Sebahagian ulamak melarang berpuasa sesudah memasuki pertengahan nisfu Syaban berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW, “Jika sudah masuk pertengahan Syaban, janganlah kalian berpuasa.” (HR Abu Daud, at-Tirmidzi, Ibn Majah).
Namun sebahagian ulamak lain menilai hadis di atas tidak sahih. Selain itu, ia bertentangan dengan hadis-hadis lain yang sahih. Di antaranya:
1. Hadis riwayat Bukhari Muslim bahwa Nabi Muhammad SAW bersabda, “Janganlah kalian mendahului Ramadan dengan berpuasa sehari atau dua hari sebelumnya. Kecuali kalau sudah terbiasa puasa, maka berpuasalah pada hari tersebut.”
2. Hadis riwayat Bukhari Muslim dari Aisyah ra yang berkata, “Aku tidak melihat Rasulullah SAW berpuasa satu bulan penuh kecuali di bulan Ramadhan. Dan aku tidak melihat beliau lebih banyak berpuasa (setelah itu) daripada bulan Syaban.”
Hadis yang pertama menunjukkan bolehnya berpuasa Syaban kecuali sehari atau dua hari sebelum Ramadan dengan mengecualikan bagi yang sudah terbiasa puasa. Ertinya orang yang sudah terbiasa berpuasa boleh berpuasa meski sudah mendekati Ramadan. Sementara hadis kedua menunjukkan bahawa beliau (Rasul SAW) sendiri sering berpuasa di bulan Syaban tanpa terhalang oleh nisfu Syaban.
Kalaupun hadis Rasul SAW yang melarang puasa setelah nisfu Syaban diterima dan dipadukan dengan hadis-hadis yang membolehkan, maka: Larangan puasa setelah nisfu Syaban adalah bagi mereka yang sengaja memulai puasa pada tanggal 16 Syaban. Sementara di luar itu, bila ada sebab atau alasan khusus, diperbolehkan.
Di antara alasan yang membolehkan puasa setelah nisfu Syaban adalah:
1.Bila sebelum itu sudah terbiasa berpuasa sunnah, Isnin-khamis, puasa Daud, atau yang lain.
2.Bila mulai berpuasa dari awal Syaaban; tidak dari pertengahan.
3.Bila puasa yang dilakukan adalah puasa untuk membayar hutang puasa, puasa nazar, atau kaffarah.
Kesimpulannya tidak ada larangan membayar hutang puasa (meng-qadha) puasa Ramadan tahun lalu di bulan Syaaban. Bahkan ia harus segera dibayarkan sebelum masuk Ramadan berikutnya.
Sumber kredit: Islamedia
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rupanya Penyebab Kematian Itu Sama Dosanya Seperti Membunuh, Ini Penjelasan Lengkap Mufti Perlis Elak Keliru
Isi Kandungan
ToggleTidak dinafikan sejak isu wabak koronavirus menjadi serius, ramai orang bijak pandai mula membuat andaian sendiri.
Malah ada juga sesetengahnya yang tidak menghiraukan Perintah Kawalan Pergerakan yang diarahkan oleh Perdana Menteri sehingga hujung bulan ini.
Mereka menganggap slogan ‘Takut Allah, jangan takut virus’ dan tidak menghiraukan larangan sementara seperti tidak boleh bekerja, pergi ke Masjid atau ke tempat awam lain.
Namun sebenarnya menurut kenyataan penuh oleh Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menerangkan secara terperinci Fatwa Penyebab Kematian itu sama dosanya seperti membunuh.
Ayuh, kita fahami kupasannya mengenai perkara ini yang di muat naik dalam laman rasmi Facebook beliau.
FATWA PENYEBAB KEMATIAN SAMA DOSA SEPERTI MEMBUNUH
SS Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Mufti Negeri Perlis
Dalam kegawatan serangan wabak COVID 19 ini, kita mendapati sejumlah golongan yang kelihatan beragama mengeluarkan pandangan-pandangan hukum yang boleh menyebabkan kemudaratan menimpa orang-orang yang terpengaruh dengan mereka. Antaranya, mereka menyatakan tiada kelonggaran untuk tidak menghadiri Solat Jumaat dan solat jemaah sekalipun dalam keadaan penyebaran wabak ini. Ada pula yang menyatakan dengan pergi berdakwah tidak akan terkena virus tersebut. Slogan mereka “Takut Allah, jangan takut virus”. Hasilnya, berapa ramai telah terkena virus yang bahaya ini, dan merebak pula kepada orang-orang lain. Bahkan ada ‘ustaz selebriti’ dan artis selebriti yang turut mengeluarkan pandangan yang ke arah tersebut. Padahal telah dikeluarkan arahan Ulul Amri dan para pakar dalam bidang kesihatan. Untuk menjawab hal tersebut, saya ingin menyebutkan perkara-perkara berikut;
1. Mengeluarkan pandangan atau pendapat atas nama agama sehingga mempengaruhi pihak yang mendengar lalu membawa kepada kematian, dosanya seperti membunuh mangsa yang terpengaruh tersebut. Ini yang pernah berlaku di zaman Nabi s.a.w apabila ada seorang yang tercedera di kepala, kemudian dia berjunub, dia bertanya apakah ada kelonggaran bagi dirinya untuk tidak mandi. Mereka yang ditanya memberikan pendapat bahawa hukumnya dia tetap wajib mandi. Maka, dia pun mandi lalu mati. Berita itu sampai kepada Nabi s.a.w, baginda menyatakan bahawa mereka telah membunuh lelaki tersebut dan Allah akan membunuh mereka kembali. Kisah ini diriwayatkan oleh Jabir dan Ibn ‘Abbas. Dalam riwayat Jabir:
خَرَجْنَا فِي سَفَرٍ فَأَصَابَ رَجُلًا مِنَّا حَجَرٌ فَشَجَّهُ فِي رَأْسِهِ، ثُمَّ احْتَلَمَ فَسَأَلَ أَصْحَابَهُ فَقَالَ: هَلْ تَجِدُونَ لِي رُخْصَةً فِي التَّيَمُّمِ؟ فَقَالُوا: مَا نَجِدُ لَكَ رُخْصَةً وَأَنْتَ تَقْدِرُ عَلَى الْمَاءِ فَاغْتَسَلَ فَمَاتَ، فَلَمَّا قَدِمْنَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُخْبِرَ بِذَلِكَ فَقَالَ: «قَتَلُوهُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَلَا سَأَلُوا إِذْ لَمْ يَعْلَمُوا فَإِنَّمَا شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ
“Kami keluar dalam satu perjalanan. Seorang lelaki dalam kalangan kami telah ditimpa batu lalu cedera di kepalanya. Dia kemudiannya bermimpi (keluar mani). Lalu dia bertanya sahabat-sahabatnya: “Adakah bagiku rukhsah (kelonggaran) untuk bertayammum?”. Mereka menjawab: “Kami tiada dapati untuk engkau kelonggaran sedangkan engkau mampu menggunakan air”. Maka dia pun mandi dan (akibatnya) dia mati. Apabila kami datang kepada Nabi s.a.w, baginda diberitahu hal tersebut. Baginda bersabda: “Mereka telah membunuhnya, Allah membunuh mereka. Mengapa tidak mereka bertanya jika mereka tidak tahu?!! Ubat bagi kejahilan itu hanyalah bertanya”. (Hadis hasan, riwayat Abu Daud. Diriwayatkan juga oleh al-Imam Ahmad, Ibn Majah, al-Daraqutni, Ibn Hibban, al-Hakim dll daripada Ibn ‘Abbas. Al-Hakim dan al-Zahabi mensahihkannya. Al-Albani dan Syu’aib al-Arnaut menilainya hasan).
Kata al-Imam Abu Sulaiman al-Khattabi (meninggal 388H) dalam Ma’alim al-Sunan mengulas hadis ini:
أنه عابهم بالفتوى بغير علم وألحق بهم الوعيد بأن دعا عليهم وجعلهم في الإثم قتلة له
“Nabi s.a.w menyalahkan mereka disebabkan fatwa tanpa ilmu. Baginda memberikan janji azab dengan berdoa (azab) ke atas mereka dan menjadikan mereka dalam dosa membunuh lelaki tersebut” (1/104. Syria: al-Matba’ah al-‘Ilmiyyah).
2. ‘Amr bin al-‘As sahabat Nabi s.a.w. pernah berjunub, kemudian bertayammum dan menjadi imam semasa musim sejuk. Sahabat-sahabat Nabi s.a.w yang lain tidak bersetuju dengan perbuatan beliau.
عَنْ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ: احْتَلَمْتُ فِي لَيْلَةٍ بَارِدَةٍ فِي غَزْوَةِ ذَاتِ السُّلَاسِلِ فَأَشْفَقْتُ إِنِ اغْتَسَلْتُ أَنْ أَهْلِكَ فَتَيَمَّمْتُ، ثُمَّ صَلَّيْتُ بِأَصْحَابِي الصُّبْحَ فَذَكَرُوا ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: «يَا عَمْرُو صَلَّيْتَ بِأَصْحَابِكَ وَأَنْتَ جُنُبٌ؟» فَأَخْبَرْتُهُ بِالَّذِي مَنَعَنِي مِنَ الِاغْتِسَالِ وَقُلْتُ إِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ يَقُولُ: {وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا} [النساء: 29] فَضَحِكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يَقُلْ شَيْئًا
Daripada ‘Amr bin al-‘As, kata beliau: “Aku telah bermimpi (keluar mani / berjunub) pada satu malam yang sejuk semasa Peperangan Zat al-Sulasil. Aku bimbang jika aku mandi maka aku akan binasa (mudarat). Maka aku pun bertayammum. Kemudian aku solat menjadi imam Solat Subuh bagi sahabat-sahabatku. Mereka menyebut hal itu kepada Nabi s.a.w . Baginda bertanya: “Wahai ‘Amr! Engkau solat mengimami sahabat-sahabatmu sedangkan engkau berjunub?” Maka aku pun memberitahu baginda apa yang menghalangku untuk mandi. Aku juga berkata bahawa aku mendengar ALLAH berfirman “Jangan kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya ALLAH Maha Pengasih kepada kamu” -Surah al-Nisa 29- . Lantas Nabi s.a.w pun ketawa dan tidak berkata apa-apa”. (Riwayat sahih, Ahmad dan Abu Daud -lafaz Abu Daud-)
Dalam hadis ini, Nabi s.a.w telah iqrar (mengiktiraf) tindakan ‘Amr bin al-‘As bertayammum semasa sejuk untuk mengelakkan sakit atau mudarat. Inilah antara contoh kelonggaran yang diberikan oleh agama ini kepada penganutnya. Nabi s.a.w tidak berkata: “Engkau kalau mati pun dapat pahala sebab nak solat. Jangan takut sejuk, takutlah ALLAH”. Sebaliknya, baginda ketawa tanda setuju dengan tindakan ‘Amr bin al-‘As r.a.
3. Tabiat atau sifat syariat Islam dalam perkara-perkara fekah atau hukum hakam amali adalah memberikan kelonggaran dan tidak membebankan apabila berlaku keadaan yang memerlukan kelonggaran atau rukhsah. Lihat apa yang ALLAH firman dalam al-Quran berhubung dengan orang yang sakit atau musafir semasa Ramadan. Ada kelonggaran. Bahkan ALLAH memberitahu kita bahawa DIA tidak mahu kita terbeban. Firman Allah:
مَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر
(maksudnya): “..dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka dan ganti) pada hari-hari yang lain. Allah mahu kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran” (Surah al-Baqarah: 185).
4. Dalam hadith Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:
إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا وَاسْتَعِينُوا بِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنَ الدُّلْجَة
“Agama itu mudah. Tiada seorang yang memberat-beratkannya melainkan dia menjadi susah. Maka bersederhanalah, dekatilah yang tepat dan gembirakanlah mereka” (Riwayat al-Bukhari).
