Mungkin dalam beberapa keadaan memerlukan Muslimah perlu mengambil wuduk tanpa membuka tudung.
Contohnya tempat mengambil wuduk wanita terbuka bimbang aurat dilihat oleh bukan mahram.
Jadi bagaimana mahu mengambil wuduk dalam keadaan begini dan apa hukumnya? Baca penjelasan berikut.
Boleh ke ambil wuduk tanpa buka tudung
Dalam hadis riwayat Bukhari, Muslim, dan Tirmidzi, disebutkan bahawa Rasulullah SAW memberi contoh cara menyapu kepala iaitu dengan tapak tangan yang telah dibasahi air.
Kemudian dia menghalakan telapak tangannya dari depan kepalanya ke belakang lehernya, kemudian kembali lagi ke depan kepalanya.
Jadi, bagaimana pula dengan wanita yang bertudung, jika bimbang auratnya kelihatan ketika berwuduk di tempat awam? Mengenai syarat ini, Abdul Syukur Al-Azizi menjelaskan bahawa dibolehkan bagi wanita berwuduk tanpa menanggalkan hijab.
Ads
Ini berdasarkan beberapa riwayat:
1. Dalam sebuah riwayat ada menyatakan bahawa salah seorang isteri Nabi Muhammad iaitu Ummu Salamah RA pernah berwuduk dalam keadaan masih bertudung.
2. Dalam riwayat lain, Bilal RA berkata bahawa Nabi Muhammad SAW menyapu kedua-dua khuf (kasut) dan serbannya. (HR Muslim)
Ads
Abdul Syukur Al-Azizi menyimpulkan bahawa boleh berwuduk tanpa perlu menanggalkan tudung jika sukar. Contohnya udara sangat sejuk dan tudungnya sukar ditanggalkan serta sukar dipakai semula.
Selain itu, jika berada dalam keadaan tidak boleh menanggalkan tudung kerana dikhuatiri orang lain dapat melihat auratnya. Namun, jika masih boleh menanggalkan tudung, lebih penting membukanya supaya boleh terus menggosok kepala.
Abdul Syukur Al-Azizi menyatakan terdapat dua cara menurut pendapat yang kuat mengenai hukum menyapu tudung sebagai pengganti menyapu kepala ketika berwuduk iaitu:
Ads
– Lap tudung yang dipakai (boleh lap semua atau sebahagian besar).
– Sapu bahagian depan kepala (hujung kepala) kemudian sapu tudung.
Hal ini juga diriwayatkan dalam sebuah hadis, Anas bin Malik RA berkata
“Aku pernah melihat Rasulullah SAW berwuduk, sedang baginda memakai serban dari Qatar. Maka baginda menyelitkan tangannya dari bawah serban untuk menyapu bahagian hadapan kepalanya, tanpa menanggalkan serban.” (HR Abu Dawud)
Maksudnya: “Barangsiapa yang membaca dua ayat terakhir dari surah al-Baqarah pada waktu malam telah cukup baginya dengan keduanya.” [Riwayat al-Bukhari (5009)]
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Al-Quran merupakan sebuah kitab mukjizat yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan Jibril AS. Di samping itu, di dalam al-Quran juga terkandung seribu satu rahsia bagi sesiapa yang mentadabburnya dan sentiasa melaziminya dengan membacanya. Selain itu, terdapat banyak kelebihan yang akan diperolehi bagi orang yang sentiasa membaca dan mengamalkan ayat-ayat suci al-Quran berdasarkan kepada nas yang sahih sama ada daripada al-Quran dan juga hadith Nabi SAW.
Berdasarkan soalan di atas, antara makna telah cukup baginya di dalam hadith di atas sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani di dalam kitabnya ketika mensyarahkan hadith ini terbahagi kepada beberapa makna:
Telah cukup baginya qiyamullail (bangun di tengah malam untuk beribadah)
Telah cukup baginya untuk membaca al-Quran sama ada di dalam atau di luar solat.
Telah cukup baginya perkara-perkara yang melibatkan aqidah kerana ayat tersebut menceritakan tentang keimanan dan amalan secara umum.
Telah cukup baginya (terselamat) daripada segala keburukan.
Telah cukup baginya (terselamat) daripada keburukan syaitan
Telah menolak keduanya (ayat tersebut) daripada keburukan manusia dan jin.
Telah cukup baginya untuk mendapatkan kebaikan daripada keduanya.
Melihat kepada makna-makna di atas, Imam Ibn Hajar mengatakan boleh jadi yang dimaksudkan oleh hadith adalah semua yang telah disebutkan. [Lihat: Fath al-Bari, 9/56] Tambahan pula, Imam al-Nawawi berkata makna cukup baginya di dalam hadith di atas adalah cukup baginya mendirikan malam pada malam tersebut, cukup baginya (terpelihara) daripada keburukan syaitan serta daripada kebinasaan-kebinasaan dan boleh jadi ia membawa makna kesemuanya sekali. [Lihat: al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, 6/91-92]
Maksudnya: “Rasulullah telah beriman terhadap apa yang diturunkan kepadanya daripada Tuhannya dan juga orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, Malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan Rasul-rasul-Nya. (Mereka berkata): Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain daripada kalangan rasul-rasulnya. Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunan-Mu wahai Tuhan kami dan kepada-Mu jualah tempat kembali. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami. Oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.”
Penutup
Kesimpulannya, terdapat banyak kelebihan yang akan diperolehi bagi orang yang membaca di waktu malam dua ayat yang terakhir dari surah al-Baqarah ini serta memahaminya dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian mereka. Tambahan pula, hadith yang menceritakan berkaitan kelebihan ini adalah bersumberkan daripada hadith yang sahih iaitu daripada kitab Sahih al-Bukhari yang merupakan kitab paling sahih selepas al-Quran. Akhirnya, semoga Allah SWT menjadikan kita dalam kalangan ahli al-Quran dan orang-orang yang sentiasa mencintai serta mengamalkan apa yang terdapat di dalam al-Quran. Amin.
Tidak dinafikan apabila kita sudan berkahwin, segala perbelanjaan atau keperluan diri seorang isteri itu terletak pada bahu suami.
Namun sebenarnya kita diingatkan sebelum berkahwin agar perlu ada duit tabungan sendiri untuk berdepan sebarang kemungkinan yang berlaku.
Tida jatuh ego seorang lelaki itu lika pasangannya mempunyai harta sendiri sebelum berkahwin, malah itu menjadi hak isteri mengumpul harta sebelum berkahwin.
Lelaki ini Dr Azizul Azli Ahmad berkongsi di laman sosial Facebook dan turut mengingatkan bahawa sebelum berkahwin, bukan sahaja lelaki malah perempuan juga perlu memiliki harta sendiri.
Bersedekah antara pahala yang mengalir berterusan selepas kematian. Amalan bersedekah yang amat dianjurkan Islam sememangnya akan mendapat ganjaran pahala yang besar.
Sedekah ialah pemberian semasa hidup kepada seseorang tanpa ada tukar ganti atas dasar semata-mata kerana mendekatkan diri kepada Allah.
Hukum bersedekah itu adalah sunat. Ketika melakukan amalan bersedekah, kita perlulah ikhlas kerana Allah bukan disebabkan sesuatu seperti kerana nama atau asal bersedekah sahaja.
Supaya perbuatan bersedekah itu tidak menjadi sia-sia dan sentiasa ‘mengalir’ ada sedekah-sedekah yang boleh dijadikan saham akhirat.
Secara umumnya, amal jariah adalah cara untuk mendapatkan pahala yang berterusan dan pahala itu umpama sungai yang terus mengalir airnya tanpa henti yang mana air adalah sumber yang amat diperlukan oleh setiap orang di dunia ini. Ini dibuktikan dengan hadis yang amat terkenal dari Abu Hurairah yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda;
“Apabila anak Adam (manusia) meninggal dunia maka terputuslah semua (pahala) amal perbuatannya kecuali tiga jenis perbuatan iaitu sedekah jariah, ilmu bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakannya.” (Hadis Riwayat Muslim).
Yang Mengalir Berterusan
Berikut perkongsian Najmi Farisham tentang bagaimana untuk mendapatkan ganjaran pahala yang berterusan melalui bersedekah.
Ada seseorang hantarkan nasihat ini di grup WhatsApp kami. Jadi aku terjemahkan ke bahasa Melayu mengikut kesesuaian masyarakat kita.
Selepas Kematian
Katanya ada ENAM cara untuk memastikan pahala sentiasa mengalir masuk walaupun setelah kita meninggal dunia nanti:
1. Wakafkan mushaf al-Quran di mana-mana surau, masjid, sekolah tahfiz dan agama.
2. Dermakan kerusi roda untuk kegunaan di rumah kebajikan atau rumah sakit.
3. Ambil bahagian dalam pembinaan masjid walaupun sekadar infak RM10.
4. Sediakan air mineral di tempat awam seperti taman, pantai dan lain-lain kawasan orang berkumpul. Mudah jika mereka dahaga, dapat melegakan kering tekak.
Di Arab Saudi, mereka mengagihkan air mineral ketika kereta berhenti di lampu isyarat. Letakkan di depan pintu masjid, kedai-kedai dan juga di jalanan.
5. Tanam pokok untuk kemudahan orang ramai mengambil manfaat daripadanya seperti berteduh dan memetik buah. Bahkan haiwan pun dapat merasa tempiasnya juga dengan membuat sarang di atasnya.
6. Anak yang soleh.Mereka atau ibu bapa yang meninggalkan anak yang soleh yang diberikan didikan yang baik dan berpengetahuan agama yang sering membuat kebaikan di dunia serta memperbanyakkan ibadat dan ibadah, yang sering beristighfar dan juga sering mendoakan kebaikan untuk kedua-dua ibu bapanya.
Dan yang paling senang lagi adalah, kongsi dan sebarkan kepada rakan kalian semua. Mereka baca dan amalkan hasil perkongsian kita. Mudah-mudahan dikira sebagai amalan baik oleh Tuhan yang Maha Berkuasa.
Kebaikan Bersedekah
Sebenarnya dengan bersedekah dapat membantu diri kita setelah kita meninggal dunia iaitu di alam kubur yang mana kita terhindar daripada panasnya keadaan kubur malah terasa lapang dan diberikan keistimewaan kerana berkatnya bersedekah ketika hidup di dunia.
Rasulullah SAW bersabda dengan maksudnya ; “Sesungguhnya sedekah itu benar-benar dapat memadamkan haba panas kubur bagi pelakunya, sesungguhnya oranng mukmin kelak di hari kiamat hanyalah bernaung dalam naungan sedekahnya.” (Hadis Riwayat Al-Tabrani)
Walau bagaimanapun, harus diingat setiap sedekah yang ingin kita berikan haruslah dengan penuh keikhlasan bukannya atas sebab untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain atau mempunyai sebab-sebab tertentu. Jika tiada keikhlasan pastinya setiap sedekah anda itu hanyalah sia-sia malah mendapat dosa.
Islam menegah umatnya yang mempunyai sifat kedekut atau bakhil, terlalu mencintai nikmat dunia sehingga alpa asal usul dan juga tidak prihatin terhadap golongan-golongan yang memerlukan bantuan daripada kita. Jika anda salah seorang daripadanya, buangkanlah sifat-sifat yang tidak baik ini dengan segera kerana semuanya masih belum terlambat.
Kita selalu mendengar perkataan saidina ketika berselawat iaitu dengan menyebut Allahumma Solli ala Saidina Muhammad.Malah ketika membaca tahiyyat dalam solat juga ada perkataan saidina...