Ada beza antara halal, pork free, alkohol free dan muslim friendly. Sebaiknya makanlah di kedai yang ada sijil halal. Bukankah lebih baik dan tidak menimbulkan was-was.
Sebenarnya zaman sekarang terutamanya golongan muda mengambil ringan bab status halal ini apatah lagi kalau makanan atau restoren tersebut viral.
Dalam Islam sendiri ada garis panduannya terutamanya dalam bab halal ini. No pork dan no alcohol tak semestinya halal. Oleh itu berhati-hatilah iya. Ikuti perkongsian Puan Farizal Radzali ini dan hadam baik-baik pesanannya.
Dulu kawan berbangsa Cina ajak saya makan dekat 1 kedai western, betul-betul depan pejabat saya saja. Saya tanya dia halal ke? Sebab saya tak nampak staff muslim di sana. Katanya ramai Melayu makan dekat sana. Maka, saya pun akur.
Dipintu masuk tertulis besar, “Pork Free, Alcohol Free”.
Sebaik melangkah masuk ke dalam kedai itu, perkara pertama saya nampak ialah hiasan di dindingnya. Banyak botol arak pelbagai bentuk, didekorasikan di sana. Cantik mmg cantik tapi hati saya sudah tak best.
Saya pandang beberapa meja, betul ada pelanggan Melayu sedang makan. Kawan saya ajak duduk di satu meja. Saya pula terus ke kaunter. Ada seorang staf cina lalu, dia tanya saya kalau saya perlukan apa-apa bantuan.
Pork Free
Saya tanya dia, berapa staf Melayu dekat sini? Dia jawab tiada. Lepas itu saya tanya, ada sijil halal ke? Masa itu dia panggil orang lain untuk jawab soalan saya.
Datang seorang lain yang agak berusia. Katanya mereka sudah mohon sijil halal tapi belum dapat. Masa ni saya sudah rasa lain macam. Setahu saya, syarat permohonan sijil halal ialah mesti ada staf muslim sekurang-kurangnya seorang.
Ads
Kawan saya datang dekat saya. Dia tanya kenapa. Saya beritahu dia bahawa mereka tiada sijil halal. Kawan saya cakap dalam bahasa cina dengan orang itu. Orang itu cakap “Sini tak ada arak & tak ada pork”. Dan katanya ramai melayu makan dekat situ, tak ada isu pun.
Saya tunjuk dia botol arak yang jadi hiasan dinding. Katanya itu hanya dekorasi sebab botol itu cantik. Saya katakan padanya bahawa botol perfume pun banyak yang cantik, kenapa pilih botol arak? Dia diam. Mungkin tak sangka saya bertanya tentang hal remeh macam itu.
Muslim Friendly
Saya cakap dekat kawan saya, saya was-was. Saya tak nak makan dekat situ. Dan kawan saya akur. Lalu kami keluar. Itu cerita puluhan tahun lepas, dan sehingga kini kedai tu masih belum dapat sijil halal yang katanya dulu sudah mohon.
1 hari tu, bos nak belanja makan dekat 1 kedai india yang agak terkenal. Saya tahu ada ramai pegawai-pegawai kerajaan muslim makan dekat situ, sebab itu kedai tu terkenal. Lalu saya tanya, halal ke? Bos saya kata, menteri pun ada makan dekat sana.
Lalu saya call kedai tu, tanya psl sijil halal. Katanya tiada. Memang tak mohon, sebab proses mohon susah. Katanya kedai mereka tiada daging lembu, tiada pork, tiada alkohol. Ramai melayu makan di kedai mereka.
Lalu saya tolak ajakan bos saya. Dan sejak itu juga bos saya peka dgn bab halal walaupun dia bukan muslim. Setiap kali nak belanja makan, dia akan suruh kami cari kedai yang ada sijil halal. Kadang tu dia lebih peka dari saya sendiri.
Contohnya baru² ni, buffet Ramadhan oleh sebuah hotel terkemuka. Hotel tu mmg halal. Kat banner ada tulis ‘Muslim Friendly’. Dan tgk review ramai melayu makan, katanya sedap & berbaloi walau bayar RM60 seorang. Tgk makanan pun terliur.
Sebaiknya
Bos saya kata, call dulu tanya. Masa ni saya tersentak, dia lebih peka dari saya. Biasalah, perempuan kan, bila nampak makanan, tak toleh dah. Tapi yang membuatkan saya yakin halal ialah kerana hotel tu memang menyediakan makanan halal.
Ads
Lalu saya call juga supaya tak was-was. Sebab terasa malu pula bila bos yang bukan muslim pula yangg suruh tanya. Rupanya buffet tu bukan di bawah kelolaan hotel itu. Buffet tu menyewa di dalam hotel hanya untuk Ramadhan.
Hotel tu sdiri ada dewan makan lain. Saya tanya samada buffet tu halal, jawapannya dah apply, belum dpt sijil je. Sijil on the way katanya.
Nahhh…. Tersentak saya. Saya kata kenapa letak muslim friendly? Katanya sebab no pork, no alcohol, ada surau untuk solat.
Makanlah Di Kedai
Saya pelik dengan jawapan ‘Dah mohon, tapi belum dapat sijil’. Rata-rata kedai yang tiada sijil halal akan cakap sama macam ni. Kenapa tak cakap saja belum ada sijil halal. Nampak tak begitu mudah kita diperdaya.
Sedangkan untuk orang bisnes makanan besar-besaran macam ini, mestilah mereka tahu masa yang tepat untuk mereka memohon.
Contohnya nak buat buffet Ramadan bulan 3, mestilah permohonan perlu dibuat dalam tempoh 3 hingga 6 bulan sebelum tarikh beroperasi. Kan? Ke saya salah?
Kita sebagai muslim yang sepatutnya lebih peka tentang apa yang kita boleh dan tak boleh. Bukan terus yakin dengan apa yang tuan kedai itu cakap dan tulis. Sebab mereka tak tahu tentang apa yang boleh dan tak boleh dalam agama kita.
Ads
Ada Sijil Halal
Mungkin pada mereka, pork free, alcohol free, sudah cukup untuk muslim makan di kedai mereka. Mereka mungkin tak tahu tentang percampuran perkakasan yang digunakan, bahan yang digunakan, kebersihan dan kenapa sijil halal itu susah untuk diperolehi.
Mungkin ada yang kata, alaaa… Kedai makan Melayu pun ada juga yang tak jaga kebersihan. Betul itu tapi cuma ingat satu perkara.
Kalau kita yang muslim makan di kedai tak halal yang dikelolakan oleh orang bukan muslim, kita yang berdosa sebab yang menjual itu tak faham tentang agama kita.
Tapi kalau kita membeli dari muslim sendiri tapi makanannya tak menepati piawaian halal, maka peniaga itulah yg berdosa kerana dia tahu hukum agama tapi meremehkannya.
Mohon maaf andai tulisan saya ada khilaf. Ini sekadar pendapat saya.
‘Tiada keperluan jamak solat semata-mata nak pergi rumah terbuka.’ Setiap orang tak sama kesulitannya, jadi jangan samakan kesulitan atau keuzuran dengan kita.
Lagi pula Allah memberi kelonggaran atau ruang kecil dalam menunaikan solat dalam beberapa keadaan, oleh itu adalah lebih baik solat jamak daripada meninggalkannya terus.
Sebenarnya, tidak ada masalah untuk solat Jamak ketika kita kunjung-mengunjung di hari raya. Lebih-lebih lagi, ziarah adalah tuntutan agama. Bagi yang tiada anak kecil mungkin tidak ada masalah untuk solat seperti biasa.
Namun bagi yang ada anak kecil,menyusu atau sebagainya, atau berdepan perjalanan jauh. Apatah lagi dengan keadaan jalan sesak di musim perayaan ini, membuatkan ada masyaqqah di situ.
Kalau boleh solat mengikut waktu lebih baik, tetapi sekiranya kita ada masyaqqah seperti di atas bolehlah melakukan solat Jamak. Namun begitu kita ikuti pandangan pendakwah bebas, Ustaz Mohamad Anas Mohamad Naem berkaitan isu ini.
Jamak Solat
Pertama sekali kita perlu faham asas yang mana disebut dalam Al-Quran yang bermaksud, solat itu adalah sesuatu yang fardu dan telah ditetapkan waktunya.
Sebagaimana solat zohor ada waktunya, asar ada waktunya. Begitu juga maghrib, isyak dan subuh. Jadi di sini kita seharusnya mendirikan solat mengikut waktunya yang telah ditetapkan.
Seterusnya yang kedua, kita kena fahami apa yang didefinisikan sebagai jamak dan juga qasar. Kebiasaannya kita lakukan solat jamak dan qasar ini ketika musafir dan ramai menganggap jamak dan qasar ini adalah dua benda yang sama.
Semata-Mata Nak
Sedangkan jamak itu perkara yang lain dan qasar itu perkara yang lain, dua benda yang berbeza.
Qasar adalah kita memendekkan atau meringkaskan solat fardu, sebagai contoh solat zohor empat rakaat kita pendekkan dua rakaat. Begitu juga dengan solat asar dan isyak. Manakala maghrib tiada qasar. Hanya musafir sahaja yang layak menqasarkan solat.
Manakala jamak pula membawa maksud menghimpun dan mengumpulkan dua solat dalam satu waktu. Kita kumpulkan solat zohor dan asar dalm satu waktu atau kita himpunkan solat maghrib dan isyak dalam asatu waktu.
Pergi Rumah Terbuka
Kita dibenarkan untuk jamak solat dalam beberapa keadaan antaranya:
1.manasik haji
2. musafir
3. ketika sakit
4. ketika hujan lebat
5. dalam keadaan ketakutan
6. ketika berada dalam keuzuran
Menerusi status tersebut, tuan tanah kata tiada keperluan untuk jamak solat ketika pergi rumah terbuka. Jadi di sini, bila mana kita hendak meletakkan satu hUkum terhadap sesuatu perkara kepada orang lain kita perlu berhati-hati.
Hukum ini sebenarnya berbeza mengikut keadaan, masa, tempat dan jenis manusia. Oleh itu kita perlu melihat setiap sudut, barulah kita dapat jatuh hukum.
Setiap Orang
Sebaiknya kita kembali kepada asas, apa hukumnya kita pergi open house atau kenduri. Nabi Muhammad juga menegaskan bahawa jika ada panggilan atau jemputan selayaknya kita hadiri.
Berbalik kepada isu tadi adalah berhubung dengan kesulitan atau keuzuran. Jadi setiap orang kita tak boleh tentukan tahap keuzurannya. Hanya kita dan Allah saja yang mengetahui tahap keuzuran yang dihadapi.
Bila kita melihat fenomena hari ini, ramai yang pergi open house hingga meninggalkan solat. Kalau ramai orang sudah faham kepentingan solat mengikut ketetapan waktunya, sanggup berhenti solat dan luangkan waktu apabila masuk waktu solat adalah bagus dan alhamdulillah.
Tapi untuk kes ini kita melihat orang yang tak faham dan kurang peka dengan kefahaman agama dan seterusnya kita pula menutup ruang-ruang rukshah ini sudah tentu mereka dengan sengaja memilih untuk meninggalkan solat apabila berdepan dengan situasi yang sukar.
Oleh sebab itu kita kena melihat melalui banyak sudut dan Allah telah memberi rukshah untuk kita menggabungkan solat jika ada kesulitan.
Daripada membiarkan seseorang itu meninggalkan solat adalah lebih baik kita mengambil ruksah untuk tetap solat kerana kesibukan dia berhari raya dan sebagainya. Wallahualam.
Kashoorga: Ini adalah ijtihad masing-masing. Jika dia berasa sukar, tidak ada masalah melakukannya. Asalkan tidak menjadi kebiasaan.
Hari ini, ramai menutup aurat tapi telanjang. Telanjang yang dimaksudkan ialah mereka memakai pakaian tapi agak ketat dan mengikut bentuk tubuh. Berpakaian tapi seperti mendedahkan lengan, betis, kaki dan anggota tubuh lain.
Dalam satu soal jawab bersama bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri yang kini Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), dirinya menjawab pertanyaan apakah hukumnya di sisi Islam bagi orang perempuan berpakaian menampakkan bentuk tubuh dan apakah hukumnya bagi orang yang sengaja melihat aurat orang?
JAWAPAN
Dalam menjawap persoalan ini, saya kemukakan beberapa noktah:
Menampakkan tubuh dengan berpakaian seperti itu tidak dibolehkan dalam Islam kerana melanggar adab berpakaian yang yang sepatutnya longgar bagi perempuan. Melihat aurat orang lain secara sengaja hukumnya adalah berdosa dengan nas al-Quran dan hadis. Mengikut pendapat yang rajah dan sahih suara perempuan bukanlah aurat. Ia hanya dikira sebagai aurat jika suara berkenaan digunakan untuk perkara yang boleh menarik perhatian kaum lelaki.
Kami menukilkan pendapat Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya al-Halal Wa al-Haram Fi al-Islam berkenaan dengan ciri pakaian yang sepatutnya dipakai oleh wanita, antara lain katanya:
Pakaian wanita muslimah hendaklah bersopan sebagaimana yang diajarkan oleh Islam. Manakala pakaian ala Islam ialah kesemua pakaian yang terkumpul padanya sifat-sifat ini:
Pakaian itu hendaklah menutup aurat semua badan wanita kecuali apa yang dibolehkan oleh al-Quran dan anggotanya yang ternampak yang menurut qaul yang diberatkan, iaitu wajah dan kedua tapak tangan sahaja.
Pakaian itu bukan dari jenis yang jarang, sehingga dapat menampakkan apa yang di belakangnya kerana Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Dua golongan termasuk ahli neraka ialah wanita-wanita yang berpakaian separuh bogel (kerana memakai pakaian yang nipis atau yang menampakkan susuk badan), yang berjalan dengan berlenggang lenggok (seperti perjalanan seorang pelacur), yang kepalanya terhuyung-hayang laksana kelana unta yang bergoyang-goyang, wanita-wanita itu tidak akan memasuki syurga, sedangkan bau syurga itu akan tercium dalam jarak sekian dan sekian.”
Ini kerana pakaian wanita itu tidak berfungsi menutup tubuhnya kerana terlalu nipis sehingga ternampak badannya yang berkeadaan seperti dia tidak berpakaian sama sekali. Satu peristiwa datang serombongan kaum wanita dari suku Bani Tamim untuk menziarahi Saidatina Aisyah RA dengan berpakaian nipis, maka Saidatina Aisyah RA secara terang-terangan berkata kepada mereka: “Jika kamu sekalian dari wanita mukmin iaitu beriman dengan sebebar-benar iman, maka pakaian-pakaian yang kamu pakai ini bukanlah dari pakaian orang yang beriman.”
Dalam peristiwa lain, datang beberapa orang wanita membawa seorang pengantin perempuan yang memakai tudung yang nipis, sehingga kelihatan perhiasan kepalanya, maka Saidatina Aisyah RA berkata: “Wanita yang memakai seperti ini, ialah wanita yang tidak beriman.”
Pakaian itu tidak terlalu sempit sehingga melekat pada semua anggota badan, dan kerana itu ternampaklah susuk badan wanita itu, meskipun pakaian itu tidak nipis seperti pakaian moden masa kini. Maka pemakai pakaian seperti ini tidak terlepas dari maksud hadis di atas sebagai wanita-wanita yang separuh bogel bahkan pakaian seperti ini tidak terlepas dari maksud hadis di atas sebagai wanita-wanita yang separuh bogel bahkan pakaian seperti ini lebih mudah memberifitnah kepada pemakaianya.
Pakaian itu bukan dibuat khusus untuk kaum lelaki seperti pakaian pantelon atau seluar ketat dan sebagainya yang sudah terkenal pada masa kini, kerana Rasulullah SAW pernah melaknat wanita-wanita yang menyerupai lelaki sebagaimana Baginda melaknat lelaki yang menyerupai wanita. Demikian Baginda melarang wanita memakai pakaian lelaki dan lelaki memakai pakaian wanita.
Jangan sampai pakaian itu sudah terkenal sebagai pakaian orang-orang kafir dari kaum Yahudi, kaum Nasrani dan kaum Wathani penyembah api dan berhala kerana keinginan hendak meniru atau menyerupai orang-orang ini sangat dilarang oleh Islam yang mahukan lelaki dan wanitanya berlainan dari mereka dan bebas dalam bentuk dan rupa. Kerana itulah Islam memerintahkan kita supaya bersikap berbeza daripada orang-orang kafir itu dalam banyak hal yang mana disimpulkan oleh Rasulullah SAW:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
Maksudnya: “Siapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka samalah dia seperti mereka.” Riwayat Ahmad, Abu Daud (4031) dan al-Tabarani (8/179)
Wanita muslimah hendaklah bersopan santun dalam perjalanannya dan dalam bicaranya menjauhi minat orang dalam segala gerak geri badannya dan penonjolan wajahnya kerana sikapnya bergaya dan menggoda itu adalah tabiat perempuan lacur dan bukan dari tingkah laku wanita muslimah. Firman Allah SWT:
Maksudnya: Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (sentiasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu). (Surah al-Ahzab: 32)
Jangan sekali-kali wanita muslimah itu sengaja menarik perhatian lelaki kepada apa yang disembunyikan dari perhiasan dirinya dengan memakai wangian macam mana sekalipun atau memakai benda-benda yang berbunyi dalam rentak langkah kakinya atau seumpamanya. Allah SWT berfirman:
Maksudnya: Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka. (Surah al-Nur: 31) Pada zaman jahiliah, apabila seseorang wanita itu berjalan dengan menghentak-hentak kaki supaya menarik perhatian orang ramai agar mereka memperdengarkan gelang kakinya, maka perbuatan seperti itu boleh menghidupkan khayalan lelaki yang menyimpan gelora nafsu syahwat yang jahat terhadap wanita itu. Perbuatan seperti itu menunjukkan bahawa wanita itu menyimpan niat buruk untuk menarik dan minat golongan lelaki terhadapnya.
Dalam maksud ini juga, dari segi hukumnya apabila seorang wanita memakai wangian dan bau-bauan yang mengharumkan sesiapa sahaja yang menghidunya untuk membangkitkan nafsu dan menarik perhatian lelaki kepadanya. Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Apabila seseorang wanita itu memakai wangian, lalu dia melintas tempat perkumpulan (lelaki), maka dia begini dan begini..” Riwayat Abu Daud (4713)
Maksudnya: “Setiap mata melakukan zina. Apabila wanita memakai wangian, lalu dia melintasi tempat duduk sekumpulan orang lelaki supaya mereka tercium baunya, maka dia samalah seperti wanita pelacur.”Riwayat al-Tirmizi (2786)
Kesimpulannya, kita tahu bahawa islam tidak memaksa kaum wanita supaya duduk di dalam rumah sahaja dan tidak keluar dari rumahnya melainkan kubur, sebagaimana yang didakwakan oleh sesetengah orang.
Bahkan wanita Islam membenarkan wanita keluar untuk menunaikan solat, mencari ilmu serta memenuhi keperluan dirinya serta kepentingan agama dan dunianya dibolehkan. Sebagaimana contoh, yang dilakukan oleh isteri-isteri para sahabat dan generasi yang akan datang selepas mereka dikira dari sebaik-baik zaman. Di antara mereka, ada yang keluar untuk menyertai kaum lelaki dalam peperangan dalam penaklukan yang dipimpin oleh Rasulullah SAW sendiri berterusan kepada zaman para khalifah yang empat dan pemimpin-pemimpin Islam yang lain. Rasulullah SAW bersabda kepada isterinya Saudah RA:
قَدْ أَذِنَ الله لَكُنَّ أَنْ تَخْرُجْنَ لَحِوَائِجِكُنَّ
Maksudnya: “Sebenarnya Allah telah membenarkan kamu (kaum wanita) keluar untuk memenuhi urusan-urusan kamu.” Riwayat al-Bukhari (5237)
Pasti ramai yang mengetahui tentang skuad pengurusan jenazah dari pertubuhan Gabungan Ngo's Pengurusan Jenazah Malaysia yang menyediakan Unit Khas Van Jenazah (UKVJ) di seluruh negara. Skuad ini banyak membantu golongan tidak berkemampuan yang diuji dengan musibah termasuk kehilangan anggota keluarga tersayang. Adakala ia dilakukan secara percuma tetapi ada masa ahli keluarga cuma perlu membayar pada jumlah yang maksimum untuk tidak membebankan kewangan mereka.
Namun ada masa, manusia itu hatinya bolak balik. Lidah juga tidak bertulang dan bebas bersuara apa sahaja. Satu perkongsian dari saudara Mr Wan Cai Official dari Gabungan Ngo's Pengurusan Jenazah Malaysia ini wajar kita jadikan iktibar. Ada ketika kita mungkin “cuba menipu” untuk meraih simpati tetapi sikap sebegini tidak wajar diamalkan.
Baca perkongsian di fbnya.
Saya agak terkilan dengan sikap waris yang tidak reti menghargai. Kadang kala timbul rasa sakit hati apabila diperkotak katik sesuka hati.Menganggap kami seperti sampah. Mencari hanya bila terdesak.
Selepas terjumpa jalan buang kami begitu sahaja macam sampah. Sebenarnya apa yang saya luahkan ini terkait dengan kisah malam ini. Saya dihubungi oleh satu hamba Allah yang merayu untuk menguruskan jenazah cucunya berusia 2 tahun. Katanya beliau tidak mampu untuk membayar kos RM700 yang diminta oleh satu pihak bagi menguruskan jenazah cucunya.
Kata si datuk beliau tidak mampu kerana hanya berkerja sebagai pengawal keselamatan. Bapa kandung kepada anak syurga itu juga berkerja sebagai pengawal keselamatan. Jelas nada suara si datuk sangat terdesak memerlukan bantuan. Lantas saya menawarkan bantuan pengurusan jenazah dan menanggung kos liang lahad. Cumanya saya memberitahu jenazah perlu dikebumikan di tanah perkuburan islam Seksyen 21 Shah Alam.
Ini kerana saya dimaklumkan kos untuk pengurusan anak syurga yang diminta oleh pihak kariah termasuk pengebumian adalah berjumlah RM700. Jadi cuba bayangkan kos liang lahad yang perlu kami keluarkan?
Selepas berjanji untuk membantu pengurusan jenazah cucunya saya terus memaklumkan kepada rakan rakan agar bersiap sedia. Punya lah bersemangat rakan rakan saya untuk membantu. Tetapi Lebih kurang 15 minit saya menerima pesanan melalui whats app yang mengatakan tidak jadi untuk memakai khidmat kami.
Punya lah kecewa tiba tiba diberitahu sebegitu. Alasannya mudah. Waris tidak mahu jenazah dikebumikan di tanah perkuburan lain. Sedangkan pada awalnya waris sendiri memberitahu tidak mampu menyediakan jumlah RM700 yang diminta. Saya terasa agak pelik. Pada awalnya tiada duit. Tiba tiba ada pula duit untuk membayarkan kos pengurusan termasuk kos pengebumian. Saya jadi agak beremosi.
Saya katakan pada waris bahawa rakan-rakan saya sudah bersedia untuk bergerak. Dan saya katakan pada waris jika mempunyai duit mengapa hubungi saya untuk meminta bantuan? Khidmat kami untuk mereka yang tidak mempunyai duit. Jika punya duit mengapa hubungi kami dan mempermainkan kami sebegini? Saya katakan jangan buat kami seperti sampah. Hubungi bila terdesak. Bila sudah dapat jalan buang kami begitu sahaja.
Bagaimana saya hendak maklumkan pada rakan rakan yang sudah bersiap sedia menunggu di base? Saya tidak minta disanjung. Cukup sekadar menghargai bantuan yang sedang kami hulurkan. Hubungi kami jika betul betul susah. InshaAllah kami pasti bantu mengikut kemampuan yang ada. Meminta maaf pun seperti acuh tidak acuh. Seperti tiada perasaan bersalah pula. Yang paling sakit hati bila ditanya tentang duit kos liang lahad.
Ada pula duit nak bayar
Boleh pula kata sanggup bayar.Walhal mula-mula kata tidak mampu.Bila perkara sebegini berlaku rasa diri dipermainkan.Tetapi mujur rakan rakan akhirnya memahami walau pada awalnya mereka turut rasa marah. Ada yang baru balik kerja terus datang berkumpul di base. Hati saya kembali reda.Bukan kerana permohonan maaf dari pihak waris. Kebetulan bila kes cancel saya terus hubungi seorang rakan lama untuk berjumpa. Beliau meminta saya datang ke rumah.
Setelah berjumpa sengaja saya melawak meminta beliau belikan kami van jenazah untuk negeri Sabah.Rakan saya itu terus keluarkan duit tunai RM10 ribu dan berikan kepada saya. Katanya gunakan duit yang diberi itu buat beli van jenazah.
Terkejut juga bila dihulurkan duit yang sebegitu banyak nilainya secara tiba tiba. Perancangan Allah itu adalah sebaik baiknya. Itu yang boleh saya katakan. Niat untuk membantu pada malam ini tidak jadi dek kerana sikap waris yang tidak acuh.
Allah gantikan dengan nikmat yang lebih lagi kepada kami. Syukur alhamdulillah. Pesanan saya kepada waris. Tolong lah jangan persendakan khidmat yang kami beri. Kami punya hati yang ihklas untuk berkhidmat kepada masyarakat yang memerlukan.Jangan dipatahkan semangat yang kami ada.
Coretan saya ini adalah luahan yang lahir dari lubuk hati. Apapun saya maafkan apa yang telah berlaku. Dan mohon kemaafan jika saya terkasar bahasa. Cuma saya harap jika tidak mahu hargai saya. Cukup sekadar hargai rakan-rakan saya yang ada. Tanpa mereka UKVJ tidak akan berada sehingga ke tahap hari ini!
Sumber : FB Mr Wan Cai Official
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak kecil menangis waktu malam terutamanya jika berpanjangan memang meresahkan ibu bapa. Boleh jadi kerana tidak selesa, sakit atau tak mustahil adanya gangguan syaitan.Dalam...