Atas alasan supporting, batasan mahram antara adik perempuan dengan abang ipar yang baru bernikah dengan kakaknya diketepikan. Ini biasa kita saksikan di majlis perjumpaan keluarga masyarakat kita yang masih keliru dengan batasan yang dianjurkan Islam.
Situasi serupa turut terjadi semasa majlis perkahwinan, hari raya, majlis kenduri, family day dan banyak lagi.
Masih ramai yang tidak cakna dan keliru. Maka bagi mendapatkan penjelasan lanjut akan hal ini, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang batasan mahram dalam keluarga.
Perhubungan di antara lelaki dan perempuan mestilah didasari dengan batas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Mereka tidak boleh berhubungan secara mutlak dan mengenepikan adab-adab dan hukum-hakam yang telah jelas dinyatakan oleh Allah. Batasan ini lah yang menyebabkan muncul batasan mahram.
Islam sangat mementingkan batasan mahram. Dari sudut bahasa mahram membawa makna larangan.
Ibnu Manzur dalam karyanya menyebut bahawa mahram itu adalah individu-individu yang tidak boleh dinikahi. Inilah maksud mahram yang dikemukakan oleh para fuqaha.
Allah SWT telah menyebut di dalam Al-Quran individu-individu yang haram untuk dinikahi dan individu-individu yang halal dan boleh untuk dinikahi.
Firman Allah : “Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri;
Ads
“Tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu. Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina…” (Surah Al-Nisa : 23-24)
Di dalam ayat ini terdapat pelbagai jenis mahram. Ada yang menjadi mahram disebabkan nasab keturunan,ada yang menjadi mahram disebabkan penyusuan dan ada yang menjadi mahram disebabkan perkahwinan.
Imam Al-Qurtubi menyebut bahawa ayat ini adalah ayat yang muhkam[1] dan ini adalah ijmak yang tidak boleh disanggahi.
Berikut adalah senarai mahram bagi lelaki:
Ibu dan ke atas. Termasuklah nenek sama ada sebelah ayah atau ibu
Anak perempuan dan ke bawah. Termasuklah cucu perempuan
Saudara perempuan iaitu kakak atau adik perempuan
Ibu saudara sebelah ayah dan ibu
Anak perempuan kepada anak saudara lelaki dan perempuan.
Ibu tiri
Menantu perempuan
Bapa mertua
Anak tiri perempuan
Mahram disebabkan susuan termasuklah ibu susuan, adik beradik susuan dan lain-lain.
Bagi perempuan pula, mahramnya adalah seperti berikut :
Ayah dan ke atas termasuklah datuk sama ada sebelah ayah atau ibu
Anak lelaki dan ke bawah termasuklah cucu cicit lelaki dan seterusnya.
Saudara lelaki iaitu abang atau adik lelaki
Bapa saudara sebelah ayah dan ibu
Ana lelaki kepada adik-beradik lelaki atau perempuan iaitu anak saudara
Bapa tiri
Menantu lelaki
Ibu mertua
Anak tiri lelaki
Mahram disebabkan susuan termasuklah suami kepada ibu susuan, adik beradik lelaki sesusuan dan lain-lain.
Mahram-mahram ini disebut sebagai mahram muabbad iaitu haram untuk dinikahi selama-lamanya.
Selain daripada senarai ini maka mereka dianggap sebagai ajnabi iaitu orang asing yang bukan mahram yang halal untuk dinikahi.
Ads
Ada juga yang disebut sebagai mahram muaqqat. Implikasi daripada mahram muabbad ialah
Tidak boleh dinikahi
Boleh bersalaman dengannya
Boleh bersendirian dengannya
Adapun selain daripada mahram muabbad maka ianya boleh dinikahi dan tidak boleh untuk bersentuhan mahupun bersendirian dengannya apatah lagi mendedahkan aurat.
Sebagai contoh dalam majlis perkahwinan, seorang adik tidak menjadi mahram dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini bermakna, apabila seorang lelaki berkahwin maka yang menjadi mahram adalah ibu mertua dan nenek isteri sahaja. Ini berdasarkan firman Allah :
Adapun selain daripada itu, sama ada adik ipar atau kakak ipar tidak dikira sebagai mahram. Oleh itu, mereka tidak boleh bersalaman mahupun duduk bersendirian.
