Hutang dan harta peninggalan adalah dua perkara besar yang sepatutnya kita uruskan sebaik mungkin semasa masih hidup lagi, apatah lagi pasangan suami isteri.
Sebagai contoh, semasa arwah suami masih hidup, hubungan isteri dengan ahli keluarga kekal baik, namun ia berubah sekelip mata apabila tiba masa urusan pembahagian harta dan hutang arwah.
Salah satu isu yang sering timbul ialah apabila isteri ingin gunakan wang KWSP untuk membayar segala hutang yang ditinggalkan arwah dan menganggap harta yang telah dilunaskan hutangnya itu, akan menjadi miliknya.
Pihak pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkongsi permasalahan yang diajukan oleh seorang balu tentang isu ini.
Soalan Suami saya baru meninggal. Kami ada dua buah kereta. Sebuah daripadanya sudah selesai hutang manakala sebuah lagi masih berhutang.
Bolehkah saya membayar semua hutang arwah dengan duit KWSP arwah yang akan saya terima, beranggapan dengan pembayaran tersebut kereta arwah boleh menjadi milik saya? Mohon penjelasan.
Jawapan Situasi di atas berkait dengan permasalahan isu faraid kerana melibatkan harta yang ditinggalkan si mati. Harta faraid atau harta peninggalan seperti yang ditetapkan oleh pihak Baitulmal MAIWP[1] ialah semua harta yang mempunyai nilai dan dimiliki semasa hayatnya serta berterusan sehingga kematiannya.
Harta-harta itu termasuklah:
Semua harta yang diperolehi secara halal melalui jual beli, hibah, wasiat, pembahagian pusaka, hadiah, sedekah dan sebagainya.
Sewa yang masih belum dijelaskan kepada si mati.
Hutang kepada si mati yang dijelaskan selepas kematiannya.
Dividen/faedah yang terbit daripada harta si mati.
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
Barang yang terbit selepas kematiannya dari usaha semasa hayatnya, misalnya ikan yang masuk ke dalam bubu yang ditahan oleh si mati.
Berdasarkan harta-harta yang disenaraikan di atas, kedua-dua kereta arwah termasuk dalam kategori harta peninggalan yang perlu dibahagikan kepada ahli-ahli waris yang berhak.
Ads
Seterusnya, jika arwah mempunyai hutang, maka hutang itu perlu diselesaikan terlebih dahulu menggunakan harta arwah yang sedia ada.
Ini kerana apabila seseorang meninggal dunia, terdapat beberapa perkara yang perlu diselesaikan berhubung harta peninggalan arwah sebelum ia difaraidkan kepada ahli-ahli waris yang ada.
Harta tersebut digunakan untuk membiayai kos pengurusan jenazah, hutang-piutang, wasiat dan akhir sekali difaraidkan kepada ahli waris.
Berdasarkan situasi di atas, perlu dijelaskan terlebih dahulu bahawa duit KWSP yang diterima oleh isteri arwah sebenarnya masih di bawah hak milik arwah suaminya. Kedudukan duit KWSP yang diterima oleh isteri hanyalah sebagai penama sahaja.
Ads
Penama bermaksud mereka bertindak selaku pentadbir bagi menguruskan pengeluaran dan pembahagian simpanan KWSP ahli mengikut Undang – Undang Islam. Oleh yang demikian, penama bukanlah pemilik harta, lebih tepat disebut sebagai pengurus harta.
Selain itu, hutang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Memandangkan duit KWSP dianggap sebagai harta arwah, maka tidak menjadi masalah kepada ahli waris khususnya penama untuk menggunakan duit tersebut bagi menyelesaikan segala hutang-piutang arwah termasuklah hutang kereta.
Namun begitu, sekiranya isteri arwah beranggapan kereta akan menjadi miliknya kerana menyelesaikan hutang kereta suami melalui duit KWSP tersebut, maka kami berpandangan kefahaman ini kurang tepat dan perlu diperbetulkan.
Alasannya, penerimaan duit KWSP tersebut hanya sebagai penama bukan bertukar hak pemilikan.
Ads
Lantaran itu, jika arwah masih mempunyai ibu bapa dan anak-anak, maka mereka semua mempunyai bahagian dan hak terhadap harta arwah termasuk dua biji kereta yang ditinggalkan.
Kereta itu tidak terhad kepada isteri arwah semata-mata melainkan kereta tersebut sudah dihadiahkan dan ditukar geran kepada nama isteri semasa suaminya masih hidup.
Sebagai ilustrasi bahagian faraid bagi ahli waris sekiranya si mati masih mempunyai seorang anak lelaki, ibu dan bapanya.
Contoh Pembahagian Faraid:
Harga semasa kereta: RM 24,000 Ibu: 1/6 (RM 4,000) Bapa: 1/6 (RM 4,000) Isteri: 1/8 (RM 3,000) Anak Lelaki: Baki harta (RM 13,000)
Berdasarkan penerangan di atas, dapat disimpulkan bahawa kereta tersebut tidak menjadi milik penuh isterinya walaupun dia sendiri menawarkan diri untuk melangsaikan hutang arwah, sebaliknya kereta tersebut tetap perlu dibahagikan mengikut pecahan faraid seperti contoh di atas.
Pemilikan penuh hanya boleh berlaku sekiranya ahli-ahli waris yang lain menggugurkan hak masing-masing sama ada diberikan secara percuma ataupun mereka menuntut bayaran bahagian masing-masing sebelum dilepaskan.
Seakan menjadi kebiasaan bagi ramai baik lelaki mahu pun wanita, waktu malam selesai Isyak kita duduk berkumpul, melepak dan bersembang kosong. Sama ada di rumah atau di restoren, ia boleh berlangsung hingga berjam-jam lamanya.
Hakikatnya mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa Nabi Muhammad SAW sendiri sebenarnya melarang kita dari berkumpul dan bersembang selepas waktu Isyak.
Ia berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Mas’ud R.A, Rasulullah S.A.W bersabda:
لاَ سَمَرَ إِلاَّ لِمُصَلٍّ أَوْ مُسَافِرٍ
Maksudnya: Tidak ada perbualan pada waktu malam melainkan untuk orang yang menunaikan solat atau bermusafir. Riwayat Al-Tirmizi (2730)
Perkara ini dikongsi dalam portal Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, yang turut memberi penjelasan tentang hadis ini.
Perbuatan berjaga malam untuk berbual tidak dibolehkan kecuali
Syeikh Muhammad bin Abd al-Rahman Al-Mubarakfuri Rahimahullah dalam mensyarahkan maksud perkataan سَمَرَ beliau berkata: Ia adalah perbuatan berbual-bual pada waktu malam. Lihat Tuhfah Al-Ahwazi, Al-Mubarakfuri (1/433).
Berdasarkan hadis ini, perbuatan berjaga malam untuk berbual-bual selepas solat Isyak adalah tidak dibolehkan kecuali bagi orang yang solat ataupun sedang bermusafir.
Larangan ini secara lebih jelas dapat dilihat berdasarkan hadis yang diriwayatkan turut diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
جَدَبَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ السَّمَرَ بَعْدَ الْعِشَاءِ
Maksudnya: Rasulullah S.A.W melarang kami dari perbuatan berjaga malam (berbual-bual) selepas dari solat isya’. Riwayat Ibn Majah (703)
Imam Ibn Majah dalam komentar ringkasnya terhadap maksud perkataan جَدَبَ beliau berkata: ‘’Iaitu memberi amaran dan melarang kami’’.
Namun larangan di dalam beberapa riwayat di atas ini tidaklah datang dalam bentuk yang mutlak. Ini kerana terdapatnya beberapa riwayat yang menunjukkan bahawa Rasulullah S.A.W dan para sahabat sendiri melakukan hal ini (berjaga malam) iaitu dengan adanya hajat keperluan dan juga manfaat.
Antaranya adalah seperti yang ditunjukkan oleh sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Umar bin Al-Khattab R.A beliau berkata:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَسْمُرُ مَعَ أَبِي بَكْرٍ فِي الأَمْرِ مِنْ أَمْرِ الْمُسْلِمِينَ وَأَنَا مَعَهُمَا
Maksudnya: Rasulullah S.A.W pernah berbual-bual pada waktu malam bersama dengan Abu Bakar bagi membincangkan urusan-urusan umat Islam dan aku turut serta bersama mereka berdua. Riwayat Al-Tirmizi (169)
Kesimpulannya berjaga malam dengan tujuan untuk kebaikan seperti berbincang tentang sesuatu yang boleh mendatangkan maslahah untuk ummah, menuntut ilmu, menunaikan tanggungjawab kerja, dan selainnya adalah diharuskan.
Sebaliknya, berjaga malam untuk mencuri, melakukan maksiat, dan pelbagai kejahatan lain adalah haram hukumnya.
Manakala berjaga sehingga lewat malam untuk berbual-bual kosong, menonton wayang gambar (movie), melihat perlawanan bola sepak, dan seumpamanya sekiranya ia membawa kepada pengabaian terhadap solat subuh, maka ia membawa hukum makruh.
Perselisihan keluarga antara anak dan ibu bapa memang biasa terjadi lantaran masing-masing mempunyai pandangan berbeza terhadap sesuatu perkara.
Akibatnya, kerana tidak mahu memperpanjangkan cerita, anak nekad untuk tidak mahu berbicara atau bersua muka kerana takut akan berlaku lagi perselisihan.
Mungkin dalam hal tertentu anak tidak bersalah dan terasa hati dengan tindakan ibu bapa. Perasaan susah memaafkan mula bersarang dan seterusnya mengambil keputusan tidak mahu menziarahi mereka. Bagi anak cukuplah dengan memberikan wang belanja bulanan dengan tanggapan telah tunaikan tanggungjawab sebagai anak.
Justeru sampai berapa lama mahu keadaan ini berlarutan? Enggan memaafkan dan tidak menzarahi mereka?
Allah berfirman dalam al-Quran surah al-Isra’ : Ayat 23
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan janganlah kamu semua menyembah melainkan Dia dan berbuat baiklah kepada dua ibu bapa.”
Allah SWT telah menegaskan bahawa semua hambaNya wajib berbuat baik kepada ibu bapa setelah mereka melaksanakan tanggungjawab menyembah Allah. Ini bermakna berbuat baik kepada orang tua adalah satu tanggungjawab besar dan berat, melihatkan kedudukannya setelah kewajipan menyembah Allah.
Jika orang tua kita sudah tiba pada usia tua atau emas, janganlah kita bersikap kasar terhadap mereka . Jangalah berkata “Ah!’ sekalipun. Jangan kita mengherdik mereka. Sedangkan mengeluarkan perkataan ‘Ah!’ pun tidak dibolehkan apatah lagi dengan memaki, apatah lagi dengan tidak menziarahi, jauh sekali ada rasa geram dan rasa nak marah.
Nak tunjuk muka kurang senang atau tidak suka kepada orang tua pun tak dibolehkan, apatah lagi kalau kita tak mahu memaafkan mereka.
Andai mereka bersalah sekali pun, kita WAJIB memaafkan mereka. Apa sebabnya? Sebabnya ialah kalau bukan kerana mereka, kita tidak akan lahir ke dunia ini dengan izin Allah. Apa yang kita dapat hari ini, semuanya adalah kerana orang tua kita. Bagaimana kita nak mengecap nikmat hidup kalau bukan dari redha mereka?
Apabila berlarutan rasa ego seperti ini, maka anak mengambil keputusan enggan menziarahi ibu bapa, Jika dahulu kerap, kini boleh dibilang setahun berapa kali sahaja berjumpa malah ada yang bertahun tidak menziarahi orang tua.
Jadi, apakah hukumnya jika anak sekadar memberi wang belanja tanpa datang menziarahi ibu bapa?
Ketahuilah oleh kita bahawa, memberi wang belanja yang ditanggung oleh anak, hukumnya WAJIB. Berbuat ihsan kepada orang tua, hukumnya WAJIB. Bila mana anak tidak menziarahi ibu bapa kerana geram dan marah akan mereka, di sini, si anak telah DERHAKA kepada orang tuanya. Sejahat-jahat orang tua, mereka tetap mempunyai hak untuk kita hormati.
Dalam kemelut seperti ini, sejauh mana batasan anak untuk tidak perlu taat kepada mereka? Jika ibu dan ayah kita menyuruh anak berbuat mungkar dan maksiat, maka anak tidak perlu mentaatinya.
Jika orang tua suruh berbuat maksiat, jangan ditaati, tetapi tetaplah berbuat baik kepada mereka. Walaupun tidak taat kepada orang tua yang menyuruh berbuat maksiat, kita tetap perlu hormati mereka. Kedudukan orang tua adalah pintu kepada anak untuk menuju ke syurga atau neraka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jika nak beri sedekah, sebaiknya berilah yang terbaik atau apa yang kita sayang. Pemberian sebegitu lebih bermakna.
Malah siapa sangka asbab beri sedekah barang yang kita sayang dibalas dengan rezeki yang tak disangka. Demikian jugalah pengalaman Myra Fida sewaktu menunaikan umrah tidak lama dulu.
Sedekah sejadah kesayangan, diganti dengan rezeki berganda
Satu perkongsian cerita di Madinah. Ketika saya selesai solat Subuh, ada seorang makcik ni ambil sejadah saya dan bercakap dia nak pinjam untuk solat (dalam bahasa dia).
Sedangkan kita atas karpet. Saya pun tunggu lah makcik tu solat. Lepas solat, makcik tu solat lagi. Terlintas di hati, “eh, bagi je la makcik ni sejadah ni, nampak dia suka sangat. Tapi sejadah tu saya suka.. Sayang. Tak pe la.. Korban”.
Selepas makcik tu solat, saya cakap bahasa ayam itik. Minta pinjam sekejap. Saya solat sunat, then saya bagi makcik tu balik sebagai hadiah. Makcik tu punya suka, cium tangan saya.
Dapat rezeki dari peniaga
Lepas tu saja lah jalan-jalan dan carikan baju untuk anak. Sedangkan saya hanya bawa duit 90 Rial dan RM50 duit Malaysia (malas nak tukar sebab hari terakhir di Madinah) Kalau convert dan campur lebih kurang 130 riyal.
Saya beli satu baju Abaya dan baju untuk anak satu. Tapi orang kedai minta saya pilih lagi mana yang cantik. Semua yang saya ambil dia bagi PERCUMA. Padahal harga satu jubah Abaya dalam RM140 ke atas.
Alasan dia bagi percuma kerana saya orang Arab yang comel. Dia lipatkan dan beri plastik baju.
Saya pun berfikir sambil menuju ke hotel. Masa nak kemas baju teringat sejadah tadi. Ok, faham. Nampak tak, satu sejadah yang kita sayang bagi pada orang supaya dia gembira tadi, maka Allah gantikan dengan rezeki yang tak disangka-sangka. Begitulah.
Keberkatan & pahala
Barang-barang yang saya bawa untuk mengerjakan umrah kebanyakan permberian sahabat, adik ipar dan mama bagi. Saya tak guna barang sendiri supaya sahabat dapat keberkatan dan pahala selama saya guna. Semoga sahabat dapat juga doa yang saya kirim.
Kadang-kadang ada orang yang diuji dengan perjalanan duit yang bemasalah. Hadkan sedekah kerana masalah, salah itu. Bila masala itulah kita kena lebihkan sedekah. Yakinlah Allah Maha Pemberi, Maha Pemurah.
Perkongsian ini bukan nak menceritakan sedekah sejadah tadi, tapi nak berkongsi balasan di sebalik sedekah yang tidak seberapa itu. Tapi ikhlasnya.
7 item (3 Abaya, 1 jubah, 2 kurta, 1 jubah ranieya) Alhamdulillah. Kadang-kadang Allah utus untuk menguji kita sahaja. Rajin-rajinlah bersedekah.
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...