Bila waktu yang tepat, naikkan jari telunjuk ketika tahiyat awal dan akhir. Ada beberapa perbahasan antaranya bila nak turun jari atau jari telunjuk perlu statik tak bergerak, kesemuanya banyak dibahaskan dalam hadis.
Jadi, pada waktu bilakah disunatkan untuk kita mengangkat jari telunjuk ketika tasyahhud (tahiyat)? Adakah sewaktu mula mengucapkan ‘Asyhadu alla Ilaha illa Allah’?
Selain itu, perlukah kita terus kekal mengangkat jari telunjuk hingga memberi salam? Ikuti penjelasan Ustaz Riza berkaitan isu ini:
Dalam beberapa penjelasan dalam hadis Nabi Muhammad s.a.w, bagaimana rasulullah duduk ketika tasyahud dan bagaimana kedudukan tangan Nabi ketika bertasyahud.
Mengangkat jari telunjuk ketika duduk tasyahhud tsabit melalui pelbagai hadith, antaranya ialah melalui Abdullah bin Umar R.Anhuma yang meriwayatkan tatacara Rasulullah SAW solat sewaktu keadaan tasyahhud:
Ads
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا قَعَدَ يَدْعُو وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُمْنَى وَيَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُسْرَى وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ السَّبَّابَةِ وَوَضَعَ إِبْهَامَهُ عَلَى إِصْبَعِهِ الْوُسْطَى وَيُلْقِمُ كَفَّهُ الْيُسْرَى رُكْبَتَهُ
Maksudnya: Rasulullah SAW apabila duduk untuk tasyahhud, Baginda meletakkan tapak tangan kanan di atas peha kanan dan tapak tangan kiri di atas peha kiri, sambil mengangkat jari telunjuk dalam keadaan ibu jari diletakkan di atas jari tengah, manakala tapak tangan kiri Baginda pula menutup bahagian lutut.
Sahih Muslim (579)
Maksudnya: Rasulullah SAW apabila duduk untuk tasyahhud, Baginda meletakkan tapak tangan kanan di atas peha kanan sambil menggenggam kesemua jari, dan mengangkat jari telunjuk iaitu jari disebelah ibu jari, dan meletakkan tapak tangan kiri di atas peha kiri.
Sahih Muslim (580)
Ketika Tahiyat Awal & Akhir
Jelas Ustaz Riza, kita dituntut atau disunatkan untuk mengangkat jari telunjuk ketika kalimah ‘illallah’.
Ada beberapa perbahasan antaranya bila nak turun jari atau jari telunjuk perlu statik tak bergerak kesemua banyak dibahaskan dalam hadis.
Ads
Tetapi praktis kita di Malaysia adalah mengangkat satu jari iaitu jari telunjuk dan statik tanpa bergerak. Namun sekiranya seseorang itu tidak ada jari iaitu jari telunjuknya putus akibat kemalangan, maka dia tidak perlu mengangakt jari-jari yang lain.
Di sini dengan jelas dapat kita lihat, gugur tuntutan angkat jari telunjuk ketika tasyahud kerana dia di kalangan Orang Kelainan Upaya (OKU).
Selain itu, jari telunjuk kanan itu hendaklah kekal dalam keadaan demikian hingga bangun jika dia dalam tasyahhud awal, atau hingga memberi salam jika dalam tasyahhud akhir.
Sesungguhnya urusan jodoh itu hanya Allah yang tahu. Tetapi kita boleh memilih calon pilihan mana terbaik untuk dijadikan Imam memimpin diri ke syurga. Ada yang suka mereka yang umur sebaya dan ada juga sukakan wanita yang lebih berusia.
Apa kelebihan wanita berusia ini dibanding yang muda. Adakah kerana mereka ini lebih bersikap mantang dan tidak kebudak-budakan menyebabkan lelaki senang jatuh cinta dengan golongan ini.
Tidak kiralah pasangan lebih muda, sebaya atau lebih tua apa yang penting persefahaman dan saling bantu membantu antara satu sama lain. Jom kita lihat ciri-ciri wanita lebih berusia ini yang sering jadi dambaan kaum lelaki.
1. Bersikap Lebih Matang
Ini antara ciri utama menyebabkan lelaki gemar wanita berusia. Mereka ini boleh diajak bercakap apa sahaja persoalan dan segala pandangan selalu bernas dan boleh diterima akal. Wanita berusia lebih matang kerana dari segi perangainya dan bijak menentu hala tuju hidup mereka.
2. Punya Kewangan Stabil
Ada sesetengah wanita berusia ini mempunyai sumber kewangan yang kukuh. Mereka ini dikatakan pandai menyimpan duit dan tidak boros. Namun bukan ini bermakna lelaki itu hanya bergantung harap pada mereka. Tetapi sikap begini yang menarik perhatian kaum lelaki.
3. Lantang Bersuara & Bijak
Bab yang satu ini suarakan saja pada mereka. Namun mereka bukan bercakap kosong sebaliknya dengan pendapat serta idea bernas berdasarkan pengalaman sendiri. Jika tidak ada point jangan sesekali bermain kata dengan mereka kerana anda boleh dikenakan balik nanti.
4. Serius Dengan Keputusan Dibuat
Mereka tidak bermain-main dalam hubungan yang mereka bina, sebaiknya terus berfikir untuk ke arah masa depan. Bagi mereka, apa yang diputuskan itu adalah yang terbaik dan hasrat untuk membina kehidupan berumahtangga adalah yang terbaik.
5. Punya Emosi Lebih Stabil
Tidak bersikap kebudak-budakan dan lebih pandai menyimpan emosi. Mereka ini lebih bersikap positif dan mampu melihat potensi pasangan dan bersikap jujur. Namun jangan sesekali menipu mereka kerana sekali terkena mungkin diri anda tidak akan dimaafkan sampai bila-bila.
6. Pandai Bawa Diri
Wanita berusia juga seorang yang pandai membawa diri. Mereka lebih bijak bergaul dengan orang sekeliling dan bersikap sangat matang ketika berada dalam kumpulan yang ramai. Cara pergaulan mereka dengan orang sekeliling menunjukkan mereka lebih mengenali diri mereka sendiri berbanding orang lain.
7. Yakin Dengan Keputusan
Wanita berusia lebih tahu erti kehidupan dan akan memberitahu pasangan apa yang mereka mahukan dan lebih yakin atas semua itu. Sikap keyakinan yang tinggi membuatkan kaum lelaki tertarik untuk mengenali serta menjadikan calon isteri.
8. Kurang Saingan
Bercinta dengan wanita berusia kurang saingannya. Biasanya gadis muda lebih ramai dikejar oleh lelaki. Jadi, apabila kurang saingan, pasangan wanita berusia biasanya dilimpahi kasih sayang dan perhatian yang lebih.
9. Wanita Berusia Lebih Berkuasa
Lelaki muda kurang pengalaman dan kadang-kadang tidak tahu apa yang perempuan mahukan dari mereka. Oleh sebab itu wanita berusia lebih dominan lagi-lagi jika dia seorang ketua di tempat kerja. tetapi bila balik ke rumah dia tetap seorang isteri.
10. Lebih Bersifat Keibuan
Bab yang satu ini sangat betul, Sikap keibuan jelas terpancar saat dia melayan anak-anaknya. Ada yang mengatakan dalam diri lelaki sentiasa ada jiwa anak kecil. Sifat keibuan inilah yang dapat memenuhi kemanjaan tersembunyi ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Buluh perindu haram, tapi penjual selamba meniaga di TikTok. “Lagi seram, bila ramai yang nak beli,’
Ternyata di TikTok, kita bukan saja disajikan dengan hiburan semata-mata tetapi ramai yang menjadikan platform ini sebagai tempat untuk berniaga dan mencari rezeki.
Rata-ratanya pengguna rajin memuat naik video kreatif atau ada juga selesa buat live bagi mempromosikan produk masing-masing. Secara tak langsung, pelanggan dapat melihat produk yang dijual dengan lebih dekat.
Cakap apa saja, semuanya ada dijual di Tiktok, baju raya, ubat-ubatan, skincare atau peralatan rumah semuanya ada. Namun, baru-baru ini tular sebuah video di TikTok yang menjual ‘buluh perindu’.
Video yang dikongsikan itu menunjukkan seakan-akan sehelai benang yang boleh bergerak-gerak seperti di tiup angin. Min sendiri pertama kali melihat benang tersebut. Selama ini ingatkan buluh perindu itu seperti batang buluh.
Kredit Foto: Jejak Panglima
Tapi Penjual
Apa yang mengejutkan adalah kegunaan dan manfaat buluh perindu ini. Rata-rata warganet memuji keberkesanan buluh perindu ini.
Lebih-lebih lagi apabila hidup dan perniagaan mereka berubah serta bertambah baik setelah memiliki buluh perindu. Pendek kata buluh perindu ini berfungsi sebagai “pelaris”
Persoalannya, apa hukum berjual, beli buluh perindu di media sosial? Apa lagi ramai yang mempercayai serta taksub dengan keberkesanannya. Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Selamba Meniaga
Haram menjual buluh perindu secara atas talian atau tradisional sekiranya buluh perindu itu tujuannya adalah untuk perkara yang berunsur syirik seperti sebagai pelaris.
Namun begitu, sekiranya buluh perindu tersebut dijual kerana tujuan-tujuan lain seperti seruling ataupun perhiasan maka ianya harus.
Buluh perindu atau nama saintifiknya Bambusa magica merupakan sejenis pokok buluh kecil yang akan mengeluarkan bunyi merdu apabila ditiup angin. Oleh kerana itu, buluh perindu sering digunakan sebagai seruling.
Selain itu, terdapat juga peribahasa Melayu yang berbunyi “Seperti bangsi buluh perindu” yang membawa maksud suara yang lemah lembut dan merdu.
Di TikTok
Namun begitu, dalam konteks masyarakat Melayu, buluh perindu ini cukup sinonim dengan minyak buluh perindu. Laporan akhbar Berita Harian September 13, 2015 menyatakan bahawa minyak buluh perindu dan beberapa jenis yang lain amat sinonim dengan masyarakat melayu yang digunakan sebagai pelaris perniagaan.
Ini kerana wujudnya kepercayaan bahawa semangat yang terkandung dalam objek-objek tersebut seperti minyak buluh perindu akan membantu dalam melariskan jualan mereka.
Asas kepercayaan bahawa sesuatu barang boleh membawa tuah dan melariskan perniagaan adalah suatu perkara yang berunsur syirik kerana mempercayai kekuasaan lain selain kekuasaan Allah.
Oleh kerana itu, mensyirikkan Allah dianggap sebagai satu dosa besar.
Lagi Seram
Rasulullah SAW bersabda,
أَكْبَرُ الْكَبَائِرِ الإِشْرَاكُ بِاللَّهِ
Maksud: Dosa yang paling besar dari dosa-dosa besar adalah menyekutukan Allah (dengan sesuatu).
(Sahih Bukhari No.6919)
Asal hukum kepada sesuatu jual beli adalah harus selagimana tiada perkara yang menjadikannya haram atau melanggar syarat dan rukun jual beli. Terdapat kaedah fiqh yang berbunyi:
الأصل في المعاملات الإباحة
Maksud: Hukum asal dalam muamalat adalah harus. (Rujuk Yasalunaka ’An al-Muamalat al-Maliyah al-Mu’asarah h.85)
Bila Ramai
Bagi memastikan sesuatu jual beli itu sah, maka jual beli tersebut mestilah mematuhi syarat dan rujuk jual beli seperti pembeli, penjual, ijab dan qabul serta barang yang diniagakan.
Bagi rukun barangan yang dijual beli, Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab menyatakan bahawa sesuatu barang yang dijual itu mestilah suci, boleh dimanfaatkan, diketahui, boleh diterima dan dimiliki oleh pembeli.
Maksud:
Syarat-syarat barang yang dijual ada 5 iaitu suci, boleh dimanfaatkan dengannya, diketahui, boleh diterima dan dimiliki pembeli yang berakad (dengan penjual). (Rujuk al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab 149/9)
Yang Nak Beli
Selain itu terdapat juga fuqaha’ yang berkata bahawa syarat barang yang dijual beli tersebut mestilah barangan yang tidak dilarang oleh syarak yang membawa maksud sama dengan apa yang dinyatakan Imam Nawawi berkenaan barangan tersebut mestilah suci dan boleh dimanfaatkan.
Perkara yang dilarang tersebut adalah barangan yang dianggap najis seperti arak, bangkai, khinzir dan barangan yang membawa kepada kesyirikan.
Maksud: Antara syarat jual beli, sebagaimana dinyatakan fuqaha’: Barangan yang dijual beli mestilah bukan barangan yang dilarang oleh syarak. (Rujuk Mawsu’ah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah 140/3)
Jual beli barangan yang tidak suci, najis dan barangan-barangan yang dilarang oleh syarak adalah haram dalam Islam. Rasulullah s.a.w bersabda ketika hari Pembukaan Kota Mekah:
Maksud: Sesungguhnya Allah s.w.t dan RasulNya mengharamkan jual beli arak dan bangkai dan khinzir dan patung berhala.
(Sahih Bukhari No.2236, Muslim No.1581)
Barangan Berunsur Syirik
Alasan pengharaman jual beli barangan yang berunsurkan syirik tersebut adalah kerana syarak menganggapnya tidak mempunyai manfaat serta ianya adalah jalan kesyirikan.
والعلة في تحريم بيع الأصنام كونها ليس فيها منفعة مباحة وأنها وسيلة من وسائل الشرك فيحرم بيعها
Maksud:
Dan alasan pada pengharaman jual beli patung berhala kerana ianya tidak mempunyai manfaat yang diharuskan dan ianya adalah jalan kesyirikan, maka diharamkan jual belinya. (Rujuk Fiqh Tajir Muslim h.199)
Kesimpulan:
Kami berpendapat bahawa hukumnya adalah haram jual beli tersebut sekiranya buluh perindu itu digunakan untuk tujuan mensyirikkan Allah seperti untuk membawa tuah dan pelaris baik secara atas talian atau cara jual beli biasa.
Ini kerana jual beli barangan yang mempunyai unsur syirik sedemikian adalah diharamkan. Manakala sekiranya buluh perindu tersebut dijual beli atas dasar tujuannya bukan untuk syirik seperti dijadikan seruling ataupun hiasan maka hukumnya adalah harus.
Kami juga ingin menggesa umat Islam untuk menjauhi perkara-perkara yang boleh menjebak diri ke dalam perkara syirik sama ada menjual mahupun membeli kerana syirik merupakan dosa besar yang dimurkai Allah s.w.t.
Kami juga ingin menasihatkan supaya umat Islam sentiasa memastikan pendapatan yang dicari adalah halal dan bebas dari unsur-unsur haram sedemikian.
Kashoorga: Jangan terlalu bergantung kepada sesuatu perkara hingga tanpa sedar anda mensyirikkan Allah. Minta dijauhkan daripada kita semua. Insyallah.
Penyakit ‘ain ialah penyakit yang disebabkan oleh pandangan mata yang disertai sifat iri atau rasa takjub terhadap apa yang dipandang.
Ianya boleh terjadi dari orang yang dengki atau orang yang dicintai, dari orang yang jahat atau orang yang soleh.
Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullah berkata: ‘Ain adalah pandangan hasad dari tabiat yang buruk yang boleh menyebabkan mudarat pada orang yang dipandangnya. (Fath al-Baari, 10/200)
Dalam Irsyad al-Hadith Siri Ke-5, pihak mufti berpegang bahawa penyakit ‘ain ini ada asasnya dan ianya disebut dalam hadis dan diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan Muslim (Muttafaqun ‘alain) bahkan ianya berlaku pada zaman Rasulullah SAW. Penyakit ini pernah menimpa sahabat Nabi SAW, Sahl bin Hunaif tatkala terkena ‘ain Amir bin Rabi’ah.
Dalam perkembangan dunia sosial hari ini, semuanya dihujung jari. Masing-masing seronok berkongsi perihal diri masing tanpa sedar ada ‘mata-mata’ yang memerhati.
Kehidupan peribadi bukan sahaja menjadi tatapan orang, malah tanpa disedari, kita sebenarnya telah terdedah dengan keburukan-keburukan yang tersembunyi daripada orang lain seperti dengki dan iri hati. Dalam Islam, perkara ini dipanggil ‘ain atau ‘penyakit ‘ain’
Berikut perkongsian Pusat Rawatan Islam Darul Nusrah tentang penyakit ain.
Gambar sekadar hiasan.
Ustaz kongsikan ilmu penting tentang penyakit ain dari Group Ruqyah Syar’iyyah Malaysia.
TANDA-TANDA SESEORANG TERKENA PENYAKIT AIN
1. Rasa sakit kepala yang berpindah-pindah dan bertambah sakit ketika diruqyah.
2. Wajah menguning atau pucat.
3. Banyak keringat dan buang air kecil.
4. Tidak bersemangat.
5. Tangan dan kaki kesemutan.
6. Badan terasa panas (gerah) meskipun cuaca tidak panas.
7. Jantung berdetak cepat.
8. Rasa sakit yang berpindah-pindah antara leher dan punggung.
9. Sedih tanpa sebab.
10. Sulit tidur di malam hari.
11. Emosi tidak stabil, marah yang meledak-ledak atau muncul rasa takut yang berlebihan tanpa sebab.
12. Sering mimpi buruk.
13. Sering sendawa dan menguap.
14. Rasa sempit (sesak) di dada.
15. Ujung-ujung mata terasa sangat pedih.
16. Tiba-tiba menangis dan mengeluarkan air mata tanpa sebab yang jelas.
17. Jari jari gemetar dan bergerak-gerak sendiri.
18. Kejang otot.
19. Merasa lemas dan lemah.
20. Kadang-kadang muncul rasa dingin di ujung-ujung jari.
21. Muncul bekas warna kebiruan atau kehitaman tanpa sebab medis.
22. Kehilangan harta dan barang dagangan (bisnes hancur).
23. Dibenci oleh keluarganya, teman-temannya dan orang-orang yang mengenalnya.
24. Kehilangan kedudukan, jabatan dan pekerjaan.
Tanda-tanda ini akan ditemukan semua atau sebahagiannya tergantung kekuatan pengaruh Ain tersebut dan jumlah orang yang melakukannya.
Tanda-tanda ini ada yang muncul sebelum dibacakan ayat-ayat ruqyah dan ada yang muncul ketika proses ruqyah syariah.
Jika diperhatikan sebahagian tanda-tanda itu sama dengan tanda-tanda gangguan jin dan sihir. Memerhatikan tanda-tanda ini dan membezakannya memerlukan pengalaman.
Tidak semua perkara perlu dipertontonkan kepada umum. Bersederhanalah dalam setiap perkara itu lebih baik dan dapat menjauhkan diri kita dari keburukan-keburukan di sekeliling.
Jika di dapati ada tanda-tanda seperti di atas, segeralah mencari penawarnya melalui cara perubatan Islam. Jangan terus dibiarkan tanpa sebarang rawatan pemulihan.
Rujukan utama:
Buku Sembuh Dengan Ruqyah oleh Husain Al Mubarak dan Bukhari Abdul Muid. Ms 227-228.
Buku Sembuhkanlah Penyakitmu Dengan Ruqyah Syar’iyyah oleh Abdullah bin Muhammad As-Sadhan. Ms 87-88.
Buku Setan Di Antara Dengki & Ain oleh Syaikh Abu Baraa Usamah bin Yasin Al-Maani. Ms 131-132.
Sumber Kredit: Pusat Rawatan Islam Darul Nusrah dan tzkrh.com
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...