Mendirikan solat tidak semestinya di kawasan atau ruang yang luas sahaja. Selagi ada ruang yang sesuai dan bersih, maka solatlah di situ. Kediaman besar merupakan bonus untuk membolehkan satu keluarga sembahyang berjemaah dengan selesa, namun untuk kediaman sempit, ruang solat yang terhad bukan penghalang.
Susunan saf dilakukan secara kreatif dan optimum. Bagaimanapun timbul persoalan, bolehkah isteri sembahyang di sebelah kiri suami apabila keadaan ruang sempit yang kurang mengizinkan?
Assalamualaikum wrm. wbt., Sekarang tersebar di media sosial infografik yang menunjukkan isteri tidak boleh sembahyang di sebelah kiri suami, tetapi tempatnya adalah di belakang imam.
Soalan saya, bagaimana jika rumah itu sempit dan ruang solat yang ada tidak memungkinkan untuk isteri solat di belakang suami?
Jawapan:
Susunan saf lelaki dan perempuan ketika sembahyang
Ringkasannya ialah terdapat hadis riwayat daripada Anas bin Malik r.a yang menyatakan: أَنَّ جَدَّتَهُ مُلَيْكَةَ دَعَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِطَعَامٍ صَنَعَتْهُ لَهُ فَأَكَلَ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ قُومُوا فَلِأُصَلِّ لَكُمْ ، فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَصَفَفْتُ وَالْيَتِيمَ وَرَاءَهُ ، وَالْعَجُوزُ مِنْ وَرَائِنَا ، فَصَلَّى لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ انْصَرَفَ
Maksudnya: “Bahawa neneknya yang bernama Mulaikah menjemput Rasulullah SAWmemakan makanan yang telah dimasaknya. Maka baginda pun menjamu makanan tersebut lalu bersabda: “Bangunlah untuk aku bersolat bersama kamu semua.”
Ads
“Kemudian Rasulullah SAW berdiri untuk solat, lalu baginda meletakkan aku dan seorang anak yatim di belakangnya, dan perempuan tua (nenek) di belakang kami. Kemudian baginda solat dua rakaat bersama kami dan seterusnya beredar.” Riwayat Al-Bukhari (380)
Kata Imam al-Nawawi Rahimahullah:
“Sekiranya yang hadir mengerjakan solat itu terdiri daripada orang lelaki, kanak-kanak, golongan khunsa, serta orang perempuan, maka didahulukan orang lelaki, kemudian kanak-kanak, kemudian golongan khunsa, kemudian orang perempuan.” Rujuk Al-Majmu’ Syarah Al-Muhadzzab (4/293)
Kemudian beliau menyebut hukum hakam berkaitan posisi makmum dan berkata:
“Konklusinya, sesungguhnya posisi-posisi yang disebutkan semuanya adalah berdasarkan perintah istihbab (galakan atau sunat). Jika para makmum menyelisihinya maka hukumnya makruh tetapi solat itu sah, seperti mana yang disebutkan oleh penyusun kitab (iaitu Imam al-Syirazi).
Begitu juga jika imam solat di posisi lebih tinggi daripada makmum, atau makmum tinggi daripada imam, tanpa ada keperluan.
Begitu juga jika makmum wanita terkehadapan berbanding saf lelaki selagi mana tidak terkehadapan mengatasi imam, atau makmum wanita solat bersebelahan imam atau sebelah makmum lelaki, maka sah solat wanita itu, dan juga solat orang lelaki, tanpa ada khilaf di sisi kami.” Rujuk Al-Majmu’ Syarah Al-Muhadzzab (4/297)
Perbuatan yang dimakruhkan ketika solat hilang kemakruhan apabila wujud keperluan
Dalam artikel Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-480 : Susunan Saf Solat Jenazah Semasa Berlakunya Wabak, kami ada membahaskan kaedah fiqh:
Ads
الكَرَاهَةتَزُولُبالحَاجَة Maksudnya: “Hukum makruh itu hilang apabila wujud keperluan” Rujuk Ma`lamah Zayed (no.267)
Perkara-perkara yang dimakruhkan di dalam solat tidak menjadi makruh apabila terdapat keperluan untuk melakukannya.
