Kurang dua minggu lagi, insya Allah kita akan menyambut bulan Ramadan al Mubarak. Bulan penuh rahmat, bulan keampunan dan penuh keberkatan yang sangat ditunggu-tunggu oleh umat Islam.
Namun dalam menantikan kehadiran bulan Ramadan, terlebih dahulu kita diwajibkan mengqadakan puasa yang tertinggal tahun lalu (jika berkemampuan dan upaya melakukannya). Bahkan bagi yang mengandung dan menyusukan bayi, dibolehkan membayar fidyah. Tapi bagaimana kalau kita diuji dengan ketidakmampuan kewangan atau bolehkah fidyah dibayar kepada ahli keluarga kita yang susah?. Dari page Ustazah Asma’ Harun, penceramah terkenal ini berkongsi kemusykilan berkaitan perkara ini.
"Ustazah, saya dikehendaki membayar fidyah kerana hamil dan risaukan kandungan. Di manakah saya perlu berurusan untuk menjelaskan fidyah tersebut? Bolehkah saya membayar kepada keluarga terdekat memandangkan mereka susah? Bagaimana pula jika saya tidak mampu untuk melunaskan fidyah?"
JAWAPAN:-
Fidyah hanya boleh dilunaskan kepada golongan fakir miskin sahaja. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin” (Surah al-Baqarah: 184)
Abdullah bin Abbas menyebutkan dalam satu riwayat:
Maksudnya: “Dan wajib ke atas orang yang tidak terdaya untuk berpuasa memberi makan kepada orang miskin”. Kata Ibnu Abbas, "Ayat ini tidak dimansuhkan. Mereka (yang tidak terdaya) adalah orang tua lelaki dan perempuan yang tidak mampu berpuasa, maka hendaklah mereka memberi makan seorang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkan."
Maksudnya: “Saluran fidyah adalah kepada fakir miskin, bukan untuk asnaf yang lain, sebagaimana firman-Nya, 'Sebagai makanan orang miskin'. Perkataan miskin ini turut merangkumi golongan fakir, atau orang fakir yang lebih teruk keadaannya berbanding orang miskin, maka orang fakir lebih utama lagi (untuk diberikan fidyah)."
Fidyah adalah hak golongan fakir miskin sahaja. Ia tidak boleh disalurkan kepada orang lain walaupun mereka termasuk dalam kalangan asnaf zakat.
Hukum pengagihan fidyah, adalah berdasarkan hukum pengagihan zakat, kaffarah dan nazar umum. Maka, seseorang itu tidak boleh membayar fidyah kepada orang yang di bawah tanggungannya.
Di dalam al-Fiqh al-Manhaji menyatakan:-
“Sesungguhnya sesiapa yang diwajibkan ke atasnya membayar zakat, tidak sah sekiranya ia menunaikan zakat dengan memberikan zakat kepada sesiapa yang di bawah tanggungan nafkahnya. Sama ada ia daripada isteri, usul (ibu, ayah dan ke atas) dan furu’nya (anak-anak dan ke bawah) walaupun keadaan mereka itu fakir atau miskin.”
Di dalam Kitab al-Muhazzab li al-Syirazi karangan Imam al-Syirazi, beliau menyatakan:
"Tidak diharuskan seseorang itu untuk membayar kepada kaum kerabat dan isterinya yang berada di bawah tanggungan nafkahnya. Ini kerana mereka tidak memerlukan kepadanya (zakat) dan mereka mendapatkan keperluan itu daripada nafkah yang wajib diberikan kepada mereka."
Ads
Manakala bagi persolan fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan, maka ulama telah membahaskan kepada dua pendapat. Pendapat adalah seperti berikut:-
1. Pendapat Pertama : Sebahagian mazhab Syafieah dan Hanabilah. Pendapat ini mengatakan tidak gugur kewajipan fidyah.
2. Pendapat Kedua : Mazhab Hanafiah, sebahagian Syafieah, dan Hanabilah Pendapat ini mengatakan gugur fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan.
Walaubagaimanapun, sekiranya seseorang itu tidak mampu membayar fidyah pada awalnya, kemudian setelah itu berkemampuan, adakah menggugurkan kewajipan tersebut?
Maka, Imam al-Nawawi menyebutkan di dalam al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab “Jika kita mengatakan wajib fidyah ke atas orang tua, pesakit yang putus asa daripada sembuh, tetapi jika dia itu mu`sir (orang susah); adakah dia masih wajib membayar fidyah apabila dia kembali senang, atau sudah gugur apa-apa kewajiban daripadanya?
Dalam isu ini ada dua qoul (pendapat Imam al-Syafie) seperti hukum kaffarah. Pendapat yang asoh (lebih sahih) dalam isu kaffarah ialah kekal liabiliti untuk membayarnya apabila sudah senang kerana fidyah itu wajib sebagai timbal balas akibat jenayah yang dia lakukan (seperti zihar atau jimak waktu siang Ramadhan) seperti hukum balasan bagi orang yang melanggar larangan buruan.
Ads
Tetapi sewajarnya di sini hukum yang asohnya ialah bahawa liabiliti fidyah itu gugur (bagi orang mu`sir) dan tidak wajib juga membayarnya apabila sudah senang, sama seperti hukum membayar zakat fitrah, kerana dia lemah semasa keadaan taklif (tidak mampu ketika diberikan tanggungjawab) sedangkan dia tidak dikenakan apa-apa timbal balas kerana suatu perbuatan jenayah, atau seumpamanya.”
RUMUSAN: 1. Berbalik kepada soalan Puan, fidyah boleh dibayar menggunakan duit dan boleh dilunaskan melalui pihak berkuasa zakat negeri sebagai wakil pemudah cara pengurusan fidyah.
2. Puan juga boleh melayari portal rasmi Pusat Pungutan Zakat negeri sebagai medium pengiraan fidyah.
3. Namun sekiranya Puan ingin melunaskan fidyah secara terus kepada ahli keluarga, maka tidak dibolehkan sekiranya mereka tergolong di bawah tanggungan Puan.
4. Walau bagaimanapun, sekiranya bukan di bawah tanggungan, maka dibolehkan membayar fidyah kepada mereka dan ini adalah lebih afdhal dan diutamakan dengan syarat mestilah daripada golongan miskin.
5. Golongan yang berada di bawah tanggungan adalah seperti :- – Ibu ayah dan ke atas seperti datuk dan nenek. – Anak-anak dan ke bawah seperti cucu. – Isteri.
6. Golongan yang tidak berada di bawah tanggungan adalah seperti :- – Adik beradik. – Saudara mara seperti sepupu, makcik dan pak cik.
7. Bagi golongan yang tidak berkemampuan untuk membayar fidyah, maka tidak diwajibkan untuk membayar fidyah puasa sekalipun jika akan datang dia ditaqdirkan sembuh.
8. Hal ini kerana, kewajiban fidyah yang dikenakan bukan kerana kaffarah dosa. Ia adalah kerana keadaan dia yang tidak mampu pada saat wujud sebab taklif.
Wallahua’lam.
Rujukan: 1) Manhaj Fiqh al-Syafi'i oleh Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha dan 'Ali al-Syarbaji. 2) Soal Jawab Fiqh Ibadah: Bab Puasa, Haji, Korban & Akikah Jilid 3 oleh Ustaz Abu Usamah Mohd Hanapiah Haji Hussin. 3) Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan https://muftiwp.gov.my/…/3828-al-kafi-1444-bolehkah… https://muftiwp.gov.my/…/4495-irsyad-fatwa-khas… 4. Fidyah bagi orang yang berbuka puasa disebabkan sakit yang tiada harapan sembuh https://www.alukah.net/spotlight/0/88594/ Semoga bermanfaat buat semua. SILAKAN SHARE, KITA BERKONGSI KEBAIKAN DAN GANJARAN PAHALA. ASMA' BINTI HARUN
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Penularan wabak COVID-19 ini menyebabkan banyak negara melakukan lockdown bagi memutuskan jaringan rantaian virus sangat merbahaya ini, termasuklah negara kita Malaysia.
Bukan itu sahaja, malah paling menyedihkan apabila Masjid Haram juga tidak terkecuali ditutup kepada semua jemaah untuk satu jangka masa yang tidak diketahui.
Melalui satu perkongsian di laman sosial Facebook, wanita ini Masnira Ramli yang menetap di sana menceritakan pengalamannya menjalani perintah lockdown di Tanah Suci Mekah.
Menurutnya sebelum ini dia boleh pergi ke kedai yang dibuka 24 jam berdekatan untuk membeli barangan keperluan. Malah pekerja di kedai berkenaan juga sudah mengenali keluarganya.
Sebutlah apa sahaja buahan yang manis boleh dibeli di kedai berkenaan, begitu juga suasananya jika di bulan puasa dapat merasai air yang menjadi kegemaran masyarakat setempat dan antara kebaikannya untuk menguatkan antibodi.
Tetapi kini, keadaannya berbeza apabila kerajaan mengenakan perintah kawalan dan hanya membenarkan waktu tertentu sahaja untuk membeli barangan keperluan harian.
Namun sebagai penduduk yang bermastautin di sini, dia turut menjelaskan bahawa Kota Mekah masih belum dibuka kepada orang luar.
Malah mereka yang tinggal berdekatan juga tidak dibenarkan untuk masuk ke Masjidil Haram. Dia juga tidak pasti bila larangan itu akan berakhir.
Sekitar 5 tahun lepas, ketika pertama kali abah datang ke Makkah, ini lah kedai runcit yang abah pergi sendiri ketika balik dari solat jemaah di masjid kecil berdekatan rumahku.
Kedai ini juga sangat dekat dengan rumah. Berjalan kaki sahaja.
“Angah, telur ayam tak ada. Hanya ada telur itik sahaja.” Kata abah ketika saya minta abah singgah kedai untuk membeli telur.
Saya ketawa kecil.
“Telur ayam kat sini memang warna putih lah abah. Bukan telur itik tu.”
Terkebil-kebil abah seolah tidak percaya. Barangkali sedang memikirkan ayam baka apakah ini yang mengeluarkan telur bewarna putih seperti telur itik.
Kedai runcit ini yang menjadi tempat tumpuan kami untuk membeli barang keperluan yang tiba-tiba tidak cukup atau habis. Lebih lagi apabila masa-masa kecemasan. Sarung sahaja abaya dan terus ke kedai.
Cuma kalau belacan dan rempah kari adabi yang sudah habis, jangan lah cari di sini..
Dibuka pula 24jam! Sangat membantu.
Sayur-sayuran dan buah-buahan nya segar. Di musim panas lebih kurang bulan Jun, akan ada buah kurma segar yang masih bertangkai di jual di sini. Rasanya manis kelat-kelat sedikit. Rangup sekali. Ah, tidak sabar rasanya untuk menunggu musim itu.
Pekerja kedai sudah mengenali kami. Jika suami ke kedai, ketika memilih buahan pasti orang kedai tidak lokek memberitahu buahan mana yang manis, yang baru sampai atau dari mana buah itu datang. Mangga yang sedap dari Yemen. Sizenya kecil dan rasanya manis sekali.
Begitu juga dengan buah delima. Dari Yemen juga yang sedap! Warnanya tidak terlalu kemerahan. Size besar, rasa manis dan sangat kecil biji nya berbanding dengan delima dari tempat lain.
Setiap pagi ada pastry segar dibuat dan dibakar di sini. Panas-panas. Bau roti yang sedang dibakar menusuk ke rongga hidung membantu membangkitkan selera. Pasti cepat sahaja habis roti-rotinya. Kadangkala sebelum ke sekolah anak-anak gemar membeli roti sosej dan roti pizza kegemaran mereka.
Ada juga dijual buah zaitun yang diperam sendiri di dalam air cuka. Sedap bagi penggemarnya.
Di bulan puasa, air laban (yougurt) cepat sahaja habis. Perisa mango pilihan kami pasti laris. Jika lepas asar baru mahu membeli, kebarangkalian untuk dapat adalah sangat rendah. Itu lah air minuman kegemaran orang tempatan. Untuk menyejukkan badan, menguatkan perut serta meningkatkan antibodi tubuh.
Kini, ketika sedang dalam serangan wabak, kerajaan menasihatkan penduduk untuk membeli barang keperluan di kedai runcit sahaja. Melainkan jika mahu membeli dalam jumlah yang banyak baru lah ke supermarket.
Ketika saya ke kedai pagi tadi, barangan banyak di tambah setiap hari.. sayur sayuran dan buahan sentiasa ada walaupun boleh beroperasi dari jam 6 pagi sehingga ke 3 petang sahaja..
Ada banyak mesej yang saya terima hari ini berkenaan dengan ‘adakah kota Makkah sudah dibuka untuk jemaah. Khabarnya ada video jemaah tawaf sedang tular.’
Buat masa ini kota Makkah masih belum dibuka kepada orang luar. Hatta kami di sini juga belum boleh ke Masjidilharam.. Tidak pasti sehingga bila..
Hari ini, merupakan hari menyedihkan bagi pelawak Shuib apabila isteri tercinta menyahut panggilan Illahi selepas bertarung dengan virus Covid-19. Siti Sarah Raisudin diberitakan meninggal pada jam 5.13 pagi tadi seperti dimaklumkan oleh Shuib.
Ramai netizen mengakui berasa sedih dengan pemergian penyanyi dan usahawan ini. Di media sosial, ramai menyatakan hati mereka cukup terasa, seolah-olah sangat dekat dengan diri arwah hingga ramai mendoakan dirinya sebelum pemergiannya. Malah bacaan Yassin juga diadakan setiap malam bagi mendoakan dirinya kembali kuat untuk bangkit semula selepas mengalami kemerosotan kadar oksigen hingga tinggal 40 peratus semalam.
Di saat ramai yang tertanya-tanya apakah amalan dibuat oleh arwah hingga dirinya didoakan oleh orang ramai dan ramai menangisinya, warga Malaysia di bumi Palestin, Nadir Al Nuri berkongsi amalan kebaikan sedekah dibuat Siti Sarah hingga membeli seekor lembu berharga lebih belasan ribu untuk warga Palestin menikmati makanan enak itu pada hari raya korban yang lalu.
Dalam satu perkongsian di IGnya, Nadir Al Nuri memaklumkan, arwah kerap bertanya tentang umat Islam di sana, memberikan bantuan dalam diam dan inilah kebaikan yang dibuat dalam diam hingga di saat kematiannya, ia ditangisi orang ramai.
Saya baru dihubungi Siti Sarah sebelum raya haji lepas untuk beliau ikuti program korban di Gaza kami.
Masa tu saya terkejut bila beliau maklumkan nak korbankan seekor lembu dengan harga belasan ribu ringgit, bukan satu bahagian saja, seolah beliau sedang mengejar memberatkan timbangan amal kebaikannya yang terakhir.
Selepas itu beliau kerap berhubung dan bertanya tentang keadaan saudara-saudara kita di Palestin.
Rupanya Allah takdirkan, nyawa beliau diambil dalam keadaan beliau memikirkan umat, peduli dengan nasib mereka malah telah didoakan ratusan penduduk di sini yang merasa daging pada tahun ini.
Beruntunglah dikau, diberi syahid sambil didoakan ratusan keluarga syuhada’ akhirat di bumi berkat.
Semoga engkau tenang di sana, al-fatihah. Sumber / gambar : IG Nadir Al Nuri, Shuib
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebulan simpan RM60, cukup setahun dapat kumpul satu bahagian korban. “Tak mampu, tapi usahakan menabung.’
Masing-masing pasti berhajat hendak melakukan korban, namun begitu tidak semua berkemampuan. Jadi segelintir daripada kita mengambil inisiatif menabung secara bulanan sebelum tibanya hari raya korban.
Ikuti perkongsian Dzuriasikim Dzulkefli ini dan hadam kisah ini baik-baik dan semoga ianya dapat dijadikan inspirasi buat kita semua.
Semalam ada seseorang memberitahu saya, oleh kerana harga bagi satu bahagian daging korban agak tinggi maka dia menabung bagi tempoh 12 bulan.
Sebulan dia menyimpan sebanyak RM60.00.
Biarpun jumlah itu agak besar baginya, tetap dia usahakan juga untuk menabung kerana dia sangat berhajat untuk mengadakan korban.
Maka apabila menjelang Hari Raya, cukuplah wangnya bagi membayar satu bahagian korban.
Cukup Setahun Dapat Kumpul
Kisah ini harus dicontohi. Tidak ada alasan jika kita benar-benar mahu melakukan sesuatu. Ianya harus disertai dengan kesungguhan, berserta doa, pengorbanan (kerana barangkali ada keperluan atau keinginan lain sepanjang menabung namun harus diketepikan).
Jika di Kelantan, sejak dari kecil saya sudah dibiasakan dengan sambutan Hari Raya Korban secara besar-besaran. Rata-rata orang Kelantan akan melalukan ibadah korban ini. Mereka menyimpan (menabung) bagi melakukan ibadah korban.
Satu Bahagian Korban
Cukup masa, ada yang bergadai barang kemas juga. Ada yang bekerja keras dengan melakukan kerja-kerja kampung dan menyimpan kerana nak buat korban nanti. (Nak melakukan ibadah korban).
Ianya jadi sebahagian dari kehidupan kami. Melakukan ibadah korban bukan kerana kaya dan bukan kerana ada. Bukan juga bagi menunjukkan kemampuan. Tetapi kerana bagi menyambut seruan.
Tak Mampu, Tapi Usaha Menabung
Bagi sahabat yang tidak sempat melakukan ibadah korban pada tahun ini, marilah kita berdoa agar Allah berikan kesempatan untuk melakukannya pada tahun hadapan…
Selamat Hari Raya Aidiladha ikhlas dari saya dan anak-anak. Sambut lah kedatangan Aidil Adha ini walau dalam bentuk sederhana.
Semoga ibadah korban membawa keberkatan dan keikhlasan hati buat kita semua.
آمِّيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ
Kashoorga: Semoga setiap pengorbanan yang kita lakukan di dunia mendapat ganjaran pahala di sana nanti.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...