Bob Lokman meninggal dunia. ‘Sanggup tinggalkan kemasyhuran dunia untuk infak diri pada dakwah Islam.’
Kongsi, Pemuda PAS Kawasan Dungun, menerima perkhabaran yang menyedihkan berkenaan kematian seorang artis yang cukup profilik, pendakwah yang sangat berjasa serta pejuang yang tidak putus-putus usaha dakwahnya iaitu abang Bob Lokman.
Pemuda PAS Kawasan Dungun antara pemuda kawasan yang banyak mendapat sentuhan dakwah daripada Abang Bob Lokman. Bayangkan sejak tahun 2011 lagi abang Bob telah turun berceramah di Dungun, Terengganu.
Susuk tubuh ini sanggup meninggalkan kemasyhuran dunia, hidup yang popular dan duit yang berlimpah ruah semata-mata untuk menginfakkan dirinya pada dakwah islam.
Ketika hidupnya dalam kemasyhuran bajunya berkilau-kilau, namun apabila tinggalkan kecanduan duniawi, bajunya simple dan biasanya hanya memakai baju pagoda.
Teringat kisah seorang sahabat nabi S.A.W Hazrat Musaab Bin Umair, apabila syahid di medan Uhud, menangis Rasulullah S.A.W apabila melihat jasad Hazrat Musaab tidak cukup kain untuk menutup jasadnya.
Apbila ditutup mukanya terbuka kakinya dan apabila ditutup kakinya terbuka mukanya. Sedangkan ketika belum Islam Hazrat Musaab Bin Umair lah jejaka tampan paling mewah baju dan minyak wanginya.
IKLAN
Sanggup Tinggalkan Kemasyhuran Dunia
Ya Allah kau damaikanlah Abang Bob Lokman di alam barzakh. Sesungguhnya kami bersaksi dia seorang yang istiqamah dalam perjuangan, mengorbankan segala-galanya untuk agamamu.
Malah, dia adalah insan yang ikhlas dalam perjuangan. Terimalah segala amalannya dan letakkanlah dia dalam golongan syuhada dan siddiqin.
Untuk Infak Diri
Pelakon, pelawak dan penulis lirik, Bob Lokman dilaporkan meninggal dunia di kediamannya di Kubang Kerian, Kota Bharu di Kelantan pada Jumaat.
Berita sedih mengenai pemergian bintang 8 tahun itu disahkan oleh anak lelakinya, Ahmad Sufian.
Katanya arwah mengalami sesak nafas sejak Khamis malam sebelum menghembuskan nafas terakhir di rumah mereka sekitar pukul 2 petang, Jumaat.
IKLAN
“Semasa arwah ayah sesah nafas, abang dan ibu tiri saya berada di sisinya. Nmaun tidak lama kemudian ketika ahli keluarga berehat mereka dikejutkan dengan kematian arwah,’ katanya.
Untuk rekod, pada Jun lalu kesihatan Bob dilaporkan kurang baik di mana tahap penggunaan jantungnya kini hanya tinggal 10 peratus.
Arwah ketika itu bergantung pada alat bantuan jantung, Implantable Automatic Cardioverter Defibrilator (IADC).
Sejak beberapa tahun lalu, Bob juga pernah menerima rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar, Kedah, akibat daripada masalah jantung.
Arwah juga pernah dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU), Pusat Rawatn Sultan Ahmad Shah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (Sasmec@IIUM) di Kuantan, Pahang ekoran kesihatannya kembali menyusut akibat masalah buah pinggang.
Mengenai penglibatan dalam bidang seni. Allahyarham terkenal dalam penghasilan lirik lagu popular pada era 1980-an dan 1990-an.
Antara karyanya ialah Isabella (Search), Mmeburu Rindu dan Rendang Tak Berbuah (Hattan) serta Intanku Kesepian dan Taman Rashidah Utama (Wings).
Jenazah dijangka akan dikebumikan selepas solat Isyak.
Kashoorga: Perginya di hari Jumaat yang mulia. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosanya. Amin.
Assalamu’alaikum S.S Mufti, bagaimanakah usul fiqh berperanan dalam mendepani wabak dan juga penyakit ? Mohon penjelasan.
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Seperti yang kita tahu ilmu usul fiqh merupakan suatu ilmu yang melibatkan dalil-dalil serta kaedah-kaedah fiqh. Justeru, ilmu usul fiqh membantu seorang mufti atau faqih dalam proses pengeluaran hukum terhadap isu-isu yang melibatkan mukallaf.
Secara umumnya, dalam berhadapan dengan penyakit-penyakit berjangkit seperti taun atau penyakit-penyakit yang lain, Islam amat menitik beratkan soal pencegahan dan mengambil langkah berjaga-jaga terlebih dahulu. Antara dalil yang menjelaskan akan hal ini adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Apabila kamu mendengar bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun, janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Al-Bukhari (5728)
Hadis di atas ini jelas menunjukkan langkah pencegahan yang disyorkan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dan juga selepas seseorang itu terlibat dengan penyakit berjangkit. Dari sudut sekiranya seseorang itu mengetahui akan penularan sesuatu wabak di tempat tertentu, janganlah dia pergi ke tempat tersebut bagi mengelakkan dirinya dari dijangkiti penyakit tersebut. Manakala jika seseorang itu telah berada dalam kawasan yang merebak padanya wabak, tindakan pencegahan yang diambil bagi mengelakkan penularan penyakit tersebut adalah dengan cara tidak keluar dari kawasan tersebut. Ini dilakukan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar seperti yang disebutkan dalam sebuah kaedah fekah yang masyhur :
Maksudnya : Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
Rujuk Al-Asybah wal-Nazhair, Ibn Nujaim (Hlm. 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa berkata: (Yang dimaksudkan dengan) meraikan yang paling berat dari keduanya adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Ini kerana, mafsadah-mafsadah diraikan dengan dinafikan seperti mana maslahah-maslahah diraikan dengan mengisbatkan (melakukannya). Rujuk Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, Syeikh Mustafa Al-Zarqa (Hlm. 201).
Secara asasnya, kaedah ini ada sandarannya daripada nas syarak iaitu berdasarkan firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Adapun perahu itu merupakan milik orang-orang miskin yang berkerja di laut. Maka aku bertujuan merosakkannya kerana terdapat seorang raja yang ingin merampas kesemua perahu.
Surah Al-Kahf (79)
Berdasarkan ayat di atas, kita dapat melihat beberapa perkara penting yang kami ringkaskan dalam bentuk poin seperti berikut:
Perahu atau sampan tersebut dimiliki oleh orang miskin dan bukannya orang kaya.
Orang miskin tersebut pula berkerja di lautan dan bukannya di daratan. Justeru, keadaan ini menggambarkan betapa penting peranan sampan untuk digunakan dalam pekerjaan menampung kehidupan seharian.
Ia dirosakkan kerana terdapatnya seorang raja yang mahu merampas perahu-perahu yang berada dalam keadaan baik dan elok. Justeru, apabila dilihat perahu-perahu yang rosak, maka ia ditinggalkan dan tidak dirampas.
Merosakkan perahu adalah satu keburukan. Namun dirampasnya perahu mendatangkan keburukan yang lebih berat. Rosaknya perahu boleh dibaiki, manakala dirampasnya perahu mendatangkan masalah besar kepada golongan miskin untuk membeli perahu yang baharu.
Justeru ini adalah contoh pertembungan antara dua keburukan, lalu dipilih keburukan yang lebih ringan.
Oleh yang demikian, apabila kita berbalik kepada isu mencegah penularan wabak atau penyakit yang berjangkit ini, kaedah menghalang mereka yang berada di tempat-tempat tersebarnya penyakit berjangkit atau disebut sebagai kuarantin merupakan antara langkah terbaik bagi mengelakkan mudharat yang lebih besar.
Maka para pemerintah atau badan-badan berautoriti hendaklah bertindak dalam menangani isu-isu penularan wabak dengan melihat kepada maslahah-maslahah kepada masyarakat setempat disampil mengambil kira faktor suasana setempat dan juga keadaan masyarakat. Hal ini adalah bertepatan dengan sebuah kaedah fekah yang menyebutkan :
Maksudnya : Urus tadbir pemerintah ke atas rakyat hendaklah terikat dengan maslahah.
Bahkan kaedah fekah di atas inilah yang menjadi asas pedoman kepada Amirul Mu’minin Umar Ibn al-Khattab R.A dalam melakukan keputusan sebaik sahaja beliau mendengar khabar berlakunya wabak penyakit di tanah Syam. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan bahawa Saidina Umar keluar menuju ke Syam sehingga beliau sampai ke kawasan Sargh (satu kawasan yang berdekatan dengan Syam yang terletak di antara Al-Mughitsah dengan Tabuk). Sesampai di sana beliau bertemu dengan panglima angkatan tentera iaitu Abu ‘Ubaidah al-Jarrah R.A dan juga para sahabat beliau. Mereka memberitahu kepada Umar bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Lalu Saidina Umar berkata : ‘’Panggilkan golongan muhajirin al-awwalin untuk bertemu dengan aku’’. Kemudian sebaik mereka sampai, Saidina Umar berbincang dan memberitahu kepada mereka bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Golongan muhajirin berbeza pendapat dalam isu ini. Sebahagian mereka berpendapat, kamu telah keluar disebabkan ada urusan, maka kami tidak merasakan yang kamu perlu pulang meninggalkan urusan tersebut. Manakala sebahagian yang lain pula menyatakan : ‘’Kamu membawa bersama kamu orang ramai dan para sahabat Rasulullah S.A.W, maka kami tidak berpendapat yang kamu patut membawa mereka ke arah wabak ini’’. Kemudian Saidina Umar memanggil golongan Ansar bagi berbincang isu ini, maka golongan Ansar pun berpendirian yang sama seperti yang disebutkan oleh golongan Al-Muhajirin.
Kemudian tidak lama selepas itu Saidina Umar pun memberi arahan kepada orang ramai untuk berpatah semula. Lalu Abu ‘Ubaidah Al-Jarrah R.A berkata :
أَفِرَارًا مِنْ قَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Adakah perbuatan ini termasuk melarikan diri dari takdir Allah ?
Maksudnya : Alangkah baik jika selain kamu yang mengungkapkan kenyataan ini wahai Abu ‘Ubaidah. Ya betul, kami lari dari takdir Allah menuju kepada takdir Allah yang lain. Tidakkah kamu melihat sekiranya kamu memiliki seekor unta, kemudian kamu turun kepada satu lembah yang mempunyai dua sudut. Salah satunya merupakan kawasan yang subur dan satu yang lagi merupakan kawasan yang tandus. Bukankah jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang subur maka kamu menjaganya dengan taqdir Allah. Dan jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang tandus maka kamu juga menjaganya dengan taqdir Allah ?
Kemudian datang Abdul Rahman bin ‘Auf R.A yang sebelum ini tidak berada bersama kerana menyelesaikan beberapa urusan lalu beliau berkata :
إِنَّ عِنْدِي مِنْ هَذَا عِلْمًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ
Maksudnya : Sesungguhnya aku mempunyai ilmu berkenaan perkara ini. Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila kamu mendengar ia (wabak) berlaku di sesuatu tempat maka janganlah kamu pergi kepadanya. Dan apabila ia berlaku di tempat yang kamu berada di dalamnya maka janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Muslim (2219)
Maka berdasarkan hadis di atas kita dapat melihat bahawa Saidina Umar yang berada atas kapasiti sebagai seorang pemerintah membuat satu keputusan yang meraikan maslahah setiap individu yang berada di bawah jagaan beliau dengan cara menjauhkan diri dari tempat yang diketahui terkena padanya wabak. Inilah juga pedoman yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda diberitahu oleh Farwah bin Musaik bahawa terdapat suatu kawasan yang bernama Abyan yang telah berlaku wabak yang buruk padanya. Maka Rasulullah S.A.W bersabda :
دَعْهَا عَنْكَ فَإِنَّ مِنَ الْقَرَفِ التَّلَفَ
Maksudnya : Tinggalkan ia (kawasan tersebut). Sesungguhnya perbuatan mendekatkan diri dengan keburukan (wabak dan penyakit) akan membawa kepada kebinasaan.
Riwayat Abu Daud (3923)
Maka ilmu usul fiqh membawa para ulama untuk mengeluarkan larangan dari umat Islam mendekatkan diri dari tempat-tempat yang merebak padanya penyakit-penyakit yang berjangkit. Ini turut bertepatan dengan larangan yang disebutkan oleh Al-Quran menerusi firman Allah S.W.T :
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya : Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.
Surah Al-Baqarah (195)
Selain daripada itu, kita dapat melihat bahawa Islam turut mengambil langkah berikutnya iaitu sesudah berlakunya sesuatu wabak atau penyakit dengan anjuran supaya ianya dirawat. Ini dapat dilihat berdasarkan beberapa dalil dan juga kaedah-kaedah fekah yang berkaitan dengan hal ini. Antaranya adalah seperti yang disebutkan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Berubatlah kamu, sesungguhnya Allah S.W.T tidak menurunkan suatu penyakit melainkan diturunkan juga ubatnya melainkan satu penyakit sahaja, iaitu ketuaan.
Riwayat Abu Daud (3855)
Maka jelas dari hadis di atas arahan dari Nabi S.A.W untuk seseorang yang ditimpa penyakit supaya berubat. Secara umumnya, perintah yang terdapat di dalam hadis ini menujukkan bahawa berubat ini suatu yang disyariatkan dan hukumnya adalah mustahab (dituntut). Meskipun begitu, dalam beberapa keadaan tertentu hukum berubat boleh menjadi wajib sekiranya diketahui yang ia akan memberikan kebaikan dan jika diabaikan akan mendatangkan kemudharatan kepada pesakit.
Demikian juga penyakit termasuk dalam perkara mudharat yang perlu dielakkan demi menjaga nyawa seseorang manusia. Ini bertepatan dengan sebuah kaedah fekah menyebut :
الضَّرَرُ يُزَال
Maksudnya : Kemudharatan itu dihilangkan.
Penutup
Sebagai kesimpulan kami menyatakan bahawa ilmu usul fiqh memainkan peranan penting khususnya kepada para fuqaha’ dalam menyediakan penyelesaian yang bersifat syar’ie melalui pengeluaran hukum-hakam yang melibatkan isu wabak dan juga penyakit sama ada menerusi langkah-langkah pencegahan demikian juga langkah-langkah rawatan terhadap perkara tersebut.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
‘Kahwin sebab nak elak zina.’ Perkahwinan bukan semata-mata hendak halalkan hubungan, ada amanah menanti yang perlu dipikul. Khatam dulu bab amanah dan tanggungjawab, barulah berkahwin.
Jangan terlalu ikut hati dan perasaan hingga meletakkan nafsu di tempat pertama kerana perkahwinan bukanlah melibatkan seks saja, ada perkara lain perlu diambil kira.
Sedarlah perkahwinan adalah untuk seumur hidup, bukannya sehari dua iya. Ikuti perkongsian Peguam Syarie, Puan Suzana Ghazali ini dan hadam baik-baik peringatannya:
Saya hendak kongsikan petikan emel sorang pelajar IPT (Institut Pengajian yang dipanjangkan kepada saya oleh Admin Bina Bahagia Services. Moga jadi panduan bukan saja kepada anak-anak pelajar tapi buat semua…
“Puan, saya masih belajar di kolej dan telah berkawan rapat dengan seorang gadis. Dah banyak kali kami hampir terlanjur tapi syukur selamat, ringan-ringan saja.
‘Masalahya saya sudah cakap dekat mak, ayah saya hendak kahwin tapi mak dan ayah tak benarkan sebab masih belajar. Saya tak ceritalah masalah saya itu. Saya hendak kahwin puan sebab hendak elakkan zina….”.
Perkahwinan Bukan Semata-mata
Alasan mudah anak-anak muda hari ini dan juga menjadi alasan ramai suami yang hendak poligami konon kahwin sebab nak elak zina.
Mmm betullah zina perlu dielak tapi persoalannya, kenapa dekati zina?
Zina tak perlu dielak kalau tak didekati.
Ingat ya!! Perkahwinan bukan semata-mata menghalalkan hubungan seksual! Ulama-ulama menetapkan lima hukum perkahwinan kepada seseorang khususnya lelaki iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus.
Hendak Halalkan Hubungan
Seseorang lelaki dikategorikan sebagai wajib berkahwin apabila mereka mampu dari segi fizikal dan kewangan malah dibimbangi sekiranya tidak berkahwin, takut terjerumus kepada maksiat zina.
Lelaki yang sunat berkahwin ialah mereka yang mampu dari segi fizikal dan kewangan dan mempunyai keinginan untuk berkahwin. Bezanya mereka tidak bimbang akan terlibat dengan zina sekiranya tidak berkahwin.
Lelaki yang haram berkahwin pula ialah mereka yang tidak mampu dari segi nafkah zahir dan batin. Haram juga bagi lelaki yang berkahwin dengan tujuan untuk memudaratkan isterinya.
Lelaki yang tergolong dalam senarai makruh berkahwin ialah mereka yang tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya tetapi berkeinginan untuk berkahwin.
Lelaki yang harus berkahwin pula ialah mereka yang tidak mempunyai sebab yang mendesak untuknya berkahwin dan tidak pula mengharamkan dia berkahwin.
Ada Amanah Menanti
Koreksi diri, di mana kedudukan anda? Elak zina bukan alasan wajar. Perkahwinan bukan seks semata-mata tapi banyak prinsip, amanah dan tanggungjawabnya. Khatam dulu bab perkahwinan baru fikir nak kahwin.
Teruk sangat sudah kes cerai dalam tempoh perkahwinan tak sampai lima tahun (tempoh ditentukan pakar perkahwinan untuk saling mengenali dan menyesuaikan diri) sekarang ini, janganlah tambah lagi, tolonglah!
Waktu kecil mak ayah didik sempurna dengan agama, bila besar anak jadi jahat itu namanya takdir. Mak, ayah telah mendidik anak dengan sehabis baik untuk melahirkan anak yang berakhlak mulia dan cintakan agama, namun sebaliknya yang berlaku ianya adalah takdir.
Tetapi jika sedari awal mengabaikan anak-anak serta tidak diberi didikan yang sempurna maka menjawab mak, ayah di akhirat kelak. Mendidik anak sewaktu kecil adalah kewajipan mak, ayah.
Ikuti perkongsian Muharrik Daie betapa pentingnya didikan agama kepada anak-anak.
MAK, AYAH YANG JAHAT ADALAH YANG MEMBIARKAN ANAK-ANAKNYA
Tanggung jawab mak, ayah pada anak-anak bukan bagi makan saja kemudian selesai.
Jangan begitu kawan!
Didik Sempurna Dengan Agama
Tanggung jawab mak, ayah ini besar dan akan menjadi bala di akhirat nanti dan boleh terjerat dengan api neraka.
Kau lihat satu-satu ini wahai mak ayah. Antara perkara yang perlu kau buat dari sebelum kelahiran baby kau lagi adalah,
1. Menjaga makanan yang halal lebih-lebih lagi waktu mengandung. Sebab susu yang kau nak suap nanti biarlah tidak bercampur dengan yang haram.
2. Banyak baca Al-quran dan berdoa.
3. Lahir baby, kalau boleh dan mampu dapatkan doktor atau bidan wanita untuk mengeluarkan mereka dari perut kamu.
4. Azan dan iqamahkan.
5. Aqiqahkan kalau mampu.
6. Waktu mumayyiz sebelum baligh, selesaikan mereka dengan pengajaran fardhu ain, tauhid, feqah dan tasauf. Agar bila mereka telah baligh, mereka kenal akan Tuhan mereka, tahu beribadah dengan berilmu dan tahu halal dan haram. Serta berakhlak mulia.
7. Jaga keselamatan dan pergaulan mereka sehinggalah mereka telah baligh dan boleh berdikari.
Bila Besar Anak Jadi Jahat
Kalau kamu telah sempurnakan tanggungjawab kamu kepada anak-anak kamu dan anak-anak kamu jadi syaitan dan jahat, itu bukan lagi salah kamu tetapi ujian bagi kamu dan redalah dengan ujian itu.
Tetapi kalau kamu tak didik anak-anak kamu dengan sempurna seperti yang dikehendaki oleh islam, maka kamulah yang salah dan kamulah punca kepada bertambahnya sampah masyarakat.
Tak dinafikan, ada juga anak-anak tidak dididik dengan agama tapi mereka baik dan soleh. Itu perkara di luar kekuasaan kita dan itulah dinamakan takdir Allah.
Itu Namanya Takdir
Tapi jarang berlaku. Dan jangan dijadikan modal dan hujah untuk lari dari tanggungjawab yang tidak kamu buat.
Jangan sentap, kalau ada orang kata anak-anak kamu itu jahat kerana salah kamu. Kerana pada adatnya memang salah mak ayah kalau anak-anak itu jahat dan menderhakai Allah.
Ketika ini ramai yang melaksanakan puasa enam Syawal. Tapi dalam masa yang sama kita juga mungkin menerima jemputan rumah terbuka.
Boleh jadi ketika puasa enam...