanan mereka tanpa had mulai 8 Mac ini bagi akaun satu.
Malah sebelum dibenarkan pengeluaran bagi Akaun 1, terlebih dahulu pihak kerajaan memberikan kebenaran pengeluaran Akaun 2 yang dinamakan i-Lestari di mana setiap bulan pencarum menerima RM500 sebulan yang diperkenalkan mulai 1 April 2020 hingga 31 Mac 2021.
Di sebalik ramai gembira menerima wang apabila permohonan diluluskan, Lembaga Zakat Selangor menerusi satu kenyataan memaklumkan berdasarkan Fatwa Sistem Pengurusan Kutipan Zakat Negeri Selangor 2013 (Pindaan) berkaitan pengeluaran simpanan KWSP sebelum mencapai umur 55 tahun menyatakan bahawa zakat wajib dikeluarkan ke atas KWSP yang dikeluarkan.
Oleh itu setiap pengeluaran KWSP melalui skim i-Lestari dan i-Sinar wajib di zakat sekiranya mencukupi syarat-syaratnya. Walau bagaimana pun berikutan pandemic COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan oleh Kerajaan Malaysia serta kesan kegawatan ekonomi akibat pandemic ini berikutan adalah ketetapan berkaitan kewajipan zakat ke atas pengeluaran i-Sinar dan i-Lestari.
- Pengeluaran KWSP kerana ketiadaan atau terjejas sumber pendapatan:- Pengeluaran i-Sinar atau i-Lestari KWSP dilakukan dalam keadaan terpaksa akibat ketiadaaan atau terjejasnya sumber pendapatan yang mampu menampung keperluan hidup asasi diri dan tanggungan maka zakat tidak diwajibkan sekiranya pengeluaran dilakukan dalam keadaan sebegini.
- Pengeluaran KWSP tetapi mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung diri dan tanggungan: Pengeluaran i-Lestari dan i-Sinar KWSP yang dilakukan dalam keadaan pilihan kerana masih mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung keperluan hidup asasi diri dan tanggungan, zakat diwajibkan ke atas seluruh pengeluaran yang dilakukan. Ini kerana pengeluaran seumpama ini adalah atas dasar pilihan dan bukan atas dasar darurat. Oleh itu ia tertakluk dengan keputusan Jawatan Kuasa Fatwa Negeri Selangor sebagaimana di atas.
Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai hukum orang mengeluarkan zakat.
Apakah hukum orang yang enggan mengeluarkan zakat?
JAWAPAN
Dijelaskan di sini jenis dan bahagian orang yang enggan membayar zakat berdasarkan niat hati masing-masing kepada dua bahagian:
Pertama: Orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana mengingkari kewajipannya
Zakat merupakan rukun Islam yang ketiga selepas mengucap dua kalimah syahadah dan mendirikan solat. Oleh itu, ulama bersepakat menyatakan bahawa orang yang menentang dan mengingkari zakat adalah kafir dan murtad. Darahnya halal dibunuh sekiranya tidak bertaubat. Ini kerana zakat merupakan perkara yang mudah diketahui kefardhuannya di kalangan orang Islam yang tidak memerlukan kepada hujah dan dalil.
Imam al-Nawawi Rahimahullah menukilkan di dalam kitab al-Khattabi dengan menyatakan: “Sesiapa yang mengingkari kewajipan berzakat pada masa ini adalah kafir berdasarkan ijma’.” Katanya lagi: “Pengetahuan tentang kewajipan berzakat telah tersebar luas di kalangan orang Islam sehingga telah diketahui oleh rakyat dan penguasa, termasuk orang alim dan jahil. Oleh itu, tiada alasan bagi sesiapapun membuat tafsiran (تأويل) sendiri untuk mengingkarinya. Begitulah juga hukumannya bagi orang yang mengingkari sesuatu perkara agama yang telah disepakati oleh ulama, seperti solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mandi junub, pengharaman zina, perkahwinan dan hukum-hukum yang lain.” (Syarah Muslim (1/205)
Ibn Hajar al-Asqalani Rahimahullah berkata: “Adapun dalil kefardhuan zakat, sesiapa yang mengingkarinya adalah kafir.”
Kedua: Orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana bakhil dan kedekut
Orang yang enggan mengeluarkan zakat, sedangkan dia mengi’tiqadkannya wajib dan mengakui kefardhuannya, akan menyebabkan dia menjadi fasiq, berdosa dan dikenakan azab seksa di akhirat kelak. Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنْ الأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿٣٤﴾ يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ
Maksudnya: “Wahai orang –orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (agama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka Jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, serta belakang mereka (sambal dikatakan kepada mereka): Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri. Oleh itu, rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu.” (Surah al-Taubah: 34-35)
Ini berdasarkan hadith daripada Ibn Umar R.A. Rasulullah SAW bersabda:
كُلُّ مَا أُدِّيَتْ زَكَاتُهُ فَلَيْسَ بِكَنْزِ، وَكُلُّ مَا لَا تُؤَدِّي زَكَاتَهُ فَهُوَ كَنْزٌ
Maksudnya: “Setiap harta yang dikeluarkan zakatnya, ia bukanlah simpanan, dan setiap harta yang tidak engkau keluarkan zakatnya, ia adalah simpanan.” Riwayat al-Bukhari (4)
Begitu juga hadith daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ آتَاهُ اللهُ مَالًا فَلَمْ يُؤَدِّ زَكَاتَهُ، مُثِّلَ لَهُ مَالُهُ شُجَاعًا أَقْرَعَ، لَهُ زَبِيبَتَانِ يُطَوَّقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، يَأْخُذُ بِلِهْزِمَتَيْهِ يَعْنِي بِشِدْقَيْهِ يَقُولُ: أَنَا مَالُكَ أَنَا كَنْزُكَ
Maksudnya: “Sesiapa yang dikurniakan oleh Allah harta dan tidak mengeluarkan zakatnya, maka hartanya pada hari kiamat dijadikan seekor ular yang mempunyai dua taring, dan kepala yang tidak berbulu kerana terlalubanyak bisanya. Ia akan membelit dan menggigitnya dengan kedua-dua rahangnya sambil berkata: Akulah hartamu! Akulah simpananmu.” Riwayat al-Bukhari (1338)
Seterusnya, Rasulullah SAW membacakan firman Allah SWT:
وَلا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
Maksudnya: “Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka dari kemurahan-Nya menyangka bahawa keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan, ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan dikalungkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari Kiamat kelak. Dan bagi Allah jualah hak milik segala warisan (isi) langit dan bumi. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan.” (Surah ali-Imran: 180)
Ayat tersebut menjelaskan bahawa Allah SWT sahaja yang memiliki apa yang diwarisi oleh makhluk di langit dan di bumi. Oleh itu, mengapakah mereka mesti bakhil apabila memilikinya dan tidak mahu membelanjakan ke jalan Allah SWT?
Di dunia ini, zakat boleh diambil secara paksa daripada mereka yang enggan mengeluarkannya tanpa menafikan kewajipannya. Jika mereka enggan memberi zakat dan menghalang ‘amil daripada mengambilnya, maka pemerintah Islam yang melaksanakan syariat Allah SWT hendaklah menentang mereka.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI