Sekufu atau kesepadanan dalam bahasa Arab disebut dengan kafa’ah. Dari segi bahasa, kafa’ah (كفاءة) bermaksud “المساوة” (sama) atau “المماثلة” (seimbang). Pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji (2/520-525), ketika membincangkan berkenaan memilih pasangan yang sekufu’, menyatakan:
Kufu’ bermaksud persamaan taraf lelaki dan perempuan dari beberapa aspek:
Agama dan kesolehan
Seorang lelaki yang fasiq tidak sama dengan perempuan yang solehah. Hal ini berdasarkan kepada firman Allah SWT:
Maksudnya: Apakah orang-orang beriman itu sama dengan orang-orang yang fasiq? Mereka tidak sama. Surah al-Sajadah
Walaubagaimanapun, kita perlu membezakan antara orang yang beragama dengan orang yang belajar agama. Istilah yang digunakan oleh Nabi SAW kepada perempuan zat al-din (ذات الدين) atau dikenali sebagai mutadayyin. Sedangkan yang belajar agama sudah tentu mempunyai ilmu dan kefahaman yang baik, tetapi kadang-kadang tidak diamalkannya. Apa yang perlu, mencari pasangan yang mematuhi agama dan lebih baik apabila mempunyai kefahaman agama serta ilmunya.
Pekerjaan
Seseorang yang mempunyai pekerjaan bertaraf rendah seperti tukang sapu, tukang bekam, pengembala ternakan, pencuci tandas adalah tidak kufu mengahwini anak perempuan seorang ilmuan, hakim atau ahli perniagaan.
Sebenarnya pekerjaan boleh dibahagikan kepada dua. Ada yang mulia tetapi bukanlah kaya. Ada pula yang nampak biasa tetapi boleh menghasilkan jutaan ringgit apabila mempunyai kreatif, inovatif dan pandai mencari pasaran serta peluang untuk menjana pendapatan melalui pelaburan dan perniagaan.
Ads
Tidak cacat
Tidak mempunyai kecacatan yang boleh menyebabkan pasangan berhak memilih untuk fasakh perkahwinannya. Seorang lelaki yang gila atau sopak tidak sekufu dengan seorang perempuan yang tidak berpenyakit seperti itu.
Kecacatan boleh dibahagikan kepada dua: Pertama, yang mengaibkan seperti HIV, Aids, kusta, gila dan lain-lain. Perkara ini sebaik-baiknya dielakkan melainkan wujudnya persetujuan dan kefahaman yang jelas. Kedua, kecacatan yang kecil seperti cacat sebahagian anggota namun kefungsian masih berlaku. Yang ini tidaklah menjadi penghalang dalam membina dan melayari bahtera kehidupan dengan sebaiknya. Kadang-kadang, kita lihat pasangan seperti ini jauh lebih bahagia dari yang sempurna sifatnya.
DEMI KELANGSUNGAN HIDUP SUAMI ISTERI
Sekufu dalam perkahwinan ialah hak isteri dan wali-walinya. Walaupun kufu bukannya syarat sah nikah, tetapi ia perlu untuk mengelakkan perkara yang buruk terhadap isteri dan para walinya dan menjamin kelangsungan hidup suami isteri.
Hal yang demikian adalah kerana pasangan yang sekufu mempunyai cara hidup yang tidak berbeza dan boleh diterima. Justeru itu, seorang daripadanya tidak terpaksa mengubah kebiasaannya kerana mereka telah mempunyai persamaan.
Ads
Namun, bakal isteri dan walinya boleh menggugurkan syarat sekufu ini. Sekiranya seorang perempuan telah dikahwinkan oleh walinya dengan seorang lelaki yang tidak sekufu, tetapi dengan kerelaannya, perkahwinan itu adalah sah.
Hal ini kerana sekufu merupakan hak perempuan dan walinya. Sekiranya mereka redha menggugurkannya, maka ia tidak perlu dipertikaikan.
Hal ini berdasarkan hadith, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Pilihlah tempat yang baik untuk meneruskan keturunanmu dan kahwinkanlah mereka yang sekufu dan kahwinkanlah mereka.” Riwayat al-Hakim
KESIMPULAN
Ads
Kami berpendapat, antara perkara yang paling penting dalam memahami sekufu’ adalah lebih kepada pasangan itu sendiri dan bukan semata-mata keluarga. Sebagai contoh, dua pelajar yang bergraduasi dari universiti sedangkan antara dua keluarga mungkin terdapat perbezaan taraf. Tetapi, wujud antara dua pelajar tersebut sifat keserasian serta perasaan tolak ansur yang begitu tinggi antara keduanya. Maka hal seperti ini boleh dipertimbangkan.
Pada saat ini, suasana mungkin sudah berubah berbanding empat puluh atau lima puluh tahun dahulu di mana lingkaran hubungan bukan lagi dibatasi dengan kekeluargaan dan kampungan tetapi ia jauh merentasi sempadan negeri, negara, bangsa, warna kulit, kaum, dan lain-lain. Justeru, yang paling penting adalah sifat kesolehan yang terwujud pada pasangan. Begitu juga perasaan kasih sayang dan cinta tumbuh dengan mekar pada pasangan tersebut.
Akhir kalam, kami tutup dengan berdoa kepada Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” Surah al-Furqan (74)
Hangat dan viral minggu ini kisah perkahwinan kedua Pendakwah Bebas, Dai’ Farhan dengan seorang ibu tunggal yang mempunyai lapan orang anak.
Kalau diikutkan hukum, perkahwinan kedua Da’i Farhan ini memang sah hukumnya di sisi Islam, cuma yang menjadi kemarahan warganet apabila beliau dikatakan menceraikan isteri pertama yang sedang mengandung dengan alasan nusyuz.
Kisah perkahwinan Da’i ini yang dikatakan mengahwini ibu tunggal digelar ‘wanita Kaabah’ ini memang sangat viral hinggakan ada kata-kata dari pendakwah ini dijadikan troll dalam kalangan warganet.
Biarpun menerima kecaman sangat hebat di media sosial, bagi pendakwah yang menjadi Juara Da’i Pendakwah Milenia 2014, anjuran TV3 ini, beliau menerima setiap dugaan itu dengan berlapang dada. Malah menganggap jodoh itu adalah aturan yang telah ditetapkan oleh Allah padanya.
Dalam satu temubual secara langsung di Program Bual Bicara Mingguan Wanita, Da’i Farhan sangat positif menerima segala kecaman dilemparkan padanya.
Dengan wajah yang tenang disulami senyuman serta kata-kata lembut, beliau menceritakan detik perkenalan bersama isteri tercinta.
Menurut Da’i Farhan, setiap bulan memang dia akan membawa jemaah untuk menunaikan umrah. Kehidupannya juga sangat berkait dengan tanah suci. Jadi pertemuan dengan isterinya ini juga berlaku di Tanah Suci.
“Ramai yang bertanya sebelum itu, tetapi hati belum terbuka. Maknanya di sisi Allah ini tiada jodoh. Kalau betul saya nak menggatal, boleh pilih sesiapa sahaja untuk dijadikan isteri.
“Tetapi untuk kali ni Allah kenalkan isteri saya ini di Tanah Suci, di sisi Kaabah. Perkenalan kami bermula di Mekah dan setelah sebulan saling mengenali, barulah mengambil keputusan untuk berkahwin juga di Tanah Suci Mekah.
“Bagi saya aturan Allah ini cukup indah. Keindahan itulah yang buat saya terima walaupun menerima kecaman dari pelbagai pihak. Bagi saya senang, biarlah kita harapkan pandangan serta kasih sayang Allah pada diri kita,” ujarnya yang turut memberitahu keinginannya untuk berkahwin lagi kepada keluarga, terutama isterinya.
Tambahnya untuk membuat ibadah seperti berkahwin ini nombor satu adalah kejujuran. Memang ada keluarga yang terima dan ada juga yang menentang.
Malah isterinya juga turut mengambil masa dan istiqamah sebelum ambil keputusan menerima apa yang akan dilakukannya.
“Dari Tanah Suci lagi saya suda fikir betul-betul keputusan untuk berkahwin lagi. Kita nak buat benda baik kenapa nak takut dan tak perlu sorok-sorok.
“Pada mulanya isteri menerima, tetapi bila ada pihak lain yang membat keputusan menyebabkan segala yang dirancang habis porak peranda.
“Saya juga sebelum ambil keputusan ini, merujuk pada pihak tertentu. Oleh kerana kerap ke Mekah, jadi ada beberapa orang guru yang saya dapatkan pandangan sebaiknya sebelum menikahi isteri sekarang,” jelasnya lagi yang mengakui kehidupannya kini cukup bahagia.
Bagi Da’i Farhan juga ada hikmah tertentu bila seseorang itu menikahi janda atau ibu tunggal.
Beliau juga merujuk kepada Sirah Nabi Muhammad SAW yang menikahi isteri-isteri Baginda yang juga janda kecuali Saidatina Aisyah r.a.
Menurut Farhan lagi, Nabi memilih janda kerana ingin memberikan kebahagiaan kepada wanita yang telah kehilangan suami dan anak-anak yang kehilangan ayah.
Jika sebelum ini anak-anak tidak mendapat belaian kasih sayang seorang ayah dan mereka sudahpun mendapatnya.
Menurutnya, lapan orang anak-anak tirinya begitu ‘welcome’ dirinya dalam kehidupan mereka. Ternyata mereka juga boleh menerima kehadiran ‘papa’ baru dalam kehidupan mereka.
“Buat masa sekarang, apa yang saya ingin nasihatkan agar jangan ada pihak di luar sana mengambil kesempatan. Jangan api-apikan dan menuang minyak atas kejadian yang berlaku.
“Sebenarnya segalanya nampak mudah dipermulaan tetapi mungkin ini takdir yang telah ditentukan olehNya kepada saya. Jadi saya reda. Fitnah ini ibarat angin ribut yang menerbangkan dosa-dosa saya,” ujarnya sebelum mengakhiri temu bual berkenaan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Suami isteri adalah partner dalam kehidupan. Keberadaan masing-masing haruslah saling menguatkan, memotivasi, mengingatkan dan menjaga. Perkahwinan adalah umpama bahtera yang harus dilalui bersama. Setiap gelombang harus dilalui dan diselesaikan bersama.
Bagi menghangatkan kebahagiaan rumah tangga, komunikasi dan sentuhan amat penting antara suami isteri. Hubungan yang romantis menjadikan kasih sayang suami isteri kekal mekar bak bunga yang sedang berkembang.
Seperti pasangan Mustapha Kamal dan Susan Menon. Pasangan selebriti ini kelihatan cukup mesra dan bahagia.
Berikut perkongsian Mustapha Kamal seperti yang dikongsikan di laman Facebooknya.
Romantiskanlah diri kita bersama pasangan … tidak semestinya hanya ketika hendak bersama pasangan suami atau isteri baru kita perlu romantis, setiap masa kita memerlukan pasangan untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.
Romantiskanlah dirimu wahai suami ketika berdoa dengan doa yang indah-indah dan di dengari oleh isteri ketika berjemaah.
Ya Allah… kau permudahkanlan kehidupan kami semua, jangan dipersulitkan , dan disudahi dengan kebaikan …Aamiin..
Kebanyakan isteri tak mintak lebih. Minta kita sayangkan, jaga dan berikan perhatian pada dia saja.
Bersyukurlah Allah kurniakan kita isteri sebagai peneman hidup. Ada orang yang masih menanti jodoh yang belum kunjung tiba hingga ke saat ini.
Persediaan fizikal dan mental perlu kuat dalam melayari sesebuah perkahwinan. Perkahwinan mewujudkan ketenangan dan terlindung daripada melakukan perkara negatif. Setiap pasangan perlu memiliki keimanan, peka tanggungjawab dan sentiasa muhasabah untuk menyelesaikan sengketa secara baik.
Hidup berpasangan adalah fitrah kehidupan dan Allah SWT menciptakan manusia berpasang-pasangan kerana mereka saling memerlukan antara satu sama lain, sekali gus mewujudkan perasaan kasih sayang (mawaddah wa rahmah).
Perkahwinan ni ada fasanya…
Fasa pertama, masa beberapa tahun kita mendirikan rumahtangga…masa ni, kita bru nk kenal siapa sebenarnya pasangan kita tu…apa yg dia suka, apa yg dia xsuka…cara dia, tabiat dia…masa ni jgak, kewangan kita “cukup2 makan”…
Tak ramai lelaki yg mampu sediakan serba serbi masa mula2 kawin…
Klu kena menyewa dlu, maka sewa la dlu…klu kena naik motor dlu, maka naik la moto dlu…isteri kena faham, suami yg dikahwini tu bukan dtg dr anak org kaya…anak org biasa2 yg keje biasa2 ja, yg tgh merangkak2 utk bina kehidupan dia…
Dan suami plak, walaupun tgh x stabil, walaupun tgh merangkak2, kena cuba jgak utk tunaikan apa yg sepatutnya seorang suami tunaikan…jgn lari dr tanggungjawab yg utama tu…fahamkan isteri ttg kemampuan kita, setakat mana yg kita boleh bagi dan sediakan utk dia…
Klu masing2 bleh lepas fasa ni, kenal perangai masing2 dgn baik, bleh sesuaikan diri dan kehidupan dgn kemampuan yg ada tu, insyaAllah rumahtangga tu bleh p jauh selagi masing2 masih ada utk satu sama lain disaat mereka memerlukan, masing2 masih tak berubah hati, nawaitu masih sama dan masih sedar dgn diri sendiri…
Ada yg x lepas fasa ni sbb xbleh ssh sama2, ada suami yg x sediakan apa yg sepatutnya disediakan, ada yg masih terbawa2 cara hidup bujang dia dlm rumahtangga, ada yg asyik bergaduh disebabkan masalah kewangan dan perangai pasangan…jgn kata xde, ada…sbb byk yg bercerai setahun dua selepas mendirikan rumahtangga…
Apa2 pun, dlm kehidupan rumahtangga ni xbleh cepat melatah…apa yg kita dgr, kena nilaikan dlu baik2…apa yg disampaikan kpd kita, x semestinya semuanya btol…elakkan bergaduh akan hal yg remeh temeh, dan bila pasangan tegur, nasihat, cuba utk dgr dan terima…
Then berubah ke arah yg lebih baik lagi utk hubungan kita tu…
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...