“Sajat lagi pantas dari JAIS. JAIS lembap. JAIS baru nak ketuk pintu, Sajat dah sampai ke Thailand dah…
Ini antara konten terbaru usahawan Sajat di Tik Toknya.
Dalam pada itu, Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar yang juga Pensyarah Fisiologi, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) mengupas isu ini dan perlu diketahui umat islam semua.
Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar
Baca perkongsiannya agar generasi hari ini tidak menjadi orang berdosa di hari akhirat bila mana mentertawakan orang beriman.
Tak ada apa yang memeranjatkan melihat Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman memperolok-olokkan JAIS dalam Tik Tok terbaru beliau.
Agar anak-anak muda tidak terlalu terpesona dengan paparan tersebut, saya coretkan sedikit beberapa pesanan.
Sesungguhnya orang-orang yang derhaka, mereka selalu tertawakan orang-orang yang beriman.
Dalam tafsiran lain:
Sesungguhnya orang-orang yang berdosa adalah mereka yang dahulu menertawakan orang-orang yang beriman.
Ads
Saya yakin para pendakwah dan penguatkuasa JAIS, JAWI, JAKIM dll yang sentiasa berpesan dengan kebenaran dan menjalankan tugas mereka sudah lali dengan cemuhan – cemuhan ini. Semoga Allah SWT sentiasa memelihara mereka.
Saya lihat yang obses kepada JAIS kini adalah beliau. Tak lekang difikiran.
INTEGRITI
Jika ada yang membela beliau berjaya dengan segala jenis proses asylum etc, ingatlah bahawa integriti beliau boleh dipersoalkan. Beliau menipu bahawa dia adalah khunsa selama ini, akhirnya mengaku bahawa dia seorang transgender. https://www.google.com/…/nur-sajat-mengaku-transgender
IBUBAPA BERDOA UNTUK ANAK BERTAUBAT DAN KEMBALI KE JALAN YANG BENAR
Saya berkesempatan berjumpa dengan beberapa individu mak nyah yang berhijrah di Malaysia dan di Indonesia. Ketika ditemuramah, mereka percaya doa ibu yang tidak putus-putus mengajak mereka bertaubat itulah yang menjadi tali pengikat yang menarik mereka pulang ke jalan yang benar. Justeru itu saya berharap agar ibu dan bapa kepada Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman mendoakan agar beliau kembali ke jalan yang benar. Terangkan dengan jelas kesilapannya.
Ads
HUKUM AGAMA DAN “THE LAW OF PHYSIOLOGY”
Hukum agama tentang transgender atau Mukhannath sudah jelas.
Hukum fisiologi manusia juga jelas. Sampai bila terpaksa bergantung kepada estrogen dan anti-androgen luaran untuk menyekat aktiviti testosterone? (pembuangan testis akan mengurangkan hormon testosterone, tetapi testosterone masih dihasilkan oleh kelenjar adrenal)
Apabila usia meningkat, sel-sel dalam badan akan kurang responsif kepada hormon – hormon luaran ini. Hormon estrogen luaran ini mungkin terpaksa dikurangkan (maka efek keperempuanan atau feminization pun berkurang) kerana hormon estrogen bagi seorang lelaki meningkatkan risiko darah beku, sakit jantung dan stroke.
.
DISKRIMINASI TRANSGENDER DI AUSTRALIA
Lastly, is life as transgender that ROSY in Australia as compared to Malaysia?
Ads
Australia sangat-sangat menyokong pertukaran jantina dan penukaran identiti diri dan telah pun mengabsahkan perkahwinan sejenis.
Tetapi kajian database kebangsaan Australia yang diterbitkan dalam bulan Januari 2021 menunjukkan dikalangan transgender:-
1. diskriminasi pekerjaan yang tinggi 35% 2. pengangguran 3 kali ganda kadar kebangsaan 2. cubaan mencederakan diri yang tinggi 63% 3. cubaan bunuh diri yang tinggi 43% 4. depresi 85% 5. anxiety 79%
Kajian ini masih meletakkan punca diskriminasi dan stigma, di sebuah negara yang tiada JAWI, JAKIM, JAIS dan undang-undang tasyabbuh
Most concerningly, 63 per cent reported previous self-harm and 43 per cent had attempted suicide. These statistics are many times higher than rates for the general Australian population.
Shockingly, 35 per cent reported discrimination from employment as a result of being trans, and the unemployment rate of 19 per cent was more than three times the national rate.
Semoga kita menghargai apa yang telah Allah SWT berikan kepada kita.
Dari: Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar WAFIQ Pensyarah Fisiologi Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
Kata orang soal jodoh, rezeki dan maut itu urusan Allah. Siapalah kita untuk menolak takdir Allah jika memang sudah tersurat jodoh antara insan tersayang sudah tiada.
Namun tiada salahnya sebelum membawa haluan masing-masing saling memohon maaf dan bersalaman buat kali terakhir sebagai suami isteri.
Itulah yang berlaku pada pelakon dan pelawak Opie Zamie atau nama sebenarnya Mohd Saufi Zami dan pasangan Zamzarina Mohamed yang sah bercerai talak satu pada jam 10.47 pagi ini di Mahkamah rendah Syariah, Kuala Lumpur.
Lafaz cerai itu dibuat Mohd Saufi atau lebih dikenali sebagai Opie Zami, 46, terhadap Zamzarina, 43, di hadapan Hakim Syarie, Ahmad Mahir Zanial.
Hakim Ahmad Mahir mendengar lafaz cerai itu, kemudian mensabitkan perceraian dengan talak satu terhadap pasangan itu dan memerintahkan Zamzarina menjalani tempoh idah selama tiga bulan, termasuk Opie perlu mendaftarkan perceraian mereka dan sijil nikah dibatalkan.
Zamzarina selaku plaintif memfailkan penceraian terhadap Opie selaku defendan mengikut Seksyen 47 Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984 pada 16 Mac lalu.
opis6
Terdahulu, suasana dalam mahkamah bertukar hiba apabila pasangan itu menangis ketika bermaafan dan bersalaman buat kali terakhir sebagai suami isteri sebelum Opie melafazkan cerai.
Zamzarina yang berjubah hitam dilihat hanya tunduk ketika bersalaman dengan Opie yang berbaju T putih serta berseluar jeans biru.
Ketika ditanya di luar mahkamah, Opis menjelaskan masalah rumah tangga mereka sudah lama berlaku dan perceraian dalah keputusan terbaik.
Pasangan itu mendirikan rumah tangga pada 5 Disember 2003 dan hasil perkahwinan tersebut mereka dikurniakan tiga anak lelaki iaitu Ammar Shah Saidi,15, Aliff Shah Syedi,13, dan Arrif Shah Saidi, 8.
Assalamualaikum, saya ingin bertanya berkenaan hukum seseorang itu sendawa di dalam solatnya. Adakah ia membatalkan solat sama seperti jika seseorang itu terkentut ?
Gambar sekadar hiasan.
Jawapan:
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Definisi Sendawa
Dalam kitab Al-Syeikh Abu al-Abbas ‘Ali al-Fayyumi mendefinisikan sendawa sebagai: Suara berserta angin yang keluar dari mulut disebabkan kekenyangan. Rujuk Al-Misbah Al-Munir, Al-Fayyumi (1/102).
Manakala dalam kitab Al Tanwir Syarah al-Jami’ al-Saghir mendefinisikan sendawa dengan: Angin yang keluar dari perut ketika ia penuh (kenyang). Rujuk Al-Tanwir, Al-Son’aani (8/152).
Menurut Kamus Dewan pula, sendawa adalah bunyi seperti meneguk yang keluar dari kerongkongan kerana kekenyangan dan lain-lain. Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat.
Perbahasan Hukum Sendawa
Secara asasnya, sendawa itu sendiri merupakan satu perbuatan yang pernah ditegur oleh Rasulullah S.A.W. Tanpa mengira sama ada sendawa itu di dalam solat mahupun di luar solat. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma beliau berkata:
تَجَشَّأَ رَجُلٌ عِنْدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ كُفَّ عَنَّا جُشَاءَكَ فَإِنَّ أَكْثَرَهُمْ شِبَعًا فِي الدُّنْيَا أَطْوَلُهُمْ جُوعًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: Seorang lelaki sendawa di sisi Rasulullah S.A.W, lalu baginda bersabda: Jauhilah sendawa kamu dari kami kerana sesungguhnya mereka yang paling banyak kenyangnya di dunia adalah mereka yang paling lapar pada hari kiamat.
Riwayat Al-Tirmizi (2478)
Hadis di atas ini menunjukkan bahawa perbuatan sendawa itu dilarang dari sudut larangan ke atas perbuatan yang membawa kepada sendawa itu sendiri.
Imam al Manawi apabila mensyarahkan hadis ini beliau berkata: Larangan sendawa merupakan larangan ke atas sebabnya iaitu kekenyangan yang berlebihan dan ia merupakan sesuatu yang tercela dari sudut perubatan dan juga syarak. Rujuk Faidhul Qadir, Al Munawi (5/11).
Namun ini hanyalah merujuk kepada sendawa yang terhasil dari perbuatan makan secara berlebihan. Ia sebenarnya merupakan suatu perbuatan yang tidak baik kerana biasanya kekenyangan yang berlebihan akan membawa kepada perbuatan perbuatan negatif yang lain seperti malas dalam beribadat dan mendorong untuk melakukan maksiat.
Adapun sendawa yang terhasil bukan secara sengaja, seperti faktor badan berangin dan seumpamanya maka ini tidaklah menjadi suatu kesalahan. Namun di antara adab adalah seseorang itu tidak sendawa dengan sengaja di hadapan orang lain.
Sendawa Dalam Solat
Isu ini mempunyai perbahasannya yang tersendiri di sisi para fuqaha dari sudut adakah sendawa itu menyebabkan terbatalnya solat seseorang atau tidak.
Secara asasnya, sendawa tidaklah termasuk dalam perkara yang membatalkan solat seperti yang dijelaskan dalam beberapa riwayat yang sahih. Ini bermakna, tidak terdapat petunjuk syarak yang menyatakan bahawa sendawa itu menyebabkan solat pelakunya terbatal.
Namun, ada sebahagian fuqaha melakukan qiyas dengan mengatakan bahawa sekiranya di luar solat pun Rasulullah S.A.W menegah perbuatan sendawa maka apatah lagi di dalam solat.
Kesimpulan
Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa sendawa tidaklah membatalkan solat. Namun ia adalah satu perbuatan yang kurang adab di dalam solat, bahkan boleh membawa kepada hukum makruh sekiranya menghasilkan bau-bauan yang mengganggu para jemaah. Manakala persoalan adakah sendawa sama kesannya seperti kentut di dalam solat, maka jawapannya adalah tidak sama. Ini kerana, kentut itu merujuk kepada sesuatu yang keluar dari dubur seseorang dan ini tidak sama keadaannya dengan sendawa.
Semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang tepat kepada kita has dalam beragama. Ameen.
Viral di media sosial tindakan Raja Bomoh, Mahaguru Ibrahim Mat Zin yang dilihat melakukan satu ritual menolak musibah banjir yang dilakukan di Dataran JPS di Teluk Intan semalam.
Dipenuhi tumbuh-tumbuhan selain sayur-sayuran dilihat Raja Bomoh ini dan sepupunya, Wan Zaleha bertindak melakukan ritual di tebing sungai tersebut. Ramai mengecam tindakan dilakukan olehnya dan beranggapan ia menjurus kepada perkara bidaah dan syirik.
Ekoran kejadian viral ini, memetik laporan Astro Awani, Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) membuka kertas siasatan terhadap Ibrahim Mat Zin atau gelarannya Raja Bomoh berhubung ritual menolak musibah banjir yang dilakukan di Dataran JPS di Teluk Intan seperti yang tular di media sosial pada Rabu.
Pengarahnya, Datuk Mohd Yusop Husin berkata, kertas siasatan dibuka mengikut Seksyen 14 Enakmen Jenayah Syariah Perak 1992 atas kesalahan mencela dan menghina agama Islam.
“JAIPk membuka kertas siasatan berhubung perkara ini. Orang ramai dinasihatkan agar tidak terpengaruh dengan perkara-perkara seumpama ini dan menjauhi apa juga amalan yang menjurus kepada khurafat,” katanya hari ini.
Dalam pada itu menyedari upacara tersebut viral di media sosial, Raja Bomoh berkenaan telah mengadakan siaran langsung di fbnya bagi menjelaskan tindakannya. Menolak ianya perkara syirik, jelasnya, upacara itu dilakukan bertujuan untuk menyelamatkan pusara ibu bapa dan keturunannya daripada tenggelam jika banjir melanda ke beberapa daerah di negeri Perak.
“Saya datang bukan dijemput sesiapa. Datang dengan sukarela. Lagi pun saya bukan puja air. Saya hanya melakukan adat apa pernah dilakukan pada zaman dahulu bahkan ia dilakukan untuk menyelamatkan pusara ibu ayah saya yang berketurunan Dato Maharajalela dari tenggelam.
“Usaha ini hanya ikhtiar saja dan mengikut adat istiadat raja-raja Melayu,” katanya yang menolak ia perbuatan syirik kerana dia hanya melindungi keturunannya dan mendakwa banyak kubur-kubur raja Melayu yang dikebumikan di tepi sungai.
Jauhi perbuatan syirik kerana merupakan dosa yang amat besar di sisi Allah SWT.
Firman Allah: (Maksudnya): “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apa jua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...