Dalam hadith lain Umm al-Mukminin ‘Aisyah menyebut:
مَا خُيِّرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا أَخَذَ أَيْسَرَهُمَا مَا لَمْ يَكُنْ إِثْمًا
Rasululah tidak diberi pilihan antara dua perkara kecuali baginda mengambil yang paling mudah. Ini selagi ia tidak merupakan dosa”.(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
5. Sesuatu fatwa itu boleh berubah jika berlaku perubahan keadaan. Umpamanya, Solat Jumaat dan jemaah memang memang dituntut untuk kita tunaikan di masjid. Namun, keadaan wabak COVID 19 ini telah menuntut kita melihat semula hukum tersebut kerana jika terus dilaksanakan akan mendatangkan mudarat yang besar dan sudah terbukti. Al-Imam Ibn Qayyim (meninggal 751H) dalam karyanya yang terkenal I’lam al-Muwaqqi’in meletakkan satu fasal
فَصْلٌ فِي تَغْيِيرِ الْفَتْوَى، وَاخْتِلَافِهَا بِحَسَبِ تَغَيُّرِ الْأَزْمِنَةِ وَالْأَمْكِنَةِ وَالْأَحْوَالِ وَالنِّيَّاتِ وَالْعَوَائِدِ
(Fasal yang membincangkan perubahan fatwa dan perbedaannya berdasarkan perubahan zaman, tempat, keadaan, niat dan adat).
Bahkan al-Imam Ibn Qayyim memberikan amaran yang keras terhadap mereka yang memberikan fatwa tanpa memahami realiti atau sasaran fatwa. Kata beliau:
وَمَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِمُجَرَّدِ الْمَنْقُولِ فِي الْكُتُبِ عَلَى اخْتِلَافِ عُرْفِهِمْ وَعَوَائِدِهِمْ وَأَزْمِنَتِهِمْ وَأَمْكِنَتِهِمْ وَأَحْوَالِهِمْ وَقَرَائِنِ أَحْوَالِهِمْ فَقَدْ ضَلَّ وَأَضَلَّ، وَكَانَتْ جِنَايَتُهُ عَلَى الدِّينِ أَعْظَمَ مِنْ جِنَايَةِ مَنْ طَبَّبَ النَّاسَ كُلَّهُمْ عَلَى اخْتِلَافِ بِلَادِهِمْ وَعَوَائِدِهِمْ وَأَزْمِنَتِهِمْ وَطَبَائِعِهِمْ بِمَا فِي كِتَابٍ مِنْ كُتُبِ الطِّبِّ عَلَى أَبْدَانِهِمْ، بَلْ هَذَا الطَّبِيبُ الْجَاهِلُ وَهَذَا الْمُفْتِي الْجَاهِلُ أَضَرُّ مَا عَلَى أَدْيَانِ النَّاسِ وَأَبْدَانِهِمْ
(Sesiapa yang berfatwa kepada orang ramai hanya sekadar memetik dari buku-buku yang berbeza uruf, kebiasaan, waktu, tempat, keadaan dan kaitan suasana maka dia telah sesat lagi menyesatkan. Jenayahnya terhadap agama lebih besar dari jenayah seseorang yang mengubati tubuh orang ramai yang berbeza negeri, kebiasaan, waktu dan tabiat mereka dengan (hanya berdasarkan apa yang ada dalam ) satu kitab dari kitab-kitab perubatan. Bahkan, ini tabib yang jahil dan ini pula mufti yang jahil yang lebih mudarat untuk agama dan badan manusia) (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin, 3/66. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.)
6. Tidaklah mungkin agama menyuruh kita melakukan satu ibadah yang memusnah diri kita sedangkan kita mempunyai pilihan untuk melakukannya atau menggantikan dalam keadaan atau dengan gantian yang tidak memusnah diri. Bahkan ada hukum yang gugur kewajipannya apabila hilang keupayaan seperti haji dan zakat. Segala pendapat yang menjadikan orang Islam kelihatan tidak cerdik, tidak wajar disandarkan kepada agama ini. Kata al-Imam Ibn Qayyim juga dalam I’lam al-Muwaqqi’in:
فَإِنَّ الشَّرِيعَةَ مَبْنَاهَا وَأَسَاسُهَا عَلَى الْحِكَمِ وَمَصَالِحِ الْعِبَادِ فِي الْمَعَاشِ وَالْمَعَادِ، وَهِيَ عَدْلٌ كُلُّهَا، وَرَحْمَةٌ كُلُّهَا، وَمَصَالِحُ كُلُّهَا، وَحِكْمَةٌ كُلُّهَا؛ فَكُلُّ مَسْأَلَةٍ خَرَجَتْ عَنْ الْعَدْلِ إلَى الْجَوْرِ، وَعَنْ الرَّحْمَةِ إلَى ضِدِّهَا، وَعَنْ الْمَصْلَحَةِ إلَى الْمَفْسَدَةِ، وَعَنْ الْحِكْمَةِ إلَى الْبَعْثِ؛ فَلَيْسَتْ مِنْ الشَّرِيعَةِ وَإِنْ أُدْخِلَتْ فِيهَا بِالتَّأْوِيلِ
“Sesungguhnya syariah Islam itu binaan dan asasnya adalah atas segala hikmah dan kebaikan untuk manusia di dunia dan akhirat. Syariah Islam itu segalanya keadilan, kerahmatan, kemaslahatan dan hikmat. Maka setiap perkara yang berubah dari keadilan kepada kezaliman, dari rahmat kepada yang berlawanan dengannya, dari kebaikan kepada kerosakan, dari hikmat kepada sia-sia maka ia bukan syariah Islam sekalipun diberikan takwilan untuknya”. (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in, 3/3, Beirut: Dar al-Jail).
7. Maka dengan itu, sesiapa sahaja yang mengeluarkan pandangan agama sehingga mengorban nyawa orang lain atau memudarat orang lain, padahal hukum syarak tidak sedemikian rupa, maka dia menanggung dosa. Jika sekiranya ada yang mati kerana terpengaruh dengan pendapatnya, maka dosanya seperti membunuh. Jika ada yang sakit atau cedera, maka dosanya seperti menyakitkan atau mencederakan orang lain. Maka, berhati-hatilah menyandar sesuatu hukum kepada agama.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tuhan, Marahkah Engkau Pada Kami? Ya Allah, Tolong Hapuskanlah MakhlukMu Bernama COVID-19”
Isi Kandungan
ToggleSana-sini orang ramai memperkatakan tentang penularan wabak Koronavirus COVID-19 yang semakin membimbangkan. Ramai yang tidak senang duduk dengan situasi ini.
Malah ada yang mula berbelanja secara panik membeli barangan keperluan harian kerana dibimbangi negara akan berhadapan dengan ‘lockdown’.
Dan kita sebagai hamba-Nya tetap percaya setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Adakah Tuhan sedang memarahi kita yang terlalu leka mengejar duniawi sehingga tidak mengendahkan segala larangan yang sepatutnya tidak dilakukan.
Dalam posting PU Amin di laman Instagramnya yang dikreditkan Sharimi berdoa dari isi hati yang menggambarkan betapa kerdilnya kita hambaNya yang lemah melihat Kekuasaan Allah Yang Maha Besar.
TUHAN, TOLONGLAH KAMI..
Tuhan,
Marahkah Engkau pada kami?
VirusMu kian mengamuk, menggoncang dunia,
Tiada sempadan ia menular,
Tak lambat sesaat pula merebak,
Sungguh! Terdiam kami merebah.
Nyawa demi nyawa pergi,
Yang dijangkiti, tiada penawarnya lagi..
Ya Rabb,
Tiada lain, tangan ini yang bersalah,
Pagi kami lupa, siang makin lalai,
Malam bertambah leka, hidup beraja dunia.
Al-Quran kami jarang buka dan baca,
Sunnah Nabi kami persenda,
Hidup tak berarah, harta dikaut berjuta,
Kuasa direbut tak sudah-sudah..
Ya Rahman, Ya Rahim,
Hari ini semua buntu, semua bercelaru,
Tercari-cari apa punca, di mana ubat tak jumpa,
Alam mula murka, laut tak pandang,
Bumi tak sayang… Ke mana hamba perlu membawa diri?..
Ya Allah,
Dikau Maha Penerima Taubat,
SayangMu melebihi murkaMu,
Kami umatnya Muhammad SAW,
Kekasih AgungMu,
Tidakkah ada sekelumit kasihan pada kami,
Rahmatilah kami ya Rabb,
Pandang kami, Cintailah kami..
Belas kasihanMu,
Hapuskanlah makhlukmu bernama Covid 19,
Tenangkanlah kembali hati dan dunia ini,
Tidaklah ada tempat lain untuk berharap,
Tidaklah ada kuasa melainkan tuhanku ini,
Hanya Engkau tempat kami berlindung..
Semoga semuanya kembali sediakala.. .
Credit : FB Sharimi,
14 Mac 2020
9.21pm
Warganet turut sama-sama mengaminkan doa ini dan berharap agar masalah ini dapat diselesaikan segera.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kalau Sayang Rahim, Elak Terus Buat 7 Perkara Ni” Pesan Wanita Ini Yang Pernah Hidap Cyst Beberapa Kali
Ujian setiap insan itu berbeza-beza. Ada yang dilanda masalah kewangan, jodoh dan juga kesihatan. Sebagai hamba-Nya kita perlu reda dengan dugaan yang menimpa.
Seperti perkongsian wanita ini yang telah membuang cyst dihidapi tiga tahun lalu tetapi ia tumbuh balik ketika membuat pemeriksaan kembali setahun yang lalu.
Berkongsi pengalamannya di laman sosial Facebook pertengahan lalu, Hariza Azmi juga turut memberitahu beberapa larangan yang tidak boleh diambil oleh kaum wanita jika tidak mahu mengalami nasib sama sepertinya.
Semoga perkongsiannya ini memberi panduan kepada kaum wanita untuk lebih menyayangi tubuh badan. Kalau tubuh sihat, mudah untuk fokus pada urusan amal ibadah.
3 tahun lepas aku operate buang cyst. Lepas 1 tahun cyst tumbuh balik. So buat checkup 6 bulan sekali. Tuppp aku stop pergi checkup, kononnya sihat la teww.
Okey petang tadi buat checkup setelah sekian lama tak bertemu dengan ultrasound. Okey ini hasilnya girls. Sembang punya sembang dengan Dr macam kita sembang ngan kawan.
Okey girls. Dengar ni nasihat aku ni. Korang taknak dengar lantaklaa. Kalau sayangkan rahim tu. Sila baca dan hadam.
1. Jangan makan apa-apa suppliment termasuk pil putih pil kecut jerawat dan whatever jenis suppliment. NEVER girls ! Dalam badan kita dah ada estrogen. ( rasanya mcm aku dgr estrogen ). Makan lagi suppliment menambahkan estrogen dan boleh mengaktifkan hormon. Ingat cyst ni asal dia dari hormon.
2. Jangan minum soya. Nasib baik aku bukan peminat soya.
3. Kurangkan makan ayam.
4. Banyakkan makan ikan & sayur . Ikan Parang tak boleh makan.
5. Amalkan pemakanan yang sihat
6. NO FAST FOOD
7. NO makanan dalam Tin ( tuna, sardin etc )
8. NO STRESS
Please checkup at least 6 bulan sekali. Jangan ko berani nak bagi alasan, ala malu la. Kalau kena dengan Dr laki macam mana. Jawab aku ” Abah kau ! Malu konon “.
Dah memang reality Dr O&G ni banyak lelaki, terima je la. Ak dari dulu Dr laki yang check. Ko ingat tak malu?? Tapi nak buat macam mana. Hakak redho jela. Nasib tadi Dr perempuan yang check.
Tak payah berangan nak makan ubat kurus, ubat cantik. Hatta ada kkm sekalipon. Mudah sungguh orang kita percaya ngan kkm tu. Ntah betul ke tidak heheh.
Ingat girls. Jangan menyesal. Bye roger duluu
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI