Dulu timbul persoalan lafaz cerai What’s Ap tapi baru baru ini tular pula cerai ketika ‘live di TikTok. Ia berikutan situasi seorang peniaga kosmetik yang diceraikan talak satu oleh suaminya ketika sedang bersiaran langsung di aplikasi Tik Tok.
Mengulas tentang perceraian sebegini menurut Mufti Kelantan Datul Mohamad Shukri Mohamad perpisahan suami isteri sepatutnya berlaku secara berakhlak, di hadapan hakim Mahkamah Syariah dan bukannya menerusi cara lain termasuk ketika sedang bersiaran langsung di media sosial.
Ini kerana katanya perkahwinan adalah satu amalan yang sangat besar kepada Islam dan mengkehendaki supaya satu-satu perkahwinan itu berlangsung secara tenang, aman dan bahagia.
Ujarnya jika berlaku perselisihan faham atau perbalahan ia perlu diselesaikan secara baik seperti yang dianjurkan Islam.
“Ini berikutan ketika nak berkahwin dulu, kita menggunakan cara Islam termasuk orang tengah dengan ada pertunangan, risikan dan langkah-langkah awal yang diambil sebelum kita kahwin.
“Jadi untuk berpisah ini, sama… kalau jalan terakhirnya perlu kepada bercerai maka bercerai secara berakhlak seperti yang dianjurkan oleh Islam. Namun, kita masih bersaudara dan menjalin ukhwah Islamiah serta tidak perlu bermasam muka,” katanya memetik laporan dalam Berita Harian.
Perkara tak baik tak perlu dihebohkan
Ujar Mohamad Shukri lagi dalam konteks sekarang, mereka yang mahu bercerai perlu menghadirkan diri bersama-sama di depan hakim Mahkamah Syariah untuk mohon perceraian.
“Kenapa hal begini (bercerai) kita nak hebohkan kerana kita bimbang perkara tidak baik ini akan menjadi perkara biasa dan ikutan. Orang kata dia bercerai dan kita pun nak bercerai.
“Jadi perkara ini seolah-olah menjadi galakan untuk bercerai. Sebab itu bercerai dalam talian dan dihebohkan ini adalah satu tindakan yang tidak wajar dan tidak dikehendaki oleh agama.
“Kalau perkara yang baik memang kita perlu hebohkan dan perkara yang negatif ini tidak perlu dihebohkan,” katanya.
Masuk sahaja ke surau atau bilik solat wanita pada hari ini, akan terlihatlah pelbagai jenis kain dan rekaan telekung yang digayakan oleh jemaah wanita. Ada yang berenda, kain jenis lycra, berwarna-warni dan bermacam lagi. Namun persoalan yang sering ditimbulkan ialah hukum solat orang yang memakai telekung yang kita anggap ‘berfesyen’ ini. Untuk itu, kita perlu melihat beberapa perkara.
Perkara pertama tentang pakaian solat adalah ia perlu menutup aurat secara sempurna. Antara ciri-ciri pakaian yang menutup aurat ketika solat adalah pakaian yang tidak memperlihatkan atau menggambarkan apa di sebalik kain yang menutupi tubuh. Bahkan seharusnya tidak memperlihatkan rupa bentuk atas sebab ketatnya pakaian itu atau jarang serta nipisnya pakaian tersebut sehingga boleh menampakkan warna kulit.
Maka pakaian yang menutup aurat seseorang itu haruslah menutupi keseluruhan tubuh (kecuali muka dan kedua tangan) dan tidak menampakkan anggota tubuh atau warna kulit atas sebab longgar mahupun nipisnya kain. Tidaklah longgar itu dimaksudkan dengan selonggar-longgarnya namun apa yang penting adalah tidak menjelaskan rupa bentuk tubuh terutama pada bahagian tertentu seperti dada dan lain-lain. Di samping, tidak dibolehkan juga memakai pakaian compang-camping (tidak sempurna) yang boleh menampakkan aurat.
Imam Nawawi turut menyatakan bahawa wajib untuk menutupi tubuh daripada penglihatan yang boleh melihat pada warna kulit. Tidak mencukupi hanya dengan kain yang menutup tubuh tetapi dapat pula dilihat warna kulit sama ada putih (cerah) atau hitam (gelap).
Begitu juga dengan pandangan dari Ibnu Qudamah, yang mengatakan wajib untuk menutup aurat dan jika disebabkan kain yang nipis itu menampakkan warna kulit di sebaliknya sama ada putih atau merah maka tidak harus untuk bersolat dengannya. Ini kerana ia tidak mencapai maksud asal tujuan menutup aurat itu.
Selain itu, Imam Saffarini al-Hanbali juga menyatakan di dalam Syarah Manzumah al-Adab bahawa makruh bagi lelaki dan wanita yang memakai pakaian yang menjelaskan warna kulit dan juga yang menampakkan saiz atau bentuk tubuh . Manakala, Imam Dusuqi al-Maliki di dalam hashiyahnya berpendapat bahawa pakaian seperti itu jelas makruh melainkan terdapat pakaian luar maka ia menjadi tidak makruh.
Maka melihatkan perkara-perkara ini, adalah sah solat orang yang memakai telekung berfesyen, selagi ia menutup aurat seseorang itu dengan sempurna.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mulai hari ini, sasaran utama muslimah ialah untuk menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. Hasrat ini juga harus disokong padu oleh suami yang sayangkan isterinya.
Di akhirat nanti, para penghuni syurga akan dikelilingi bidadari syurga. Semua sudah tentunya membayangkan bidadari syurga itu memiliki kecantikan yang tak terperi.
Namun tahukah anda, bahawa yang tercantik daripada bidadari syurga ini adalah wanita soleha yang taat kepada Allah; menjaga ibadah dan akhlaknya semasa di dunia dan taat kepada suaminya.
Bidadari syurga sebenarnya boleh dikalahkan oleh ibu, isteri, adik dan kakak perempuan, makcik dan nenek kita! Dan lebih menggembirakan, para isteri apabila, suami kita di dunia sekarang ini juga sebenarnya lebih menyukai kita; isteri solehah daripada bidadari syurga nanti.
فيالآخرة،وأطيبوأرغبلزوجها
“Wanita soleha di dunia iaitu para isteri lebih baik daripada bidadari di akhirat, lebih cantik dan lebih menarik bagi suaminya.” (Fatwa Nur ‘Alad Dard 2/4, syamilah)
“Keadaan wanita beriman di syurga lebih utama dari bidadari dan lebih tinggi darjat dan kecantikannya. Wanita soleha daripada penduduk dunia masuk syurga sebagai balasan atas amal saleh mereka.
“Hal ini adalah kemuliaan daripada Allah untuk mereka kerana bagusnya agama dan kebaikan mereka.
Adapun bidadari adalah bahagian daripada kenikmatan syurga, ia diciptakan di dalam syurga sebagai kenikmatan bagi makhluk selainnya, sebagai balasan bagi orang beriman atas amal salehnya.
“Jenis yang pertama, (iaitu wanita dunia) adalah sebagai ratu, tuan puteri, dan yang memerintah. Adapun jenis kedua, (bidadari syurga) dengan keagungan kedudukan dan kecantikannya; sebagaimana yang diketahui oleh manusia, maka kedudukan bidadari adalah di bawah ratu.
“Dia menjadi pelayan bagi tuannya yang beriman yang Allah ciptakan sebagai balasan bagi orang beriman.” (Tafsir Al-Qurthubi 16/154).
Perkara ini terjadi disebab kan wanita soleha tekun mendirikan solat,berpuasa selain turut melakukan ibadah lain termasuk berdakwah.
Syaikh Mahmud Al-Misri dalam kitabnya ‘Rihlah Ila Ad-Dar Al-Akhirah’ menjelaskan kecantikan muslimah yang taat ini akan 70 kali ganda jauh lebih cantik daripada bidadari di syurga nanti, dengan syarat dia banyak bersabar dan taat kepada Allah dan beriman kepadanya.
Oleh yang demikian, perempuan soleha yang istiqamah dan terus bersabar akan dianugerahkan telaga dan dapat melihat zat Allah SWT.
Al-Hafizh Ibnul Qayyim menyatakan dalam sebuah hadis shahih dalam Musnad Imam Ahmad, bahawa ketika seorang suami beristerikan Hur’ain (bidadari), kemudian pada saat itu akan datang seorang perempuan lain yang kecantikan dan keelokannya mampu membuat seorang Raja melupakan perempuan-perempuan lainnya.
Siapakah perempuan itu? Ternyata perempuan tersebut adalah isterinya dahulu kala di dunia. “Itulah keistimewaan para isteri di syurga, dia akan menjadi Ratu dari para Hur’ain (bidadari surga).
Lalu Ibnul Qayyim mengatakan, “Apakah seorang Raja pernah memikirkan para pelayannya di hadapan Ratunya?” Tentu tidak.
Di sini nanti Allah SWT memberikan kepada isteri kecantikan yang luar biasa, jauh melebihi para bidadari. Mengapa demikian?
Ibnul Qayyim menjelaskan, “Kerana Hur’ain (bidadari) tidak pernah menghadapi kesulitan yang dirasakan wanita dunia.
Mereka tidak pernah berjuang di jalan Allah, tidak pernah dicemuh orang kerana mengenakan hijab, tidak pernah merasakan sulitnya patuh pada suami dan lain-lain.”
Rasulullah SAW melalui hadisnya mengatakan “Sungguh tutup kepala salah seorang wanita syurga itu lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (HR. Bukhari dan Muslim)
Bahkan dalam hadis yang lain disebutkan pula, bahawa wanita dunia yang soleha lebih teratas kedudukannya daripada bidadari syurga.
Ummu Salamah bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli (jernih)?”
Rasulullah menjawab, “Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari yang bermata jeli, seperti kelebihan apa yang nampak daripada apa yang tidak nampak.”
Kemudian saya bertanya lagi, “Sebab apakah wanita dunia lebih utama dari bidadari surga?”
Lalu beliau menjawab “Sebab solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah.
Lalu Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara dan sikatnya dibuat daripada emas.”
Kashoorga: Subhanallah, ini adalah kemuliaan dan kesempatan yang diberikan Allah kepada kaum wanita khususnya para isteri.
Jangan disia-siakan. Setelah meninggal tidak ada lagi kesempatan untuk kembali ke dunia. Tiada jalan U-turn.
Tahukah anda mengenai adab ketika ‘iftar’ atau berbuka puasa mengikut sunnah Rasulullah SAW yang boleh diamalkan. Mari kita tingkatkan amalan di bulan puasa ini dan semoga beroleh ganjaran yang berlipat kali ganda.
Sebenarnya bukan pada makan malam atau solat Maghrib sahaja kita disunatkan mendahulukan makanan yang dihidang sebelum solat, bahkan sunnah ini meliputi semua solat dan waktu makan kerana dibimbangi menghilangkan khusyuk.
Akan tetapi sekiranya makanan belum terhidang atau perasaan keinginan terhadap makanan tiada, maka eloklah jika kita bersolat terlebih dahulu. Hal ini bukanlah bererti kita disuruh mementingkan makanan melebihi solat, sebaliknya tujuan Nabi SAW ini ialah untuk memastikan kesempurnaan dalam solat.
Al-Imam Ibn Hajar al-`Asqalani (meninggal 852H) memetik ungkapan Ibn Jauzi (meninggal 597H):
“Ada orang menyangka bahawa mendahulukan makanan sebelum solat adalah bab mendahulukan hak hamba ke atas hak Tuhan. Sebenarnya bukan demikian, tetapi ini adalah menjaga hak Allah agar makhluk masuk ke dalam ibadahnya dengan penuh tumpuan. Sesungguhnya makanan mereka (para sahabat) adalah sedikit dan tidak memutuskan mereka daripada mengikuti solat jemaah.”
Namun harus diingat janganlah menghabiskan masa yang terlampau lama untuk menjamu selera sehingga terlepas waktu untuk menunaikan solat Maghrib yang singkat itu.
Berdoa waktu berbuka
Mengikut hadis Nabi SAW:
“Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.”
Hal ini kerana, pada saat berbuka puasa, merupakan waktu berkumpulnya kesempitan jiwa (kerana lapar), sifat tunduk dan merendah diri dan apa yang penting hamba Allah itu sedang berpuasa. semua ini merupakan antara sebab terkabulnya doa. Berdoalah, dan jangan putus asa dalam meminta kepada-Nya.
Mari kita sama-sama meningkatkan amalan sunnah ini agar keberkatan menjalankan ibadah puasa lebih berharga. Insya-Allah, jom kita mulakan hari ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menular secara senyap dalam masyarakat, isu penyelewengan akidah melalui ajaran sesat sentiasa perlu dibendung.Dalam hal ini orang ramai juga perlu didedahkan dengan ciri-ciri ajaran...