Perkahwinan adalah sunnah Rasulullah SAW dan juga ibadah. Ia dapat memelihara diri seseorang daripada maksiat. Apabila sesebuah perkahwinan itu ‘dilangsungkan’ hanya untuk tujuan kerana Allah semata-mata dan ingin hidup dalam peliharaan Allah maka berbahagia dan rukunlah rumah tangga.

Namun bagi mereka yang masih hidup sendiri, belajarlah untuk terus memantapkan peribadi diri.

Berikut perkongsian The Muhammad Shafri di laman Facebooknya.

Tulisan ini saya dedikasi khas buat mereka yang belum berkahwin.

Masa belum nikah ini teman. Jagalah diri kalian baik-baik. Letak iman dalam diri kalian itu setinggi langit. Jadikan Allah itu number satu dalam hidup kalian tapi bukan manusia. Masa hidup sendiri ini jangan mudah jatuh cinta atau mudah memberi hati pada seseorang yang belum tentu jodoh kalian.

Tapi kalau kalian sudah berpunya bagaimana? Lagi-lagi mereka yang sudah ‘bertunang’ Jagalah batasan Agama. Biar yang menjadi pendinding antara kalian itu adalah Allah, segalanya serah bulat-bulat kepada Allah, kerana Allah lebih Maha Mengetahui apa yang baik buat kita dan apa yang tak baik buat kita.

JAGA HUBUNGAN DENGAN ALLAH

Andai benar cinta kalian itu kerana Allah segerakanlah untuk menikah kerana tiada jalan yang lebih baik bagi dua orang yang bercinta selain menikah. Tapi kalau belum mampu untuk menikah bagaimana? Jawapannya maka berpuasalah kerana syaitan tak akan pernah berhenti untuk menjauhkan kita daripada reda dan Rahmat Allah.

Jagalah hubungan dengan Allah sebelum kita mahu membina hubungan dengan manusia. Kerana teman. Bagaimana kita nak membina hubungan dengan manusia kalau hubungan dengan Allah kita tak jaga? Kalau sebelum nikah kita tak jaga hubungan dengan Allah, tak menjaga solat dan sebagainya lepas dah nikah nanti kita tetap tak akan menjaga menjaga solat tak menjaga hubungan dengan Allah.

Dan begitu juga kalau sebelum nikah kamu tak usaha untuk menundukkan pandangan. Suka melayan lelaki/perempuan sana-sini. Berbalas komen penuh emoji lagi berbunga-bunga. Mesej lelaki/perempuan tanpa kepentingan apapun. Konon hanya untuk suka-suka atau saja nak test market. Orang lelaki terutama sekali.

NIKAH BUKAN BAHAN MAGIK

Percayalah lepas dah nikah nanti kamu akan berbuat hal yang sama. Sebab waktu belum nikah dulu kamu tak pernah usaha langsung untuk menjauhinya. Nikah itu bukan bahan magic yang boleh mengubah si iblis menjadi malaikat. Dari jahiliyyah tiba-tiba berubah kepada soleh solehah seratus peratus. Jadi tolonglah wahai lelaki dan perempuan. Jaga batas pergaulan kalian dengan bukan mahram. Sebaiknya lelaki berkawan dengan lelaki dan perempuan berkawan dengan perempuan.

Kepada mereka yang sudah berkira-kira hari menanti hari bahagia selamat menempuh alam perkahwinan. Semoga kalian di kurniakan pasangan yang soleh solehah lagi menyejuk mata. Dan semoga rumah tangga kalian di kurniakan Mawaddah, Rahmah wa Sakinah.

Sumber kredit: FB: The Muhammad Shafri

VIDEO KASHOORGA: