Syukur kepada Allah kerana umur kita disampaikan kepada bulan Syawal. Setelah satu bulan penuh mendekatkan diri kepada Allah SWT, semoga semangat ibadah kita di bulan Syawal ini tidak menurun. Yang fardu dan yang sunah tetap dikerjakan.
Umum mengetahui sunnahnya puasa enam hari di bulan syawal. Walau bagaimanapun ada yang berpendapat bahawa berkahwin di bulan Syawal juga merupakan amalan sunnah.
Pada dasarnya perkahwinan tidak terikat dengan waktu tertentu. Bila-bila sahaja boleh berkahwin, hari apapun dan bulan apapun seseorang boleh berkahwin.
Ini kerana dalam aqidah Islam tidak ada yang namanya hari dan bulan buruk, hari dan bulan sial untuk sebuah perkahwinan. Semua waktu adalah baik.
Berikut perkongsian daripada Dr. Kamilin Jamilin
Adakah Berkahwin Pada Bulan Itu Sunnah Yang Dianjurkan?
Ads
1. Ramai yang beranggapan bahawa bernikah pada bulan Syawal merupakan tuntutan sunnah dan ajuran syarak berdasarkan hadis berikut:
قالت عائشة: «تزوَّجني رسول الله صلى الله عليه وسلم في شوال، وبنى بي في شوال، فأيُّ نساءِ رسولِ الله صلى الله عليه وسلم كان أحظى عندهُ منِّي؟»، قال: «وكانت عائشةُ رضي الله عنها تستحبُّ أن تُدخلَ نساءَها في شوالٍ».
Kata ‘Aisyah RA: “Rasulullah SAW menikahiku di bulan Syawal, dan mengadakan malam pertama denganku di bulan Syawal. Isteri manakah yang lebih mendapat perhatian baginda selain dariku?”.
Ads
Salah seorang perawi mengatakan: “Aisyah menyukai jika suami melakukan malam pertama di bulan Syawal” [riwayat Muslim].
2. Hakikatnya jika kita melihat teks hadis, tiada tuntutan khas dari Rasulullah SAW sendiri untuk membina rumah tangga pada bulan Syawal mahupun mana-mana bulan lain. Dalam hadis tersebut, ‘Aisyah RA hanya menceritakan tentang waktu pernikahannya dengan baginda sahaja dan menyukai wanita lain berkahwin pada bulan yang sama beliau dikahwini baginda kerana karakternya yang begitu berbangga akan hubungan eratnya dengan suami tercinta.
3. Sekiranya hanya kerana kelangsungan perkahwinan baginda dengan ‘Aisyah RA pada bulan Syawal boleh dihukum sunnah, nescaya kita perlu mensunnahkan juga perkahwinan pada bulan-bulan lain, kerana perkahwinan baginda dengan para isterinya yang lain tidak terhad pada bulan Syawal semata, bahkan pelbagai bulan lain mengikut persefahaman dan keadaan.
Ads
Ada isteri baginda yang dikahwini pada bulan Muharram, Sya’ban dan Dzul Qe’dah.
4. Jika kita melihat konteks hadis pula, masyarakat arab pasca Jahiliyyah dahulu sememangnya dipenuhi unsur khurafat dalam kepercayaan mereka, sehingga mereka tidak menggemari perkahwinan pada bulan Syawal kerana dianggap membawa sial. Justeru Rasulullah SAW mahu memecahkan tradisi karut ini dengan berkahwin pada bulan Syawal.
5. Maka yang sunnah itu ialah berkahwin di kala sudah memiliki kemampuan, sedangkan berkahwin pada bulan Syawal itu menjadi sunnah jika masih ada di kalangan masyarakat setempat yang memiliki kepercayaan seperti masyarakat Jahiliyyah dahulu. Dalam erti kata lain, berkahwin pada mana-mana bulan yang dianggap memiliki kepercayaan mengarut oleh masyarakat setempat merupakan anjuran sunnah demi meluruskan tauhid masyarakat.
Jika tiada, maka tiadalah signifikannya.
Sumber Kredit: Dr. Kamilin Jamilin
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kejian boleh dibalas kejian tetapi ada syaratnya, namun memaafkan lebih dituntut dalam agama. Walaupun bukan sesuatu yang mudah tetapi perkara itulah yang dituntut dalam agama.
Umpama membalas dendam, bila orang mengeji kita pastinya kita secara automatic akan mengeji semula. Namun adakah perkara ini dibenarkan?
Jika dibenarkan pula apakah batasan-batasan yang perlu diketahui dalam membalas dendam? Ikuti perkongsian Dr Syed Shahridzan Ben-Agil dan hadam penjelasannya baik-baik.
Dalam bab hudud dan qisas fuqaha menjelaskan bahawa seseorang yang dihina atau dikeji oleh seseorang boleh membalas kembali kata kejian itu. Namun ia tertaluk dengan beberapa syarat tertentu.
Kejian itu mestilah setara dan tidak boleh melebihi daripada kadar hinaan yang dilemparkan. Sebagai contoh: seseorang dihina dengan ayat “kau bodoh”, kemudian dibalas dengan ayat “kau ni terlalu bodoh”, atau dengan bahasa kasar “kau ni bangang nak mampus”.
Tetapi Ada Syaratnya
Kejian itu tidak boleh berunsurkan penipuan, iaitu kejian itu dibalas dengan sesuatu yang tidak pernah wujud dalam diri pengkeji. Contohnya “Kau ni pekak tuli” sedangkan pengkeji seorang sempurna deria pendengarannya.
Manakala ayat “kau bodoh” tidak termasuk dalam kategori penipuan kerana setiap manusia tidak terlepas daripada kekurangan dan kelemahan, antaranya sifat bodoh.
Kejian yang dibalas juga tidak boleh dalam bentuk ‘qazf’, iaitu dengan ayat “kau seorang penzina”, “kau anak zina”, atau “kau bukan anak bapak kau”. Penghinaan seperti ini layak dijatuhkan hukuman hudud jika dia gagal mendatang 4 orang saksi yang adil.
Selain daripada kejian yang setara, ia juga boleh dibalas dengan perkataan yang semakna dengannya menurut uruf masyarakat. Sebagai contoh perkataan “dungu” boleh digantikan dengan perkataan “tolol”.
Namun Memaafkan
Kejian juga tidak boleh melibatkan penghinaan terhadap individu lain seperti ibu, bapa dan adik beradik pengkeji. Sebagai contoh, jika seseorang dikeji dengan ayat “mak kau hijau”, maka si mangsa tidak dibenarkan menghina kembali ibu si pengkeji.
Peruntukan hukum ini berdasarkan hadis yang menceritakan perselisihan faham yang pernah berlaku di antara isteri-isteri Rasulullah saw, Sayyidah Zainab R.A dan Aisyah R.A.
Suatu hari Zainab telah melemparkan kata kejian kepada Aisyah, kemudian Baginda saw mengarahkan Aisyah membalasnya untuk memberi hak dan keadilan pada dirinya.
Lebih Dituntut Dalam Agama
Walaubagaiaman pun, tidak dinafikan bahawa sikap pemaaf dan tidak membalas kejian itu adalah jalan yang terbaik dan sikap yang terpuji.
Pasangan pengantin baharu cantik sejoli sepatutnya sedar bahawa perkahwinan bukan untuk sehari dua.Pasangan pengantin baharu ini juga akan lalui pelbagai dugaan sepanjang melayari bahtera. Masa bercinta memang semua indah bagi pasangan pengantin baharu.
Ketahuilah wahai pengantin baharu, apabila telah berkahwin, barulah tahu perangai sebenar pasangan. Jangan sampai merasakan perkahwinan itu satu kesilapan!
Apa kata kita kenal pasti setiap fasa daripada pakar kaunselor perkahwinan terkenal, hajah Aniz haji Anwar.
Menurut beliau dalam hantaran di laman sesawangnya, semenjak kebelakangan ini, dia menerima banyak kes pasangan yang berhadapan dengan konflik perkahwinan pada usia perkahwinan sekitar 2 hingga 10 tahun. Tempoh 10 tahun pertama ini adalah antara fasa yang paling mencabar.
7 fasa perkahwinan yang perlu diambil perhatian
1. Fasa Pengantin Berbulan Madu
Fasa paling sweet; semuanya nampak indah-indah dan molek, cantik lagi kacak belaka.
2. Fasa Pengantin Baharu Sedar
Tibalah saat dunia realiti mengambil tempat warna sebenar pasangan, hobinya, habitnya, keluarganya, pengurusan kewangan, kerjaya dan pelbagai lagi kenyataan hidup yang perlu dihadapi.
Semua perlu ditangani bersama dengan kematangan, toleransi, kerjasama dan pengertian yang pastinya tidak mampu dikuasai sepenuhnya dalam masa yang singkat. Maka tidaklah menghairan jika ramai di kalangan pasangan cenderung untuk terperangkap di fasa berikut ini.
3. Fasa Memberontak
Pertembungan nilai, hobi, keseronokan, habit, keutamaan dan sebagainya boleh menyebabkan pertengkaran dan perselisihan timbul.
Bagaimana cara bijak untuk mengatasinya? Adakan perbincangan secara matang, diplomasi, penuh kasih sayang agar tiada hati yang terguris.
Dirikan lah solat sunat dua rakaat terlebih dahulu dengan memohon pertolongan Allah SWT. Jangan sombong dengan Allah kerana ia tidak elok untuk keharmonian dan kelangsungan perkahwinan.
Menurut pakar, fasa ini merupakan satu fasa yang sukar dielakkan bahkan kematangan serta keterbukaan pasangan untuk saling belajar dan sama-sama melaluinya akan membawa mereka menguasai “the art of good fight“ yang seterusnya dapat membantu penyesuaian untuk peringkat seterusnya.
Apapun berhati-hati kerana kegagalan pasangan mengharungi fasa ini dikenal pasti antara punca terjadinya isu-isu seperti kecurangan, outlandish spending, berjauhan dan seumpamanya sebagai satu escapism untuk lari daripada masalah.
4. Fasa Kerjasama
Melewati masa hubungan terus terjalin dengan pelbagai warna dan ragam yang ditempuhi bersama. Pastinya ianya juga secara tidak langsung turut mengundang bersama cabaran-cabaran baru seperti kerjaya yang berkembang, anaksemakin bertambah, rumah semakin besar dan komitmen semakin meningkat.
Pada fasa ini, pasangan seharusnya semakin matang dan bijaksana untuk sama-sama saling bertoleransi menguruskan keluarga, kewangan, kebajikan , kerjaya dan seumpamanya.
Kejujuran, ketelusan, keikhlasan untuk saling berbagi juga saling menguatkan antara satu sama lain amat diperlukan.
Jika wujud masalah bukan bertindak secara individu dan memandang sebagai musuh tetapi kerjasama. Jika gagal, risikonya sangat tinggi di kemudian hari lebih-lebih lagi apabila lelah, putus asa dan tawar hati sudah mengambil tempatnya.
Fasa ini lazimnya tiba selepas 10 hingga 20 tahun berlalunya Fasa Kerjasama tamat bilamana anak-anak sudah membesar, menamatkan pengajian dan memulakan kehidupan mereka sendiri iaitu komitmen sebagai induk keluarga semakin berkurangan.
Ketika inilah pasangan dikatakan mempunyai ruang yang lebih luas dan selesa untuk kembali menghidup dan meraikan cinta alam perkahwinan. Masa untuk menghargai satu sama lain seperti baharu berkahwin.
Fasa inilah dijangkakan boleh kita beribadah dengan lebih tenang dan fokus, sama-sama menghadiri majlis ilmu, menunaikan haji dan umrah, melancong ke luar negara dan seumpamanya.
Bagaimanapun tidak dinafikan fasa ini juga tidak terlepas daripada ujian yang tidak dijangka contoh sekiranya pasangan yang berkahwin dengan jurang usia yang agak jauh barangkali akan diuji dengan isu kesihatan, harapan dan peranan yang perlu dilakukan dalam memenuhi tuntutan lain yang sewaktu dengannya seperti kerjaya, keluarga dan lain-lain.
6. Fasa Perbalahan
Tidak dinafikan jalan cerita dan garis takdir setiap dari kita ada kisah dan cabaran yang tersendiri. Pada fasa ini ada ketikanya pasangan diuji berhadapan dengan masalah kewangan, kesihatan yang kronik, jatuh bangun kerjaya atau perniagaan, kehilangan insan tercinta seperti orang tua, perebutan harta dan pertelingkahan adik beradik.
Semua ini menuntut kekuatan semangat dan keyakinan juga pengorbanan serta kasih sayang untuk saling menguatkan antara satu sama lain.
Namun tidak semua daripada kita mampu bertahan sehingga ke hujung nyawa hidup bersama.
Ada ketikanya di penghujung usia ada di kalangan pasangan yang memilih jalan perceraian khususnya yang sarat membawa bebanan emosi, kekecewaan dan kesakitan sepanjang perkahwinan mereka.
7. Fasa Lengkap
Setiap yang berlaku itu tidak pernah sia-sia begitu jugalah dengan perjalanan menyusuri alam perkahwinan ini. Sebuah perkahwinan yang bahagia itu bukan kisah satu hari tetapi ia adalah hasil ketekunan, keberanian, keyakinan juga keteguhan serta komitmen pasangan yang tidak berbelah bahagi.
Jika ditanya rahsia apakah yang membawa kepada kejayaan ini? Pastinya sebagai seorang muslim, halatuju dan gambaran yang jelas untuk membawa dan melihat pasangan serta ahli keluarga yang dikasihi di syurga Allah itulah senjata ajaibnya.
Mohonlah doa tulus kepada Allah SWT apa sahaja yang baik dan hebat untuk membantu perjalanan dunia dan akhirat kita.
Kesimpulannya apa sahaja yang kita pohon moga dengan anugerah yang dititipkan Ilahi itu bakal mendekatkan kita menghampiri syurgaNya bukan menjauhkan dan mengundang kemurkaan dan derhaka pada Ilahi.
Firman Allah dalam Surah An-Nisa’ 4:Ayat 1
“Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada TuhanMu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; Dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahmi. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu”
Ramai pihak turut turun membantu barisan pejuang hadapan atau frontliner kita dalam usaha menentang wabak penularan virus COVID-19 ini.
Jika bukan dari segi wang ringgit atau tenaga, ada sumbangan lain yang boleh diberikan kepada mereka yang dikatakan bekerja siang malam untuk kita.
Dalam ha ini pereka fesyen terkenal, Datuk Radzuan Radziwill mengambil inisiatif memulakan projak amal menjahit pakaian perlindungan diri (PPE) untuk kegunaan jururawat serta petugas barisan hadapan di hospital.
Menurut beliau usaha ini perasaan simpati melihat petugas hospital yang terpaksa menjahit PPE mereka sendiri berikutan keperluan sedia ada tidak mencukupi sedangkan mereka bergelut tanggungjawab merawat dan menyelamatkan pesakit.
Tambah Radzuan lagi,setiap hari beliau mampu menyiapkan 50 pasang jubah luar PPE sejak memulakan projek itu sejurus Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan dengan bantuan rakan seorang doktor yang bertugas di Hospital Serdang.
“Rakan saya memberi maklumat mengenai ukuran, material dan maklumat pembekal. Sehingga kini, lebih 200 pasang sudah disiapkan dan saya mahu menghasilkan 1,000 atau 2,000 pasang jubah luar, topi dan tudung untuk diberikan kepada petugas yang memerlukan.
“Saya juga berharap rakan (pereka fesyen) lain atau sesiapa saja dapat membantu menjahit PPE ini kerana saya difahamkan setiap hari di Hospital Serdang dan Hospital Sungai Buloh mereka memerlukan 400 helai berikutan ia adalah pakai buang,” katanya kepada Berita Harian.
Beliau yang sebelum ini banyak menghasilkan rekaan untuk golongan kenamaan dan songket untuk pemimpin dunia berkata sudah membelikan tiga gulung kain yang mempunyai kira-kira 3,000 meter material non-woven untuk díjait menjadi PPE.
“Material ini sama jenis yang digunakan petugas hospital iaitu bahan kalis air, seperti kertas dan plastik. Jadi setiap hari saya berhasil menyiapkan 50 pasang dengan jubah dibuat dalam pelbagai saiz dari S hingga XL.
“Sayu melihat jururawat yang terpaksa menjahit sendiri sedangkan mereka tidak cukup rehat, kepenatan dan tugas itu bukan sepatutnya mereka lakukan.
“Jadi apa salahnya, saya guna kemahiran dan kepakaran yang ada dalam membantu mereka,” katanya lagi yang turut berharap agar lebih ramai pereka dan tukang jahit dapat sama-sama melakukan projek ini sekaligus memberikan sumbangan untuk petugas barisan hadapan memandangkan bekalan untuk memperoleh PPE tidak mencukupi.
Kebanyakan kediaman kita mempunyai hiasan dinding berupa kaligrafi daripada ayat-ayat al-Quran. Bukan sekadar untuk menghiasi kediaman tapi juga sebagai peringatan dan untuk bacaan penghuni...