Sebenarnya ada banyak cara yang boleh diamalkan untuk murahkan rezeki suami. Antaranya dengan menggembirakan hati para isteri. Jika selama ini hanya membaca secara teori, cuba suami isteri praktikkan pula di dalam kehidupan rumahtangga.
Semasa pergi ke hospital semalam, datang seorang lelaki yang baik mengajak saya duduk berbual kerana dia ada masalah. Dia bercerita yang kehidupan keluarganya sangat sempit dan tidak tenteram. Asyik bergaduh saja dan rasa sakit jiwa.
“Saya dah usaha macam-macam cara dah. Tak tahu nak buat macam mana dah,” katanya.
“Abang makan, ada suapkan makanan dalam mulut isteri tak?” saya tanya.
“Tak pernah ustaz,” jawabnya.
Ads
“Abang pernah suapkan makanan dalam mulut anak-anak tak?” soalan saya kemudian dijawab dengan jawapan yang sama.
BEREBUT MAKAN BERSUAP
“Orang dulu-dulu tak adalah kaya sangat tetapi kehidupan keluarga penuh dengan kasih sayang, rezeki pun cukup saja, rasa tenang dan berkat. Sebab janji Allah dengan menghargai keluarga, rezeki bertambah. Sekarang? Dah banyak keluarga yang tak makan sekali. Ada yang masih makan bersama tetapi sambil makan, tangan sibuk melayan handphone, mata sibuk melayan tv. Ya Allah.
Ads
“Bila isteri makan dari tangan kita, terasa bahagia sangat. Bila kita buat kerana cinta, kerana Allah walaupun cuma beberapa suap, terasa nikmatnya. Buat pula tergigit jari sikit. Hehe! Sunnah berjemaah. Juga makan satu bekas yang sama. Sekarang satu dulang rumah saya, kami makan berlima. Kadang-kadang anak pula berebut nak suap mak dan ayahnya sekali sekala.
“Cuba abang amalkan. Orang yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi. Kasihilah keluarga, lihatlah bagaimana rezeki datang mencurah-curah,” jelas saya padanya.
Ads
“Baiklah ustaz. Saya nampak itulah jalan yang saya tidak pernah fikir. Rezeki datang bila kita berkasih sayang dan menghargai keluarga,” katanya.
Bila isteri suapkan saya, terasa best sangat nikmat. Ya Allah, inilah nikmat dunia ini. Ya Allah, berilah kami terus dapat menikmatinya dan bersama dalam syurga.
Di sesetengah masjid, ada ibu bapa terpaksa pulang awal daripada menunaikan solat tarawih kerana bimbangkan anak-anak yang mula meragam dan menangis. Namun lain pula situasi di Masjid Sultan Idris Shah II atau lebih dikenali Masjid Negeri di Ipoh. Anak-anak tidak mahu pulang kerana terlalu gembira bermain di zon kanak-kanak yang disediakan khusus oleh jawatankuasa masjid.
Inisiatif menyediakan zon kanak-kanak itu tercetus selepas mendapati ramai kalangan jemaah yang bertarawih datang membawa bersama anak-anak kecil berusia 7 tahun ke bawah.
Ditempatkan di tingkat atas bersebelahan ruang solat tarawih, zon kanak-kanak di Masjid Negeri ini bukan sahaja selamat, malah di dalamnya tersedia pelbagai jenis mainan dan buku aktiviti untuk dilakukan sepanjang solat berlangsung.
SEDIAKAN ZON UNTUK KANAK-KANAK
Imam Besar Masjid Negeri, Abd Farid Salleh berkata, tidak salah membawa anak-anak ke masjid malah ia satu perbuatan yang digalakkan.
“Cumanya di pihak jawatankuasa perlu bijak mengendalikan situasi bagaimana mahu menjadikan masjid sebagai tempat mesra kanak-kanak, satu daripada usaha kita lakukan adalah dengan menyediakan zon kanak-kanak seperti ini,” katanya.
Beliau berkata, zon kanak-kanak di masjid itu menggunakan ruang bilik anjung yang baru sahaja siap diubahsuai tahun lalu dan boleh memuatkan 30 orang dalam satu-satu masa.
Katanya, buat masa ini, hanya kanak-kanak berusia 4 hingga 7 tahun dibenarkan ditempatkan di situ bermula jam 8.30 malam hingga 10.30 malam sementara tujuh tahun ke atas digalakkan solat bersama ibu bapa masing-masing.
“Bilik ini juga dilengkapi penyaman dingin dan antara permainan disediakan adalah lego, kapal terbang mainan, anak patung juga buku-buku aktiviti matematik, melukis dan mewarna. Hampir 90 peratus barangan mainan ini adalah hasil sumbangan orang ramai,” katanya.
UTAMAKAN FAKTOR KESELAMATAN
Beliau berkata, mengambil kira faktor keselamatan, setiap ibu bapa yang mahu menempatkan anak mereka ketika tarawih, perlu mengisi borang pendaftaran dan mereka akan diberikan kad khas yang akan diserahkan sebaik solat selesai.
Jelasnya, langkah itu sebagai tanda persetujuan antara ibu bapa, juga mengelak berlaku perkara tidak diingini sepanjang anak mereka ditinggalkan.
“Setiap malam akan ada dua kakitangan dari Pejabat Pentadbiran Masjid Negeri dan pasukan sukarelawan secara bergilir membantu memantau kanak-kanak yang diletakkan di zon ini.
“Sepanjang empat hari puasa ini, lebih 40 keluarga telah mendaftar, ada juga sebahagian kanak-kanak ini terlalu leka bermain hinggakan tidak mahu pulang,” katanya.
GALAKKAN JEMAAH SOLAT DI MASJID
Abd Farid berkata, kewujudan zon kanak-kanak itu diharap dapat menggalakkan lebih ramai jemaah kalangan ibu bapa datang menunaikan solat di masjid dan menjadi contoh kepada jawatankuasa masjid yang lain.
Katanya, bagi masjid-masjid lain yang tidak mempunyai ruang besar, boleh menggunakan balai lintang atau membuat pembahagian sebagai tempat khas kanak-kanak.
“Kemudahan parkir dan ruang solat di kebanyakan masjid-masjid di negeri ini sudah cukup selesa, jadi dengan adanya usaha menambah sedikit ruang untuk kanak-kanak, pasti akan memberi lebih kebaikan kepada jemaah,” katanya.
Masjid Negeri yang dibina sejak 50 tahun lalu mampu menempatkan lebih 5,000 jemaah dan sepanjang Ramadan ini, lebih 1,000 jemaah termasuk dari luar kawasan Ipoh seperti Simpang Pulai dan Bercham mengambil peluang menunaikan solat tarawih di situ.
Inilah namanya pengorbanan seorang anak. Sanggup berkorban demi untuk kedua ibu bapa yang tersayang, Mohd Zulhairi Zainol,37 sanggup menukarkan kereta kesayangannya dengan dua tiket umrah semata-mata kerana ingin menunaikan umrah.
Sudah lama Mohd Zulhairi ingin membawa kedua ibu bapanya Zainol Md Desa,67 dan ibunya Hamiah Shukor,63 menunaikan umrah namun hasrat itu masih belum tertunai lantaran wang yang dikumpul belum mencukupi.
Mohd Zulhairi sebenarnya mendapat tajaan menunaikan umrah daripada seorang individu dan dijangka berangkat ke Makkah pada bulan hadapan. Niat dihatinya ingin membawa bersama kedua ibu bapanya namun tidak cukup wang. Mana sempat hendaj kumpul duit dalam tempoh sebulan.
“Saya terpaksa tolak kereta jenis satria GTI kepada pengumpul kereta untuk tukar dengan tiket umrah kedua ibu bapa saya. Alhamdulillah niat baik ini selalu Allah tolong, rupanya pengumpul kereta ini nak taja mak ayah saya percuma tapi saya tetap akan bagi kereta ini padanya.
Luahan hati Mohd Zulhairi di akaun Facebooknya mengundang sebak.
JUMAAT YANG INDAH…
Bila Allah dah detikkan hati hery untuk berkorban untuk mak ayah hery akan lakukan”….janji mereka happy berdua kereta nie bila2 leh dapatkan balik”…..alangkah seronoknya dapat bawa mereka bersama2 ke tanah suci mekah mengerjakan umrah,harap semua anak2 di muka bumi ini.
