Soalan
Jika seseorang itu menerima duit dari rasuah, bagaimana caranya untuk dia membersihkan duit rasuah tersebut? Bolehkah duit rasuah itu digunakan untuk kegunaan pembinaan Masjid atau Madrasah?
Jawapan
Merujuk kepada persoalan saudara berkenaan wang rasuah, berdasarkan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-87 yang bersidang pada 23 – 25 Jun 2009 telah membincangkan Hukum Penyaluran Harta Tidak Patuh Syariah Ke Baitulmal Dan Institusi Islam Lain seperti berikut:
Di dalam Islam harta-harta yang diperolehi dengan cara yang tidak mematuhi syariah seperti riba, gharar, perjudian, penipuan, rompakan, rampasan, rasuah dan seumpamanya adalah haram dan tidak boleh digunakan untuk manafaat dan kepentingan diri sendiri serta perlu dibersihkan melalui kaedah-kaedah berikut:
i. Diserah kepada Baitulmal untuk maslahah-maslahah umum umat Islam seperti membiayai pembinaan atau penyelenggaraan jambatan, jalan, tandas dan seumpamanya;
ii. Diserah kepada golongan fakir miskin atau;
iii. Jika harta tersebut merupakan harta rompak, curi dan seumpamanya, maka harta tersebut perlu diserahkan semula kepada pemiliknya. Jika pemiliknya telah meninggal dunia atau tidak dapat dijumpai, maka harta tersebut mestilah dikembalikan kepada warisnya. Sekiranya tidak dapat diketahui pemilik atau ahli waris pemilik, maka harta tersebut hendaklah diserahkan kepada Baitulmal.
والله أعلم بالصواب Sekian, terima kasih.
Sumber: muftiselangor.gov.my
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bakal Pengantin Boleh Nikah Di Seluruh Masjid Di KL/Putrajaya, Kehadiran 10 Orang Termasuk Jurugambar
Berita baik untuk pasangan pengantin meraikan hari bahagia apabila Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) memberikan kebenaran bernikah di seluruh masjid di Wilayah Persekutuan termasuk Putrajaya berkuat kuasa mulai hari ini (17 September).
Disamping kehadiran wali dan ibu bapa dari kedua belah pihak selain saksi dari JAWI, pasangan pengantin boleh membawa seorang jurugambar untuk merakam momen indah kedua mempelai disatukan di majlis berkenaan.
Bagaimana pun, kesemua 10 orang termasuk pasangan pengantin perlu memenuhi syarat ditetapkan dalam Fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN) Fasa 2 termasuk sudah lengkap divaksinasi dan perlu menunjukkan sijil vaksin berkenaan apabila diminta. Dan seandainya belum lengkap di vaksin, bakal pengantin perlu menunjukkan ujian PCR tiga hari sebelum majlis.
Bekas pesakit Covid dan telah sembuh sepenuhnya adalah DIWAJIBKAN mengemukakan surat pengesahan (discharge note) daripada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia atau Jabatan Kesihatan Negeri. Masa yang sama, mereka bukan dari kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD). Masa yang sama, mereka tidak bergejala dan bukan kontak rapat pesakit Covid-19.
Berikut adalah kenyataan rasmi dikeluarkan oleh JAWI:-
Alhamdulillah. Kami menetapkan perluasan kebenaran Majlis Akad Nikah di Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya untuk maslahah umat Islam berkuatkuasa 17 September 2021 (Jumaat) seperti berikut :-
- Majlis akad nikah dibenarkan untuk dijalankan di semua masjid di Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya
- Mereka yang telah mempunyai Kebenaran Berkahwin JAWI hendaklah membuat janji temu dengan pihak masjid bagi mendapatkan tarikh serta waktu akad nikah.
- Kehadiran ke majlis akad nikah di masjid terhad kepada 10 orang sahaja iaitu pengantin lelaki, pengantin perempuan, wali, ibu pengantin perempuan, kedua-dua ibubapa pengantin lelaki, jurunikah, dua (2) orang saksi daripada pihak JAWI/Masjid yang berkenaan dan seorang jurugambar.
- Semua pihak yang dibenarkan hadir ke majlis akad nikah telah lengkap menerima vaksin dan perlu mempamerkan sijil vaksin digital.
- Bagi yang masih tidak lengkap vaksin adalah diwajibkan untuk menjalani swab test PCR dalam tempoh tiga (3) hari sebelum majlis akad nikah dan keputusan ujian yang negetif hendaklah diserahkan kepada jurunikah sebagai bukti untuk membolehkan majlis akad nikah diadakan.
- Bekas pesakit Covid dan telah sembuh sepenuhnya adalah diwajibkan mengemukakan surat pengesahan (discharge note) daripada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia atau Jabatan Kesihatan Negeri.
- Pasangan diberi masa 20 minit untuk majlis akad nikah semasa PPN Fasa 2 ini.
Masa yang sama, HANYA MAS KAHWIN dan dokumen-dokumen yang berkaitan sahaja dibenarkan berada di ruang majlis. Gambar hiasan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Untuk Yang Tak Sempat Fidyah, Selesaikan Segera Bayaran Secara Online
SELESAIKAN PEMBAYARAN FIDYAH SEGERA SECARA ONLINE
Ramai yang bertanya tentang bayaran fidyah terutama dari kalangan ibu mengandung, ibu yang menyusukan anak dan orang tua yang uzur belum sempat menggantikan puasa ataupun tidak berkemampuan melaksanakan ibadah puasa.
Jom sama-sama kita fahami beberapa perkara berkaitan fidyah dan panduan pembayarannya.
a) Apa Maksud Qada’ Puasa?
Qada’ puasa ialah menggantikan puasa Ramadan yang tertinggal atas sebab-sebab tertentu.
b) Apa Maksud Fidyah?
Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat mengganti puasanya di bulan Ramadan pada sesuatu tahun sehinggalah tibanya bulan Ramadan tahun berikutnya.
c) Apakah Hukum Membayar Fidyah?
Hukum membayar fidyah adalah WAJIB. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Dengan membayar fidyah tidak bermaksud mereka tidak perlu lagi menggantikan puasanya kerana puasa tersebut tetap wajib digantikan mengikut bilangan hari yang telah ditinggalkannya. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.
d) Apakah Sebab-Sebab Dikenakan Fidyah?
1. Meninggalkan puasa kerana tua
Orang tua yang tidak mampu berpuasa dan jika mereka berpuasa akan memudaratkan dirinya sendiri dan kesihatan tubuh badannya.
2. Meninggalkan puasa kerana sakit kronik
Orang yang sakit berpanjangan dan tidak diharapkan boleh sembuh berdasarkan pengesahan doktor perubatan.
3. Meninggalkan puasa kerana hamil
Wanita yang bimbang akan keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Mereka hendaklah membayar fidyah dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.
4. Meninggalkan puasa kerana menyusukan anak
Ibu yang merasa bimbang akan memudaratkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Mereka hendaklah membayar fidyah dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.
5. Meninggalkan puasa kerana musafir atau sakit dan tidak qada’ puasa pada tahun ia ditinggalkan
Musafir dan Pesakit yang tidak menggantikan (qada’) puasa pada tahun ia ditinggalkan wajib menggantikan (qada’) puasanya dan membayar fidyah mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.
6. Melambatkan ganti puasa (qada’)
Mereka yang melambat-lambatkan ganti (qada’) puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadan) dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.
7. Orang yang telah meninggal dunia
Hutang puasa bagi mereka yang telah meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum pembahagian pusaka dibuat.
e) Bagaimana Kiraan Fidyah?
Kiraan fidyah dihitung dari berapa banyak hari puasa Ramadan yang ditinggalkan. 1 hari bersamaan 1 cupak.
Contoh:
(Hari yang ditinggalkan) X (1 Cupak) = FIDYAH
f) Berapa Kadar Fidyah?
Kadar fidyah dikira berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk) semasa iaitu sebanyak 1 cupak. Kadar tersebut berubah mengikut harga yang ditetapkan pemerintah di sesuatu tempat. Beras tersebut hendaklah diberi makan kepada fakir dan miskin dan bukan berbentuk wang tunai, pakaian dan sebagainya.
Dalam bentuk nilaian matawang adalah berdasarkan kepada kadar yang ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Selangor sehingga tahun 2019, iaitu secupak beras bersamaan dengan 600 gram dinilai dengan kadar RM 1.80.
Kiraan fidyah di Selangor adalah tidak berganda walaupun melangkau tahun. Hanya masukkan jumlah keseluruhan puasa yang ditinggalkan.
g) Bagaimana Membuat Bayaran Fidyah?
Di Selangor terdapat dua kaedah pembayaran fidyah iaitu melalui Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) atau Lembaga Zakat Selangor (LZS MAIS).
Pada masa PKP ini, bayaran boleh dibuat secara atas talian iaitu:
1. Majlis Agama Islam Selangor:
Klik: http://fpx.mais.gov.my/epay/fidyah.php
2. Lembaga Zakat Selangor
Klik: https://fpx.zakatselangor.com.my/v2/
Kedua-dua bayaran ini sama ada melalui MAIS atau LZS MAIS akan dimasukkan ke dalam Akaun Amanah Harta Baitulmal sebelum diagihkan kepada fakir miskin.
Semoga dengan sedikit perkongsian ini dapat membantu kita melunaskan hutang kita dengan Allah Ta’ala.
Ramadan Kareem! Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadan!
Disediakan oleh:
Sektor Baitulmal
Majlis Agama Islam Selangor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Suami Wajib Sediakan Rumah Selesa Buat Isteri.’ Jangan Biarkan Pasangan Merana Bila Tinggal Sebumbung Dengan Mentua
‘Suami wajib sediakan rumah selesa buat isteri.’ Jangan biarkan pasangan merana bila tinggal sebumbung dengan mentua.
Selepas mendirikan rumah tangga, sebaiknya tinggallah berasingan daripada keluarga. Mulakan hidup berdikari selepas bernikah, biar susah tetapi berdiri atas kaki sendiri.
Memang ramai pasangan berdepan dengan masalah dengan ibu atau ayah mentua apabila tinggal sebumbung apatah lagi menantu perempuan.
Artikel Berkaitan: ‘Dia Kerja, Tak Perlulah Aku Bagi Duit.’ Nafkah Isteri Mesti Suami Tunaikan Walau Pendapatan Dia Lebih Tinggi
Suami Wajib Sediakan
Memang tak mudah, tetapi ada juga ibu mentua yang baik, mampu menerima baik buruk menantunya seperti anak, sendiri.
Sebaik mana pun hubungan ibu mentua dan menantu, biarlah setakat itu saja. Pilihlah untuk tinggal berasingan kerana lebih privasi dan kita bebas dalam “rumah” sendiri.
Ikuti perkongsian Ustaz Rahim Azhari menerusi akaun TikToknya tentang isu ini:
Rumah Selesa Buat Isteri
Soalan:
Ustaz kalau seorang menantu tidak selesa tinggal bersama mak mentua, tetapi mak mentua tidak izinkan anak dan menantunya berpindah rumah. Apa yang harus dilakukan?
Jawapan:
Suami wajib memberi nafkah kepada isteri, nafkah terbahagi kepada tiga iaitu termasuklah:
1. Pakaian
2. Makan minum (termasuk duit belanja)
3. Tempat tinggal
Tempat tinggal bermaksud:
1. Selesa, selamat dan aman untuk isteri dan anak-anak.
2. Mudah untuk isteri buka aurat (tiada orang yang bukan mahramnya)
3. Yang mampu untuk bayar bil, sewa dan lain-lain.
Jangan Biarkan Pasangan Merana
Tempat tinggal atau rumah yang selesa buat isteri adalah yang di dalam rumah tersebut tiada orang yang tak sukakan isteri. Tidak ada orang yang tidak bertegur sapa dengan isteri, malah tiada orang menyakiti hati isteri di dalam rumah tersebut.
Jadi peringatan buat suami, begitulah tempat tinggal yang wajib kita sediakan buat isteri. Inilah juga yang dimaksudkan dengan tempat tinggal yang terbaik buat isteri.
Walau bagaimanapun, jika suami betul-betul kurang berkemampuan dan tak mampu menyewa hingga terpaksa menumpang di rumah ibu bapa. Perkara ini dibenarkan.
Bila Tinggal Sebumbung Dengan Mentua
Jika suami masih belum mampu, isteri perlu bersabar dan terus support serta doakan suami supaya dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan.
Namun begitu, apabila suami telah pun mampu tapi tetap tidak mahu tunaikan nafkah tempat tinggal buat isteri, maka suami berdosa besar.
Suami tidak mahu tinggalkan rumah keluarganya atas alasan hendak berjimat dan mahu gunakan duit yang ada untuk kepentingan sendiri, itu hukumnya berdosa dan derhaka kepada Allah SWT.
Baca Di Sini:
Reject Terus Calon Suami Yang Tak Mahu Sediakan Tempat Tinggal Buat Isteri
Beli Rumah Baharu? Pilih Kediaman Patuh Syariah Islam
Cinta Sahaja Tak Cukup Kalau Nak Kahwin, Ada Banyak Perkara Yang Perlu Disediakan
Kashoorga : Mentua baik macam mana sekalipun, menantu tetap dianggap orang luar. Jadi sebelum berlaku perkara tak diingini baiklah angkat kaki tinggal berasingan. Biarlah hidup susah dan menyewa, asal hati tenang.
Sumber : TikTok Ustaz Rahim Azhari
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI