Urusan jodoh itu sememangnya telah ditentukan oleh Allah. Kita tidak tahu siapa jadi pasangan sehinggalah pada hari yang telah ditetapkan.

Sangat beruntung jika bertemu jodoh dengan anak sulung kerana dikatakan seorang yang pandai masak, tegas dan paling penting berdikari.

Tetapi bagaimana pula jika ditakdirkan bertemu jodoh dengan anak bongsu. Sifat anak bongsu ini dikatakan agak manja, kelam kabut dan terlalu begantung pada orang lain. Jadi perlu bersedia mental dan fizikal jika bertemu jodoh dengan mereka ini.

Gambar sekadar hiasan.

1. Seorang Yang Manja

Anak bongsu memiliki sifat yang fun (menyenangkan), manja dan happy go lucky. Ada sesetengah anak bongsu terutamanya perempuan, melihatkan karekter manja yang keterlaluan hingga sukar untuk dikawal. Jadi, berpada-padalah mengawal dan menunjukkan kemanjaan anda, jangan sampai memudaratkan diri sendiri dan orang-orang yang anda sayangi. Secara ringkasnya, anak bongsu manja dengan ahli keluarga dan juga orang yang rapat di sekelilingnya.

2. Bersikap Peramah

Anak bongsu kebanyakannya bersikap peramah dan mudah didekati. Persepsi dan perspektif mereka terhadap sesuatu perkara itu terutamanya tentang hidup ini pada kebiasaannya ialah positif. Bagi anak bongsu, dunia ini merupakan ‘taman permainan’ mereka. Semasa berada didalam kumpulan mereka, mereka suka sangat bercakap, menilai diri mereka dan suka mendapat perhatian.

3. Berani Cuba Sesuatu

Mereka mempunyai sifat ingin tahu (intellectually curious) yang begitu mendalam. Mereka suka pada sesuatu benda yang cantik dan menghargai kesenian. Anak bongsu ini juga lebih peka terhadap emosi mereka dan suka membandingkan diri mereka dengan orang yang terdekat dengan mereka. Mereka bertindak dan berfikir secara cara tersendiri (individualistic) dan dalam cara yang kurang berkonfrontasi. Sesekali, kita akan terlihat sikap mementingkan diri sendiri dalam personaliti anak bongsu terbabit.

4. Bergantung Pada Orang Lain

Kebergantungan kepada ibu bapa juga lebih daripada anak sulong. Mereka lebih memahami ibu bapa, kerana pernah tinggal dalam jangkamasa yang agak lama dengan ibubapa, Ibu serta bapa (3 beranak) sebelum anak bongsu itu besar dan membina keluarga sendiri.

5. Bersikap Agak Boros

Anak bongsu selalu boros dan kurang suka menabung kerana kurang suka perhitungan dalam kehidupan. Anak bongsu juga kurang gemar merancang kewangan mereka melainkan telah timbul kesedaran untuk berbuat begitu. Anak bongsu amat pemurah, gemar berkongsi barangannya dengan orang lain dan tidak kedekut. Sebab itu anak bongsu memiliki abang dan kakak untuk jadi tempat rujukan sekiranya mereka mengalami masalah kewangan.

6. Jenis Terbuka (Open Minded)

Anak bongsu ini umumnya mempunyai badan paling sihat, jarang mengalami sakit apatah lagi yang sakit yang berat-berat, dan biasanya paling awet muda diantara anak-anak yang lain (baby face). Mereka suka bercerita hal peribadi mereka kepada sesiapa, terutamanya kepada ibu bapa. Sikap terbuka (openess to experience) ini pada pandangan ramai ahli sosiologi adalah sihat dan lebih matang dari aspek pemikiran dan tindak-tanduk mereka.

Gambar sekadar hiasan.

7. Paling Tidak Cerewet

Mengikut pengalaman saya lagi, anak bongsu tidak cerewet orangnya. Mereka akan makan dan pakai apa sahaja yang diberikan oleh kedua orang tua mereka. Ada sesetengah keluarga mengamalkan ‘recycle’ kepada pakaian saudara yang tua untuk diberikan kepada anak bongsu. Oleh kerana sudah biasa dengan keadaan begitu, kebanyakan anak bongsu faham dan dengan rela hati menggunakan barang yang telah digunakan oleh kakak atau abang mereka.

8. Kadang-Kadang Gemar Mencuba Sesuatu

Walaupun keluar paling lambat dalam dunia tapi lebih nampak perjalanan masa depan kerana belajar dari pengalaman yang atas-atas

9. Senang Merajuk Tapi Cepat Sejuk

Tidak pernah merajuk cuma luahkan ekspresi dalaman supaya orang sekeliling faham dan menerima apa yang kita rasa, anak bongsu pandai main politik.

10. Jenis Berani Buat Berani Tanggung

Berdasarkan pengalaman abang2 akak2 , anak bongsu lebih memahami pepatah “Fikir dahulu sebelum bertindak”. Juga seorang yang tidak suka susahkan orang lain. Ini kerana sentiasa melihat kepayahan orang sekeliling semenjak kecil lagi, anak bongsu nampak senang tapi kesenangan untuk dikongsi. Anak bongsu nampak susah, tapi susah demi kesenangan masing-masing