Berkata Imam Abu Ishak al-Syirazi dalam al-Muhadzzab:
“Dimakruhkan untuk meninggalkan perkara sunat dalam solat dan dimakruhkan untuk memalingkan muka tanpa ada keperluan, berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Abu Dzar RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
“Allah sentiasa menghadap hambaNya semasa solat selama mana hamba itu tidak memalingkan muka, maka jika hambaNya memalingkan muka, maka Dia juga memalingkan MukaNya darinya.” Riwayat Abu Daud (no.909)
[maksudnya Allah sentiasa menurunkan rahmat dan keredhaanNya selama mana orang yang solat itu menjaga pandangan di dalam solat. Rujuk Tuhfah al-Muhtaj (2/161)oleh Ibn Hajar al-Haitami.]
Adapun jika terdapat keperluan maka tidak dimakruhkan berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Ibn `Abbas R.Anhuma bahawa Nabi ﷺ:
“Pernah memalingkan mukanya ke kiri dan ke kanan ketika solat tetapi tidak memusingkan tengkoknya memandang belakangnya.” Riwayat al-Tirmidzi (no.587)
[Disebut dalam Tuhfah al-Ahwadzi (3/159) oleh Syeikh Abu al-`Ala al-Mubarakfuri, Ibn Malak berkata: dikatakan bahawa Rasulullah ﷺ memalingkan wajah sekali atau beberapa kali yang sedikit bagi tujuan menerangkan bahawa perbuatan itu tidak membatalkan sembahyang, atau boleh dilakukan atas suatu keperluan mendesak.] Rujuk al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab (4/95)
Contoh lain, dalam hadis riwayat Abu Qatadah, bahawa Rasulullah ﷺ:
“Pernah bersolat dalam keadaan mendokong Umamah bin Zainab binti Rasulullah ﷺ,anak Abu al-Aas bin al-Rabi`. Apabila baginda berdiri, baginda mendokongnya, dan apabila baginda sujud, baginda meletakkannya.” Riwayat Muslim (543)
Berkata Imam al-Nawawi dalam al-Minhaj Syarh Muslim (5/34):
“Diharuskan untuk melakukan perbuatan yang sedikit di dalam solat, maka jika langkah dua kali itu tidak membatalkan solat tetapi lebih utama tinggalkan melainkan ada keperluan, sesungguhnya pergerakan kerana keperluan itu tidak dimakruhkan seperti mana yang dilakukan oleh Nabi ﷺ.
Hadis ini juga menunjukkan bahawa dibenarkan untuk imam sembahyang di atas tempat yang lebih tinggi daripada tempat makmum-makmum, tetapi hukumnya adalah dimakruhkan apabila tempat imam lebih tinggi atau tempat makmum lebih tinggi, melainkan kerana hajat.
Maka jika ada hajat keperluan seperti tujuannya untuk mengajar perbuatan-perbuatan sembahyang maka tidak dimakruhkan bahkan sunat berdasarkan hadis ini. Begitu juga apabila seorang makmum bertujuan mengajar makmum lain perbuatan solat imam yang memerlukan tempat yang tinggi.”
Kesimpulan
Berdasarkan fakta dan keterangan di atas, kami cenderung kepada pendapat tidak batal solat, tidak diharamkan bahkan tidak dimakruhkan seorang isteri bersembahyang di sebelah kiri suami sekiranya ruang di rumah itu sempit kerana ada keperluan. Wallahua`lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Berdoa untuk mati di Tanah Suci, ada kalangan mereka yang hendak mengerjakan ibadah haji mahu pun umrah memasang doa atau niat sedemikian. Tapi dari segi hukum adakah doa untuk meninggal di Tanah Suci ini dibolehkan.
Menurut Ustaz Azhar Idrus, harus hukumnya jika kita meminta kematian dalam keadaan yang baik dan ini termasuklah mati di Mekah atau Madinah.
Hukum berdoa mati di Tanah Suci
“Tiada masalah jika kita berdoa contohnya Ya Allah matikanlah aku di Mekah dan Madinah. Atau kita meminta untuk mati syahid, ia boleh atau harus,”jelasnya.
Malah ada hadis terdapat hadith Nabi SAW menyebut berkenaan kelebihan serta keutamaan mati di Tanah Suci. Daripada Ibn Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa di antara kamu mampu untuk meninggal dunia di Madinah hendaklah dia melakukannya. Sesungguhnya aku akan bersaksi bagi sesiapa yang meninggal dunia di Madinah.” Riwayat al-Tirmizi (3917); Ibn Majah (3112) dan ini merupakan lafaz al-Tirmizi
Dalam lafaz yang dikeluarkan oleh Imam Ahmad, daripada Ibn Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang berkemampuan untuk meninggal dunia di Madinah, maka meninggallah di sana kerana aku akan memberi syafaat kepada mereka yang mati di sana.”
Riwayat Ahmad (5437)dan al-Baihaqi dalam Syu‘ab al-Iman (4185)
Namun tambah Ustaz Azhar akan tetapi menurut ulamak, makruh hukumnya jika kita meminta mati kerana kesusahan, kebosanan dan masalah hidup, kegagalan.
Lupakan seketika urusan duniawi kita, bergerak lah kita untuk ‘menemui’ sang Pencipta; Allah SWT dengan bersolat Dhuha. Kuatkan semangat untuk mendirikan solat sunat ini kerana sesungguhnya ia adalah antara solat sunat yang begitu banyak fadilat untuk kita raih.
Solat Dhuha boleh didirikan pada waktu dhuha atau antara waktu setelah matahari terbit atau dari pukul 8 pagi hingga sebelum tengah hari iaitu pukul 11 pagi. Solat sunat ini memiliki banyak fadilat, kelebihan yang seharusnya memotivasikan kita untuk mengerjakannya.
Jika kita suka bersedekah, sudah tentu kita tidak akan lepaskan kebaikan yang diperoleh daripada solat Dhuha. Solat ini memiliki nilai yang sama ganjaran pahalanya seperti bersedekah. Orang Islam yang mengerjakan solat dhuha dengan ikhlas tanpa paksaan akan memperoleh 360 ganjaran pahala mengikut jumlah persendian yang ada pada tubuh kita.
Sebagaimana hadis Rasulullah SAW:
“Di setiap sendi seorang dari kamu terdapat sedekah, setiap tasbih (ucapan subhanallah) adalah sedekah, setiap tahmid (ucapan Alhamdulillah ) adalah sedekah,setiap tahlil (ucapan lailahaillallah) adalah sedekah, setiap takbir (ucapan Allahu Akbar) adalah sedekah, menyuruh kepada kebaikan adalah sedekah, mencegah dari kemungkaran adalah sedekah. Dan dua rakaat Dhuha sebanding dengan pahala semua itu”
2. Dicukupkan keperluan hidupnya
Solat Dhuha yang dilakukan di awal hari menjanjikan tercukupnya rezeki atau keperluan kita pada hari itu. Solat Dhuha merupakan solat yang dilakukan untuk memohon rezeki kepada Allah SWT. Hal tersebut ditunjukan oleh ketentuan waktu pelaksanaan dan tersirat dalam do’a yang dibaca setelah pelaksanaan solat tersebut.
Janji Allah tersebut dapat ditemukan dalam sebuah hadist qudsi. Rasulullah saw. Yang bunyinya : “Sesungguhnya Allah SWT berfirman: “Wahai anak Adam, cukuplah bagiKu empat rakaat di awal hari, maka Aku akan mencukupimu dipetang harimu”
Janji Allah ini akan memgubat hati gelisah dan bimbang rezeki tidak cukup serta mencegah kita berasa putus asa. Solat Dhuha merupakan salah satu perantara agar keinginan cepat terkabul seperti halnya kita mengerjakan shalat hajat.
3. Meraih keuntungan segera
Orang yang dengan tekun mengerjakan solat akan memperoleh ghanimah atau keuntungan yang lebih cepat atas izin Allah SWT.
Rasulullah pun menimbang bahwa keuntungan yang akan diperoleh oleh mereka yang melaksanakan shalat Dhuha akan berjumlah lebih banyak dibandingkan dengan keuntungan yang bisa diperoleh oleh para mujahid.
Hal ini sebagaimana sabda rasullulah SAW yang bunyinya : “Perolehlah keuntungan (ghanimah) dan cepatlah kembali! Mereka akhirnya saling berbicara tentang dekatnya tujuan (tempat) perang dan banyaknya ghanimah (keuntungan) yang akan diperoleh dan cepat kembali (kerana dekat jaraknya). Lalu Rasulullah SAW bersabda; “Mahukah kalian aku tunjukan kepada tujuan paling dekat dari mereka (musuh yang akan diperangi), paling banyak ghanimah (keuntungan)nya dan cepat kembalinya? Mereka menjawab: “Ya! Rasul berkata lagi: “Barangsiapa yang berwuduk, kemudian masuk ke dalam masjid untuk melakukan solat Dhuha, dialah yang paling dekat tujuannya (tempat perangnya), lebih banyak ghanimahnya dan lebih cepat kembalinya”
4. Ganjaran rumah di syurga
Orang yang selalu bersedia meluangkan waktunya untuk melaksanakan solat 12 rakaat di awal hari akan dijanjikan ganjaran oleh Allah berupa sebuah rumah indah diperbuat daripada emas di akhirat.
Hal ini menurut Anas Bin Malik yang mendengar bahwa Rasulullah SAW bersabda : “Siapa saja yang solat Dhuha 12 rakaat, Allah akan membuat untuknya sebuah istana yang terbuat daripada emas di syurga”” (HR. Ibnu Majah)
Gambar sekadar hiasan
5. Mendapat pahala haji dan umrah
Andai kita melaksanakan solat Dhuha dengan tekun secara istiqamah, kita akan memperoleh pahala haji dan umrah sempurna.
Dari Anas r.a berkata, Rasulullah bersabda, “Barangsiapa yang mengerjakan solat subuh, berjemaah, kemudian dia (setelah selesai) duduk mengingat Allah hingga terbit matahari, lalu ia sollat dua rakaat (Dhuha), ia mendapatkan pahala seperti pahala haji dan umrah; sempurna, sempurna, sempurna”
6. Menggugurkan dosa
Solat Dhuha akan menggugurkan dosa-dosa kita sebanyak buih di lautan.
Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang menjaga solat Dhuha, maka dosa-dosanya diampuni walaupun dosanya itu sebanyak buih di lautan” (HR. Tirmidzi)
7. Dibuatkan pintu khas di syurga
Siapa yang rajin solat Dhuha, dia akan mempunyai pintu khas di surga kelak, dikenali sebagai pintu Dhuha. Dengan demikian maka jelaslah bahwa orang yang tekun mengerjakan shalat dhuha memiliki kedudukan yang tinggi di mata Allah SWT hingga dibuatkan pintu tersendiri untuk memasuki surga.
Dari Abu Hurairah r.a, Nabi Muhammad SAW bersabda, “Sesungguhnya di syurga ada salah satu pintu yang dinamakan pintu Dhuha, bila datang hari kiamat malaikat menjaga syurga memangil; Mana dia yang melazimkan solat Dhuha? Inilah pintu kalian maka masukilah dengan kasih sayang Allah” (HR.Thabrani)
Kedudukan istimewa kita yang mendirikan solat Dhuha berdasarkan jumlah rakaatnya:
Mengerjakan dua (2) rakaat : Tercatat sebagai orang yang tidak lalai
Mengerjakan empat (4) rakaat: Tercatat sebagai orang yang muhsinin (berbuat baik)
Mengerjakan enam (6) rakaat: Tercatat sebagai hamba yang taat
Mengerjakan lapan (8) rakaat: Tercatat sebagai hamba yang berjaya
Mengerjakan sepuluh (10) rakaat: Pada hari itu dosa kita tidak dicatat oleh malaikat
Mengerjakan dua belas (12) rakaat: Akan dibuatkan sebuah rumah yang indah disyurga
Tata Cara Dirikan Solat Dhuha
Dilakukan dua rakaat-dua rakaat.
Memberikan salam di setiap akhir dua rakaat tersebut. Jadi, ketika kita melaksanakan lebih dari dua rakaat, kita tidak melaksanakannya sekaligus empat, enam, atau lapan rakaat dengan satu kali salam, melainkan tetap dilakukan dengan dua rakaat-dua rakaat dengan salam pada masing-masing dua rakaat itu.
Hal ini berdasarkah hadis Rasullulah SAW, dari Ummi Hani binti Abu Thalib bahawa Rasulullah SAW mengerjakan solat sunat Dhuha pada saat penaklukan Mekah sebanyak lapan rakaat kemudian salam pada setiap dua rakaat. (HR.Ibnu Majah)
Sebenarnya hal yang paling penting di sini bukan lah kuantiti rakaatnya tetapi Allah melihat akan kualiti solat kita. Menjalankan dua rakaat sekalipun adalah lebih baik daripada mengerjakan banyak rakaat tetapi tidak khusyuk.
Belum pun habis siasatan mengenai iklan judi yang dipromosikan termasuk arahan terkini dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) yang mengarahkan penyedia platform media sosial Facebook, Twitter dan YouTube untuk menggugurkan iklan yang mempromosikan aktiviti judi itu kerana ia jelas melanggar terma perkhidmatan serta piawaian komuniti ditetapkan, hari ini satu lagi iklan berbentuk perjudian dikongsikan di media sosial.
Jika iklan pertama melibatkan DGBet3333 tetapi iklan kedua ini menggunakan IBC003 pula. Keduanya masih sama iaitu seperti mahu menghalalkan judi untuk golongan muslim yang kekurangan duit untuk mencuba nasib.
Malah pelakon-pelakonnya masih melibatkan individu mengenakan pakaian baju Melayu dan berkisar mengenai balik kampung. Apa yang jelas, ia seperti mencabar pihak berkuasa, malah tidak menolak ia mungkin dihasilkan dari syarikat yang sama namun menggunakan nama syarikat yang lain kerana corak iklan ini sama seperti yang pertama sebelum ini.
Lihat video
Satu keadah pemasaran “cucuk jarum”
Dalam pada itu, seorang peguam Nor Zabetha dari Tetuan Nor Zabetha Chinna & Co turut mengulas isu ini. Semoga orang beragama islam tidak terleka dengan teknik pemasaran “cucuk jarum” ini kerana sesungguhnya judi itu haram dan berdosa besar.
Baca perkongsian ditulisnya.
Iklan Judi Raya.
Iklan judi ni, tidak cukup mereka hantar Whatsapp dan dia mesej nombor kita. Yang herannya macam mana dia dapat nombor-nombor kita ini.
Kaedah pengiklanan mereka sentiasa ikut perkembangan. Misalnya sewaktu gelaran bosku sedang trending mereka mulakan dengan "Apa khabar bosku?". Ada-ada sahaja kaedahnya, sentiasa ikut perkembangan semasa.
Jadi waktu raya begini, mereka tidak mahu melepaskan peluang dengan membuat iklan hari raya. Kali ini mereka melampaui batas.
Pandai mereka menggunakan sentimen. Apabila watak iklan itu, digambarkan tidak berduit hendak beraya dan kemudian mencuba nasib. Tiba-tiba menang pula perjudian dan jadi mewah sehingga boleh beli kenderaan.
Kawan-kawan dan keluarga di kampung jadi kagum melihat kenderaan baru, apabila dia pulang ke kampung. Raya disambut penuh keceriaan kerana hasil judi dan mereka ajak kita semua berjudi.
Apa punya iklan begini? Dalam pada undang-undang Syariah di Malaysia memperuntukkan siapa-siapa yang berjudi boleh didenda dan dipenjara, selamba sahaja mereka buat pengiklanan mengajak orang ramai berjudi.
Saya pernah menulis tentang seorang lelaki yang didenda dua ribu ringgit atau enam bulan penjara kerana membeli nombor ekor berharga RM1, secara suka-suka. Ini baru RM1, sudah didenda begini. Iklan ini sudah melampau. (Link tulisan dalam ruangan komen)
Dalam agama Islam, orang Islam haram berjudi. Di Malaysia, undang-undang orang-orang Islam didenda atau dipenjara kerana berjudi.
Kalau iklan itu, menggunakan watak orang bukan Islam, saya rasa kita pun tidak kisah. Apabila iklan itu wataknya orang Islam, lagu pula lagu genre tradisional, situasi pula hari raya, wataknya juga berbaju melayu, berbaju kurung dan juga bertudung. Itu yang kita jadi marah. Motif?
Sudah tentulah sasaran untuk menarik orang-orang Islam. Sampai begitu sekali. Perkara-perkara haram ini, jangan dibuat main. Hish! Kalau iklan arak yang cuba digambarkan dengan cara yang sama. Hish! Pengiklanan mengajak dan memanggil kita buat aktiviti haram.
Inilah masalahnya apabila banyak cara marketing menggunakan teknik "find common ground" tetapi tidak kena gaya.
Teknik mencari "connection" atau "to relate" antara penjual dan pembeli itu memang penting tetapi biar kena gaya.
Mengapa teknik ini penting? Misalnya iklan Kellogg's Cornflakes. Produknya memang berasal dari USA dan dipasarkan di seluruh dunia tetapi model iklan mereka di setiap negara.
Kalau di Malaysia, modelnya orang Malaysia. Jika dalam iklan itu ada ibu yang menjamu anaknya dengan Kellogg's, kedua-duanya muka orang Malaysia, keluarga Malaysia.
Mereka tidak pakai model muka 'mat saleh', rambut blonde dan bermata biru. Jika mereka 'pukul rata' dengan menggunakan iklan yang dan model yang sama di seluruh negara yang mereka pasarkan produk, kita tidak boleh 'relate' dan kita tidak rasa ada 'connection'.
Lambat produk mereka hendak laku di negara lain kerana tiada rasa kekitaan. Memang jimat kos tetapi tidak dekat di hati pelanggan.
Itulah kenapa, syarikat-syarikat yang memasarkan produk suka hendak menggunakan konsep yang mereka boleh 'relate' dengan pengguna tempatan di setiap negara. Boleh dikatakan semua produk antarabangsa menggunakan teknik ini.
Kalau dulu, pengilat kuku, pewarna rambut semua tidak boleh digunakan kerana tidak sah wuduk tetapi syarikat pemasaran sentiasa membuat kajian baru dan hasil yang baru dan menjadikan produk sah wuduk supaya dapat mensasarkan produk kepada skala sasaran pengguna yang lebih besar.
Itulah datang tagline seperti "Mesra wuduk" atau "Muslim friendly". Macam-macam kaedah dan cara dan melihat kepada sasaran pengguna.
Jadi sekarang syarikat judi sudah mula 'cucuk jarum' mensasarkan kaedah pemasaran begini walaupun haram dan salah di sisi undang-undang. Dalam diam-diam mereka cuba nasib hendak cucuk jarum.
Cara mereka macam tidak bersalah dan nampak bukan macam kesalahan kerana dalam iklan itu digambarkan orang-orang Melayu Islam juga berjudi untuk dapatkan hasil lumayan untuk beraya. Maka meriahlah hari raya kerana hasil judi dan bakal dikagumi oleh orang-orang kampung melihat hasil kekayaan. Pandai mereka pancing.
Panjang pula saya sembang pasal kaedah marketing. Bukan hendak jadi sifu marketing tetapi saya hendak kalian tahu kenapa kaedah begini kalau berjaya 'cucuk jarum' dalam pemasaran akan menjadi 'barah' satu hari nanti.
Ilmu marketing ini, perlu pandai guna taktik dan skil. Barulah berjaya mendapat tempat di hati pengguna. Jadi pengguna memang perlu bijak.
Tahniah kepada semua kerana suara-suara bising kita, hal ini telah menjadi besar. Semoga jangan lagi ada iklan-iklan begini kelak.
Oleh Nor Zabetha
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...