SOALAN:
Saya sedang mengambil wuduk, tiba-tiba saya disapa oleh seseorang dari belakang. Bolehkah saya bercakap? Batal atau tidak wuduk saya?
JAWAPAN:
Bercakap semasa berwuduk tidak membatalkan wuduk, sekalipun sah wuduknya ia adalah makruh. Meninggalkan bercakap semasa mengambil wuduk adalah lebih disukai (mustahab) kerana seseorang itu dapat menumpukan perhatiannya pada wuduk kerana ia dikira sebagai ibadah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Menanggalkan Hijab Kerana Ingin Menjadi Diri Sendiri
Isi Kandungan
ToggleSOALAN:
Apakah hukum seorang wanita yang awalnya memakai tudung disebabkan sesuatu tapi sampai satu masa dia membuka tudung kerana ia merasakan memakai tudung itu bukan dirinya yang sebenar, lalu dia buka tudung kerana merasakan isu dirinya yang sebenar.
JAWAPAN:
Firman Allah dalam surah an-Nur, 24:31:
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ
Maksudnya: “Dan hendaklah mereka (wanita Muslimah) menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka;”
Berkata Imam Ibn al-Jarir al-Tabari Rahimahullah dalam Jami` al-Bayan (19/159): “Yakni hendaklah para wanita itu melabuhkan tudung kepala mereka menutup dada-dada mereka supaya tertutup juga dengan itu rambut, tengkuk dan telinga mereka.”
Berkata Syeikh al-Maraghi dalam Tafsir-nya (18/99) : “Wanita pada zaman dahulu menutup kepala mereka dengan khimar (tudung) dan melabuhkan hujung tudung itu ke belakang badan supaya terdedah leher dan dada mereka, seperti kebiasaan zaman Jahiliyyah, lalu mereka dilarang syarak daripada berbuat sebegitu lagi. Berkata Sayyidatuna Aisyah RA: “Semoga Allah merahmati kepada kaum wanita Muhajirin yang awal. Mereka, apabila Allah menurunkan ayat : وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ, mereka lantas mengoyakkan kain Murat (sejenis tekstil yang diperbuat daripada bulu bebiri) mereka lalu mereka jadikan sebagai tudung.”
Ini merupakan dalil jelas tentang kewajipan menutup aurat dan inilah yang disepakati oleh para ulama.
Ucapan sebegini adalah berbahaya kerana ditakuti padanya mengandungi unsur kekufuran. Berkata Syeikh Muhammad al-Zuhaili hafizhahullah: “Jika seorang muslim mengingkari suatu hukum syarak yang sudah disepakati ke atasnya dan mudah diketahuinya dalam agama, maka dia sudah kafir.” Rujuk al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie (5/233). Justeru sewajarnya seorang Muslim itu mengelakkan sedaya mungkin menyebut “Ingin menjadi diri sendiri” sebagai justifikasi terhadap maksiat yang dia lakukan.
Adapun jika dia menyebut perkataan itu kerana dia tidak mahu menutup aurat tetapi dia mengiktiraf bahawa dia tertakluk kepada hukum syarat tersebut, maka hukumnya adalah fasiq dan kufur nikmat.
“Sekiranya seseorang itu beri`tikad dan mengakui bahawa semua hukum syarak yang telah disepakati dan diketahui dalam agama secara darurat (mudah), tetapi tidak melakukan tuntutan itu, lalu melakukan perbuatan yang dilarang itu, maka orang itu adalah pelaku maksiat, fasiq dan bukannya kafir.”
Begitu juga jika seseorang itu tidak memakai tudung atas alasan-alasan lain seperti kejahilan dan mendapat ancaman daripada sebahagian masyarakat bukan Islam seperti yang berlaku di negara-negara luar. Kes-kes seperti ini ulama telah berbincang panjang dan ramai dalam kalangan ulama yang membenarkan atas alasan darurat.
Sebenarnya, perintah untuk menutup aurat itu adalah datang daripada Pencipta diri manusia itu sendiri yakni Allah SWT. Justeru menjadi diri sendiri bererti menjadi seorang Muslim dan Muslimah yang soleh dan soleh. Sewajarnya manusia membenarkan ayat-ayat Allah dan melatih dirinya untuk mengikut hukum hakam yang telah Allah SWT tetapkan untuk bertanggungjawab ke atas amalannya di Hari Kiamat kelak.
Firman Allah SWT:
نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ
Maksudnya: “Kamilah yang telah menciptakan kamu (dari tiada kepada ada – wahai golongan yang ingkar), maka ada baiknya kalau kamu percaya (akan kebangkitan kamu hidup semula pada hari kiamat).” (Surah al-Waqi`ah: 57)
Manusia-manusia yang melatih dirinya mengikut kehendak Allah SWT, mesti pun penuh dengan dugaan dan rintangan, luar dan dalam, akhirnya akan sedar dan tenang tenteram hatinya kerana itulah acuan dirinya yang sebenar.
Firman Allah SWT:
صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ
Maksudnya: (Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: “Ugama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): celupan Allah( yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah kami beribadat”. (Surah al-Baqarah: 138)
Allah SWT mengetahui perkara ini kerana Dialah yang paling mengetahui masa lalu, masa sekarang, dan masa depan para hamba, lantas menerangkan kepada manusia keadaan mereka yang tenang dan pasrah apabila mengetahui perjuangan mereka selama ini berbaloi.
Firman-Nya:
يَاأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي(30)
Mereka yang beralasan menjadi diri sendiri untuk tidak menutup aurat berkata mereka tidak mahu bersikap hipokrit atau munafik. Padahal berasa berat dan malas untuk melaksanakan syariat Allah itulah ciri munafik yang patut dijauhi.
Firman Allah Taala:
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang)(Surah al-Nisa: 142)
Sememangnya jalan menuju kesempurnaan diri itu melalui pelaksanaan syariat itu akan bertemu pelbagai mehnah dan tribulasi khususnya daripada hawa nafsunya. Namun Allah SWT telah memberi jaminan bahawa Dia sendiri akan membukakan jalan kemudahan kepada mereka yang melatih dirinya untuk menjadi dirinya yang sebenar mengikut acuan Allah SWT.
Firman-Nya:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ
Maksudnya: Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. (Surah al-‘Ankabut: 69)
Semoga kita diberikan hidayah dan direzekikan kekuatan untuk mengikut hidayah itu.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Sahibus Samahah Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
8 persoalan tentang kubur
Sememangnya telah wujud pelbagai persoalan melibatkan kematian dan perkuburan. Amalan ‘biasa’ seperti adab menziarahi kubur, membacakan ayat-ayat suci al-quran, solat jenazah di tanah perkuburan, amalan menabur bunga, tahlil, menyiram air, dan binaan kubur terus menerus menjadi tanda tanya bagi mereka yang dahagakan ilmu.
Bagi menghuraikan kekusutan, Ustaz Mohd Fikri Che Hussain, seorang pendakwah bebas dan juga penulis buku Karya Bestari berkongsi ilmu seterusnya merungkai persoalan-persoalan tersebut.
1. Bolehkah membina kubur di dalam masjid?
Sebagai umat Islam kita berpegang bahawa tidak boleh membina masjid di atas kuburan kerana ia adalah kesesatan yang membuka jalan menuju syirik serta menyerupai perbuatan anutan agama lain terutamanya Ahli Kitab. Perbuatan membina kuburan dengan kubah di atasnya, ditinggikan pagar dan dibuat segala hiasan yang indah adalah perbuatan haram dan tercela.
Dari Aisyah r.a bahawa Ummu Habibah dan Ummu Salamah menceritakan kepada Rasulullah s.a.w tentang gereja yang dilihatnya di Habsyah (Ethiopia). Maka, Baginda s.a.w bersabda: “Mereka itu adalah suatu kaum, apabila ada seorang hamba yang soleh atau seorang yang soleh meninggal di antara mereka, mereka akan bina di atas kuburannya tempat ibadah dan mereka buat di dalam tempat itu patung-patung. Mereka itulah makhluk yang paling hina di hadapan Allah pada hari Kiamat kelak.” [Riwayat al-Bukhari & Muslim]
Malahan dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah s.a.w bersabda, “Laknat Allah ke atas kaum Yahudi dan Kristian disebabkan mereka telah menjadikan kubur-kubur Nabi mereka sebagai tempat ibadah.” [Riwayat al-Bukhari & Muslim]
Para ulama bersepakat bahawa membina masjid di atas kuburan maka hukumnya adalah haram dan termasuk dosa besar menurut empat mazhab. Namun ada juga segelintir manusia yang berhujahkan tentang makam Rasulullah s.a.w yang berada di tengah masjid Nabawi. Bagaimana kita perlu menjawabnya?
Jawapannya makam Rasulullah s.a.w ketika wafatnya disemadikan di dalam bilik Aisyah yang terletak di rumahnya sebelah masjid, dipisahkan dengan tembok dan ada pintu yang Baginda s.a.w biasa keluar menuju ke masjid. Hal ini adalah perkara yang sudah disepakati para ulama dan tiada perselisihan di antara mereka. Sesungguhnya para sahabat yang mengebumikan jasad Nabi s.a.w di dalam biliknya. Mereka melakukannya agar tidak ada seorang pun sesudah mereka yang menjadikan kuburan Baginda s.a.w sebagai tempat ibadah, sebagaimana hadis dari Aisyah r.a dan yang selainnya.
2. Wasiatkan harta / barang berharga agar dikuburkan bersama. Komen ustaz?
Perbuatan mewasiatkan harta atau barangan berharga agar dikuburkan bersama si mati adalah perbuatan jahiliyah dan ia merupakan kesesatan. Islam melarang perbuatan ini dan harta si mati hanya boleh dijadikan dalam dua bentuk iaitu [1] harta pusaka yang diwariskan kepada keluarga si mati yang berhak dan [2] jika tiada orang yang berhak menerima harta pusaka tersebut, maka ia perlu diserahkan kepada Baitul Mal kaum muslimin untuk diagihkan kepada mereka yang memerlukan.
3. Bolehkah kita melakukan solat jenazah di kawasan perkuburan?
Dalam hal ini ulama khilaf kerana ada dalil yang bercanggahan antara larangan dan perbuatan Nabi s.a.w sendiri. Namun apa yang jelasnya sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, dia berkata : “Sesungguhnya wanita berkulit hitam yang biasa membersihkan masjid (meninggal dunia). . ., maka Nabi berkata : tunjukkanlah kepadaku kubur dia, maka para sahabat menunjukkan kepada Baginda kuburan wanita tadi kemudian Nabi solat jenazah untuknya.” [Riwayat Bukhari & Muslim]
Hadis ini menjadi dalil dibolehkan melakukan solat jenazah di kuburan, berdasarkan perbuatan Baginda s.a.w. Maka ia diikuti oleh para sahabat selepas Baginda s.a.w sebagaimana riwayat dari Nafi’, dia berkata: “Kami telah melaksanakan solat jenazah Aisyah dan Ummu Salamah di tengah-tengah Baqi’ di antara kuburan dan yang menjadi imam kami pada waktu itu adalah Abu Hurairah dan Ibnu Umar turut hadir ketika itu.”
Atsar ini menjadi dalil dibolehkan melakukan solat jenazah di kuburan kerana jika dilarang pasti salah seorang di kalangan sahabat yang bangkit untuk melarang perbuatan tersebut.
4. Apakah benar pohon yang ditanam itu akan berselawat dan mendoakan untuk jenazah?
Perkara ini juga adalah khilaf, namun bersandarkan kepada hadis daripada Ibn Abbas katanya, “Rasulullah s.a.w melalui kuburan lalu Baginda terdengar suara dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah s.a.w bersabda: “Mereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara yang besar… lalu Rasulullah s.a.w meminta dibawakan pelepah tamar dan Baginda membelahnya menjadi dua lantas meletakkannya pada kedua kubur itu. Baginda ditanya: “Wahai Rasulullah! Mengapa tuan berbuat demikian?” Baginda menjawab: “Semoga itu akan meringankan (azab) mereka selagi ia tidak kering atau sehinggalah ia kering.” [Riwayat al-Bukhari]
Hadis ini dikhususkan dengan sebuah hadis panjang yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Jabir r.a, “Rasulullah bersabda, “Aku melintasi dua buah kubur yang penghuninya diseksa, maka aku mahu ia diberikankan syafaatku agar dihindarkan daripada kedua-duanya selagi dua ranting itu tidak kering.” [Riwayat Muslim]
Hadis ini jelas menunjukkan sebab Nabi s.a.w meletakkan ranting di atas kubur itu sebagai syafaat dan doanya, malah ia bukanlah menghadiahkan pahala kepada si mati yang berada di dalamnya. Perbuatan sahabat yang bertanya menunjukkan bahawa hal ini tidak pernah dilakukan sebelum itu dan tidak pula diperintahkan oleh Nabi s.a.w agar diikuti oleh para sahabat. Ini menunjukkan bahawa perbuatan ini khusus kepada Baginda sebagai doa dan syafaat untuk umatnya.
5. Benarkah keadaan pokok yang hidup subur atau tidak itu sebenarnya menggambarkan keadaan jenazah di dalam kubur?
Tidak benar sama sekali sebenarnya pokok yang hidup atau sebaliknya itu menggambarkan keadaan jenazah di dalam kuburnya. Perbuatan sebegitu sebaiknya dihindari kerana ia tidak mempunyai sebarang dalil yang menyokong kesahihannya, malah ia boleh membawa perseteruan di kalangan masyarakat dengan sangkaan buruk sebegitu.
6. Hukum kubur yang digali semula?
Kubur yang digali semula untuk tujuan pemindahan dan atas sebab siasatan dan sebagainya adalah dibolehkan kerana keperluan. Jika sengaja digali semula tanpa sebarang sebab dan hanya untuk melakukan perkara khurafat dan menyimpang dari ajaran agama, maka ia adalah haram dan ditegah dari melaksanakannya.
7. Wanita yang haid boleh ke jejakkan kaki ke tanah perkuburan?
Tiada larangan bagi wanita yang sedang haid untuk menjejakkan kaki di tanah perkuburan kerana tiadanya sebarang dalil yang melarang perbuatan tersebut. Kekeliruan ini disebabkan adanya dalil larangan bagi wanita haid yang melintasi kawasan masjid dan tegahan kepada mereka yang ingin menziarahi ke kuburan dalam beberapa fatwa ulama. Lantas mereka mengqiyaskan hal ini dengan perkara tersebut secara tidak langsung.
8. Apakah amalan bidaah yang popular sekitar kematian dan perkuburan.
Antara perkara bidaah yang sering dilakukan oleh masyarakat kita sewaktu kematian dan pengkebumian antaranya ialah amalan sesetengah tempat yang menyediakan makanan untuk orang menziarahi keluarga si mati dan menyediakan bayaran tertentu untuk solat jenazah dan upah membaca al-Quran untuk disedekahkan pahalanya kepada si mati. Budaya mengadakan kenduri arwah bersempena kematian pada malam pertama, malam Jumaat, malam ketujuh, malam ke-40 dan malam ke-100 juga tidak mempunyai asas sama sekali dalam Islam.
Amalan ini sudah pasti menyusahkan keluarga si mati yang masih lagi bersedih dengan kehilangan orang tersayang dan ia merupakan pembaziran jika membabitkan penggunaan harta si mati tanpa jalan yang betul dan membabitkan penganiayaan harta anak yatim. Tidak kurang juga kepercayaan sesat sesetengah pihak mengatakan roh si mati akan pulang pada setiap malam Jumaat, setiap malam raya atau pada hari tertentu untuk mengharapkan sedekah amalan daripada keluarganya. Perlu diketahui persoalan roh adalah antara rahsia Allah yang tidak boleh disandarkan kepada logik akal.
Amalan lain pula seperti menabur bunga, menyiram air yang dibaca dengan bacaan surah tertentu, membina kuburan dengan harga yang mahal, membuat pagar yang dihiasi indah dan segalanya. Sepatutnya diketahui bahawa tanah perkuburan adalah tanah wakaf hak milik kaum muslimin, perbuatan membina batu kepok, pagar, kerusi duduk dan sebagainya akan menyempitkan kawasan tanah perkuburan dan bilangan kubur akan menjadi terhad disebabkan wujud ‘banglo kecil’ yang dibina oleh waris si mati. Sebaiknya pembaziran ini perlu dihentikan kerana ia tidak dianjurkan oleh Islam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Bridal Shower Atau Bachelorette Dalam Islam
Menurut sebuah artikel di laman web World Bride Magazine[1], ‘bridal’ ini berasal dari Holand pada kurun ke-16. Ia disambut untuk mengembirakan bakal pengantin yang akan menamatkan zaman bujang. Ia juga untuk membantu pengantin perempuan bagi menyediakan dowry iaitu hadiah daripada pihak pengantin perempuan kepada pengantin lelaki.
Perkataan shower pula muncul di Amerika Syarikat ketika era Victoria. Gadis-gadis daripada golongan pembesar meraikan bakal pengantin dengan sesi bersuka-ria, menukar hadiah dan makan bersama. Selepas beberapa kurun, hal ini menjadi suatu kebiasaan bagi pengantin untuk diraikan sebelum perkahwinan mereka.
SOALAN:
Adakah bridal shower yang diamalkan oleh pengantin yang berbangsa Melayu beragama Islam sebelum malam perkahwinan itu dibenarkan syarak?
JAWAPAN:
Islam merupakan agama yang amat mementingkan identiti. Sedangkan manusia amat menitikberatkan identiti bangsa yang dianuti dan negara yang diduduki, apatah lagi Allah SWT, Tuhan yang menurunkan agama ini. Oleh itu, sebagai hamba-Nya yang taat, kita perlu berhati-hati dalam memastikan identiti Islam sentiasa terpelihara daripada penyerupaan dengan agama lain.
Lantaran itu, kita dilarang oleh Rasulullah SAW menyerupai golongan kafir dalam hal yang merupakan identiti atau lambang atau syiar agama mereka. Daripada Ibn Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
Maksudnya: “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia adalah dari kalangan mereka.”
Riwayat Abu Daud (4031)
Imam al-San’ani (w.1182H) Rahimahullah berkata bahawa hadis di atas menunjukkan barangsiapa yang menyerupai orang-orang fasiq ataupun kafir ataupun orang yang melakukan bid’ah dalam apa jua perkara yang dikhaskan padanya dari segi pemakaian, tunggangan ataupun gerak-geri tingkah laku maka dirinya tergolong dalam kalangan mereka. Lihat Subul al-Salam (2/647).
KESIMPULANNYA:
Setelah meneliti asal-usul bridal shower, kami melihat ia bukanlah suatu syiar mana-mana agama, ia hanyalah amalan yang dilakukan oleh kumpulan tertentu. Oleh itu, kami mencadangkan dan memutuskan seperti berikut:
1.Sekiranya hendaklah melakukan acara ini, hendaklah menjauhi segala larangan dan perkara yang diharamkan syarak
2.Hendaklah memastikan tiada hidangan arak atau minuman yang memabukkan ketika acara ini berlangsung
3.Hendaklah menjaga batasan pergaulan di antara lelaki dan perempuan ketika majlis ini berlangsung
4.Hendaklah acara ini hanya bertujuan untuk mengeratkan silaturahim di antara pengantin dan sahabat-sahabatnya, dan bukan bertujuan untuk mengikuti budaya barat
5.Dicadangkan agar menukar nama acara ini, kepada malam silaturahim, atau nama yang dirasakan bersesuaian agar dapat keluar daripada fitnah
6.Hendaklah mengelakkan sebarang pembaziran ketika berlangsung acara ini dan mengelakkan daripada bermegah-megah.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Seri Dr. Hj. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI