Betul ke kalau potong kuku ketika haid, kena simpan dan bawa sekali masa mandi wajib? Sesetengah orang dia rela simpan kuku ketika haid dan nifas kerana keliru boleh potong atau tidak.
Sebaiknya potong atau biarkan kuku panjang ketika haid atau nifas, ikuti perkongsian Husna Ghani bagi menjelaskan isu ini:
Sebenarnya kalau bahagian daripada diri kita contoh potong kuku atau rambut, sunatnya ditanam. Tapi kalau rasa susah, buanglah di tempat yang sepatutnya.
Ads
Risau juga orang buat benda tak baik kan. Maklumlah kuku dan rambut ini sensitif, risau dijumpai orang yang bertujuan tak baik ke atas kita.
Ketika Haid
“Betul ke kita tak boleh potong kuku, rambut ketika haid atau nifas. Kalau potong kena bawa sekali kuku dengan rambut tu masa mandi wajib?
‘Tiada dalil jelas yang melarang seseorang wanita untuk potong kuku atau rambut melainkan ketika mereka menunaikan ibadah korban. Itupun hanyalah makruh tanzih bukannya haram,’ kongsinya.
Kena Simpan
Semua daripada kita sedia maklum bahawa sunatnya bila masuk saja 1 Zulhijjah, bagi mereka yang tunaikan ibadat korban, kita tak potong kuku, rambut ataupun bulu yang ada dekat badan sampailah selesai ibadah korban.
Maksudnya:
Sesiapa yang mempunyai haiwan korban untuk disembelih, maka apabila terlihatnya anak bulan Zuljhijjah, janganlah dia mengambil satu apa pun (yakni memotong) daripada rambutnya, mahupun daripada kukunya sehingga dia selesai melakukan korban.’
Ads
Bawa Sekali
Tambah Husna Ghani, jadi boleh ke tak sebenarnya nak potong kuku ataupun rambut ketika haid atau nifas?
‘Boleh tak ada masalah pun. Hukumnya harus, buat tak dosa, tak buat tak apa. Cuma lepas potong itu, buanglah pada tempat yang sepatutnya sebab itu sebahagian daripada diri kita.
Masa Mandi Wajib?
‘Yang wajib bawa mandi sekali itu contohnya kita mandikan mayat, kuku dia tercabut… Kuku yang ini wajib mandikan dan kafankan sekali dengan mayat.
‘Adapun ketika haid ataupun nifas, tak ada masalah pun. Kita dibenarkan potong kuku macam biasa dan tak perlu bawa mandi wajib sekali.’ terangnya panjang lebar.
Tidak susah bagi kita kaum wanita untuk mengumpul pahala sebanyak mungkin. Malah sebelum tidur juga kita digalakkan untuk melakukan beberapa adab seperti yang dipesan Rasulullah SAW kepada isterinya Aisyah Ummul Mukminin (ra).
Jika kita melakukan amalan-amalan ini akan mengaut ganjaran pahala serta kelebihan yang sangat besar jika melakukannya.
Rasulullah SAW berpesan kepada Aisyah Ummul Mukminin (ra), isteri tercintanya:
“Wahai Aisyah, jangan engkau tidur sebelum melakukan EMPAT perkara ini, iaitu: 1. Sebelum mengkhatamkan Al-Qur’an.
2. Sebelum membuat para Nabi memberimu syafaat di Hari Akhirat.
3. Sebelum para Muslim meredhaimu.
4. Sebelum kau laksanakan Ibadah Haji dan Umrah.
Aisyah pun, bertanya kepada Rasullah SAW: “Ya Rasulullah, bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara ini, seketika?”
Rasullah SAW tersenyum dan bersabda: “Sebelum engkau tidur (lakukan ini): 1. “Jika engkau akan tidur , membacalah Surah al –Ikhlas tiga kali. Seakan-akan engkau telah mengkhatamkan Al-Quran.
2. “Bacalah selawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat “
3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai kamu.
4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah.
“Subhanallaahi Walhamdulillaahi Walaailaaha Illallaahu Allaahu Akbar ( 3x ).
Semoga kita bersama-sama dapat mengamalkan 4 perkara ini dan memperolehi ganjaran pahala yang dijanjikan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hanya perah lemon terus makan tiram mentah-mentah, ini penjelasan Datuk Dr Mohamad Zulkifli Al-Bakri tentang isu ini.
Memang ramai di antara kita gemar makan tiram. Apatah lagi makanan kayangan ini sukar didapati, jadi bila berpeluang menjamah, pasti tidak akan melepaskan peluang.
Rata-ratanya lebih suka makan tiram mentah-mentah dan hanya menambah sedikit perahan lemon sebelum menyuap ke dalam mulut.
Tidak dinafikan, tiram segar memang sedap dijamah begitu saja. Tapi apa hukumnya kita makan tiram mentah-mentah. Ikuti penjelasan Dr Zulkifli ini,
Soalan
Baru-baru ini saya melihat kawan saya memakan tiram secara mentah-mentah. Soalan saya, bolehkan tiram dimakan secara mentah-mentah, tanpa perlu dimasak terlebih dahulu? Mohon pencerahan.
Jawapan:
Firman Allah SWT:
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ
Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut, dan makanan yang didapati dari laut.”
Syeikh al-Sa‘di menyebutkan, tatkala haiwan buruan itu merangkumi haiwan buruan darat dan lautan, Allah SWT telah mengecualikan bagi kamu dalam keadaan kamu sedang berihram haiwan buruan laut iaitu haiwan laut yang hidup dan makanan yang didapati dari laut iaitu haiwan laut yang sudah mati.
Terus Makan
Justeru, perkara itu menunjukkan bahawa bangkai haiwan laut adalah halal. Selain itu, faedah kehalalannya itu adalah bertujuan supaya kamu memanfaatkannya dan begitu juga temanmu yang bersama kamu dalam perjalanan turut memanfaatkannya.
Pada asasnya tiram termasuk dalam hidupan air yang halal dimakan tanpa perlu kepada sembelihan. Hal ini kerana ia termasuk dalam keumuman firman Allah SWT:
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ
Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut, dan makanan yang didapati dari laut.”
Begitu juga, terdapat riwayat daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الحِلُّ مَيْتَتُهُ
Maksudnya: “Air laut itu suci lagi menyucikan dan halal bangkainya.”
Tiram Mentah-Mentah
Terlebih dahulu Imam al-Nawawi ada menyebutkan bahawa sekiranya ditelan ikan yang masih hidup atau ikan yang masih hidup itu dipotong separuh daripadanya, kemudian dimakan.
Maka dalam perkara ini, terdapat dua pendapat. Pendapat yang paling sahih ialah makruh dan bukannya haram. Justeru, kemakruhan tersebut berkemungkinan kembali kepada dua sebab iaitu perbuatan memakannya secara hidup-hidup berkemungkinan menyakiti dan menyeksanya, atau kerana memakannya secara mentah-mentah tanpa dimasak.
Berbalik kepada soalan yang diajukan, memakan daging secara mentah telah menjadi khilaf di antara para ulama kepada dua pendapat.
Pertama, mereka yang berpendapat bahawa hukumnya adalah harus. Kedua, mereka yang berpendapat bahawa hukumnya adalah makruh.
Pendapat yang memakruhkan ini, di antaranya merupakan pendapat sebahagian ulama Hanbali seperti yang dinukilkan oleh Ibn Muflih dalam kitabnya, al-Adab al-Sya‘riyyah yang menyatakan bahawa makruh makan daging mentah atau yang tidak dimasak.
Sedangkan pendapat yang kedua yang menyatakan harus pula adalah berdasarkan pendapat al-Mardawi dalam kitabnya al-Insaf yang menukilkan pendapat Imam Ahmad yang mengatakan, tidak mengapa memakan daging yang mentah.
Pendapat ini adalah pendapat yang rajih kerana tiada nas yang mengharamkannya dan merupakan pendapat yang muktamad dalam mazhab Hanbali.
Maka ia menepati kaedah:
الأَصْلُ فِي الأَشْيَاءِ الإِبَاحَةُ
Maksudnya: “Hukum asal pada sesuatu itu adalah harus.”
Ini Penjelasan Dr Zulkifli
Selain itu, Imam al-Nawawi juga pernah ditanya mengenai hukum memakan daging mentah dan beliau menjawab dengan menyatakan bahawa hukumnya adalah harus.
Sekalipun begitu, perkara ini juga perlu dilihat berdasarkan kesihatan. Dari segi perubatan, pakar kesihatan menyarankan agar makanan mentah hendaklah dimasak bagi mengelakkan keracunan makanan.
Hal ini kerana daging mentah mengandungi bakteria seperti E.coli, Listeria monocytogenes dan Campylobacer yang mungkin menyebabkan simptom loya, muntah, cirit birit, demam dan sakit kepala. Bahkan memakan daging mentah boleh mendatangkan bahaya dan penyakit bawaan makanan.
Kesimpulannya
Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa memakan tiram secara mentah-mentah adalah makruh. Namun, jika ia boleh memudaratkan kesihatan serta boleh membawa kepada keracunan makanan, maka hukumnya adalah haram.
Firman Allah:
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya: “Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.”
Ayat di atas bermaksud janganlah kamu menyerahkan diri kepada hal-hal yang menyebabkan kebinasaan, akan tetapi lakukanlah untuk diri kamu sebab-sebab yang boleh membawa kepada keselamatan.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Saba’ ayat 39 yang bermaksud: Katakanlah (Wahai Muhammad): “Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya, dan Ia juga yang menyempitkan baginya dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya dan Dia lah jua sebaik-baik pemberi rezeki.”
Ternyata orang yang suka bersedekah, Allah tidak pernah mengurangkan rezekinya malah sentiasa dilebihkan. Masa yang sama, Rasulallah SAW pernah bersabda, terdapat tujuh golongan manusia yang mendapat naungan Arasy Allah di akhirat kelak antaranya orang yang bersedekah dengan tangan kanannya dan menyembunyikan amalnya hingga tangan kiri tidak mengetahuinya.
Antara kebaikan sedekah ialah ia turut menghapuskan dosa kecil. Dalam satu hadis Muaz bin Jabal RA bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Dan sedekah melenyapkan kesalahan (dosa) sebagaimana air memadamkan api.” (Riwayat al-Tirmidzi).
Di hari Jumaat yang mulia ini, melalui instagramnya @imammudaasyraf, beliau mewar-warkan mengenai sedekah baju sekolah agama bagi golongan yang memerlukannya. Pemberian secara percuma iaitu seorang sehelai itu akan dilakukan mulai jam 3-5 petang ini di butik miliknya di Butik Aisy Asyraf Bangi Sentral. Sumbangan yang sama dibuat juga di Bertam Walk Penang dalam waktu yang sama.
Menurut Imam Muda Asyraf, saiz baju sekolah agama KAFA ini berukuran antara 28-38 sahaja dan ia akan diberikan pada yang memerlukan.
Dalam perkongsian di instagramnya Imam Muda Asyraf menulis:-
Saya mohon maaf.
Ada hamba Allah infaq Baju melayu putih utk anak2 KAFA.
Hanya size 28-38 sahaja yang ada. Juga mohon maaf atas kekangan tertentu sy terpaksa agih di dua cawangan sahaja. Bangi dan Bertam Penang.
Average size 28 paling kecil ikut badan anak saya umur 10 tahun. Paling besar size 38 ikut badan staf saya hat kurus dlm video tu.
Boleh MAI AMBIK SAHAJA esok jam 3pm -5pm di Butik Aisy Asyraf Bangi Sentral dan Bertam Walk Penang. Sy hanya edar. Ni org lain yg beri sumbangan.
Tak sedikit yang geram apabila pemiutang terlalu liat bayar hutang, apatah lagi dah banyak kali diingatkan secara privasi. Lebih tambah sakit hati, apabila si pemiutang seakan tak ingat hutang yang perlu dibayar.