Lalu hery wassup afiz salah seorang collector kereta,..apa kereta dia x ada kat malaysia nie semua dia dah ada”…so hery offer dia GTI (1st model 99/2000) hery untuk ditukarkan dengan 2 tiket umrah untuk mak ayah hery”….hery x nak duit dengan slambernya dia reply”…”DEAL” setelkan passport aku setelkan package umrah mak ayah ko”…
HANYA PENGORBANAN KECIL
Apalah sangat pergorbanan hery setakat kereta nie, walaupon sayang gler2 kat kete nie tapi besar lagi pergorbanan mak ayah kita,..so hery lakukan…
Betul lah orang kata,..kalau kita dah pasang niat Allah akan mudahkan bermacam2 cara Allah akan menjemput kita…
Untuk mak ayah hery”…..hery tak mampu sediakan duit berjuta2 untuk memberi kesenangan pada mereka berdua, tapi hery mempunyai akal dan cara mcmane untuk membuatkan mereka bahagia..
Tak minta banyak daripada mereka, cukuplah doakan hery sihat dan terus melakukan kerja2 amal….
DOAKAN DIPERMUDAHKAN HERY DAPAT PERGI BERSAMA2 MEREKA DAN TARIKH YG SAMA.18/3/2019
IBU TERHARU
Hati ibu mana yang tidak terharu dengan pengorbanan seorang anak seperti Mohd Zulhairi. Malah akui Hamiah, dia dan suaminya sudah lama berhajat untuk pergi menunaikan umrah.
“Duit memang tak cukup lagi nak pergi. Saya selalu bagi tau kat suami, kalau ada rezeki, adalah. Tak sangka Zulhairi sanggup berkorban ‘tolak’ kereta kesayangan dia untuk dapatkan tiket umrah kami,” kata Hamiah terharu dengan pengorbanan anaknya itu.
Sesungguhnya ketahuilah bahawa anak-anak yang mempunyai ibu bapa tua tetapi tidak menjaga ibu bapanya, tidak akan mendapat rahmat daripada Allah SWT. Alangkah ruginya kalau kita termasuk dalam golongan itu. Oleh sebab itu jadikan, menjaga ibu bapa sebagai satu aktiviti merapatkan hubungan keluarga.
Sumber kredit: Mohd Zulhairi Zainol dan Sinar Harian
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Antara dilema dihadapi golongan isteri apabila ada suami menggunakan kuasa mutlak sebagai ketua keluarga dalam hal kebajikan dan penjagaan ibu bapa mereka.
Sebahagian suami menggunakan hukum dan prinsip Islam tetapi dengan tafsiran sendiri yang tidak bertepatan nilai agama, sekali gus berlawanan dengan ajaran syarak.
Ada yang beranggapan ibu bapa isteri tidak lagi menjadi keutamaan dalam apa juga keadaan, sebaliknya golongan isteri disuruh taat kepada setiap arahan termasuk derhaka terhadap orang tua mereka sendiri.
TANGGUNGJAWAB ANAK LELAKI & ANAK PEREMPUAN SAMA SAHAJA
Pakar motivasi dan pendakwah, Noor Laila Aniza Zakaria, berkata hukum menjaga ibu bapa terutama yang uzur terletak bukan sahaja di bahu anak lelaki, bahkan anak perempuan.
Tanggapan anak perempuan terlepas daripada tanggungjawab menjaga ibu bapa selepas berkahwin tidak benar sama sekali. Setiap anak wajib berbuat baik bukan sahaja terhadap ibu kandung, bahkan mentua, ibu angkat, ibu tiri mahupun sekadar ibu susuan.
Tidak ada sesiapa yang terlepas sekalipun wanita itu sudah berkahwin. Bukan anak lelaki sahaja perlu dipertanggungjawabkan menjaga ibu bapa yang sakit.
Malah kerana tanggapan ‘wajib’ itu, tugasan berkenaan diserahkan pula kepada menantu perempuan untuk menjaganya yang sama sekali tidak benar.