Adik ipar termasuk dalam kategori yang haram dinikahi secara muaqqat bukan muabbad. Dia hanya haram untuk dinikahi untuk sementara bukannya menjadi mahram seperti mana nasab, perkahwinan dan susuan. Ini berdasarkan firman Allah:
Ads
وَأَنْتَجْمَعُوابينالْأُخْتَيْنِإلَّاماقدسَلَفَ Maksudnya : “Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu)…”(Surah Al-Nisa’ : 23)
Ayat ini menyebutkan tentang larangan untuk berkahwin dengan dua beradik sekaligus. Al-Khatib Al-Syarbini menyebut jika ini dilakukan maka akan menyebabkan kekeruhan di dalam hubungan adik beradik.
Ini bermakna apabila kakaknya meninggal dunia atau diceraikan, si lelaki tadi boleh mengahwini adiknya.
Imam Al-Nawawi menyebut : “Jika seorang lelaki menceraikan isterinya dengan talak bain maka dia boleh menikahi adik iparnya dalam iddah adapun jika cerai dengan talak raj’I maka perlu tunggu habis iddah sebelum menikahi adik iparnya.”
Ianya berbeza dengan mahram muabbad yang haram untuk dinikahi selama-lamanya. Oleh kerana itu,adik ipar tidak boleh bersalaman dengan abang iparnya apatahnya lagi bersentuhan antara satu sama lain.
Adik perempuan tidak boleh bersentuhan dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini jelas satu kesalahfahaman kerana adik perempuan kepada isteri dianggap sebagai ajnabi bukannya mahram. Mereka tidak boleh bersalaman, bersentuhan, berlaga pipi apatah lagi bercium.
Nasihat kami agar masyarakat dapat memahami dan mempelajari hukum hakam serta batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah. Begitu juga dengan kakak dan abang iparnya.
Jangan sesekali mengenepikan hukum yang telah dinyatakan oleh Allah SWT secara jelas. Jangan biarkan jati diri sebagai seorang muslim terhakis dek kerana hanyut dengan arus kemodenan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Allahuakbar, sedihnya.’ Kereta terbabas dalam sungai, budak 12 tahun meninggal depan mata mak, abah.
Allahuakbar beratnya ujian, namun sebagai hamba-Nya, walaupun perit kita perlu reda dengan ujian Allah apatah lagi anak hanyalah pinjaman dari Allah.
Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, tidak dapat bayangkan perasaan mak dan abahnya melihat anak pergi di depan mata tanpa mampu berbuat apa-apa.
Menurutnya, ketika kereta hampir tenggelam, dia dan isterinya, Nurul Aqmar Zainol, 35, yang hamil tujuh bulan berjaya keluar namun, anak sulungnya gagal menyelamatkan diri.
Terpaksa Reda Walaupun Sedih
“Terdengar arwah menjerit, abah.. abah dan pada masa sama saya serta isteri cuba menyelamatkan diri dengan keluar melalui tingkap.
“Saya cuba berenang mencarinya selepas itu tetapi kereta tenggelam ke dasar sungai,” katanya.
“Pada masa sama, saya teringatkan anak yang masih berada dalam kereta itu dan cuba berenang mencarinya tetapi kereta itu tenggelam ke dasar sungai,” katanya.
Kereta Terbabas Dalam Sungai
Suhaimi yang bekerja kampung berkata, ketika kejadian mereka dalam perjalanan ke pekan Jitra dari rumah ibu mentuanya di Tanjung Kapur untuk membeli susu anak bongsu yang berusia dua tahun.
Katanya, secara tiba-tiba dia terasa stereng keretanya seperti ‘ditolak’ ke kiri dan kanan tetapi dia cuba mengawal keadaan, namun hilang kawalan sebelum terjunam ke dalam sungai.
Dia juga memberitahu mengesan banyak perubahan sikap anak sulung daripada tiga beradik itu namun sukar menjelaskan satu persatu kerana masih trauma.
Budak 12 Tahun Meninggal Depan Mata Mak, Abah
“Saya reda dengan apa yang berlaku walaupun kehilangan anak buat selamanya,” katanya yang memberitahu arwah anaknya adalah murid Tahun Enam Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Payung, Pokok Sena. Menurutnya, mereka sekeluarga menetap di Bukit Payung, Pokok Sena tetapi bermalam di rumah keluarga di Tanjung Kapur sejak dua hari lalu kerana ibu mentua tidak sihat.
Jenazah Muhammad Khairil Muhaimin akan dibawa ke Tanjung Kapur di Jitra untuk dikebumikan, semalam.
‘Syukur dikurniakan isteri yang pandai jaga maruah.’ Bakal sambut anak ke-3, PU Abu luah rasa sebak.
Bukan calang-calang isteri PU Abu yang dikenali dengan panggilan Ain, dirinya tetap utuh di sisi suami walaupun pelbagai dugaan menjelma sepanjang perkahwinannya dengan PU Abu.
Begitulah alam rumah tangga, tak selalunya indah dan bahagia. Pasti ada pasang, surutnya dan ada juga ujiannya.
Bagi yang tidak mampu melawan ombak dan badai rumah tangga pasti akan menyerah kalah serta akhirnya memilih jalan perpisahan. PU Abu dan isterinya antara pasangan yang diuji dan Allah Maha Besar, setiap ujian yang mendatang pasti ada hikmahnya.
Ikuti perkongsian PU Abu di akaun instagramnya:
Isteri Yang Pandai Jaga Maruah
Moga Allah jaga keluarga kecil kami ini, bila teringat likunya rasa sebak. Lebih-lebih lagi wanita hebat ada di samping saya ni.
Sabarnya persis arwah ummi. Wanita biasa mungkin sudah angkat kaki, tapi dia masih ada di samping saya tak kira apa pun. Meredhai segala keputusan si suami.
Biar dibelakangi berkali-kali, tapi masih tetap menjaga maruah. Tidak pernah memberi ruang kepada mana-mana lelaki.
Bakal Sambut Anak Ke-3
Benarlah kata hukama’, ‘Ingin mencari isteri solehah, carilah ibu yang terbaik buat anak-anak mu.
Insyallah next year, Januari 2023 pendatang baru menyelit.
PU Abu Luah Rasa Sebak
Perkongsian PU Abu turut mendapat pelbagai respon daripada warganet. Ada di kalangan mereka mendoakan yang terbaik buat keluarga kecil ini:
Aqilah Suhaila
Jaga ain baik-baik, cukup-cukuplah sakiti hati wanita. Semoga yang lepas jadikan pengajaran. Bina cinta dan hati yang baru. Ain sangat limited.
Nadiya Mansor
Masyaallah, tolonglah sayang dan hargai umi sebab dia memang terlalu baik. Semoga terus bahagia.
Nishashfika
Tak mengapa yang lepas jadikan pengajaran. Semua hamba-Nya diuji. Semoga Allah merahmati keluarga ustaz.
Hanara1980
Menangis bahagia tengok family ini. Semoga sentiasa di dalam lindungan Allah dan mendapat keberkatan dunia akhirat.
Bukanlah bermaksud kita tidak perlu menjadikan itu sebagai pilihan dalam mencari Imammu, tetapi pandang juga perkara lain, terutama tanggungjawab dia menyediakan segala keperluan zahir dan batin buat pasangannya.
Sedikit perkongsian ilmu dari Imam Muda Hassan di laman Instaram yang elok untuk kita jadikan pengajaran dalam melayari kehidupan berumahtangga.
Percayalah, bukan handsomenya yang akan menjadikan hidupmu tenang, tapi kesetiaan dan tanggungjawabnya.
Percayalah wahai para wanita solehah sekalian, lelaki itu bukan handsomenya yang akan menjadikan hidupmu tenang, tapi tanggungjawab dan perhatiannya terhadapmu yang menjadikan hidup bersamanya menjadi tenang dan bahagia.
Habis tu, tak perlu ke cari suami yang handsome? Kami nak tengok muka dia tiap hari, bukan nak tengok tunggul kayu.
Ya memang Nabi SAW pun suruh cari pasangan yang cantik dan handsome, tapi itu tidak memberi jaminan yang kita akan bahagia hidup dengannya.
Kalau menurut hadith, kriteria utama untuk cari pasangan ialah yang beragama. Kenapa yang beragama? Sebab Pasangan yang beragama akan faham soal tanggungjawab, kesetian dan keadilan.
Sebab tu tak pelik bila kita lihat pasangan bagai pinang dibelah dua akhirnya kecundang di pertengahan jalan.
Dan tak pelik juga ada pasangan yang kita lihat mereka ni dengan sebelah mata je, tapi bahagianya mereka sampai ke akhir hayat.
So jangan tertipu dengan rupa cantik dan handsome.
Bak kata iklan saham dalam radio, “tak handsome takpe asal kaya”. Itu versi iklan radio yang selalu terngiang-ngiang di telinga teman ni ha . Versi teman pula, “tak hansdome takpe asal bahagia”.
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...