Apa yang harus dilakukan oleh seorang suami jika mengetahui bahawa isteri tidak lagi perawan ketika sesudah dinikahi? Dan di malam pertama itu, sang isteri mengaku pernah melakukan dosa zina. Adakah suami berhak berhak memutuskan ikatan nikah itu kerana di akad nikah pasangan menulis dirinya perawan tetapi ternyata tidak.
Pertamanya, islam mengajarkan kepada umatnya yang tidak terlepas melakukan dosa yang terkait dengan Allah agar merahsiakan dosa itu dan harus diselesaikan antara dirinya dengan Allah. Pendosa hanya perlu bertaubat menyesali perbuatannya tanpa harus menceritakan dosanya kepada sesiapapun termasuk kepada orang terdekat dengannya.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menasihatkan,
“Siapa yang tertimpa musibah maksiat dengan melakukan perbuatan semacam ini (perbuatan zina), hendaknya dia menyembunyikannya, dengan kerahsiaan yang Allah berikan.” (HR. Malik dalam Al-Muwatha’, 3048 dan al-Baihaqi dalam Sunan as-Sughra, 2719).
Kerana dalam isu dosa ini apa yang paling penting ialah segera bertaubat, memperbaiki diri tanpa harus memalukan dirinya di hadapan orang lain.
Imam Ibnu Baz rahimahullah pernah ditanya tentang suami yang menikahi gadis. Di malam pertama, ternyata suami merasa isterinya tidak perawan. Antara penjelasannya adalah ini.
فإذا ادَّعت أنَّها زالت البكارة في أمر غير الفاحشة : فلا حرج عليه ، أو بالفاحشة ولكنها ذكرت له أنها مغصوبة ومكرهة : فإن هذا لا يضره أيضاً ، إذا كانت قد مضى عليها حيضة بعد الحادث ، أو ذكرت أنها تابت وندمت ، وأن هذا فعلته في حال سفهها وجهلها ثم تابت وندمت : فإنه لا يضره ، ولا ينبغي أن يشيع ذلك ، بل ينبغي أن يستر عليها ، فإن غلب على ظنه صدقها واستقامتها : أبقاها ، وإلا طلقها مع الستر ، وعدم إظهار ما يسبب الفتنة والشرّ .
Jika isteri mengaku bahawa keperawanannya hilang bukan kerana hubungan badan, maka suami tiada masalah mempertahankan isterinya. Atau kerana hubungan badan, namun sang isteri mengaku dia diperkosa atau dipaksa, maka suami tidak masalah mempertahankan isterinya, jika isteri sudah mengalami haid sekali setelah kejadian itu sebelum dia menikah.
Atau dia mengaku telah bertaubat dan menyesali perbuatannya dan dia pernah melakukan zina ini kerana terkesima pada dunia dan sekarang sudah bertaubat, tidak masalah bagi suami untuk mempertahankannya. Dan pengakuan isteri itu tidak sewajarnya disebarkan kepada orang lain hatta keluarga kerana suami harus merahsiakannya.
Ads
Jika suami benar-benar yakin sang isteri berlaku jujur dalam hal ini dan isterinya juga baik, boleh untuk suami mempertahankan perkahwinan itu. Namun masa yang sama, suami ada hak untuk menceraikan isteri tetap perlu merahsiakan perihal itu agar emosi isteri terjaga. Paling penting tidak menyebarkan rahsia itu yang boleh mengakibatkan terjadinya fitnah dan keburukan.
Jaga aib isteri meskipun hal itu mungkin memalukan suami. Gambar sekadar hiasan
Kedua, apabila sebelum menikah suami mempersyaratkan isterinya harus masih perawan tetapi selepas bernikah ternyata isterinya sudah tiada dara, maka pihak suami berhak untuk membatalkan pernikahan tersebut.
Syaikhul Islam menjelaskan,
لو شرط أحد الزوجين في الآخر صفةً مقصودة ، كالمال ، والجمال ، والبكارة ، ونحو ذلك : صح ذلك ، وملك المشترِط الفسخ عند فواته في أصح الروايتين عن أحمد ، وأصح وجهي الشافعي ، وظاهر مذهب مالك
Apabila salah seorang meletakkan syarat tertentu kepada pasangannya seperti suami berharta, kecantikan atau masih ada dara dan lain lagi, maka syarat ini sah. Dan pihak yang mengajukan syarat berhak membatalkan pernikahan jika syarat itu tidak dipenuhi. Menurut riwayat yang lebih kuat dari Imam Ahmad dan pendapat yang kuat dalam Madzhab Syafii, serta itulah yang kuat dari pendapat Imam Malik. (Majmu’ Fatawa, 29/175).
Bagaimana dengan Mahar?
Jika pembatalan nikah ini berlaku sebelum terjadinya hubungan badan, maka mahar dikembalikan. Namun jika telah terjadi hubungan, ada syaratnya.
Ads
Jika yang menipu pihak wanita, dia mengaku masih perawan pada hal tidak perawan, maka dia wajib mengembalikan maharnya.
Jika yang menipu pihak wali, atau orang lain yang menjadi perantara baginya, maka dia yang bertanggung jawab mengembalikan maharnya.
Ibnul Qoyim menjelaskan,
إذا اشترط السلامة ، أو شرط الجمال : فبانت شوهاء ، أو شرطها شابة حديثة السن : فبانت عجوزاً شمطاء ، أو شرطها بيضاء : فبانت سوداء ، أو بكراً : فبانت ثيِّباً : فله الفسخ في ذلك كله .
فإن كان قبل الدخول : فلا مهر لها ، وإن كان بعده : فلها المهر ، وهو غُرم على وليِّها إن كان غرَّه ، وإن كانت هي الغارَّة سقط مهرها
Jika pihak suami mengajukan syarat, sebagai contoh pasangan perlu sihat dan tidak cacat, harus cantik tapi hodoh, harus muda tapi ternyata sudah tua, harus anak dara tapi janda, harus putih tapi ternyata hitam maka pihak suami berhak membatalkan pernikahan itu.
Ads
Jika nikah itu dibatalkan sebelum hubungan intim dilakukan, maka isteri tidak berhak mendapat mahar. Jika selepas hubungan intim, isteri berhak dapat mahar. Dan ia harus dikembalikan oleh walinya jika dia yang menipu suami. Namun jika isteri yang menipu, gugur hak mahar untuknya (Zadul Ma’ad, 5/163).
Ketiga, jika sebelum nikah, suami tidak meletakkan apa-apa syarat (dalam soal perawan) maka suami tiada hak untuk membatalkan akad itu.
Imam Ibnu Utsaimin menjelaskan,
المعروف عند الفقهاء : أن الإنسان إذا تزوج امرأة على أنها بكر ، ولم يشترط أن تكون بكراً : فإنه لا خيار له ؛ وذلك لأن البكارة قد تزول بعبث المرأة بنفسها ، أو بقفزة قوية تُمَزِّق البكارة ، أو بإكراه على زنا ، فما دام هذا الاحتمال وارداً : فإنه لا فسخ للرجل إذا وجدها غير بكر. أما إذا اشترط أن تكون بكراً : فإن وجدها غير بكر : فله الخيار
Yang makruf di kalangan ulama, bahawa ketika seorang lelaki menikahi wanita yang dia anggap masih gadis, sementara dia tidak mempersyaratkan harus gadis, maka pihak suami tidak memiliki hak untuk membatalkan pernikahan. Kerana dara boleh “hilang” kerana aktiviti sukan atau diperkosa. Jadi dengan semua kemungkinan itu, pihak suami tidak berhak membatalkan pernikahan jika di malam pertama itu, baru dia ketahui isterinya tidak dara lagi.
Sebaiknya, suami harus mempertahankan isteri dan merahsiakan apa yang pernah dialami jika isteri telah benar-benar bertaubat dan istiqomah menjadi isteri solehah. Dan harus diingat, jangan sesekali mengungkit hal itu jika terjadi pergaduhan atau pertengkaran dalam rumahtangga. Dalam satu hadis menyatakan,
التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ، كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ
“Orang yang telah bertaubat dari perbuatan dosa, layaknya orang yang tidak memiliki dosa.” (HR. Ibnu Majah 4250, al-Baihaqi dalam al-Kubro 20561, dan dihasankan al-Albani).
Jika dirinya sudah bertaubat sebenar-benar taubat, maka dianggap seperti orang yang tidak pernah melakukan dosa itu. Jangan pernah ada rasa menyesal dengan perjodohan itu kerana ia ujian Allah buat kita. Sumber : Konsultasi Syariah / Gambar : sekadar hiasan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Baru ini, Mahkamah Sesyen memerintahkan Ali Puteh membayar RM60,000 kepada bekas kakak iparnya, Nor Hidayah kerana menulis hantaran yang disifatkan menghina di instagramnya.
Masa yang sama, ramai mengulas isu harta pusaka yang menjadi rebutan. Semasa penghakiman, Hakim Mahkamah Sesyen Zulqarnain Hassan memaklumkan pihak yang mengejar harta bukannya isteri arwah (Abam Bocey) sebaliknya plaintif-plaintif.
Ketika membaca keputusan penghakimannya, Zulqarnain berkata, setelah meneliti semua keterangan saksi dan hujahan peguam, mahkamah berpuas hati bahawa pihak yang mengejar harta ialah bukannya defendan sebaliknya plaintif-plaintif.
Katanya, ia jelas pada hari kedua Abam atau nama sebenar Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan meninggal dunia, ahli keluarga plaintif adalah pihak yang mengajak Siti Nor Hidayah untuk berbincang mengenai harta arwah.
“Malah telefon arwah diambil oleh Ali Puteh manakala beg duit arwah diambil (arwah) ibunya.
“Perbuatan itu seolah-olah tidak memahami kesedihan isteri arwah yang juga dalam dilema sedang memikirkan bagaimana untuk mengharungi masa depan dan membesarkan anak yang masih kecil,” katanya.
Dalam pada itu, pasti ramai tertanya-tanya, adakah Ali Puteh ada hak ke atas harta pusaka Abam?
Ikuti kupasan Perunding Pewarisan Harta Islam (Hibah, Wasiat, Amanah, Pusaka dan Faraid), Nor Zazilah binti Abdul Samat di fbnya dalam isu pembahagian harta faraid ini agar kita tidak terkeliru.
Ali Puteh waris faraid pusaka arwah Abam?
Ya betul. Walaupun Abam memiliki anak lelaki, kenapa adik beradik turut jadi waris faraid arwah Abam? Baca sampai habis.
Isu yang viral hari ini, kes saman Ali Puteh terhadap kakak iparnya, Nor Hidayah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.
Tapi saya bukan nak ulas kes itu. Itu urusan keluarga mereka. Saya sekadar ingin berkongsi tentang pembahagian pusaka arwah Abam.
Saya tidak pasti urusan pusaka dan pembahagian harta Abam dah selesai atau belum, ini yang berlaku jika urusan pusaka masih belum selesai dan berlaku kematian berlapis sebagai contoh untuk kita belajar jika pengurusan pusaka lambat diuruskan, akan jadi waris faraid berlapis.
Pengajaran dari kisah pusaka arwah Abam.
Waris Abam.
Ketika Abam meninggal dunia (2020), waris beliau ialah : 1. Bapa kandung = 1/6. 2. Ibu kandung = 1/6. 3. Seorang Isteri = 1/8. 4. Seorang anak lelaki = baki.
Tetapi ibu Abam telah turut meninggal dunia (2021) – kematian berlapis terjadi sebelum pusaka Abam diselesaikan. Kini bahagian ibu Abam (1/6 = 4/24 samakan penyebut pecahan) akan diwarisi oleh waris lapis kedua iaitu waris ibu Abam iaitu anak-anak beliau.
Kini, disebabkan pusaka Abam tidak segera diuruskan, Ali Puteh dan adik beradiknya seibu sebapa telah menjadi waris faraid kepada harta pusaka Abam kerana mewarisi pusaka bahagian ibu mereka.
Kesannya?
Jika segera diuruskan, hanya 4 orang waris kini waris telah bertambah.
Dokumentasi setiap waris diperlukan untuk proses pengurusan harta pusaka.
Hubungan sesama waris? Saya tak nak ulas.
Tetapi jika hubungan tidak mesra, proses pengurusan pusaka akan menjadi bermasalah dan mengambil masa terlalu lama kerana turun naik mahkamah.
Itu ujian buat keluarga mereka. Jadikanlah pengajaran buat kita.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bilangan individu yang meninggal akibat Covid-19 adakalanya mencecah ratusan kes setiap hari. Dengan bilangan tenaga kerja di pihak kerajaan agak terhad, banyak pihak-pihak luar dilantik untuk menguruskan jenazah ini di seluruh negara.
Namun timbul isu bila mana ada keluarga yang diuji dengan kepedihan ini perlu mengeluarkan biaya yang mungkin di luar kemampuan mereka dan masa yang sama sumber kewangan terhad berikutan perlaksaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang menghadkan jumlah pergerakan di seluruh negara.
Dikongsi dari fb Mr Wan Cai Official yang bertindak sebagai badan pengurusan jenazah islam percuma bagi keluarga kurang berkemampuan melalui Unit Khas Van Jenazah (UKVJ) ini mendedahkan ada pihak swasta meminta bayaran tidak masuk akal walau hanya untuk menguruskan bayi belum lahir. Malah di page ni turut berkongsi “pertikaian” harga charge sebanyak RM700 diminta oleh pihak swasta dan ia dianggap kos tinggi bagi keluarga kurang berkemampuan.
Baca perkongsian di sini.
Waris hubungi saya minta uruskan 1 jenazah bayi positif covid-19 yang meninggal 7 bulan dalam kandungan. Pihak yang diberi tanggungjawab meminta kami mendapatkan kebenaran dari seorang ustaz.
Ustaz yang dimaksudkan itu adalah pegawai kepada pengurusan jenazah swasta. Saya tanya semula kepada pihak berkenaan. Mengapa saya perlu dapatkan kebenaran dari ustaz tersebut?
UKVJ adalah sebuah ngo yang berdiri di atas kaki sendiri. Kami tidak duduk di bawah seliaan ustaz tersebut. Dan waris menghubungi kami atas sebab tidak berkemampuan. Jadi mengapa kami tidak boleh menguruskan jenazah anak syurga tersebut.
Kenapa kami disekat dari membantu waris yang sedang susah? Saya katakan juga kepada pihak berkenaan dan cuba berlembut. Jika ustaz tersebut boleh menguruskan jenazah anak syurga itu tanpa mengambil duit.
Saya dengan rela hati membenarkan jenazah anak syurga itu diuruskan oleh mereka. Waris sedang bersedih. Waris sedang susah. Mengapa hendak disulitkan pengurusan anak syurga tersebut. Bertimbang rasalah sikit.
Takkan pengurusan bayi berusia 7 bulan yang meninggal dunia kerana Covid-19 pun nak dibuat duit. Penghuni syurga tu
Bukan semua mampu dan adakala diuji dengan masalah kewangan..
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Baik dalam hidup senang atau susah, tiada siapa yang terlepas daripada merasa bimbang, resah gelisah, sedih dan stress. Doa penenang hati adalah sebaik-baik cara untuk menangani kebimbangan.
Hidup ketika ini memang sangat mencabar sehingga kebimbangan itu terbawa-bawa ke dalam mimpi. Keadaan ini tidak baik untuk kesihatan.
Sebagai hamba Allah, kita memang sepatutnya merujuk kepada Allah untuk mendapatkan pertolongan dan rahmatNya.
Berdoalah selagi mampu jangan pernah jemu sesungguhnya doa itu adalah masa kita berbicara dengan Allah dari hati ke hati. Sesungguhnya Allah amat suka mendengar doa-doa kita.
Bagi mengatasi semua perasaan yang menekan ini, berdoalah kepada Allah agar semuanya hilang segera. Untuk yang sedang mencari doa penenang hati, bacalah doa ini;
Allahumma inni a’uuzubika min jahdil bala’. Wa darkish shaqa’. Wa suu il qadhaa’. Wa shamaamatil a’daa’
Maksudnya: Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari menemui penderitaan, dari takdir yang buruk dan dari keberhasilan musuh (Sahih Bukhari)
Doa Penenang Hati 2
يَاحَيُّيَاقَيُّوْمُبِرَحْمَتِكَأَسْتَغِيْث
Yaa hayyu yaa qayyuumm. Bi rahmatika astaghiiths
Maksudnya: Wahai Rabb Yang Maha Hidup, wahai Rabb Yang Berdiri Sendiri tidak memerlukan segala sesuatu, dengan rahmat-Mu aku meminta pertolongan ( Hadis Riwayat Tirmidzi)
Allahumma la sahla illa ma ja’altahu sahla wa anta taj’alul hazna iza syi’ta sahla
Maksudnya: “Wahai Tuhanku, tiada kemudahan melainkan apa yang Engkau jadikan mudah dan perkara yang susah boleh Engkau jadikan mudah apabila Engkau mengkehendakinya.” (Sahih Ibnu Hibban)
Allahumma inni a’uuzubika minal hammi wal hazan. wa a’udzubika minal ajzi wal kasali, wa a’udzubika minal jubni wal bukhli, wa a’udzubika min ghalabatid daini wa qahrir rijaal
Maksudnya: Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah, aku berlindung daripada sifat lemah dan malas, dan aku berlindung padamu dari sikap pengecut dan bakhil, dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang. (Sahih Bukhari)
Laa ilaaha illa anta subhaanaka inni kuntu minaz zholimin
Maksudnya: Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari pada orang-orang yang menganiaya diri sendiri (Surah Al-Anbiya’ Ayat 87)
Maksudnya: Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku, dan mudahkanlah bagiku urusanku, dan lancarkanlah lidahku supaya mereka faham ucapanku (Surah Taha Ayat 25-28)
Doa Penenang Hati 7
حَسْبُنَااللَّهُوَنِعْمَالْوَكِيلُ
Hasbunallah wanikmal wakil
Maksudnya: Cukuplah Allah sebagai Pelindung kami (Surah Al-Imran Ayat 173)
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...