Ada masa wanita tidak perasan akan kedatangan haid hingga menyebabkan ia terkena kepada pakaian.
Seperti diketahui darah haid ini tergolong dalam najis. Pakaian yang terkena darah haid ini tidak boleh dibawa untuk solat atau tawaf sehinggalah ia dibasuh dengan betul.
Untuk itu ia perlu dibersihkan dengan betul agar suci dan boleh dibawa untuk melakukan ibadah. Cara menyucikan pakaian daripada darah haid ini juga turut dijelaskan oleh Rasulullah dalam satu hadis.
Daripada Asma’ binti Abu Bakar Al Shiddiq, “Seorang wanita bertanya kepada Rasulullah SAW, katanya, “Wahai Rasulullah, Apa pendapatmu bila seorang daripada kami bajunya terkena darah haid. Apa yang harus dilakukannya?”
Rasulullah SAW lalu menjawab: “Jika darah haid mengenai pakaian seseorang daripada kamu semua, maka hendaklah ia bersihkan darah yang mengenainya, lalu hendaklah ia percikkan air padanya, kemudian hendaklah ia solat dengannya.”
Dari hadis ini Rasulullah memberikan cara untuk membersihkannya iaitu;
1. Hilangkan kesan darah kering yang terdapat pada pakaian (boleh gunakan sabun).
2. Selepas itu basuh pakaian itu dengan air di samping menggosokkannya dengan jari-jari.
3. Kemudian bolehlah dikeringkan dan pakaian ini bolehlah digunakan untuk solat.
Hadis di atas juga jelas menunjukkan pakaian wanita yang terkena najis (darah haid) setelah dibasuh dengan betul boleh digunakan kembali untuk solat dan tawaf mengelilingi Kaabah tanpa was-was.
Sumber: Berita Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sah Atau Batal Solat Jika Ada Yang Melintas
Ketika saf wanita sedang solat mengikut imam, terdapat seorang wanita lain melintas di hadapan mereka. Bukankah solat mereka tadi akan batal? Solat akan terbatal apabila dilintasi tiga yang tersebut iaitu keldai, wanita, dan anjing hitam. Jadi apa yang perlu saf wanita tadi lakukan sedangkan mereka sedang mengikut imam ketika itu? Entri kali ini menjelaskan untuk anda.
Tiga perkara yang membatalkan solat seseorang jika mereka berjalan di hadapan seseorang yang sedang solat iaitu wanita, keldai atau anjing hitam adalah benar. Dari Abu Zar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, “Jika salah seorang daripada kamu berdiri untuk solat, hendaklah ia meletakkan sutrah (penghadang) jika dia mempunyai sesuatu yang boleh dijadikan penghalang di hadapannya. Jika dia tidak mempunyai sesuatu yang boleh menghalangnya untuk diletakkan di hadapannya, maka solatnya tidak sah jika seekor keldai, atau seorang wanita atau seekor anjing hitam melintas di hadapannya.
Aku (Abdullah) telah bertanya, ‘Wahai Abu Zar, apakah perbezaan di antara seekor anjing hitam dan anjing merah atau kuning? Beliau menjawab : Wahai anak lelaki saudaraku, aku telah bertanya kepada Nabi s.a.w soalan yang sama, dan baginda menjawab: anjing hitam adalah syaitan.” (Riwayat Muslim, no.510)
Namun hukum ini hanya melibatkan situasi di mana jika salah satu daripada tiga perkara ini melintasi imam atau di hadapan yang sedang solat bersendirian dan bukan sewaktu mereka melintasi laluan di antara saf di dalam solat berjemaah.
Abdullah bin Abbas r.a berkata, “Pada suatu hari, aku menunggang seekor keldai betina dan ketika itu aku telah baligh. Rasulullah s.a.w sedang mengimamkan solat di Mina tanpa apa-apa binaan di hadapannya. Aku telah melintasi sebahagian saf, aku telah turun dari keldai lalu melepaskannya ke padang ragut, lalu aku menyertai saf dan tiada sesiapa yang menghalang aku daripada berbuat demikian.” (Riwayat Bukhari, no. 472 dan Muslim, no. 504)
Hadis ini telah menjelaskan hujah kami di mana sesiapa yang solat di belakang imam tidak perlu meletakkan sutrah, tidak menjadi masalah bagi apa-apa sekalipun yang melintas di hadapannya terutamanya ketika dijelaskan yang Ibn ‘Abbas r.a telah melintas di hadapan mereka dengan menunggang keldainya. Sutrah adalah benda yang harus diletakkan di hadapan seseorang yang solat bersendirian atau berjemaah. Bagi solat berjemaah, cukup imam sebagai sutrah mereka. Manakala bagi solat bersendirian, seseorang itu perlu meletakkan sesuatu di hadapannya. Seperti solat di belakang tiang, kayu yang panjang, buku dan sebagainya. Jarak antara sutrah dengan orang yang bersolat ialah tiga hasta.
Abu Sa’id al-Khudri berkata, “Jika salah seorang daripada kamu sedang solat, dia tidak boleh membenarkan sesiapa pun melintas di hadapannya. Dan dia hendaklah menolaknya setakat yang dia mampu dan jika dia tetap berkeras mahu lalu di hadapannya maka lawanlah dia, kerana dia sebenarnya adalah syaitan.” (Riwayat Bukhari, no. 487 dan Muslim, no. 505)
Makruh berjalan di hadapan seseorang yang sedang solat bersendirian tanpa sutrah. Hukum yang sama boleh diaplikasikan bagi imam jika solat tanpa meletakkan sutrah. Berhubung dengan mereka yang solat di belakang imam pula, ia tidak menimbulkan masalah apa sahaja yang melintas di hadapannya. Tiada masalah jika melintas di belakang sutrah yang diletakkan di hadapan imam atau seseorang yang solat bersendirian. Imam menjadi sutrah bagi makmum yang solat di belakangnya.
Berdasarkan hujah ini, tidak perlu menolak sesiapa yang lalu di hadapannya jika dia sedang solat di belakang imam. Orang yang melaluinya itu tidak berdosa sekiranya dia mempunyai sebab. Menolak dan menghalang seseorang daripada lalu di hadapan orang yang sedang solat mestilah dilakukan oleh imam atau sesiapa yang lain.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rasulullah SAW Bersabda ‘Ipar Adalah Maut!’ Ini Penjelasan Tentangnya
Filem Ipar Adalah Maut kembali diperkatakan selepas ia ditayangkan di Netflix. Berkisar tentang hubungan terlarang abang dan adik ipar yang duduk serumah. Meski ia perbuatan zina yang keji namun hakikatnya ia berlaku dalam masyarakat kita.
Malah ‘ipar adalah maut ini juga ternyata disebut dalam satu hadis Rasulullah SAW. Apa yang dimaksudkan tentang ‘ipar dalam maut’ dalam hadis ini. Mufti Wilayah Persekutuan memberikan penjelasan tentang hal tersebut.
Status antara ipar-duai adalah haram muaqqat iaitu haram untuk dinikahi dalam tempoh waktu tertentu. Implikasinya, mereka perlulah memelihara batasan aurat dan adab pergaulan ketika berinteraksi antara satu sama lain bukan seperti mahram yang lain. Mereka turut tidak dibenarkan berkhalwat (berdua-duaan) apatah tidak lagi bersentuhan kulit. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW :
«إِيَّاكُمْ وَالدُّخُولَ عَلَى النِّسَاءِ» فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الأَنْصَارِ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَفَرَأَيْتَ الحَمْوَ؟ قَالَ: «الحَمْوُ المَوْتُ»
Maksudnya : Berhati-hatilah kamu ketika masuk menemui wanita, lalu seorang lelaki Ansar berkata : Wahai Rasulullah, bagaimana pendapat engkau tentang ipar? Baginda bersabda : Ipar adalah maut. Riwayat al-Bukhari (5232) Riwayat al-Muslim ( 2172)
Rasulullah SAW menyatakan makna ipar adalah maut (al-hamwu al-maut) dalam hadis tersebut ialah tentang kebimbangan fitnah yang bakal muncul dari ipar duai lebih besar bahayanya daripada orang lain.
Kebarangkalian berlaku khalwat dengan ipar duai
Tidak dinafikan kebarangkalian berlaku khalwat dengan ipar duai walaupun hukum ipar berbeza dengan ajnabi, iaitu ipar merupakan mahram sementara yang haram dinikahi manakala wanita ajnabi tidak haram untuk dinikahi.
Maksud ipar ialah kerabat suami selain bapa, datuk dan anak-anaknya. Adapun bapa dan anak – anak suami hukumnya sudah menjadi mahram untuk isterinya. Bahkan mereka dibenarkan untuk berdua-duaan di tempat yang sunyi.
Sementara adik-beradik lelaki suami, anak sedara, pakcik sedara sebelah suami dan seumpamanya tidak dikira sebagai mahram, Maksud al-Maut di dalam hadis ialah kebinasaan dan kemusnahan dalam kehidupan yang mana ipar duai lebih utama dilarang dan dijauhi berkhalwat. Ini kerana berdua-duaan dengan ipar duai membawa kepada fitnah dan kebinasaan di dalam agama. (Rujuk Sahih Muslim 4/1711, Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim 14/154)
Dalam hal ini, adalah haram hukumnya sekiranya suami dan ipar perempuan duduk berdua-duaan di rumah tanpa isteri. Perkara yang sama juga sekiranya isteri duduk berdua-duaan dalam rumah ipar lelaki tanpa suami. Situasi ini perlu dijauhi bagi menutup pintu fitnah.
Namun, ipar-duai menziarahi dan menumpang rumah bermalam yang berasingan bilik dibolehkan selagi adanya mahram disisi ipar duai dan aman daripada fitnah.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tag Nama Kawan Di Media Sosial, Hukumnya TAK BOLEH Jika Memalukan- PU Azman
Facebook, Instagram dan sebagainya menjadi medium media sosial yang begitu ‘dekat’ dengan masyarakat kita. Biasanya kita dapat lihat budaya tag kawan-kawan di media sosial. Mungkin ada yang jenis tidak kisah namun ada juga yang merasakan ia satu perkara yang memalukan.
PU Azman sempat memberi pandangan tentang fenomena tag nama rakan-rakan di media sosial.
Ujar PU Azman, hukum tagging nama rakan-rakan di media sosial itu bergantung kepada niat seseorang. Jika tujuan nama rakan itu di tag untuk perkara yang baik-baik dan berfaedah dan tidak memalukan ianya boleh dilakukan.
Namun jika tujuan tag atau mention itu dilakukan kerana untuk memalukan atau menjatuhkan air muka seseorang maka hukumnya adalah HARAM. Maka berhati-hatilah dalam melakukan sesuatu perbuatan agar tidak mendatangkan dosa. Jika benar mahu memberi nasihat, lebih baik direct message sekiranya tagging itu boleh memalukan diri orang yang di tag.
TIP DATO’ DR HAJI FADZILAH KAMSAH TENTANG CARA MENEGUR ORANG TANPA MENYAKITKAN HATI
1.Betulkan niat. Muhasabah diri sendiri terlebih dahulu agar teguran yang kita lakukan tidak akan memalukan orang lain. Fikir semula apa niat anda untuk menegur sama ada untuk menasihati atau mencari kesalahan.
2. Doa ini pernah dibacakan oleh Nabi Musa untuk menlembutkan hati Firaun:-
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI