Perkahwinan bermaksud satu perjanjian yang mengandungi syarat dan rukun tertentu, dan ia menghalalkan pergaulan antara seorang lelaki dengan seorang wanita yang kedua-duanya bukan mahram.
Daripada Abdullah ibnu Mas’ud Rasulullah SAW bersabda dengan maksudnya, “Wahai para pemuda, sesiapa yang berupaya dalam kalangan kamu untuk berkahwin, maka hendaklah ia berkahwin sebab perkahwinan itu lebih menundukkan pandangan dan lebih menjaga kehormatan. Dan barang siapa yang tidak berkemampuan, hendaklah ia berpuasa kerana puasa akan menjadi perisai untuknya.”
Namun ada juga pasangan yang bercinta terlalu lama dengan alasan belum cukup duit untuk membina rumah tangga. Mengapa ini terjadi? Ikuti perkongsian Firdaus Mokhtar
“Tapi bang, bukan saya tak cuba. Saya kerja, cuba kumpul duit tapi belum cukup.”
“6 tahun tu bukan tempoh sekejap. Kumpul lagi ni boleh jadi makan 7 tahun pula. Sebab tu dia marah ke kamu. Marah dia bukan apa, dia nak kepastian tentang diri dia. Bila kamu nak jadikan dia isteri kamu yang sah.”
“Itulah bang. Mak dia pun dah asyik tanya-tanya. Apa nasihat abang?”
“Dia macam ni, betul semua benda kita kena usaha. Bagus dah apa yang kamu buat. Cuma lagi bagus kalau kamu letak Tuhan dekat depan daripada segala hal.
Ads
Maksud dia begini. 6 tahun berhubungan, mesti selalu jumpa, makan sama dan mesej hari hari. 6 tahun tu dah terlebih cukup untuk buatkan kamu dan dia dalam hubungan yang cukup rapat.
Tapi masih belum ada hubungan yang sah. Mesti ada keluar, jalan sama-sama pegang tangan. Gurau-gurau main cuit cuit. Ambil gambar berkepit rapat.
TETAP KENA ADA IZIN TUHAN
Terfikir tak kenapa punya lama kerja, kumpul duit, tapi tak juga cukup? Dekat sini kamu kena ingat, usaha kita tetap kena ada izin daripada Tuhan.
Mungkin dengan apa yang kamu buat selama ini, menyebabkan rahmat Tuhan itu jauh. Kasih sayang Tuhan itu tiada. Jadi Tuhan susah susahkan, sekali pun niat kamu baik. Iyalah berjumpa berdua, berjalan berdua semua itu Islam tak benarkan. Maksudnya Tuhan tak suka.”
Ads
“Jadi bang apa saya kena buat sekarang?”
“Berdoalah. Taubat dulu atas apa yang kamu dah buat selama ni. Mengaku yang kamu terlalu berharap ke diri sendiri, sampai kamu tak sedar kamu dah ketepikan Tuhan dalam mengatur hidup kamu.
KAHWIN IKUT SYARIAT
Ads
Berkahwin ini memang Islam suruh. Tapi kena ada jalan dia. Ada cara yang Rasul suruh ikut. Ikutkan kamu ni bertuah. Sebab Tuhan nak kamu berkahwin dalam keadaan yang Tuhan nak.
Yang dimulakan dengan taubat dan bersih daripada dosa. Banyakkan sembahyang, bersungguh baiki sembahyang. Tengok nanti Tuhan mudahkan urusan kamu. Faham ke?”
“InsyaAllah bang, faham. Betul lah abang cakap. Tuhan boleh buat apa sahaja. Jadi kita lah kena balik pada Dia.”
Sebaik berkahwin, pastinya kita mahu memanggil pasangan kita dengan panggilan yang sedap, manja dan senang disebut. Ini akan menambahkah lagi kemesraan hubungan suami isteri.
Panggilan atau memanggil kepada orang tersayang dalam Islam dengan penuh kehormatan, kasih sayang dan kelembutan memang digalakkan.
Malah membiasakan diri memanggil pasangan dengan panggilan sayang (Humairaa) merupakan hal yang lumrah dan dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW.
Ini kerana baginda jika memanggil isterinya selalu dengan memakai panggilan ‘Ya Humairaa’ yang ertinya ‘Sayangku’.
Selain memberikan rasa senang pada pasangan, memanggil pasangan dengan panggilan sayang tentu akan membuatkan perasaan cinta dan kasih sayang semakin melekat dan utuh.
Gambar sekadar hiasan.
Dan selalunya kita biasa mendengar atau menggunakan panggilan sayang terhadap pasangan kita. Bermacam-macam panggilan sayang yang kita berikan seperti ‘Honey’, ‘Hubby’, ‘Sayang’, ‘Cinta’, dan berbagai panggilan yang lainnya.
Panggilan sayang itu untuk menunjukkan rasa sayang dari tiap pasangan. Sering juga digunakan panggilang sayang yang islami oleh pasangan suami isteri, seperti’Abi’ dan ‘Ummi’. Apakah panggilan ini dibolehkan atau diharamkan dalam islam.
Dalam bab ini, PU Azman pernah ditanya soalan berhubung hukum suami memanggil isteri dengan panggilan yang biasa dipanggil dengan mahram seperti ummi, ibu. Adakah ianya jatuh hukum zihar?.
Ini penjelasan PU Azman yang boleh dijadikan rujukan.
Menurutnya, Zihar ialah menyamakan mana-mana bahagian tubuh isteri dengan mana-mana bahagian tubuh wanita yang haram dikahwini oleh suami selama-lamanya seperti ibu kandung suami.
“Zihar ialah menyamakan punggung atau mana-mana bahagian tubuh isteri dengan punggung atau mana-mana bahagian tubuh wanita yang haram dikahwini oleh suami selama-lamanya seperti ibu kandung suami. Contoh suami cakap kat isteri, ‘punggung awak sama macam punggung mak saya’.
“Maka penyamaan ini dari sudut suami anggap haram isteri itu disetubuhi sebagaimana haram dia bersetubuh dengan ibu kandungnya. Zihar pada zaman jahiliyyah dianggap sebagai bentuk talak. Hukumnya haram dan berdosa besar.
“Tapi, hari ini kalau ada suami panggil isterinya mama, ibu, ummi atau yang sewaktu dengannya, adakah panggilan ini sama dengan hukum zihar?.
“Maka kena bandingkan hakikat zihar yang ada dalam syariat dengan budaya panggilan ini. Sebahagian ulama mengatakan makruh kerana bimbang sama macam zihar.
“Tapi sebahagian ulama lain mengatakan harus dan tak ada masalah sebab panggilan suami itu tak bermaksud menziharkan isteri kerana niat para suami ialah, panggilan kasih sayang.
Panggilan untuk mendidik anak-anak supaya panggil macam itu dekat mak mereka.
Panggilan yang bermaksudkan isteri itu adalah ibu kepada anak-anak suami, bukan ibu kepada suami,” tulisnya.
Kesimpulannya, suami boleh panggil isteri dengan panggilan di atas dengan syarat dan niat di atas dan tidak jatuh hukum zihar.
Malah, isteri juga boleh memanggil suami dengan panggilan ayah atau abi.
“Cik Man tak bahaskan tentang isteri panggil suami, sebab isteri tak pegang kuasa talak,” tulisnya di laman Instagram.
Waktu itu Ustaz Salahuddin hendak berkawin. Tanya ustaz Salahuddin kepada saya, apa tujuan kita kahwin? Jawapan saya dan tentunya jawapan lazim yang kita akan jawab ialah sudah tentulah hendak ikut sunnah, hendak ada keluarga besar dan hendak bahagia.
Kemudian ustaz tanya lagi, apa pula tujuan kita solat dhuha? Jawab kita tentulah sebab nak tambah rezeki. Tapi bila kita buat sunat dhuha, sudahnya rezekinya tak juga bertambah, rasanya kita nak buat atau tidak solat sunat dhuha selepas itu? Maka sebab itulah kita kena betulkan balik mind set kita.
Solat dhuha adalah merupakan jalan untuk kita dekat dengan Allah. Jadinya Allah tambah rezeki ke, tak tambah rezeki ke yang penting buat solat dhuha maka kita akan dekat dengan Allah. Jadi nak tahu dia tu jodoh kita, tujuan kita nak kawin dengan siapa, apabila kita nak kawin itu membuatkan kita lebih dekat dengan Allah.
Maka teori ini sangat senang untuk kita praktikkan. Dalam hiburan contohnya, apa-apa kita nak buat, lagi dekat dengan Allah ke makin jauh. Itulah kayu ukur yang paling senang termasuklah kita main Instagram, Facebook atau apa-apa sahaja yang kita nak buat, contoh pakaian kita, apa kita nak pakai, ia lagi dekat dengan Allah ke, Allah marah ke Allah suka ke. Jadi ia lebih mudah untuk kita tengok kayu ukur.
Jadi bila ada media sosial kita akan lebih ‘melekat’. Jadinya saya selalu terfikir apakah post terakhir kalau tiba-tiba aku meninggal dunia, apakah post yang terakhir di Instagram. Jadi dari situ akan menyebabkan kita cuba sedaya upaya untuk post perkara yang mendatangkan manfaat.
Seorang lelaki ingin meluahkan perasaan cintanya kepada seorang wanita. Persoalannya bolehkah seorang lelaki meluahkan rasa cintanya kepada seorang wanita sebagai contoh, “Saya berkenan dengan saudari”, atau bolehkah meminang seorang perempuan terus kepadanya tanpa melalui wakil?
Kedua-duanya dibolehkan bagi tujuan perkahwinan berdasarkan nas al-Quran:
Maksudnya: Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan (yang kematian suami dan masih dalam idah), atau tentang kamu menyimpan dalam hati (keinginan berkahwin dengan mereka). Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut atau mengingati) mereka, (yang demikian itu tidaklah salah), akan tetapi janganlah kamu membuat janji dengan mereka di dalam sulit, selain dari menyebutkan kata-kata (secara sindiran) yang sopan. Dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum habis idah yang ditetapkan itu. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaanNya, dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar.
(Surah al-Baqarah, 2:235)
Imam Abu Jaafar al-Tabari Rahimahullah berkata:
Firman Allah Taala itu bererti, ‘Tidak menjadi kesalahan bagi kalian, wahai para lelaki, meminang wanita-wanita itu dengan sindiran, yakni wanita-wanita yang beriddah akibat wafatnya suami mereka, sewaktu waktu iddah mereka, tanpa menyatakan dengan jelas untuk berakad nikah.’
Berkata Ibn Abbas RA : Sindiran itu seperti seseorang berkata kepada seorang perempuan semasa iddahnya, ‘Sesungguhnya aku tidak ingin berkahwin selain daripadamu Insya Allah’, atau ‘Aku suka untuk mendapatkan isteri yang solehah’, (dan dalam riwayat lain, ‘Sesungguhnya aku ingin berkahwin’) tanpa dia menetapkan secara jelas selama mana perempuan itu masih dalam iddah.
Rujuk Jami’ al-Bayan (5/95)
Kesimpulannya harus bagi seorang lelaki menyatakan hasratnya untuk berkahwin dengan seorang wanita meskipun secara langsung, atau berwakil. Cuma yang tidak dibenarkan ialah menyatakan dengan jelas pinangan itu sewaktu seseorang wanita itu masih dalam iddah. Namun begitu hendaklah dijaga adab dan tatasusila yang ma’ruf sebagai seorang Muslim dengan tidak melangkaui batas-batas yang telah ditetapkan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...