SUAMI TIDAK BOLEH HALANG
Seandainya ibu bapa kandung isteri uzur atau terlantar sakit dan isteri ingin menjaganya, suami tidak boleh menghalang sebaliknya perlu membantu dalam menyediakan keperluan serta kebajikan mentua.
Apabila perempuan berkahwin, memang isteri dan segala dibawa adalah di bawah tanggungjawab suami termasuk nafkah ibu bapa isteri sekiranya mereka dalam kalangan orang miskin atau memerlukan bantuan perubatan. Nafkah itu perlu ditanggung menantu lelaki mengikut kemampuannya.
Ia menunjukkan keadilan Islam termasuk kepada ibu bapa yang tidak mempunyai anak lelaki. Bayangkan sekiranya anak lelaki sahaja dituntut menjaga ibu bapa, mungkin ramai dalam kalangan wanita yang sudah berkahwin mengabaikan orang tua mereka.
Di sinilah ditunjukkan pembelaan Allah SWT terhadap ibu bapa yang tidak berbelah bahagi dan saksama kerana ia tidak mengira sama ada kewajipan menjaga ibu bapa kandung atau mentua.
BERBUAT MAKSIAT
Suami yang menghalang isteri menjaga ibu bapanya apatah lagi dalam keadaan kesihatan tidak mengizinkan, ia bermakna golongan itu memerintahkan pasangannya berbuat maksiat.
Maksud berbuat maksiat di sini adalah perbuatan suami memutuskan hubungan ibu bapa dan anak yang hukumnya jelas haram. Malah suami itu sendiri sudah pun berbuat maksiat kerana tidak berbuat baik kepada kedua-dua mentuanya.
DOSA BESAR DERHAKA TERHADAP KEDUA ORANG TUA
Ini turut ditekankan Rasulullah SAW yang menjelaskan antara salah satu dosa besar, selain mensyirikkan Allah SWT adalah bagi orang derhaka terhadap kedua orang tua.
Rasulullah SAW bersabda: “Adakah kalian mahu aku beritahu mengenai dosa besar?” Sahabat kemudian menjawab: “Kami mahu, wahai Rasulullah SAW.” Rasulullah berkata: “Menyekutukan Allah SWT dan derhaka kepada orang tua.” (HR Bukhari dan Muslim)
Begitu juga dalam situasi suami ingin menjaga ibu bapanya yang sakit, jatuh hukum haram kepada isteri yang tidak membenarkannya. Bagaimanapun, keadaan berbeza bagi menantu perempuan yang tidak diwajibkan menjaga ibu bapa suami yang sedang sakit.
Tanggungjawab menjaga ibu bapa suami yang sakit terletak sepenuhnya kepada tangan suami tetapi boleh berbincang dengan isteri atau jika mampu sediakan pembantu rumah bagi meringankan tugasan isteri.
Mengikut hukum, isteri wajib diberikan upah jika suami ingin pasangan menjaga ibu bapanya yang uzur. Oleh itu masyarakat supaya tidak sesekali bertindak melabelkan menantu perempuan yang menolak menjaga mentua sebagai kejam atau tidak berhati perut kerana ia hukum asas dalam agama.
JANGAN TERLALU BERKIRA
Amat pelik bagi sikap sesetengah pasangan suami atau isteri yang sengaja tidak mahu menjaga ibu bapa masing-masing.
Hierarki membezakan ibu bapa kandung dan mentua sebenarnya tanpa berasaskan dalil sahih daripada al-Quran dan hadis, sekali gus mendorong kita berpecah-belah, bertelagah, terlalu berkira serta saling cemburu dan meragut sifat kasih-sayang mukmin sebenar.
Apabila diuji menjaga ibu bapa sakit, apa lebih penting adalah melakukan persiapan mental dan emosi dengan rapi. Ibu bapa yang tinggal bersama perlu diutamakan keselesaan mereka dengan menyediakan keperluan sepatutnya termasuk tempat tidur kondusif dan aktiviti harian yang diisi dengan perkara bermanfaat.
Perbuatan mencela, menghamburkan kata kesat atau memperlekehkan ibu bapa atau mentua perlu dielakkan dengan sentiasa mengingati azab Allah SWT kepada setiap hamba-Nya yang derhaka.
Sumber Kredit: Berita Harian Online (Rencana)
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...