Kebanyakan orang yang memiliki lesung pipit akan kelihatan manis apabila tersenyum. Lesung pipit merupakan lekukan yang ada pada bahagian pipi dan hanya 20 peratus sahaja manusia di dunia ini memilikinya.
Sungguh bertuah orang yang dianugerahkan lesung pipit kerana ternyata orang berlesung pipit ini selalu mendapat perhatian kerana kelihatan manis dan tampan saat tersenyum.
Antara artis terkenal yang memiliki lesung pipit ini ialah Hisyam Hamid, Anuar Zain, Shukri Yahaya, Wawa Zainal, Preity Zinta dan ramai lagi.
Namun, ada sebahagian daripada 80 peratus manusia tanpa lesung pipit berhasrat memilikinya dan berusaha untuk memiliki lesung pipit buatan!
Bagaimana agaknya dan apakah hukumnya? Ayuh kita baca ulasan Mufti.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Hukum lesung pipit buatan melalui proses tindikan mahupun pembedahan adalah haram. Lesung pipit yang dibuat semata-mata bertujuan kecantikan (tahsiniyyah) adalah dilarang kerana ia mengubah ciptaan Allah yang jelas bukan pada situasi keperluan (hajiyyah).
Huraian Jawapan:
Lesung pipit ialah lekukan kecil semulajadi dalam daging pada bahagian tubuh manusia, terutama di pipi atau dagu. Lesung pipit di pipi akan kelihatan ketika seseorang membuat ekspresi wajah seperti tersenyum.
Sementara lesung dagu adalah garis kecil di dagu (lekuk) yang tetap tanpa perlu membuat ekspresi wajah tertentu. Lesung pipit terjadi disebabkan oleh variasi struktur otot muka yang dikenali sebagai zygomaticus major terbelah dua.
Ads
Menurut kajian, mereka yang memiliki lesung pipit dikatakan mempunyai kecacatan otot yang sangat menawan selain menjadi tarikan penyeri wajah ketika tersenyum. Namun tidak semua manusia mempunyai lesung pipit, maka terdapat mereka yang sanggup melakukan prosedur yang menyakitkan melalui cara pembedahan (dimpleplasty) ataupun tindik untuk mencipta lekukan lesung pipit untuk kekal dalam tempoh masa tertentu.
Menurut kajian, risiko pembedahan (dimpleplasty) ialah pada kecederaan cabang saraf wajah namun ia jarang berlaku. Walaubagaimanapun pembedahan tersebut tetap terdedah risiko yang tidak diketahui tanpa sebarang jaminan.
Pada asalnya, pembedahan kosmetik dan sebarang prosedur yang yang membawa kepada perubahan anggota badan manusia tanpa keperluan adalah diharamkan oleh Syarak.Ini berdasarkan hadis bahawa Nabi SAW bersabda:
لَعَنَاللَّهُالْوَاشِمَاتِوَالْمُسْتَوْشِمَاتِوَالنَّامِصَاتِوَالْمُتَنَمِّصَاتِوَالْمُتَفَلِّجَاتِلِلْحُسْنِالْمُغَيِّرَاتِخَلْقَاللَّهِ Maksudnya: Allah melaknat orang yang membuat tatu dan yang meminta dibuat tatu, wanita-wanita yang mencukur alis (bulu kening) dan orang yang meminta mencukur kening dan orang yang mengasah gigi untuk kecantikan yang (semua itu) mengubah ciptaan Allah SWT”. Riwayat Muslim 2125
Ads
Ancaman laknat “ لَعَنَ” dalam hadis menunjukkan pengharaman mengubah ciptaan Allah sama ada bagi orang yang melakukannya dan juga orang yang meminta untuk dilakukannya ( Lihat Fath al-Bari 10/377). Imam al-Nawawi mensyarahkan makna perkataan لِلْحُسْنِlil husn bagi perbuatan menjarangkan gigi dalam hadis tersebut ialah
وَأَمَّاقَوْلُهُالْمُتَفَلِّجَاتُلِلْحُسْنِفَمَعْنَاهُيَفْعَلْنَذَلِكَطَلَبًالِلْحُسْنِوَفِيهِإِشَارَةٌإِلَىأَنَّالْحَرَامَهُوَالْمَفْعُولُلطلبالحسنأمالواحتاجتإِلَيْهِلِعِلَاجٍأَوْعَيْبٍفِيالسِّنِّوَنَحْوِهِفلابأسواللهأعلم Perbuatan menjarangkan gigi untuk kecantikan “lil husn” memberi makna perbuatan hanya untuk kecantikan dan ianya sebagai isyarat kepada pengharaman. Hal Ini kerana orang yang meminta untuk melakukan hal tersebut khusus menzahirkan kecantikan semata-mata.
Adapun sekiranya berhajat untuk merawat (suatu cela) atau kerana aib pada gigi maka tidak menjadi masalah dan Allah lebih mengetahui (Rujuk al-Minhaj fi Syah Sahih Muslim,14/107)
Oleh itu, hadis tersebut sebagai hujah larangan terhadap segala perbuatan mengubahsuaian ciptaan-Nya yang semata-mata bertujuan kecantikan tanpa keperluan yang mendesak.
Kesimpulannya, berdasarkan nas yang dibentangkan, kami menyatakan bahawa mencipta lesung pipit melalui kaedah pembedahan mahupun bertindik bagi tujuan kecantikan adalah haram.
Pembedahan yang menghasilkan kesan lekukan di pipi dilarang kerana mengubahsuai ciptaanNya serta terdapat unsur penipuan terhadap kecantikan wajah yang bukan asli.
Bahkan, pembedahan lesung pipit (dimpleplasty) melibatkan kos yang tinggi serta terdapat implikasi bahaya seperti merosakkan otot pipi.
Rawatan kosmetik yang boleh mengubah ciptaanNya hanya boleh diterima pada situasi keperluan mendesak dan bukan semata-mata untuk kecantikan (tahsiniyyah).
Akhir kalam, marilah kita mensyukuri nikmat kurniaan-Nya serta redha dengan rupa dan bentuk fizikal yang telah Allah ciptakan untuk hamba-hamba-Nya
Tidak dinafikan penularan wabak COVID-19 yang bukan saja melanda negara tetapi di seluruh dunia hingga memberi impak yang sangat besar.
Tanpa kita sedari ada hikmah musibah diturunkan oleh Tuhan dalam menguji iman setiap hambaNya.
Seperti perkongsian seorang gadis ini yan baru pulang dari Eropah salah satu benua yang terjejas teruk dan diisytihar sebagai zon merah bagi wabak yang membawa maut ini.
Perkongsian gadis ini, Nur’Rashima Murat, 27 tahun yang telah muat naik nota-nota niat serta surah dan bacaan lain di media sosial memberi maksud tesendiri.
Dia yang sudah 26 tahun tidak pernah solat mula terdetik untuk melakukan suruhan wajib ini semasa hubungannya bersama tunang mengalami masalah dan terputus pada Mac tahun lalu.
Menurutnya, dia mengakui sepanjang hidup 26 tahun tidak pernah sekali pun bersolat atau mengaji. Bukan ibu bapanya tidak mengajar tetapi diri sendiri yang belum mahu belajar Rukun islam kelima ini
“Sebenarnya foto nota-nota di sejadah adalah diambil adalah sekitar April 2019, tetapi baru ada keberanian untuk berkongsi kepada umum.
“Saya akui Pertama kali solat memang mengalami kesulitan, lebih-lebih lagi untuk menunaikan solat sebanyak lima kali sehari.
“Mula-mula itu agak susah juga, terkial-terkial. Saya cuma solat Isyak dan Subuh. Saya belajar pada waktu malam sebab semua orang dah tidur.
“Saya rasa malu nak solat dengan nota-nota itu, rasa tak yakin. Saya masih solat tapi tak ambil inisiatif untuk hafal setiap bacaan,” ujarnya yang menetap di Choa Chu Kang, Singapura.
Ternyata kepulangan ke Singapura selepas bercuti di Eropah pada awal bulan lalu yang memerlukan dia menjalani kuarantin di rumah bagi mengelak penularan COVID-19.
Jadi sepanjang tempoh dua minggu itu, dia telah mengambil peluang untuk belajar solat secara serius.
“Saya banyak tinggal solat dan inilah waktu untuk perbaiki solat saya. Saya hanya duduk rumah semasa kuarantin dan nekad untuk belajar solat betul-betul.
“Saya rasa jika tidak kerana wabak COVID ini dan self quarantine, saya tetap malas dan tak nak belajar solat betul-betul. Ia memang telah membuka mata saya.
“Alhamdulillah sekarang saya dapat solat dengan tenang. Saya tak pakai nota-nota itu lagi sebab dah hafal. Surprisingly, saya hanya mengambil masa sehari untuk hafal semuanya,” tambahnya lagi yang merupakan anak ketiga dari lima beradik dan berjaya menjalani kuarantin selama dua minggu tanpa alami sebarang gejala dan sihat sepenuhnya.
Malah dia juga turut gembira apabila dapat mempengaruhi kawan yang juga sebelum ini tidak pernah solat lima waktu, tetapi berjaya melakukan amlan ini didepan matanya sendiri.
Diakhir bicara, Shima berkata perkongsian ini sebagai ikhtibar untuk memberi kesedaran bahawa setiap manusia tidak lari dari membuat kesilapan dan tidak malu membaikinya.
“Saya tak nak mereka malu untuk belajar solat walaupun usia sudah meningkat. Belajar solat dengan cara atau susah macam mana sekalipun kerana saya percaya suatu hari nanti semua usaha ini berbaloi. Insya-Allah dosa kita diampunkan olehNya,” katanya lagi kepada Mstar.
‘Kata-kata ibu bapa adalah doa.’ Mengajar anak jangan sampai menghina, anak pun ada maruah. Tidak dinafikan kadang-kadang kita tidak dapat mengawal perasaan bila amarah menguasai diri.
Namun begitu, janganlah jadikan anak seolah-olah tiada hati dan perasaan. Juga diingatkan anak zaman sekarang tak sama macam dahulu lagi.
Ikuti perkongsian Puan Munirah Mohd Shalleh dan hadam baik-baik perkongsiannya:
I’m just trigered. Mendidih darah aku dekat kedai dobi ini. Tengah berwasap-wasap dengan member-member aku, tiba-tiba dengar pekikan seorang “ayah”.
“Bodoh betul kau ini!” Aku terus berpaling ke arah suara itu.
Seorang anak yang sebaya usia Ihsaan aku anggarkan sedang menarik-narik kain baju yang sudah kering masuk ke dalam beg IKEA.
“Dah buat banyak kali pun bodoh!” sambil dia perhatikan anaknya meletakkan kain-kain tersebut ke dalam beg.
Tanpa bantuan sedikit pun. Anak itu tidak berbunyi walau sepatah. Tangannya ligat memastikan kain-kain baju tersebut tidak jatuh ke lantai semasa memasukkan ke dalam beg.
Adalah Doa
Aku menahan diri dari menegur. Risau mulut aku lancang akhirnya akan bawa pergaduhan.
Tolonglah mak ayah, mengajar jangan sampai mengeluarkan kata-kata yang tidak baik untuk anak-anak.
Kata-kata kita ni adalah doa untuk anak-anak. Setiap butiran percakapan kita akan beri kesan pada anak.
Aku akui sebagai mak ayah, kadang kita ada terbabas.
Tapi untuk mengeluarkan perkataan begitu pada anak oleh seorang Ayah, seorang ibu adakah ianya wajar?
Lagi satu, anak-anak juga ada air muka mereka. Hendak marah, tolonglah jangan marah di khalayak ramai.
Mengajar Jangan Sampai Menghina
Maksud aku bukanlah tidak boleh marah, cukup sekadar beri ingatan jika berada di tempat awam. Tahan diri sebentar.
Masuk dalam kenderaan, masuk dalam rumah marahlah. Tetapi bukan di tempat yang ramai orang.
Mereka anak-anak kita itu juga ada maruah yang mereka perlu jaga. Mengajar, mendidik jangan sampai menghina.
Bodoh si bapa tu aku harap tak menurun dekat anaknya tadi. Eh, aku kalau tidak bersabar tadi, mahunya aku lempang kepala botak bapa dia tadi.
Anak Pun Ada Maruah
Harap tiada yang kata status ini judgmental untuk si ayah tadi. Walau apa situasinya atau apa jua keadaannya, ucapan yang dikeluarkan untuk anak tadi bagi aku sangat tak patut.
Jangan ada yang kata, “Mak ayah dulu lagi la bahasa bukan-bukan, elok saja aku jadi orang.”
Bang, akak. Kita yang sudah tua ini jangan samakan dengan zaman kita dulu.
Budak zaman dulu semua kental, mental kuat sebab tidak terdedah dengan teknologi.
Budak zaman sekarang aku tak kata mereka lembik, tetapi kesan dari peredaran masa, kesihatan mental juga akan sedikit drop.
Kau pernah dengar budak bunuh diri sebab mak ayah selalu kata,
“Kau ini tak bergunalah.”
Ada abang. Baru saja terjadi minggu lepas. Jadi tolong jangan samakan dengan budak zaman dulu dan budak zaman sekarang.
Suatu ketika dahulu, penerima vaksin Sinovac tidak dibenarkan mengerjakan umrah dan haji kecuali mereka yang menerima Oxford-AstraZeneca, Pfizer-BioNTech, Johnson & Johnson dan Moderna.
Bagaimana pun pada 25 Ogos 2021, Kerajaan Arab Saudi melalui Kementerian Kesihatannya telah meluluskan dua lagi penerima vaksin jenis Sinovac dan Sinopharm masuk ke Arab Saudi dengan syarat telah menerima dos penggalak (booster) yang diiktiraf di Arab Saudi.
Arab Saudi sebelum ini menyatakan bahawa individu juga boleh menerima dua dos vaksin berlainan, berdasarkan kajian saintifik yang menunjukkan kaedah itu berkesan untuk mengekang COVID-19.
Dalam pada itu, seorang individu yang bakal bekerja di Arab Saudi, Ikmal Shah Fazli atau akaun Tik Toknya @Ikmal Shah berkongsi satu pengalaman yang wajar diberi perhatian oleh individu yang ingin mengerjakan umrah di masa-masa akan datang.
Di mana penerima vaksin Sinovac perlu mengambil dos penggalak sekurang-kurangnya beberapa minggu sebelum tiba tarikh mengerjakan umrah. Dan dos penggalak ini adalah DIWAJIBKAN dan kalau tiada dos penggalak perlu suntik di Arab Saudi selain perlu menjalani kuarantin dan kos hotel ditanggung sendiri tanpa sebarang subsidi.
Dalam perkongsiannya, Ikmal Shah yang mendapat tawaran bekerja di negara terbabit menjelaskan, dirinya nyaris tidak dibenarkan masuk ke Arab Saudi kerana tidak mendapatkan dos penggalak sebelum berlepas ke sana.
“Awalnya tiada masalah kerana syarikat sudah memberikan butir lengkap penerbangan. Memandangkan flight transit di Dubai dahulu, ketika itu tiada masalah yang timbul. Dari Dubai untuk ke Arab Saudi, di sinilah masalah bermula,” katanya.
“Syarikat penerbangan tidak memberi kebenaran berlepas ke Arab Saudi kerana saya penerima vaksin Sinovac dan disebabkan tiada dos penggalak, saya di kategorikan sebagai No Vaccine. Saat itu rasa sedih dan marah. Dalam pada itu, saya terpaksa fight memandangkan ada beberapa minit lagi kapal terbang nak berlepas. Saya tunjuk semua dokumen yang mengesahkan bekerja di Saudi.
“Last-last dia bagi juga berlepas dengan syarat saya kena ambil booster. Terpaksalah saya ambil booster Pfizer dan masa yang sama terfikir-fikir, bolehkah dua vaksin berbeza bercampur. Dan akhirnya, saya siap dapat booster Pfizer,”katanya lagi
.
Dalam pada itu, Ikmal Shah memaklumkan untuk mengelak sebarang masalah di Arab Saudi selain memudahkan urusan memasuki negara tersebut, adalah lebih baik mengambil booster di Malaysia.
“Kalau kita dah ada dua dos vaksin dan dos penggalak, tiada masalah untuk masuk ke Saudi.
“Tapi dalam kes yang saya alami dan tidak ada dos penggalak ketika itu, saya perlu menjalani kuarantin 7 hari sebelum di booster di Arab Saudi dan semua kos perbelanjaan semasa kuarantin perlu ditanggung sendiri termasuk kos hotel yang ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi sendiri.
“Di Arab Saudi, mereka ada app (seperti My Sejahtera kita) dan di situ ada diletakkan senarai hotel yang berdaftar untuk kuarantin. Macam saya, memandangkan pergi atas urusan kerja, semuanya ditanggung oleh pihak majikan. Jadi tiada masalah untuk kosnya.
“Jadi bagi traveller umrah atau melancong bolehlah ambil booster di Malaysia kerana ia memudahkan urusan korang semua,” katanya berharap ia dapat membantu bagi individu yang bakal mengerjakan umrah atau melancong ke negara ini kelak. Sumber : Tik Tok :- @Ikmalshah Fazli
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...